PDA

Bekijk Volledige Versie : Wist je dat?



Kid Capri
15-03-04, 21:15
Wist je dat...

...Spanje het eerste land ter wereld was dat chemische wapens inzette tegen een tegenstander? Wist je dat deze tegenstander bestond uit een groepje rebelse mannen die met paard en geweer vochten tegen de Spaanse koloniale macht? En wist je dat de plaats waar deze aanval plaatsvond, een Marokkaanse havenplaats is. Wist je dat ik het hier over Al Hoceima heb? Wist je dat dit los staat van de aanslagen van vorige week en dat je dus geen koppeling hoeft te maken naar de wandaden in Madrid? Wist je dat ik er nu mee stop?

:)

K.

Batin
15-03-04, 21:20
Nee, nein, la, oke, ja.

vgeld
15-03-04, 21:28
Geplaatst door Kid Capri
Wist je dat...

...Spanje het eerste land ter wereld was dat chemische wapens inzette tegen een tegenstander? Wist je dat deze tegenstander bestond uit een groepje rebelse mannen die met paard en geweer vochten tegen de Spaanse koloniale macht? En wist je dat de plaats waar deze aanval plaatsvond, een Marokkaanse havenplaats is. Wist je dat ik het hier over Al Hoceima heb? Wist je dat dit los staat van de aanslagen van vorige week en dat je dus geen koppeling hoeft te maken naar de wandaden in Madrid? Wist je dat ik er nu mee stop?

:)

K.

Het dorp EL Ghazi is vernoemd naar het woord "El Ghaz" = Gas. Ik kom niet uit het Noorden en dus ken ik geen mensen die uit El Ghazi komen. Tussen 1921-1927 en in o.a. het dorp Al Ghazi zijn chemisch wapens tegen de Berbers gebruikt. Het dorp El Ghazi schijnt compleet te zijn vergast.
Het onderzoek geleid door de geschiedschrijfster Maria Rosa de Madriaga wordt zowel door de Marokkanen als de Spanjaarden gesaboteerd.

Dat alles vind ik het geen reden om 200 mensen van het leven te beroven!

Kid Capri
15-03-04, 21:39
Geplaatst door vgeld
Het dorp EL Ghazi is vernoemd naar het woord "El Ghaz" = Gas. Ik kom niet uit het Noorden en dus ken ik geen mensen die uit El Ghazi komen. Tussen 1921-1927 en in o.a. het dorp Al Ghazi zijn chemisch wapens tegen de Berbers gebruikt. Het dorp El Ghazi schijnt compleet te zijn vergast.
Het onderzoek geleid door de geschiedschrijfster Maria Rosa de Madriaga wordt zowel door de Marokkanen als de Spanjaarden gesaboteerd.

Dat alles vind ik het geen reden om 200 mensen van het leven te beroven!

Wist je dat jij mijn post niet goed hebt gelezen? Wist je dat ik uitdrukkelijk heb gemeld dat dit bericht in geen enkel verband staat met de aanslagen in Madrid? Wist je dat ik deze bijdrage plaats naar aanleiding van een documentaire over het voorval die afgelopen weekend door AlArabiya werd uitgezonden? Wist je dat de documentaire al langer was ingepland en dat deze uitzending puur toevallig bijna tegelijktijdig met de aanslagen plaatsvond? Wist je dat ik wederom ga stoppen?

K.

Asma2
15-03-04, 21:55
Azul Amazighen,

Ik wist van deze gruwelijke daden af en heb verhalen gehoord van mijn voorouders....opa en oma waarvan je Kippevel van kreeg.
Vele oma' s en opa' s hebben deze situatie meegemaakt maar hebben er nooit over kunnen en willen praten.

Amazighen-Alhoceima irebdaaaaaaa.

Allah yergam Mohamed Ben Abdelkarim Elkatabie!! Aryaz an Aryazen!!!

torc
15-03-04, 22:57
kid capri, is wat mij betreft tamelijk doodeng hoor:
eerst de suggestie wekken over de [historiese] legitimatie van die absolute wandaad in madrid J.L. donderdag, en vervolgens puttend uit een slecht gedocumenteerd verhaal uit de 20'er jaren, en vervolgens die wel degelijk gemaakte suggesties laf-vaardig in te trekken als zijnde louter 'historiese-concepties die niet met de moord-partij in madrid te maken hebben,dat is echt heel erg hoor. wat een manier om onder de/een realiteit uit te komen, ik beschouw dat als een 'drama van denken', en dat meen ik oprecht.

Bofko
15-03-04, 23:10
Geplaatst door torc
kid capri, is wat mij betreft tamelijk doodeng hoor:
eerst de suggestie wekken over de [historiese] legitimatie van die absolute wandaad in madrid J.L. donderdag, en vervolgens puttend uit een slecht gedocumenteerd verhaal uit de 20'er jaren, en vervolgens die wel degelijk gemaakte suggesties laf-vaardig in te trekken als zijnde louter 'historiese-concepties die niet met de moord-partij in madrid te maken hebben,dat is echt heel erg hoor. wat een manier om onder de/een realiteit uit te komen, ik beschouw dat als een 'drama van denken', en dat meen ik oprecht.

In je reaktie zitten veel te veel vooronderstellingen.
(En je zinnen zijn te lang :) )

torc
15-03-04, 23:22
er is er maar 1 die hier binnen het onderwerp 'veronderstellingen' gebruikt, en dat is 'Capri', verder zijn jouw jouw [bofko] zinnen 'te kort', iniedergeval 'behoorlijk 'kort'.
met vriendelijke groet.

Bofko
15-03-04, 23:45
Geplaatst door torc
er is er maar 1 die hier binnen het onderwerp 'veronderstellingen' gebruikt, en dat is 'Capri', verder zijn jouw jouw [bofko] zinnen 'te kort', iniedergeval 'behoorlijk 'kort'.
met vriendelijke groet.

Ik wil je niet aanvallen hoor... :)
Je moet even in de gaten krijgen dat op het moment dat jij een bericht plaatst mensen niet jouw emoties hebben. Is even zoeken in het begin..

jaja
16-03-04, 00:10
Geplaatst door Kid Capri
Wist je dat...

...Spanje het eerste land ter wereld was dat chemische wapens inzette tegen een tegenstander? Wist je dat deze tegenstander bestond uit een groepje rebelse mannen die met paard en geweer vochten tegen de Spaanse koloniale macht? En wist je dat de plaats waar deze aanval plaatsvond, een Marokkaanse havenplaats is. Wist je dat ik het hier over Al Hoceima heb? Wist je dat dit los staat van de aanslagen van vorige week en dat je dus geen koppeling hoeft te maken naar de wandaden in Madrid? Wist je dat ik er nu mee stop?

:)

K. sorry, maar van welke planeet kom je? Heb je nog nooit van WOI gehoord??!! Voor het geval je het niet wist ... daar werden chemische wapens gebruikt op een schaal .. zo heeft de wereld het nooit meer gezien ...
De (mogelijke) spaanse inzet van chemische wapens is in de jaren 20.

Over de (mogelijke) gas-aanval zie http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/1770571.stm
..

Kid Capri
16-03-04, 15:29
Geplaatst door jaja
sorry, maar van welke planeet kom je? Heb je nog nooit van WOI gehoord??!! Voor het geval je het niet wist ... daar werden chemische wapens gebruikt op een schaal .. zo heeft de wereld het nooit meer gezien ...
De (mogelijke) spaanse inzet van chemische wapens is in de jaren 20.

Over de (mogelijke) gas-aanval zie http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/1770571.stm
..

Wereldoorlog I : 1914-1918

Gifgasaanvallen op Noord-Marokko: 1912-13

Wie is er nu dom? ;)

En ik vind het vreemd dat ik naar aanleiding van een documentaire die overigens HEEL GOED gedocumenteerd was (door verschillende bronnen goedgekeurd, waaronder Spaanse bronnen), geen topic mag openen. Het toeval wil alleen dat de docu bijna tegelijk met de aanslagen werd uitgezonden.

K.

jaja
16-03-04, 15:31
Geplaatst door Kid Capri
Wereldoorlog I : 1914-1918

Gifgasaanvallen op Noord-Marokko: 1912-13

Wie is er nu dom? ;)

En ik vind het vreemd dat ik naar aanleiding van een documentaire die overigens HEEL GOED gedocumenteerd was (door verschillende bronnen goedgekeurd, waaronder Spaanse bronnen), geen topic mag openen. Het toeval wil alleen dat de docu bijna tegelijk met de aanslagen werd uitgezonden.

K. eehhh ... waar heb jij vandaan dat het in 1912 is ?
Volgens mijn bronnen begon de opstand in 1921! (zie ook de link die ik in mijn vorige bijdrage heb toegevoegd!)

Kid Capri
16-03-04, 17:24
Geplaatst door jaja
eehhh ... waar heb jij vandaan dat het in 1912 is ?
Volgens mijn bronnen begon de opstand in 1921! (zie ook de link die ik in mijn vorige bijdrage heb toegevoegd!)

Ik heb een betere bron: mijn opa.

Die was getuige van de aanvallen...:).

K.

vlegeltje
16-03-04, 19:42
De rifoorlog was 1921-1926.

In 1912 is het Rif gebied als protectoraat aan Spanje toegewezen.

Anwaro
16-03-04, 20:13
Op AMAZIGH hebben ze er ook een topic over maar dan over de conferentie die eind april plaats moet vinden. (als het doorgaat?)

http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Algemeen&action=display&num=1107

vlegeltje
16-03-04, 20:25
Geplaatst door Anwaro
Op AMAZIGH hebben ze er ook een topic over maar dan over de conferentie die eind april plaats moet vinden. (als het doorgaat?)

http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Algemeen&action=display&num=1107

De conferentie vindt plaats op 20,21 en 22 april 2001 in Al Hociema.

Misschien kun je er in jouw tijdmachine naar toe? :denk:

Anwaro
16-03-04, 20:54
Geplaatst door vlegeltje
De conferentie vindt plaats op 20,21 en 22 april 2001 in Al Hociema.

Misschien kun je er in jouw tijdmachine naar toe? :denk:

:hihi:
Dit is echt erg....