PDA

Bekijk Volledige Versie : In Memoriam - Rachel Corrie-ze kwam naar Rafah om tanks tegen te houden



freya
16-03-04, 10:24
In Memoriam - Rachel Corrie - "Die naar Rafah kwam om de tanks tegen te houden"

"Coming here is one of the better things I've ever done. So when I sound crazy, or if the Israeli military should break with their racist tendency not to injure white people, please pin the reason squarely on the fact that I am in the midst of a genocide which I am also indirectly supporting, and for which my government is largely responsible."

Rachel Corrie, 27 februari 2003, in een e-mail aan haar moeder.


Vandaag een jaar geleden, 16 maart 2003, werd de Amerikaanse activiste Rachel Corrie gedood door een Israëlische militaire bulldozer in Rafah (Gazastrook, Palestina). Terwijl zij probeerde het huis van een Palestijnse familie te beschermen, reed een Israëlische soldaat met een Caterpillar-machine van negen ton op haar in. Hij reed over haar heen, schakelde achteruit en gaf waarschijnlijk de genadeklap door nog een keer over haar heen te rijden.

Rachels dood was geen ongeluk. Ze stond ruim dertig meter voor de bulldozer, was gekleed in een feloranje vest en sprak de soldaten duidelijk hoorbaar toe door een megafoon.

Rachels dood was ook geen incident. Zoals Rachel zelf beschreef in
indringende e-mails aan haar ouders (zie: http://www.rachelcorrie.org/emails.htm), is geweld de enige manier waarop het Israëlische leger en de Israëlische overheid communiceren met de Palestijnse bevolking. Met een groot gevoel voor rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid die zij als Amerikaans burger
droeg voor deze situatie, wees ze haar familie er telkens weer op dat ze zich geen zorgen moesten maken om haar, maar om de Palestijnse families bij wie ze logeerde.

Ter herinnering aan Rachel herdenken wij vandaag daarom de 3.200 Palestijnse burgers en meer dan honderd vreedzame activisten die sinds Rachels dood omkwamen en gewond raakten in Palestina. In het bijzonder noemen we:

- Brian Avery (24) - 5 april 2003 - Jenin - Zonder aanleiding of
aankondiging met een machinegeweer in het hoofd geschoten door Israëlische soldaten in een gepantserd militair voertuig. Verloor de helft van zijn gezicht en ondergaat nog steeds uitgebreide plastische chirurgie.
- Tom Hurndall (25) - 11 april 2003 - Rafah - In het hoofd geschoten door een Israëlische scherpschutter in een wachttoren, terwijl hij Palestijnse kinderen uit de vuurlinie van een tank probeerde te halen. Overleed op 13 januari 2004, zonder wakker te zijn geworden uit zijn coma.
- Hussein Ahmad - 31 december 2003 - Budrus - Met scherp in het hoofd geschoten tijdens een vreedzame demonstratie tegen de Apartheidsmuur. Overleefde de aanval.
- Gil Na'amati (22) - 26 december 2003 - Mas'ha - Gericht tweemaal in de knie geschoten tijdens een vreedzame demonstratie tegen de Apartheidsmuur, drie weken na het eind van zijn dienstplicht in het Israëlische leger. Zal zijn been nooit meer kunnen gebruiken.
- Zaqaria Mahmoud Eid (26) - 26 februari 2004 - Biddu - Doodgeschoten door een scherpschutter die vanaf het dak van een huis gericht schoot op een vreedzame demonstratie tegen de Apartheidsmuur.
- Mohammed Rayan (26) - 26 februari 2004 - Biddu - Doodgeschoten door een scherpschutter die vanaf het dak van een huis gericht schoot op een vreedzame demonstratie tegen de Apartheidsmuur.
- Mohammed Saleh Bedwan (20) - 26 februari 2004 - Biddu - Overleed aan een hoofdwond veroorzaakt door een rubberkogel afgevuurd door een scherpschutter tijdens een vreedzame demonstratie tegen de Apartheidsmuur
- Abu Nabil Abu Eid - 26 februari 2004 - Biddu - Overleed aan een
hartaanval veroorzaakt door excessief gebruik van traangas tijdens een
vreedzame demonstratie tegen de Apartheidsmuur

Terwijl politici praten over het aantal te ontmantelen nederzettingen en de machtsverdeling tussen militante facties, gaat het geweld door. Geweldloos verzet wordt met steeds hardere wapens neergeslagen. Ook wij moeten ons bewust worden van de verantwoordelijkheid die wij hiervoor dragen. Zolang Nederlandse bedrijven onderdelen leveren voor de F-16s en Apaches die Rachels buren beschoten en banden voor de bulldozer die haar overreed, kunnen wij niet doen
alsof dit geweld niets met ons te maken heeft.

plexus
16-03-04, 10:30
Geplaatst door freya
In Memoriam - Rachel Corrie - "Die naar Rafah kwam om de tanks tegen te houden"

Hij reed over haar heen, schakelde achteruit en gaf waarschijnlijk de genadeklap door nog een keer over haar heen te rijden.

Rachels dood was geen ongeluk. Ze stond ruim dertig meter voor de bulldozer, was gekleed in een feloranje vest en sprak de soldaten duidelijk hoorbaar toe door een megafoon.

Rachels dood was ook geen incident. ....

ik weet 't niet hoor ik heb zo mijn twijfels...duidelijk een ongelukje verveeld

taouanza
16-03-04, 10:38
Weetje ik vind aanslagen in madrid verschrikkelijk ze hangen als een donker wolk boven mijn.En niet moslims vinden dit goed
Maar ik vind dit net zo erg als het geweld elders op de wereld zoals bijv in Palestina maar dan ben ik een antisemiet en ben ik aan het ontkennen en goedpraten van islamitische fundamentalisme.
Terwijl ik beide om dezelfde redenen erg vind:Het gaat om onschuldige burgers.

Lugh
16-03-04, 11:03
Geplaatst door taouanza
Weetje ik vind aanslagen in madrid verschrikkelijk ze hangen als een donker wolk boven mijn.En niet moslims vinden dit goed
Maar ik vind dit net zo erg als het geweld elders op de wereld zoals bijv in Palestina maar dan ben ik een antisemiet en ben ik aan het ontkennen en goedpraten van islamitische fundamentalisme.
Terwijl ik beide om dezelfde redenen erg vind:Het gaat om onschuldige burgers.
Voor wat betreft onschuldige Palestijnse burgers ben ik het met je eens, maar Rachel was een activiste die zich bewust blootstelde aan de gevaren van een oorlogsgebied.

taouanza
16-03-04, 11:05
Geplaatst door Lugh
Voor wat betreft onschuldige Palestijnse burgers ben ik het met je eens, maar Rachel was een activiste die zich bewust blootstelde aan de gevaren van een oorlogsgebied.


:moe:

Shaheed
16-03-04, 11:08
Geplaatst door Lugh
Voor wat betreft onschuldige Palestijnse burgers ben ik het met je eens, maar Rachel was een activiste die zich bewust blootstelde aan de gevaren van een oorlogsgebied.



Hmmm zou jij dit ook tegen die nederlandse ouders van die soldaten in Irak willen zeggen als ze door een autobom worden opgeblazen?

Goodnight
16-03-04, 11:10
Geplaatst door Lugh
Voor wat betreft onschuldige Palestijnse burgers ben ik het met je eens, maar Rachel was een activiste die zich bewust blootstelde aan de gevaren van een oorlogsgebied.

Ja die trut, ze heeft erom gevraagd!
had ze maar veillig in de VS moeten blijven.Eigen schuld dikke bult.Laat dit een les zijn voor VREDEsACTIVSTEN over al op de wereld.

:vreemd:

Lugh
16-03-04, 11:11
Geplaatst door Shaheed
Hmmm zou jij dit ook tegen die nederlandse ouders van die soldaten in Irak willen zeggen als ze door een autobom worden opgeblazen?
Die ouders weten dat hun zoon een risicovol beroep uitoefent in een gevaarlijk gebied, en dus zou hun eventuele dood niet te vergelijken zijn met die van argeloze reizigers in de Spaanse treinen.

Goodnight
16-03-04, 11:13
niet meer janken als er mensen worden vermoord in Irak, zoals hulpverleners.Die hebben zich bewust blootgesteld aan de gevaren in oorlogsgebied.

:kotsen:

Goodnight
16-03-04, 11:14
Geplaatst door Lugh
Die ouders weten dat hun zoon een risicovol beroep uitoefent in een gevaarlijk gebied, en dus zou hun eventuele dood niet te vergelijken zijn met die van argeloze reizigers in de Spaanse treinen.

Ik hoop voor jou dat je nooit iemand zal verliezen op die manier want dan zal je wel anders piepen.Of zal je dan ook zo genuanceerd denken: ach hij/zij was soldaat in het leger dus who cares?

of zeg dat maar tegen de ouders van soldaten die zijn omgekomen.

Ziekeling!

taouanza
16-03-04, 11:17
Geplaatst door Goodnight
Ja die trut, ze heeft erom gevraagd!
had ze maar veillig in de VS moeten blijven.Eigen schuld dikke bult.Laat dit een les zijn voor VREDEsACTIVSTEN over al op de wereld.

:vreemd:

Maar dit geld niet voor kolonisten die tussen de palestijnen komen wonen om zo veel mogelijk land in te pikken.:moe:

freya
16-03-04, 11:52
Geplaatst door Lugh
Voor wat betreft onschuldige Palestijnse burgers ben ik het met je eens, maar Rachel was een activiste die zich bewust blootstelde aan de gevaren van een oorlogsgebied.

Dus Rachel was niet onschuldig?

Waar heeft zij zich dan schuldig aan gemaakt?

Goodnight
16-03-04, 11:58
Geplaatst door freya
Dus Rachel was niet onschuldig?

Waar heeft zij zich dan schuldig aan gemaakt?

ze heeft zich BEWUST BLOOTGESTELD aan de gevaren in oorlogsgebied.

Dus al die hulpverleners en activisten over de hele wereld maken zich daaraan schuldig.Als ze neergeknald, vermorzeld worden hebben ze dat aan hun rol als vredesduif te danken.

Hoe krom kan je denken?