PDA

Bekijk Volledige Versie : Madrid



Dx_
16-03-04, 13:01
Dood aan de tereur.
In Spanje hebben terroristen 10 bommen in treinen laten ontploffen. 200 doden, meer dan duizend gewonden, het doet pijn. Het is meer dan verdriet, moeilijk om het te dragen. Ik leg mijn pen neer, stilte, ik denk aan hen.

In het Oosten is het getal 7 een magisch cijfer, een heilig getal. Ik roep 7 keer: " Dood aan de tereur".
Wie heeft het gedaan ? De Eta, Al-Qaida ? Het maakt wel uit. het is gruwelijk, het zal veel veranderen.

Wat is Al Qaida, wie is Al Qaida. Waar is Al Qaida ?
Zijn er Al Qaida leden in Nederland ?Het is mogelijk. Zullen ze ooit een gewelddadige terreuractie ondernemen ? Dat kan.

Al Qaida is geen organisatie met een netwerk dat in alle landen actieve leden heeft. Al Qaida is een gedachte die bij iedereen kan bovenkomen, zelfs in het hoofd van een jonge blanke Amerikaan. Maar de jonge fanatieke gelovige moslims zijn er erg vatbaar voor.
Al Qaida zijn mannen (vrouwen) die los zijn geraakt van de samenleving, mannen die hun hoop verloren zijn, die geen kant meer op kunnen.

Heeft Al Qaida een terreurcel in Nederland ? Volgens mij niet, maar de Nederlandse grond is er klaar voor. De gedachte is wel aanwezig, maar het is nog zo pril dat je het geen cel kunt noemen. Al Qaida komt niet van buitenaf het groeit van binnenuit.

Heb ik een voorbeeld ? Met de komst van de eerste Amerikanen in Iran kwam er geleidelijk en ondergrondse islamitisch terreurnet tot stand. de geheime dienst van de sjah en de CIA hadden het over een grote terreurbeweging die overal aanwezig was. Maar dat was niet zo, de ondergrondse beweging had geen solide netwerk, er waren spontane islamitische celle tot stand gekomen die geen verbinding met elkaar hadden en ook geen contact met een leidinggevende cel. Opeens kon de moslimjongen niet meer slapen, hij gaat op zoek naar anderen om een cel te vormen.

Al Qaida werkt op dezelfde manier. Osama bin Laden heeft niet de macht, hij is eigenlijk niet iemand die hier een cel kan creeren. Wij creeren de cel. Na de bloedige aanslagen in Madrid verschenen er weer politici op de tv, ze haddn het over extra maatregelen, over strengere controles op treinstations.

Ze weten dat het niet werkt, een terrorist hoeft niet per se naar een station te gaan om een misdaad te plegen, hij heeft honderden kilomters vrije rails binnen handbereik.

De VVD heeft een klimaat van angst gecreeerd waarin zulke gedachten vorm kunnen krijgen. De VVD gebruikt Hirshi Ali als ploegijzer, haar bedreigende, beledigende electorale taal wekt haat.

De VVD vernedert de immigrantenfamilies en heeft ze in verdedigingsposities geplaatst; ze moeten overal en in alle gesprekken eerst beweren dat ze geen moslim zijn en dat ze de islam niet praktiseren, maar zelfs dat is niet voldoende je moet met bewijzen komen.

Als er hier ooit een tereuraanslag komt is de VVD indirect medeschuldig. En premier Balkenende is er verantwoordelijk voor. Hij heeft zich losgemaakt van een deel van de bevolking die een islamitsiche cultuur heeft. Hij is hun premier niet.

Verminder de druk, verwijder de dreigementen, dan krijgt haat nooit een kans een cel te vormen. Balkenende moet het goed maken voor het te laat is. Maar ik geloof niet dat hij dat kan, hij is gegijzeld door de VVD. Mischien kan de koningin de pijn verzachten.

De treinen zijn mooi, die zijn van ons allemaal.

Kader Abdolah gisteren in de Volkskrant.

theemuts
16-03-04, 13:12
Als er hier ooit een tereuraanslag komt is de VVD indirect medeschuldig. En premier Balkenende is er verantwoordelijk voor. Hij heeft zich losgemaakt van een deel van de bevolking die een islamitsiche cultuur heeft. Hij is hun premier niet.

Laat ik nou weten hoe Kadr (pseudoniem) een beetje in elkaar steekt! Ik hoop dat zijn oudste dochter later een boekje over haar Vader open zal doen.

Goodnight
16-03-04, 13:15
Geplaatst door theemuts
Laat ik nou weten hoe Kadr (pseudoniem) een beetje in elkaar steekt! Ik hoop dat zijn oudste dochter later een boekje over haar Vader open zal doen.

euhm...laat je ons mee delen in jouw kennis of laat je ons in het ongewisse...

Hou niet zo van dat geheimzinnige.Of je zegt wat je bedoelt of je zegt niets...aan halve waarheden heeft niemand wat.

jaja
16-03-04, 15:13
Geplaatst door Dx_
...De VVD heeft een klimaat van angst gecreeerd waarin zulke gedachten vorm kunnen krijgen. De VVD gebruikt Hirshi Ali als ploegijzer, haar bedreigende, beledigende electorale taal wekt haat.
...
als je consequent bent zeg je dan ook dat elke moslim die door zijn gedrag dit gevoel heeft gesterkt ook mede-schuldig is... maar dan opeens hebben we het slachtoffers die reageren op een omstandigheid ... beetje goedkoop allemaal ..

------------

Nederland, dinsdag 16 maart 2004

'Terrorist is het gevaar, niet islam'

Van onze redactie politiek

AMSTERDAM - ,,De strijd tegen het terrorisme is geen strijd tegen de islam. Het is het extremisme en het misbruiken van de godsdienst die een bedreiging zijn voor het vreedzaam samenleven, niet de godsdienst zelf.'' Dat zei premier Balkenende gisteren bij het ontvangen van de Abraham Kuyperprijs.


Hij kreeg de prijs van het theologische seminarie van de Amerikaanse Princeton Universiteit. ,,Er bestaat in Nederland op dit moment een neiging om vanuit de angst voor de islam de vrijheid van de moskee in het algemeen te willen inperken.''

Balkenende hield zijn toehoorders stellig voor dat de overheid niet moet overgaan tot het sluiten van moskeeën of het controleren van alle preken van imams. ,,De vrijheid van godsdienst en vereniging geldt voor de christelijke en islamitische godsdienst in gelijke mate.''

Balkenende verwees naar de actuele discussie over de vrijheid van onderwijs. ,,Ook dit recht geldt zowel voor christenen als islamieten. En ook hier is sprake van een groeiend verzet en de wens dergelijke vrijheden in te perken. Toch mag hier niet aan worden toegegeven. Waar vrijheden worden misbruikt moet worden opgetreden, maar de vrijheid zelf mag er niet voor worden opgeofferd.''

Abraham Kuyper, de stichter van de Anti-Revolutionaire Partij en de grote voorvechter van de 'kleine luyden', hield in 1898 in de Miller Kapel van het theologisch seminarie van de Amerikaanse Princeton Universiteit zijn beroemde Stone-lezing. Balkenende ontving gisteren de prijs in dezelfde kapel. De premier bezoekt vandaag de Amerikaanse president Bush.

Balkenende noemde het een 'bedreiging' voor de samenleving dat ,,tal van bevolkingsgroepen naast elkaar leven, maar niet met elkaar''. Het komen tot gedeelde waarden in een pluriforme samenleving is een noodzaak: ,,Waar pluriformiteit geen gemeenschappelijke noemer meer heeft, verwordt tolerantie tot vrijblijvendheid of tot vervreemding die kan uitlopen op gevoede conflicten. Dat is het actuele probleem van onze westerse samenleving.''


Copyright: Trouw

Simon
16-03-04, 15:20
Geplaatst door Dx_
[BKader Abdolah gisteren in de Volkskrant. [/B]

Hypocriet stukje. Eerst je tegen terreur uitspreken en dan de aanslag misbruiken voor je politieke statements. Na de aanslagen van 9/11 kwam een stinkrijke sjeik naar New York met dezelfde truccendoos. In de ene hand een miljoenen-gift voor de slachtoffers en in de andere hand een pamflet met kritiek op het buitenlands beleid van de US. Ongelukkige timing. Guilliano heeft de gift om die reden geweigerd en hij had groot gelijk.

prikkerd
16-03-04, 15:33
kijk dat is nou politiek

Je kan een artikel met citaten van Balkenende schrijven waaruit blijkt dat hij het terrorisme in de hand werkt

maar

Je kan ook een artikel met citaten van Balkenende schrijven waaruit blijkt dat hij het helemaal niet zo slecht voor heeft met de moslims.



HOE kunnen we de waarheidsgehalte testen?


Door naar de maatregelen te kijken die daadwerkelijk genomen worden en wat het effect daarvan is!




Mijn conclusie is dat Balkenende nog steeds voet bij stuk houdt door de Amerikanen door dik en dun te steuenen...Eerst politiek en daarna Militair..
Dat Balkenende enkel over oorlogvoering en harde aanpak en verscherpte veiligheids maatregelen spreekt en niet over oorzaken van terreur en voedingsbodems daarvan ....




HOe wil je geweld met geweld bestrijden laat staan geweld dat uit een onbekend hoek komt en onverwachts?????





p.s wat ik laf vind van de terroristen is dat ze niet de politici aanpakken die een slecht regiem vertegenwoordigen maar onschuldige burgers.


ik zou het niet betrueren als de regeringsleiders in kwestie allemaal een bom krijgen............... je oogst wat je zaait

lennart
16-03-04, 18:45
Prikkerd: dat komt omdat onze politici goed worden beveiligd... iets dat wij zelf willen.. Als we nu eens protesteren wanneer politici meer beveiliging willen..

Dx_
16-03-04, 20:34
als je consequent bent zeg je dan ook dat elke moslim die door zijn gedrag dit gevoel heeft gesterkt ook mede-schuldig is... maar dan opeens hebben we het slachtoffers die reageren op een omstandigheid ... beetje goedkoop allemaal ..

Mij is ( behalve de 1e zin) nou niet helemaal duidelijk wat je nou precies bedoelt. Natuurlijk zou het een totaler beeld zijn als Kader de zaak ook van de andere kant had belicht, maar dat kun je van colluministen die vanuit een westers persepctief over de islam en de moslims schrijven net zo goed verwijten.


Hypocriet stukje. Eerst je tegen terreur uitspreken en dan de aanslag misbruiken voor je politieke statements.

Ik vind dat je een verkeerde voorstelling van het stuk geeft. Hij misbruikt de aanslag niet om een politiek statement neer te zetten. Hij geeft een hele realistische beschrijving van het heersende klimaat in Nederland. Natuurlijk is de realiteit dat de VVD niet de enige is die voor dit klimaat heeft gezorgd, er spelen veel meer factoren mee.Zo is de functie die de media heeft gespeeld het best te beschrijven met de zogenaamde "publieke agenda" theorie. We hebben de afgelopen jaren zoveel voorgeselecteerde vaak nutteloze, generaliserende met vooroordelen en stereotyperingen doorspekte informatie over de islam en de moslims onze huiskamer binnen gekregen dat het niet anders kan dat het publiek een beeld over de moslims en de islam heeft gekregen dat daarmee overeenkomt. Leve de " pluriforme en objectieve" media zou ik zeggen.

Daarnaast is de politiek te ver doorgeschoten, de kritiek van Fortuyn klinkt als muziek in de oren als je die vergelijkt met achterlijke debielen en politiek onbekwamen als Wilders en Hirshi Ali. Kader heeft inderdaad gelijk als hij zegt dat de VVD zulke figuren gebruikt als ploegijzers.

Want mij kun je niet wijs maken dat er personen van allochtone en autochtone afkomst in de politiek rondlopen en daarbuiten die zouden zij de kans en het podium hebben gekregen met oplossingen zouden zijn gekomen die werkelijk nut hebben in plaats van dat ze alleen bevestigen wat al die jaren het onderbuikgevoel is geweest.