PDA

Bekijk Volledige Versie : Open brief aan Ayaan Hirsi Ali door Job Cohen



Waterval
16-03-04, 17:13
Open brief aan Ayaan Hirsi Ali
16 maart 2004 - Job Cohen
Zeer geachte mevrouw Hirsi Ali,

Afgelopen zaterdag schreef u in Trouw een open brief aan mij die ik via deze open brief aan u beantwoord. Deels zou ik kunnen volstaan met een verwijzing naar de Integratienota die het CDA deze week publiceerde. Ik kan mij, voorzover het op het onderwerp religie in de samenleving gaat, daar goed in vinden. Het roept overigens wel de vraag op waarom u u zo exclusief op mij richt, en niet op diegenen waar u in Den Haag zo nauw mee samenwerkt, het CDA. Vindt u het niet bezwaarlijk dat u een coalitie vormt met een partij die u exact dezelfde, zware en in uw ogen principiële, verwijten kunt maken als u mij maakt?

Religie
In de afgelopen twee jaren heb ik een paar keer gesproken over de rol van de religie in de samenleving. U vindt mijn opmerkingen daarover in strijd met het principe van de scheiding van Kerk en Staat. Ik begrijp dat niet. Ook ik ben voor een scheiding van kerk en staat, maar daarom hoef ik als burgemeester toch niet met een grote boog om kerken, synagogen en moskeeën in mijn stad heen te lopen? Als politiek bestuurder heb ik juist de plicht om te weten en te benoemen wat zich feitelijk in de wereld en dus in onze multiculturele samenleving voordoet; nog afgezien van wat mijn opvatting daarover is.

In mijn Nieuwjaarstoespraak van 1 januari 2002, met 11 september 2001 vers in het geheugen, pleitte ik voor een dialoog tussen verschillende groeperingen in de stad. In dat licht deed ik onder andere de suggestie om bij contacten van de overheid met de bewoners van de stad òòk (maar niet exclusief) gebruik te maken van de religieuze infrastructuur in de stad.

Deze uitspraak is mij niet door iedereen in dank afgenomen. Ik begrijp uit uw betoog, mevrouw Hirsi Ali, dat u dacht dat ik hiermee vooral moslims op het oog had. Dat was toen niet en is nu niet mijn idee. Ik was toen net bij de Evangelische Broedergemeente geweest, in een kerk die week na week vol Surinamers en Antillianen zit. Wat bindt hen? Het geloof. Waar komen ze samen en ontmoeten ze elkaar? Waar vinden ze hulp? In hun gebedshuis. En dat was niet alleen bij hen het geval, maar ook bij andere, vooral allochtone, inwoners van Amsterdam. Dát was me in mijn eerste jaar als burgemeester opgevallen. En waarom zou ik ook deze, inderdaad religieuze, infrastructuur niet benutten als het om contacten met de inwoners van mijn stad gaat of wanneer ik de doelstellingen van de integratie bereiken wil? Waarom zou ik dat, als ik uw redenering volg, uitsluitend via seculiere kanalen moeten doen? Gruwt u ervan als onze premier contact heeft met de Raad van Kerken?

Vervolgens vroeg ik eind 2002 in mijn Cleveringa-rede aandacht voor die migranten voor wie het geloof vaak wèl de leidraad in hun leven is, terwijl dat in onze Nederlandse samenleving steeds minder het geval is. Ik zei toen dat “de integratie van deze migranten in de Nederlandse samenleving paradoxaal genoeg misschien nog wel het beste via hun geloof zou kunnen verlopen. Dat is immers vrijwel het enige ankerpunt dat zij hebben wanneer zij de Nederlandse samenleving van de 21ste eeuw betreden”. Ik zei dat niet omdat ik wil dat de integratie van migranten via hun religie verloopt, maar omdat ik constateer dat het vaak zo gaat en dat het voorlopig zo zal blijven gaan. Of u en ik dat nu leuk vinden of niet.

Want ik zie dat religie voor veel mensen een dynamische kracht vertegenwoordigt. In de hele wereld (behalve in West Europa) zijn de verschillende religies in opkomst. De snelst groeiende religie in de wereld is overigens het christendom en niet de islam. In veel landen van de wereld zien we dat

het behoren tot een religieuze gemeenschap soms belangrijker wordt gevonden dan te behoren tot een bepaalde nationale gemeenschap;
religieuze gemeenschappen in de steden meer dan andere instellingen en instituties een sociaal vangnet bieden als het om hulp, werk, onderwijs en gezondheidszorg gaat;
een religie zelfs aan mensen die in economisch opzicht misschien niet zoveel te verwachten hebben, een perspectief biedt, uiteraard in het spirituele domein, maar ook sociaal – religie is het solidariserende kader bij uitstek voor haar leden.
Kortom: religie “werkt” voor haar gelovigen. Nu migratie van het ene land naar het andere een vrij gewone aangelegenheid is, kan religie ook in onze steden zo gaan werken, zeker wanneer andere bindingskaders falen. En dan kunnen wij dat maar beter onderkennen dan ontkennen. Zie daarover uitvoeriger mijn toespraak “Binden” eind 2003 op het symposium “Religie als bron voor sociale cohesie? Godsdienst en overheid in een postgeseculariseerde samenleving” aan de Universiteit van Leiden.

Nog even over het al dan niet gescheiden zwemmen. U maakt daar een principieel punt van, ik houd het inderdaad liever praktisch. In een stad die voor 30% uit water bestaat moeten alle kinderen kunnen zwemmen. Punt. Liever geen gescheiden zwemmen, maar als het moet, dan wel, want ik heb liever dat kinderen kunnen zwemmen dan dat ze de kans lopen te verdrinken door gescheiden zwemmen te proclameren tot “onderdrukking van de moslimvrouw en ondermijning van de scheiding van kerk en staat”. Demagogisch? Ja. Maar ik niet meer dan u. Vroeger moest iedereen van de overheid gescheiden zwemmen, nu moet iedereen gemengd. Als we het eens aan de mensen zelf overlieten?

De islam
Een groot deel van uw open brief gaat over de islam en over “de ware moslim”. Denkt u ook dat er een ware christen bestaat? Uw “ware moslim” is de orthodoxe moslim met sterk fundamentalistische opvattingen. Uw ware moslim wil niet integreren, minacht onze rechtstaat en democratie, houdt vrouwen en kinderen kort – en bovendien houdt hij mij voor de gek.

Met uw definitie van de “ware moslim” scheert u alle moslims over een kam. U ontkent ermee dat er miljoenen moslims zijn, hier en over de hele wereld, die zich niet in het moslimfundamentalisme herkennen. Bovendien schaart u zich met uw definitie in het kamp van de moslimfundamentalisten, want juist zij willen ons doen geloven dat alle “ware moslims” fundamentalisten zijn en dat alle anderen van het rechte moslimpad zijn afgeweken.

Nederland kent een lange traditie van vrijheid van godsdienst en van vrijheid van meningsuiting en, sinds de 19e eeuw, de scheiding van kerk en staat. Uit uw brief krijg ik de indruk dat u niet goed beseft wat dat nu precies betekent. Het betekent dat het iedereen in Nederland, ook de moslim, vrij staat om te geloven, te denken en te uiten wat hij of zij zelf wil, zonder dat de overheid daarin interfereert. Deze vrijheden kennen een belangrijke beperking: de geloofsovertuigingen, gedachten of meningen mogen niet overgaan in daden die in strijd zijn met de wet, want dan dient de overheid op te treden. Denken staat vrij, doen alleen binnen de grenzen van de wet.

Ik zou deze mooie Nederlandse tradities, die in onze rechtsstaat zijn verankerd, niet vanwege angst voor de islam overboord willen gooien. Als we ervan overtuigd zijn dat we met onze rechtsstaat goud in handen hebben, en dat hebben we, daar zijn u en ik het volstrekt over eens, dan moeten wij ook staan voor ons stelsel en er niet een paar hoekstenen uittrekken.Angst, mevrouw Hirsi Ali, is een slechte raadgever.

Het christendom is overigens minder erg, vindt u, want daar zijn eeuwen van Verlichting overheen gegaan. Juist daarom heb ik ooit, tot uw woede, een pleidooi gehouden voor een westerse Imamopleiding, omdat ik het goed zou vinden als de Islam zich meer dan nu zou mengen met westerse opvattingen, zoals dat ook met het christendom gebeurd is.

Tweede Wereldoorlog niet langer ijkpunt voor integratie van minderheden?
In uw brief verwijt u mij dat ik de Tweede Wereldoorlog als referentiekader gebruik voor de huidige integratieproblemen van moslims. U vindt dat ik daarmee aan het spookrijden ben op de snelweg van de geschiedenis. Het is prachtig geformuleerd. Maar ook hier bestrijd ik u.

De Tweede Wereldoorlog is en blijft in de context van de Europese geschiedenis een belangrijk referentiekader. De Europese landen, en ook Nederland, hebben toen aan den lijve ondervonden wat het betekent als een systeem aan de macht is, zoals dat van nazi-Duitsland, dat stelselmatig bepaalde groeperingen in de samenleving tot tweederangsburgers degradeert, uitsluit, uitbuit en vervolgt. Uiteindelijk leidde dat tot de systematische moord op de Europese joden, op Roma, op Jehovagetuigen, op politieke tegenstanders en op vele anderen. Meestal was de “misdaad” van deze mensen geen andere dan dat ze door de nazi’s als “anders” of “vreemd” waren bestempeld.

Aan de Tweede Wereldoorlog danken we de Universele Rechten van de Mens, zoals die zijn neergelegd in verschillende internationale verdragen. De universele gelijkheid van alle mensen, het beginsel dat je niet mag discrimineren op ras, geloof, levensovertuiging, sekse etc., het recht van vrije meningsuiting, het recht om een gezin te vormen – het zijn allemaal universele mensenrechten die rechtstreeks voortvloeien uit de mensonterende ervaringen van de Tweede Wereldoorlog. Als fundamentele mensenrechten oefenen ze een enorme aantrekkingskracht op mannen en vrouwen in landen waar deze rechten niet worden erkend. In Nederland, en andere landen die de fundamentele mensenrechten erkennen, vormen ze de fundamenten van de samenleving, de fundamenten van onze rechtstaat. Ze bieden bescherming aan iedereen en niet alleen maar aan verdrukte minderheden. U gaat mij niet vertellen dat we deze fundamenten vaarwel moeten zeggen, omdat moslims van tegenwoordig, in het Europa van nu, zoals u zegt, niet met eenzelfde mate van haat worden geconfronteerd als joden in de jaren ’30 en ’40 van de vorige eeuw. Gelukkig maar, zou ik zeggen, maar dat is niet de kwestie. En ook is een afscheid nemen van deze principes niet aan de orde omdat, zoals u vervolgens zegt, het nu juist de moslims zijn die nu vol haat zitten tegen de joden. Dan zeg ik: ook die uitspraak is er een die alle moslims over een kam scheert en dat kan niet. Antisemitisme is niet voorbehouden aan moslims; dat komt in heel Europa voor en in Nederland meer dan mij lief is. Het blijft nodig dit aan de kaak te stellen, zoals ik onder andere tijdens de Kristallnachtherdenking heb gedaan.

Juist omdat deze beginselen de fundamenten vormen van onze samenleving, ben ik extra alert op politieke ideeën, beleidsvoorstellen of handelingen die inbreuk proberen te maken op het gelijkheidsbeginsel en de fundamentele mensenrechten van groepen of individuen in de samenleving – of het nu gaat om vrouwen, moslims, joden, homo’s, niet-westerse migranten of wie dan ook. Wat voor ieder van ons geldt, geldt voor ieder van hen. Of bijbels geformuleerd: wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dat blijft onverkort het grondbeginsel dat de discussie over de integratie van migranten in onze Nederlandse samenleving leiden moet. Daarom is “Erbij horen en meedoen” niet alleen de titel van de integratienota die de gemeenteraad van Amsterdam vorig jaar heeft vastgesteld, maar tegelijkertijd de door de gemeente Amsterdam gehanteerde definitie voor integratie. Daarmee is integratie een zaak van iedereen: autochtoon en allochtoon. Met onderwijs, werk en Amsterdams Burgerschap als belangrijke voorwaarden voor integratie. In deze nota wordt de snelweg ook als metafoor opgevoerd, ditmaal voor de Amsterdamse samenleving. Ik citeer een paar passages.

“Op de snelweg gelden regels waaraan iedereen zich houden moet.”

“Behalve regels, is periodiek (groot) onderhoud een voorwaarde voor een goed functioneren van de snelweg: gaten in de weg moeten snel en goed worden opgevuld.”

“Op de snelweg rijden voertuigen die enorm van elkaar kunnen verschillen: in omvang, kleur en aantal passagiers. Ook hun gedrag op de weg is niet hetzelfde. Ze rijden bijvoorbeeld niet allemaal even snel: de ene rijdt langzamer dan de ander, de ene haalt de ander in, de ander blijft op zijn rijbaan en rijdt achter een ander aan.”

En tot slot:

“Samen rijden alle voertuigen echter over dezelfde weg en voegen zij zich naar de regels van de weg en naar elkaar. Wie dat niet doet, komt in botsing met een ander – dat kan het hele verkeer op de weg ontregelen. Dit geldt in het bijzonder als er vanuit een oprit extra verkeer op de weg komt – invoegen en laten invoegen is dan het parool om ongelukken te voorkomen.”

De snelweg, dat is de samenleving. De voertuigen in al hun diversiteit, dat zijn onze burgers. Het verkeer vanuit de oprit, dat zijn de nieuwkomers. Dát is de moderne samenleving waarin we leven, waarin wij botsingen zoveel als mogelijk moeten vermijden, en waarin iedereen in zijn eigen autootje mag denken wat hij wil maar zich wel aan de regels moet houden.



© Gemeente Amsterdam

Orakel
16-03-04, 17:27
Fenomi....femonem....

GEWELDIG!

Stel je nu es voor dat die man premier was geworden.

vlegeltje
16-03-04, 17:34
Staat die open brief van Ali aan Cohen ook ergens?

Op de site van Trouw kan ik dat stuk kopen, maar daar heb ik geen €1.15 voor over. ;)

Bofko
16-03-04, 17:43
Een verademing om dit te lezen tussen alle waanideeen, hypes, hetzes, drogvoorstellingen etc. :blij: !

Je kunt toch ook printen, mutsvlegel.

vgeld
16-03-04, 17:49
Geplaatst door Bofko
Een verademing om dit te lezen tussen alle waanideeen, hypes, hetzes, drogvoorstellingen etc. :blij: !

Je kunt toch ook printen, mutsvlegel.

GodGodGodGod....

Een Ereudiet en zeer Gerespecteerd man als de heer Cohen gaat toch niet op het geblaat van een PisGeit reageren.

taouanza
16-03-04, 17:50
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeey Waterval!:zwaai:

vlegeltje
16-03-04, 17:51
Geplaatst door Bofko
Een verademing om dit te lezen tussen alle waanideeen, hypes, hetzes, drogvoorstellingen etc. :blij: !

Je kunt toch ook printen, mutsvlegel.

:confused:
Hoezo printen?

Ik wil het lezen, maar het staat niet op de site bij Trouw.
De Open brief aan burgemeester Job Cohen door Ayaan Hirsi Ali.

Al3arbi
16-03-04, 17:55
Nou het is afwachten wat Ayaan hier tegen over stelt. Ik vind het `n prachtstuk..:duim:

@Vlegeltje,

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=88293

Hier staat de brief van Ayaan.

vlegeltje
16-03-04, 17:58
Geplaatst door Al3arbi
Nou het is afwachten wat Ayaan hier tegen over stelt. Ik vind het `n prachtstuk..:duim:

@Vlegeltje,

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=88293

Hier staat de brief van Ayaan.

:fplayer:

BartLM
16-03-04, 17:59
indrukwekkende man hoor. dijk van een stuk.

ben ook benieuwd naar ayaan nu.

de openingszetten zijn gedaan.

zo hoort het dus.

Waterval
16-03-04, 18:02
Don't call it a comeback! ©








http://novatt.com/images/sj03_ll05.JPG

Bofko
16-03-04, 18:04
Geplaatst door vgeld
GodGodGodGod....

Een Ereudiet en zeer Gerespecteerd man als de heer Cohen gaat toch niet op het geblaat van een PisGeit reageren.

Je hebt er niet echt de essentie uitgehaald he.
Haal de naam Hirshi Ali weg en lees de brief dan nog een keer.
:)

Ik ga trouwens nu mijn avatar veranderen want ik begin genoeg te krijgen van die grijnzende edelgermaan.

Tomas
16-03-04, 18:05
Geplaatst door Waterval
Don't call it a comeback! ©



Jammer. :moe:

taouanza
16-03-04, 18:07
Geplaatst door Tomas
Jammer. :moe:

:haha:

Waterval
16-03-04, 18:12
Geplaatst door taouanza
:haha:


:zweep:

taouanza
16-03-04, 18:20
Geplaatst door Waterval
:zweep:



:hihi: :hihi: :hihi: :hihi:
:hihi: :hihi: :hihi: :hihi:
:hihi: :hihi: :hihi:
:hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:
:hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:
:hihi: :hihi: :hihi:
:hihi: :hihi:
:hihi: :hihi: :hihi:
:hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:
:hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:
:hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:
:hihi: :hihi: :hihi:
:hihi: :hihi: :hihi:

vgeld
16-03-04, 18:23
Geplaatst door Bofko
Je hebt er niet echt de essentie uitgehaald he.
Haal de naam Hirshi Ali weg en lees de brief dan nog een keer.
:)

Ik ga trouwens nu mijn avatar veranderen want ik begin genoeg te krijgen van die grijnzende edelgermaan.

Ik ben net als het kabinet en de politieke partijen:
1)One-liner
2)Heb geen behoefte aan diepgang
3)Ik lees tegenwoordig alleen de telegaafkopen en dan weet ik alles

Jij hebt het over essentie en ... daar kan je tegenwoordig niet mee thuis komen !

taouanza
16-03-04, 18:25
Geplaatst door vgeld
Ik ben net als het kabinet en de politieke partijen:
1)One-liner
2)Heb geen behoefte aan diepgang
3)Ik lees tegenwoordig alleen de telegaafkopen en dan weet ik alles

Jij hebt het over essentie en ... daar kan je tegenwoordig niet mee thuis komen !

Wajieh a sabon el kef. :wijs:

Bofko
16-03-04, 18:52
Geplaatst door vgeld
Ik ben net als het kabinet en de politieke partijen:
1)One-liner
2)Heb geen behoefte aan diepgang
3)Ik lees tegenwoordig alleen de telegaafkopen en dan weet ik alles

Jij hebt het over essentie en ... daar kan je tegenwoordig niet mee thuis komen !

Ik wel.
Hype dus.
Tip : creeer een MPS met 2 persoonlijkheden (1 oppervlakkige en 1 diepzinnige) die je naar believen gebruikt. Hou die 2 wel uit elkaar !!


Geplaatst door taouanza
Wajieh a sabon el kef. :wijs:

Taouanza begint ook al tegen je te keffen.

Zwarte Schaap
16-03-04, 19:04
Geplaatst door vlegeltje
Staat die open brief van Ali aan Cohen ook ergens?

Op de site van Trouw kan ik dat stuk kopen, maar daar heb ik geen €1.15 voor over. ;)

Tip voor de volgende keer:

Zoek het betreffende artikel via google. Check het op de website die de link aangeeft. Blijkt het dat je moet betalen keer dan weer terug naar google en kies dan voor de cache-link. In de cache-link kun je het in 9 van de 10 keer gewoon lezen en kopieren.

vlegeltje
16-03-04, 20:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
Tip voor de volgende keer:

Zoek het betreffende artikel via google. Check het op de website die de link aangeeft. Blijkt het dat je moet betalen keer dan weer terug naar google en kies dan voor de cache-link. In de cache-link kun je het in 9 van de 10 keer gewoon lezen en kopieren.

thanx :fpetaf:

Bofko
16-03-04, 21:14
Toch een wat uitgebreidere reaktie op de brief van Job Cohen.

Er is een gigantisch media-vliegwiel in gang gezet de laatste jaren. Dwz
dat hypes versterkt worden. Werkelijkheid wordt via kranten, TV, internet, columns, reaktie daarop etc. uitvergroot en dus vervormd bij het individu gebracht.

Door de overdaad, complexiteit en tegenstrijdigheid aan info kan het individu niet anders als selecteren en kiest de waarheid die hem het best uitkomt.
Omgedraaid, de werkelijkheid kan dus gelobbyd worden. Dit lobbyen van de werkelijkheid gebeurt naar mijn idee niet bewust maar is wel onderhevig aan mode. (Mode ontstaat door zwakte van het individu die doet wat hij denkt dat de ander doet).

Ik denk dat het beeld over de Nederlandse multiculturele werkelijkheid na jarenlange opgelegd stilzwijgen ( want ander racisme!) doorgeslagen is naar de andere kant (waarschijnlijk psychologisch wel verklaarbaar, maar daar ga ik verder niet op in).

Cohen prikt het doorslaan naar de andere kant , en de mode van de werkelijkheid-lobbyers, door. Hij laat de werkelijkheid zien van (zeg) 90% van de allochtonen . Hij laat de praktijk zien en daarmee het grote verschil tussen die ´praktische´ werkelijkheid en de ´mediale werkelijkheid.En voor mij is de ´échte´ werkelijkheid de ´praktische´.

En nu een Bavaria.

Orakel
16-03-04, 21:41
Geplaatst door Bofko
Toch een wat uitgebreidere reaktie op de brief van Job Cohen.

Er is een gigantisch media-vliegwiel in gang gezet de laatste jaren. Dwz
dat hypes versterkt worden. Werkelijkheid wordt via kranten, TV, internet, columns, reaktie daarop etc. uitvergroot en dus vervormd bij het individu gebracht.

Door de overdaad, complexiteit en tegenstrijdigheid aan info kan het individu niet anders als selecteren en kiest de waarheid die hem het best uitkomt.
Omgedraaid, de werkelijkheid kan dus gelobbyd worden. Dit lobbyen van de werkelijkheid gebeurt naar mijn idee niet bewust maar is wel onderhevig aan mode. (Mode ontstaat door zwakte van het individu die doet wat hij denkt dat de ander doet).

Ik denk dat het beeld over de Nederlandse multiculturele werkelijkheid na jarenlange opgelegd stilzwijgen ( want ander racisme!) doorgeslagen is naar de andere kant (waarschijnlijk psychologisch wel verklaarbaar, maar daar ga ik verder niet op in).

Cohen prikt het doorslaan naar de andere kant , en de mode van de werkelijkheid-lobbyers, door. Hij laat de werkelijkheid zien van (zeg) 90% van de allochtonen . Hij laat de praktijk zien en daarmee het grote verschil tussen die ´praktische´ werkelijkheid en de ´mediale werkelijkheid.En voor mij is de ´échte´ werkelijkheid de ´praktische´.

En nu een Bavaria.

Well spoken!

mark61
16-03-04, 22:31
Waterval strikes back...! Oh nee, twas Cohen...

Maarten
17-03-04, 03:38
Geplaatst door Waterval
wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dat blijft onverkort het grondbeginsel dat de discussie over de integratie van migranten in onze Nederlandse samenleving leiden moet. Daarom is “Erbij horen en meedoen” niet alleen de titel van de integratienota die de gemeenteraad van Amsterdam vorig jaar heeft vastgesteld, maar tegelijkertijd de door de gemeente Amsterdam gehanteerde definitie voor integratie. Daarmee is integratie een zaak van iedereen: autochtoon en allochtoon. Met onderwijs, werk en Amsterdams Burgerschap als belangrijke voorwaarden voor integratie.

Hè Hè... eindelijk klare taal over integratie!!

en..

Eindelijk schrijft een jood er iets over, en krijgt dan op het zogenaamde "antisemitische" maroc.nl voor 100% bijval!

Maarten
17-03-04, 03:40
Geplaatst door Orakel
Fenomi....femonem....

GEWELDIG!

Stel je nu es voor dat die man premier was geworden.

Verrek, dat was ik vergeten! Had niet veel gescheeld he?
En dan heet het, dat er in nederland niet veel verschil tussen de partijen is..

Maarten
17-03-04, 03:50
Geplaatst door vlegeltje
:confused:


VLEGELTJE !!!!!!!!!

Hoezo maar 169 berichten???????????????
Stonden al je berichten soms in posts van die fundo's, die intussen gebanned - en met topics en al in de recyclebin verdwenen zijn??
Blijkbaar..

Ik loop hier ook nog rond zolang de voorraad strekt, maar het zijn wel de kruimels op de bodem van de schatkist van mijn tijd! Momenteel zit ik gewoon te vergeten naar bed te gaan, en ben daarom hier. Schijntijd eigenlijk. Moet morgen weer terugbetaald worden.
Maar leuk je weer te zien!

Ron Haleber
17-03-04, 08:13
Uit brief van Cohen:

Vervolgens vroeg ik eind 2002 in mijn Cleveringa-rede aandacht voor die migranten voor wie het geloof vaak wèl de leidraad in hun leven is, terwijl dat in onze Nederlandse samenleving steeds minder het geval is. Ik zei toen dat “de integratie van deze migranten in de Nederlandse samenleving paradoxaal genoeg misschien nog wel het beste via hun geloof zou kunnen verlopen. Dat is immers vrijwel het enige ankerpunt dat zij hebben wanneer zij de Nederlandse samenleving van de 21ste eeuw betreden”. Ik zei dat niet omdat ik wil dat de integratie van migranten via hun religie verloopt, maar omdat ik constateer dat het vaak zo gaat en dat het voorlopig zo zal blijven gaan. Of u en ik dat nu leuk vinden of niet.

Want ik zie dat religie voor veel mensen een dynamische kracht vertegenwoordigt. In de hele wereld (behalve in West Europa) zijn de verschillende religies in opkomst. De snelst groeiende religie in de wereld is overigens het christendom en niet de islam. In veel landen van de wereld zien we dat

Voor wie Job cohen gevolgd heeft, is het allang duidelijk dat hij wellicht de enige belangrijke politicus is in ons land die een juiste visie heeft op religie en integratie...

Bovenstaand citaat geeft m.i. de kern van een waarheid weer die men in NL niet wil erkennen. Eindeloos brengt men er de opheffing van scheiding van kerk en staat tegenin.

Zelf heb ik op dat punt in mijn stadsdeel Zeeburg de strijd daarover aangebonden tegen Mellouki Cadat die als raadslid binnen Groen Links een front probeert te vormen tegen gelovige moslims - dus tegen overheidscontact met moskeeën, tegen de hijaab, tegen islamitische scholen, etc... Zowel op de lokale websites als op vergaderingen van Groen Links voer ik die strijd (zie ook mijn oude topics hier).



Belangrijk aspect is daarbij dat politicus Job Cohen dit doet als buitenstaander en niet als gelovige - hij zegt namelijk agnost te zijn. Zodat hem zeker niet verweten kan worden zieltjes te willen winnen.


Mede dit laatste - als agnost geen medestander van anti-islam agnosten te zijn - verklaart dan ook m.i. alle onbegrijpelijk giftige aanvallen van haat op de persoon van Cohen, zoals die van atheist Den Boef die je in mijn sig kunt lezen en waar ook ik het niet toevallig als zijn medestander moet ontgelden...!


Laat de anti-islam agnosten maar schelden. Dat AHA met haar aanval op Cohen voorgoed door de mand is gevallen, heb ik al aangetoond in mijn commentaar op haar brief - zie dat topic...

Ron Haleber
17-03-04, 11:05
Geplaatst door Alcibiades
Toen heb je helemaal niets aangetoond. Je hebt alleen een niet-onderbouwde bewering gedaan. Ook aan dit bericht van jou hebben we niets want je gaat nergens inhoudelijk op in.

GJ Wou je zeggen dat de puur persoonlijke onterechte aanval van AHA tegen Cohen met wetenschappelijke argumenten moet worden weerlegd?

Zie voor dat laatste - als je er tot mijn verbazing behoefte aan hebt - mijn discussie met o.a. Olive op het (topper)topic "Het westen en Islam"...

BiL@L
17-03-04, 11:24
Geplaatst door vlegeltje
Staat die open brief van Ali aan Cohen ook ergens?

Op de site van Trouw kan ik dat stuk kopen, maar daar heb ik geen €1.15 voor over. ;)

>DOOR AYAAN HIRSI ALI
>
>Zeer geachte heer Cohen,
>
>Met uw stelling dat de islamitische minderheden in Nederland kunnen integreren via hun religie, maakt u een grote en fundamentele fout. Sinds uw Cleveringalezing in 2002 hebben steeds meer mensen tegen u gezegd dat uw stelling onjuist is, maar u volhardt in uw ongelijk. Vorige week vrijdag heeft de Leidse rechtsfilosoof Paul Cliteur in het tv-programma B&W opnieuw geprobeerd u op andere gedachten te brengen. Tevergeefs.
>
>U beseft onvoldoende hoe ernstig u zich vergist. En dat is erg jammer want u bent een sympathieke en betrokken man. Maar uw redeneringen bevatten een aantal veronderstellingen die niet kloppen.
>
>U zei in dat tv-programma: Ik gebruik de moskeeen om de integratie te laten slagen. Met die uitspraak toonde u het klassieke pragmatische denken van een Nederlands politiek bestuurder. U wilt dat de individuele moslims integreren in uw stad. Dat ze de taal spreken, werk hebben, zich verdraagzaam opstellen tegen Joden, christenen en andersdenkenden, dat ze uw gezag als bestuurder aanvaarden, de rechten van homo's en vrouwen respecteren en zich aan de wet houden. De moskeebestuurders en imams denken over een aantal van deze zaken hetzelfde als u. Ook zij willen dat moslims hier de taal spreken, werk hebben en geen overlast veroorzaken. Die dingen behoren immers tot de praktische vereisten van het samenleven.
>
>Over de andere, meer principiele zaken denken ze misschien anders dan u. U bent atheist en dat zegt u ook steeds weer. Maar de imams en moskeebestuurders geloven in Allah en trachten zijn wetten te gehoorzamen. U hoopt dat de moslims en u elkaar kunnen vinden in pragmatische overwegingen. In de Nederlandse politiek is dat de beproefde weg. In de Tweede Kamer maak ik die opvatting over besturen dagelijks mee. Hoewel de VVD en het CDA principieel misschien nooit tot elkaar zullen komen, doen ze zaken op de gebieden waar ze elkaar praktisch kunnen vinden. Zo ging het ook met PvdA en VVD in Paars I en Paars II (toen u staatssecretaris was). Zo is het altijd gegaan in de Nederlandse politiek. Een goede bestuurder is iemand die dat spel doorheeft en het goed speelt.
>
>Maar u moet niet vergeten dat deze consensuspolitiek alleen goed werkt wanneer alle betrokken partijen het eens zijn over het pragmatische uitgangspunt ervan. De ware moslims, dat wil zeggen de moslims die de moeite nemen om de burgers van Nederland eraan te herinneren dat zij moslim zijn en als moslim leven, komen niet voort uit deze consensuscultuur. Zij hebben een heel andere agenda en die staat haaks op uw verwachtingen van integratie.
>
>Heeft u ooit de moeite genomen om zich te verplaatsen in de ware moslim, dat wil zeggen de orthodoxe moslim, en zijn perspectief op de integratiewens van de Nederlandse politiek?
>
>Waarin moeten moslims integreren? In een seculiere, geindividualiseerde samenleving. In een democratische rechtsstaat die tot stand is gebracht en onderhouden wordt door stervelingen, niet door een God. In een samenleving waarin mannen, vrouwen, hetero's en homo's gelijke rechten en plichten hebben. Een samenleving waarbij ouders trachten hun kinderen - zowel meisjes als jongens - op te voeden tot zelfstandige individuen die na hun achttiende levensjaar verantwoordelijke burgers zijn.
>
>De aanhangers van de islam die het voor het zeggen hebben in de moskeeen hebben diametraal tegenovergestelde opvattingen. Zij zijn ervan overtuigd dat de gemeenschap van gelovigen (de oemma) alles is en het individu niets. Dat de hoogste macht aan Allah toekomt en niet aan de rechtsstaat. Dat elke moslim dient te leven naar het voorbeeld van de profeet Mohammed. En volgens dit voorbeeld is homoseksualiteit een ernstige zonde, zijn vrouwen ondergeschikt aan mannen en kinderen ondergeschikt aan hun ouders.
>
>Vanuit het perspectief van de ware moslim botsen hun waarden met uw verwachtingen.
>
>Onder ware moslims bestaat de consensus dat ongelovigen, dat wil zeggen niet-moslims, geestelijk verdwaald zijn. Ware moslims zien seculiere staten als zondige staten, die helaas op dit moment de macht hebben. De moskeebestuurder die u op tv heeft horen zeggen dat u zijn moskee wilt gebruiken, voelt zich bevestigd in zijn vermoedens over de zondigheid van de seculiere machtsdrager.
>
>Hoe weet u trouwens dat u niet wordt gebruikt? In uw gesprekken met de geestelijken en hun woordvoerders krijgt u te horen wat u graag wilt horen. Maar zodra u weggaat, gebeurt er iets heel anders. Dan prediken ze geen integratie, zoals u denkt dat u met hen heeft afgesproken, maar houden ze aan de gelovigen voor wat de wil van Allah is. Dat is de core business van de islam.
>
>Weet u nog dat de Amerikanen de Taliban en de Moedjahidien in Afghanistan gebruikten om tegen de Sovjet-communisten te vechten? De vertegenwoordigers van de toenmalige Amerkaanse regering dachten toen ook dat ze een gemeenschappelijke zaak hadden met de Taliban. Nooit hebben ze het vermoeden gehad dat hun heldhaftige moslim-bondgenoten later een aanval zouden plegen op de Twin Towers en het Pentagon in de VS. Ik vrees dat u dezelfde fout maakt. Moslims houden er niet van om gebruikt te worden.
>
>In uw pragmatisme ziet u nog iets anders over het hoofd dat u misschien wel zou zien wanneer u de tijd zou nemen om de zaak vanuit het oogpunt van de ware moslim te bezien. Momenteel heerst er in de islamitische wereld een hardnekkige vijandschap tegenover Joden. Het geloof dat Joden de wereld runnen en manipuleren door gebruik te maken van list en bedrog, is wijdverbreid onder moslims. U beseft niet dat u deze vooroordelen bevestigt wanneer u, in al uw naiviteit, op televisie zegt dat u de moskeeen wilt gebruiken. Een geest die doortrokken is van de antisemitische vooroordelen die de islamitische wereld beheersen, ziet in u niet een sympathieke burgemeester van Amsterdam die het beste voorheeft met al zijn burgers en de boel bij elkaar wil houden. Wat hij ziet is een listige Joodse bestuurder die de wereld naar zijn hand zet.
>
>Het is niet uitgesloten dat uw islamitische bondgenoten in uw plan om moslims te integreren u te slim af willen zijn. Misschien denkt u dat ik teveel spoken zie, dat ik wantrouwend en irrationeel ben. Dat is mogelijk, maar toch wil ik u wijzen op de preken die worden gehouden in een aantal moskeeen in uw stad. Meer kunt u vinden op internet, in boeken en gewoon als u naar het dichtstbijzijnde theehuis gaat. Wat u niet zo gemakkelijk zult zien, zijn de films en het propagandamateriaal die getoond worden op de televisie via de satellietschotels die in menig huis in uw stad op moslimkanalen elders in de wereld zijn gericht. Zoals de Arabische tv-series die speciaal voor de ramadan worden gemaakt met als thema, jaar in jaar uit: een Joodse wereldregering.
>
>In uw Cleveringalezing bracht u het integratieprobleem in verband met de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging. U vergeleek de positie van de Joden in Europa in de jaren dertig en veertig met de positie van moslims in het Europa van nu. Die vergelijking gaat niet op. U bent aan het spookrijden op de snelweg van de geschiedenis. De Europeanen van nu koesteren geen vijandigheid tegen de moslims, en zeker niet een haat zoals die in de jaren dertig en veertig in nazi-Duitsland bestond tegen de Joden. De Europeanen hebben door de Tweede Wereldoorlog geleerd hoe vernietigend en nihilistisch die haat was. Zij weten dat haat tegen andere mensen uiteindelijk leidt tot zelfhaat en zelfvernietiging. Dat is de les van de Holocaust. De situatie van de moslims in het huidige Europa is mede daardoor anders. Via onderwijs, boeken, films en op andere manieren wordt de Europeaan geleerd tolerant, vriendelijk en fatsoenlijk te zijn tegen vreemdelingen en tegen mensen die anders denken en een ander
> geloof aanhangen dan zijzelf. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat alle Europeanen verdraagzaam zijn. Er zijn ook mensen die nog steeds niets van nieuwkomers moeten hebben. Vreemdelingenhaat moet ook altijd bestreden worden. Maar een vergelijking van de huidige situatie met de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw gaat volkomen mank.
>
>Het zou van meer realisme getuigen als u uw beleid zou stoelen op de gewijzigde demografische werkelijkheid van uw stad. U richt al uw energie op de autochtoon die de ander, de vreemdeling, moet aanvaarden. Alleen dan kan de integratie van de allochtoon slagen, heeft u in uw Abel Herzberglezing van 2001 gezegd. In dat verlangen naar de autochtone aanvaarding van de allochtoon staat u niet alleen. De overgrote meerderheid van de autochtone Amsterdammers heeft de allochtoon allang aanvaard. Maar de autochtonen vormen binnenkort een minderheid in Amsterdam. Op dit moment is 40 procent van de schoolgaande kinderen in Amsterdam autochtoon, terwijl 60 procent allochtoon is. Uw taak om de allochtoon duidelijk te maken dat hij de autochtoon en Nederland moet aanvaarden als zijn thuis, is vele malen urgenter geworden dan het omgekeerde.
>
>Het allerbelangrijkste dat met name de allochtone moslim dient te begrijpen en te aanvaarden is dat godsdienst en staat hier gescheiden zijn. De seculiere regels die mensen met elkaar hebben bedacht en de instituties waarop deze regels zijn gestoeld moeten aan elke nieuwkomer duidelijk worden gemaakt. Door te verkondigen dat allochtonen kunnen integreren via hun religie - een religie die verkondigt dat de democratische rechtsstaat zondig en verdorven is - komt u uw belangrijkste verantwoordelijkheid niet na.
>
>Uw gemeente heeft jarenlang het schoolzwemmen gesubsidieerd van de islamitische basisschool As-Siddieq. Het pragmatische idee daarachter is begrijpelijk: dan leren die kinderen tenminste zwemmen. Maar de school staat dat alleen toe als jongens en meisjes apart zwemmen en les krijgen van een instructeur van hetzelfde geslacht. Door dat te subsidieren, bestendigt u de conservatieve seksuele opvattingen van de islam en brengt u die bovendien in het publieke domein, waarmee u ze legitimiteit verschaft. U subsidieert de onderdrukking van de moslimvrouw en de ondermijning van de scheiding van kerk en staat. Terwijl u van nieuwkomers respect vraagt voor de basisprincipes van onze rechtsstaat, steunt u hen in het overtreden daarvan. Daarmee zaait u een heilloze verwarring.
>
>U bent bezig te vechten tegen demonen uit het verleden. In het huidige Europa lopen moslims niet het gevaar dat de joden 65 jaar geleden liepen. Haat en onverdraagzaamheid tegen Joden worden nu juist door moslims in Europa uitgedragen. Wanneer u zich in uw analyse van het huidige integratieprobleem laat leiden door de ervaring van de Tweede Wereldoorlog, blijft u die spookrijder: Iedereen probeert u met lichtsignalen te waarschuwen om terug te gaan, maar u blijft hardnekkig in de verkeerde richting rijden. Wat u misschien aanziet voor nobele vastberadenheid is in werkelijkheid onvruchtbare halsstarrigheid.
>
>March 13, 2004

fattimaz
17-03-04, 11:27
Cohen is the man!

Ayaan begint echt wanhopig te worden met haar onzin betogen vol vooroordelen...Volgens mij is zij momenteel de grootste rasist in Nederland.

Ron Haleber
17-03-04, 12:25
Geplaatst door BiL@L
>DOOR AYAAN HIRSI ALI
>
>Zeer geachte heer Cohen, bla bla bla...
>March 13, 2004

Bil@l rechtvaardig jij als salafist op enigerlei wijze deze aanval op de godsdienstig liberaal denkende politicus Job Cohen die toch met aan jou tegengestelde humanistische argumenten de sociale waarde van de Islam verdedigt...???

BiL@L
17-03-04, 12:43
Geplaatst door Ron Haleber
Bil@l rechtvaardig jij als salafist op enigerlei wijze deze aanval op de godsdienstig liberaal denkende politicus Job Cohen die toch met aan jou tegengestelde humanistische argumenten de sociale waarde van de Islam verdedigt...???

Ron rechtvaardig jij je als ontkenner van de schepping (Jodendom, Christendom, Islam) dat ik je een kafier noem?

Ik ben trouwens geef salafist, ik ben een moesliem. En een moesliem is geen moesliem wanneer hij een aya, een authentiek verklaarde h'adieth, of de eenheid van Allah en Allah alleen, ontkent...

Ron Haleber
17-03-04, 12:57
Geplaatst door BiL@L
Ron rechtvaardig jij je als ontkenner van de schepping (Jodendom, Christendom, Islam) dat ik je een kafier noem?

Ik ben trouwens geef salafist, ik ben een moesliem. En een moesliem is geen moesliem wanneer hij een aya, een authentiek verklaarde h'adieth, of de eenheid van Allah en Allah alleen, ontkent...

Beste mouslim van de oude stijl, natuurlijk rechtvaardig ik vanuit jouw orthodox standpunt dat je mij nooit serieus zal nemen - ook al werd ik een moslim!

Maar ik ben bang dat je ook Rabi`ah en Orakel met je banvloek zal treffen en dat wordt langzamerhand op Maroc.nl een anachronisme...!

BiL@L
17-03-04, 12:59
Geplaatst door Ron Haleber
Beste mouslim van de oude stijl, natuurlijk rechtvaardig ik vanuit jouw orthodox standpunt dat je mij nooit serieus zal nemen - ook al werd ik een moslim!

Maar ik ben bang dat je ook Rabi`ah en Orakel met je banvloek zal treffen en dat wordt langzamerhand op Maroc.nl een anachronisme...!

Ga je ook nog mijn vraag beantwoorden?

Ron Haleber
17-03-04, 13:08
Geplaatst door BiL@L
Ga je ook nog mijn vraag beantwoorden?

Nou mijn antwoord is toch wel erg duidelijk, dunkt me. Je wil toch niet dat ik je helemaal in de hoek van de ketterjagers en fundamentalisten neerzet? :moeilijk:

Of is het tegenwoordig nog erger met je misschien ...? In elk geval beterschap toegewenst! :engel:

BiL@L
17-03-04, 13:10
Je denkt dat je veel weet.

BiL@L
17-03-04, 13:29
Ik lust je rauw by the way...

thijs
17-03-04, 15:51
Geplaatst door Orakel
Fenomi....femonem....

GEWELDIG!

Stel je nu es voor dat die man premier was geworden.

Dan konden we weer jaren van pappen en nathouden tegemoet zien, wat een slappe hap die Cohen. Aardig, dat wel, een leuke man maar zet die in een ceremoniële functie. Zoals vaak, ligt de waarheid in het midden. Ayaan Hirsi Ali scheert inderdaad alle moslims over een kam, en dat is niet juist. Maar Cohen aan de andere kant is te naïef om zijn bed uit te komen door te veronderstellen dat geheel islamitisch Nederland een sociaal-democratisch paradijs wil zien waarin wederzijds respect etc. voorop staan. Optreden tegen discriminatie van Joden, herdenkingen van WO2, intimideren en molesteren van homo's, fundamentalistische uitspraken in moskeëen etc. doet Cohen niet. Ayaan heeft tenminste ballen!

thijs
17-03-04, 15:54
Geplaatst door fattimaz
Cohen is the man!

Ayaan begint echt wanhopig te worden met haar onzin betogen vol vooroordelen...Volgens mij is zij momenteel de grootste rasist in Nederland.

Waarom is zij de grootste racist volgens jou? Beargumenteer dat eens? En als ik dan toch bezig ben ;) , is El Moumni dan ook een racist (als je de definitie van racist even ruimer neemt dan sec ras) of Osama Bin Laden? Is dan zelfs de basis van islamitische solidariteit niet racistisch omdat het impliceert dat een moslim meer waard is dan een niet moslim?

Ron Haleber
17-03-04, 22:58
Geplaatst door BiL@L
Ik ben trouwens geef salafist, ik ben een moesliem. Wat heeft selefi (betekenis: voorganger) in 's hemelsnaam met de neerdaling van de Qor-aan te maken?



Beste Bil@l, als ik - zojuist in Netwerk - mijn collega Hans Jansen (mijn vriend tegen wil en dank: wij solliciteerden samen naar een beurs in Cairo: Hans kreeg hem) moet geloven dan zijn alle orthodoxe moslims salafist.

Jij dus ook. Ik neem Hans altijd maar met een stevige korrel zout...

Toch gaf Hans een aardig verhaal over salafisten en de semantische betekenis van het woord - Hans profiteert van de heersende hype om zijn kennis aan de man te brengen.




Geplaatst door BiL@L


Ik lust je rauw by the way...




Bil@l, dat vind ik een overstatement van jou als moslimgeleerde...! Zo gaan we toch niet als geleerden met elkaar om?

Of nuttig je tegenwoordig i.p.v. een zachtgekookt eitje een rauw kafiertje bij je ontbijt?

Bil@l, laat je niet te veel beïnvloeden door slechte Marokkaanse vrienden als Yehi die blijkbaar op "kamp" zijn geweest...!


http://www.ronhaleber.nl/hafs.jpg

By the way...

Samen bij jouw salafist Abou Hafs - ook zojuist in Netwerk - op bezoek te gaan zie ik niet zo zitten gezien wat men over hem in Fès vertelt...

Maar ik vind het achteraf toch jammer dat ik - ondanks herhaalde uitnodiging - Sjeich Yassine niet geïnterviewd heb... Het probleem was dat ik in NL niemand kende die zich voor dat interview interesseerde - en dan voor noppes de halve Marokkaanse geheime dienst op m'n nek af te roepen was me net wat te veel...


Je ziet dat ik niet vies ben van salafisten zoals jij, maar "rauw" is me iets te veel gevraagd! Dan liever een rauwe haring bij het ontbijt...!



Geplaatst door BiL@L
Ga je ook nog mijn vraag beantwoorden?



Ja dat verwachtte ik juist van je: Neem je vanuit je strenge salafistische principes die liberale Cohen nog serieus of niet?

abdelwali
17-03-04, 23:57
prachtig gewoon, die brief mijn dank aan de heer cohen.
hij weet wat democratie is. die hirsh ali lijkt wel en dictator.

taouanza
18-03-04, 10:27
Geplaatst door BiL@L
Ik lust je rauw by the way...


:eek:




:haha:

NIS
18-03-04, 11:39
Een meesterlijke brief! BRAVO!

maniac
18-03-04, 13:22
Ik vind het heel jammer dat zo een wijze man tijd en aandacht besteed aan zo'n gefrustreerde bounty (zwart van buiten, wit van binnen).

Dat zij geen orgasme meer kan krijgen moet zij niet op ons afreageren.
Ik vind het al erg genoeg dat ik nu ook aandacht besteed aan deze troetelallochtoon.

Orakel
18-03-04, 19:46
Geplaatst door thijs
Optreden tegen discriminatie van Joden, herdenkingen van WO2, intimideren en molesteren van homo's, fundamentalistische uitspraken in moskeëen etc. doet Cohen niet.

Mwoaahhh, wellicht hoor je'm er niet zoveel over maar hij doet er denk ik meer aan dan menig politicus.
En nu had ik liever helemaal geen premier op bezoek zien gaan bij Bush maar als ut dan toch moet, dan liever Cohen.



Ayaan heeft tenminste ballen! http://www.click-smilies.de/sammlung0903/sprachlos/speechless-smiley-040.gif

mark61
18-03-04, 20:01
Geplaatst door Orakel
http://www.click-smilies.de/sammlung0903/sprachlos/speechless-smiley-040.gif

Toch maar niet met r integreren?

Orakel
20-03-04, 16:15
Geplaatst door mark61
Toch maar niet met r integreren?

Neuh, als zhij daar ook al over liegt....

mark61
21-03-04, 20:49
Geplaatst door Orakel
Neuh, als zhij daar ook al over liegt....

Je kan dr gewoon niet vanop aan, dus laat nou maar links liggen. Er zijn nog zoveel leuke Afrikaansen...

Ramzi
21-03-04, 22:14
Het lijkt wel of de Open Brieven in de mode zijn tegenwoordig... er staat inmiddels een nieuwe Open Brief van Cliteur aan Cohen in de Trouw van zaterdag!

Bofko
21-03-04, 23:20
Geplaatst door Ramzi
Het lijkt wel of de Open Brieven in de mode zijn tegenwoordig... er staat inmiddels een nieuwe Open Brief van Cliteur aan Cohen in de Trouw van zaterdag!

Dit hele forum is een groot Open Brievenbus :D

Alim
22-03-04, 11:51
Ayaan Hirsi Ali heeft het vaak over integratie van allochtonen vreemd genoeg dat alle allochtonen die in Nederland wonen weten dat je peper spray niet in een restaurant moet gaan spuiten en dat peper spray tot verboden wapens behoort.
Beste Ayaan Hirsi Ali hoogste tijd dat je terug gaat naar je eigen land om een inburgering cursus te gaan volgen voor dat je hier je onzin gaat vertellen over integratie. Ik zou me diep schamen als ik Ayaan Hirsi Ali zou zijn. Groot mond over inburgering van allochtonen terwijl jezelf niet eens weet wat hier in Nederland wel en niet mag. Dit getuigt van zwakbegaafdheid van hoogste niveau waar Ayaan Hirsi Ali mee te kampen heeft.