PDA

Bekijk Volledige Versie : Journalisten vermoed achter Geenstijl.nl



Ramzi
17-03-04, 15:07
Journalisten vermoed achter Geenstijl.nl
van onze verslaggevers
2004-03-17

AMSTERDAM - Ze blijven volstrekt anoniem. De makers van de populaire weblog Geenstijl.nl gaan schuil achter namen als Fleischbaum, Prof. Hoxha, Rombo en De Chileen. Volgens Rombo is geheimzinnigheid nodig. ,,We zijn een paar keer bedreigd door extreem-rechtse groeperingen, die we op onze site aanpakken.''



Probleem is dat de doelwitten van Geenstijl, zoals directeur Trudy Prins van de Stichting Volksgezondheid en Roken, nooit anoniem blijven. De makers staan toe dat haar 06-nummer door web logdeelnemers op de site wordt gepubliceerd. ,,Moet ze dat maar niet onder haar eigen persberichten zetten'', meent Rombo.

Er doen diverse namen de ronde over de personen achter Geenstijl. Het zijn overwegend professionele journalisten, aldus Rombo, die volgens -alweer- anonieme webloggers Romke Spierdijk heet, oud-journalist van De Telegraaf. Rombo ontkent dat. ,,Die naam zegt me niks. Maar het heeft geen zin om over namen te beginnen. Wij blijven anoniem. We zijn per e-mail, fax en 06-nummer bereikbaar. Als iemand ons wil spreken dan kan dat. We geven alleen onze ware identiteit niet prijs.''

Ook Telegraaf-verslaggever Dominique Weesie wordt vaak genoemd: hij zou de man zijn achter Fleischbaum. ,,Ja, dat denken een heleboel mensen. Maar ik bevestig dat niet.'' Weesie geeft wel toe dat hij 'tot juli vorig jaar' een van de makers was van Geenstijl. ,,Ik ben opgestapt omdat ik het niet leuk meer vond. Er zitten journalisten van allerlei media bij. Nou ja, van Trouw toevallig niemand.''

Op de site schreef Geenstijl gisteren dat er nog één journalist van De Telegraaf verbonden is aan de weblog: ,,De rest werkt of voor andere media of is werkzaam in de seksindustrie.'' Een derde naam die de ronde doet is die van Ambroos Wiegers, hij zou achter Prof. Hoxha schuilgaan. Wiegers, een internetjournalist, was gisteren onvindbaar.

Volgens Rombo worden de bijdragen die de duizenden dagelijkse bezoekers rechtstreeks op de site plaatsen sinds de Stivoro-affaire rond gecontroleerd door een 'moderator', met de bijnaam Joris de Lognazi. Deze meldt per e-mail dat hij dagelijks enkele berichten verwijdert. ,,Als kritiek wordt geleverd op moslims, AEL en soortgelijken moet meestal wat harder worden ingegrepen. Mensen slaan daarin nog wel eens door.''

Ramzi
17-03-04, 15:08
Geenstijl.nl / Onderzoek naar haatzaaiende website
door Joop Bouma en Dorien Pels
2004-03-17 - lezersreacties op dit artikel (37)

Hebben de makers van de drukbezochte weblog Geenstijl.nl zich schuldig gemaakt aan bedreiging, zelfs met de dood? De politie is bezig met een onderzoek.



AMSTERDAM - De politie in Amsterdam onderzoekt of de makers van de veelbezochte web log Geenstijl.nl zich schuldig hebben gemaakt aan bedreiging. Dit naar aanleiding van een klacht van het Meldpunt Discriminatie Internet, een organisatie die sinds 1997 met financiële steun van het ministerie van justitie het Nederlandse deel van internet bewaakt.

Op de site reageren internetgebruikers op actuele thema's. Geenstijl raakte in opspraak toen directeur Trudy Prins van de Stichting Volksgezondheid en Roken op de korrel werd genomen. Stivoro zou het aantal rokers dat per 1 januari is gestopt hebben overdreven. Een deelnemer stelde voor Prins 'uit haar lijden te verlossen met een nekschot'.

De klacht van het meldpunt is van december. Het reageerde op een discussie op Geenstijl waarin Marokkanen werden aangepakt. Volgens directeur Ronald Eissens werden op de site 'grove discriminerende uitingen' geplaatst. ,,Wij hebben Geenstijl gevraagd die te verwijderen. Toen het opnieuw gebeurde, weigerden ze de site aan te passen en werd er op de weblog een gigantische schreeuwpartij tegen ons in gang gezet.'' Discussiedeelnemer Rotemetoot: ,,Als het meldpunt Geenstijl nog verder lastigvalt, vermoord ik mensen. Heel simpel.''

In de aangifte wordt vastgesteld dat de makers van Geenstijl, die zonder uitzondering schuilnamen gebruiken, de bedreigingen van Rotemetoot niet afkeurden. Een Geenstijl-medewerker die zich verschuilt achter de naam De Chileen, schreef: ,,...met een beetje geluk gaan ze (het meldpunt, red.) vanzelf weg. Zo niet? Sturen we Rotemetoot erop af.''

Ook het Zuid-Hollandse PvdA-Statenlid Robbert Baruch is op de site van Geenstijl met de dood bedreigd. Rombo, een van de makers van Geenstijl, schreef in januari: ,,Ach, meneer Baruch meldt zich wederom vrijwillig voor een nekschot?'' Baruch had onder eigen naam op de site kritiek geuit op de inhoud van discussiebijdragen.

Baruch: ,,Toen leraar Hans van Wieren werd doodgeschoten is Geenstijl op zwart gegaan. Ze noemden die schietpartij verschrikkelijk. Maar ik vraag me af waar hun verantwoordelijkheid als maker van die site ligt. Ze roepen van alles, ze leggen de kogels en het geweer in feite klaar. En als er dan wordt geschoten, zeggen ze: dat was de bedoeling niet. Dit zijn geen pukkelige 16-jarigen, maar professionele journalisten. Ik vind het geen stijl dat mensen op die site als stront worden behandeld.''

~Panthera~
17-03-04, 16:05
walgelijke site. :kotsen:
Wat een losers om alles anoniem te doen; als je zo'n zieke mening hebt, ga er dan ook maar achter staan. :aftel:

Julien
17-03-04, 16:06
Ik snap nog steeds die beef niet met geenstijl.nl

Immanuel
17-03-04, 16:07
Geplaatst door ~Panthera~
walgelijke site. :kotsen:
Wat een losers om alles anoniem te doen; als je zo'n zieke mening hebt, ga er dan ook maar achter staan. :aftel:

Anoniem kun je tenminste je mening verkondigen zonder te hoeven onderduiken.

jaja
17-03-04, 16:19
Geplaatst door Immanuel
Anoniem kun je tenminste je mening verkondigen zonder te hoeven onderduiken. als die mening een doodsbedreiging inhoudt mag het ook anoniem NIET .. Zoals Farid voor de rechter moet verschijnen, mogen ook de heren met hun uitspraken over het nekschot voor het gerecht verschijnen. Anonimiteit maakt de opsporing wat moeilijker .. meer niet.

~Panthera~
17-03-04, 16:25
Geplaatst door Immanuel
Anoniem kun je tenminste je mening verkondigen zonder te hoeven onderduiken.
-----------------------

Ja...als je de mening hebt dat mensen maar "met een nekschot" omgelegd moeten worden : fijne mening.
Kan me voorstellen dat je dan denkt te moeten onderduiken.
Maar dat zal dan wel niet door die mening komen natuurlijk.
Iemand met die mening lijkt me een fijn figuur. :kotsen:
Ook echt een vooruitgang voor Nederland. :duim: