PDA

Bekijk Volledige Versie : Gül kon kiezen: gehoorzamen, kinderen kwijt of de dood



mark61
17-03-04, 17:46
Gül B. (32) was een knappe jonge vrouw met een goede opleiding. Volgens geschokte buurtbewoners uit de Pythagorasstraat in Apeldoorn rondde ze in haar geboortestad Ankara het lyceum af, een opleiding vergelijkbaar met het Nederlandse vwo. Vrijdag werd ze voor het Blijf van mijn Lijf-huis in Koog aan de Zaan in koelen bloede vermoord door haar man, die daarmee de 'familie-eer' wilde redden.

Begin november slaagde Gül er met hulp van buitenaf in om aan de terreur van haar schoonfamilie te ontsnappen. Haar man wist haar echter telkens op te sporen, waardoor ze in krap vier maanden tijd in vier verschillende Blijf van mijn Lijf-huizen moest onderduiken.

Thuis in Apeldoorn werd ze zowel fysiek als geestelijk mishandeld. Ze werd met een riem geslagen en diep beledigd. In de dertien jaar dat ze al in Nederland woonde, was ze door haar man volledig van de samenleving afgesloten.

Turkse buurtbewoners bevestigen dit beeld. ,,De gordijnen van hun appartement waren altijd gesloten. Niemand in de buurt wist wat zich daarachter afspeelde.'' Volgens de buurtbewoners mocht de vrouw zelfs niet naar buiten om haar drie kinderen (twaalf, tien en vijf jaar) naar school te brengen.

In de flat aan de Pythagorasstraat woonden behalve het gezin van Gül, ook haar schoonouders en de twee broers van haar man met hun gezinnen. Volgens de buurtbewoners werden haar kinderen door haar schoonzussen naar school gebracht.

Het Alkmaarse Blijf van mijn Lijf- huis was het derde achtereenvolgende huis waar Gül en haar kinderen onderdoken. Tien weken wisten ze het onderduikadres voor Gül's man geheim te houden. Twee weken geleden werd hij echter met foto's van Gül en hun kinderen in de straten van Alkmaar gesignaleerd. Hij sprak er mensen aan met de vraag of ze een van hen gezien hadden. Op het moment dat dit duidelijk werd, werd Gül overgeplaatst naar het Blijf van mijn Lijf-huis in Koog aan de Zaan.

Ondertussen bleven de dreigtelefoontjes van haar man binnenkomen. Hij stelde zijn vrouw voor drie keuzes; terugkomen en gehoorzamen, zonder haar kinderen terugkeren naar Turkije of de dood. Hij was bereid om voor het 'zuiveren van de familie-eer' de gevangenis in te gaan.

Volgens directeur van het Alkmaarse Blijf van mijn Lijf-huis Cokky Roel hadden de dreigingen een gigantisch psychisch effect op Gül en haar kinderen. ,,Ze wist dat hij terug zou komen en ze wist dat het niet met een bloemetje zou zijn.'' Vlak voordat ze vrijdag met kogels om het leven werd gebracht, had ze bij de politie in Koog aan de Zaan aangifte gedaan van de talloze doodsbedreigingen van haar man. Na het plegen van de moord meldde de 37- jarige B. zich direct bij de politie, waar hij een bekentenis aflegde.

Roel vindt dat het fenomeen eerwraak veel serieuzer genomen moet worden in Nederland. ,,Als er iemand voor een discotheek doodgeschoten wordt, volgen er direct stille tochten en grote verontwaardiging. Eerwraak heeft het afgelopen jaar al het leven gekost van drie onschuldige vrouwen. Vorig jaar was het raak in Venlo en 's Hertogenbosch en nu dan in Koog aan de Zaan. Ik begrijp niet dat je er zo weinig over hoort.'' In alle drie de gevallen ging het volgens Roel om Turkse vrouwen die door hun (ex-)mannen om het leven werden gebracht.

De Federatie Opvang, de brancheorganisatie voor instellingen voor maatschappelijke- en vrouwenopvang, vindt dat het kabinet maatregelen moet nemen om de veiligheid van vrouwen in Blijf van mijn Lijf-huizen te garanderen. Bovendien moet onderzocht worden hoe geheime onderduikadressen of zwaar beschermde opvang gerealiseerd kunnen worden.

Het huis in Koog aan de Zaan is inmiddels ontruimd. Voor tien vrouwen en 21 kinderen is alternatieve opvang geregeld. De drie kinderen van de vermoorde Apeldoornse zijn ondergebracht in een pleeggezin. Het blijf-van-mijn- lijfhuis in Alkmaar wordt door de politie extra in de gaten gehouden uit angst voor wraakacties van de familie van B. Nu het huis in Koog aan de Zaan is gesloten, is het opvanghuis in Alkmaar bang dat de woede van de familie zich op hen richt omdat Gül daar ook heeft gewoond.

Bron: rotterdams dagblad

Goodnight
17-03-04, 17:51
Geplaatst door mark61
Gül B. (32) was een knappe jonge vrouw met een goede opleiding. Volgens geschokte buurtbewoners uit de Pythagorasstraat in Apeldoorn rondde ze in haar geboortestad Ankara het lyceum af, een opleiding vergelijkbaar met het Nederlandse vwo. Vrijdag werd ze voor het Blijf van mijn Lijf-huis in Koog aan de Zaan in koelen bloede vermoord door haar man, die daarmee de 'familie-eer' wilde redden.

Begin november slaagde Gül er met hulp van buitenaf in om aan de terreur van haar schoonfamilie te ontsnappen. Haar man wist haar echter telkens op te sporen, waardoor ze in krap vier maanden tijd in vier verschillende Blijf van mijn Lijf-huizen moest onderduiken.

Thuis in Apeldoorn werd ze zowel fysiek als geestelijk mishandeld. Ze werd met een riem geslagen en diep beledigd. In de dertien jaar dat ze al in Nederland woonde, was ze door haar man volledig van de samenleving afgesloten.

Turkse buurtbewoners bevestigen dit beeld. ,,De gordijnen van hun appartement waren altijd gesloten. Niemand in de buurt wist wat zich daarachter afspeelde.'' Volgens de buurtbewoners mocht de vrouw zelfs niet naar buiten om haar drie kinderen (twaalf, tien en vijf jaar) naar school te brengen.

In de flat aan de Pythagorasstraat woonden behalve het gezin van Gül, ook haar schoonouders en de twee broers van haar man met hun gezinnen. Volgens de buurtbewoners werden haar kinderen door haar schoonzussen naar school gebracht.

Het Alkmaarse Blijf van mijn Lijf- huis was het derde achtereenvolgende huis waar Gül en haar kinderen onderdoken. Tien weken wisten ze het onderduikadres voor Gül's man geheim te houden. Twee weken geleden werd hij echter met foto's van Gül en hun kinderen in de straten van Alkmaar gesignaleerd. Hij sprak er mensen aan met de vraag of ze een van hen gezien hadden. Op het moment dat dit duidelijk werd, werd Gül overgeplaatst naar het Blijf van mijn Lijf-huis in Koog aan de Zaan.

Ondertussen bleven de dreigtelefoontjes van haar man binnenkomen. Hij stelde zijn vrouw voor drie keuzes; terugkomen en gehoorzamen, zonder haar kinderen terugkeren naar Turkije of de dood. Hij was bereid om voor het 'zuiveren van de familie-eer' de gevangenis in te gaan.

Volgens directeur van het Alkmaarse Blijf van mijn Lijf-huis Cokky Roel hadden de dreigingen een gigantisch psychisch effect op Gül en haar kinderen. ,,Ze wist dat hij terug zou komen en ze wist dat het niet met een bloemetje zou zijn.'' Vlak voordat ze vrijdag met kogels om het leven werd gebracht, had ze bij de politie in Koog aan de Zaan aangifte gedaan van de talloze doodsbedreigingen van haar man. Na het plegen van de moord meldde de 37- jarige B. zich direct bij de politie, waar hij een bekentenis aflegde.

Roel vindt dat het fenomeen eerwraak veel serieuzer genomen moet worden in Nederland. ,,Als er iemand voor een discotheek doodgeschoten wordt, volgen er direct stille tochten en grote verontwaardiging. Eerwraak heeft het afgelopen jaar al het leven gekost van drie onschuldige vrouwen. Vorig jaar was het raak in Venlo en 's Hertogenbosch en nu dan in Koog aan de Zaan. Ik begrijp niet dat je er zo weinig over hoort.'' In alle drie de gevallen ging het volgens Roel om Turkse vrouwen die door hun (ex-)mannen om het leven werden gebracht.

De Federatie Opvang, de brancheorganisatie voor instellingen voor maatschappelijke- en vrouwenopvang, vindt dat het kabinet maatregelen moet nemen om de veiligheid van vrouwen in Blijf van mijn Lijf-huizen te garanderen. Bovendien moet onderzocht worden hoe geheime onderduikadressen of zwaar beschermde opvang gerealiseerd kunnen worden.

Het huis in Koog aan de Zaan is inmiddels ontruimd. Voor tien vrouwen en 21 kinderen is alternatieve opvang geregeld. De drie kinderen van de vermoorde Apeldoornse zijn ondergebracht in een pleeggezin. Het blijf-van-mijn- lijfhuis in Alkmaar wordt door de politie extra in de gaten gehouden uit angst voor wraakacties van de familie van B. Nu het huis in Koog aan de Zaan is gesloten, is het opvanghuis in Alkmaar bang dat de woede van de familie zich op hen richt omdat Gül daar ook heeft gewoond.

Bron: rotterdams dagblad

:huil: ....gewoon te triest voor woorden....

geen enkele straf is zwaar genoeg voor deze hufter...want man kan ik het niet noemen.
Wat mij betreft mogen zo voor zulke mensen de doodstraf weer invoeren.

mark61
17-03-04, 17:55
Geplaatst door Goodnight
:huil: ....gewoon te triest voor woorden....

geen enkele straf is zwaar genoeg voor deze hufter...want man kan ik het niet noemen.
Wat mij betreft mogen zo voor zulke mensen de doodstraf weer invoeren.

Een Turkse op Lokum.nl stelde voor elke gescheiden man die bedreigingen uit het land uit te zetten.

theemuts
17-03-04, 18:00
Een Turkse op Lokum.nl stelde voor elke gescheiden man die bedreigingen uit het land uit te zetten.

:duim:

Goodnight
17-03-04, 18:02
daardoor wordt het probleem alleen verplaatst.....

Vanochtend was er bij Goeiemorgen Nederland een vrouw die deskundig was op dit gebied ( volgens mij van TransAct), haar conclusie was dat het niet iets is wat een regel is in de Islam.Het is meer cultuurgebonden.
Wel was het zo dat volgens haar door de Islam een klimaat geschept wordt waardoor dit soort dingen kunnen gebeuren.

De mensen hebben door de eeuwen en jaren heen zelf zo een vertekend beeld gekregen van wat de Islam nu precies inhoudt.En dit geldt voor de mensen die als moslim worden geboren.

Veel mensen verwarren gebruiken en tradities met het geloof en voor je het weet worden zulke zaken aan de islam toegeschreven.

Ik vraag me af of diegenen deze moorden plegen ooit een Koran hebben in gekeken, weten wat het geloof inhoudt.

Sommigen geloven nog steeds dat een vrouw niet het recht heeft om van haar man te scheiden, hoe slecht hij haar ook behandeld.

Ik walg van zulke gasten.

Goodnight
17-03-04, 18:04
Geplaatst door theemuts
:duim:

ja en dan?Ze worden uitgezet en dan?

Wat een domme conclusie zeg.

Dus zolang het maar niet onze probleem is mogen ze in land van herkomst zo veel eerwraken als ze willen?

Matesis
17-03-04, 18:07
ze verdienen echt lemoet, d'apres moi !!
:student:

theemuts
17-03-04, 18:07
Als deze man ook de Turkse/Marokkaanse nationaliteit heeft, gewoon uitzetten. Als hij alleen het nederlandse paspoort heeft LEVENSLANG.

Goodnight
17-03-04, 18:10
Geplaatst door theemuts
Als deze man ook de Turkse/Marokkaanse nationaliteit heeft, gewoon uitzetten. Als hij alleen het nederlandse paspoort heeft LEVENSLANG.

dus zolang het maar niet ons probleem is.HIj mag daar verder gaan moorden?
En waarom weer zo expliciet Turks/Marokkaans?
Uitzetten en dan????

theemuts
17-03-04, 18:12
Zo'n man zou doodongelukkig zijn in een Nederlandse cel, dat is pas mensonwaardig. Wat moet ik dan zeggen? Moet ik dan 'moslims' zeggen, dat kan toch helemaal niet?

Goodnight
17-03-04, 18:15
Geplaatst door theemuts
Zo'n man zou doodongelukkig zijn in een Nederlandse cel, dat is pas mensonwaardig. Wat moet ik dan zeggen? Moet ik dan 'moslims' zeggen, dat kan toch helemaal niet?

je weet donders goed wat ik bedoel.....je verraadt meer van jezelf dan je denkt.

Maar ik bespaar mezelf de wellensnietes discussie.

mark61
17-03-04, 18:21
Geplaatst door Goodnight
daardoor wordt het probleem alleen verplaatst.....

Dat ben ik met je eens. Hoewel, verplaatst...zo iemand is zo weer terug als hij wil.


Vanochtend was er bij Goeiemorgen Nederland een vrouw (...)Veel mensen verwarren gebruiken en tradities met het geloof en voor je het weet worden zulke zaken aan de islam toegeschreven.

Bij mijn weten is in dit geval het woord 'islam' niet gevallen. En het moet er ook niet bijgehaald worden. En wordt er ook nooit bijgehaald, dacht ik. De enige kreet is 'namus'. Is dit Arabisch? Ik denk het niet. Het Turks kent ook nog 'seref' (sharaf?) voor eer; dit is in ieder geval wel Arabisch en heeft een ruimere betekenis dan 'namus' (familie- lees vrouwen-eer).

theemuts
17-03-04, 18:22
In Nederland hoeft toch niet de rotzooi uit andere culturen opgeruimd te worden? Voor de volgende die dat in zijn hoofd haalt is dan duidelijk dat Nederland voor hen niet de plek is om te verblijven.

mark61
17-03-04, 18:25
Geplaatst door Goodnight
dus zolang het maar niet ons probleem is.HIj mag daar verder gaan moorden?

Ook in Turkije zal hij naar de gevangenis gaan. Dit soort mannen laat zich door geen enkele straf weerhouden. Misschien wel de doodstraf of castratie? :hihi: Overigens voelt zo'n man zich al maatschappelijk dood als hij 'er niks aan doet.'


En waarom weer zo expliciet Turks/Marokkaans?

Ik ben misschien naïef, maar ik dacht dat dit in Marokkaanse context niet voorkomt. Wel de mentaliteit, niet de moorden. Goodnight?

mark61
17-03-04, 18:28
WAT IS EERWRAAK

'voor je één stap zet moet je duizend keer nadenken'
Een broer van een Turks meisje tegen zijn zusje

'Door bloed gezuiverd'. Een onderzoek naar eerwraak onder Turken in Nederland. Een proefschrift van Clementine van Eck

Eerwraak is een fenomeen dat afkomstig is van het platteland en uit traditionele samenlevingen, die patriarchaal en hiërarchisch zijn. In deze samenlevingen speelt familie en eer een zeer belangrijke rol. In Turkije wordt die eer "namus" genoemd. Man én vrouw hebben namus. Voor vrouwen betekent dit kuisheid, voor mannen en jongens het hebben van kuise vrouwelijke familieleden. Namus kun je alleen maar verliezen. Een potentieel huwbaar meisje is een doorlopend gevaar voor haar vader en broers, vroeg uithuwelijken en snel trouwen heeft het voordeel dat de verantwoordelijkheid voor de namus bij haar echtgenoot komt te liggen. Clementine van Eck: 'een bruid komt bij voorkeur uit de eigen familie, dan weet je dat het met de eer goed zit. Eer heb je of heb je niet. Het is niet zo dat een meisje haar namus gedeeltelijk verliest als ze met een vriendje zoent en helemaal kwijt is als ze met hem naar bed gaat. Wat telt is of er over haar geroddeld wordt. Zo ja, dan is zij haar namus kwijt, en met haar de hele familie. Dat is een regelrechte ramp en in extreme gevallen kan dat leiden tot eerwraak.'

Behalve namus heeft de man seref, wat staat voor aanzien, status, prestige. Van Eck: 'In tegenstelling tot namus is seref wel variabel. Als je je eer kwijtraakt, daalt je aanzien maar die is niet per sé direct nul . Aanzien ontleent de man behalve aan namus ook aan onafhankelijkheid, vandaar het grote aantal kleine zelfstandigen onder Turken: kruideniers, eigenaars van een shoarmazaakje of een videowinkel. Of aan moed, eerlijkheid, rijkdom- mits getoond- en aan zonen die respect tonen. Het gaat steeds om het beeld naar buiten. Veel Turken begrijpen niets van Nederlanders die, gecomplimenteerd met een nieuwe jas, reageren met: ´voor een prikje op de markt gekocht´. Het is juist de truc om iets goedkoops zo duur mogelijk te laten lijken. Iemand met veel aanzien zal bij verlies van zijn eer minder snel tot eerwraak overgaan dan iemand die haast geen prestige geniet.´

Eer speelt een hoofdrol in homogene gemeenschappen waar iedereen elkaar kent, waar iedereen van elkaar afhankelijk is en waaruit ontsnappen onmogelijk is. Men is tegelijk buren, collega´s op het werk en familie. Gecombineerd met een traditie van gastvrijheid en veelvuldig onverwacht bezoek leidt dit tot roddel als eerste mechanisme om sociale controle uit te oefenen. Wie dan zijn dochter of vrouw niet in de hand heeft, in het koffiehuis geridiculiseerd wordt en zich nergens meer kan vertonen, die zal alles in het werk stellen om de schade te beperken, in het besef dat het verkeerde gedrag van één persoon de hele familie te schande zet.

Vroeger speelde namus vooral op het Turkse platteland. Sinds de jaren zestig, toen de migratie naar de grote steden, inclusief die in Europa, een vlucht nam, doet het zich daar ook gelden. In een stedelijke omgeving is de kans op erekwesties groter.
Van Eck: 'in Turkije sprak ik vrouwen die vanuit een dorp naar de grote stad waren verhuisd. "In ons dorp speelt eerwraak nauwelijks" zeiden ze. "De sociale controle is er zo sterk dat het nooit zover komt. " Zelf heb ik dat ook gemerkt. Als je in zo'n dorp logeert en je gaat de deur ook maar even uit, hangt iedereen direct uit het raam: nereye? Of als je terugkomt: nereden? Waar ga je heen? Waar kom je vandaan? Het bestaat niet dat je zomaar ergens heen kan. In de stad kun je veel makkelijker ontsnappen, ook al zitten in Nederland de Turken uit één streek in dezelfde wijk bij elkaar. Meisjes gaan naar hun werk, naar school en in een grote flat is minder sociale controle. Maar de normen en waarden zijn dezelfde gebleven, dus als ongeoorloofd contact uitkomt, dan is het goed mis. '

De regel bij (Turkse) eerwraak is dat de veroorzaker van het eerverlies wordt gedood. Is een meisje verkracht, dan is dus niet zij het slachtoffer maar de dader. Gedraagt een vrouw zich als een hoer, wordt zij gedood. In geval van overspel hebben beiden de dood verdiend. De man wordt omgebracht door de familie van de vrouw wier eer hij schond. De vrouw wordt gedood door eigen familieleden. Maar in de praktijk houdt de familie de dochter vaak de hand boven het hoofd. De man die haar minnaar is, heet ineens verkrachter. Of dat waar is doet er niet toe, het gaat om de reputatie naar buiten, die blijft op die manier intact.
Ook een pasgeboren buitenechtelijk kind is soms het slachtoffer van eerwraak. Alternatief is de baby te vondeling te leggen. Een bijkomende straf kan zijn dat het slachtoffer van eerwraak niet de normale eervolle begrafenis in het land van herkomst krijgt, maar buiten de aanwezigheid van de familie in Nederland ter aarde wordt besteld.

Eerwraak is een zuiveringsritueel. Idealiter vindt hij plaats op een openbare plek, bij daglicht en met vele omstanders.
Er is sprake van vele messteken, of van een serie pistoolschoten van heel dichtbij. Verwonden is niet genoeg, het slachtoffer moet dood. De dader wil door het slachtoffer gezien worden, handelt koel en rustig en pleegt zijn daad niet op grond van roddel maar op basis van bewijzen. Na afloop geeft hij zich direct aan bij de politie, onder het uitspreken van de woorden: 'ik heb mijn eer gezuiverd'. De eerwraakpleger heeft geen spijt. Van Eck: 'het is vaak allemaal zeer gepland. Vooraf wordt tijdens een familieberaad vastgesteld waar en wanneer de eerwraak gepleegd gaat worden en wie het zal doen. Omdat voorkomen moet worden dat de kostwinner in het gevang belandt en na het uitzitten van zijn straf Nederland wordt uitgezet, komt het regelmatig voor dat een minderjarige zoon ervoor opdraait. Die krijgt immers minder straf. Dat is niet extra slecht van de vader, zo gaat dat. Maar er zijn ook ongeplande eerwraken, met als klassiek voorbeeld de man die zijn vrouw op heterdaad met een minnaar betrapt en haar of hem of beiden terstond ter dood brengt.'

Om te voorkomen dat andere familieleden medeplichtigheid wordt aangewreven, behoort de dader alle schuld op zich te nemen. Met het oog op de strafmaat stellen de dader en zijn raadsman de eerwraak achteraf voor als een daad die in een opwelling is gepleegd.

Schaking heeft binnen een systeem waarin meisjes op jonge leeftijd worden uitgehuwelijkt een ventielfunctie. Vooral in West-Turkije komt het veel voor. De jongen, in regel van eenvoudige komaf, ontvoert het meisje met als doel haar te trouwen. In de praktijk is het meisje vaak geen willoos slachtoffer maar degene die het initiatief neemt.
Soms vinden de wederzijdse ouders schaking prima omdat ze zo onder de kosten van een dure bruiloft uitkomen.
Omdat bij een schaking de eer van het meisje- en daarmee van de familie- is aangetast, draait het er meestal op uit dat ze met de schaker mag trouwen. Van Eck: 'Ook al is het meisje vrijwillig meegegaan, de jongen krijgt de schuld. Een schaking wordt hem aangerekend. Een meisje heeft minder te vrezen, ze kan altijd nog een verkrachting voorwenden. Maar haar eer is ze wel kwijt en trouwen kan alleen nog maar met een mindere partij dan de vader graag had gewild.'

Eerwraak is een uiterst middel. Het gaat om extreme gevallen, de regel is dat erekwesties niet in bloedvergieten eindigen. Daartoe bestaan diverse mogelijkheden.
Als het even kan wordt een ongehuwd meisje dat haar namus kwijt is meteen uitgehuwelijkt, aan de jongen die haar heeft geschaakt of aan een andere man. In het laatste geval fungeert een oudere of gehandicapte man, of een weduwenaar, als 'schanddekker'. Voor een Turks meisje in Nederland geldt dat er altijd wel jonge mannen in Turkije te vinden zijn die graag met haar trouwen om zo aan een felbegeerde verblijfsvergunning te komen. Voor een vader is dat natuurlijk geen troost, hij wil een goede partij: een familielid of een zoon van een kennis. Soms wordt een Turks meisje dat zich in Nederland te vrij gedraagt naar familie in Turkije gestuurd.

Een echtscheiding kan een erekwestie oplossen, waarbij de man zijn vrouw overigens in veel gevallen wel als zijn namus blijft zien, wat betekent dat zij er geen vriend op mag nahouden. Drastischer is een verstoting. Andere manieren zijn: als gezin wegtrekken, doen alsof er niets aan de hand is, de schande accepteren, volstaan met excuses, alleen een flinke scène schoppen, de vrouw fysiek mishandelen, een externe bemiddelaar inschakelen of een rechtzaak beginnen. Van Eck: 'De schande met geld uitwissen kan niet. Toch kwam ik een geval tegen waarin de familie van een pasgetrouwd meisje dat door een vriend zwanger was gemaakt 10.000 gulden eiste. Maar dat was vooral omdat er geld voor een abortus moest komen.'

Als alle alternatieven falen, en er spelen speciale factoren een rol die de zaak doen escaleren, komt eerwraak alsnog in beeld. Van Eck beschrijft aan de hand van de twintig casussen in haar proefschrift een aantal factoren die de kans op het plegen van eerwraak verhogen. Allereerst is dat de druk van de Turkse gemeenschap. Door alle geroddel kan men in een isolement raken, of er zijn economische consequenties. Provocaties van de eerschender brengen een vreedzame oplossing niet dichterbij. De politie inschakelen is soms olie op het vuur. Een eerwraak op een gewezen echtgenote kan tot doel hebben zeggenschap over de kinderen te krijgen. Ook kan eerwraak dienen om het meisje weer uit te kunnen huwelijken aan een eersteklas partij.

Opvallend is hoeveel daders werkeloos zijn. Van Eck: 'in Turkije leef je als werkeloze altijd nog in de Turkse context, hier ben je direct afgesneden van de maatschappij, met alleen nog de Turkse tv en het koffiehuis. Als je eer dan geschonden wordt omdat je vrouw vreemd gaat, is het weinig aan prestige dat je nog bezat weg en zal de man dit verlies snel willen herstellen, desnoods met inzet van zware middelen. Te meer omdat de roddels zijn geboortedorp in Turkije snel zullen bereiken en een gastarbeider van de eerste generatie graag terug wil. Maar het plegen van eerwraak geeft geen extra aanzien. Je eer mag gezuiverd zijn, voor de rest veranderd er niets. Het plegen van eerwraak maakt je niet tot een held.'

[bron: Clementine van Eck: Door bloed gezuiverd (2001)
Eerwraak bij Turken in Nederland Uitg. Bert Bakker ISBN 90 351 22836
uit de nieuwsselectie van NRC Handelsblad, 25 november 2001]

http://www.taalvorming.nl/Literatuur/KN34L.htm

C. van Eck is turkologe. Ken r niet persoonlijk.

000NobelPrizes
17-03-04, 19:20
Geplaatst door mark61




Ik ben misschien naïef, maar ik dacht dat dit in Marokkaanse context niet voorkomt. Wel de mentaliteit, niet de moorden. Goodnight?
Jawel. Gul is de vierde dit jaar. Twee moorden eerder door Turken, een door een Marokkaan.

Dat het niks met islam te maken heeft, staat buiten kijf. Dat het met tradities te maken heeft die wij binnen onze westerse grenzen niet willen accepteren, ook.

Ik ben een voorstander van uitzetten. Laat hen maar in eigen land hun straf uitzitten. Dat klinkt rigoureus, maar ik weet dat zulke rigoureuze maatregelen nodig zijn om die bikkelharde tradities een halt toe te roepen. Een verblijf in de luxueuze Hollandse bajes is beslist geen afschrikmiddel. En daarmee worden de vrouwen geslachtofferd.

Wat Goodnight zegt "moeten we hem dan maar daar zijn gang laten gaan" onderschrijf ik helemaal. Maar het is kiezen uit 2 kwaden. Het is ondoenlijk om al die mannen te heropvoeden. Dat moet ook uit henzelf komen, en als uitzetting een sanctie is die kan afschrikken, dan zij het zo.

theemuts
17-03-04, 19:27
Precies Nobel.

Goodnight
17-03-04, 20:03
Geplaatst door mark61
Ook in Turkije zal hij naar de gevangenis gaan. Dit soort mannen laat zich door geen enkele straf weerhouden. Misschien wel de doodstraf of castratie? :hihi: Overigens voelt zo'n man zich al maatschappelijk dood als hij 'er niks aan doet.' dit was een reactie op theepot die vond dat ze niet verantwoordelijk is voor de rotzooi van andere landen.Daarbij vergetend dat deze vent misschien wel hier is opgegroeid.
Who cares als hij daar verder trouwt en moordt...




Ik ben misschien naïef, maar ik dacht dat dit in Marokkaanse context niet voorkomt. Wel de mentaliteit, niet de moorden. Goodnight?

Voor zover ik weet komt eerwraak zoals deze niet bij Marokkanen voor.Wel idd de mentaliteit maar niet de moorden.Maar ik kan er ook naast zitten>twee jaar geleden werd er wel een jonge Marokkaanse vrouw vermoord door haar man, die ik zijdelings kende ( de vrouw dus).Maar dit was niet met goed keuring van famillie en hij deed het uit jaloezie.Overigens even discusting.Vorig jaar werd de buurvrouw van mijn broertje vermoord door haar ex man met wie ze al een aantal jaren uit elkaar was.Hierbij scheen het om geld te gaan.Hij had geld nodig zij weigerde hem dit te geven waarop hij haar neerstak.

Goodnight
17-03-04, 20:05
ik kies meer voor levenslange opsluiting met tbs en als nieuwigheid castratie om hen officieel te ont-mannen.

taouanza
17-03-04, 20:11
Maar gaat men ook iets doen om dit te voorkomen?
Ik bedoel iemand die al 4 keer is gevlucht en aangifte heeft gedaan bij de politie en nog wordt vermoord.
Vier keer heeft die man de wet overtreden en kon alsnog zijn gang gaan.
Dat vind ik schrikbarend, als hun geweten ze niet tegen houdt doet niemand het.

De discussie moet helemaal niet gaan over erewraak of niet maar of men zulke gevallen kan voorkomen.
Want er zijn ook mannen die dan niet het lef hebben of niet zo nodig hun eer hoeven te wreken met de dood maar op een ander manier hun gekrenkte trots wreken.Door bijvoorbeeld te zorgen dat die vrouwen nergens veilig is haar hele leven achterom blijft kijken tot ze psychisch zo kapot is gemaakt en terug gaat.Alles beter dan die angst.
En de mishandeling blijft.

mark61
17-03-04, 22:07
Geplaatst door 000NobelPrizes
Jawel. Gul is de vierde dit jaar. Twee moorden eerder door Turken, een door een Marokkaan.

Heet jij Goodnight? Natuurlijk vermoordt een Marokkaan ook wel eens zijn vrouw. Net als een Hollander. Het is voor mij nog maar de vraag of die gevallen los van elkaar moeten worden gezien. In ieder geval denk ik dat het in Marokkaanse context veel minder voorkomt dan in Turkse.


Ik ben een voorstander van uitzetten. Laat hen maar in eigen land hun straf uitzitten.

'In eigen land' is een beetje moeilijk, als de bewuste persoon n NL paspoort heeft. Iets met rechtsongelijkheid? Zoals eerder toen er criminele Marokkaanse NLers moesten worden uitgezet? Ik weet niet of het juridisch wel mogelijk is om iemand die in NL een misdaad begaat in Turkije in de gevangenis te zetten. Nederlanders kunnen ook pas sinds kort berecht worden voor een misdaad begaan in het buitenland, of straf daarvoor in eigen land uitzitten ogv een verdrag met bepaalde landen.


Een verblijf in de luxueuze Hollandse bajes is beslist geen afschrikmiddel. En daarmee worden de vrouwen geslachtofferd.

Als je de samenvatting van het proefschrift had gelezen had je geweten dat straf(-maat) volstrekt geen afschrikwekkend effect heeft. De dader meldt zich doorgaans direct bij het politiebureau.

Maar misschien dat uitzetting of 'hertrouwverbod' wel helpt...

mark61
17-03-04, 22:13
Geplaatst door taouanza
Maar gaat men ook iets doen om dit te voorkomen?
Ik bedoel iemand die al 4 keer is gevlucht en aangifte heeft gedaan bij de politie en nog wordt vermoord.

Dat had ze pas op de dag van haar dood gedaan. Omdat ze ws daarvoor bang was voor 'verdere' escalatie, zie artikel C van Eck. Die overigens laat zien dat er vele 'oplossingen' zijn voor geschonden eer; moord is de laatste.


De discussie moet helemaal niet gaan over erewraak of niet maar of men zulke gevallen kan voorkomen.

Het vervelende is natuurlijk dat er 9 keer alleen word gedreigd en de 10e keer echt wordt vermoord. Nou is bedreiging wel strafbaar, maar daar wordt volgens mij niet veel aan gedaan. Ik denk wel dat dreigen met uitzetting hard aankomt. Maar juridisch lastig.

En de mishandeling blijft.

taouanza
17-03-04, 22:17
Geplaatst door mark61



Als je de samenvatting van het proefschrift had gelezen had je geweten dat straf(-maat) volstrekt geen afschrikwekkend effect heeft. De dader meldt zich doorgaans direct bij het politiebureau.

Maar misschien dat uitzetting of 'hertrouwverbod' wel helpt...

Mischien meldt de dader zich bij de politie om goodwill te tonen.Als hij bekent krijgt hij minder straf en kan hij zeggen dat hij ontoerekeningsvatbaar was ofzo.:moe:
En hoeveel straf zal hij krijgen denk je 2jaar?:rolleyes:

mark61
17-03-04, 22:49
Geplaatst door taouanza
Mischien meldt de dader zich bij de politie om goodwill te tonen.


Nee, dat is toch niet zo. Het wordt ook als eervol beschouwd, alleen wat minder, om je meteen te melden. Al gaat er wel eens iemand vandoor. In Turkije is zelf melden niet iets waar je punten voor krijgt. In NL worden wel alle trucs uit de kast gehaald door de advocaat in de hoop dat die Hollandse sukkels erin trappen. In Turkije is het fenomeen bekend en werd tot voor kort een lagere straf dan voor 'gewone' moorden opgelegd. Maar ja, linksen die rechtsen vermoorden krijgen ook standaard zwaardere straffen dan andersom. Islamistisch georienteerden krijgen de laagste straffen. Ingewikkeld allemaal.

Maar in NL zal hij weinig straf krijgen denk ik. Hoe dan ook doet hij het de volgende keer gewoon weer. Maar zn familie zal wel een gezeglijk bruidje voor hem regelen.

sienia
17-03-04, 22:58
Geplaatst door taouanza
Mischien meldt de dader zich bij de politie om goodwill te tonen.Als hij bekent krijgt hij minder straf en kan hij zeggen dat hij ontoerekeningsvatbaar was ofzo.:moe:
En hoeveel straf zal hij krijgen denk je 2jaar?:rolleyes:

Hi. :moe:
Gewoon die auto pakken.

Zag gister B&W. 'Net als terrorisme zero tolerance. Geen 'begrip' voor de cultuur.' Noem het eerwraak of vrouwenmishandeling, de cultuur moet veranderen. Laat de imam er op hameren dat dit niet kan en mag in de islam (op wsdb heeft bakslita een leuke tekst hieromtrent geplaatst) ipv alleen maar te blijven hameren op het feit op je vrouw nu wel of geen hoofddoek draagt.

Orakel
17-03-04, 23:02
Geplaatst door sienia
Hi. :moe:
Gewoon die auto pakken.

Zag gister B&W. 'Net als terrorisme zero tolerance. Geen 'begrip' voor de cultuur.' Noem het eerwraak of vrouwenmishandeling, de cultuur moet veranderen. Laat de imam er op hameren dat dit niet kan en mag in de islam (op wsdb heeft bakslita een leuke tekst hieromtrent geplaatst) ipv alleen maar te blijven hameren op het feit op je vrouw nu wel of geen hoofddoek draagt.

[AHA-modus]Van wie heb jij die mening geleend of opgedrongen gekregen?[/AHA-modus]

sienia
17-03-04, 23:07
Geplaatst door Orakel
[AHA-modus]Van wie heb jij die mening geleend of opgedrongen gekregen?[/AHA-modus]

3 halen twee betalen.

Orakel
17-03-04, 23:09
Geplaatst door sienia
3 halen twee betalen.

'kbaal er zo van dat wij hier geen Lidl hebben. Bij de Appie Heijn hebben ze ook wel meningen, maar 'kheb geen airmiles of bonuspas.

sienia
17-03-04, 23:13
Geplaatst door Orakel
'kbaal er zo van dat wij hier geen Lidl hebben. Bij de Appie Heijn hebben ze ook wel meningen, maar 'kheb geen airmiles of bonuspas.

Je behoort dus niet echt tot de elite van de AH. Maar ach, zelfs de AH is niet meer wat het geweest is, zelfs het gewone gepeupel heeft het lef er boodschappen te doen.
Geef toe, je bent gewoon euroshopper die het wel cool vind met een ah tas rond te lopen.

Orakel
17-03-04, 23:25
Geplaatst door sienia
Je behoort dus niet echt tot de elite van de AH. Maar ach, zelfs de AH is niet meer wat het geweest is, zelfs het gewone gepeupel heeft het lef er boodschappen te doen.
Geef toe, je bent gewoon euroshopper die het wel cool vind met een ah tas rond te lopen.

'khang een beetje tussen het gepeupel en de elite in. Een beetje een vvd-er zeg maar.
Ga ook nooit het huis uit zonder m'n Schlecker- en Prijsboksertas.

Maar vertel es, is dat nu echt wat? Zo'n mening? Heb je niet veel liever dat er voor je gedacht wordt?