PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerwraak niet opgenomen in strafrecht



mark61
17-03-04, 18:11
Door een onzer redacteuren

DEN HAAG, 17 MAART. Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) weigert een motie van haar partijgenoot Hirsi Ali (VVD) uit te voeren om eerwaak in het wetboek van strafrecht op te nemen.

Dat bleek gisteren in een debat in de Tweede Kamer over de emancipatie van etnische minderheden. Hirsi Ali refereerde aan de moord vorige week vrijdag op de Turkse Gül, die door haar man werd vermoord. Het was de derde keer binnen tien maanden dat een allochtone vrouw in een Blijf-van-mijn lijf-huis het slachtoffer werd van eerwraak. ,,Zo lang allochtone vrouwen'', aldus Hirsi Ali, ,,bedreigd worden met geweld door hun families en naasten zal hun integratie en hun emancipatie niet slagen.'' Verdonk zegde wel toe een proef te zullen beginnen in een of twee politieregio's met het registreren van de etnische afkomst van verdachten van huiselijk geweld en eerwraak.

Volgens Verdonk zijn in het Wetboek van Strafrecht ook deelneming en medeplichtigheid strafbaar. Evenals voorbereiding van ernstige misdrijven. Daarmee komt de wet, aldus de minister, al tegemoet aan de wens van Hirsi Ali om familieleden en anderen die bij een eerwraak betrokken zijn, strafrechtelijk aansprakelijk te stellen. Volgens Hirsi Ali zijn families die bij een eerwraak betrokken zijn, er zelf niet van overtuigd dat zij een misdaad plegen. Tegen deze achtergrond, zei ze, is het belangrijk dat in de wet expliciet staat dat het toepassen van eerwraak strafbaar is. ,,Dat is ook een eerbetoon aan de vrouwen die slachtoffer zijn geworden van eerwraak'', meende ze.

Verdonk ontkende dat het wijzigen van de wet ,,een kleine moeite''is, zoals Hiris Ali beweerde. Ze riep de Kamer op om praktisch te zijn en gebruik te maken van de bestaande strafbepalingen.

Ook weigerde Verdonk om het CDA tegemoet te komen. Het Kamerlid Eski (CDA) vroeg in een motie om daders van huiselijk geweld gedurende vijf jaar te verbieden een nieuwe partner uit het land van herkomst te halen. Deze motie wordt door een ruime meerderheid van de Kamer ondersteund. De VVD wil dit niet vijf jaar, maar levenslang verbieden. Verdonk zei het met het CDA eens te zijn, maar dat zo'n verbod niet haalbaar is.

http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1079503238499.html

Jaha, een Turkse man notabene...

Nihat Eski stelt zichzelf kort voor:

"Ik ben geboren in 1963 en woon in Utrecht. Ik heb veertien jaar bij de media gewerkt (radio en tv). Daarna heb ik een korte periode gewerkt bij het Instituut voor Publiek en Politiek en het CNV. Sinds 1990 ben ik lid van het CDA. Ik ben lid geworden vanwege twee redenen. Ten eerste is het een volkspartij. Ten tweede vormt de religie een inspiratiebron. Momenteel ben ik bezig met het afronden van mijn deeltijdstudie politicologie (afstudeerrichting bestuurskunde) aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Sinds 26 juli ben ik lid van de Tweede Kamerfractie van het CDA. Ik zal me de komende periode bezighouden met onder andere overheidscommunicatie, Nationale Ombudsman, veiligheid op scholen en taalunie. In mijn vrije tijd lees ik over politiek maatschappelijke onderwerpen en luister ik naar klassieke muziek."

http://www.cda-utrecht.nl/eski.htm

theemuts
17-03-04, 18:14
Volgens Verdonk zijn in het Wetboek van Strafrecht ook deelneming en medeplichtigheid strafbaar. Evenals voorbereiding van ernstige misdrijven. Daarmee komt de wet, aldus de minister, al tegemoet aan de wens van Hirsi Ali om familieleden en anderen die bij een eerwraak betrokken zijn, strafrechtelijk aansprakelijk te stellen.

Dubbele wetgeving is ook overbodig. Al heb ik wel zoiets dat eerwraak zwaarder zou moeten wegen dan gewoon moord.

mark61
17-03-04, 18:30
Geplaatst door theemuts
Dubbele wetgeving is ook overbodig. Al heb ik wel zoiets dat eerwraak zwaarder zou moeten wegen dan gewoon moord.

Gek. Vroeger werd een 'crime passionelle' juist lichter bestraft. Ook mannen die 'hun' vrouw niet een leven kunnen laten hebben.

taouanza
17-03-04, 20:22
Geplaatst door mark61
Gek. Vroeger werd een 'crime passionelle' juist lichter bestraft. Ook mannen die 'hun' vrouw niet een leven kunnen laten hebben.

Inderdaad.

En gewoon moord is dat ook nog strafbaar?:moe:

taouanza
17-03-04, 20:28
Verdonk zegde wel toe een proef te zullen beginnen in een of twee politieregio's met het registreren van de etnische afkomst van verdachten van huiselijk geweld en eerwraak.

Das fijn om te horen als je een autochtone mishandelde vrouw bent.:moe

Simon
17-03-04, 21:28
De titel van deze topic zou beter kunnen luiden: 'Eerwraak al opgenomen in strafrecht'. Het is immers geen probleem van het recht maar een probleem van de cultuur.

mark61
17-03-04, 22:36
Geplaatst door Simon
De titel van deze topic zou beter kunnen luiden: 'Eerwraak al opgenomen in strafrecht'. Het is immers geen probleem van het recht maar een probleem van de cultuur.

Twas de titel van het artikel.

mark61
17-03-04, 22:37
Geplaatst door taouanza
Das fijn om te horen als je een autochtone mishandelde vrouw bent.:moe

Das toch leuk? Dan is straks wetenschappelijk bewezen dat je als auto vrouw wel extra pech hebt :cheefbek: als het ware...

000NobelPrizes
17-03-04, 22:42
Geplaatst door mark61
Gek. Vroeger werd een 'crime passionelle' juist lichter bestraft. Ook mannen die 'hun' vrouw niet een leven kunnen laten hebben.

Nice try.
Alleen waren crime passionels indertijd nog crime passionel. Een individuele daad.

Nu is het een hele clan die achter de -uiteraard- vrouw aanzit. En ze werken allemaal mee. Heeft niks met crime passionel te maken.

000NobelPrizes
17-03-04, 22:44
Geplaatst door mark61
Das toch leuk? Dan is straks wetenschappelijk bewezen dat je als auto vrouw wel extra pech hebt :cheefbek: als het ware...
Stomme lul.

mark61
17-03-04, 22:55
Geplaatst door 000NobelPrizes
Nice try.
Alleen waren crime passionels indertijd nog crime passionel. Een individuele daad.

Try to do what? Eerwraak is heel vaak individueel. En dacht je dat ik dacht dat het lichter bestraft moet worden? Of zwaarder dan een Hollander die zn vrouw vermoordt? Om dat ie dat 'individueel' doet, geheel in overeenstemming met de postmoderne verlichte beschaving? Dagget niet.


Nu is het een hele clan die achter de -uiteraard- vrouw aanzit. En ze werken allemaal mee. Heeft niks met crime passionel te maken.

Eerwraak is een mooi woord, jaloezie speelt net zo goed een enorme rol. Het verschil met c.p. is kleiner dan je denkt. Dat de familie meedoet maakt de schuld van de dader groter noch kleiner. Het enige is dat ook de familie bestraft moet worden.

mark61
17-03-04, 22:56
Geplaatst door 000NobelPrizes
Stomme lul.

Hoezo? Verdonk is achterlijk met haar etnische registratie. Welke vrouw koopt daar nou wat voor? Gek, ze is zelf een vrouw.

000NobelPrizes
17-03-04, 23:02
Geplaatst door mark61
Hoezo? Verdonk is achterlijk met haar etnische registratie. Welke vrouw koopt daar nou wat voor? Gek, ze is zelf een vrouw.

Ai.

Verdonk is een minister en niet vrouw, of zo.

mark61
17-03-04, 23:05
Geplaatst door 000NobelPrizes
Ai.

Verdonk is een minister en niet vrouw, of zo.

Gek, somehow verwachtte ik dit antwoord.

Als zij zich al niet inleeft in de ernst van het onderwerp, wie dan wel in de regering?

Orakel
17-03-04, 23:07
Geplaatst door mark61
Door een onzer redacteuren

,,Zo lang allochtone vrouwen'', aldus Hirsi Ali, ,,bedreigd worden met geweld door hun families en naasten zal hun integratie en hun emancipatie niet slagen.''[/URL]

Is 't jullie ook opgevallen dat die Ayaan best wel een lekker ding is? I think she works out at the gym.
Daar wil ik best es mee integreren....

000NobelPrizes
17-03-04, 23:07
Geplaatst door mark61
Gek, somehow verwachtte ik dit antwoord.

Als zij zich al niet inleeft in de ernst van het onderwerp, wie dan wel in de regering?

Wat een emotionele uitroep voor een man. Die zich ook nog eens niet heeft ingeleefd in het onderwerp.

mark61
17-03-04, 23:11
Geplaatst door Orakel
Is 't jullie ook opgevallen dat die Ayaan best wel een lekker ding is? I think she works out at the gym.
Daar wil ik best es mee integreren....

Da gaat niet door, ze integreert al met Herman Flipse. En als je de media volgt, dringt zich de gedachte op dat je wel Hollander moet zijn om op haar te geilen.

000NobelPrizes
17-03-04, 23:13
Geplaatst door Orakel
Is 't jullie ook opgevallen dat die Ayaan best wel een lekker ding is? I think she works out at the gym.
Daar wil ik best es mee integreren....

Best wel lekker zwartje, no?

Kun je haar niet verbaal de baas, dan toch wel op z'n stoere man's wijze.
Heel geintegreerd. Dan loopt Ayaan je het snot voor de ogen.
Ongetwijfeld.
Wat blijft er dan nog over om een zwart vrouwtje, dat al zichzelf zover heeft op te werken - kom op nou, eigenlijk is ze volgens sommigen en aap - de mond te snoeren?

mark61
17-03-04, 23:18
Geplaatst door 000NobelPrizes
Wat een emotionele uitroep voor een man. Die zich ook nog eens niet heeft ingeleefd in het onderwerp.

???

Orakel
17-03-04, 23:32
Geplaatst door 000NobelPrizes
Best wel lekker zwartje, no?

Kun je haar niet verbaal de baas, dan toch wel op z'n stoere man's wijze.
Heel geintegreerd. Dan loopt Ayaan je het snot voor de ogen.
Ongetwijfeld.
Wat blijft er dan nog over om een zwart vrouwtje, dat al zichzelf zover heeft op te werken - kom op nou, eigenlijk is ze volgens sommigen en aap - de mond te snoeren?

Nah! Ik vind ut echt een lekker ding. Dat ze ook nog es een mening heeft, neem ik op de koop toe.

Orakel
17-03-04, 23:33
Geplaatst door mark61
Da gaat niet door, ze integreert al met Herman Flipse. En als je de media volgt, dringt zich de gedachte op dat je wel Hollander moet zijn om op haar te geilen.

Herman is noch Hollander, noch man. Herman is docent.

mark61
17-03-04, 23:45
Geplaatst door Orakel
Herman is noch Hollander, noch man. Herman is docent.

Zou dat het zijn? Of bedoel je, geen partij?

Orakel
17-03-04, 23:49
Geplaatst door mark61
Zou dat het zijn? Of bedoel je, geen partij?

Zijn docenten geen partij? Ohh, vinnik nogal een ferme uitspraak Mark!
Dat gaan sommige docneten op dit forum niet leuk vinden.

mark61
18-03-04, 00:05
Geplaatst door Orakel
Zijn docenten geen partij? Ohh, vinnik nogal een ferme uitspraak Mark!
Dat gaan sommige docneten op dit forum niet leuk vinden.

Dat zijn er sowieso veuls te veul, Ork. Weg met de docenten!

taouanza
18-03-04, 10:12
Geplaatst door Orakel
Is 't jullie ook opgevallen dat die Ayaan best wel een lekker ding is? I think she works out at the gym.
Daar wil ik best es mee integreren....

:moe: