PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoofddoek is toegestaan in paspoort



Immanuel
17-03-04, 18:16
Het is voor Nederlandse moslima's toegestaan om met een hoofddoek op de foto te staan in hun paspoort. Dit moet dan wel wegens godsdienstige redenen kunnen worden aangetoond. In een antwoord op Tweede-kamervragen liet minister De Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties dit weten aan de PvdA'ers Dijsselbloem en Van Heemst.

Laatstgenoemden waren in de veronderstelling dat Nederlandse moslims met hoofddoek op de paspoortfoto mogen, ondanks de eis dat beide oren zichtbaar moeten zijn op de foto. De Graaf gaf aan dat een dergelijke eis niet bestaat. Wel dienen de ogen goed zichtbaar te zijn op de paspoortfoto.

De regels omtrent de paspoortfoto stellen dat Nederlanders blootshoofds op de paspoortfoto moeten staan, tenzij de aanvrager kan aantonen dat hij godsdienstige, levensbeschouwelijke of medische redenen heeft om een hoofdbedekking te dragen.
-----------------------------------------

Ben tegen een hoofddoekverbod maar dit is echt belachelijk. Mag ik dadelijk ook met een beha op m'n kop op de foto omdat m'n geloof dat voorschrijft.

theemuts
17-03-04, 18:20
Ik ben voor een hoofddoekverbod bij rijksambtenaren en in het openbare onderwijs, evenals bij de rechterlijke macht. Maar op paspoortfoto's vind ik het ook absurd. Als er een vrouwelijke fotograaf is dan moet het kunnen.

Trouwens, op de foto gaan was toch helemaal verboden in de islam, evenals het schilderen van mensen en dieren? Of hebben de wahabieten dit alleen in hun sharia staan.