PDA

Bekijk Volledige Versie : allah vs god?



Joepie
17-03-04, 20:46
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag die ik graag hier wil stellen nl:

De christenen spreken van God en de moslims van allah.
Ik weet niet veel van de koran of van allah dus vroeg ik me af hoe de moslim bevolking deze stelling ziet:

god is allah en allah is god.

De koran beschrijft het geheel van normen en waarden net zoals de bijbel dat doet. Wij interpreteren dit vervolgens weer en dan zijn er altijd extremen in die interpretaties...

Toch snap ik niet dat sommigen extremisten bepaalde bevolkingsgroepen of geloven als "slecht" bestempelen of zelfs een doodwens bij hebben. (denk aan de kruistocht of de jihad)

Dat zijn toch ook kinderen van jouw "god/allah"....

Misschien zit de koran zo anders in elkaar dat deze vergelijking niet opgaat maar ALS beschreven staat dat de wereld is gesticht door jouw god weet je 10000% zeker dat elk mens op deze aardbol door jouw god geschapen is.

Waarom hebben wij de arrogantie om te oordelen?

ps: ik ben geen jehova, ga zelden naar de kerk.... ik probeer gewoon de mensen te respecteren en dat respect komt dan automatisch terug.


peace!

Matesis
17-03-04, 20:52
ik probeer gewoon de mensen te respecteren en dat respect komt dat automatisch terug.

ArE YOU SURE???? :zwaai:

barfly
17-03-04, 20:55
Geplaatst door Joepie
peace! :duim:

God en Allah zijn dezelfde.

boring isn't it? :)

Pytaghoras
17-03-04, 20:59
[B]Hallo allemaal.

Ik heb een vraag die ik graag hier wil stellen nl:

De christenen spreken van God en de moslims van allah.
Ik weet niet veel van de koran of van allah dus vroeg ik me af hoe de moslim bevolking deze stelling ziet:

god is allah en allah is god.


De Arabische christenen spreken ook van Allah. En Marokkaanse joden spreken ook van Allah. God = Allah, Allah= God.

De koran beschrijft het geheel van normen en waarden net zoals de bijbel dat doet. Wij interpeteren dit vervolgens weer en dan zijn er altijd extremen in die interpetaties...

Toch snap ik niet dat sommigen extremisten bepaalde bevolkingsgroepen of geloven als "slecht" bestempelen of zelfs een doodwens bij hebben. (denk aan de kruistocht of de jihad)

Dat zijn toch ook kinderen van jouwn "god/allah"....


Wij moslims beschouwen onszelf niet als kinderen van Allah/God, maar als zijn dienaren. Christenen zeggen dat God kinder(en) heeft. WIj moslims zeggen dat God geen kinderen heeft. Dat is een verschil tussen deze geloven

Misschien zit de koran zo anders in elkaar dat deze vergelijking niet opgaat maar ALS beschreven staat dat de wereld is gesticht door jouwn god weet je 10000% zeker dat elk mens op deze aardbol door jouwn god geschapen is.

Waarom hebben wij de arrogantie om te oordelen?

ps: ik ben geen jahova, ga zelden naar de kerk.... ik probeer gewoon de mensen te respecteren en dat respect komt dat automatisch terug.



Een mens kan alles anders interpreteren. Dat doen de terroristen ook. Die proberen de teksten zoveel mogelijk te interpreteren zodat ze het kunnen rechtvaardigen om onschuldigen te doden.

Ze hebben toch ook aanslagen gepleegd waarbij voornamelijk alleen moslims zijn omgekomen.


peace!

Orakel
17-03-04, 21:48
Geplaatst door Joepie
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag die ik graag hier wil stellen nl:

De christenen spreken van God en de moslims van allah.
Ik weet niet veel van de koran of van allah dus vroeg ik me af hoe de moslim bevolking deze stelling ziet:

god is allah en allah is god.


peace!

"Wij geloven in hetgeen ons is geopenbaard en hetgeen u is geopenbaard; en onze God en uw God is Eén". (Soera 29:46).

theemuts
17-03-04, 21:51
Vooronderstelling = vooronderstelling, hypothese = hypothese.

Orakel
17-03-04, 21:52
Geplaatst door theemuts
Vooronderstelling = vooronderstelling, hypothese = hypothese.

Vaag = theemuts theemuts = gedeformeerd

theemuts
17-03-04, 21:56
Vaag = theemuts theemuts = gedeformeerd

Orakel nu nog komen tot het bewijs van die these om te komen tot een feit. :hihi:

barfly
17-03-04, 21:59
Geplaatst door Pytaghoras
peace!
:duim:

Orakel
17-03-04, 22:15
Geplaatst door theemuts
Orakel nu nog komen tot het bewijs van die these om te komen tot een feit. :hihi:

Een these kan slechts met een anti-these weerlegd worden en behoeft niet te verworden tot een feit, omdat de verifieerbarheid van een these slechts met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beredeneerd hoeft te worden.

Voorbeeld? Jij zou best wel es Andries kunnen zijn.....

Orakel
17-03-04, 22:18
Geplaatst door Marruecos
Euh, zou je ook de context waarin dit vers is nedergedaald willen beschrijven?

P.S.: Verder lijkt het me een goed antwoord op de vraag. :melig2:

Context is lastig, maar dit is het hele vers:

46. En twist met de mensen van het Boek slechts op de goede wijze; doch zeg tegen de onrechtvaardigen: "Wij geloven in hetgeen ons is geopenbaard en hetgeen u is geopenbaard; en onze God en uw God is Eén; en aan Hem onderwerpen wij ons."

000NobelPrizes
17-03-04, 22:21
Geplaatst door Orakel
Context is lastig, maar dit is het hele vers:

46. En twist met de mensen van het Boek slechts op de goede wijze; doch zeg tegen de onrechtvaardigen: "Wij geloven in hetgeen ons is geopenbaard en hetgeen u is geopenbaard; en onze God en uw God is Eén; en aan Hem onderwerpen wij ons."

Ik had noot van je gedacht dat je met een vers uit een stokoud boek dan met je eigen gezonde verstand zou komen, Orakel.

Orakel
17-03-04, 22:28
Geplaatst door 000NobelPrizes
Ik had noot van je gedacht dat je met een vers uit een stokoud boek dan met je eigen gezonde verstand zou komen, Orakel.

M'n eigen gezonde verstand is niet alleen een beetje moe vanavond, maar ook een persoonlijk verhaal en daarmee interpretatie van dit vers.
De topic-opener heeft denk ik meer aan wat de Koran er over zegt dan wat ik als individu ervan vind.

Heb jij trouwens nog wat lekkers in huis? Te eten that is?

Orakel
17-03-04, 22:35
Geplaatst door Alcibiades
Dus in deze soera wordt erkend dat ook Jezus Christus en de Heilige Geest zijn inbegrepen in God/Allah?

Slick Rick. Beetje vragen naar de bekende weg.

000NobelPrizes
17-03-04, 22:37
Geplaatst door Orakel
M'n eigen gezonde verstand is niet alleen een beetje moe vanavond, maar ook een persoonlijk verhaal en daarmee interpretatie van dit vers.
De topic-opener heeft denk ik meer aan wat de Koran er over zegt dan wat ik als individu ervan vind.

Heb jij trouwens nog wat lekkers in huis? Te eten that is?

Het eigen gezonde verstand zou echt onvoorwaardelijk moeten runnen.
Ongeacht versjes uit de Koran.

Orakel
17-03-04, 22:40
Geplaatst door 000NobelPrizes
Het eigen gezonde verstand zou echt onvoorwaardelijk moeten runnen.
Ongeacht versjes uit de Koran.

Dus je hebt niks lekkers in huis? :duivels:

000NobelPrizes
17-03-04, 22:48
Geplaatst door Orakel
Dus je hebt niks lekkers in huis? :duivels:

Schatje, brood uit de oven met gekruide olijven, ui en fetta, pasta puttanesca met ansjovis en kappers, linzen en rijst met zoete chutney en koriander, ik heb het allemaal in huis. Come, I say.

Al3arbi
17-03-04, 22:52
Geplaatst door 000NobelPrizes
Schatje, brood uit de oven

ff fout wezen hoor. Maar altijd als ik`n autochtoon hoor zeggen 'brood uit de oven' is het AH bake off! Nu ook?

Orakel
17-03-04, 22:55
Geplaatst door 000NobelPrizes
Schatje, brood uit de oven met gekruide olijven, ui en fetta, pasta puttanesca met ansjovis en kappers, linzen en rijst met zoete chutney en koriander, ik heb het allemaal in huis. Come, I say.

Ooowww mijn God...uhh uw God..uhh.. mjam mjam!
Weet je zeker dat jij niet in zo'n trainingskamp heb gezeten? Mij zo martelen?

Gait: Jezus (3aissa) wordt in de Islam erkend als profeet, niet als zoon van God.
De Koran stelt dat God noch verwekt, noch verwekt is.
"Wij geloven in hetgeen u is geopenbaard" is geen aan- cq overname van het concept van de 3-eenheid, doch een erkenning en het respecteren van hetgeen waar de ander in gelooft.

Maar kan je me die 3-eenheid es uitleggen? Serieuze vraag.
En weet jij wat puttanesca is?

Marsipulami
17-03-04, 23:11
Geplaatst door Alcibiades
Het is geen overnemen maar wel een erkenning. Het verschil snap ik niet.

Goed maar nu de drieëenheid. In het orthodoxe christendom (zowel katholieken als protestanten) gelooft men dat God één is maar tevens bestaat uit drie personen. Namelijk God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. In Jezus Christus (die tegelijk God en mens was) is God nedergedaald naar de aarde om de mensen de redden door hen tot zich te verheffen. Na Jezus' terugkeer naar de hemel is de Heilige Geest gezonden om de verbinding tussen God en mensen te onderhouden. Deze geloofswaarheid is een mysterie (een geheimenis), dat wil zeggen, het kan niet met het verstand begrepen worden maar alleen maar worden ervaren.

Die praatjes hebben toch geen enkel belang.

Orakel
17-03-04, 23:17
Geplaatst door Alcibiades
Het is geen overnemen maar wel een erkenning. Het verschil snap ik niet.

Erken je dat er zoiets als een VVD bestaat? :rolleyes:


Goed maar nu de drieëenheid. In het orthodoxe christendom (zowel katholieken als protestanten) gelooft men dat God één is maar tevens bestaat uit drie personen. Namelijk God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. In Jezus Christus (die tegelijk God en mens was) is God nedergedaald naar de aarde om de mensen de redden door hen tot zich te verheffen. Na Jezus' terugkeer naar de hemel is de Heilige Geest gezonden om de verbinding tussen God en mensen te onderhouden. Deze geloofswaarheid is een mysterie (een geheimenis), dat wil zeggen, het kan niet met het verstand begrepen worden maar alleen maar worden ervaren.

Huh? Wilde een boel vragen stellen, maar dat probeer je met die laatste zin te voorkomen nietwaar?
'kGa ut nog ff 2 X lezen.

Mars, go away.

Marsipulami
17-03-04, 23:18
Geplaatst door Alcibiades
Hoe nu Mars? Je gaat toch niet ontkennen dat dit het fundament van jouw katholieke geloof is?

Dat gedoe rond drievuldigheid is gewoon wat theologisch bochtenwerk uit de eerste eeuwen van het christendom om zoveel mogelijk interpretaties in de boot te houden. Als Jezus en Mohamed tijdgenoten waren geweest, dan waren het vast dikke vrienden geweest van elkaar :p

000NobelPrizes
17-03-04, 23:22
Geplaatst door Orakel


Gait: Jezus (3aissa) wordt in de Islam erkend als profeet, niet als zoon van God.
De Koran stelt dat God noch verwekt, noch verwekt is.
"Wij geloven in hetgeen u is geopenbaard" is geen aan- cq overname van het concept van de 3-eenheid, doch een erkenning en het respecteren van hetgeen waar de ander in gelooft.

?

Echt niet te geloven dat een simpel culinair kwekje al religieuze verzen oproept.
Het zou niet eens bij me opkomen.

Holy Moses, dit is weird.

Marsipulami
17-03-04, 23:27
Geplaatst door Alcibiades
Ik probeer niets te voorkomen. Ik heb vroeger aan de dominees in mijn dorp wel duizend vragen gesteld. Op bijna geen van die vragen heb ik ooit een bevredigend antwoord gekregen.

Op den duur ben ik gaan beseffen dat het christendom geen geloof is dat appelleert aan het verstand maar aan het gevoel, de emotie.

Stel je vragen maar gerust.

De enige goede manier om over God te spreken is de 'via negativa' je kan alleen zeggen wat hij niet is. Wat Hij wel is kan je nooit zeggen. 'Gij zult van de Heer uw God geen beelden maken' daarmee zijn bedoeld de houten en de stenen beelden, maar vooral ook de mentale beelden. De drievuldigheid valt onder de laatste categorie. God is altijd groter dan het menselijk verstand en laat zich niet vangen in theologische begrippen.

Marsipulami
17-03-04, 23:29
Geplaatst door Alcibiades
Je bazelt Mars. Je mag jezelf niet eens rooms-katholiek noemen als je dat zegt.

Rooms katholiek is mijn familienaam, het verwijst naar het nest, de familie en de traditie waaruit ik vandaan kom en waarmee ik verbonden ben. Niet naar een paar domme theorietjes die bedacht werden door wat afgebleekte kamergeleerden.

Marsipulami
17-03-04, 23:36
Geplaatst door Alcibiades
Dus je gelooft er eigenlijk geen moer meer van?

Ik geloof het allemaal. Maar de ware betekenis gaat voorbij woorden en begrippen. Je kan in woordelijk totaal verschillende gedichten toch dezelfde ervaring weerspiegeld zien. De waarheid zit dieper dan ons kennen en begrijpen. Stop die twee gedichten in een computer en die zal geen verwantschap vinden. "De waarheid is symphonisch" zei Hans Urs Balthazar (bekend RK theoloog) Je kan dezelfde melodie spelen met totaal verschillende muziekinstrumenten. Je moet niet naar de instrumenten kijken maar naar de muziek luisteren.

Orakel
17-03-04, 23:38
Geplaatst door 000NobelPrizes
Echt niet te geloven dat een simpel culinair kwekje al religieuze verzen oproept.
Het zou niet eens bij me opkomen.

Holy Moses, dit is weird.

Er zijn 2 dingen waar ik heel spiritueel an word en eten is er daar 1 van.

Gait: Is de uitleg van de 3-eenheid, bezien vanuit je opmerking over het bevattingsvermogen, niet een poging tot personificatie (en daarmee duiding) van het Goddelijke?

heb ff gegoogled

De 3-eenheid staat dan voor Liefde, Wijsheid en Almacht?
Niet los van elkaar te zien, een 3-eenheid?

Marsipulami
17-03-04, 23:41
Geplaatst door Orakel
Er zijn 2 dingen waar ik heel spiritueel an word en eten is er daar 1 van.

Gait: Is de uitleg van de 3-eenheid, bezien vanuit je opmerking over het bevattingsvermogen, niet een poging tot personificatie (en daarmee duiding) van het Goddelijke?

heb ff gegoogled

De 3-eenheid staat dan voor Liefde, Wijsheid en Almacht?
Niet los van elkaar te zien, een 3-eenheid?

De orthodoxe katholieken zeggen wel eens 'De zon geeft stralen, de zon geeft licht, de zon geeft warmte.' Toch is er maar één zon en drie verschillende manieren waarop die zich manifesteert.

mark61
17-03-04, 23:41
Muslimîn wa Muslimât!

Hier ziet u dat theologische disputen, scherpslijperijen en factionalisme waarachtig niet aan den Islam zijn voorbehouden. Ik mis Wortel, Maarten en Tomas nog. Geloof ik.

Marsipulami
17-03-04, 23:45
Geplaatst door mark61
Muslimîn wa Muslimât!

Hier ziet u dat theologische disputen, scherpslijperijen en factionalisme waarachtig niet aan den Islam zijn voorbehouden. Ik mis Wortel, Maarten en Tomas nog. Geloof ik.

Theologie is het beperkt menselijk begripsvermogen aanwenden om liefdevol te flirten met het vriendelijke mysterie dat het leven draagt.

Marsipulami
17-03-04, 23:48
Geplaatst door Alcibiades
Prima, dat laatste is een persoonlijke interpretatie die je eraan kunt geven en die wel aanspreekt. Maar daaraan heb je niets als we het hebben over de basisnoties van het christelijk geloof.
Als ik jou de werking van een automobiel uitleg wil je van mij geen verhaal horen over de vrijheid die je dankzij dat voertuig geniet en dat je er morgen Keulen mee kunt bezoeken.

Je spreekt in metaforen en dan zit je op de goede weg. Geloof probeert te zeggen wat niet te zeggen valt.

Dutchguy
17-03-04, 23:51
Geplaatst door Al3arbi
ff fout wezen hoor. Maar altijd als ik`n autochtoon hoor zeggen 'brood uit de oven' is het AH bake off! Nu ook?

LOL :lol:

Marsipulami
17-03-04, 23:52
Geplaatst door Alcibiades
Ben ik allemaal met je eens. Toch mag je de grondwaarheden van het christelijk geloof niet zo relativeren als jij deed. Anders hebben we helemaal geen basis meer waarop we staan en kunnen we net zo goed moslim worden.

Op de dag des oordeels zal God de mens niet ondervragen over zijn Godsdienst want God zijnde zal hij die wel kennen. Maar God zal dan eerder vragen wat men er als mens concreet van gebakken heeft. Dan zullen er moslims zijn die christelijker zijn geweest dan veel christenen en christenen die islamitischer zijn geweest dan veel moslims. En als Jezus bij jou een examen christelijke theologie moest komen afleggen, dan was hij vast en zeker niet geslaagd :p

Orakel
17-03-04, 23:55
Geplaatst door Alcibiades
Ben ik allemaal met je eens. Toch mag je de grondwaarheden van het christelijk geloof niet zo relativeren als jij deed. Anders hebben we helemaal geen basis meer waarop we staan en kunnen we net zo goed moslim worden.

Goh, da's tegenstrijdig. Moslims moeten wel minder sektarisch worden en meer relativeren en zullie hoeft dat niet?
Is bovenstaande niet eigenlijk een pleidooi voor Christelijk fundamentalisme?
Moet nog ff nadenken over die "basisnoties van het Christendom".

Mooi vergelijk Mars, maar er is maar 1 zon.
Gait heeft het over 3 "personen" of 3 Goden.

mark61
18-03-04, 00:01
Geplaatst door Marsipulami
Theologie is het beperkt menselijk begripsvermogen aanwenden om liefdevol te flirten met het vriendelijke mysterie dat het leven draagt.

In deze bloemrijke zin begrijp ik alleen het woord 'flirten' en dat lijkt me in deze context nu net zo ongepast. :mrt:

Marsipulami
18-03-04, 00:02
Geplaatst door Orakel
Goh, da's tegenstrijdig. Moslims moeten wel minder sektarisch worden en meer relativeren en zullie hoeft dat niet?
Is bovenstaande niet eigenlijk een pleidooi voor Christelijk fundamentalisme?
Moet nog ff nadenken over die "basisnoties van het Christendom".

Mooi vergelijk Mars, maar er is maar 1 zon.
Gait heeft het over 3 "personen" of 3 Goden.

Christenen zeggen nooit ofte nimmer dat er drie Goden zijn. Wel dat er drie goddelijke personen zijn, maar het gaat hier om zijnswijzen. Zoals Allah 99 namen heeft die allemaal een eigen zijnswijze weergeven, de Almachtige, de Erbarmer, de Vredebrenger, enz Dat zijn ook geen 99 verschillende goden.

000NobelPrizes
18-03-04, 00:04
Geplaatst door Marsipulami
Op de dag des oordeels zal God de mens niet ondervragen over zijn Godsdienst want God zijnde zal hij die wel kennen. Maar God zal dan eerder vragen wat men er als mens concreet van gebakken heeft. Dan zullen er moslims zijn die christelijker zijn geweest dan veel christenen en christenen die islamitischer zijn geweest dan veel moslims. En als Jezus bij jou een examen christelijke theologie moest komen afleggen, dan was hij vast en zeker niet geslaagd :p

Okay, nou roep je wat.

Want, wat is het christelijke aan een samenleving? Wat is nu de essentie van het christendom?
Je maakt trouwens een heeeeeeeele foute opmerking door te zeggen dat er moslims zijn die christelijker zijn dan...

Marsipulami
18-03-04, 00:10
Geplaatst door Alcibiades
Hij had zeker een onvoldoende gekregen. :haha:
Maar serieus. We hebben er niets aan als we de verschillen tussen het christendom en de islam onder tafel vegen en komen tot een soort vaag algemeen gelovig gevoel. Ik wil de principes van mijn godsdienst helder hebben. Die principes bevallen me en daar houd ik me dus aan. Niet met mijn verstand, wel met mijn gevoel.
Hoe je het ook wendt of keert, de goddelijkheid en menswording van Jezus Christus is een centraal punt in ons geloof. Daar houd ik aan vast, niet verstandelijk of als historisch feit, maar wel gevoelsmatig, als geloofswaarheid.
Ik vind dat een katholiek als jij dat ook moet doen.

De verschillen tussen de godsdiensten zijn een groot goed, dat God in al zijn wijsheid heeft bedacht. Het dwingt mensen om te blijven nadenken of men zich niet vergist heeft zodat men oorspronkelijke geloofsinhouden steeds weer kan herontdekken. Ik vind de menswording van God ook wel een mooie gedachte (metafoor -er staat niet wat er staat), maar ik ga er echt geen moslims voor het hoofd inslaan hoor.

Hier een citaatje voor jou:


"Vroeger werden godsdiensten gewaardeerd om hetgeen ze met het christendom gemeen hadden. Langzamerhand begint dit te veranderen: ze worden gewaardeerd om hetgeen waarin ze van het christendom verschillen. De andere godsdiensten zijn in hun anderszijn uitdrukking van het altijd grotere mysterie van God. Dit mysterie kan in geen enkele godsdienst, het christendom niet uitgezonderd, volledig begrepen en uitgedrukt worden. Het vraagt om in zoveel mogelijke culturen uitgedrukt te worden, opdat zo ook ons inzicht steeds rijker en vollediger kan worden. De pluriformiteit van godsdiensten is dus geen zondige onvolkomenheid waaraan spoedig een einde moet komen in naam van de éne waarheid en de éne godsdienst. Integendeel: de éne waarheid verlangt dat alle godsdiensten in eerbied voor elkaars anders zijn elkaar steunen en bevruchten op hun gezamenlijke pelgrimstocht naar God, naar het Absolute, en dat zij als partners, ieder op hun eigen manier met elkaar samenwerken om hun inzicht in het mysterie van God tot een bevrijdende waarheid te maken in daden tot bevrijding en heil van de mensen."

http://www.geocities.com/galilea_hasselt/franciscus_en_de_islam.htm

mark61
18-03-04, 00:14
Geplaatst door Marsipulami
De verschillen tussen de godsdiensten zijn een groot goed, dat God in al zijn wijsheid heeft bedacht.

Het inpassen van poly- en non-theistische godsdiensten wordt toch wat lastig denk ik. Maar met jullie capaciteiten zal daar ook wel een mouw aan gepast worden denk ik.

Marsipulami
18-03-04, 00:16
Geplaatst door 000NobelPrizes
Je maakt trouwens een heeeeeeeele foute opmerking door te zeggen dat er moslims zijn die christelijker zijn dan...

Leg eens uit

Marsipulami
18-03-04, 00:19
Geplaatst door mark61
Het inpassen van poly- en non-theistische godsdiensten wordt toch wat lastig denk ik. Maar met jullie capaciteiten zal daar ook wel een mouw aan gepast worden denk ik.

Boeddha was een van de vele profeten waarover de koran spreekt maar waarvan de naam niet genoemd wordt. Dat heb ik Vanderven wel eens zien schrijven ergens. Een eminente moslimbekeerde in Nederland en fundamentalist.

Orakel
18-03-04, 00:19
Geplaatst door Marsipulami
Christenen zeggen nooit ofte nimmer dat er drie Goden zijn. Wel dat er drie goddelijke personen zijn, maar het gaat hier om zijnswijzen. Zoals Allah 99 namen heeft die allemaal een eigen zijnswijze weergeven, de Almachtige, de Erbarmer, de Vredebrenger, enz Dat zijn ook geen 99 verschillende goden.

Keej, dat van die Goddelijke personen heb ik gelezen.
Maar ik las net ook dat de 3-eenheid als zodanig niet in de Bijbel voorkomt en pas in 381 a.d. verordonneerd is door ene Tomus van Damasus.


Het document, de Tomus van Damasus genoemd, bevatte de volgende verklaringen:

„Indien iemand ontkent dat de Vader eeuwig is, dat de Zoon eeuwig is en dat de Heilige Geest eeuwig is: hij zij een ketter.”

„Indien iemand ontkent dat de Zoon van God waarlijk God is, net als de Vader waarlijk God is, alle macht bezit, alle dingen weet en gelijk aan de Vader is: hij zij een ketter.”

„Indien iemand ontkent dat de Heilige Geest . . . waarlijk God is . . . alle macht bezit en alle dingen weet, . . . hij zij een ketter.”

„Indien iemand ontkent dat de drie personen, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, waarlijk personen zijn, gelijk aan elkaar en van gelijke eeuwigheid, in wie alle zichtbare en onzichtbare dingen besloten liggen, dat zij almachtig zijn, . . . hij zij een ketter.”

„Indien iemand zegt dat [de Zoon die] vlees werd niet in de hemel bij zijn Vader was terwijl hij zich op aarde bevond: hij zij een ketter.”

„Indien iemand zegt dat de Vader God is en de Zoon God is en de Heilige Geest God is, . . . en toch niet zegt dat zij één God zijn, . . . hij zij een ketter.”5

http://infolink-islam.de/Main/Dutch/artikelen/Debijbel/tegenstrijdighedeninbijbel.htm

Tis hier te laat voor. Morgen ff verder spitten.
Trusten mensheid.

Orakel
18-03-04, 00:22
Geplaatst door Alcibiades
Zowel wat Mars gezegd hebben als ik, is een groot pleidooi voor het tegendeel van fundamentalisme. Ik maak geen aanspraak op het kennen van een absolute waarheid. Ik zeg wel dat je voor jezelf helder moet hebben waar het bij je geloof om draait. Wat mij betreft zit daar een constante ontwikkeling in. Het is geen grote waarheid die boven alle twijfel en discussie verheven is.

Het zal aan het tijdstip liggen, maar dit is wat je zei:


Toch mag je de grondwaarheden van het christelijk geloof niet zo relativeren als jij deed. Anders hebben we helemaal geen basis meer waarop we staan en kunnen we net zo goed moslim worden.

Ik zie die "constante ontwikkeling" niet zo goed en zeker niet de link met "net zo goed Moslim worden".

mark61
18-03-04, 00:24
Geplaatst door Marsipulami
Boeddha was een van de vele profeten waarover de koran spreekt maar waarvan de naam niet genoemd wordt. Dat heb ik Vanderven wel eens zien schrijven ergens. Een eminente moslimbekeerde in Nederland en fundamentalist.

Ik waag het te betwijfelen of er verder nog veel moslims zijn die er zo over denken.

000NobelPrizes
18-03-04, 00:24
Geplaatst door Marsipulami
Leg eens uit

Je legt je eigen geloof langs een andere lat.
Foei.

Marsipulami
18-03-04, 00:26
Geplaatst door Orakel
Keej, dat van die Goddelijke personen heb ik gelezen.
Maar ik las net ook dat de 3-eenheid als zodanig niet in de Bijbel voorkomt en pas in 381 a.d. verordonneerd is door ene Tomus van Damasus.

Nee de 3-eenheid is interpretatie. Met de bijbel zelf kan je alle kanten uit. De drievuldigheid is zoals ik hoger zei theologische bochtenwerk uit de eerste eeuwen van het christendom. Men kan de betekenis er maar van verstaan als je gaat onderzoeken wat de heersende opinies waren onder diverse christelijke stromingen in die tijd. De drievuldigheid is een compromis m.b.t. diverse opvattingen. Men probeerde de leer te abstraheren om sekten en nieuwe opvattingen van antwoord te kunnen dienen. Maar de drievuldigheid was zeker niet gericht tegen de islam, want die bestond toen nog niet.

mark61
18-03-04, 00:26
Geplaatst door Orakel
Keej, dat van die Goddelijke personen heb ik gelezen.
Maar ik las net ook dat de 3-eenheid als zodanig niet in de Bijbel voorkomt en pas in 381 a.d. verordonneerd is door ene Tomus van Damasus.

Trusten mensheid.

Dr zijn er dan ook, christenen, die dr niet aan meedoen.

Slaap lekker

Marsipulami
18-03-04, 00:29
Geplaatst door mark61
Ik waag het te betwijfelen of er verder nog veel moslims zijn die er zo over denken.

Nou Vanderven wordt anders wel gewaardeerd door de extremisten op dit forum hoor. Het stond ergens in een tekst over zijn bekering tot de islam die op islam en meer heeft gestaan (denk ik).

mark61
18-03-04, 00:33
Geplaatst door Marsipulami
Nou Vanderven wordt anders wel gewaardeerd door de extremisten op dit forum hoor. Het stond ergens in een tekst over zijn bekering tot de islam die op islam en meer heeft gestaan (denk ik).

Toen wisten ze dat van Boeddha vast nog niet.

000NobelPrizes
18-03-04, 00:39
Geplaatst door Marsipulami
Nou Vanderven wordt anders wel gewaardeerd door de extremisten op dit forum hoor. Het stond ergens in een tekst over zijn bekering tot de islam die op islam en meer heeft gestaan (denk ik).

Waarom word je niet gewoon mufti and let's get itover with, Belg.

Marsipulami
18-03-04, 01:26
Geplaatst door mark61
Toen wisten ze dat van Boeddha vast nog niet.

Hier is't ie:

Abdul Jabbar Van der Ven: "Vooral de soberheid en éénvoudigheid van het Boeddhisme sprak me aan en ik zag grote overeenkomsten tussen de boodschap van Boeddha en die van 'Iesa. Maar ook bij het Boeddhisme bleef ik dingen vinden waar ik het niet mee eens kon zijn. Ik denk dat één van de belangrijkste punten was die ik niet kon accepteren, dat ook zij, net als de christenen, een schepsel aanbaden in plaats van de Schepper. Ik geloof tot op de dag van vandaag dat Boeddha een ware profeet van Allah kan zijn geweest, maar dat de mensen na hem zijn boodschap hebben verdraaid, net zoals de christenen dat met de oorspronkelijke boodschap van 'Iesa vrede zij met hem hebben gedaan."

http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=70983

Marsipulami
18-03-04, 09:57
Geplaatst door Alcibiades
Als wij, zoals Mars doet, ontkennen dat er fundamentele verschillen tussen het christendom en de islam zijn, heeft de islam gelijk met zijn aanspraak op algemene geldigheid.

Ik heb nergens gezegd dat er geen (fundamentele) verschillen zijn. Die zijn er wel degelijk. Die verschillen situeren zich zowel op doctrineel als op ritueel vlak, alsook op vlak van de morele praxis. Doch behalve verschillen zijn er ook enorme gelijkenissen en die vullen 95% van het plaatje als men de verschillende religies naast elkaar gaat leggen. Wat vandaag gebeurt is het overaccentueren van die 5 % als argument om te stellen dat samenleven onmogelijk zou zijn als de 'anderen' zich niet zouden aanpassen aan de eigen zienswijze.

Pytaghoras
18-03-04, 10:17
Geplaatst door Marsipulami
Dat gedoe rond drievuldigheid is gewoon wat theologisch bochtenwerk uit de eerste eeuwen van het christendom om zoveel mogelijk interpretaties in de boot te houden. Als Jezus en Mohamed tijdgenoten waren geweest, dan waren het vast dikke vrienden geweest van elkaar :p

Jezus en Mohammed komen uit dezelfde school.

Pytaghoras
18-03-04, 10:38
Geplaatst door Marsipulami
Hier is't ie:

Abdul Jabbar Van der Ven: "Vooral de soberheid en éénvoudigheid van het Boeddhisme sprak me aan en ik zag grote overeenkomsten tussen de boodschap van Boeddha en die van 'Iesa. Maar ook bij het Boeddhisme bleef ik dingen vinden waar ik het niet mee eens kon zijn. Ik denk dat één van de belangrijkste punten was die ik niet kon accepteren, dat ook zij, net als de christenen, een schepsel aanbaden in plaats van de Schepper. Ik geloof tot op de dag van vandaag dat Boeddha een ware profeet van Allah kan zijn geweest, maar dat de mensen na hem zijn boodschap hebben verdraaid, net zoals de christenen dat met de oorspronkelijke boodschap van 'Iesa vrede zij met hem hebben gedaan."

http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=70983

Van Abdul Jabbar Van der Ven heb ik ooit een lezing bijgewoond. Het ging over omgaan met de kennis. Zijn arabisch is beter dan de meeste arabieren.

Marsipulami
18-03-04, 10:44
Geplaatst door Alcibiades
Je verdoezelt de verschillen. Ik zie niet veel overeenkomsten tussen de islam en het christendom.

Dan ben je blind of doof of allebei. :)

Marsipulami
18-03-04, 10:47
Geplaatst door Alcibiades
Nee, als je de principiele verschillen niet ziet, dan ben je dat.

Nou leg eens uit dan.

vlegeltje
18-03-04, 14:32
Geplaatst door Marsipulami
Boeddha was een van de vele profeten waarover de koran spreekt maar waarvan de naam niet genoemd wordt. Dat heb ik Vanderven wel eens zien schrijven ergens. Een eminente moslimbekeerde in Nederland en fundamentalist.

Sterker nog, Boeddha is heilig verklaard door de Christenheid... :confused:

"To St. John of Damascus (Joannes Damascenus) tradition ascribes the story of the ascetic Barlaam and the Hindu prince Josaphat, perhaps the most famous religious romance of the Middle Ages. Modern critics recognize the story as a Christian version of an episode in the life of the Buddha, who under the name Josaphat (or Ioasaph) was, strange as it may seem, canonised by both the Latin and the Greek Churches. Thus did the Buddha twice become a Christian saint."

Philip K. Hitti "History of the Arabs", 10e editie 2002, blz 246.
Amazon (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0333631420/102-2911379-0533717?v=glance)