PDA

Bekijk Volledige Versie : Vergevorderde Plannen Israël Om Alle Bezette Gebieden Te Ontruimen



Ashfoura
18-03-04, 12:40
Radio 1, De Ochtenden, donderdag 18 maart 2004, 10.45 uur

Hilversum De regering van de Israëlische regering-Sharon heeft plannen in een vergevorderd stadium om alle bezette gebieden te ontruimen. Een dergelijk plan werd al eerder bekend voor de Gazastrook, maar nu blijkt dat de plannen verdergaan en ook de Westelijke Jordaanoever betreffen. Dat zei europarlementariër Bob van den Bos van D66 vanmorgen in het radioprogramma De Ochtenden (EO) op Radio 1. Van den Bos is in Israël als lid van een delegatie van het Europees Parlement

Van den Bos sprak in Israël met leden van de linkse Arbeiderspartij die om Europese steun verzochten voor het beleid van premier Sharon. Hun boodschap was dat Europa Sharon moet steunen in dit beleid. Ik wist niet toen ik hiernaartoe kwam dat deze plannen bestonden en hoe serieus ze zijn, maar na gesprekken met parlementsleden van de oppositie ben ik tot de conclusie gekomen dat ze wel degelijk serieus zijn en dat we dat moeten steunen.

Van den Bos vertelde verder dat de Israëlische regering in nauw contact staat met de Amerikaanse regering bij de voorbereiding van de ontruimingsplannen. Van den Bos: Sharon is kennelijk tot de conclusie gekomen dat deze toestand niet voort kan duren en dat hij een nieuwe weg moet inslaan. Daar komt bij dat de Israëliërs op termijn een minderheid in hun eigen land dreigen te worden, want de Arabische bevolking groeit sneller dan de Israëlische. De economie is slecht. Kortom: Sharon wil kennelijk een andere weg inslaan en ik vind dat wij hem daarbij moeten steunen.

Het vreemde is nu, dat premier Sharon meer steun geniet onder linkse partijen, dan onder rechtse, terwijl hijzelf wel uit de rechtse hoek komt, aldus Van den Bos, die verder sprak met functionarissen op het ministerie van justitie die wetgeving voorbereiden die de kolonisten moet compenseren voor het verlies van hun bezit, na de ontruiming.

Van den Bos is met zijn delegatie tot en met vandaag in Israël en keert morgen terug naar Brussel om daar verslag uit te brengen van zijn bezoek aan het Europees Parlement.

lennart
18-03-04, 15:37
Maar wanneer Europa aanbiedt om NAVO troepen te stationeren in de Gaza strook om order te houden zegt Sjaron nee. Merkwaardig toch.