PDA

Bekijk Volledige Versie : Italiaanse minister uit twijfel over Iraq-oorlog



lennart
18-03-04, 14:55
Italy 'Iraq war a mistake?'
March 18, 2004

AN Italian government minister today broke ranks with his pro-war government on Iraq, telling a newspaper last year's invasion could have been a mistake.

"The war may have been a mistake. Perhaps there were ways it could have been avoided," said European Affairs Minister Rocco Buttiglione in an interview published by the daily newspaper Il Messaggero.

"What is certain is that it wasn't the best thing to do," he said.

"Terrorism cannot be defeated only by the force of arms, and if we give the impression that weapons play the dominant role, we will only stir up nationalist feelings among the Arabs against us," he added.

The statement, the first apparent crack in the unity of Prime Minister Silvio Berlusconi on Iraq, came two days before the first anniversary of the United States-led invasion, which Berlusconi has strongly backed.

It also came a week after the bomb attacks in Madrid, which killed more than 200 people and injured around 1,500.

Buttiglione is a member of the Italian Christian Democratic Party, one of the partners in Berlusconi's coalition government. Italy has some 3,000 troops in Iraq.

Agence France-Presse

plexus
18-03-04, 15:03
nu straw&powell nog en de cirkel is rond..

~Panthera~
18-03-04, 15:10
Geplaatst door plexus
nu straw&powell nog en de cirkel is rond..
-----------------

Welke shampoo gebruikt ie eigenlijk ? :schok:

plexus
18-03-04, 15:16
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

Welke shampoo gebruikt ie eigenlijk ? :schok:

Geen lekker naturel .. :hihi:

~Panthera~
18-03-04, 15:17
Geplaatst door plexus
Geen lekker naturel .. :hihi:
-----------------

It shows...... :hihi: :vlammen:

Ron Haleber
18-03-04, 15:18
Geplaatst door plexus
nu straw&powell nog en de cirkel is rond..

Nee domoor, die gaan heus niet om!

De volgende schakel is onze grote vriend die Maroc.NL op taarten trakteert: Boris Dittrich ....! Als die omgaat valt de hele USA-coalitie in elkaar! :D

Wie stuurt hem eens een mailtje dat hij onze site beter moet lezen en zich bij Wouter moet aansluiten en niet met hem moet zitten kissebissen! :boos:

jaja
18-03-04, 15:39
Geplaatst door Ron Haleber
Nee domoor, die gaan heus niet om!

De volgende schakel is onze grote vriend die Maroc.NL op taarten trakteert: Boris Dittrich ....! Als die omgaat valt de hele USA-coalitie in elkaar! :D

Wie stuurt hem eens een mailtje dat hij onze site beter moet lezen en zich bij Wouter moet aansluiten en niet met hem moet zitten kissebissen! :boos: je bedoelt Wouter "we gaan rustig nadenken of we na 30 juni nog in Irak blijven ..BOEM .. we trekken ons terug ... (gerommel) .. ik bedoel we gaan nadenken of we na 30 juni nog in Irak blijven .. " Bos ..?? :romance:

lennart
18-03-04, 15:42
Ja Wouter Bos is een goede keuze geweest van de oliemaatschappijen.. Het linkse blok is effectief uitgeschakeld.

Ron Haleber
18-03-04, 15:51
Geplaatst door lennart
Ja Wouter Bos is een goede keuze geweest van de oliemaatschappijen.. Het linkse blok is effectief uitgeschakeld.

Daar gaat het allemaal niet om!

Wouter heeft in Stadskanaal duidelijk gezegd dat onze jongens terug moeten komen!

Anders was heel politiek Nederland niet over hem heengevallen. in NOVA heeft hij dat verdedigt tegen Boris.

Lennart, je moet strategisch leren denken! Als Boris omgaat, zijn de jongens in Irak niet meer te handhaven!

En met Nederland om volgen er meer. Dan kan Bush het wel schudden...

Dutchguy
18-03-04, 15:52
Geplaatst door jaja
je bedoelt Wouter "we gaan rustig nadenken of we na 30 juni nog in Irak blijven ..BOEM .. we trekken ons terug ... (gerommel) .. ik bedoel we gaan nadenken of we na 30 juni nog in Irak blijven .. " Bos ..?? :romance:

Inderdaad, Wouter "ik heb een mooie bips en een dromerige blik en daar kom ik best heel ver mee" Bos.

jaja
18-03-04, 15:53
Geplaatst door Ron Haleber
Daar gaat het allemaal niet om!

Wouter heeft in Stadskanaal duidelijk gezegd dat onze jongens terug moeten komen!

Anders was heel politiek Nederland niet over hem heengevallen. in NOVA heeft hij dat verdedigt tegen Boris.

Lennart, je moet strategisch leren denken! Als Boris omgaat, zijn de jongens in Irak niet meer te handhaven!

En met Nederland om volgen er meer. Dan kan Bush het wel schudden... ... Bush misschien .. de irakezen zeker ...

plexus
18-03-04, 15:54
Geplaatst door Ron Haleber
Nee domoor, die gaan heus niet om!




denk je...

lennart
18-03-04, 15:55
Geplaatst door jaja
... Bush misschien .. de irakezen zeker ...

Zijn Irakezen niet instaat om hun eigen land te beschermen?

En waarom zijn er alleen Westerse landen betrokken bij het verdedigen van het Iraakse volk.. dat zijn vragen die best gesteld mogen worden...

Dat jij nu zo weinig vertrouwen hebt in Arabieren en Irakezen in het bijzonder... geeft trouwens wel weer aan hoe rascistische jouw denkbeelden zijn.

Kid Capri
18-03-04, 15:56
Geplaatst door lennart
Ja Wouter Bos is een goede keuze geweest van de oliemaatschappijen.. Het linkse blok is effectief uitgeschakeld.

Wouter Bos heeft voor Shell gewerkt...:).

K.

lennart
18-03-04, 15:57
Geplaatst door Ron Haleber
Daar gaat het allemaal niet om!

Wouter heeft in Stadskanaal duidelijk gezegd dat onze jongens terug moeten komen!

Anders was heel politiek Nederland niet over hem heengevallen. in NOVA heeft hij dat verdedigt tegen Boris.

Lennart, je moet strategisch leren denken! Als Boris omgaat, zijn de jongens in Irak niet meer te handhaven!

En met Nederland om volgen er meer. Dan kan Bush het wel schudden...

In Stadskanaal wel ja... maar inmiddels is hij weer teruggekrabbeld zoals Jaja zegt.. Het is mij een raadsel waarom er niet wat harder wordt gesproken door Links over dit soort zaken.. Rechts stelt zich continu keihard op en Links laat zich de mond snoeren... Best triest.

jaja
18-03-04, 16:06
Geplaatst door lennart
Zijn Irakezen niet instaat om hun eigen land te beschermen?

En waarom zijn er alleen Westerse landen betrokken bij het verdedigen van het Iraakse volk.. dat zijn vragen die best gesteld mogen worden...

Dat jij nu zo weinig vertrouwen hebt in Arabieren en Irakezen in het bijzonder... geeft trouwens wel weer aan hoe rascistische jouw denkbeelden zijn. Ja, Lennart, goed Lennart .. je bent fantastisch Lennart ...

Maar nu even terug naar de werkelijkheid! Dromen doe je maar 's nachts.

Op dit moment is er geen reële irakese macht die voor stabiliteit in het land kan zorgen. Het idee dat je even alle troepen terug trekt en de heilstaat breekt aan getuigt van een simplisme ...

Iraki's heb ik vrij hoog .. ken er genoeg persoonlijk om dat gefundeerd te kunnen zeggen. Maar na zoveel jaren Sadam is er niet één twee drie een draaiende staat. Dat lukt nergens, het lukt zelfs niet in Irak.
Of de stabilisatiemacht nu onder VS of - liever - VN bestuur staat maakt me niet veel uit, maar wegtrekken is NU hete rgste wat je de Iraki's op dit moment kunt aan doen ..
en dat is het merendeel van de Iraki's ook wel met me eens .. alleen is er een zeer grote groep die het graag zonder de VS zou zien .. wat ik ergens wel begrijp. Mijn probleem is alleen dat het heden ten dage - van wege de bezuinigingen in Europa op defensie - niet mogelijk zo'n grote macht draaiende te houden ZONDER de VS.

Daarmee heb je dus een beetje de paradoxale situatie dat de aanwezigheid vande VS voor extra onrust zorgt, maar dat het weghalen van de VS er toe leidt dat de internationale troepenmacht instort en dat daarmee totale anarchie uitbreekt, omdat een reële irakese beveiligingsmacht (zonder dictatoriale neigingen) nog ontbreekt.

Als wij ons terugtrekken en dat mogelijkerwijs ook tot het instorten van die stabilisatiemacht zou leiden (wat ik overigens wel erg veel "eer" voor Nederland vind) dan is OP DIT MOMENT de iraakse samenleving daar nog niet klaar voor. Dat is niet racistisch .. maar gewoon common sense.
Nederland kon in 1945 ook niet zonder geallieerde troepen om de orde te bewaren .. en Nederland was er ALS SAMENLEVING beter aan toe .. de interne spanningen tussen groepen waren beduidend minder.

lennart
18-03-04, 16:22
Geplaatst door jaja
Ja, Lennart, goed Lennart .. je bent fantastisch Lennart ...

Maar nu even terug naar de werkelijkheid! Dromen doe je maar 's nachts.

Op dit moment is er geen reële irakese macht die voor stabiliteit in het land kan zorgen. Het idee dat je even alle troepen terug trekt en de heilstaat breekt aan getuigt van een simplisme ...


Vorig jaar mei was er minder geweld dan dat er nu is. Toen al was duidelijk dat er ooit een verkiezing georganiseerd moest worden om een legitieme regering te installeren... De Amerikanen hebben dat nooit serieus opgenomen als een belangerijke taak. Dat getuigt van Simplisme.

Over dromen gesproken zeg..



Iraki's heb ik vrij hoog .. ken er genoeg persoonlijk om dat gefundeerd te kunnen zeggen. Maar na zoveel jaren Sadam is er niet één twee drie een draaiende staat. Dat lukt nergens, het lukt zelfs niet in Irak.
Of de stabilisatiemacht nu onder VS of - liever - VN bestuur staat maakt me niet veel uit, maar wegtrekken is NU hete rgste wat je de Iraki's op dit moment kunt aan doen ..


Het ergste wat je de Iraki's nu aan kunt doen en vorig jaar trouwens ook al, was de opbouw van Irak en de voorbereidingen voor vrije verkiezingen in de handen van het Pentagon te leggen. Je weet uiteraard dat na de overdracht de invloedrijkste man in Iraq nog steeds een Amerikaan zal zijn.



en dat is het merendeel van de Iraki's ook wel met me eens .. alleen is er een zeer grote groep die het graag zonder de VS zou zien .. wat ik ergens wel begrijp. Mijn probleem is alleen dat het heden ten dage - van wege de bezuinigingen in Europa op defensie - niet mogelijk zo'n grote macht draaiende te houden ZONDER de VS.


Dat is complete onzin. De VS heeft het afgelopen jaar 100miljard uitgegeven aan het stationeren van militairen in Iraq... Voor een schijntje van dat bedrag, 10miljard ofzo, hadden de Amerikanen het Iraakse leger kunnen hervormen en opnieuw uitrusten. Dat hebben ze niet gedaan.. Sja. Ook had dat bedrag gebruikt kunnen worden om soldaten uit Jordanie, Syrie, Turkije, Iran en Egypte onder VN vlag in Iraq in te zetten.. Is ook niet gebeurd. De Amerikanen wilden persee hun eigen troepen daar houden.



Daarmee heb je dus een beetje de paradoxale situatie dat de aanwezigheid vande VS voor extra onrust zorgt, maar dat het weghalen van de VS er toe leidt dat de internationale troepenmacht instort en dat daarmee totale anarchie uitbreekt, omdat een reële irakese beveiligingsmacht (zonder dictatoriale neigingen) nog ontbreekt.


Dat had men ook voor de oorlog kunnen bedenken..



Als wij ons terugtrekken en dat mogelijkerwijs ook tot het instorten van die stabilisatiemacht zou leiden (wat ik overigens wel erg veel "eer" voor Nederland vind) dan is OP DIT MOMENT de iraakse samenleving daar nog niet klaar voor. Dat is niet racistisch .. maar gewoon common sense.


Dat is niet wat ik rascistisch vond.. Jij spreekt bijzonder negatief over Arabieren in het algemeen en Iraki's in het bijzonder. Jij wil het liefst hun zaken oplossen, maar ze niet bij het proces betrekken. Dat blijkt uit de voorstellen die jij steunt en de voorstellen die jij afwijst.

Zo waren er de verkiezingen, waarvan jij zei dat ze nooit gehouden konden worden door het geweld, ontbreken van een grondwet.. Maar dat geweld blijft wel aanhouden hoor.. Dus hoe dacht jij dat er ooit verkiezingen gehouden kunnen worden zonder geweld? Sterker nog die grondwet die is ingesteld is een tijdbom die op elk moment kan ontploffen... of het nu om Islam of de Koerden gaat. Die grondwet zal dus alleen maar voor meer geweld zorgen.

Niemand echter heeft de Shi'iten of Sunni of Koerden direct na de oorlog gevraagd of zij al dan niet instaat zijn om een verkiezing te organiseren en zelf voor de veiligheid tijdens die verkiezing te zorgen!

Gezien de stammenstructuur en de invloed van de moskeeen zou dat makkelijk gelukt zijn.



Nederland kon in 1945 ook niet zonder geallieerde troepen om de orde te bewaren .. en Nederland was er ALS SAMENLEVING beter aan toe .. de interne spanningen tussen groepen waren beduidend minder.

pfff. hoe kan je nu de situatie na 1945 vergelijken met de situatie in Iraq. Als we in 1945 door de communisten waren bevrijd van de Duitsers dan zou het een betere vergelijking zijn geweest.

Ron Haleber
18-03-04, 16:24
Geplaatst door lennart
In Stadskanaal wel ja... maar inmiddels is hij weer teruggekrabbeld zoals Jaja zegt.. Het is mij een raadsel waarom er niet wat harder wordt gesproken door Links over dit soort zaken.. Rechts stelt zich continu keihard op en Links laat zich de mond snoeren... Best triest.

Ik ging op Wouter en Koenders af... De onweersproken kop van hoofdartikel NRC: Bos zegt: weg uit Irak...

Als die klieren nu na één dag al weer begonnen zijn met draaikonterij, dan is het hopeloos!

Maar kijk het maar na op NOVA - ze zeiden het heel duidelijk. hij zei hetzelfde als de nieuwe Spaanse premier! Enkel als de VN het overneemt was erover te praten...

Ja dat Links zijn bek niet meer opentrekt is om wanhopig te worden...

Onze Boekestein moet je op dat punt niet geloven / zie NRC gisteren!

Ron Haleber
18-03-04, 17:04
Geplaatst door plexus
denk je...[/SIZE]

Beste Plexus, als Powell omgaat wordt hij ontslagen en verliest Sjors de verkiezingen.:vreemd:

plexus
18-03-04, 17:29
Geplaatst door Ron Haleber
Beste Plexus, als Powell omgaat wordt hij ontslagen en verliest Sjors de verkiezingen.:vreemd:

ohhh jee mr.Haleber het was een geintje... ;)

vlegeltje
18-03-04, 17:35
Geplaatst door lennart
Ja Wouter Bos is een goede keuze geweest van de oliemaatschappijen.. Het linkse blok is effectief uitgeschakeld.

Shell heeft haar oliereserves opnieuw naar beneden moeten bijstellen met 250 miljoen vaten.

De aandelen zijn met 3% in waarde gedaald.

Misschien nu goed moment om aandelen Koninklijke Olie te kopen?

mark61
18-03-04, 20:53
Geplaatst door vlegeltje
Misschien nu goed moment om aandelen Koninklijke Olie te kopen?

Ik zou nog ff wachten. Ze raken vanzelf nog wel meer reserves kwijt. Vooral als ze straks Irak niet inmogen van de nieuwe democratische regering.

lennart
18-03-04, 20:56
Geplaatst door vlegeltje
Shell heeft haar oliereserves opnieuw naar beneden moeten bijstellen met 250 miljoen vaten.

De aandelen zijn met 3% in waarde gedaald.

Misschien nu goed moment om aandelen Koninklijke Olie te kopen?

Gewoon een mandje olie-aandelen kopen..

Immanuel
18-03-04, 21:01
Geplaatst door mark61
Ik zou nog ff wachten. Ze raken vanzelf nog wel meer reserves kwijt. Vooral als ze straks Irak niet inmogen van de nieuwe democratische regering.

Volgens mij is Shell een van de weinige westerse oliemaatschappijen die niet heeft geheuld met Saddam. De fransen hebben wel gewoon zaker proberen te doen. Dus volgens mij maakt Shell een redelijke kans in Irak.

Ron Haleber
19-03-04, 00:46
Geplaatst door plexus
ohhh jee mr.Haleber het was een geintje... ;)

Ik zei dat je een domoor was, maar dat ben ik juist zelf want ik had beter naar je sig moeten kijken...! :rotpc: