PDA

Bekijk Volledige Versie : Mel Gibson gaat vrolijk verder........



850
19-03-04, 17:05
Gibson's volgende filmproject: Chanoeka
Regisseur-acteur Mel Gibson heeft plannen om de historische gebeurtenissen die ten grondslag liggen aan het joodse lichtfeest Chanoeka te verfilmen.

Na de uitermate bloedige film over de laatste levensuren van Jezus heeft Mel Gibson zijn oog laten vallen op de joodse opstand tegen de Griekse bezetting van Jeruzalem. "Het verhaal over de Maccabeëen heeft altijd tot mijn verbeelding gesproken,", aldus Gibson. "De Syrische koning Antiochus IV ontwijdde de joodse tempel door er zijn eigen afgodsdienst te vestigen. De Maccabeëen kwamen in opstand en wisten met grote vasthoudendheid de bezetters te verdrijven. De opstand schijnt te zijn begonnen toen een Syrische officier de joodse priester Mattitjahoe wilde dwingen een heidens offer te brengen. Mattitjahoe doodde de officier en vluchtte de stad uit. In de heuvels rond Jeruzalem verzamelde hij een leger van ca. 40.000 man die in een soort geurilla-oorlog de strijd tegen de heidenen wisten te winnen. Na de onverwinning volgde de herinwijding van de tempel, en bleek het kleine restje zuivere olie voor de Menorah voldoende voor acht dagen. Mijn film wil laten zien dat een rotsvast geloof in God uiteindelijk zorgt voor victorie."

Een verhaal over dappere joden zou Gibson kunnen vrijpleiten van de beschuldiging dat hij antisemitische denkbeelden koestert. Maar joden zouden wel eens helemaal niet gediend kunnen zijn van een interpretatie van hun geschiedenis door een conservatieve katholiek. In een reactie zei de Abe Foxman, voorzitter van de Amerikaanse Anti Defamation League dat hij vreesde dat in Gibson's versie de joden wel zullen verliezen. "Hij zal er zijn eigen verhaal van maken. Ik geef er de voorkeur aan het lot van de joodse historische gebeurtenissen in handen van Steven Spielberg te legggen. De Maccabeëen zijn een onderdeel van onze heilige geschiedenis."

Bron: Miami Herald

Het (nog niet bevestigde) gerucht gaat dat Steven Spielburg van plan is een film te maken over de Kruistochten als tegenhanger van Gibson's Jezus-film. In de film zal niets verhullend worden getoond hoe de christenen in Europa en het Midden-Oosten mensen dwongen zich tot het christendom te bekeren. Onbevestigde bronnen melden verder dat Spielburg niet van plan is zich in te houden bij het tonen van de verkrachtingen en slachtpartijen waarmee de bekeringsdrift gepaard ging. "Ik zal ze een koekje van eigen deeg geven", schijnt de regisseur te hebben gezegd. "En misschien maak ik er wel een trilogie van: na de Kruistochten een film over de Spaanse inquisitie, en ter afsluiting een film over ****** en de paus, het helse koppel."

Waterval
19-03-04, 17:09
Mannen....


:jammer: