PDA

Bekijk Volledige Versie : 22 moskeeën preken tegen eerwraak



Blade20
19-03-04, 18:26
22 moskeeën preken tegen eerwraak

Gepost door Rob (R@b) - vrijdag 19 maart 2004 @ 19:12 - Bron: TV Noord Holland / Parool

In alle 22 moskeeën van de Turkse sociaal-religieuze beweging Milli Görüs in midden- en Noord-Nederland is vandaag een preek tegen eerwraak afgestoken. Daarin wordt de moord op een Turkse vrouw door haar ex-man voor de deur van een blijf-van-mijn-lijfhuis in Koog aan de Zaan scherp veroordeeld.

De preek is geschreven door de Amsterdamse moefti (hoofdimam) Mehmet Hulusi Ünye. Daarin neemt hij voor het eerst in het openbaar stelling tegen eerwraak en het daaruit volgend geweld. ''Eerwraak is op religieuze gronden niet te verdedigen. De islam verbiedt eerwraak, moord en bedreiging. Ook gescheiden vrouwen mogen niet worden bedreigd. Eerwraak is iets van heel vroeger, uit de oude Turkse cultuur, en is op geen enkele manier goed te praten. Wij kunnen dit niet accepeteren. Wij leven in een moderne tijd, in een westers land'', aldus de moefti.

Mehmet Hulusi zegt dat nog veel mensen eerwraak goedkeuren, maar: ''Ze moeten allemaal veranderen.'' Ook is hij van mening dat familieleden die op de hoogte zijn van een voorgenomen eerwraak, naar de politie moeten stappen. ''Anders moeten ook zij worden gestraft'', zegt hij.

De complete preek staat on-line in Het Parool.

Bron: Fok! (http://frontpage.fok.nl/nieuws/39574)

Blade20
19-03-04, 18:28
:duim:

Kijk, dat vindt ik nu nog eens goed, je hoeft niet compleet westers te worden, je hoeft enkel die geweldadige gewoontes af te leren. Mooi gebaar.

En nu maar hopen dat niemand weer met zo'n dom bericht komt dat het niets voorstelt, dit is tenminste iets.

Immanuel
19-03-04, 18:31
Hoe zit dat eigenlijk met Mili Gorus? Je hoort soms dat het fundamentalisten zijn, maar vaak nemen ze toch heel redelijke standpunten in. Nou vindt ik dat de Turken het toch al beter hebben getroffen dan de Marokkanen omdat ze in Turkije geloof ik een speciale instelling hebben die waakt over de kwaliteit van de imams. Geen extremisten en respect voor de scheiding van kerk en staat enzo. Maar zo'n marokkaanse imam als El Moumni mag in nederland gewoon preken terwijl ze hem in Marokko zelf te radicaal vinden.

Blade20
19-03-04, 18:39
Geplaatst door Immanuel
Hoe zit dat eigenlijk met Mili Gorus? Je hoort soms dat het fundamentalisten zijn, maar vaak nemen ze toch heel redelijke standpunten in. Nou vindt ik dat de Turken het toch al beter hebben getroffen dan de Marokkanen omdat ze in Turkije geloof ik een speciale instelling hebben die waakt over de kwaliteit van de imams. Geen extremisten en respect voor de scheiding van kerk en staat enzo. Maar zo'n marokkaanse imam als El Moumni mag in nederland gewoon preken terwijl ze hem in Marokko zelf te radicaal vinden.

Persoonlijk heb ik niet veel gehoord van die groep opzich, dit is gewoon een goed voorbeeld wat, naar mijn mening, andere groepen moeten overnemen. Maar je moet natuurlijk wel analiseren van standpunt tot standpunt, als 1 id goed is van een persoon zijn ze nog niet allemaal goed.

taouanza
19-03-04, 18:41
Geplaatst door Immanuel
Hoe zit dat eigenlijk met Mili Gorus? Je hoort soms dat het fundamentalisten zijn, maar vaak nemen ze toch heel redelijke standpunten in. Nou vindt ik dat de Turken het toch al beter hebben getroffen dan de Marokkanen omdat ze in Turkije geloof ik een speciale instelling hebben die waakt over de kwaliteit van de imams. Geen extremisten en respect voor de scheiding van kerk en staat enzo. Maar zo'n marokkaanse imam als El Moumni mag in nederland gewoon preken terwijl ze hem in Marokko zelf te radicaal vinden.

Tis nooit goed he?:moe:

Marokkanen doen ook niet aan erewraak.

Tara
20-03-04, 02:30
Geplaatst door taouanza

Marokkanen doen ook niet aan erewraak.

Nou dat scheelt weer. :blowen:

Simon
20-03-04, 08:36
Geplaatst door Immanuel
Hoe zit dat eigenlijk met Mili Gorus? Je hoort soms dat het fundamentalisten zijn, maar vaak nemen ze toch heel redelijke standpunten in. Nou vindt ik dat de Turken het toch al beter hebben getroffen dan de Marokkanen omdat ze in Turkije geloof ik een speciale instelling hebben die waakt over de kwaliteit van de imams. Geen extremisten en respect voor de scheiding van kerk en staat enzo. Maar zo'n marokkaanse imam als El Moumni mag in nederland gewoon preken terwijl ze hem in Marokko zelf te radicaal vinden.

Milli Gürus was ook de enige moslim organisatie die goed reageerde op de uitlatingen indertijd van El Moumni over homosexuelen. Ik vind dat ze een positieve rol spelen in de samenleving.