PDA

Bekijk Volledige Versie : AIVD vrij in achterhalen surfgedrag internetters



Joesoef
20-03-04, 11:40
Politie mag personalia van elke internetgebruiker opvragen

Door Jeroen P Hira - vrijdag 19 maart 2004 - 14:10 - Bron: ZDNet - Submitter: Takezo - Views: 19.813
Binnenkort mag de politie de adresgegevens van internetgebruikers opvragen zonder tussenkomst van een rechter-commissaris. Ook mag de politie nu gegevens van internetters opvragen, wanneer de surfers niet als verdachten worden aangemerkt in een politieonderzoek. Dit alles staat in het wetsvoorstel Wet vorderen gegevens telecommunicatie van minister Donner, die zonder stemming is aangenomen door de Eerste Kamer.

Hierdoor kunnen opsporingsambtenaren van de politie en AIVD aan de hand van een IP-adres naast de adresgegevens ook het surfgedrag van de internetter achterhalen, al is dit laatste wel alleen voorbestemd aan de officier van justitie. Dat is namelijk zo geregeld in het wetsvoorstel en bepaalt verder dat de internetproviders de verkeersgegevens van de internetter moeten bijhouden en opslaan. Hoe lang deze opslag bewaard moet blijven is onbekend, maar waarschijnlijk is twaalf maanden de minimumperiode die zal worden aangehouden.

Bofko
20-03-04, 11:50
:(

Lijkt me niks.
Krijgen we straks op het internet dezelfde gedragsregels als in het echt. Moeten we dat dunne laagje beschaving weer opdoen.

ZbaqZbaq
20-03-04, 11:57
Begint een beetje op de USSR te lijken hiero.

mrz
20-03-04, 11:58
Ik snap alleen niet, als je blijkbaar al opgewonden raakt van paar woordjes van iemand op internet, waarom dan nog overbodige penis-enlargement spam sturen? Aan het totaal verkeerde adres ook nog eens tot overmaat van ramp, lol. :rolleyes: :confused:


Ik heb al zo een idee welke ip-adressen ze in de gaten gaan houden

En dan voor de zoveelste keer ..... moeten .......... :moe:

Joesoef
20-03-04, 11:58
Ik heb al zo een idee welke ip-adressen ze in de gaten gaan houden :argwaan:

Bofko
20-03-04, 12:05
Geplaatst door mrz
Ik snap alleen niet, als je blijkbaar al opgewonden raakt van paar woordjes op internet, waarom dan nog overbodige penis-enlargement spam sturen? Aan het totaal verkeerde adres ook nog eens tot overmaat van ramp. :rolleyes: :confused:

:lol: Blijkbaar bepaal jij niet wat overbodig is op internet....

mrz
20-03-04, 12:39
Geplaatst door Bofko
:lol: Blijkbaar bepaal jij niet wat overbodig is op internet....

Jawel, titel klopt niet.

Simon
20-03-04, 13:16
Ik ben er echt niet tegen als het ook als bewijsmateriaal mag dienen in de rechtszaal.

Joesoef
20-03-04, 13:37
Geplaatst door mrz
Jawel, titel klopt niet.


Hierdoor kunnen opsporingsambtenaren van de politie en AIVD aan de hand van een IP-adres naast de adresgegevens ook het surfgedrag van de internetter achterhalen, al is dit laatste wel alleen voorbestemd aan de officier van justitie

In Nederland worden de meeste telefoongesprekken waar dan ook ter wereld afgeluisterd. Met toestemming vd officier van justitie. Zo een verklaring steld geen reet voor, men is dus gewoon vrij om het een en ander na te gaan.

Joesoef
20-03-04, 13:40
Geplaatst door Simon
Ik ben er echt niet tegen als het ook als bewijsmateriaal mag dienen in de rechtszaal.


Iedere boerende Moslim die zo nu en dan op jihad site's surft kan worden veroordeeld als potentieel/ voorbereidend terrorist.

Simon
20-03-04, 13:48
Geplaatst door Joesoef
Iedere boerende Moslim die zo nu en dan op jihad site's surft kan worden veroordeeld als potentieel/ voorbereidend terrorist.

??? lijkt mij niet toch? Maar het wordt wel makkelijker het internetverkeer van verdachten te loggen. Dat kan heel leerzaam zijn.

Joesoef
20-03-04, 13:55
Geplaatst door Simon
??? lijkt mij niet toch? Maar het wordt wel makkelijker het internetverkeer van verdachten te loggen. Dat kan heel leerzaam zijn.


Ik denk dat onze onder toezicht van Amerika aangestelde Europese veiligheids coördinator er anders over denkt. Een beetje boer heeft de beschikking over grote hoeveelheden kunstmest en diesel. Een mengsel van kunstmest en diesel is zeer explosief. Zo een boer heeft dus potentie genoeg voor de nieuwe denkwijze over staatsgevaarlijk.

mrz
20-03-04, 14:33
Geplaatst door Joesoef
In Nederland worden de meeste telefoongesprekken waar dan ook ter wereld afgeluisterd. Met toestemming vd officier van justitie. Zo een verklaring stelt geen reet voor, men is dus gewoon vrij om het een en ander na te gaan.

Yeah I know, wilde discussie wat opluisteren vooral.... :watte?: :cheefbek:

Joesoef
20-03-04, 14:49
Geplaatst door Vijf
Mijn idee.

Jij bent toch die AIVD-er die aan uitlokking op internet doet?

Joesoef
20-03-04, 15:00
Geplaatst door Vijf
Uitlokking?

Verklaar je nader alsjeblieft.


Je ontkend het in ieder geval niet.........

Matesis
20-03-04, 15:20
De manier waarop de rechten van andersdenkenden worden vertrapt is zorgwekkend en stemt tot snel handelen.
Je kunt mensen namelijk niet ongestraft onrecht blijven aandoen.Al die Jihad sites en andere websites met kritiek t.o.v buitenlands beleid VS en Nl kunnen alleen maar bestaan omdat er woede is ontstaan over de houding tov moslims. Hoe vreemd is het dat men in het westen de grootste godsdienst op aarde aan banden probeerd te leggen.
ik denk dat we heel goed moeten bedenken dat een kudde die op hol slaat moeilijk tot stoppen te krijgen is en dat het spel wat in het westen gespeeld wordt verstreekkende en desastreuse gevolgen kan hebben want als men geen rede treft zal men ook geen reden zien nog lang redelijk te zijn. :fplet: :maf2:

Zeepaardje
20-03-04, 19:49
Wie niets te verbergen heeft.......

Graag ook de mogelijkheid om deze info als bewijs te gebruiken in de rechtzaal! Zullen sommige mensen zich misschien toch nog eens bedenken alvorens ze die "jihadsites" gaan bezoeken.

Ben je boos op de politiek? Niet eens met het beleid van BuiZa?
Ga demonstreren, richt een politieke partij op, stem eens op iemand anders, maar hou toch op met dat achterlijke jihad-gedoe!

Jihad = zelfoverwinning en heeft niets met politiek te maken!
Dat is net zulk propagandistisch en opportunistisch gelul als om het even welke toespraak van sjors boes!

Blade20
20-03-04, 20:04
Ik heb niets te verbergen, maar de grote afwezigen in dt topic (de nepsjeik en de verdacht radicaal overkomende Yasha) zullen dit vast niet op prijs stellen, maar als ze willen zal ik hun beide IP adressen eens wat extra laten accentueren bij de politie. :hihi:

Joesoef
20-03-04, 20:10
Geplaatst door Zeepaardje
Wie niets te verbergen heeft.......



Ik heb niets te verbergen maar het gaat ze gewoon niets aan wat ik doe, denk en bekijk. En ik heb geen zin er in dat mijn gedrag beoordeeld wordt aan de een of ander protocol dat is opgesteld door een stelletje ambtenaren die zich zelf willen bezighouden.

Simon
20-03-04, 21:52
Geplaatst door Joesoef
Ik denk dat onze onder toezicht van Amerika aangestelde Europese veiligheids coördinator er anders over denkt. Een beetje boer heeft de beschikking over grote hoeveelheden kunstmest en diesel. Een mengsel van kunstmest en diesel is zeer explosief. Zo een boer heeft dus potentie genoeg voor de nieuwe denkwijze over staatsgevaarlijk.

En wat wil je daarmee zeggen?

Joesoef
20-03-04, 21:58
Geplaatst door Simon
En wat wil je daarmee zeggen?


Men creërt een vijand die er niet is. Surfende moslims.

Simon
20-03-04, 22:24
Geplaatst door Joesoef
Men creërt een vijand die er niet is. Surfende moslims.

Nou die vijand is toch echt niet denkbeeldig. Na Madrid en blijkbaar heeft men vorig jaar ook al in Berlijn willen toeslaan staat op teletekst. En die mensen maken natuurlijk gebruik van alle moderne middelen die er zijn.

Overigens stond er enkele weken geleden een prachtig artikel in VN. Er schijnt een aantal jaren geleden enkele honderden pre paid satelliet-telefoons verkocht te zijn aan Al Qaeda. Men dacht bij Al Qaeda dat deze geen gevaar opleverden omdat je je niet hoefde te registreren voor het gebruik. Echter na aanhouding van enkele Al Qaeda mensen bleek dat ze allen gebruik maakten van eenzelfde serie telefoons en is de hulp ingeroepen van de producent. Vervolgens is men al die telefoons gaan traceren aan de hand van een nummer dat blijkbaar kleeft aan de identiteit van de simkaart. Op die manier heeft men behoorlijk veel in kaart weten te brengen. Totdat Al Qaeda ontdekte dat men niet veilig was in het gebruik van die telefoons.

Enfin, dat ter illustratie van het feit dat je niet met ouderwetse middelen de communicatie van die groep kan volgen.

mrz
21-03-04, 00:53
Geplaatst door Matesis
De manier waarop de rechten van andersdenkenden worden vertrapt is zorgwekkend en stemt tot snel handelen.
Je kunt mensen namelijk niet ongestraft onrecht blijven aandoen.Al die Jihad sites en andere websites met kritiek t.o.v buitenlands beleid VS en Nl kunnen alleen maar bestaan omdat er woede is ontstaan over de houding tov moslims. Hoe vreemd is het dat men in het westen de grootste godsdienst op aarde aan banden probeerd te leggen.
ik denk dat we heel goed moeten bedenken dat een kudde die op hol slaat moeilijk tot stoppen te krijgen is en dat het spel wat in het westen gespeeld wordt verstrekkende en desastreuse gevolgen kan hebben want als men geen rede treft zal men ook geen reden zien nog lang redelijk te zijn. :fplet: :maf2:

Je sig is niet redelijk man, lol. :fplet:

Zeepaardje
21-03-04, 10:36
Geplaatst door Joesoef
Ik heb niets te verbergen maar het gaat ze gewoon niets aan wat ik doe, denk en bekijk. En ik heb geen zin er in dat mijn gedrag beoordeeld wordt aan de een of ander protocol dat is opgesteld door een stelletje ambtenaren die zich zelf willen bezighouden.

Al die privacyregels zijn voor criminelen een prima zaak.

Ook als ondernemer heb je vaak onevenredig veel last (en niet te vergeten kosten!) van deze doorgeslagen regelgeving.

Tot slot denk ik dat sociale controle een heel nuttig middel is om de zwakkere broeders onder ons op het juiste spoor te houden.

En er zijn meer zwakke broeders onder ons dan velen van ons willen toegeven.

Als jij niet te verbergen hebt Joesoef, dan kan het je ook niets schelen als e.e.a. gecontroleerd KAN (of zelfs zal) worden.

Mijn ervaring is, dat degenen die het hardste om privacy roepen, meestal degenen zijn die het meeste te verbergen hebben.

Joesoef
21-03-04, 10:44
Geplaatst door Zeepaardje
tot slot denk ik dat sociale controle een heel nuttig middel is om de zwakkere broeders onder ons op het juiste spoor te houden.


Geweld op straat en in het verkeer, diefstal en vernieling heeft niets te maken met surfen op internet.

Het controlleren van surfgedrag heeft alles te maken met een overheid die zijn onderdanen wil controlleren in gedachtengoed. George Orwell...

Simon
21-03-04, 10:57
Geplaatst door Joesoef

Het controlleren van surfgedrag heeft alles te maken met een overheid die zijn onderdanen wil controlleren in gedachtengoed. George Orwell...

Niemand bemoeit zich hier met je surfgedrag. En dat we vrijheden en/of privacy moeten opgeven om onze veiligheid te waarborgen daar ben ik wel van overtuigd.