PDA

Bekijk Volledige Versie : Waar blijft het moslimse antwoord



picasso
22-03-04, 12:13
(Trouw Sylvain Ephimenco)

Tussen de eerste en de tweede grote aanval door moslimse terroristen op westers grondgebied zitten 911 dagen. Hoewel deze twee afschrikwekkende gebeurtenissen door westerse commentatoren direct met elkaar in verband zijn gebracht en ondanks de vele overeenkomsten tussen 11 september en 11 maart, kan en mag de verwoestende kwaadwilligheid van de bendes van Al Kaida c.s. niet worden gereduceerd tot de drama's in de Amerikaanse en Spaanse hoofdsteden.
In die 911 dagen tussen de massamoorden in New York en Madrid werden ook moslimsteden als Tunis, Casablanca, Istanboel en Bagdad zeer zwaar getroffen door moslimterroristen. En ook al werden in die metropolen voornamelijk westerse en Joodse doelen getroffen, de tol die de plaatselijke moslimbevolking voor deze aanslagen moest betalen, bewijst dat de wreedheid van Al Kaida niets en niemand ontziet. Synagoges, hotels, disco's, kantoorgebouwen, ambassades en politiebureaus werden met autobommen, zelfmoordenaars of raketwerpers vernietigd. Duizenden levens werden geruïneerd.
De diffuse haat, die als een bloedrode lijn dwars door die 911 tussenliggende dagen zigzagt, is een constante in de verscheidenheid aan doelwitten, motiveringen en methodes van de politieke islam.
Een tweede constante in de logica van de terroristen is dat ze zich in alle gevallen beroepen op hun geloof, de islam, voor het plegen van hun krankzinnige daden. Meer nog dan hun haat, veroorzaakt de religieuze onderbouwing die gewelddadige fundamentalisten gebruiken, een ontwrichting van de geesten en een destabilisatie van de verhoudingen tussen gemeenschappen, landen en beschavingen. Door zich op hun god te beroepen, door zich te afficheren als de enige authentieke vaandeldragers van hun geloof, trachten de vrome krijgers van Allah het onderbewustzijn van 1,3 miljard moslims aan te spreken. Dit appèl tot vereenzelviging met wat zij als een missie zien, kan een vernietigende weerslag hebben op de harten en hoofden van moslims. Niet alleen omdat het zich met andere factoren van onvrede en frustratie kan mengen, met politiek ressentiment of existentialistisch onbehagen, en kan resulteren in een nog explosiever mengsel, maar ook omdat het appelleert aan culturele en religieuze verbondenheid. Aan een soort van vanzelfsprekende solidariteit die, dwars door de rationaliteit en de weerzin van velen, een identificerende reflex kan veroorzaken.
Het beroep op de islam, op de fundamenten van het geloof, die Bin Laden & co doen, is niets minder dan een poging tot gijzeling van de moslimgemeenschap over de hele wereld. Deze poging tot overname kan alleen mislukken als daar een krachtig en ondubbelzinnig weerwoord tegenover wordt geplaatst. Maar om effectief te zijn, zal het antwoord van binnenuit, uit het moslimse midden zelf, moeten komen. Er kunnen nog zoveel miljoenen Spanjaarden en Amerikanen tegen het gewapende fundamentalisme de straat opgaan, alleen de zonen en dochters van Allah zijn bij machte de geperverteerde tak van hun geloof het morele zwijgen op te leggen.
Dat de overgrote meerderheid van de moslims in de wereld het politiek-religieuze terrorisme verwerpt, is een waarheid die nog teveel in de mist van de virtualiteit blijft hangen. Een actieve, verlichte en krachtige voorhoede om de bewustwording van de massa te stimuleren en aan te scherpen, lijkt op dit moment te ontbreken in de moslimgemeenschap. Zo heeft volgens opiniepeilingen die in verscheidene moslimlanden zijn gehouden door het gezaghebbende Amerikaanse onderzoekscentrum Pew en die deze week zijn gepubliceerd, een groot deel van de bevolking van islamitische landen een gunstig oordeel over Al-Kaida-leider Osama bin Laden. Bijna tweederde van de Pakistanen zegt Bin Laden te steunen. In meer gematigde moslimlanden als Marokko en Jordanië zegt ongeveer de helft van de ondervraagden een positief beeld van de Saoedische terroristenleider te koesteren. Dit duidt op een gebrekkig bewustzijn dat alleen door het ontbreken van een sterk tegengeluid uit moslimse kringen in het volle daglicht kan verschijnen.
Het meest gehoorde argument van moslims als ze weer met een volgende slachting van Al-Kaida worden geconfronteerd, is van theologische aard. Men zegt dan meestal dat de terroristen zich buiten de islam hebben geplaatst en zelfs geen moslim kunnen zijn. De islam is immers een religie van vrede en verbiedt de vernietiging van mensenlevens. Buiten beschouwing latend dat je in de koran naar willekeur kunt shoppen, al naargelang je interpretatieve behoefte (er zijn ook verzen die geweld tegen Joden of ongelovigen prediken), blijft dit een staaltje van karig minimalisme dat de werkelijkheid negeert en ontkent. Er is geen enkele bezweringsformule, al dan niet gestoeld op religieuze teksten, die in staat is de hardnekkigheid van de feiten teniet te doen. De onontkoombare realiteit is dat de krijgers van Bin Laden zich stellig op hun geloof beroepen en in naam van datzelfde geloof misdaden plegen die op den duur, hoe onterecht ook, de islam in zijn geheel in diskrediet brengen. De enige mogelijkheid om dit vergiftigingsproces een halt toe te roepen, is niet door met theologische formules de terroristen het predikaat van moslim te ontzeggen, maar door hen buiten de islam te schoppen. Door spectaculaire demonstraties van moslims bijvoorbeeld, spraakmakende manifesten en andere vormen van massale publieke afkeuring.
Met de jongste aanslagen in Madrid lijkt een nieuw hoofdstuk te zijn geopend dat de behoefte aan een ondubbelzinnige repliek van Europese moslims nog urgenter maakt. Elf september was voor veel moslims een soort bilaterale afrekening, ver van het oude continent, tussen de Amerikaanse hegemonie en zijn gewelddadige hekelaars. De daders en handlangers kwamen voor het merendeel uit Saoedi-Arabië. Met Spanje is het de Europese Unie zelf waaraan in feite de oorlog wordt verklaard. Een EU die een omvangrijk contingent moslims telt.
Deze brute intrede op ons gezamenlijke grondgebied gaat gepaard met een verontrustend nieuw verschijnsel: volgens alle berichten moeten de gewetenloze daders niet alleen in moslimkringen worden gezocht, maar voor een deel ook binnen de migrantengemeenschappen in Europa. Hoewel het onderzoek verre van afgerond is en voorzichtigheid betracht moet worden, kan men niet anders dan constateren dat de gearresteerde of gezochte individuen voor het merendeel Marokkanen zijn. Sommigen van hen zijn immigranten die al jaren in Spanje ingeburgerd leken te zijn. Op het moment dat ik dit artikel schrijf, is er zelfs sprake van dat de claimvideo van de aanslagen in Madrid mogelijk in Amsterdam is opgenomen. Gemeld moet ook worden dat een maand geleden de Marokkaanse voorzitter van de SIBA, het overkoepelende orgaan van de Amsterdamse islamitische scholen, door justitie is gearresteerd. Mohammed C. wordt verdacht van het doorsluizen van subsidiegelden naar terroristische netwerken.

picasso
22-03-04, 12:15
Waar blijft het moslimse antwoord tweede deel

Zegt dit alles over de Marokkaanse gemeenschap in West-Europa of Nederland? Betekent dit dat in iedere Marokkaan een potentiële massamoordenaar schuilt? Natuurlijk niet. Wel geeft dit aan dat in kringen van Marokkaanse migranten een minderheid ontvankelijk is voor boodschappen van dood en verderf en bereid is in naam van hun religie actief deel te nemen aan misdaden tegen de menselijkheid. Een afschrikwekkend gegeven waarmee moslims en niet-moslims bewust om moeten gaan. De tijd van bagatelliseren en wegkijken is definitief voorbij.
De directe nabijheid van het fundamentalistische geweld en zijn uitgesproken signatuur, hebben het onbehagen in moslimse kringen vergroot en de roep om een krachtig weerwoord begint nu uit de schaduw van de schaamte en het zwijgen te treden. Ik heb de laatste dagen een aantal voorbeelden hiervan op verschillende moslimfora op internet mogen waarnemen. Berichten vanaf de bodem van getourmenteerde zielen die vaak ontroerend en hoopgevend klinken. Zoals deze van Zyenep op Marokko.nl die ik uitgebreid wil citeren:
,,Je leest het wel... (Moslim)terroristen, aanslagen op westerse doelen, honderden onschuldige slachtoffers. En het allerergste wat ze een Moslim aan kunnen doen is alles flikken wat in de Islam verafschuwd wordt, met name moorden en zeggen 'het was de wil van Allah', 'In naam van Allah'. Vind je het logisch dat niet-moslims een negatief beeld krijgen van de Islam? Ik wel... Maar zijn we niet sterk genoeg om op onze eigen benen te staan en uit volle borst 'NEE' zeggen tegen haat en terrorisme? Je ziet zelden demonstraties in Moslimlanden tegen dit soort 'Moslim'tuig. Ik ben het zat om de ware Islam te moeten verdedigen en beschermen tegenover de ware zwartmakers van de Islam, de welbekende Moslim terroristen. Kunnen we niet een site beginnen tegen ('Moslim')terroristen om maar met iets kleins te beginnen? Kunnen we geen demonstraties houden om de wereld te laten zien dat de doorsnee Moslim helemaal geen koelbloedige terrorist is en wil meewerken om terrorisme te stoppen en eventueel uit te roeien? Wanneer komt er nou eens actie van onze kant? Ik wil het wel graag maar kan het niet alleen aan.''
In een andere discussie schreeuwt Siena haar woede uit:
,,Ik ben pissed om de aanslagen, om al die slachtoffers en leef mee met de nabestaanden, maar bovenal ben ik pissed omdat ze zogenaamd uit naam van mijn geloof, de islam, de aanslagen rechtvaardigen.''
Bij Evian op de site Maroc.nl lijkt de schok zo groot dat de discussiant besluit een 'topic' te openen met als titel 'Ik schaam me': ,,Ik schaam me... Ik schaam me om Marokkaan te zijn, ik schaam me om moslim te zijn. Ik schaam me om berber te zijn, ik schaam me om Arabier te zijn. Voor het eerst in mijn leven schaam ik me om mijn zwarte haren, mijn bruine ogen en mijn Arabische naam. Het is nu 15 maart 2004 en minder dan 24 uur geleden heb ik vernomen dat de aanslagen in Spanje het werk zijn van moslims. Vanochtend las ik in de Volkskrant dat de opgepakte mannen van Marokkaanse afkomst zijn. En in de middag hoorde ik op een Arabische radiozender dat minstens twee van de drie opgepakte Marokkanen berbers zijn. Op mijn kamer schreeuw ik het uit mijn longen dat het geen berbers zijn, dat het geen Marokkanen zijn en zelfs dat het geen moslims zijn. Ik schreeuw, maar weet dat niemand mij hoort.''
De tragiek van deze schreeuw is niet zozeer dat hij niet gehoord wordt, maar dat hij geen klankbord ontmoet. Alsof iedere reactie niet alleen een bres zou kunnen slaan in het eigen zelfvertrouwen, maar vooral het begin zou kunnen vormen van een schuldbekentenis: als ik het probleem in zijn volle omvang onderken, riskeer ik het met dit probleem geassocieerd te worden. De verwarring is dan groot en de mix van schaamte en argwaan noodt tot risicomijdende passiviteit.
Iedere mogelijke actie wordt gezien als het afleggen van rekenschap ten overstaan van hoofdschuddende niet-moslims of autochtonen. Maar vragen om een moslims weerwoord is niet hetzelfde als eisen dat onschuldigen zichzelf vrijpleiten van misdaden die anderen hebben begaan. Het gaat om actieve participatie in de strijd tegen blind geweld, een bewuste daad van verzet tegen de duistere krachten die het huis van de islam hebben gekraakt.
Toch geven vooraanstaande moslims niet thuis na het drama van Madrid. Of ze kiezen weer, zoals Driss El Boujoufi van de Marokkaanse moskeekoepel Ummon, voor het vertrouwde minimalisme: 'We zullen opnieuw moeten benadrukken dat de islam geweld verwerpt. Voor ons zijn die daders geen moslims.' Anderen die na 11 september zo prompt reageerden, zwijgen nu in alle talen of kijken de andere kant uit. De urgentie ontgaat hen. Abdullah Haselhoef die met zijn nieuwsbrief meestal gretig op de actualiteit ingaat, stuurt zijn jongste exemplaar op 13 maart, twee dagen na de aanslagen. Het onderwerp? Echtscheiding en het recht van het kind. De moslimse publicisten worden plots doorzichtig of doen hun traditionele beklag over hun favoriete zwarte schaap Ayaan Hirsi Ali. En als een tv-camera in de buurt van Ahmed Aboutaleb komt, dan kan de Amsterdamse wethouder zijn irritatie amper verbergen: 'Ik laat me niets aanpraten, ook niet door u. Dit zegt kennelijk iets over het zij/wij gevoel in Nederland.' Plots wil Aboutaleb niet meer als moslim of Marokkaan aangesproken worden. Hij kiest zijn eigen agenda wel. Zoals bij die natuurramp in zijn geboortestreek.
En intussen blijft die schreeuw hangen en spookt dezelfde vraag in vele verwarde hoofden: waar blijft het moslimse antwoord?

taouanza
22-03-04, 12:18
Nou hier is mijn antwoord op Ephimenco:

:fpuh:

Bofko
22-03-04, 12:29
Geplaatst door taouanza
Nou hier is mijn antwoord op Ephimenco:

:fpuh:

Pas op. Straks wordt je ook nog in allerlei kranten geciteerd met deze reaktie.

taouanza
22-03-04, 12:44
Geplaatst door Bofko
Pas op. Straks wordt je ook nog in allerlei kranten geciteerd met deze reaktie.

Neeh zoveel diepgang kunnen ze niet tegen.:ego:

Zwarte Schaap
22-03-04, 12:54
Antwoord van de AIVD:

Opiniemakers en opinieleiders in Nederland zijn ervoor verantwoordelijk dat een groep jonge moslims van de tweede en derde generatie ontvankelijk is geworden voor rekrutering voor de islamitische djihad. Zij voelen zich in het maatschappelijk verkeer onheus bejegend


Het antwoord van Boris Dittrich:

D66-leider Dittrich hekelt de harde toon in het debat over de integratie van allochtonen. ,,Denkbeelden en taalgebruik vliegen steeds vaker gierend uit de bocht. Vooral als het om allochtonen gaat'', verklaarde Dittrich zaterdag op het partijcongres in Den Haag.

De kritiek van de liberale leider was ook een verwijt aan coalitiepartners CDA en VVD. Gelijk na het uitkomen van het rapport van de parlementaire onderzoekscommissie-Blok hadden deze fracties grote kritiek op de conclusies. ,,De boodschap uit het rapport kwam hen niet uit. De integratie moest en zou mislukt zijn. Aan die conclusie mocht het rapport niets veranderen'', verweet hij CDA en VVD.

Angeldust
22-03-04, 13:01
Ik heb dat hele stuk zaterdagavond drie keer achter elkaar gelezen. Er staan enkele dingen in waarvan je zo op het eerste oog kan zeggen dat ze plausibel zijn. Maar aan het van zijn vertoog komen toch weer de ware intenties van Sylvain Ephimenco bovendrijven. Het komt er dan - eigenlijk heel voorspelbaar - op neer dat hij alle moslims als potentïele verdedigers van het islamistisch terrorisme ziet. Je moet het een paar lezen om dat in de gaten te hebben, maar dan zie je het opeens heel duidelijk staan.

Angeldust
22-03-04, 13:02
Geplaatst door taouanza
Neeh zoveel diepgang kunnen ze niet tegen.:ego:

Jij gaat nog altijd naar het kinderbadje als je wilt zwemmen?...:)

taouanza
22-03-04, 13:59
Geplaatst door Angeldust
Jij gaat nog altijd naar het kinderbadje als je wilt zwemmen?...:)

Nee naar het golfslagbad,glijbaan en bubbelbad.

Zwarte Schaap
22-03-04, 14:06
Geplaatst door taouanza
Nee naar het golfslagbad,glijbaan en bubbelbad.
Tropicana dus!

taouanza
22-03-04, 14:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
Tropicana dus!

Nog nooit geweest.Echt niet!

mark61
22-03-04, 14:50
Zoals hij zelf al zegt: een verward hoofd. Das nog heel vriendelijk.

Dan ga ik nu weer bubbelen.

Julien
22-03-04, 16:34
Vraiment bien écrit! :duim:

taouanza
22-03-04, 16:40
Geplaatst door Julien
Vraiment bien écrit! :duim:

Ja ik vind ook alles wat Marokkanen doen super.:moe:

Julien
22-03-04, 16:44
Geplaatst door taouanza
Ja ik vind ook alles wat Marokkanen doen super.:moe:

wel alles wat Palestijnen doen lijkt het.

daarnaast, ik ben het voor het grootste deel echt met hem eens. hij is niet zo respectloos als Pim Fortuyn, maar wel net zo scherp.

GroteWolf
22-03-04, 16:51
Als de miljard Moslims op deze wereld eens op een dag massaal de straat op gingen om zich uit te spreken tegen het geweld van Al Qaida, dan zouden heel wat leden van deze organisatie alsnog uitstappen. Zolang ze denken (weten?) dat hun doelen en middelen door een brede laag van de wereldmoslimbevolking gedragen worden zullen er juist steeds meer toetreden.
Dat de Moslims zich niet massaal willen distantieren van het geweld dat in hun naam wordt uitgeoefend kan ik ergens begrijpen; juist diegenen die dat zouden kunnen/willen doen voelen zich niet aangesproken. Het gevolg is echter dat de hele kwestie veel verder polariseert dan nodig is. Vrijwel iedereen op deze wereld, Moslim of niet, zou er baat bij hebben als de Moslimgemeenschap zelf zich zou uitspreken tegen de terreurdaden van Al Qaida.

taouanza
22-03-04, 18:07
Geplaatst door Julien
wel alles wat Palestijnen doen lijkt het.

daarnaast, ik ben het voor het grootste deel echt met hem eens. hij is niet zo respectloos als Pim Fortuyn, maar wel net zo scherp.

Nee hoor niet alles.Al ze in de lucht schieten met hun geweren vind ik het altijd zonde van de kogels.

taouanza
22-03-04, 18:08
Geplaatst door GroteWolf
Als de miljard Moslims op deze wereld eens op een dag massaal de straat op gingen om zich uit te spreken tegen het geweld van Al Qaida, dan zouden heel wat leden van deze organisatie alsnog uitstappen. Zolang ze denken (weten?) dat hun doelen en middelen door een brede laag van de wereldmoslimbevolking gedragen worden zullen er juist steeds meer toetreden.
Dat de Moslims zich niet massaal willen distantieren van het geweld dat in hun naam wordt uitgeoefend kan ik ergens begrijpen; juist diegenen die dat zouden kunnen/willen doen voelen zich niet aangesproken. Het gevolg is echter dat de hele kwestie veel verder polariseert dan nodig is. Vrijwel iedereen op deze wereld, Moslim of niet, zou er baat bij hebben als de Moslimgemeenschap zelf zich zou uitspreken tegen de terreurdaden van Al Qaida.

Als jij dat denkt dan heb je geen ballen verstand van hoe die gasten denken.

Couscousje
22-03-04, 18:12
Geplaatst door GroteWolf
Als de miljard Moslims op deze wereld eens op een dag massaal de straat op gingen om zich uit te spreken tegen het geweld van Al Qaida, dan zouden heel wat leden van deze organisatie alsnog uitstappen. Zolang ze denken (weten?) dat hun doelen en middelen door een brede laag van de wereldmoslimbevolking gedragen worden zullen er juist steeds meer toetreden.
Dat de Moslims zich niet massaal willen distantieren van het geweld dat in hun naam wordt uitgeoefend kan ik ergens begrijpen; juist diegenen die dat zouden kunnen/willen doen voelen zich niet aangesproken. Het gevolg is echter dat de hele kwestie veel verder polariseert dan nodig is. Vrijwel iedereen op deze wereld, Moslim of niet, zou er baat bij hebben als de Moslimgemeenschap zelf zich zou uitspreken tegen de terreurdaden van Al Qaida.

Ik word best wel moe van de constante uitroepen van niet-moslims dat moslims zich dienen te distantiëren van terreur en geweld.

Het simpele feit dat iemand het pure Islamitische geloof aanhangt, praktizeert en zichzelf moslim noemt, is an sich al een heel duidelijk statement. De Islam is namelijk per definitie tegen alles wat slecht is, dus ook terreur.

Cc

Orakel
22-03-04, 21:09
Geplaatst door picasso
Waar blijft het moslimse antwoord tweede deel

En intussen blijft die schreeuw hangen en spookt dezelfde vraag in vele verwarde hoofden: waar blijft het moslimse antwoord?

Z'n eige verwarde hoofd zal ie bedoelen. Als ie de media een beetje had gevolgd had ie de demonstraties van Moslims gezien, de veroordeling van terreur door El Moumni en in diverse moskeeën.

Maar dat bekt natuurlijk niet. Lelijke broodschrijver.

dodi_vega
22-03-04, 21:27
Geplaatst door picasso

waar blijft het moslimse antwoord?



Ze zeggen dat wanneer de Moslims opstaan against de Joden, dat dat het einde is van de wereld..!

Het einde begint te naderen... :(

GroteWolf
23-03-04, 10:43
Ze zeggen dat wanneer de Moslims opstaan against de Joden, dat dat het einde is van de wereld..!


Zo iets heb ik ook van Osama Bin laden gelezen...iets van 'als de joden schuilen achter iedere steen'.
Misschien wordt het wel het einde van de wereld zoals men die toen kende. Dus het Midden oosten. Gezien het kernwapen arsenaal van Israel is dat mogelijk. Volgens mij moeten alle betrokkenen de zaak echt niet verder uitbreiden.

A. Haselhoef
05-04-04, 22:21
Onderstaand is aan de redactie van Trouw en aan dhr. Ephimenco verstuurd.

Abdullah
---------------------------------------------------
Geachte heer Ephimenco,

Na aanleiding van uw tekst in trouw over het moslimse antwoord waarin u het volgende schrijft:

"Anderen die na 11 september zo prompt reageerden, zwijgen nu in alle talen of kijken de andere kant uit. De urgentie ontgaat hen. Abdullah Haselhoef die met zijn nieuwsbrief meestal gretig op de actualiteit ingaat, stuurt zijn jongste exemplaar op 13 maart, twee dagen na de aanslagen. Het onderwerp? Echtscheiding en het recht van het kind. De moslimse publicisten worden plots doorzichtig .."

Op acht maart was het Wereld Vrouwendag omdat de rechten van Islamitische vrouwen veel verbetering behoeft had ik in deze week twee nieuwsbrieven geschreven over dit onderwerp. Op 11, 12 alsook op 13 maart 's ochtends hield de Spaanse regering nog vol dat de aanslag het werk was van de ETA. Ik vond dat ik op de zaken vooruit zou lopen als ik zonder dat er voldoende bewijzen waren reeds het boetekleed en/of veroordeling zou uitspreken.

Ik vind dat de vragen die u in de krant opwerpt zeker antwoorden behoeven. Echter het debat over de integratie en de Islam en de terechtte vragen die u heeft wordt éénzijdig gevoerd. Mensen als u, Wilders, Alien, en H. Ali krijgen in mijn zienswijze veel meer ruimte in Trouw dan mensen zoals ik die er andere gedachten hierover erop nahouden.

Vorige week merkte u hoofredacteur terecht op dat het integratiedebat éénzijdig gevoerd wordt. In iedere geval is dit ook een mede-verantwoordelijkheid van Trouw zelf dat voor en tegenstanders over actuele zaken de kans krijgen op gelijkwaardige wijze hun standpunten toe te lichten.

Wat betreft uw vragen zou ik mij kunnen voorstellen dat het ook voor uw lezers nog interresanter zou kunnen zijn om de vragen wat u heeft uit de 'klagende en verwijtende' monologe wijze van reeds gedane eindeloze herhalingen op herhalingen uit te halen en deze af te wisselen met een constructieve en eerlijke dialoog.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat u samen met een moslim - die zegt waar het op staat- in het bijzijn van een gespreksleider en een journalist een diepte debat voert waarin uw onderwerpen zoals Islam en terrorisme, vrouwenemancipatie en integratie in een drieluik aan bod zouden kunnen komen.

Het lijk mij voor de lezers een welkome en verhelderende nieuwe en frisse benadering voor het onderwerp wat nu steevast op dezelfde wijze en aard benadert wordt door u.

Met vriendelijke groeten,


Abdullah Haselhoef

Orakel
05-04-04, 22:44
Geplaatst door A. Haselhoef
Onderstaand is aan de redactie van Trouw en aan dhr. Ephimenco verstuurd.

Abdullah
---------------------------------------------------
Geachte heer Ephimenco,

Mensen als u, Wilders, Alien , en H. Ali krijgen in mijn zienswijze veel meer ruimte in Trouw dan mensen zoals ik die er andere gedachten hierover erop nahouden.


Abdullah Haselhoef

:D Ik snap dat die associatie opkomt, maar die man heet Elian.

Mis je discussies zoals je die toen had op Nederlands 2 in die Chesterfields (weet niet meer hoe het heette).
Erg jammer.

A. Haselhoef
05-04-04, 22:51
Geplaatst door Orakel
:D Ik snap dat die associatie opkomt, maar die man heet Elian.

:hihi: I know maar sommige associaties zijn te mooi en mag (heel af en toe) gewoon gebruiken. Forgive me, I am just a human


Mis je discussies zoals je die toen had op Nederlands 2 in die Chesterfields (weet niet meer hoe het heette).
Erg jammer.

Ah, dat was inderdaad een zeer krachtige één op één dialoog met Pim Fortuyn in het programma 'Gelijk om Middernacht' bij de EO.

mark61
05-04-04, 22:51
Geplaatst door Orakel
:D Ik snap dat die associatie opkomt, maar die man heet Elian.

Mis je discussies zoals je die toen had op Nederlands 2 in die Chesterfields (weet niet meer hoe het heette).
Erg jammer.

Herr Doktor AFSHIN ELLIAN. Ik zou zeggen, een Armeense naam. Toch schijnt hij (ex-)moslim te zijn. Maar dat ligt in Iran een beetje onduidelijk, met die namen, geloof ik.

000NobelPrizes
05-04-04, 22:55
Ik herinner me vooral een onderwerp waarbij de corrigerende tik met de tandenborstel werd goedgekeurd. Uiteraard als de vrouw niet gehoorzaamt en zo.

Ik geloof dat ik zelden zo gelachen heb op een forum als die avond (was op joods.nl). Damn, wat waren ze weer grappig toen.

Orakel
05-04-04, 22:59
Geplaatst door mark61
Herr Doktor AFSHIN ELLIAN. Ik zou zeggen, een Armeense naam. Toch schijnt hij (ex-)moslim te zijn. Maar dat ligt in Iran een beetje onduidelijk, met die namen, geloof ik.

De hele man is wat onduidelijk. Fullmineert tegen cultuur, maar schijnt daarbij vergeten te zijn waar ie zelf vandaan komt.
Zegt ook dat Nederland veranderd is sinds hij er is (B&W).
Beetje mesianistische neigingen.

000NobelPrizes
05-04-04, 23:08
Geplaatst door Orakel
De hele man is wat onduidelijk. Fullmineert tegen cultuur, maar schijnt daarbij vergeten te zijn waar ie zelf vandaan komt.
Zegt ook dat Nederland veranderd is sinds hij er is (B&W).
Beetje mesianistische neigingen.

Die man is glashelder. Het beviel hem voor geen meter waar hij vandaan kwam, en hij vindt het hier geweldig.

mark61
05-04-04, 23:09
Geplaatst door Orakel
Zegt ook dat Nederland veranderd is sinds hij er is (B&W).


Las in Iran zeker elke dag de Telegraaf al dat ie zo goed weet dat NL nu veranderd is.

000NobelPrizes
05-04-04, 23:15
Geplaatst door mark61
Las in Iran zeker elke dag de Telegraaf al dat ie zo goed weet dat NL nu veranderd is.

Hij zit hier sinds de jaren negentig, en is bovendien afgestudeerd in staatsrecht, strafrecht en filosofie.
Zeker gezien die eerste 2 studies kan hij zien wat er snel veranderd is in Nederland.

mark61
05-04-04, 23:41
Geplaatst door 000NobelPrizes
Hij zit hier sinds de jaren negentig, en is bovendien afgestudeerd in staatsrecht, strafrecht en filosofie.
Zeker gezien die eerste 2 studies kan hij zien wat er snel veranderd is in Nederland.

Wat dan? Dat tegenwoordig leden van het koninklijk huis met eigenaardige toekomstige schoonzonen en -dochters thuiskomen? Dat deden ze vroeger ook al, maar toen werden ze er niet uitgeknikkerd. Of had je nog andere staatsrechtelijke omwentelingen in gedachten. Gekozen burgemeesters of zo. Qua strafrecht hebben we tegenwoordig de Roep om Strenge Straffen. Alsof ze die in Iran niet hebben.

000NobelPrizes
05-04-04, 23:45
Geplaatst door mark61
Wat dan? Dat tegenwoordig leden van het koninklijk huis met eigenaardige toekomstige schoonzonen en -dochters thuiskomen? Dat deden ze vroeger ook al, maar toen werden ze er niet uitgeknikkerd. Of had je nog andere staatsrechtelijke omwentelingen in gedachten. Gekozen burgemeesters of zo. Qua strafrecht hebben we tegenwoordig de Roep om Strenge Straffen. Alsof ze die in Iran niet hebben.
Er is nogal een verschil tussen Iran en Nederland: dat is net zo groot als het klassieke Griekenland en het huidige Marokko.

Overigens wil ik eerst weten - werd namelijk net niet gezegd - waarom Ellian vond dat Nederland was veranderd: hij heeft er vast zijn argumenten voor, want die man roept nooit zomaar wat.

mark61
05-04-04, 23:55
Geplaatst door 000NobelPrizes
Er is nogal een verschil tussen Iran en Nederland: dat is net zo groot als het klassieke Griekenland en het huidige Marokko.

Overigens wil ik eerst weten - werd namelijk net niet gezegd - waarom Ellian vond dat Nederland was veranderd: hij heeft er vast zijn argumenten voor, want die man roept nooit zomaar wat.

Ik zou niet durven beweren dat Iran en Nl erg op elkaar lijken. Maar ik denk dat de berichtgeving in NL over Iran wat beter is dan andersom. Elk land verandert trouwens voortdurend, dus wereldschokkend vind ik die constatering niet. Maar ff zien wat hij nou bedoelde.

s.ephimenco
06-04-04, 15:40
Geplaatst door A. Haselhoef
Onderstaand is aan de redactie van Trouw en aan dhr. Ephimenco verstuurd.

Abdullah
---------------------------------------------------
Geachte heer Ephimenco,

Na aanleiding van uw tekst in trouw over het moslimse antwoord waarin u het volgende schrijft:

"Anderen die na 11 september zo prompt reageerden, zwijgen nu in alle talen of kijken de andere kant uit. De urgentie ontgaat hen. Abdullah Haselhoef die met zijn nieuwsbrief meestal gretig op de actualiteit ingaat, stuurt zijn jongste exemplaar op 13 maart, twee dagen na de aanslagen. Het onderwerp? Echtscheiding en het recht van het kind. De moslimse publicisten worden plots doorzichtig .."

Op acht maart was het Wereld Vrouwendag omdat de rechten van Islamitische vrouwen veel verbetering behoeft had ik in deze week twee nieuwsbrieven geschreven over dit onderwerp. Op 11, 12 alsook op 13 maart 's ochtends hield de Spaanse regering nog vol dat de aanslag het werk was van de ETA. Ik vond dat ik op de zaken vooruit zou lopen als ik zonder dat er voldoende bewijzen waren reeds het boetekleed en/of veroordeling zou uitspreken.

Ik vind dat de vragen die u in de krant opwerpt zeker antwoorden behoeven. Echter het debat over de integratie en de Islam en de terechtte vragen die u heeft wordt éénzijdig gevoerd. Mensen als u, Wilders, Alien, en H. Ali krijgen in mijn zienswijze veel meer ruimte in Trouw dan mensen zoals ik die er andere gedachten hierover erop nahouden.

Vorige week merkte u hoofredacteur terecht op dat het integratiedebat éénzijdig gevoerd wordt. In iedere geval is dit ook een mede-verantwoordelijkheid van Trouw zelf dat voor en tegenstanders over actuele zaken de kans krijgen op gelijkwaardige wijze hun standpunten toe te lichten.

Wat betreft uw vragen zou ik mij kunnen voorstellen dat het ook voor uw lezers nog interresanter zou kunnen zijn om de vragen wat u heeft uit de 'klagende en verwijtende' monologe wijze van reeds gedane eindeloze herhalingen op herhalingen uit te halen en deze af te wisselen met een constructieve en eerlijke dialoog.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat u samen met een moslim - die zegt waar het op staat- in het bijzijn van een gespreksleider en een journalist een diepte debat voert waarin uw onderwerpen zoals Islam en terrorisme, vrouwenemancipatie en integratie in een drieluik aan bod zouden kunnen komen.

Het lijk mij voor de lezers een welkome en verhelderende nieuwe en frisse benadering voor het onderwerp wat nu steevast op dezelfde wijze en aard benadert wordt door u.

Met vriendelijke groeten,


Abdullah Haselhoef


Geachte heer Haselhoef,

Naar aanleiding van de brief die u mij gisteren stuurde en die u vervolgens in de topic ‘Het Moslimse antwoord’ van de site Maroc.nl openbaar maakte, wil ik u het volgende mededelen.

U suggereert naar aanleiding van mijn opmerking in het Trouw-stuk (20 maart) ‘Waar blijft het moslimse antwoord’ dat u niet in staat was om op de aanslagen in Madrid adequaat te reageren omdat u niet op de zaken vooruit wou lopen. De Spaanse regering hield zich immers nog aan de ETA-theorie.

Een plausibele uitleg, die mijn vaststelling van 20 maart zou kunnen ontkrachten. Ware het niet dat in uw volgende nieuwsbrieven uw neiging om uw vingers niet aan het onderwerp te branden leek bevestigd te worden. Uw volgende nieuwsbrieven van 21 en 23 maart gingen nog steeds niet over ‘Madrid’ maar respectievelijk over prinses Juliana (21-03-04) en Sjeik Yassien (23-03-04).

Uw goed recht natuurlijk. Maar intussen was meer dan duidelijk dat ‘Madrid’ op het conto van wie u weet geschreven mocht worden. Toch bleef u stil. Uw goed recht nogmaals.

In uw brief aan mij merkt u verder op dat de teneur van sommige bijdragen in mijn krant Trouw bij u nogal eenzijdig overkomt. Bij deze nodig ik u uit om uw visie over deze en andere kwesties bij Trouw binnenkort te ontvouwen. Bij voorbeeld bij de katern Letter & Geest. Ik zal mijn best doen om dit voorstel aan u bij de desbetreffende redactie te ondersteunen.

Over debat gesproken. Kort na het verschijnen van mijn stuk werd ik door de Nederlandse Moslim Omroep (radio) voor een debat uitgenodigd. Ik heb toen uw naam genoemd als gewenste gesprekpartner. De NMO koos voor de heer Said Bouddouft (SMT) en een studente uit Brabant.

Ik wil u verder er op wijzen dat ik de dialoog of de confrontatie nooit heb geschuwd. Regelmatig krijg ik uw nieuwsbrieven toegestuurd. Soms lees ik ze met belangstelling soms met ergernis.

Op 30 december kreeg ik uw brief over Het M.O. waarin deze passage werd opgenomen:

Een volledige verandering van de binnenlandse politiek en hierdoor het ontstaan van een multiculturele samenleving waarin ook Palestijnen recht hebben tot terugkeer is het enige alternatief. De binnenlandse en buitenlandse politiek van Israël worden echter gegijzeld door extremistische Palestijnen en door extremistische Israëliërs, daarom is direct ingrijpen en rechtvaardig ingrijpen noodzakelijk door de vrije beschaafde wereld.

In naam van de Vrede en in volle besef dat hij die leeft door het geweld ook door het geweld zal omkomen (Matheus 26:52) doe ik beroep op alle vrienden van Israël en het Palestijnse volk om tussen deze twee kemphanen te gaan staan want nog meer geweld en onrechtvaardigheid en het bouwen van de scheidingsmuren zal geen vrede brengen; ingrijpen door de internationale gemeenschap wel.

Hierop stuurde ik uw de volgende mail:

Geachte heer Haselhoef, Dank voor uw mooie tekst, en hoewel ik geen gelovige ben wens ik u een gezegend nieuw jaar. Met vriendelijke groet, Sylvain Ephimenco

Uw antwoord luidde:

Geachte heer Ephimenco,
Ik dank u voor uw reactie en wens ik hierbij u en uw gezin - als andersgelovige Nederlander- een voorspoedig, geinspireerd en bovenal gezond jaar 2004 toe. Met vriendelijke groeten, Abdullah Haselhoef


Ik dank u voor uw mail en zal mijn antwoord op Maroc.nl plaatsen.

Met vriendelijke groet Sylvain Ephimenco

PS: Tav de heer Eddaoudi,

Ali, ik kan je mail niet beantwoorden: je E-adres is niet juist of werkt niet. Kijk in je PB-mail op Maroc.nl, groet.

A. Haselhoef
07-04-04, 12:31
Geplaatst door s.ephimenco
Geachte heer Haselhoef,
Naar aanleiding van de brief die u mij gisteren stuurde en die u vervolgens in de topic ‘Het Moslimse antwoord’ van de site Maroc.nl openbaar maakte, wil ik u het volgende mededelen.

Mijn dank dat u nu reageert via dit publiek medium. Ik zou niet op eigen initiatief uw antwoord via dit medium hebben verspreid. Echter mijn eigen brief aan u en aan de redactie van trouw is een openbaar stuk.


U suggereert naar aanleiding van mijn opmerking in het Trouw-stuk (20 maart) ‘Waar blijft het moslimse antwoord’ dat u niet in staat was om op de aanslagen in Madrid adequaat te reageren omdat u niet op de zaken vooruit wou lopen. De Spaanse regering hield zich immers nog aan de ETA-theorie

Een plausibele uitleg, die mijn vaststelling van 20 maart zou kunnen ontkrachten. Ware het niet dat in uw volgende nieuwsbrieven uw neiging om uw vingers niet aan het onderwerp te branden leek bevestigd te worden. Uw volgende nieuwsbrieven van 21 en 23 maart gingen nog steeds niet over ‘Madrid’ maar respectievelijk over prinses Juliana (21-03-04) en Sjeik Yassien (23-03-04).

Het herdenken van het heengaan van onze voormalige koningin en steun betuigen aan onze levende koningin is mijn inziens een burgerplicht die een samenbindende factor zou kunnen vormen tussen nieuwkomers en autochtonen die beiden op zoek zijn naar hetgeen wat hen gezamenlijk in onze samenleving nog bindt aan Nederlandse cultuur en tradities.

Het vermoorden van een blinde, dove, terminale gehandicapte in een rolstoel voortbewegende oude man is crimineel ongeacht of de daders Israeliers of Palestijnen zouden zijn. De invloed echter van dit soort moord-acties op het verzets-denken wat sommige moslims hebben neemt hierdoor alleen maar toe.

Ik schrijf dan ook in deze nieuwsbrief over Sjeik Yassien het volgende Citaat:'
Het opblazen van bussen, treinen en vliegtuigen met daarin burgers, vrouwen en kinderen, ouden van dagen is een moslim onwaardig. En ik heb mij daarom altijd geweerd tegen dit soort aanslagen. Door diverse gezaghebbende Islamitische geleerden in binnen en buitenland worden dit soort aanslagen dan ook volledig afgekeurd.

<knip>

Daarom nogmaals een dringend advies aan onze regering om alle economische en politieke steun aan deze landen die zich voortdurend schuldig maken aan oorlogsmisdaden in te trekken en zich terug te trekken uit de huidige oorlogsgebieden tenzij deze landen bereid zijn om hun zaak aan het Internationale gerechtshof voor te leggen.

De veroordeling van alle aanslagen in Madrid, Casablanca, Istanbul of waardan ook is samengevat in één zin:

Het opblazen van bussen, treinen en vliegtuigen met daarin burgers, vrouwen en kinderen, ouden van dagen is een moslim onwaardig.

Een soortgelijke mening hebben ook andere imams in Nederland zoals bijvoorbeeld imam el Moumni of imam el Fawaz.

Echter deze afwijzingen en veroordelingen worden overschreeuwd doordat er geen tot zeer weinig aandacht besteed wordt aan de verklaringen wanneer dit wel gebeurt.


Uw goed recht natuurlijk. Maar intussen was meer dan duidelijk dat ‘Madrid’ op het conto van wie u weet geschreven mocht worden. Toch bleef u stil. Uw goed recht nogmaals.

Als schrijver van de nieuwsbrieven maak je een selectie en probeer je het integratie debat aan te vullen door informatie te verschaffen over hetgeen wat moslims en andersgelovigen met elkaar bindt en scheidt.

In deze vond ik dat ik in de voorafgaande nieuwsbrieven alsook in de nieuwsbrief over Sjeik Yassien voldoende over de oorzaken van 'Islamitische' terrorisme en mijn veroordeling hiervan op ingegaan ben.


In uw brief aan mij merkt u verder op dat de teneur van sommige bijdragen in mijn krant Trouw bij u nogal eenzijdig overkomt. Bij deze nodig ik u uit om uw visie over deze en andere kwesties bij Trouw binnenkort te ontvouwen. Bij voorbeeld bij de katern Letter & Geest. Ik zal mijn best doen om dit voorstel aan u bij de desbetreffende redactie te ondersteunen.

Bedankt voor dit aanbod. Ik denk echter dat het voor lezers van Trouw nog interressanter zou kunnen zijn als wij samen met elkaar in een open dialoog zouden gaan en hiervan verslag gemaakt wordt.


Over debat gesproken. Kort na het verschijnen van mijn stuk werd ik door de Nederlandse Moslim Omroep (radio) voor een debat uitgenodigd. Ik heb toen uw naam genoemd als gewenste gesprekpartner. De NMO koos voor de heer Said Bouddouft (SMT) en een studente uit Brabant.

Dat is jammer. Ik denk dat dit kwam omdat ik de laatste twee maanden meerdere keren op de NMO tv geinterviewd ben. De NMO heeft dan het beleid om zoveel mogelijk verschillende mensen in beeld te brengen.


Ik wil u verder er op wijzen dat ik de dialoog of de confrontatie nooit heb geschuwd.

Dat siert u dan ook. Maar heeft u het idee dat uw dialoog partner dan na afloop u beter kan begrijpen? Dat de dialoog heeft bijgedragen tot een betere verstandhouding?


Regelmatig krijg ik uw nieuwsbrieven toegestuurd. Soms lees ik ze met belangstelling soms met ergernis.

Als schrijver probeer je mensen te prikkelen tot nieuwe gedachten. Dit moet u overigens niet vreemd zijn.

Met vriendelijke groeten,


Abdullah Haselhoef

Julien
07-04-04, 12:50
Als de Moslimgemeenschap nou NET ZO HEFTIG reageert tegen Al Qaida als tegen de oorlog in Irak, dan zou dat inderdaad heel goed helpen voor de verstandhouding autochtoon-allochtoon.

Als Christenen een aanslag plegen in het buitenland en daarbij vallen 2000 doden dan weet ik zeker dat de Kerk met een reactie zal komen waaruit blijkt dat dit slecht is, en nog wel in persoon van de Heilige Paus zelf!

mark61
07-04-04, 13:29
Geplaatst door Julien
Als Christenen een aanslag plegen in het buitenland en daarbij vallen 2000 doden dan weet ik zeker dat de Kerk met een reactie zal komen waaruit blijkt dat dit slecht is, en nog wel in persoon van de Heilige Paus zelf!

Punt is, dat de Islam geen Heilige Paus kent. Een omstandigheid waar christenen maar moeilijk aan kunnen wennen.

Julien
07-04-04, 13:34
Diamantsector Antwerpen klaagt AEL-leider aan
ANTWERPEN - De diamantindustrie in Antwerpen heeft bij het parket van Antwerpen een klacht ingediend tegen de plaatselijke leider van de Arabisch-Europese Liga wegens intimidatie en bedreiging. Ahmed Azzuz had in het Vlaamse weekblad Knack Antwerpen een doelwit van Hamas genoemd na de liquidatie door Israël van Hamas-leider Ahmed Yassin.

De diamantindustrie in Antwerpen steunt openlijk het zionistische regime in Israël, had Azzuz gezegd. Ongeveer 80 procent van de gehele wereldhandel in diamanten vindt in Antwerpen plaats. De sector was vanouds in handen van orthodoxe joden.

"Wij zijn geen joodse sector", zei algemeen directeur Peter Meeus van de Hoge Raad voor Diamant, de officiële vertegenwoordiger van de diamantsector in Antwerpen. Hij verwees naar handelaren uit landen als India, Libanon, Armenië, Thailand en Japan die er de laatste jaren bij zijn gekomen.

De AEL-leider had de joodse gemeenschap in Antwerpen opgeroepen de steun aan de staat Israël te beëindigen. Als de joden dat niet doen, zijn volgens hem aanslagen in Antwerpen "onvermijdelijk".

De diamantsector vraagt ook de politiebewaking in de diamantwijk te verhogen. "Met de joodse feestdagen die dinsdag zijn begonnen, mag geen enkele risico worden genomen", aldus Meeus.

Hallooo hoe bedoel je HYPOCRIET??!!

Joden moeten wel schande uitspreken over de misdaden van de staat Israel volgens de AEL, maar als we vragen of Moslims datzelfde doen in verband met terreuraanslagen gepleegd door moslims, dan zit die AEL weer te janken dat dat niet kan

:moe:

s.ephimenco
15-04-04, 15:40
PERSBERICHT
Den Haag, 15 april 2004

Contactorgaan Moslims en Overheid roept achterban op tot waakzaamheid terrorisme

In onderstaande brief aan moskeebesturen, imams en islamitische instellingen heeft het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) vandaag opgeroepen tot verhoogde waakzaamheid ten aanzien van terroristische activiteiten.
In de brief vraagt het CMO haar achterban onder meer om nauwe contacten te onderhouden met de politie en alert te reageren op eventuele criminele activiteiten en verdachte gedragingen. Ook waarschuwt het CMO voor ronselaars die jongeren zouden willen uitlokken tot onwettige activiteiten. Daarnaast vindt het CMO het van belang dat moslims goede relaties onderhouden met andere bevolkingsgroepen en religieuze groeperingen. Op deze wijze wil het CMO tevens misverstanden omtrent de islam doen wegnemen.
Per gelijke post heeft het CMO minister Donner van Justitie gevraagd om een onderhoud omtrent de actieve rol van de moslimgemeenschap bij het voorkomen en bestrijden van terrorisme.

In het Contactorgaan Moslims en Overheid CMO zijn zes landelijke moskeekoepels verenigd, waarbij in totaal zo'n 300 moskeeën zijn aangesloten:

- Turks Islamitische Culturele Federatie TICF
- Islamitische Stichting Nederland ISN
- Milli Görüs Noord Nederland MGN
- Nederlandse Islamitische Federatie NIF
- Unie van Marokkaanse Moslim Organisaties in Nederland UMMON
- World Islamic Mission Nederland WIM
-------------------------------------------------------------------------

Aan: Imams, Oelema's, Moskeebesturen en Islamitische Instellingen


Den Haag, 15 april 2004
Assalaamo 'Alaikoem, vrede zij met u,

Zeer gerespecteerde broeders en zusters,

Tengevolge van de recente terroristische aanslagen in Madrid en de toenemende dreiging van dergelijke aanslagen binnen Europa, zijn veel moslims en niet-moslims doordrongen van de noodzaak om gezamenlijk op te trekken bij de strijd tegen het terroristisch geweld.
Als vertegenwoordigers van de moslimgemeenschappen in Nederland voelen wij deze verantwoordelijkheid des te sterker. Niet alleen omdat het volgens de Islam onze plicht is om de vrede te bevorderen en te handhaven, maar ook omdat de terroristische aanslagen worden gepleegd onder het mom van de Islam, als gevolg waarvan de Islam en moslims in een kwaad daglicht worden gesteld.

Recentelijk heeft het CMO samen met organisaties van andere geloofsrichtingen en levensbeschouwingen in Nederland de aanslagen in Madrid onvoorwaardelijk veroordeeld als zijnde een barbaarse daad tegen de mensheid. Ook heeft het CMO u kort na de aanslagen in Madrid gevraagd om deze aanslagen te veroordelen en de slachtoffers te memoreren in uw preken.

Met het oog op de recente ontwikkelingen verzoeken wij u uiterst waakzaam te zijn ten aanzien van criminele activiteiten en verdacht gedrag. Dit teneinde de veiligheid van onze samenleving te bevorderen en het misbruik van de Islam door terroristen aan banden te leggen. In dit verband is het van groot belang dat u nauw contact onderhoudt met de locale politie en uw volledige medewerking verleent aan de locale autoriteiten en de politie bij het voorkomen en bestrijden van criminele activiteiten, waaronder terroristische dreiging.

Een ander belangrijk aspect waarvoor wij uw aandacht vragen is mogelijke infiltratie van onze gemeenschappen door kwaadwillende en criminele elementen. Er gaan geruchten dat er mensen rondlopen die misbruik willen maken van de onwetendheid van onze jeugd omtrent de Islam en die hen willen ronselen om mee te werken aan onwettige activiteiten en terroristische acties. Het CMO hecht er groot belang aan dat u dit aspect nadrukkelijk in uw preken opneemt en hiervan melding maakt in uw dagelijkse contacten met de jongeren en volwassenen in uw gemeenschap.

Daarnaast vragen wij u pro-actief te zijn in uw gemeente c.q. regio, door het onderhouden van vriendschappelijke kontakten met andere bevolkingsgroepen en vertegenwoordigers van andere geloofsrichtingen, teneinde wederzijdse saamhorigheid en vrede te bevorderen en misvattingen over de Islam te doen wegnemen.

In bovenstaand verband wil het CMO-bestuur op korte termijn in overleg treden met de minister van Justitie en tevens activiteiten organiseren waarbij uw medewerking essentieel zal zijn.

Wij zijn ervan overtuigd dat wij met uw medewerking de Islam het respect kunnen geven die het verdient.
Moge Allah ons beschermen en leiden.

Wassalaam,

Drs Ayhan Tonca, voorzitter Contactorgaan Moslims en Overheid

taouanza
15-04-04, 18:43
Geplaatst door Julien
Als de Moslimgemeenschap nou NET ZO HEFTIG reageert tegen Al Qaida als tegen de oorlog in Irak, dan zou dat inderdaad heel goed helpen voor de verstandhouding autochtoon-allochtoon.

Als Christenen een aanslag plegen in het buitenland en daarbij vallen 2000 doden dan weet ik zeker dat de Kerk met een reactie zal komen waaruit blijkt dat dit slecht is, en nog wel in persoon van de Heilige Paus zelf!

Ja dat weten we wel.
De Paus is ook tegen de oorlog in Irak maar dat weerhield de Amerikanen toch niet.:moe:

Mattijs
15-04-04, 19:05
De Paus is ook tegen de oorlog in Irak maar dat weerhield de Amerikanen toch niet

Is de Amerikaanse regering RK dan :maf2: