PDA

Bekijk Volledige Versie : Moordenaar Zweedse minister Lindh krijgt levenslang



Marsipulami
23-03-04, 13:35
Moordenaar Zweedse minister Lindh krijgt levenslang


14:02:21

STOCKHOLM - Mijailo Mijailovic, de moordenaar van de Zweedse minister van Buitenlandse Zaken Anna Lindh, is tot levenslang veroordeeld. Ruim een half jaar geleden stak hij Lindh neer in een warenhuis in Stockholm.



Vorige week weigerde de rechtbank in Stockholm een nieuw psychiatrisch onderzoek toe te staan. Een eerder onderzoek had uitgewezen dat de 25-jarige Mijailovic geestelijk gezond was. De verdediging wilde Mijailovic gestoord laten verklaren omdat hij dan veroordeeld zou worden tot behandeling in plaats van celstraf.

Mijailovic heeft bekend Lindh te hebben neergestoken, maar hij zegt haar niet te hebben willen doden. Ook heeft hij voor de rechter verklaard dat hij stemmen hoorde en dat Jezus hem tot zijn daad heeft aangezet.


23/03/2004 -

Marsipulami
23-03-04, 13:35
Moordenaar Anna Lindh hoorde ,,stem van Jezus''


13/01/2004

,,Jezus vertelde me dat ik Anna Lindh moest neersteken.'' Dat zegt Michailo Michailovic (25), de man die gisteren officieel is aangeklaagd wegens moord op de Zweedse minister van Buitenlandse Zaken. Het proces begint waarschijnlijk morgen.


Michailovic, een Zweed van Joegoslavische afkomst, heeft bekend dat hij het was die Anna Lindh (46) neerstak in een supermarkt in Stockholm toen ze daar op 10 september ging winkelen. Hij stak haar tien keer met een mes in de borst, buik en armen.

Kort voor de moord had de man nog psychiatrische hulp gezocht. ,,Die dag voelde ik me beroerd'', vertelde hij de ondervragers. ,,Ik was wanhopig en ik wist niet wat te doen. Toen zag ik Anna Lindh, bij toeval. Het had ook iemand anders kunnen zijn. En ik hoorde stemmen die zegden dat ik haar moest neersteken.''

Op de vraag wie hem toesprak, antwoordde Michailovic: ,,Ik denk dat het Jezus was, ik denk dat hij me gekozen heeft.''

Twee weken na de steekpartij werd Michailovic gearresteerd. Bijna vier maanden hield hij zijn onschuld vol, tot hij vorige week bekende.



©Copyright De Standaard

Marsipulami
23-03-04, 13:38
Als je teveel surft op Maroc.nl krijg je de indruk dat alleen de islam zijn godsdienstwaanzinnigen heeft.