PDA

Bekijk Volledige Versie : Zijn ze nou helemaal gek geworden?



angkor
23-03-04, 14:24
Van de schrijfster Tamarah B. het volgende stuk ontvangen.

Zijn ze nou helemaal gek geworden ?


De Israeli’s moeten veilig kunnen leven, in hun eigen staat, ik zeg het er voor de duidelijkheid bij. Israel bestaat en dat is het dan. Israel heeft joden een nieuw zelfbewustzijn gegeven op het moment dat dat bitter nodig was. Prima. Maar dat wil niet zeggen dat ik wil blijven zwijgen bij de vernietiging van wat mij als Jodin dierbaar is: de ethiek van het Jodendom. En die ethiek wordt door de praktijken van Sharon (en zijn voorgangers!) totaal met voeten getreden. De hele idee dat er een grens is aan wat men kan doen om het vege lijf te redden, is weggevaagd. Sharon en zijn moordenaarsregering hebben niet alleen de vreselijke sjeik Jassin opgeblazen, zij blazen ook de ethiek van het jodendom op. Kan ik echt nog aan niet-joden onderwijzen dat die joodse ethiek geweldig is, wat ik vaak doe? Zonder angst dat zij mij confronteren met de concrete feiten? Zonder dat ik er uit eigen beweging het zwijgen toe doe?
„Is dit gerechtigheid, om ons islamitische Palestijnse volk uit dezelfde bittere beker te laten drinken waar de joden uit dronken?” Vijftien jaar van heilloze politiek zijn verstreken sinds sjeik Jassin zijn retorische vraag stelde aan Israels militaire rechters.
Een Palestijn houdt een zakje met de hand van sjeik Jassin omhoog. De foto ervan stond op de voorpagina van Trouw. Die hand in dat zakje zal het kruis worden van de islamitische wereld. En wij, joden in de diaspora, zijn daar net zo verantwoordelijk voor als Sharons moordenaarskabinet. Toen Israel de woestijn liet bloeien, lieten wij dat op ons afstralen. Nu Israels regering moord en verderf zaait, kunnen wij niet doen alsof dat niets met ons te maken heeft. Net zoals de moslims hun islam moeten bevrijden van de islamisten, moeten wij joden het jodendom bevrijden uit de handen van onze eigen fundamentalisten. Hoe dat moet, weet ik niet. Maar dat het moet, weet ik wel.

Ja. De Israelische regering is helemaal gek geworden. Voor het beantwoorden van mijn eigen retorische vraag naar aanleiding van de moord op sjeik Jassin heb ik niemand anders nodig. Het joodse volk heeft een staat, die staat heeft een regering en die regering is een moordenaarsregering. Ik kan er echt niks anders meer van maken.
Het was u waarschijnlijk niet opgevallen, maar na alle ophef in de media over de muur die Israel bouwt tussen zichzelf en de Palestijnen, was het opmerkelijk rustig in de Nederlandse kranten. ‘Israel’ was min of meer uit het nieuws.
Eigenlijk had ik meteen al moeten schrijven: „de gettomuur die Israel bouwt tussen zichzelf en de Palestijnen”. Want dat is wat Israel is geworden: een getto. De zionisten die ooit zo trots verkondigden dat als de joden niet uit het getto konden worden gehaald, zij het getto wel uit de joden zouden halen, zijn de echte getto-joden van deze tijd. Ze bouwen een muur – die ik kan billijken; ik heb vorige maand tegen de aanklacht bij het Internationaal Gerechtshof gedemonstreerd – en gooien vervolgens kokende olie op de vijand. Anders dan in de Middeleeuwen, doen ze het niet in the spur of the moment, maar sofisticated: met raketten en mobiele telefoons, en vooral: met koelbloedige planning.
Ik walg ervan. Letterlijk. Mij hoeft niemand voor naïef uit te maken. Ik weet uit eigen ervaring wat het is om met geschifte moordenaars van doen te hebben. Dus ik begrijp de neiging om ze uit de weg te ruimen. En toch walg ik van Israels strijdmethodes. Niet omdat ik de redering erachter niet begrijp, maar omdat het aantoont dat het Israelische leiderschap zijn nesjomme volledig kwijt is. Is dit waar Israel allemaal om begonnen is? Is dit het inspirerende centrum van de joodse wereld? Staat Israel in de voorhoede van de strijd voor sociale gerechtigheid, tegen armoede, voor rechtvaardige rechtbanken, voor het behoud van de natuur, tegen uitbuitng, voor fatsoenlijke verhoudingen met minderheden, kortom voor alles waarvoor het Jodendom staat, of in ieder geval altijd voor stond?
Nee, Israel danst om het gouden kalf van de ‘veiligheid’. De enige boodschap die Israel de wereld stuurt is ‘vergelding’ en ‘onbuigzaamheid’. Denkt de vijand dat ze ons met aanslagen kunnen verdrijven van hun grondgebied? We zullen ze leren wat dood en verderf is. Denken ze dat joden een stelletje slappe lafaards zijn? We zullen ze laten zien dat we ons kunnen meten met de meest medogenloze heerser.
Israel levert alles in voor een afgod: de gedachte, dat als men maar hard genoeg (terug)slaat, men Amalek wel kan uitroeien. Sharon en zijn moordenaarsbende (waar Peres ook toebehoort) zijn vergeten dat Amalek wel werd overwonnen, maar dat de Romeinen, die voor de reïncarnatie van Amalek werden gehouden, wel degelijk de overhand hadden. Sharon en zijn maten in de misdaad zijn vergeten dat het joodse volk het Beloofde Land wel bereikte, maar dat de generatie die uit Egypte wegtrok de dood vond toen zij op het verkeerde moment de strijd aanbonden met Amalek.

Tamarah B. 22 maart 2004

Julien
23-03-04, 14:31
:duim:

hier ben ik het helemaal mee eens!

Gelukkig geen extremist die de ontmanteling van Israel wil, maar wel goede kritiek heeft op de zionistische racisten.

VincentV
23-03-04, 14:31
Het is gelukkig bij de joodse gemeenschap nog wel mogelijk om kritiek op de eigen "groep" te leveren, moslims die dat doen worden direct verketterd...

Goodnight
23-03-04, 14:32
Geplaatst door VincentV
Het is gelukkig bij de joodse gemeenschap nog wel mogelijk om kritiek op de eigen "groep" te leveren, moslims die dat doen worden direct verketterd...

gossie ik ga er bijna van huilen: jullie wel en wij niet!

verder een heel goed stuk! :duim:

theemuts
23-03-04, 14:35
Goed stuk.

taouanza
23-03-04, 14:35
Geplaatst door Goodnight
gossie ik ga er bijna van huilen: jullie wel en wij niet!

verder een heel goed stuk! :duim:

Antisemiet.:moe:

Syphax
23-03-04, 14:36
Geplaatst door VincentV
Het is gelukkig bij de joodse gemeenschap nog wel mogelijk om kritiek op de eigen "groep" te leveren, moslims die dat doen worden direct verketterd...
Joden die dat doen niet?
Ik meende toch anders te begrijpen.

taouanza
23-03-04, 14:36
Geplaatst door theemuts
Goed stuk.

Antisemiet.:moe:

Julien
23-03-04, 14:37
Geplaatst door Goodnight
gossie ik ga er bijna van huilen: jullie wel en wij niet!

verder een heel goed stuk! :duim:

hij heeft wel een beetje gelijk... ik had juist gehoopt dat de schrijfster een Moslim was, dan had ik m'n beeld van de laatste dagen op dit forum wat kunnen bijstellen (best wel een aantal stomme reacties!).. maar goed, ik blijf wachten.

Julien
23-03-04, 14:38
Geplaatst door Syphax
Joden die dat doen niet?
Ik meende toch anders te begrijpen.

die schrijfester van deze brief is toch Joods?

taouanza
23-03-04, 14:39
Geplaatst door Julien
hij heeft wel een beetje gelijk... ik had juist gehoopt dat de schrijfster een Moslim was, dan had ik m'n beeld van de laatste dagen op dit forum wat kunnen bijstellen (best wel een aantal stomme reacties!).. maar goed, ik blijf wachten.

Zorg ondertussen dat je voldoende vocht inneemt.:moe:

Goodnight
23-03-04, 14:46
Julien, op andere forumms hoor je niets anders hoor.

las net op een ander forum een bijdrage van een ( Joods?) vrouw die opmerkte dat ze gisteren weer netjes haar bijdrage heeft gestort op rekening van Israeli defence Forces....
En ze waren nog net niet aan het juichen op dat forum....
Kan je je voorstellen wat er zou gebeuren als een medeprikker opgemekrt zou hebben geld te hebben gestort op de rekening van de Hamas?

Julien
23-03-04, 14:46
Geplaatst door taouanza
Zorg ondertussen dat je voldoende vocht inneemt.:moe:

maak je maar geen zorgen.

Goodnight
23-03-04, 14:48
Ik heb zowel de brief van die Astrid die L'HARB heeft geplaatst als deze stuk.Ze waren niet echt blij met me moet ik zeggen.Op dat ander forum dus.

Syphax
23-03-04, 14:58
Geplaatst door Julien
die schrijfester van deze brief is toch Joods?
Zeker, en een goed stuk ook. Maar zulke joden worden toch ook als paria behandeld door veel andere Joden!!

VincentV
23-03-04, 15:01
Geplaatst door Goodnight
Ik heb zowel de brief van die Astrid die L'HARB heeft geplaatst als deze stuk.Ze waren niet echt blij met me moet ik zeggen.Op dat ander forum dus.
Ach er verschijnen hier ook weleens zionisten, maar meestal worden ze gelijk geband.

~Panthera~
23-03-04, 15:01
Geplaatst door Syphax
Zeker, en een goed stuk ook. Maar zulke joden worden toch ook als paria behandeld door veel andere Joden!!
-----------

Yep.. "Een ander Joods geluid" bv, zijn volgens sommige "verraders" :moe:

Al Sawt
23-03-04, 15:05
Geplaatst door VincentV
Het is gelukkig bij de joodse gemeenschap nog wel mogelijk om kritiek op de eigen "groep" te leveren, moslims die dat doen worden direct verketterd... Dit bewijst wat voor achterlijke vooroordelen nahoudt.

Al Sawt
23-03-04, 15:06
Geplaatst door Julien
hij heeft wel een beetje gelijk... ik had juist gehoopt dat de schrijfster een Moslim was, dan had ik m'n beeld van de laatste dagen op dit forum wat kunnen bijstellen (best wel een aantal stomme reacties!).. maar goed, ik blijf wachten. En wat was die betoog van el Moumni? Of moeten we collectief een boetekleed aankleden, om je te overtuigen?

Syphax
23-03-04, 15:15
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Yep.. "Een ander Joods geluid" bv, zijn volgens sommige "verraders" :moe:

Niet doen jij antisemiet jij. :slaap:
Nee hoor, kritiek zonder verkettering......das Israel.

Syphax
23-03-04, 15:21
Geplaatst door b00giE
wat is er met jou :mad: zie je niet wat joden bij moslims doen ze vernielen de land van de moslims hun he altijd hun als ik ze zag dan zou ik hun vermoorden :maffia: :terrorist :laser: :sniper: :kalasniko :auw: :fuckit2: :zweep: :knife_hea

Gaat het een beetje?

b00giE
23-03-04, 15:22
Geplaatst door Goodnight
gossie ik ga er bijna van huilen: jullie wel en wij niet!

verder een heel goed stuk! :duim:


bedoel je adt moslims goed zijn dan ben ik blij op je :D

~Panthera~
23-03-04, 15:25
Geplaatst door Syphax
Niet doen jij antisemiet jij. :slaap:
Nee hoor, kritiek zonder verkettering......das Israel.
---------------------------

Israel staat boven alle kritiek verheven. :moe:
"Ze" hebben altijd gelijk. :moe:
Kritiek is "antisemitisme". (lekker makkelijk) :moe:


Ja. en ik ben de paus. :kwaad:

Syphax
23-03-04, 15:25
Dewanand is in the house. :argwaan:

Syphax
23-03-04, 15:36
"Ze" hebben altijd gelijk.

Maar ze moeten wel iets heel erg goed doen!!
Ik kan me niet voorstellen dat een andere land dit voor mekaar zou krijgen: bezetter zijn, maar toch met succes in een slachtofferrol kunnen kruipen.

Syphax
23-03-04, 15:40
Ja. en ik ben de paus.
Hoezo...wil ook iedereen met jou op de foto? :fpimp:

~Panthera~
23-03-04, 15:49
Geplaatst door Syphax
Hoezo...wil ook iedereen met jou op de foto? :fpimp:
----------------------

nee, ben bijna niet zo seniel: kan nl niet kiezen: spinazie of bietjes ? :hihi:
Zeg eens wat. :lachu:

~Panthera~
23-03-04, 15:51
Geplaatst door Syphax
Maar ze moeten wel iets heel erg goed doen!!
Ik kan me niet voorstellen dat een andere land dit voor mekaar zou krijgen: bezetter zijn, maar toch met succes in een slachtofferrol kunnen kruipen.
--------------------

1.giga leger.
2.gebruik schuldgevoel.

Vraag maar aan "Een ander Joods geluid " :D

Dx_
23-03-04, 15:53
Maar ze moeten wel iets heel erg goed doen!!
Ik kan me niet voorstellen dat een andere land dit voor mekaar zou krijgen: bezetter zijn, maar toch met succes in een slachtofferrol kunnen kruipen.


Dat komt omdat dezionisten gretig gebruik maken van het toverwoordje anti-semitisme. Zij weten wat voor kracht achter dit woordje verschuilt en gebruiken het dan ook te pas en onpas.

Over de ruggen van 5 miljoen slachtoffers van een onmenselijk regime ( waar zij overigens heel veel punten, tactische en ideologische, van hebben overgenomen) gebruiken zij dit dus voor eigen politieke (lees zionistische) doeleinden.
Het zou mij niet verbazen als deze 5 miljoen slachtoffers zich inmiddels in hun graven hebben omgedraaid.

VincentV
23-03-04, 16:06
Geplaatst door Dx_
Dat komt omdat dezionisten gretig gebruik maken van het toverwoordje anti-semitisme. Zij weten wat voor kracht achter dit woordje verschuilt en gebruiken het dan ook te pas en onpas.

Over de ruggen van 5 miljoen slachtoffers van een onmenselijk regime ( waar zij overigens heel veel punten, tactische en ideologische, van hebben overgenomen) gebruiken zij dit dus voor eigen politieke (lees zionistische) doeleinden.
Het zou mij niet verbazen als deze 5 miljoen slachtoffers zich inmiddels in hun graven hebben omgedraaid.
Iets waar beide kanten zich schuldig aan maken. Israëliërs doen alle kritiek af als anti-semitisme, Palestijnen maken onjuiste vergelijkingen met de tweede wereldoorlog en noemen een afscheiding, die voor 90% uit hekwerk bestaat een muur, in de wetenschap dat dit associaties oproept met de Berlijnse muur.

Syphax
23-03-04, 19:48
Geplaatst door VincentV
Iets waar beide kanten zich schuldig aan maken. Israëliërs doen alle kritiek af als anti-semitisme, Palestijnen maken onjuiste vergelijkingen met de tweede wereldoorlog en noemen een afscheiding, die voor 90% uit hekwerk bestaat een muur, in de wetenschap dat dit associaties oproept met de Berlijnse muur.

Ik denk niet dat ze een link willen leggen met de Berlijnse muur, simplweg omdat de Berlijnse muur lang niet zo erg was als de muur(hekwerk valt daar ook onder) die dwars door Palestijns gebied gaat. De Israelische muur (afscheiding :aftel: ) zorgt ervoor dat Palestijnse dorpen zodanig geisoleerd worden dat ze gedwongen worden (wat natuurlijk ook de bedoeling is) om huis en haard te verlaten.
Maar dat is natuurlijk niet zo erg he....aanstellers!!!

Een muur van water...... :rolleyes:

Simon
23-03-04, 20:03
Geplaatst door angkor

Ja. De Israelische regering is helemaal gek geworden.

Nou niet alleen de Israelische regering. Die is immers democratisch gekozen. En ook vandaag blijkt uit opiniepeilingen dat de Israeliers in meerderheid achter de moord op Yassin staan. Niet dat ik een fan van die man ben. Maar het heeft mij wel verbaasd dat de Israeliers Sjaron aan de macht geholpen hebben en niet die meneer van de arbeiderspartij die zich wou terugtrekken uit de bezette gebieden en met de palestijnen wou gaan onderhandelen. En wat een logica: eerst Arafat marginaliseren en van al zijn macht ontdoen. En dan de Hamas aanpakken. En waar denkt men dat dat eindigt?

850
23-03-04, 20:24
Geplaatst door Dx_
Over de ruggen van 5 miljoen slachtoffers van een onmenselijk regime ( waar zij overigens heel veel punten, tactische en ideologische, van hebben overgenomen) gebruiken zij dit dus voor eigen politieke (lees zionistische) doeleinden.

Noem mij dan maar eens zo'n 40 tactische en/of ideologische punten op die ze van dat onmenselijke regime overgenomen hebben.......

Syphax
23-03-04, 21:36
Geplaatst door Simon
En waar denkt men dat dat eindigt?

Nog meer ellende, maar wanhoopt niet want ik heb net begrepen van ene Elia dat er geen slachtoffers meer zijn in het conflict.
Daders en "samenspanners"...niets om je druk over te maken.