PDA

Bekijk Volledige Versie : Kan iemand dit geval aandacht geven?



Ramzi
23-03-04, 20:30
Want, dat NOVA sucks dat wisten we al!!!

EXIT NOVA:


door
Ebru Umar
http://www.theovangogh.nl/Ebru_kopie3.jpg

'we willen je in een hokje stoppen, maar jij voelt je daar niet goed bij'

NOVA, het geweten van intellectueel Nederland, is echt het meest integere programma op de Nederlandse televisie. Onderwerpen worden nauwkeurig geresearcht, en objectief gebracht. Het journalistieke talent van de presentatoren steekt met kop en schouders boven het YORIN maaiveld, ik bedoel natuurlijk publieke omroep maaiveld uit. En NOVA zal nooit een item brengen zoals zij het in haar bevooroordeelde gedachten heeft, maar NOVA zal de waarheid tonen.

Waar vind je dat nog, de objectieve waarheid? Dit soort mensen kun je met een gerust hart toevertrouwen een portret te maken over je, ter gelegenheid van de lancering van je eerste boek. En zeker na het compliment dat ik ze doe denken aan Renate Rubinstein. Tof hoor, de mensen van NOVA, die kunnen wel wat hebben, no hard feelings over Willem Lust of Jeroen Pauw.

Een portret maak je niet zomaar, een cameraploeg sjouwt een tijdje achter je aan. Wat zijn mijn plannen voor de maand maart, zit er nog iets filmbaars bij?

Ik dacht van wel: een debatje in Antwerpen met mijn favoriete nepbelg Dyab Abou Jahjah, een goed gesprek met Rob Muntz in het Parool theater, wat radio her en der, en natuurlijk wil ik Theo wel vragen of hij tijd heeft voor NOVA.

Maar geen van de voorstellen boeit NOVA. Vreemd, Ireen van Ditshuyzen heeft vijf jaar lang met een camera achter me aangezeuld, en zij zou een moord hebben gedaan voor deze beelden. Een portret maak je niet in een dag, maar ja, wie ben ik? NOVA zal wel weten wat ze doet.

'Zullen we een gesprek tussen jou en Abou Jahjah in de studio organiseren?'
'Eh, ik heb net één boek geschreven, ik zie er de toegevoegde waarde niet van in. Bovendien: er is geen enkele aanleiding om met Abou om de tafel te zitten, who the fuck am I, ik kom net kijken. En ik heb ook eigenlijk helemaal geen zin om mijn podium met hem te delen. Waarom gaan jullie niet mee naar Antwerpen, dat is tenminste echt, en daar heb ik een rol. Kun je meteen zien hoe 'leuk' dat soort bijeenkomsten zijn.'

NOVA kan niet. Geen filmploeg. Druk. En er is ook geen filmploeg om mijn gesprek met Rob Muntz en Jan Paul van der Wind in het Parool theater vast te leggen. Ze willen alles op een dag filmen, donderdag 25 maart. Donderdag komt me slecht uit. Toch zet ik met een zucht een streep door mijn agenda: VRIJ. Rob moet erg hard lachen om de nonsens die NOVA mij probeert wijs te maken:

'Yeah rite, ze hebben inderdaad maar één cameraploeg bij Nova ... haha!
'Ik snap er niets van, ze willen beelden maar geen enkel voorstel is goed. Radio hadden ze wel leuk gevonden, maar ja donderdag doe ik geen radio.'
'Donderdag? Nou weet je wat, laat me weten wat jou, hen, uitkomt, en dan kom je naar de studio in Hilversum en geven we ze de beelden die ze willen. Ach Ebru, die NOVA gasten willen toch nooit wat maar bel me even donderdag.'

DEAL!! Top.

Ook Theo kan donderdag niet, maar hij maakt tijd: 'kom maar om 12 uur.' Niet alleen mijn agenda boeit NOVA niet, ook Theo's agenda laat ze koud. De invulling van de draaidag wordt als een fait accompli gepresenteerd:

half 10 filmen en interview bij mij
dan naar de Ten Kate markt
dan naar een Burkashop in Slotermeer
dan naar de schoenenzaak op de PC Hooftstraat
18 uur bij Theo.

Juist. Ik snap er niets van: het portret gaat over mij en er is absoluut geen overleg met mij geweest. Wie heeft dit bedacht en waarom?

'Eh ik wil niet erg lullig doen maar eh, ik moet mezelf wel in een portret herkennen, denk je niet? Ik weet niet waar de Ten Kate markt is, laat staan dat ik er ooit kom, in Slotermeer wil ik niet dood gevonden worden, ik ben nog nooit in een Burkashop geweest en dat wil ik graag zo houden, en die schoenenzaak op de PC, ja prima maar wat gaan we daar doen? Daar kom ik ook nooit. O en trouwens: Theo heeft het druk. Hij is aan het repeteren met acteurs, maar wil graag voor mij meewerken hieraan. Theo kan om 12 uur, niet om 18. Dus het lijkt me dat we daar rekening mee moeten houden.'

'Ebru, ik vind dat dit erg moeizaam gaat.'

En aan wie ligt dat?

'Ik vind het een beetje raar dat je niet eens vraagt of Theo überhaupt kan, en zo ja hoe laat dan? En nogmaals ik heb geen idee waar de Ten Kate markt is, en het hele bestaan van een burkashop is een schande.'
'De Ten Kate markt is bij de Kinkerstraat.'
' Dat bedoel ik maar, je spreekt met iemand die zelfs nog nooit op de Albert Cuyp is geweest. Ik heb het idee dat jullie me in een hokje willen stoppen waar ik niets mee heb. Ik herken me absoluut niet in jullie plannen.'
'Ik vind het allemaal erg moeizaam gaan Ebru. Ik overleg even en we bellen je terug.'

Dan belt Camelea Buys, de dame die het portret gaat filmen:

'Ebru, ik wil je boze kant uitvergroten. En er zijn wel meer jonge hippe meiden met een mening en daar maken we geen portret van. Dus daarom stop ik je in een hokje waar jij niet in wilt, kun je dat begrijpen?'
'Nee. En ik ben helemaal niet boos. Bovendien, laat die jonge hippe meiden met mening dan ook een boek schrijven. Jouw hokje ben ik niet. Ik wist niet eens waar de Ten Kate markt was, en wat heb ik in een Burkashop te zoeken?'
'Ebru jij bent interessant omdat je ageert tegen de uitwassen van de islam en dat wil ik in beeld brengen.'
'Nou dan begrijp je het dus toch niet: ik ageer niet tegen de uitwassen van de islam, ik ageer tegen de mensen die faciliteren dat domme mensen onder het mom van democratie gehoord worden, respect toegedicht krijgen, en dat we daar een dialoog mee aangaan. Ik ageer tegen journalisten en programmamakers zoals jij die die mensen serieus nemen en een platform geven. Ik ageer tegen het AH hoofddoekje...'
'Zullen we naar de AH medewerker met het hoofddoekje gaan dan?'
'Je begrijpt het echt niet hè? Ik wil naar de AH manager die het in zijn aangetaste hersenen haalt om een AH hoofddoekje in te stellen i.p.v. te zeggen 'doe's even normaal, in mijn zaak geen hoofddoek'. Laten we die bezoeken.'
'Ebru jij ageert tegen de uitwassen van de Islam en dat maakt jou interessant...'
'Nogmaals: ik ageer niet tegen de uitwassen van de islam, ik ageer tegen de facilitators van het opheffen van onze geweldige samenleving.'

We komen er niet uit. Ik wil en pas niet in hun simplistische hokje, maar stel voor dat ze dan hun beelden zonder mij maken, en dat we over de veranderende samenleving praten. Naast nog tig andere voorstellen, ondere andere met andere jonge hippe meiden – mijn vriendinnen bij voorbeeld – praten over waarom ik mij wel zorgen maak over Nederland en zij niet. NOVA blijft star in haar hokje. En speelt het hoog: 'als jij je niet prettig voelt in ons hokje dan moeten we het voorbij laten gaan en geen portret maken.' Ongetwijfeld zijn er mensen die zich conformeren voor hun 15 minutes of fame. Zelf vind ik de vooralsnog enige vergelijking met Renate Rubinstein dat Renate 'bij het schrijven aan geen ander gehoor dan jezelf dacht.' Dan maak je toch lekker geen portret van me?

'Maar mag ik je later nog 'ns benaderen als we je in de studio voor een debat willen hebben?'

Zo grappig. Hoe hoog acht je zelf die kans? Maarr vooruit, sure. Surprise me.


Ebru Umar
[email protected]

Juwayriah
23-03-04, 20:36
Ach, ze moet toch wat joh...



Ze is zogenaamd kritisch...:moe:

850
23-03-04, 20:47
:duim: Goed stuk!

:handbang: Way to go Ebru!

Immanuel
23-03-04, 21:20
Geplaatst door Ramzi
Want, dat NOVA sucks dat wisten we al!!!


De waarheid doet pijn.

taouanza
24-03-04, 08:46
Geplaatst door Immanuel
De waarheid doet pijn.

Jij hebt dat stuk van Ebru niet gelezen he?:rolleyes:

VincentV
24-03-04, 08:53
Ebru is een veelbelovend talent en een verademing omdat ze laat zien dat er genoeg mogelijkheden zijn om je als allochtoon te ontplooien zonder op het slachtofferdenken te leunen. :duim:

taouanza
24-03-04, 08:57
Geplaatst door VincentV
Ebru is een veelbelovend talent en een verademing omdat ze laat zien dat er genoeg mogelijkheden zijn om je als allochtoon te ontplooien zonder op het slachtofferdenken te leunen. :duim:

Dus de rest moet het hebben van slachtofferindustrie?

Trouwens zij klaagt ook alleen kan jij je daar in vinden.Dus..

Maar ik had het over Ebru's mening over Nova volgens haar is Nova niet zo objectief en hebben ze een hokjesgeest ben je het daar mee eens?

plexus
24-03-04, 09:05
nog nooit op Albert Cuyp markt geweest.. :jammer:

VincentV
24-03-04, 09:09
Geplaatst door taouanza
Dus de rest moet het hebben van slachtofferindustrie?

Trouwens zij klaagt ook alleen kan jij je daar in vinden.Dus..

Maar ik had het over Ebru's mening over Nova volgens haar is Nova niet zo objectief en hebben ze een hokjesgeest ben je het daar mee eens?
Daar ben ik het wel mee eens ja, ik vind Nova een erg tendentieus programma. Ik denk dat uit Ebru's beschrijving overduidelijk naar voren komt dat Nova haar alleen interessant vindt als ze zich in dat hokje laat duwen van iemand die tegen de islam schopt.

De ene keer halen ze El Moumni op een valse manier onderuit of maken ze stiekem opnamen in een moskee, de andere keer zie je weer een discussie voorbij komen over moslims in Nederland/hoofddoekjes waar weer alleen een zeer eenzijdig pro-islam panel voor is uitgenodigd die zonder tegenspraak hun gal kunnen spuien.

Ik ben geen vaste Nova kijker, maar ik heb zelf de indruk dat ze de laatste tijd positiever over moslims/de islam berichten. Misschien onder invloed van onze maroc.nl voorzitter? Wat is jouw indruk hierover?

taouanza
24-03-04, 09:16
Geplaatst door VincentV
Daar ben ik het wel mee eens ja, ik vind Nova een erg tendentieus programma. Ik denk dat uit Ebru's beschrijving overduidelijk naar voren komt dat Nova haar alleen interessant vindt als ze zich in dat hokje laat duwen van iemand die tegen de islam schopt.

De ene keer halen ze El Moumni op een valse manier onderuit of maken ze stiekem opnamen in een moskee, de andere keer zie je weer een discussie voorbij komen over moslims in Nederland/hoofddoekjes waar weer alleen een zeer eenzijdig pro-islam panel voor is uitgenodigd die zonder tegenspraak hun gal kunnen spuien.

Ik ben geen vaste Nova kijker, maar ik heb zelf de indruk dat ze de laatste tijd positiever over moslims/de islam berichten. Misschien onder invloed van onze maroc.nl voorzitter? Wat is jouw indruk hierover?

Helemaal niet! Zeker toen ik heb gezien hoe ze Ali Daoudi verbaal probeerden te lynchen.
Maar ik kijk eigenlijk helemaal niet naar Nova.Toevallig die avond met Ali Daoudi maar voor de rest heb ik het gehad met de Nederlands media.
Ik vind het niet objectief en/of worden te laat uitgezonden.

VincentV
24-03-04, 09:21
Geplaatst door taouanza
Helemaal niet! Zeker toen ik heb gezien hoe ze Ali Daoudi verbaal probeerden te lynchen.
Maar ik kijk eigenlijk helemaal niet naar Nova.Toevallig die avond met Ali Daoudi maar voor de rest heb ik het gehad met de Nederlands media.
Ik vind het niet objectief en/of worden te laat uitgezonden.
Dat lynchen vond ik nu eigenlijk nogal meevallen, ik verbaasde me er eerder over dat die presentatrice op een aantal punten niet verder doorvroeg, toen Daoudi bijvoorbeeld liet doorschemeren weinig problemen te hebben met vliegtuigen die op het Pentagon neerstorten. Bovendien kon Daoudi ook van tevoren weten dat hij een verdedigende rol moest vervullen, aangezien de discussie over moslimterrorisme ging. Als hij daar geen trek in had, had hij beter niet mee kunnen doen.

taouanza
24-03-04, 09:25
Geplaatst door VincentV
Dat lynchen vond ik nu eigenlijk nogal meevallen, ik verbaasde me er eerder over dat die presentatrice op een aantal punten niet verder doorvroeg, toen Daoudi bijvoorbeeld liet doorschemeren weinig problemen te hebben met vliegtuigen die op het Pentagon neerstorten. Bovendien kon Daoudi ook van tevoren weten dat hij een verdedigende rol moest vervullen, aangezien de discussie over moslimterrorisme ging. Als hij daar geen trek in had, had hij beter niet mee kunnen doen.

Hoezo is hij moslimterrorist.
En ik vind het heel raar dat men zichzelf als graadmeter neemt en dan spreekt over een discussie.
Ik heb astma als iemand rookt het ik daar last van en dat vind ik erg.
Stel je voor ik zeg dat tegen een roker die graag rookt en die zou tegen mij zeggen:Roken?Nee dat vind IK niet erg.
:moe:

VincentV
24-03-04, 09:29
Geplaatst door taouanza
Hoezo is hij moslimterrorist.
En ik vind het heel raar dat men zichzelf als graadmeter neemt en dan spreekt over een discussie.
Ik heb astma als iemand rookt het ik daar last van en dat vind ik erg.
Stel je voor ik zeg dat tegen een roker die graag rookt en die zou tegen mij zeggen:Roken?Nee dat vind IK niet erg.
:moe:
Hij is geen moslimterrorist maar wel overduidelijk uitgenodigd vanwege zijn islamitische/Marokkaanse achtergond.

Wat bedoel je in deze context met "zichzelf als graadmeter neemt en dan spreekt over een discussie"?

taouanza
24-03-04, 09:55
Geplaatst door VincentV
Hij is geen moslimterrorist maar wel overduidelijk uitgenodigd vanwege zijn islamitische/Marokkaanse achtergond.

Wat bedoel je in deze context met "zichzelf als graadmeter neemt en dan spreekt over een discussie"?

De uitspraak van Wilders:Ik lus die hoofddoekjes rauw.
Vind Ephimenco niet erg dus is het niet erg en moeten de moslims niet erg vinden.
Jij vond Ephimenco en Polak niet onredelijk dus waren ze niet onredelijk.
Ik vind dat geen vruchtbare discussie als je de mening van de ander niet serieus neemt.
Dan ben je gewoon je mening aan het opdringen.

VincentV
24-03-04, 10:07
Geplaatst door taouanza
De uitspraak van Wilders:Ik lus die hoofddoekjes rauw.
Vind Ephimenco niet erg dus is het niet erg en moeten de moslims niet erg vinden.
Jij vond Ephimenco en Polak niet onredelijk dus waren ze niet onredelijk.
Ik vind dat geen vruchtbare discussie als je de mening van de ander niet serieus neemt.
Dan ben je gewoon je mening aan het opdringen.
Hoe kom je erbij dat Ephimenco, Polak en ik het absolute gelijk hebben? Een discussie lijkt me juist vruchtbaar wanneer iemand voor zijn eigen standpunten staat en deze verdedigt?

taouanza
24-03-04, 10:15
Geplaatst door VincentV
Hoe kom je erbij dat Ephimenco, Polak en ik het absolute gelijk hebben? Een discussie lijkt me juist vruchtbaar wanneer iemand voor zijn eigen standpunten staat en deze verdedigt?

Nou zo gedroegen ze zich wel.
Om je standpunten te kunnen verdedigen moeten ze je wel laten uitpraten en niet dingen voor je invullen.

Als Amerika andere landen aanvalt waarom is het zo schokkenda als Amerika wordt aangevallen?
Wie bepaalt wat schokkend is en wat niet?
Polak?Ephimenco? Jij?

VincentV
24-03-04, 10:18
Geplaatst door taouanza
Nou zo gedroegen ze zich wel.
Om je standpunten te kunnen verdedigen moeten ze je wel laten uitpraten en niet dingen voor je invullen.

Als Amerika andere landen aanvalt waarom is het zo schokkenda als Amerika wordt aangevallen?
Wie bepaalt wat schokkend is en wat niet?
Polak?Ephimenco? Jij?
Vanuit Nederlands oogpunt gezien is dat schokkend. In een Arabisch land zou dat misschien anders liggen, maar aangezien het een Nederlandse actualiteitenrubriek betreft....

taouanza
24-03-04, 10:20
Geplaatst door VincentV
Vanuit Nederlands oogpunt gezien is dat schokkend. In een Arabisch land zou dat misschien anders liggen, maar aangezien het een Nederlandse actualiteitenrubriek betreft....

En waarom is een aanval van Amerika niet schokkend?