PDA

Bekijk Volledige Versie : Een niet-moslim die de salaat verricht

Abdulwadud
24-03-04, 09:14
Het is januari 1996. Vol van alle indrukken opgedaan tijdens mijn eerste verblijf in Senegal land ik een paar dagen voor het begin van de vastenmaand ramadan op Schiphol met het voornemen mij zeker te verdiepen in islam, de religie waarmee ik in Senegal op zo’n positieve wijze in aanraking ben gekomen.

Een goed begin lijkt mij het meedoen met de ramadan. Ik haal bij een islamitische slager een lijstje met de tijden en begin de volgende dag met goede moed te vasten. In mijn onschuld vast ik de eerste paar dagen van de ramadan te lang. In de ochtend begin ik op het juiste tijdstip, maar ’s avonds vast ik door tot het moment waarop het nachtgebed (‘isja) dient te worden verricht – dat moet natuurlijk het avondgebed zijn (maghrieb). Alhamdulillah word ik door een moslim op het juiste spoor gezet en zet ik de ramadan voort zoals het hoort.

Nog voor mijn verblijf in Senegal heb ik mij al aangemeld als vrijwilliger bij het Internationaal Filmfestival in mijn geboorteplaats Rotterdam. Daar doe ik nu (eind januari/begin februari 1996) kassa- en ‘call center’-werkzaamheden en tussen alle bedrijven door (werken en heel veel films kijken) neem ik nauwelijks de tijd om mij in islam te verdiepen.

Dan is het 2 februari: mijn verjaardag. Volgens de Gregoriaanse kalender althans. Ik weet op dat moment nog niet dat ik volgens de Islamitische kalender op 19 Ramadan (!) verjaar. Van mijn grootvader, Willem Lodewijk Schippers, krijg ik vijftig gulden als verjaardagscadeau. Tussen twee films door bezoek ik een grote boekhandel en koop van het geld de heilige koran voorzien van een Nederlandse ‘vertaling’.

Na afloop van het filmfestival keer ik terug naar Uilenstede, Amstelveen. Ik heb in Rotterdam al eerder door de koran gebladerd maar ben er nog niet echt voor gaan zitten. Nu terug in mijn studentenkamertje wel. Maar zo onvoorbereid als ik ben, nog zonder mensen die mij wegwijs kunnen maken in de hoeveelheid aan soera’s en aya’s, vind ik het wel heel erg moeilijk om er door heen te komen. Vragen komen in mij op, zoals: “Waarom zegt Allah soms ‘wij’, hij is toch juist één (tawhid heet dat, leer ik later) en geen drieëenheid of zo?” En ik wil echt meer van islam weten voordat ik de shahada uitspreek.

Gelukkig krijg ik van iemand het boek “Kom tot het gebed”. Ik besluit op een actieve manier mij in islam te verdiepen en begin mij stap-voor-stap het islamitisch gebed (de 'salaat') eigen te maken. In Senegal was het juist die uitoefening van het gebed dat als eerste mijn aandacht trok. Ik spreid mijn zojuist aangeschafte gebedskleedje uit naar het zuidoosten, zet het boek voor mij met de juiste bladzijde geopend en begin aarzelend het OPENINGshoofdstuk Al-Fatihah te lezen. Dat leren van de salaat OPENt mijn hart en dan begin ik mij daadwerkelijk in de koran te verdiepen.

Ik kom in contact met een Indonesische moslimgemeenschap in Amsterdam waar ik een aantal lezingen in het Nederlands over islam kan bijwonen; ik kan dan inmiddels de salaat verrichten zoals het hoort. Dat, en ook mijn enthousiasme, wekt bij die Indonesiërs de indruk dat ik reeds moslim ben. Wanneer blijkt dat dat niet zo is, is de verslagenheid groot.

* * *
Meer lezen over de voorgeschiedenis en hoe het verder gaat na deze gebeurtenis (de shahada die ik afleg bijvoorbeeld)? Klik dan op deze link: http://abdulwadud.web-log.nl/index.log?date=1070270034

Fillastiene
25-03-04, 15:36
Moge Allah je nog verder leiden...

:)

RinC
28-03-04, 00:49
Masha Allah :D

Dit vond ik zó mooi op je webloggie:

"Dan gaan de monsters weg!"

Het is even na vijven en bijna tijd voor diouli timiss (salaat al-maghrieb). In de doucheruimte doe ik de diapp (wudu, de wassing voor het gebed). Mijn dochtertje van bijna vier, Kiné, slaat het ritueel met grote interesse gade. "Ik ga je helpen" zegt ze. Met 'papa helpen' bedoelt ze 'meebidden met papa'. Soms heeft ze het geduld om het hele gebed mee te doen, soms is ze na één rakaat al weer verdwenen.
Ik vraag haar "Waarom wil je papa zo graag helpen?" "Nou, dan gaan de monsters weg!" zegt ze.
En gelijk heeft ze!

Abu Hureira vertelde dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: "Wanneer Satan de oproep tot het gebed hoort, keert hij om en laat een wind zo hard dat hij de oproep niet hoort. Is de oproep beëindigd, dan komt hij weer terug en leidt (de gedachten van hen die gaan bidden) af. Wanneer het gebed begint, rent hij weer weg zodat hij het niet hoort uitspreken. Houdt het uitspreken op dan keert hij weer terug en leidt (de gedachten van hen die het gebed verrichten) af.
Overgeleverd door Moeslim.

denker
13-04-04, 19:55
Het valt me toch steeds op dat veel moslims het vaak over winden en poep hebben. Zijn ze blijven hangen in de anale fase? Ik hoop dat de Ware God van Liefde inderdaad zoveel mogelijk mensen blijft leiden. Ik ben ook in Senegal geweest en me rot geschrokken van de armoede en ellende en de druk van de islam. Ik bedoel, als je vijf keer per dag dat geloei hoort en nooit iets van een andere godsdienst of leer hoort, kun je niet in vrijheid een keuze maken. De gevaren van een theocratie, een samenleving met godsdienst als uitgangspunt, zijn mij dubbel en dwars duidelijk geworden. De mensen zijn passief en fatalistisch, de regering vindt het ook allemaal wel best en de arme zielen moeten maar harder bidden dat ze ooit eens elke dag fatsoenlijk te eten hebben. Nee, geef mij maar de God van Liefde; die stelt dat leiders hun volk moeten dienen in plaats van ze te overheersen. Zoals de Mensenzoon alles gaf uit liefde voor de mensen. Ik blijf bidden dat moslims het liefdevolle gezicht van Jezus zullen zien en ervaren dat Hij echt de enige weg is naar eeuwig leven.

denker
13-04-04, 20:06
Mag ik de enthousiasteling over Senegal vragen wat hij zo geweldig vindt aan de islam? De bedelende vrouwen met kinderen die verstoten zijn door hun man die meent zoveel mogelijk kinderen te moeten verwekken bij minstens vier vrouwen? De polygamie die zorgt dat aids vele slachtoffers maakt en dat er maar steeds kinderen zonder enig vooruitzicht bijkomen? Met zijn 15-en genieten van 1 kippeboutje? De gehandicapten die als bedealaars in een hoek van de straat liggen en moeten leven van giften van een toerist (zgn. christenhond) zoals ondergetekende? Vergeef de mensen,zij weten niet wat zij doen...zij weten ook allang niet meer wat recht is en wat krom! Zij laten zich in de luren leggen door misleidende praatjes over Respect en Brotherhood! Terwijl de ware geest van naastenliefde en fatsoenlijk en diendend bestuur van een land (zoals in het calvinistische Nederland) ver te zoeken is! De mensen moeten het doen, voor elkaar en met elkaar! Zonder overal continu God bij te halen! Dat is de ware wil van God, dat wij samenwerken. En die godsdienstfanaten leveren niet bepaald een goede bijdrage! God heeft een hekel aan mensen die opvallend bidden in de straten, die anderen laten zien hoe vroom en heilig zij zijn of zichzelf vinden! Bijv. door bepaalde kleren of sluiers te dragen! God zit in je hart! Niet in haar op je gezicht of sluiers en hoofddoeken! DAt is allemaal oppervlakkige bullshit die mensen uit elkaar drijft! maar, de koran is geschreven voor natioinalistische arabieren, de Bijbel honderden jaren eerder voor ALLE MENSEN! Simpelweg omdat alle mensen kinderen zijn van God! Maar wie in een valse profeet gelooft (is aangekondigd in de Bijbel) en afgoden zoals geweld en geld najaagt (zoals een zgn. heilige oorlog) gaat onherroepelijk verloren! Welke volken zijn nu eigenlijk daadwerkelijk gezegend omdat zij in vrede en voorspoed leven? Wat doen zij dat mensen in het midden-oosten niet doen? Vertel me dat eens?? Zonder met de bekende riedels met vooroordelen te komen? Godzijdank zijn overal christenen, ook in het midden oosten en arabische landen waar zij met de dood worden bedreigd en doodgemarteld en vermoord. De verdraagzame islam. Laat me toch niet lachen!

denker
13-04-04, 20:06
Mag ik de enthousiasteling over Senegal vragen wat hij zo geweldig vindt aan de islam? De bedelende vrouwen met kinderen die verstoten zijn door hun man die meent zoveel mogelijk kinderen te moeten verwekken bij minstens vier vrouwen? De polygamie die zorgt dat aids vele slachtoffers maakt en dat er maar steeds kinderen zonder enig vooruitzicht bijkomen? Met zijn 15-en genieten van 1 kippeboutje? De gehandicapten die als bedealaars in een hoek van de straat liggen en moeten leven van giften van een toerist (zgn. christenhond) zoals ondergetekende? Vergeef de mensen,zij weten niet wat zij doen...zij weten ook allang niet meer wat recht is en wat krom! Zij laten zich in de luren leggen door misleidende praatjes over Respect en Brotherhood! Terwijl de ware geest van naastenliefde en fatsoenlijk en diendend bestuur van een land (zoals in het calvinistische Nederland) ver te zoeken is! De mensen moeten het doen, voor elkaar en met elkaar! Zonder overal continu God bij te halen! Dat is de ware wil van God, dat wij samenwerken. En die godsdienstfanaten leveren niet bepaald een goede bijdrage! God heeft een hekel aan mensen die opvallend bidden in de straten, die anderen laten zien hoe vroom en heilig zij zijn of zichzelf vinden! Bijv. door bepaalde kleren of sluiers te dragen! God zit in je hart! Niet in haar op je gezicht of sluiers en hoofddoeken! DAt is allemaal oppervlakkige bullshit die mensen uit elkaar drijft! maar, de koran is geschreven voor natioinalistische arabieren, de Bijbel honderden jaren eerder voor ALLE MENSEN! Simpelweg omdat alle mensen kinderen zijn van God! Maar wie in een valse profeet gelooft (is aangekondigd in de Bijbel) en afgoden zoals geweld en geld najaagt (zoals een zgn. heilige oorlog) gaat onherroepelijk verloren! Welke volken zijn nu eigenlijk daadwerkelijk gezegend omdat zij in vrede en voorspoed leven? Wat doen zij dat mensen in het midden-oosten niet doen? Vertel me dat eens?? Zonder met de bekende riedels met vooroordelen te komen? Godzijdank zijn overal christenen, ook in het midden oosten en arabische landen waar zij met de dood worden bedreigd en doodgemarteld en vermoord. De verdraagzame islam. Laat me toch niet lachen!

Abdulwadud
13-04-04, 21:02
Denker, voor jou jouw levenswijze, voor mij mijn levenswijze.
http://www.islamicity.com/MOSQUE/ARABICSCRIPT/AYAT/109/109_1.htm (Soera Al-Kafiroen, Realplayer)
Trouwens, in Senegal wonen zo'n 5% christenen die in alle harmonie met de moslims samenleven. Eén voorbeeld: alle christelijke en moslimfeestdagen zijn voor iedere Senegalees/Senegalese een feestdag. Vriendschappen overstijgen de religieuze verschillen.

DE EERSTE PRESIDENT VAN SENEGAL, LEOPOLD SEDAR SENGHOR, WAS EEN CHRISTEN. DE TWEEDE , ABDOU DIOUF, WAS GETROUWD MET EEN KATHOLIEKE VROUW. DE HUIDIGE, ABDOULAYE WADE, IS GETROUWD MET EEN FRANCAISE, HAAR RELIGIE KEN IK NIET.

Duidelijk genoeg! :regie: Denker, denk nou 's na... :zwaai:

Hninanl
14-04-04, 17:33
Masha Allah....

Zjazakou Allahou Gairan ...Prachtig verhaal en een inspiratie voor velen.

In je intervieuw herken ik je reactie mbt soera Arrahmaan.

Ik ben zelf geboren moslim, maar hebtot vorig jaar (was toen 28) eigenlijk weinig gepraktiseerd muv de ramadaan. Ik wilde wel, maar shaitan versloeg me...
Voordat de Ramadaan begon, bedacht ik mij dat ik aan de overkant van de straat waar ik woonde de heilige koran ging kopen en een paar boekjes van " kleine moslims-srie..". Het boek Kom tot het gebed had ik al jaren, maar lag in de kast.
Toen ik die dag aankwam met de Koran, biggelden de tranen over mijn wangen...eindelijk alhamdoulilah...ik wist ik ben af van Shaitan!! Ik ben diezelfde week nog begonnen met de salaat te verrichten, heb alle "kleine moslims-reeks" helemaal uitgelezen (makkelijk en simpeltaalgebruik, maar wel de essentie neerzetten) en ben begonnen in de Ramadaan de Koran te lezen. Hoe verder ik kwam, hoe sterker mijn Imaan werd, hoe meer de puzzels op hun plek vielen, hoe meer ik tot de ummah van de profeet SAW wil behoren.
Ik ben van baan gewisselt en Alhamdou lilah is daar een moskee aanwezig zodat ik tijdens werk ook de salaat op tijd kan verrichten.
Ik hoop dat Allah SWT mij de kracht zal geven om het onderwerp hijab aan te kaarten op mijn werk. Ieder stap die ik zet brengt mij dichter bij Allah.

Muziek van Yusuf Islam en Zain Bhikha en friends is ook heel inspirerend.

"Have faith, step on to the cloud of Islam, and you will discover the light of Imaan. Proclaim this messsage entrusted to you, and yhe cloud of Islam will carry you.."

Inshallah zal de gehele mensheid de weg (terug) naar de Islam vinden!

Assalamou Alaikoum

Abdulwadud
15-04-04, 09:45
Wa aleikoem assalaam, Hninanl !

Mashallah, wat fijn om te lezen dat een geboren moslima zich verdiept in haar eigen religie. Ik noem mijzelf in islam nog een kind. Een kind van ruim acht jaar: http://abdulwadud.web-log.nl/index.log?ID=383496.
Op 31 maart 1996 heb ik de salaat uitgesproken in de aanwezigheid van een imam en heel veel getuigen: http://abdulwadud.web-log.nl/index.log?ID=125441.

Voor wat betreft soera Ar-Rahmaan: als je Realplayer hebt kun je deze soera, en alle andere soera's, online beluisteren, lezen en de betekenis in diverse talen meelezen. Voor mij is dat een zeer geschikte manier om soera Ar-Rahmaan "te ondergaan", te beleven. Dit is de link direct naar die soera: http://www.islamicity.com/MOSQUE/ARABICSCRIPT/AYAT/55/55_1.htm.
Indien je geen Realplayer hebt, vindt je op mijn weblog een link om de gratis Realplayer te downloaden: http://abdulwadud.web-log.nl.

Dit zijn wat zoekresultaten voor online verkrijgbaar audio- en video-materiaal van Yusuf Islam en Zain Bhikha (meestal met Realplayer te beluisteren/bekijken, soms met Windows Media Player):
http://www.metacrawler.com/info.metac/search/audio/yusuf%2Bislam
http://www.metacrawler.com/info.metac/search/multimedia/yusuf%2Bislam%2Bvideo
http://www.metacrawler.com/info.metac/search/audio/Zain%2BBhikha

Wassalaam,
Dat Allah soebhana wa ta'ala je moge leiden op het rechte pad. Amien.

Abdulwadud.

denker
16-04-04, 18:55
Zoals een moslimgeestelijke (gestoorde) het Nederlands een brabbeltaal voor barbaren heeft genoemd (over respect gesproken), zo ervaar ik de prietpraat die hierboven staat. Je denkt toch niet dat ik voor mijn lol naar zo'n zingende zaag of dat kattegejank ga luisteren? Naar 13e eeuwse onzin waarvan het meeste oproepen tot haat en geweld en de rest waardeloos voor deze tijd is? Ook al wordt een enkele keer iets zinnigs beweerd, wat rechtstreeks is overgenomen uit de Bijbel die er al 7 eeuwen eerder was! Hoela hoela amehulah! En ze kregen een heleboel kinderen en die zeiden allemaal; Amehulah (in goed Engels betekent dit Fuck you)!

denker
16-04-04, 18:55
Zoals een moslimgeestelijke (gestoorde) het Nederlands een brabbeltaal voor barbaren heeft genoemd (over respect gesproken), zo ervaar ik de prietpraat die hierboven staat. Je denkt toch niet dat ik voor mijn lol naar zo'n zingende zaag of dat kattegejank ga luisteren? Naar 13e eeuwse onzin waarvan het meeste oproepen tot haat en geweld en de rest waardeloos voor deze tijd is? Ook al wordt een enkele keer iets zinnigs beweerd, wat rechtstreeks is overgenomen uit de Bijbel die er al 7 eeuwen eerder was! Hoela hoela amehulah! En ze kregen een heleboel kinderen en die zeiden allemaal; Amehulah (in goed Engels betekent dit Fuck you)!

denker
16-04-04, 18:59
Dat in Senegal alle religieuze feestdagen gevierd worden, zowel christelijk als islamitisch, is een direct gevolg van de regulerende en stabiliserende invloed van het westerse Frankrijk!!! Staat en religie gescheiden, la laicitee! Dat muslims dat maar goed in hun oren knopen, ook al zijn ze overal uit op heerschappij in hun hoogmoedswaanzin, zelfoverschatting en gebrek aan realiteitszin. Liever laten ze zich opzwepen door de eerste de beste dolgedraaide mollah die alles wil mollen en kapotmaken.

denker
16-04-04, 19:02
Moge God je niet verder misleiden...en zeker niet naar de Filistijnen. En Zeloten zoals in het midden oosten hebben we ook niet nodig evenmin als tirannieke farao's uit Egype. God heeft zijn volk namelijk bevrijd van de slavernij in Egypte. (dat is nu een van de armste landen ter wereld).

Ronceval
18-04-04, 20:55
"Dan gaan de monsters weg!"

Het is even na vijven en bijna tijd voor diouli timiss (salaat al-maghrieb). In de doucheruimte doe ik de diapp (wudu, de wassing voor het gebed). Mijn dochtertje van bijna vier, Kiné, slaat het ritueel met grote interesse gade. "Ik ga je helpen" zegt ze. Met 'papa helpen' bedoelt ze 'meebidden met papa'. Soms heeft ze het geduld om het hele gebed mee te doen, soms is ze na één rakaat al weer verdwenen.
Ik vraag haar "Waarom wil je papa zo graag helpen?" "Nou, dan gaan de monsters weg!" zegt ze.
En gelijk heeft ze!
Blijft de vraag wie die monsters in het hoofdje van dat onschuldige kind heeft ingeprent.