PDA

Bekijk Volledige Versie : Imago Bush dreigt door Clarke te vergruizen



Zwarte Schaap
24-03-04, 14:20
Imago Bush dreigt door Clarke te vergruizen

Van onze correspondent Jan Tromp

Republikeinen in Witte Huis hadden volgens terrorisme-expert een obsessieve weerzin tegen Saddam Hussein - en vergaten Al Qa'ida

NEW YORK - George Bush heeft zichzelf uitgeroepen tot de opperbevelhebber van de oorlog tegen het terrorisme. Het is de kern van zijn verkiezingscampagne. Geen enkele andere Amerikaanse politicus heeft de nationale veiligheid zo geborgen als de zittende president. Stem op George W. Bush en de terroristen zullen verdelgd worden, een voor een, dood of levend.

Plotseling is het in het publieke debat in de VS zeer de vraag of deze voorstelling van zaken niet een constructie is. Maandag verscheen van Richard Clarke, voormalig adviseur inzake terrorismebestrijding, het boek Against all Enemies. Het had de werking van een clusterbom.
Het raakt de presidentiële campagne, die net op gang begint te komen, in het hart: Bush is niet de oorlogspresident die hij zegt te zijn. Hij koesterde samen met zijn vice-president Dick Cheney en zijn vrienden op het Pentagon een obsessieve weerzin tegen Saddam Hussein. Maar in weerwil van waarschuwingen heeft hij het terrorisme van Al Qa'ida links laten liggen, totdat het zich op 11 september 2001 in zijn onvoorstelbare omvang aan Amerika opdrong. Maar ook toen was de president in beslag genomen door Saddam Hussein, zijn gekoesterde spookbeeld, en dus niet door de echte bedreigingen van de Amerikaanse veiligheid.

'Ga na of Saddam dit deed. Ga na of hij op een of andere manier hierbij betrokken is.' Clarke citeert de president in de Situation Room van het Witte Huis, op de avond van de twaalfde september 2001. 'Maar meneer de president, Al Qa'ida heeft dit gedaan.' 'Weet ik, weet ik, maar ga na of Saddam erbij betrokken was, ga het gewoon na.'

Clarke beschrijft dat hij probeerde beleefd te blijven. 'Weet u, we hebben verschillende malen bekeken of Al Qa'ida door staten gesteund wordt en we hebben geen enkele band met Irak gevonden.' De president: 'Kijk naar Irak, naar Saddam.'

Zondagavond in een interview op CBS voegde Clarke eraan toe dat Bush 'zeer intimiderend' was geweest. 'Ik bedoel dat we maar met één antwoord mochten terugkomen.' Clarke beschrijft een bijeenkomst in januari 2001 met leden van de nieuwe regering van Bush: 'Mijn boodschap was krachtig. Al Qa'ida is in oorlog met ons, waarschijnlijk hebben ze slapende cellen in de VS.'

De reacties verschilden; de meest markante kwam van Paul Wolfowitz, ideoloog achter het neoconservatisme en onderminister van Defensie. Wolfowitz: : 'Ik begrijp gewoon niet waarom we beginnen te praten over die ene man Bin Laden. (...) Er zijn anderen die ook bezig zijn. Het Iraakse terrorisme bijvoorbeeld.' Clarke: 'Paul, ik ben mij niet bewust van enig door Irak gesteund terrorisme dat gericht is op de VS.'

In het kamp van Bush kunnen ze zijn bloed wel drinken. Een zorgvuldig opgebouwd imago dreigt te vergruizen. Wat John Kerry heel voorzichtig en stap voor stap misschien zou kunnen onttakelen, doet Clarke in één keer. Is George Bush wel de veilige veste waarvoor hij zich uitgeeft?

'Het boek is een verward, vals, zure-druivenverslag van een gedemotiveerde regeringsambtenaar die wil scoren en de regering-Bush wil vernietigen, waarvan hij deel uitmaakte als overblijvertje uit de jaren van Clinton.' De conservatieve columnist John Pohoretz verwoordde pregnant de wanhoop die zich heeft meester gemaakt van het regeringskamp.

Een van de moeilijkheden is dat Richard Clarke niet zomaar is weg te zetten als een lakei van het Democratische partijbelang. Hij stond in 2000 geregistreerd als Republikein. Hij was een carrière-ambtenaar die begon onder de Republikeinse president Reagan. Hij gold in menige veiligheidskwestie als een havik.

De kwestie-Clarke overschaduwt veel, ook de publieke verhoren van gisteren en vandaag door een onderzoekscommissie van voormalige politici naar de vraag of 11 september voorkomen had kunnen worden. De ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie, Colin Powell en Donald Rumsfeld, deden gisteren hun best om voor de commissie het beeld dat Clarke heeft opgetrokken, te ondermijnen.

Omstandig zetten ze uiteen hoezeer bestrijding van het terrorisme van Al Qa'ida hen in beslag nam, vanaf hun uur van aantreden. Maar het waren overwegend bezweringsformules. Voorlopig is de aanklacht van Clarke nog niet van tafel.

Bron: De Volkskrant 24/03/04

plexus
24-03-04, 14:33
ik voorzie een paar stormige dagen voor bush en daarna gaat de strijd vrolijk verder tot 11-11...

taouanza
24-03-04, 14:42
Geplaatst door plexus
ik voorzie een paar stormige dagen voor bush en daarna gaat de strijd vrolijk verder tot 11-11...

Duh
As if Amerikanen fouten kunnen maken
Whateva Bush heeft een grote zak met geld

barfly
24-03-04, 14:47
Ik hoop dat meer mensen hun mond open zullen doen over de Bush regering en dat die Amerikanen eindelijk wakker zullen worden en zich zullen realiseren dat Bush eigenlijk in Scheveningen gevangen zou moeten zitten. Maarja dat wil Balkie niet denk ik zo stel je voor je mede christen opsluiten...

~Panthera~
24-03-04, 14:52
Geplaatst door barfly
Ik hoop dat meer mensen hun mond open zullen doen over de Bush regering en dat die Amerikanen eindelijk wakker zullen worden en zich zullen realiseren dat Bush eigenlijk in Scheveningen gevangen zou moeten zitten. Maarja dat wil Balkie niet denk ik zo stel je voor je mede christen opsluiten...
------------

Laat ik nou de indruk krijgen dat je Bush niet ziet zitten, waarom nou niet ? tis toch zo'n aardige man. http://www.mainzelahr.de/smile/froehlich/rotfl.gif

850
24-03-04, 14:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Imago Bush dreigt door Clarke te vergruizen

Van onze correspondent Jan Tromp



Die Jan Tromp is n democraat

Immanuel
24-03-04, 15:05
Ik ben benieuwd of Al Qaida, net zoals in Spanje, ook tijdens de amerikaanse verkiezingen van dit jaar een aanslag pleegt.

850
24-03-04, 15:08
Geplaatst door Immanuel
Ik ben benieuwd of Al Qaida, net zoals in Spanje, ook tijdens de amerikaanse verkiezingen van dit jaar een aanslag pleegt.

Tijdens de olympische spelen........

taouanza
24-03-04, 15:16
Geplaatst door Immanuel
Ik ben benieuwd of Al Qaida, net zoals in Spanje, ook tijdens de amerikaanse verkiezingen van dit jaar een aanslag pleegt.

Het zou hun opdrachtgever wel goed uitkomen nietwaar?:rolleyes:

Zwarte Schaap
24-03-04, 20:36
Nu op netwerk ! Check anders de herhaling.

Zwarte Schaap
25-03-04, 15:42
Clarke spaart de regering-Bush niet


Dat Richard Clarke de regering-Bush niet zou sparen, was voorzien. Maar dat het optreden van de voormalige terreurbestrijder van het Witte Huis zo vernietigend zou zijn, zal de president in zijn ergste dromen niet verwacht hebben.

Het was niet de kritiek op de politiek van Bush die gisteren het meeste doel trof, hoe hard die ook was. Nee, het was de verklaring die Clarke aflegde aan het begin van zijn getuigenis voor de onderzoekscommissie naar de aanslagen van elf september 2001. Zich richtend tot de aanwezige nabestaanden van de al-Qaida-aanslagen, zei Clarke: ''Uw regering is tegenover u in gebreke gebleven. Degenen die u moesten beschermen, zijn in gebreke gebleven. Ík ben in gebreke gebleven. En ik vraag daarvoor begrip en vergeving.''

Sinds Clarke verleden week de publiciteit binnendenderde met een boek waarin hij de vloer aanveegde met Bush' war on terror, was duidelijk dat zijn getuigenis voor de commissie een krachtmeting zou worden tussen de voormalige 'anti-terrorisme-tsaar' en de niet-aanwezige president. De man die dertig jaar lang achter de schermen werkte, en drie Republikeinse presidenten heeft gediend, bleek te beschikken over een goed ontwikkeld gevoel voor dramatiek, en bleef onverstoorbaar onder de ondervraging, die soms regelrecht vijandig was.

''De regering zei wel de dreiging van al-Qaida belangrijk te vinden, maar ze vond het nooit urgent, hoezeer ik daar ook op aandrong,'' zei Clarke. Hij bleef erbij dat Bush de strijd tegen het terrorisme 'enorm heeft ondermijnd' door ten strijde te trekken tegen Irak, 'dat niets met elf september te maken had'.

Het Witte Huis bracht gisteren en eergisteren bijna al zijn kopstukken in stelling om 'het gevaar Clarke' te bezweren. Vice-president Dick Cheney, die zelden interviews geeft, liet via een radiostation weten dat Clarke uit persoonlijke frustratie handelde; hij zou onderminister hebben willen worden, maar werd afgewezen. Condolleezza Rice, de Nationale Veiligheidsadviseur, verscheen in de ontbijtshows van álle vijf de belangrijke televisiestations om Clarke verder onderuit te halen, de ministers Powell en Rumsfeld hadden hun getuigenis voor de onderzoekscommissie gebruikt om de kritiek van Clarke te weerleggen, en hetzelfde deed CIA-directeur George Tenet gisteren.

Het Republikeinse commissielid John F. Lehman, die zei 'altijd een fan te zijn geweest' van Clarke, wierp hem voor de voeten een 'partijpolitiek tractaat' te hebben geschreven. Clarke antwoordde door te verwijzen naar zijn jaren onder Ronald Reagan, die icoon van rechts Amerika, en zei geregistreerd te staan als Republikein. ''Het Witte Huis heeft gezegd dat mijn boek een sollicitatie is voor een functie onder John Kerry (de Democratische presidentskandidaat). Laat mij daarom hier, onder ede, zeggen dat ik geen enkele functie zal accepteren in een eventuele Kerry-regering.''

Als om zijn onpartijdigheid te onderstrepen, vatte Clarke zijn aanklacht nog eens samen door te zeggen dat 'zowel de Clinton- als de Bush-regering veel minder deden dan ze hadden moeten doen'. Maar het is Bush, niet Clinton, die in november herverkiezing zoekt, en dat als zelfverklaard 'oorlogspresident'. Terwijl Bush zich beelden van Ground Zero toeëigent voor campagnespotjes, verklaart Clarke dat de president de dreiging van al-Qaida niet serieus genoeg nam - ernstiger kan het haast niet.

En Clarke staat niet alleen. Voor de onderzoekscommissie, waarvan de verhoren live worden uitgezonden, verklaren ook anderen dat Bush en zijn ministers voor elf september weinig haast maakten met de opsporing en bestrijding van Osama bin Laden en diens voetvolk. Nadat onder Clinton was geprobeerd de al-Qaida-leider te liquideren, verzandde de aanpak van de terreurorganisatie in bureaucratische tegenwerking, gevolgd door vertraging als gevolg van de machtsoverdracht van Clinton aan Bush. De onderdirecteur van de CIA, John McLaughlin, getuigde voor de commissie dat er grote kloof bestond tussen zijn gevoel van een 'zeer urgente dreiging' en de 'moeite van de nieuwe regering om deze zaken te begrijpen'.

In december 2000, nadat Bush was uitgeroepen tot de winnaar van de verkiezingen, kreeg Colin Powell als nieuw te benoemen minister van Buitenlandse Zaken al van Clarke te horen dat 'de terroristen hier in de VS zijn'. Gevraagd door de commissie waarom hij niets met die waarschuwing had gedaan, antwoordde Powell: ''Op dat moment was ik nog niet beëdigd, ik was nog geen minister.'' Dat verklaart hoe Powells voorganger, Madeleine Albright, 'met groot verdriet' tegen de commissie kon verzuchtten dat de aantredende regering al het bestaande anti-terreurbeleid naar de prullenmand had verwezen.

John Kerry houdt bij al dit anti-Bush-geweld wijselijk zijn mond. De Democraat is op vakantie in Idaho, in een van de huizen van zijn echtgenote. Nadat hij zijn campagne in moeilijkheden had gebracht door te beweren dat buitenlandse leiders niet konden wachten op zijn overwinning (waarop Bush hem uitdaagde met namen en rugnummers te komen), weet Kerry dat elk woord dat hij nu zegt er één te veel is.

Kerry hoeft de 9/11-commissie alleen maar haar werk te laten doen om zich straks met des te meer kracht te melden als de man, de énige man, bij wie de veiligheid van de Verenigde Staten in goede handen is.


Bron: Het Parool 25/03/04

Simon
25-03-04, 15:51
Wel spectaculair die getuigenis van Clarke. Ik vind deze getuigenis vernietigend maar men zegt dat het weinig invloed zal hebben op de kiezer in de USA. Ik vraag mij af of dat wel klopt. Dit kunnen de democraten geweldig uitbuiten in hun campagne.