PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Contact moskee en gemeente Amsterdam moet beter'



Marsipulami
25-03-04, 22:59
'Contact moskee en gemeente Amsterdam moet beter'

Gepubliceerd op donderdag 25 maart 2004

AMSTERDAM (ANP) - De stadsdelen in Amsterdam en de moskeeën in de hoofdstad moeten zich meer verdiepen in de rol en de positie van de ander. Dat is de belangrijkste conclusie in het rapport Laat het van twee kanten komen, dat donderdag werd gepresenteerd.

Stadsdelen moeten moskeeën niet alleen zien als een religieuze instelling, maar ook erkennen als een maatschappelijke organisatie die sociale activiteiten organiseert voor moslims in Amsterdam. Moskeeën moeten meer openheid betrachten en de activiteiten ook richten op de buurt en de autochtone bevolking, zo meldt het rapport.

De gemeente Amsterdam liet onderzoek doen naar de rol en houding van moskeeën ten opzichte van de Amsterdamse samenleving. In het onderzoek is een dwarsdoorsnede van twaalf moskeeën onder de loep genomen (waarvan er zes Marokkaans zijn, vijf Turks en één Surinaams/Pakistaans). Amsterdam telt bijna vijftig moskeeën.

De onderzoekers concluderen dat moskeeën zich nauwelijks bezighouden met integratie in de Nederlandse samenleving. Het gaat vooral om een jaarlijkse open dag, met een meestal magere opkomst. Daarbij speelt de ergernis over de beeldvorming dat elke moslim een potentiële terrorist is een rol, waardoor moskeeën de neiging hebben verder in de eigen schulp terug te kruipen. De Marokkaanse moskeeën zijn meer gesloten dan de Turkse. Volgens wethouder A. Aboutaleb (Integratie) trekken moskeeën zich te weinig aan van de buitenwereld, wat de negatieve beeldvorming over moslims vergroot.

Mattijs
25-03-04, 23:35
..

ZbaqZbaq
25-03-04, 23:45
m.a.w. ze gaan de moskeen gebruiken om het ons alsnog te assimileren...

beetje rond strooien met subsidies totdat de moskeen elkaar beconcureren op de gunst van de gemeente....en als ze eenmaal verslaafd zijn zullen ze gebruikt worden om het gemeentebeleid naar de straat te verkondigen.

standaar tactiek...en er zullen een hoop geldwolven met een baard voor te winnen zijn.

Marsipulami
25-03-04, 23:45
Geplaatst door Mattijs
..

Misschien heb je wel gelijk :argwaan:

Marsipulami
25-03-04, 23:54
Geplaatst door ZbaqZbaq
m.a.w. ze gaan de moskeen gebruiken om het ons alsnog te assimileren...

beetje rond strooien met subsidies totdat de moskeen elkaar beconcureren op de gunst van de gemeente....en als ze eenmaal verslaafd zijn zullen ze gebruikt worden om het gemeentebeleid naar de straat te verkondigen.

standaar tactiek...en er zullen een hoop geldwolven met een baard voor te winnen zijn.

Ik denk dat Job Cohen en consoorten niet uit zijn op assimilatie, maar gewoon een vreedzame samenleving willen waar iedereen zich goed voelt. Ik ben het wel eens met Cohen dat de moskeeën een belangrijke speler kunnen zijn op het terrein. Ik vind het goed dat gemeentebesturen en moskeeën samenwerken om samenlevingsproblemen op te lossen. Overleg en dialoog daar is niets mis mee.

ZbaqZbaq
25-03-04, 23:59
overleg en dialoog tussen burger en overheid moet gaan met vertegenwoordigers die democratisch gekozen zijn.

als gemeenschappen hun moskee besturen kiezen dan heb ik daar geen moeite mee.

Marsipulami
26-03-04, 00:10
Geplaatst door ZbaqZbaq
overleg en dialoog tussen burger en overheid moet gaan met vertegenwoordigers die democratisch gekozen zijn.

als gemeenschappen hun moskee besturen kiezen dan heb ik daar geen moeite mee.

Het gemeentebestuur moet democratisch verkozen zijn, maar de gesprekspartners hoeven dat niet. Gemeenten plegen ook overleg met het bedrijfsleven en allerlei andere organisaties die niks met democratie te maken hebben.

Bij de recente rellen in Antwerpen was de impact van de moskeeën veel groter dan de impact van een paar duizend politiematrakken. Maar ik vind het verkeerd dat men de moskeeën alleen benadert om voor brandblusser te spelen. De moskeeën zijn de best draaiende organisatievorm van de moslims. Het is dom ze niet als volwaardige gesprekspartner te beschouwen. Maar dan niet alleen als er problemen zijn.

Simon
26-03-04, 08:49
Veel autochtonen hebben zich ontworsteld aan het geloof en een bezoek aan een moskee is voor hen zoiets als toeristen die de molens bezoeken in nederland. Wat dat betreft zie ik dit niet zo zitten. Op bestuurlijk niveau kan ik mij wel voortstellen dat het een aanspreekpunt is maar de scheiding van kerk en staat moet natuurlijk ook gewaarborgd blijven. Verder zou ik niet weten hoe representatief de gemiddelde moskeebezoeker is voor de allochtone gemeenschap. Hoeveel procent van hen komt daar en hoe vaak? Wat Milli Gürus wil gaan doen met allerlei activiteiten, cursussen, winkeltjes om de eigenlijk moskee heen zie ik wel als een goed idee.