PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Eerwraak niet motief voor moord'



Zwarte Schaap
26-03-04, 20:25
'Eerwraak niet motief voor moord'

(Van een verslaggeefster)

AMSTERDAM - Mustafa B. (37), die op 12 maart zijn 32-jarige vrouw Gül doodschoot voor het blijf-van-mijn-lijfhuis in Krommenie, handelde niet uit eerwraak. Dat zegt de advocaat van B., de Amsterdamse raadsman Bram Moszkowicz.

Volgens Moszkowicz, die zijn nieuwe cliënt gisteren voor het eerst sprak, zegt de man dit zelf. ''Er was wel sprake van jarenlange problemen in de relationele sfeer - niet dat dat de zaak er mooier op maakt, maar dat heb je in elke cultuur,'' aldus Moszkowicz.

Het feit dat Mustafa B. zijn weggelopen vrouw op schuiladressen in blijf-van-mijn-lijfhuizen achtervolgde, en zichzelf na de schietpartij bij de politie meldde, doet daar niets aan af, aldus de advocaat: ''Dat heb ik ook wel vaker mee gemaakt. Naar wat ik vluchtig heb gezien in het dossier tot nu toe, zijn er voor eerwraak ook geen objectieve aanwijzingen. De rode draad in het dossier is dat het tussen die twee helemaal niet goed zat en ik heb meer zaken gehad waarin werd gemoord omdat eentje het had uitgemaakt.''

Moszkowicz hekelt 'de instanties' die naar zijn mening te snel de moord op Gül B. tot eerwraak hebben verklaard: ''Daarvoor vind ik het echt te vroeg.'' Na de moord op Gül B. werd eerwraak onderwerp van politieke discussie en preken in moskeeën. Moszkowcz' cliënt heeft dat ervaren als 'ten onrechte': ''En dat was het eerste wat hij tegen mij zei.'' Moszkowicz beschrijft de verdachte als 'een verwarde man'.

Moszkowicz verdedigt de Turkse man niet pro deo. De advocaat heeft ook geen speciale interesse in al of niet vermeende eerwraakzaken: ''Dat is ook niet van belang. Iemand wendt zich tot mij en die verdedig ik. Dat is mijn vak.'' Op de vraag hoe B., twee jaar werkloos, zo'n dure advocaat kan betalen, zegt de raadsman: ''Ik krijg wel vaker minvermogende cliënten. Soms helpt de familie.''

Jan Berendsen uit Nijmegen, in de echtscheidingsprocedure advocaat van de vermoorde vrouw, 'durft' zich over het element eerwraak in deze zaak niet uit te spreken: ''Omdat ik het niet precies weet.''


Bron: Het Parool 26/03/04

Joesoef
26-03-04, 20:49
Moszkowicz is advocaat voor geboefte als dictators, dealers en oplichters. Zal wel schelen in de strafmaat zo een verklaring.

vgeld
26-03-04, 20:55
Bram Moszkowicz.?
Zou de dader in de heroine zitten?
Of hebben de Turken geld gecolecteerd om aan damage control te doen.

Juwayriah
26-03-04, 23:05
LB! Alsof het minder erg is als het een ander motief dan eerwraak was!

moord=moord!