PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders verzwijgen massaal hun 2de huis in het buitenland voor de fiscus.



Zwarte Schaap
26-03-04, 20:28
Fiscus kent alle huizen in buitenland

(Van onze redactie economie)

AMSTERDAM - Bezitters van een tweede huis in het buitanland die de belasting ontduiken, komen steeds verder in problemen. Na Frankrijk en Spanje krijgt de Belastingdienst nu ook uit Portugal en Groot-Brittannië informatie over Nederlandse huizenbezitters. Uit onderzoek in Frankrijk bleek al dat Nederlanders hun tweede huis in het buitenland massaal verzwijgen voor de fiscus.

''Vorige week kwam mijn Franse collega op bezoek met een stapel cd's met informatie over onroerend goed van Nederlanders in Frankrijk,'' zei directuer Harry Haverkamp van de Fiod gisteren bij de presentatie van het jaarverslag van de Belastingdienst. ''Met Portugal loopt de samenwerking ook goed en met Spanje en Italië zijn ook al afspraken gemaakt.''

De Fiod, de fiscale opsporings- en inlichtingendienst, vraagt bij alle huizenbezitters na hoe de vakantiewoning is gefinancierd. Als blijkt dat er zwart geld is gebruikt of dat het bezit niet is opgegeven aan de belasting, volgt naheffing. ''Inmiddels hebben we 5 miljoen euro binnengehaald. We verwachten uiteindelijk 50 miljoen euro op te halen.''

De jacht op zwart geld dat Nederlanders op buitenlandse rekeningen hebben staan, heeft inmiddels geleid tot 171 miljoen euro aan aanslagen. Daarvan is al 90 miljoen binnen. In totaal wist de Fiod vorig jaar 689 miljoen euro aan niet-betaalde belasting te achterhalen.

De economische teruggang vertaalde zich in een slechter betaalgedrag van bedrijven. Bedrijven betaalden later omzet- en winstbelasting en sjoemelden ook vaker met de aangifte. Door gerichte controle wist de belastingdienst ruim 13 miljard euro aan verzwegen winst op te sporen.

Directeur-generaal Belastingdienst Jenny Thunissen schrijft de correctie van de winstcijfers toe aan een slimmere manier van controleren. ''We kijken vooral op basis van risico-analyses. Als een bedrijf ineens geen btw meer afdraagt of lang draalt met zijn aangifte, wordt er gericht gecontroleerd.''

De Belastingdienst maakte gisteren ook bekend te gaan bezuinigen. De ingrepen treffen vooral de belastingtelefoon. In drie van de tien gevallen zal de belastingplichtige tevergeefs proberen de belastingdienst aan de lijn te krijgen.

De verminderde bereikbaarheid van de belastingtelefoon is een onverwachte tegenvaller. ''We dachten dat er minder naar de Belastingdienst gebeld zou worden omdat we heel veel informatie op onze site op internet hebben staan. Maar er zijn mensen die ons na het lezen van die informatie bellen met de vraag of het allemaal wel klopt,'' aldus Thunissen.


Bron: Het Parool 26/03/04

Immanuel
26-03-04, 20:42
Ik geef ze groot gelijk. Toen er nog nuttige dingen voor dit land werden gedaan met mijn centen vondt ik het niet erg om belasting te betalen. Tegenwoordig wordt ons geld toch alleen maar verkwanseld. Dure k@nkerstaaljagers kopen enzo.

vgeld
26-03-04, 21:01
Die gasten met een tweede huis riepen een paar jaar terug schande over de Marokkanen met een uitkering en een sterfhok bezitten in het land van herkomst.

theemuts
26-03-04, 21:17
Nee hoor, dat waren anderen!

850
26-03-04, 21:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Uit onderzoek in Frankrijk bleek al dat Nederlanders hun tweede huis in het buitenland massaal verzwijgen voor de fiscus.



:p Alsof miljoenen Nederlanders er n 2e huis op na houden........

:D En de belasting moet met hun fikke van die huizen afblijven......stelletje greedy bastards.......
:zegniets: Zelfs in t buitenland wordt je achtervolgd door de belasting-mafia

:verrassin Ik zat net te denken om n opbergruimte in Khenifra te gaan huren........

S@deeQ
26-03-04, 22:23
Geplaatst door 850
:p Alsof miljoenen Nederlanders er n 2e huis op na houden........

:D En de belasting moet met hun fikke van die huizen afblijven......stelletje greedy bastards.......
:zegniets: Zelfs in t buitenland wordt je achtervolgd door de belasting-mafia

:verrassin Ik zat net te denken om n opbergruimte in Khenifra te gaan huren........

:zwaai: je kan beter in een zigeuners kamp gaan wonen, daar schijnt de belasting dienst niet welkom te zijn :schrik:

Joesoef
26-03-04, 23:27
Zolang het maar bij mijn tweede huis blijft, om nu voor al die andere huizen ook belasting te gaan betalen..... :geld:

Pytaghoras
26-03-04, 23:42
De blauwe duivel volgt ons overal.