PDA

Bekijk Volledige Versie : School in VS verbiedt Nederlands 'homoboek'



ZbaqZbaq
27-03-04, 22:36
School in VS verbiedt Nederlands 'homoboek'
AMSTERDAM - De bibliotheek van een basisschool in de Amerikaanse staat North Carolina heeft de Engelstalige editie van het door twee Nederlanders geschreven prentenboek Koning en Koning achter slot en grendel gelegd. Alleen volwassenen mogen het nog inzien.

Twee ouders hadden een klacht ingediend over het boek, dat is gemaakt door gemaakt door Linda de Haan and Stern Nijland. De ouders vonden het verhaal over een prins die verliefd wordt op een andere prins niet geschikt voor hun 7-jarige dochter. Andere ouders sloten zich bij de klacht aan.

In het verderfelijke boek - per ongeluk door de bibliotheek aangekocht - wijst een kroonprins het ene na het andere lieftallige prinsesje af. Wel is hij helemaal ondersteboven van de broer van een van hen, prins Heerlijk. De twee besluiten te trouwen en leven nog lang en gelukkig.
-----------------------------------------------------------------------------

Lijkt mij inderdaad ook niet echt gezonde lectuur voor een kind van 7.....damn.....het lijkt mij zelfs geen gezonde lectuur voor volwassenen :p

~Panthera~
27-03-04, 22:40
Boeken werden niet gescensureerd in the USA volgens Nobelientje. :moe:
Hoe noem je dit dan ?

Joesoef
27-03-04, 22:45
Gewoon verbranden die boeken, en de schrijfsters krijgen een stenigings fatwa........

Bofko
27-03-04, 22:48
Geplaatst door ZbaqZbaq
School in VS verbiedt Nederlands 'homoboek'
AMSTERDAM - De bibliotheek van een basisschool in de Amerikaanse staat North Carolina heeft de Engelstalige editie van het door twee Nederlanders geschreven prentenboek Koning en Koning achter slot en grendel gelegd. Alleen volwassenen mogen het nog inzien.

Twee ouders hadden een klacht ingediend over het boek, dat is gemaakt door gemaakt door Linda de Haan and Stern Nijland. De ouders vonden het verhaal over een prins die verliefd wordt op een andere prins niet geschikt voor hun 7-jarige dochter. Andere ouders sloten zich bij de klacht aan.

In het verderfelijke boek - per ongeluk door de bibliotheek aangekocht - wijst een kroonprins het ene na het andere lieftallige prinsesje af. Wel is hij helemaal ondersteboven van de broer van een van hen, prins Heerlijk. De twee besluiten te trouwen en leven nog lang en gelukkig.
-----------------------------------------------------------------------------

Lijkt mij inderdaad ook niet echt gezonde lectuur voor een kind van 7.....damn.....het lijkt mij zelfs geen gezonde lectuur voor volwassenen :p

Vreemd boek.Lijkt me nou toch ook niet geschikt voor kinderen.
En volwassenen lezen over het algemeen geen prentenboeken.

Zal niet in de top10 van best verkopende boeken komen denk ik.

mrz
27-03-04, 23:01
Pfff, dacht dat geilen op sex sexegenoten ondeling vanwege you know what natuurlijk alleen aan mannen was voorbehouden? :rolleyes:

Bofko
27-03-04, 23:06
Geplaatst door mrz
Dacht dat geilen op sex sexegenoten ondeling vanwege you know what natuurlijk alleen aan mannen was voorbehouden? :rolleyes:

Met 2 wijzigingen is het snel op de vrouwtjes aangepast:

- Je maakt van de tekst "Prins" : "Prinses".
- Je tekent er in de prenten wat bollingen bij op de goede plek .

En Kees is Klaar !!!!
:D

Dutchguy
27-03-04, 23:17
Ik vind het wel schattig.

Bofko
27-03-04, 23:33
Geplaatst door Dutchguy
Ik vind het wel schattig.

Prima.

Maar is het in jouw optiek ook geschikt voor kinderen ?

Dutchguy
27-03-04, 23:58
Geplaatst door Bofko
Prima.

Maar is het in jouw optiek ook geschikt voor kinderen ?

Waarom niet? Het laat zien dat iets anders dan mannetje krijgt vrouwtje mogelijk is. Meer niet. Ik vind de reactie van die bibliotheek veel enger door het meteen achter slot en grendel te zetten.

Bofko
28-03-04, 00:20
Geplaatst door Dutchguy
Waarom niet? Het laat zien dat iets anders dan mannetje krijgt vrouwtje mogelijk is. Meer niet. Ik vind de reactie van die bibliotheek veel enger door het meteen achter slot en grendel te zetten.

Mijn idee hierover:
We zijn te ver doorgeschoten in "alles moet kunnen".Ik denk dat kinderen heel duidelijk zich moeten kunnen identificeren. Ze vragen ook om duidelijkheid. Zeker wat betreft het gedrag wat te maken heeft met sexe. Als er teveel keuzes zijn schept dat verwarring. Kinderen willen geen keuzes ,ze willen duidelijkheid . Denk ik.

Dit is geen diskwalificatie van homofilie. Als ze echt homofiel zijn komt dat er naar verloop van tijd toch wel uit.

~Panthera~
28-03-04, 00:25
Geplaatst door Bofko
Mijn idee hierover:
We zijn te ver doorgeschoten in "alles moet kunnen".Ik denk dat kinderen heel duidelijk zich moeten kunnen identificeren. Ze vragen ook om duidelijkheid. Zeker wat betreft het gedrag wat te maken heeft met sexe. Als er teveel keuzes zijn schept dat verwarring. Kinderen willen geen keuzes ,ze willen duidelijkheid . Denk ik.

Dit is geen diskwalificatie van homofilie. Als ze echt homofiel zijn komt dat er naar verloop van tijd toch wel uit.
---------------------------------

WILMINGTON, North Carolina (AP) -- The parents of an elementary school pupil are fuming over the book their daughter brought home from the school library: a children's story about a prince whose true love turns out to be another prince.
The 32-page book by Linda De Haan and Stern Nijland was published in March 2002 by Tricycle Press, the children's division of Ten Speed Press of Berkeley, California. A follow-up, "King & King & Family," was recently published.

The publisher's Web site lists the books as intended for readers age 6 and up.


Het IS dus een kinderboek.
Ja, moet je meteen verbieden, stel je voor. :moe:

mrz
28-03-04, 00:27
Boek niet goed gezien, maar viel Dutchguy's subschrift niet op ofzo Bofko? :cheefbek:

Simon
28-03-04, 00:41
Geplaatst door Bofko

Maar is het in jouw optiek ook geschikt voor kinderen ?

Juist kinderen hebben daar helemaal geen moeite mee. Dat moeten ze eerst geleerd krijgen. Een vriendin van mij legt haar kinderen van die leeftijd ook uit dat er mannen zijn die op mannen vallen als dat zo ter sprake komt (bijvoorbeeld naar aanleiding van iets wat ze op TV zien). Dus zo'n boek lijkt mij educatief verantwoord. Immers ... ze zullen nog wel andere sprookjes te horen krijgen.

Bofko
28-03-04, 00:42
Geplaatst door mrz
Boek niet goed gezien, maar viel Dutchguy's subschrift niet op ofzo Bofko? :cheefbek:

Je bedoelt met Dutchguys subschrift :
"Strange fruit hanging from trees
Homophobia is the same disease" ?

Maar dan nog snap ik je vraag niet.

mrz
28-03-04, 00:46
:slapen:

Dutchguy
28-03-04, 00:48
Geplaatst door Bofko
Mijn idee hierover:
We zijn te ver doorgeschoten in "alles moet kunnen".Ik denk dat kinderen heel duidelijk zich moeten kunnen identificeren. Ze vragen ook om duidelijkheid. Zeker wat betreft het gedrag wat te maken heeft met sexe. Als er teveel keuzes zijn schept dat verwarring. Kinderen willen geen keuzes ,ze willen duidelijkheid . Denk ik.

Dit is geen diskwalificatie van homofilie. Als ze echt homofiel zijn komt dat er naar verloop van tijd toch wel uit.

Persoonlijk vind ik dat je met zo'n boek kinderen niet aan het twijfelen brengt. Je zou zo'n boek ook niet als de norm moeten presenteren want homosexualiteit is niet de norm. Je zou het er echter wel een keer met kinderen over kunnen hebben dat er andere mogelijkheden zijn en zo'n boek kan dan helpen.
Naar mijn mening creeer je dan juist een meer tolerante maatschappij.

Bofko
28-03-04, 00:49
Geplaatst door mrz
:slapen:
Wakker worden !!!

Rabi'ah.
28-03-04, 22:47
Geplaatst door ZbaqZbaq
School in VS verbiedt Nederlands 'homoboek'
AMSTERDAM - De bibliotheek van een basisschool in de Amerikaanse staat North Carolina heeft de Engelstalige editie van het door twee Nederlanders geschreven prentenboek Koning en Koning achter slot en grendel gelegd. Alleen volwassenen mogen het nog inzien.

Twee ouders hadden een klacht ingediend over het boek, dat is gemaakt door gemaakt door Linda de Haan and Stern Nijland. De ouders vonden het verhaal over een prins die verliefd wordt op een andere prins niet geschikt voor hun 7-jarige dochter. Andere ouders sloten zich bij de klacht aan.

In het verderfelijke boek - per ongeluk door de bibliotheek aangekocht - wijst een kroonprins het ene na het andere lieftallige prinsesje af. Wel is hij helemaal ondersteboven van de broer van een van hen, prins Heerlijk. De twee besluiten te trouwen en leven nog lang en gelukkig.
-----------------------------------------------------------------------------

Lijkt mij inderdaad ook niet echt gezonde lectuur voor een kind van 7.....damn.....het lijkt mij zelfs geen gezonde lectuur voor volwassenen :p

Weer typisch een geval van hypocriet Amerikaans puritanisme :moe: Abortus mag niet, want dan dood je een levend wezen (ben ik op zich persoonlijk mee eens, daar niet van), maar bombardementen met clusterbommen wel. Kinderen van jongsaf aan aan gewelddadige videospelletjes, tekenfilms en verkapte propagandafilms laten kijken mag wel, maar een kinderverhaaltje over een verliefde prins en een prins mag niet :moe: Yepz, de hypocrisie heerst :moe:


Groetjes,

Rabiah.

Dutchguy
28-03-04, 23:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Weer typisch een geval van hypocriet Amerikaans puritanisme :moe: Abortus mag niet, want dan dood je een levend wezen (ben ik op zich persoonlijk mee eens, daar niet van), maar bombardementen met clusterbommen wel. Kinderen van jongsaf aan aan gewelddadige videospelletjes, tekenfilms en verkapte propagandafilms laten kijken mag wel, maar een kinderverhaaltje over een verliefde prins en een prins mag niet :moe: Yepz, de hypocrisie heerst :moe:


Groetjes,

Rabiah.

Sja, daar moet ik je helemaal gelijk in geven!

arnd
29-03-04, 08:30
Geplaatst door Rabi'ah.
Weer typisch een geval van hypocriet Amerikaans puritanisme :moe: Abortus mag niet, want dan dood je een levend wezen (ben ik op zich persoonlijk mee eens, daar niet van), maar bombardementen met clusterbommen wel. Kinderen van jongsaf aan aan gewelddadige videospelletjes, tekenfilms en verkapte propagandafilms laten kijken mag wel, maar een kinderverhaaltje over een verliefde prins en een prins mag niet :moe: Yepz, de hypocrisie heerst :moe:


Groetjes,

Rabiah.


Alsof je alleen kritiek op abortus en dit soort boeken mag hebben als je pacifist bent.

Neuuh,,, maar als je een oorlog voert dan moet je je mond houden over normen en waarden, want dan heb je niet het recht om mee te praten.

Oorlog voeren en praten over normen en waarden kan heel goed samengaan, Rabiah. Echt onzin wat je nu zit te verkopen.

Goeie zaak dat dit boek wordt gecensureerd. :duim:

euhh
29-03-04, 09:10
Geplaatst door arnd
Goeie zaak dat dit boek wordt gecensureerd. :duim:

Welk boek gaan we als volgende censureren dan?
Want ik wil ook niet dat mijn kind wordt blootgesteld aan andere dingen zoals het Adam en Eva sprookje dus zal ik hem geen bijbel geven.

Het boek moet niet verboden of gecensureerd worden maar de ouders moeten voor zichzelf bepalen of ze het hun kinderen laten zien.
Er zijn waarschijnlijk ook wel ouders te vinden die hun kimnd er wel wat over willen leren.
Door een boek te verbieden of censureren ontneem je ouders die keuze.

Tomas
29-03-04, 09:21
Geplaatst door ~Panthera~
Boeken werden niet gescensureerd in the USA volgens Nobelientje. :moe:
Hoe noem je dit dan ?

Dit boek is op menig school en in menig gezin in nederland verboden, dus hier is ook censuur? Nee, natuurlijk niet. Het gaat erom of dit van overheidswegen is verboden ja of nee. En dat is het in de vs net zo min als in nederland.

Soms... :moe:

Maargoed, wat betreft duidelijkheid voor kinderen. Die hebben ze inderdaad nodig. Behalve op het terrein van sex, want op dat gebied weten ze zelf exact hoever ze zijn en wat ze zijn. Een hetero jongetje of meisje verwart zichzelf niet snel met een homo jongtje of meisje. Dat schijnt in de genen te zitten. Al het andere is cultuur en moet dus aangeleerd worden.

Nee een boek over homofilie censureren is net zo iets als het ontkennen van andere rassen. En ook dat zie je in sommige gezinnen wel eens als criterium om boeken te verbieden.

arnd
29-03-04, 10:43
Geplaatst door euhh
Welk boek gaan we als volgende censureren dan?


Dat is geen inhoudelijk argument.



Het boek moet niet verboden of gecensureerd worden maar de ouders moeten voor zichzelf bepalen of ze het hun kinderen laten zien.
Er zijn waarschijnlijk ook wel ouders te vinden die hun kimnd er wel wat over willen leren.
Door een boek te verbieden of censureren ontneem je ouders die keuze.

Ach, dat is de eeuwige discussie over de verhouding tussen de verantwoordelijkheid van de overheid of openbare instelling en die van de ouders.
In dit geval is de betreffende bieb volledig vrij om te bepalen wat zij wel en niet in haar assortiment opneemt, lijkt me.