PDA

Bekijk Volledige Versie : Ierland voert als eerste EU-lidstaat totaal rookverbod in



Marsipulami
28-03-04, 16:42
Ierland voert als eerste EU-lidstaat totaal rookverbod in

Voortaan geen blauwe rookwalmen meer in Ierse pubs. In de nacht van zondag op maandag treedt in de Ierse republiek de wet over het rookverbod op arbeidsplaatsen in voege. Als eerste land in de Europese Unie geldt dan een totaal rookverbod in openbare plaatsen. De maatregel treft in eerste instantie de ruim 10.000 pubs die Ierland rijk is.

Eerste minister Bertie Ahern noemde de invoering van de wet zondag "een mijlpaal voor nationale gezondheid". Zowat 400 aangestelde controleurs zullen toezien op de toepassing van het rookverbod.

De voorziene straffen zijn niet min. Eigenaars van bars, restaurants en alle andere werkgevers riskeren geldstraffen tot 3.000 euro als in hun inrichting de wet niet wordt nageleefd.

Het rookverbod in openbare plaatsen komt niet als een hakbijl op de rokers neer. In regeringsgebouwen, bioscopen, theaters en het openbaar vervoer in Ierland wordt sedert jaren 'vrijwillig' niet meer gerookt. Het nieuwe, algemene rookverbod geldt niet in hotelkamers, vakantieverblijven, gevangenissen en psychiatrische klinieken.

Minister van Volksgezondheid Michael Martin verdedigt de regelgeving onder meer door te verwijzen naar de 7.500 Ieren die jaarlijks sterven aan de gevolgen van tabaksgebruik. De 70 procent niet-rokers moeten in zijn ogen beschermd worden voor de schadelijke gevolgen van passief roken.

In juni voert Noorwegen, géén EU-lidstaat, een rookverbod in.

..zapper
28-03-04, 16:45
Volgens mij kent Nederland deze wet reeds. Alleen geldt er een gedoogbeleid voor de Horeca, mits de Horeca voor ik dacht 1 januari 2005 met een acceptabel alternatief komt. Typisch Nederlands dus...

Julien
28-03-04, 16:55
overdreven hoor.

ik ben zelf geen roker, maar heb absoluut geen last van rokers. als we nou eens beginnen met elkaars behoeftes te respecteren.

~Panthera~
28-03-04, 17:29
Geplaatst door Julien
overdreven hoor.

ik ben zelf geen roker, maar heb absoluut geen last van rokers. als we nou eens beginnen met elkaars behoeftes te respecteren.
-----------------

:hihi: precies, ik cremeer mijn shagjes met 120 trekjes per minuut, maar ik zeg toch ook niks over het feit dat jij NIET rookt ?? http://www.mainzelahr.de/smile/cool/kos.gif
Ierland heeft gewoon een achterlijke cultuur. :D

..zapper
28-03-04, 17:31
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

:hihi: precies, ik cremeer mijn shagjes met 120 trekjes per minuut, maar ik zeg toch ook niks over het feit dat jij NIET rookt ?? :roker:
Ierland heeft gewoon een achterlijke cultuur. :D

:hihi: mij hoor je wel zeiken als niet rokers meeroken, dat ze hun eigen sigaretten maar kopen, weet je wat dat kost tegenwoordig? :D

~Panthera~
28-03-04, 17:33
Geplaatst door zapper
:hihi: mij hoor je wel zeiken als niet rokers meeroken, dat ze hun eigen sigaretten maar kopen, weet je wat dat kost tegenwoordig? :D
----------------------

precies, stelletje klaplopers ! http://www.mainzelahr.de/smile/cool/joint.gif