PDA

Bekijk Volledige Versie : Afghanistan gaat papavervelden vernietigen



Simon
28-03-04, 19:40
zo 28 mrt 2004, 18:30
Afghanistan gaat papavervelden vernietigen

AMSTERDAM - Afghanistan begint met de grootschalige vernietiging van papavervelden. Als eerste is de papaver - de grondstof voor opium en heroïne - in de zuidelijke provincie Helmand aan de beurt. Daarna volgen Kandahar en Nangarhar. Dat heeft minister van binnenlandse zaken Ali Ahmad Jalali zondag gezegd.

Het is de bedoeling dat driekwart van de papaverplanten in de drie provincies vernietigd wordt. In de zomer volgt een tweede fase, waarin andere provincies aan bod komen. Daarvoor worden nog agenten opgeleid. Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten betalen de opleidingskosten. Ook geven die landen miljoenen aan subsidies voor boeren om over te stappen op het verbouwen van andere gewassen.

Vorig jaar was Afghanistan verantwoordelijk voor driekwart van de wereldwijde opiumproductie. De opbrengsten gaan meestal naar krijgsheren die nog in grote delen van Afghanistan nog steeds de macht hebben.


bron: de Telegraaf

lennart
28-03-04, 19:47
hrmm.. als ze de bevolking geen compensatie of een alternatieve toekomst bieden, dan gaat dit plan enorm backfiren op Karzai.

Simon
28-03-04, 19:51
Geplaatst door lennart
hrmm.. als ze de bevolking geen compensatie of een alternatieve toekomst bieden, dan gaat dit plan enorm backfiren op Karzai.

Ja als je het artikel leest dan weet je meer dan uit je reactie blijkt.

lennart
28-03-04, 23:26
Hmm in Zuid-Amerikaanse landen waar dit soort programma's eerder werd ingevoerd met hulp van de VS, bleek dat er heel wat meer geld naar wapens ging dan naar het daadwerkelijk compenseren. In Bolivia heeft dit er toegeleid dat er nu een politieke partij is die zich inzet voor de drugsboertjes. Die partij schuwt geweld niet, zeker omdat de Boliviaanse overheid zelf er ook een handje van heeft. De VS zijn al jaren bezig met hun war on drugs, dat heeft er toegeleid dat ze nu terugvechten. Kortom ik had het artikeltje wel gelezen, maar ik was een stap verder. Het zal niet de eerste keer zijn dat de VS hun woord breken.

Marsipulami
28-03-04, 23:36
Tja, sedert de val van de Taliban is de papaverteelt weer enorm toegenomen onder Amerikaans bestuur.

Simon
28-03-04, 23:44
Geplaatst door Marsipulami
Tja, sedert de val van de Taliban is de papaverteelt weer enorm toegenomen onder Amerikaans bestuur.

Beetje flauwe opmerking. Het heeft toch immers meer met het bestuur van de warlords te maken die daar hun geld mee verdienen. En uiteraard kunnen ze inkomsten van de opiumteelt nooit compenseren maar dat hoeft ook helemaal niet. Je gaat een XTC producent toch ook niet compenseren?

Marsipulami
28-03-04, 23:50
Geplaatst door Simon
Beetje flauwe opmerking. Het heeft toch immers meer met het bestuur van de warlords te maken die daar hun geld mee verdienen. En uiteraard kunnen ze inkomsten van de opiumteelt nooit compenseren maar dat hoeft ook helemaal niet. Je gaat een XTC producent toch ook niet compenseren?

Som eens even de voordelen van de (succesvolle) Afghanistan-oorlog op. Ik ben benieuwd.

Max Stirner
29-03-04, 00:01
Geplaatst door Marsipulami
Som eens even de voordelen van de (succesvolle) Afghanistan-oorlog op. Ik ben benieuwd.

Mensen mogen weer naar muziek luisteren, vliegeren, voetballen....was allemaal verboden onder de Taliban. Die eenogige godsdienstfanaat is vervangen door Karzai, een dappere man die volgens mij het beste met zijn volk voorheeft

Marsipulami
29-03-04, 00:07
Geplaatst door Max Stirner
Mensen mogen weer naar muziek luisteren, vliegeren, voetballen....was allemaal verboden onder de Taliban. Die eenogige godsdienstfanaat is vervangen door Karzai, een dappere man die volgens mij het beste met zijn volk voorheeft

Dit lijkt me wel een redelijke argumentatie met valabele argumenten. Ik ga je niet vragen om de nadelen op te sommen. :cheefbek:

Simon
29-03-04, 00:19
Geplaatst door Marsipulami
Som eens even de voordelen van de (succesvolle) Afghanistan-oorlog op. Ik ben benieuwd.

Dat is een ander onderwerp, een andere topic. Hoewel ik wel achter die oorlog sta.