PDA

Bekijk Volledige Versie : Palestijnen en joden, of integratie in Nederland



Ron Haleber
29-03-04, 09:06
Palestijnen en joden, of integratie in Nederland: het gaat erom of je in de ogen van anderen mag bestaan

Maurits Berger

Veel Marokkanen voelen zich in Nederland als Palestijnen in Israël, want het Palestijns-Israëlisch conflict is het scharnierpunt geworden tussen het Westen en de islamitische wereld. Nu met de liquidatie door Israël van Hamas-leider sjeik Ahmed Yassin het conflict in het Midden-Oosten verder dreigt te escaleren, is er des te meer reden `hier' en `daar' te scheiden.


--- Ik heb dit belangrijke artikel ter discussie op het topic over "het westen en islam"gezet. Daar hoort het lijkt me thuis.

Link: http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1248298#post1248298

Simon
29-03-04, 10:12
Wel een interessant artikel. Daarbij wil ik wel aantekenen dat ik het door elkaar heenlopen van conflicten daar en hier soms erg onsmakelijk vind en dat het de zuiverheid van de discussie belast. Bijna zoals Israel de holocaust van stal haalt om ook het hedendaagse Israel vooral in de slachtofferrol voor te stellen. Zo ook zie je allochtonen hun eigen plek in onze samenleving illustreren aan de hand van het Israelisch-Palestijns conflict. De onderdrukker is dan de autochtoon die de allochtoon geen plek gunt in de samenleving.
Bush die olie wil veilig stellen en een persoonlijke vendetta wil uitvechten in de naam van democratie en vrijheid. Osama Bin Laden die - na uit ieder islamitisch land geschopt te zijn om zijn radicale visie - besluit de oorlog aan de kruisvaarders te verklaren. Ik heb er weinig symphatie voor en denk dat het een tijd is waarin je je niet voor het karretje moet laten spannen van extremisten die hun machteloze gewelddadige oplossingen opdringen aan de massa's.
Juist de blinde radicalisering die je ziet in Israel en in de Palestijnse gebieden zouden voor de rest van de wereld een waarschuwing moeten zijn.

Ron Haleber
29-03-04, 10:31
Geplaatst door Simon
Wel een interessant artikel. Daarbij wil ik wel aantekenen dat ik het door elkaar heenlopen van conflicten daar en hier soms erg onsmakelijk vind en dat het de zuiverheid van de discussie belast. Bijna zoals Israel de holocaust van stal haalt om ook het hedendaagse Israel vooral in de slachtofferrol voor te stellen. Zo ook zie je allochtonen hun eigen plek in onze samenleving illustreren aan de hand van het Israelisch-Palestijns conflict. De onderdrukker is dan de autochtoon die de allochtoon geen plek gunt in de samenleving.
Bush die olie wil veilig stellen en een persoonlijke vendetta wil uitvechten in de naam van democratie en vrijheid. Osama Bin Laden die - na uit ieder islamitisch land geschopt te zijn om zijn radicale visie - besluit de oorlog aan de kruisvaarders te verklaren. Ik heb er weinig symphatie voor en denk dat het een tijd is waarin je je niet voor het karretje moet laten spannen van extremisten die hun machteloze gewelddadige oplossingen opdringen aan de massa's.
Juist de blinde radicalisering die je ziet in Israel en in de Palestijnse gebieden zouden voor de rest van de wereld een waarschuwing moeten zijn.

Beste Simon, toen ik het plaatste keek ik al ff of jij me niet voor was...


Je kent Berger toch van "Islam is een sinaasappel"?

Die aardige Berger is de laatste die zich "voor het karretje laat spannen van extremisten die hun machteloze gewelddadige oplossingen opdringen aan de massa's".

Hij wil geen enkel begrip voor OBL maar voor de als rare afwijking geziene visie van de Marokkanen hier verdedigen...

Dat mag met al die Cliteurs en AHA's toch wel eens! Of ben je het daar niet mee eens?

Simon
29-03-04, 10:41
Geplaatst door Ron Haleber
Die aardige Berger is de laatste die zich "voor het karretje laat spannen van extremisten die hun machteloze gewelddadige oplossingen opdringen aan de massa's".

Hij wil geen enkel begrip voor OBL maar voor de als rare afwijking geziene visie van de Marokkanen hier verdedigen...

Dat mag met al die Cliteurs en AHA's toch wel eens! Of ben je het daar niet mee eens?

Mijn commentaar is ook niet gericht tegen Berger maar dient ter aanvulling op zijn verhaal dat ik verder prima vind en heel leerzaam voor veel autochtonen.

arnd
29-03-04, 11:07
Het vergelijk tussen Israel - Palestijnen enerzijds én Nederland - Marokkanen anderzijds gaat gewoon keihard mank.

1. De Palestijnen zijn een (afsplitsing van het Jordaanse) volk wat uit het Midden Oosten stamt en dus tot op een bepaalde hoogte recht heeft op erkenning, land en souvereiniteit.
Zij waren al in die regio.
Dit i.t.t. de Marokkanen in Nederland. Deze hebben gekozen om hier naartoe te komen uit welvaartsoverwegingen.

2. De Palestijnen kan ik begrijpen dat zij het de Israeli's tot een bepaald (acceptabel !!!!) niveau lastig maken.
Dat geeft geen recht een parallel te trekken naar een stevige groep Marokkaanse jongens die in de Nederlandse binnensteden het de Nederlanders lastig maken. Ik wil dit maar even gezegd hebben, want door de bovenstaande vergelijking zou er zo maar een gevoel van legitimatie kunnen ontstaan, zo van; o, de Palestijnen mogen vechten voor hun rechten met alle ter beschikking staande middelen, dus mogen wij het hier ook ......."

3. De Palestijnen mogen, omdat zij daar horen en vandaan komen, hun eigen cultuur behouden, uitbouwen en levendig houden. De parallel zou dan dus ook de Marokkanen in Nederlands het recht geven om zich te profileren volgens hun eigen culturele waardenpatronen......
Het zou onzinnig zijn om dat te veronderstellen.
We voeren niet voor niets de discussie over integratie......

De énige, maar ook werkelijk de énige rechtvaardiging voor vergelijk tussen de Palestijnen vs Israel en de Marokkanen vs. Nederland wordt in het betreffende artikel zelf fantastisch verwoord door de schrijver van t artikel, bij monde van de voormalige Maleisische premier Mahathir:
"Wij zijn allen moslims. Wij worden allen onderdrukt. Wij worden allen vernederd.''

Het lijkt me duidelijk, het is gewoon een wereldwijde Pavlov-reactie van "de moslim" om overal waar hij:
- zijn rechten niet kan halen,
- zijn godsdienst niet volledig kan profileren,
- zijn godsdienst niet kan opleggen aan zijn omgeving en
- zijn culturele waarden niet dwingend op kan leggen aan zijn omgeving
zich op te stellen als zielig, achtergesteld en gediscrimineerd.
En vervolgens is de rechtvaardiging om naar harde middelen te grijpen snel gevonden............