PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimpartij wil vooral 'niet provoceren'



Babbelaar
29-03-04, 14:04
Van onze verslaggeefster Janny Groen

ROTTERDAM - De fundamentalistisch islamitische Hizb ut-Tahrir (HUT), die de democratie verwerpt en in het buitenland als gevaarlijk wordt bestempeld, kan in Nederland rekenen op minstens duizend tot 1500 sympathisanten. Met een dergelijke opkomst had HUT, volgens woordvoerder Okay Pala, rekening gehouden bij de organisatie van de bijeenkomst van 6 maart in Rotterdam .

Op het congres, dat na politieke ophef werd afgelast, wilde HUT (Bevrijdingspartij) stilstaan bij de val van het Kalifaat, het islamitisch rijk dat op 4 maart 1924 ten onder ging. LPF en VVD, die minister van Binnenlandse Zaken Remkes om een verbod van die bijeenkomst hadden gevraagd, willen dat Nederland het Duitse beleid volgt en HUT verbiedt. Tweede Kamerlid Joost Eerdmans van de LPF vindt dat Nederland zich moet inspannen om HUT op de Europese lijst van terroristische bewegingen te krijgen. 'Het is een gevaarlijke club', stelt Eerdmans.

Okay Pala zegt dat HUT 'niet wil provoceren' en geen nieuwe grootschalige bijeenkomst zal beleggen. Over de omvang van HUT in Nederland blijft Pala vaag: 'Ik weet het echt niet.' Pas na enig aandringen noemt hij een geschatte opkomst van duizend tot vijftienhonderd 'geïnteresseerden'.

HUT, in veertig landen actief, ziet voor zichzelf twee hoofdtaken in het Westen: bescherming van de moslims tegen de verderfelijke invloeden van de democratie en verspreiding van de ware islam. Integratie, in de zin van actief participeren in de democratische instituties, wijst HUT af. De democratie en het Nederlandse rechtssysteem worden als gegeven aanvaard, maar in essentie verworpen. Alleen het woord van Allah (de koran) mag leidraad zijn in het dagelijks leven.

In Nederland wil HUT, door het beleggen van kleinschalige bijeenkomsten en het verspreiden van informatie op internet, de islam presenteren als volwaardig alternatief voor de democratie.

In een analyse van de Amerikaanse conservatieve denktank The Heritage Foundation wordt HUT gekenmerkt als een geheimzinnige, vooral in Centraal Azië en Indonesië groeiende, extremistische beweging, die de gewelddadige jihad niet schuwt en opereert in cellen. HUT streeft naar 'een radicale islamitische globalisering' en vormt, volgens de Foundation, een toenemende bedreiging voor westerse belangen.

Simon
29-03-04, 14:09
Mij hebben ze genoeg geprovoceerd toen ik hun website bezocht door de wereldvreemde teksten die ze daar plaatsen.

Waterval
29-03-04, 14:12
ROTTERDAM - De fundamentalistisch islamitische Hizb ut-Tahrir (HUT), die de democratie verwerpt en in het buitenland als gevaarlijk wordt bestempeld, kan in Nederland rekenen op minstens duizend tot 1500 sympathisanten.


Je zou toch denken dat die mensen het niet naar hun zin hebben hier in Nederland....


Ik zou zeggen: :zwaai:

catharina
29-03-04, 14:18
Geplaatst door Waterval
Je zou toch denken dat die mensen het niet naar hun zin hebben hier in Nederland....


Ik zou zeggen: :zwaai:
Racist! :P

Babbelaar
29-03-04, 14:39
Geplaatst door Waterval
Je zou toch denken dat die mensen het niet naar hun zin hebben hier in Nederland....


Ik zou zeggen: :zwaai:

De vijand kan het beste van binnenuit worden bestreden.

..zapper
29-03-04, 14:46
Haha daar hebben we die HUT weer. Ik zou het overigens aannemelijker vinden dat de aanslagen in Madrid hun oorsprong vinden in HUT dan in een Europees al-Qaida, of zou dat hetzelfde zijn?
mi HUT = al-Qaida.

SjaakSpier
29-03-04, 20:19
www.mentrum.nl [-Wv-]

:jumping:

ALLAHU AKBAR!!