PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims kijken The Passion van Mel Gibson. Film is kaskraker in Jordanië.



Marsipulami
29-03-04, 22:16
Moslims kijken Passion

van onze redactie kerk

AMMAN - De Amerikaanse film The Passion of the Christ blijkt aan te slaan in het Arabische Midden-Oosten. In Jordanië vormen zich lange rijen voor de bioscopen, in Saudi-Arabië zijn illegale kopieën van de film op video en dvd in omloop, meldt het Duitse christelijke persbureau Idea.


In de Jordaanse bioscopen groeit de film uit tot een kaskraker. Hele schoolklassen bezoeken de bioscoop, waar de laatste twaalf uur van het lijden en sterven van Jezus op het witte doek worden uitvergroot. Ook zijn fragmenten uit de film van regisseur Mel Gibson op Arabische televisiezenders te zien, vaak in combinatie met een debat of gesprek over de film.

Jezus, door christenen beschouwd als de Zoon van God, is voor de moslims een belangrijke profeet. Diens claim dat Hij Gods Zoon is, wijzen zij echter nadrukkelijk af.

Volgens het Engelse persbureau Ecclesia zijn er veel illegale kopieën van de film in omloop in het Midden-Oosten. De vraag naar de film is door de officiële kanalen onderschat, waardoor er een tekort aan materiaal is, zo melden bronnen. Zelfs in het streng-islamitische Jeddah (Saudi-Arabië) is de film illegaal verkrijgbaar, terwijl hij in West-Europa nog in première moet gaan.
[SIZE=4]

Zwarte Schaap
29-03-04, 22:27
Het onderwerp van de film zou goed kunnen passen als metafoor voor het lijden van Palestina.

barfly
29-03-04, 22:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het onderwerp van de film zou goed kunnen passen als metafoor voor het lijden van Palestina.

Bedoel je nu dat het lijden der Palestijnen de wereld zal verlossen? :)

Marsipulami
29-03-04, 22:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het onderwerp van de film zou goed kunnen passen als metafoor voor het lijden van Palestina.

Ja, ik vrees ook wel dat de film zijn populariteit in de Arabische wereld te danken heeft aan het feit dat joden moord en brand schreeuwen omwille van het het (vermeend) antisemitisch karakter ervan.

Maar het blijft merkwaardig. Vooral omdat Jezus helemaal niet gekruisigd is volgens de islam en de film nou precies daarover gaat.

Zwarte Schaap
29-03-04, 22:32
Geplaatst door barfly
Bedoel je nu dat het lijden der Palestijnen de wereld zal verlossen? :)

Één ding staat vast Palestina is wel gebruikt om de Europeanen te verlossen van een grote zonde.

barfly
29-03-04, 22:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Één ding staat vast Palestina is wel gebruikt om de Europeanen te verlossen van een grote zonde.

Alle Europeanen? Generaliseren doe je waar je bij staat.

Marsipulami
29-03-04, 22:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Één ding staat vast Palestina is wel gebruikt om de Europeanen te verlossen van een grote zonde.

Jij bent nou ook een Europeaan. Welkom in de club van grote zondaars.

Zwarte Schaap
29-03-04, 22:42
Geplaatst door barfly
Alle Europeanen? Generaliseren doe je waar je bij staat.

Haha ik zat op die reaktie te wachten. Ik wilde er eerst bij zetten: Voor onze rechtse strontvliegjes bedoel ik met Europeanen de Europese landen die ervoor gezorgd hebben dat israel is gecreeerd.

Maar ik wilde wachten tot welke strontvlieg het eerste op mijn vliegenpapier zou plakken.

:handbang:

barfly
29-03-04, 22:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Haha ik zat op die reaktie te wachten. Ik wilde er eerst bij zetten: Voor onze rechtse strontvliegjes bedoel ik met Europeanen de Europese landen die ervoor gezorgd hebben dat israel is gecreeerd.

Maar ik wilde wachten tot welke strontvlieg het eerste op mijn vliegenpapier zou plakken.

:handbang:

Aan je vijandigheid kan ik opmaken dat je nogal van streek bent. :)

Marsipulami
29-03-04, 22:44
Geplaatst door barfly
Bedoel je nu dat het lijden der Palestijnen de wereld zal verlossen? :)

In de christelijk theologie is dat wel zo denk ik. De lijdende Christus is tegenwoordig in alle menselijk lijden, vanaf de kruisiging, over Auschwitz tot en met het lijdende Palestijnse volk.

Zwarte Schaap
29-03-04, 22:44
Geplaatst door Marsipulami
Jij bent nou ook een Europeaan. Welkom in de club van grote zondaars. Ik ben moslim, als moslim geloof ik niet dat ik van geboorte af aan met zonden ben geboren.

barfly
29-03-04, 22:45
Geplaatst door Marsipulami
In de christelijk theologie is dat wel zo denk ik. De lijdende Christus is tegenwoordig in alle menselijk lijden, vanaf de kruisiging, over Auschwitz tot en met het lijdende Palestijnse volk.

Tja soms heb je wel gelijk :p

Zwarte Schaap
29-03-04, 22:48
Geplaatst door barfly
Aan je vijandigheid kan ik opmaken dat je nogal van streek bent. :) Ik begrijp niet hoe jij vijandigheid uit mijn reaktie kunt halen. Als je strontvlieg bedoelt dan kan ik je alleen zeggen dat dat precies mijn bewoordingen waren die ik klaar had staan voor wie ik juist had gedacht dat die als eerste zou reageren. Maar jij was de eerste die reageerde, dus jij krijgt die terminologie.

Marsipulami
29-03-04, 22:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ben moslim, als moslim geloof ik niet dat ik van geboorte af aan met zonden ben geboren.

Twee dingen:

- Ik veronderstel dat je je geboorte ondertussen al wel een tijdje achter de rug hebt.
- Als moslim geloof je dus ook niet dat Europeanen vanaf hun geboorte met zonden zijn belast.

barfly
29-03-04, 22:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik begrijp niet hoe jij vijandigheid uit mijn reaktie kunt halen. Als je strontvlieg bedoelt dan kan ik je alleen zeggen dat dat precies mijn bewoordingen waren die ik klaar had staan voor wie ik juist had gedacht dat die als eerste zou reageren. Maar jij was de eerste die reageerde, dus jij krijgt die terminologie.

Tja, een ieder had dus strontvlieg kunnen zijn... Denk er nog eens over na, ik ben morgen nog steeds mild gestemt :)

Simon
29-03-04, 22:54
Paul Verhoeven zei recent op de TV: U mag er over nadenken wat het betekent dat de Amerikanen die Jezus ook als hun God zien - immers Jezus was menselijk en goddelijk tegelijk - hun God graag een hele film lang gemarteld zien worden.

Overigens snap ik wat dat betreft wel dat sjiieten iets in die film zien ... die doen toch ook graag aan zelfkastijding?

Zwarte Schaap
29-03-04, 22:56
Geplaatst door Marsipulami
Twee dingen:

- Ik veronderstel dat je je geboorte ondertussen al wel een tijdje achter de rug hebt.
- Als moslim geloof je dus ook niet dat Europeanen vanaf hun geboorte met zonden zijn belast.

- De wijze hoe je het zei begreep ik als van, jij bent nu ook Europeaan dus jij bent ook zondig. Ik koppel Europeaan niet meteen aan zonde.
- Precies, zondig ben je door je daden.

Zwarte Schaap
29-03-04, 23:01
Geplaatst door barfly
Tja, een ieder had dus strontvlieg kunnen zijn... Denk er nog eens over na, ik ben morgen nog steeds mild gestemt :) Yep, en ik was verrast dat jij de eerste strontvlieg was.

Marsipulami
29-03-04, 23:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
- Precies, zondig ben je door je daden.

Als fundamentalistische katholiek koppel ik de notie erfzonde aan het bewustzijn dat geen mens vrijuit gaat wat hij ook doet. Ik dacht dat het Eli Wiesel -bekende jood- was die zei dat de grootste zonde niet haat of moord was, maar de onverschilligheid tgo het lijden in de wereld. Dat elke mens verantwoordelijk is voor de ander en daarin per definitie tekort schiet.

Zwarte Schaap
29-03-04, 23:13
Geplaatst door Marsipulami
Als fundamentalistische katholiek koppel ik de notie erfzonde aan het bewustzijn dat geen mens vrijuit gaat wat hij ook doet. Ik dacht dat het Eli Wiesel -bekende jood- was die zei dat de grootste zonde niet haat of moord was, maar de onverschilligheid tgo het lijden in de wereld. Dat elke mens verantwoordelijk is voor de ander en daarin per definitie tekort schiet.

Ja daar zit het verschil. Ik als moslim geloof gewoonweg niet dat ik in met zonde geboren ben. Je kunt me van alles beschuldigen maar dat ik onverschillig ben tgo het lijden van een andere of in de rest van de wereld is niet op mij van toepassing.

Marsipulami
29-03-04, 23:26
Geplaatst door Simon
Paul Verhoeven zei recent op de TV: U mag er over nadenken wat het betekent dat de Amerikanen die Jezus ook als hun God zien - immers Jezus was menselijk en goddelijk tegelijk - hun God graag een hele film lang gemarteld zien worden.

Overigens snap ik wat dat betreft wel dat sjiieten iets in die film zien ... die doen toch ook graag aan zelfkastijding?


Eén of ander filosofische kwiebus heeft ooit gezegd dat degene die een massochistisch mensbeeld hanteert meteen ook uitgaat van een sadistisch godsbeeld.


Ik zie het lijden van Jezus niet als de wil van God en evenmin als zijn eigen wil. Jezus' compromisloze trouw aan de waarheid (lees gerechtigheid, liefde, enz. ) bracht hem in botsing met gevestigde maatschappelijke krachten. Hij was een martelaar. Zijn compromisloze trouw aan de boodschap van God bracht hem in botsing met de samenleving die hem kwijt wilde.

Het evangelie mondt uit in de verrijzenis. Jezus heeft lijden en dood overwonnen door compromisloos trouw te blijven aan God. Als mensen trouw blijven aan God, dan blijft God ook mensen trouw, ook over grenzen van lijden en dood heen.

barfly
29-03-04, 23:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ja daar zit het verschil. Ik als moslim geloof gewoonweg niet dat ik in met zonde geboren ben. Je kunt me van alles beschuldigen maar dat ik onverschillig ben tgo het lijden van een andere of in de rest van de wereld is niet op mij van toepassing.

De zonde wordt je ook pas aangerekend als je heengaat... En dat is een veel lastiger moment om ermee af te rekenen

sjo
29-03-04, 23:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ben moslim, als moslim geloof ik niet dat ik van geboorte af aan met zonden ben geboren.

Zo zuur als jij bent kun je uitsluitend vanaf de baarmoeder zijn. Dat is niet aan te leren.
Zondig of niet.

groeten
sjo

Marsipulami
29-03-04, 23:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je kunt me van alles beschuldigen maar dat ik onverschillig ben tgo het lijden van een andere of in de rest van de wereld is niet op mij van toepassing.

In (de Marsipulaamse visie op) het christendom duikt hier de erfzonde op. Wat een mens ook doet, hij had altijd nog meer kunnen doen om het lijden van anderen te verzachten. Dus is ieder mens zondig (schuldig) en heeft ieder mens nood aan de vergevende barmbartigheid van God. Het erfzondebegrip werpt een dam op tegen de zelfrechtvaardiging van mensen die denken dat hen niets te verwijten valt als ze godsdienstige regeltjes onderhouden.

Wortel
30-03-04, 06:25
Deze marsipulaamse zondeleer staat niet heel erg ver af van wat de christelijke mainstream over zondekennis te melden heeft.
Zonde is kort en goed: je doel missen en daar zit al een beweging en dus daadkracht in.
De notie van de erfzonde als een condition humaine, -zonde heb je vanaf je geboorte zoals je ook een neus hebt- is een notie die slechts door een marginale groep christenen wordt aangehangen.

Julien
30-03-04, 21:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
Haha ik zat op die reaktie te wachten. Ik wilde er eerst bij zetten: Voor onze rechtse strontvliegjes bedoel ik met Europeanen de Europese landen die ervoor gezorgd hebben dat israel is gecreeerd.

Maar ik wilde wachten tot welke strontvlieg het eerste op mijn vliegenpapier zou plakken.

:handbang:

vuile rechtse hypocriete strontgeit :moe:

als je het niet met me eens bent, moet je maar gaan schelden toch?? :verward:

sjo
30-03-04, 22:37
Geplaatst door Julien
vuile rechtse hypocriete strontgeit :moe:

als je het niet met me eens bent, moet je maar gaan schelden toch?? :verward:

Er zijn idd prikkers door wie je je vanzelf naar beneden gaat bijstellen.
Houdt echter rekening met de mogelijkheid dat dit nu juist de bedoeling is.

groeten
sjo

SalmayaSale
31-03-04, 10:48
Geplaatst door Marsipulami
Ja, ik vrees ook wel dat de film zijn populariteit in de Arabische wereld te danken heeft aan het feit dat joden moord en brand schreeuwen omwille van het het (vermeend) antisemitisch karakter ervan.

Maar het blijft merkwaardig. Vooral omdat Jezus helemaal niet gekruisigd is volgens de islam en de film nou precies daarover gaat.

Correctie: Volgens de islam is Jesus wel gekruisigd, alleen niet dood.
Door de Barmhartigheid van God is hij naar de hemel gestegen en wat de mensen te zien hebben gekregen is gewoon een evenbeeld van Jesus.

Wij geloven ook in Jesus als apostel van God maar niet dat hij zijn zoon is.

Marsipulami
31-03-04, 10:54
Geplaatst door SalmayaSale
Correctie: Volgens de islam is Jesus wel gekruisigd,

Hier spreek je jezelf tegen. Ik dacht dat er (volgens de moslims) maar eentje was gekruisigd, nl. de dubbelganger van Jezus.



alleen niet dood.
Door de Barmhartigheid van God is hij naar de hemel gestegen en wat de mensen te zien hebben gekregen is gewoon een evenbeeld van Jesus.

Wij geloven ook in Jesus als apostel van God maar niet dat hij zijn zoon is.

SalmayaSale
31-03-04, 11:14
Geplaatst door Marsipulami
Hier spreek je jezelf tegen. Ik dacht dat er (volgens de moslims) maar eentje was gekruisigd, nl. de dubbelganger van Jezus.

Juist.
Ik dacht dat je bedoelde dat moslims niet geloofden dat er geen kruisiging heeft plaatsgevonden.

Victory
02-04-04, 16:44
In naam van Allah, de Barmhartige,

Vrede zij met de moslims,


Profeet Isa (as) was nog gekruisigd, nog gedood. En zij die daarin verschillen van mening hebben geen kennis waarover zij praten.

Ik vind 'the passion of christ' een belediging voor profeet Isa (as) en weiger daarom het te kijken.

Iran brengt binnenkort het echte leven van profeet Isa (as) uit op film.


http://www.ahl-ul-bait.org/quran-final1/images/ayats-images/004-nisa-images/103-2.png



En Allah (swt) weet het het best.

Daviddavid
02-04-04, 16:47
Geplaatst door Victory

En Allah (swt) weet het het best.


Mijn oma ook.