PDA

Bekijk Volledige Versie : IN 2003 bekeerden 183 Israëlische soldaten zich tot het jodendom.



Marsipulami
29-03-04, 23:24
Soldaten Israël gaan over naar joods geloof

van onze redactie kerk

JERUZALEM - Binnen het Israëlische leger gaat een toenemend aantal, vanuit het buitenland afkomstige christenen over tot het jodendom. Zo veranderden het afgelopen jaar 183 militairen van religie, een verdubbeling ten opzichte van 2002.


Dit meldt het oecumenische persbureau ENI. Het betreft vooral christelijke rekruten die uit de voormalige Sovjet-Unie komen. Het persbureau noemt de verplichte inburgeringscursus als belangrijkste oorzaak. Deze cursus van twee maanden, die moet worden gevolgd om volwaardig staatsburger te kunnen worden, besteedt sinds drie jaar veel aandacht aan het Oude Testament en aan de joodse geschiedenis.

Momenteel staat van de Israëlische rekruten meer dan de helft niet als jood geregistreerd. In het leger zitten ongeveer achtduizend niet-joden.

In het recente verleden is gebleken dat christelijke militairen hun eed van trouw niet op het Oude, maar op het Nieuwe Testament wilden zweren. Dit leidde ertoe dat ultraorthodoxe joden van de Sjas-partij het parlement een wetsontwerp voorlegden om de immigratie van christenen aan banden te leggen. Ze wilden de zogeheten 'grootvaderclausule' schrappen die inhoudt dat iemand met slechts één joodse grootvader al het staatsburgerschap kan verkrijgen. Het wetsontwerp kreeg onvoldoende steun. Wel werd besloten in de inburgeringscursus meer aandacht aan het jodendom te besteden.

Binnen geheel Israël wordt het aantal niet-joden geschat op tussen de 250.000 en 300.000, op een totale bevolking van 6,1 miljoen.

mark61
30-03-04, 01:01
Geplaatst door Marsipulami
Binnen geheel Israël wordt het aantal niet-joden geschat op tussen de 250.000 en 300.000, op een totale bevolking van 6,1 miljoen.

Ik maar denken dat er toch minstens 1 miljoen moslim-staatsburgers zijn. Maar die horen er blijkbaar toch echt niet bij.

Marsipulami
30-03-04, 01:41
Geplaatst door mark61
Ik maar denken dat er toch minstens 1 miljoen moslim-staatsburgers zijn. Maar die horen er blijkbaar toch echt niet bij.

Ik dacht dat ook. Ik denk dat er in Israël 1000 000 Palestijnen wonen met de Israëlische nationaliteit. Die 250 000 a 300 000 niet-joden daarme bedoeld men 'christenen' (met joods bloed en komaf)

Je hebt nu eenmaal Palestijnen (volk, d.w.z. Islamitische, christelijke en joodse Palestijnen) en Joden (volk, d.w.z. Joden-joden, Joden-christenen en Joden-moslims. )

Ik denk dat die 250000 a 300000 Joden-christenen zijn.

nl-x
30-03-04, 01:53
Volwaardig staatsburger ? Ik meen te geloven dat ze niet eens grond mogen bezitten zonder jood te zijn..

mark61
30-03-04, 10:37
Geplaatst door Marsipulami
Ik dacht dat ook. Ik denk dat er in Israël 1000 000 Palestijnen wonen met de Israëlische nationaliteit. Die 250 000 a 300 000 niet-joden daarme bedoeld men 'christenen' (met joods bloed en komaf)

Je hebt nu eenmaal Palestijnen (volk, d.w.z. Islamitische, christelijke en joodse Palestijnen) en Joden (volk, d.w.z. Joden-joden, Joden-christenen en Joden-moslims. )

Ik denk dat die 250000 a 300000 Joden-christenen zijn.

Lieve Mars, I know all that. Tenminste, zijn er joodse Palestijnen en moslimjoden? Overigens wonen er nog al wat niet-joodse, 'buitenlandse' christenen, Armeniërs en zo.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat zo'n slip of the pen fraai illustreert hoe 'men' hier Israel ziet: een joods land met joden. Die Arabieren/Palestijnen, daar komt de journalist niet eens op. Terwijl het toch heus officiëel een seculier (en meertalig) land is waarin de diverse burgers gelijke rechten hebben. Zogezegd. Als het ware.

mark61
30-03-04, 10:39
Geplaatst door nl-x
Volwaardig staatsburger ? Ik meen te geloven dat ze niet eens grond mogen bezitten zonder jood te zijn..

It depends. Maar daar ging het me niet om, zie boven. Mij gaat het juist om de fictie van Israel als neutrale staat en thuisland van joden en Palestijnen, van welk geloof dan ook. Tegenover de realiteit van een crypto-racistische bijna-theocratie.

Marsipulami
30-03-04, 11:08
Geplaatst door mark61
Tenminste, zijn er joodse Palestijnen en moslimjoden?

Joodse Palestijnen

volgens het handvest van de PLO

"Article 6: The Jews who had normally resided in Palestine until the beginning of the Zionist invasion will be considered Palestinians."

http://www.iris.org.il/plochart.htm

Moslimjoden :

Ethnically Jewish, Spiritually Muslim.
http://www.jews-for-allah.org/

Testimonies of Jewish converts to islam.
http://www.jews-for-allah.org/Jewish-Converts-to-Islam/

mark61
30-03-04, 11:38
Geplaatst door Marsipulami
Joodse Palestijnen

volgens het handvest van de PLO

"Article 6: The Jews who had normally resided in Palestine until the beginning of the Zionist invasion will be considered Palestinians."


Door de PLO misschien, maar ook door de joden?

Die links zijn leuk, maar ik denk niet dat die lui in Israel wonen. Of wel?

Marsipulami
30-03-04, 12:04
Geplaatst door mark61
Door de PLO misschien, maar ook door de joden?

Die links zijn leuk, maar ik denk niet dat die lui in Israel wonen. Of wel?


Israel Bans Converts

Joseph Algazy, Haaretz
12 Dec. 2002 Joseph Algazy, Haaretz

http://www.jews-for-allah.org/israel/israel_bans_converts.htm

mark61
30-03-04, 12:19
Geplaatst door Marsipulami
Israel Bans Converts

Joseph Algazy, Haaretz
12 Dec. 2002 Joseph Algazy, Haaretz

http://www.jews-for-allah.org/israel/israel_bans_converts.htm

Net wat ik bedoel. The Jews are not amused.