PDA

Bekijk Volledige Versie : Voor de overdrijvers...

Fillastiene
30-03-04, 04:58
Ibn Mas'oed verhaalt dat de Profeet (Vrede zij met hem) zei:

"Degenen die overdrijven zijn verloren." En hij zei het driemaal.

Dit is overgeleverd door Moeslim

Hamza-T
03-04-04, 02:26
YazaakAllahu Gair zuster, maar worden met de overdrijvers niet diegenen bedoelt die alsmaar wilden vasten, celibaatair wilden leven, en dag en nacht wilden bidden?

Fillastiene
04-04-04, 06:07
Geplaatst door Hamza-T
YazaakAllahu Gair zuster, maar worden met de overdrijvers niet diegenen bedoelt die alsmaar wilden vasten, celibaatair wilden leven, en dag en nacht wilden bidden?

Wa Iyaak...

:)

Ik denk dat dat inderdaad met overdrijven wordt bedoelt. Er is een hadith, maar ik durf het niet te plaatsen vanwege het feit dat ik niet weet waar het vandaan komt en dat ik hem niet meer letterlijk voor de geest kan halen. Maar ik waag het er toch maar op; verbeteringen zijn heel erg welkom!

Er was een oude vrouw en ze liep heel erg moeizaam. Alsof ze een enorme last droeg. Op een gegeven moment zag onze geliefde Profeet Sallahou 'Aleeyhie Wasallam haar en vroeg wat haar mankeerde. Wat bleek nu: Ze vastte haast elke dag en was constant in gebed. Toen raadde de Profeet haar aan Allah niet boven haar niveau te aanbidden. Hij zoiets dergelijks als: 'Ik ben een Profeet. Ik bid, maar ik rust ook. Ik vast, maar ik geniet ook.'

Ik ga gauw achter deze hadith aan, Insha'Allah. (Voordat ik hier iedereen op me dak krijg... :p)

En Allah weet het altijd het allerbeste!

Hamza-T
04-04-04, 21:44
De desbetreffende hadith waar ik op doelde, ging over 3 gelovige mannen.

Maar overdrijven kan ook doelen op diegenen die overtreden, de Fasiqoen, die in de Koran worden genoemd samen met de Zhalimoen (onrechtplegers) en Kafiroen (ongelovigen).

"Degenen die overdrijven zijn verloren."

Kan dus doelen op de Fasiqoen, de overtreders die handelingen verichten die haram zijn.

Allahu Alem