PDA

Bekijk Volledige Versie : Bijzetting.



Couscousje
30-03-04, 15:14
Kan iemand mij vertellen waarom prinses Juliana niet gewoon wordt begraven?

Vriendelijk bedankt.

Cc

Daviddavid
30-03-04, 15:21
Omdat de Oranjes een hele oude traditie hebben. Ze hebben een familie grafkelder in de Nieuwe Kerk in Delft, en daar staan alle kisten van alle Oranjes in, vanaf willem de Zwijger tot nu dan Juul.

Mooie dingen, familietradities.

Couscousje
30-03-04, 15:24
Geplaatst door Daviddavid
Omdat de Oranjes een hele oude traditie hebben. Ze hebben een familie grafkelder in de Nieuwe Kerk in Delft, en daar staan alle kisten van alle Oranjes in, vanaf willem de Zwijger tot nu dan Juul.

Mooie dingen, familietradities.

Dus ze wordt "begraven" in een kelder?

Cc

Heraclitus
30-03-04, 15:24
Geplaatst door Daviddavid
Omdat de Oranjes een hele oude traditie hebben. Ze hebben een familie grafkelder in de Nieuwe Kerk in Delft, en daar staan alle kisten van alle Oranjes in, vanaf willem de Zwijger tot nu dan Juul.

Mooie dingen, familietradities.

Nouja, een dwingende traditie is het ook weer niet. Iedere Oranje is vrij om zelf te kiezen. Ik geloof dat Wilhelmina ook niet gebalsemd is.

BniMakada
30-03-04, 15:25
Geplaatst door Daviddavid
Mooie dingen, familietradities.

Prachtig zelfs, zolang ze niet door andermans portefuille betaald worden. In dit geval vind ik het een vorm vaan dictatorisch-gezag.

Daviddavid
30-03-04, 15:25
Geplaatst door Couscousje
Dus ze wordt "begraven" in een kelder?

Cc

Soort van. Ze hoeven alleen niet te graven, ze "zetten" die kist er "bij".

Dutchguy
30-03-04, 15:27
Hoe zit dat ook al weer met dat balsemen? Ik dacht dat er ook loden kisten gebruikt werden.

Daviddavid
30-03-04, 15:28
Geplaatst door BniMakada
Prachtig zelfs, zolang ze niet door andermans portefuille betaald worden. In dit geval vind ik het een vorm vaan dictatorisch-gezag.


Ja ja, nou weten we het wel.

Couscousje
30-03-04, 15:29
Geplaatst door Daviddavid
Soort van. Ze hoeven alleen niet te graven, ze "zetten" die kist er "bij".

Gaat dat niet een beetje... uhm... stinken, zeg maar?

Cc

BniMakada
30-03-04, 15:29
[knip] ik had een verkeerde reactie geplaatst...

Daviddavid
30-03-04, 15:30
Geplaatst door Dutchguy
Hoe zit dat ook al weer met dat balsemen? Ik dacht dat er ook loden kisten gebruikt werden.


Geen idee, ze is wel gebalsemd. Dat van die loden kist weet ik niet. Zou wel zielig zijn voor die soldaatjes die dat ding de kerk in moeten dragen.

Couscousje
30-03-04, 15:30
Geplaatst door Dutchguy
Hoe zit dat ook al weer met dat balsemen? Ik dacht dat er ook loden kisten gebruikt werden.

Oh, vaseline-therapie.

Cc

barfly
30-03-04, 15:32
Geplaatst door BniMakada
Prachtig zelfs, zolang ze niet door andermans portefuille betaald worden. In dit geval vind ik het een vorm vaan dictatorisch-gezag.

Wat een zeurpiet ben jij met je portefeuille, er stonden minstens 60.000 mensen te kijken en wie weet hoeveel er meekeken via de televisie. De meerderheid van de Nederlanders is overigens voor de monarchie en dus is er niets dictatoriaals aan.

Ik vind het best een aardige traditie en als de leden van het koningshuis dit nou graag willen dan is er wat mij betreft niets mis mee. Ok als de gemeente Delft de kosten zelf moet ophoesten dan is dat wel vreemd maar ik gok erop dat ze die kosten van de staat wel vergoed krijgen.

Daviddavid
30-03-04, 15:34
Geplaatst door Couscousje
Gaat dat niet een beetje... uhm... stinken, zeg maar?

Cc


'T zal wel een goed sluitende kist wezen, en die kelder gaat ook dicht geloof ik.

Dutchguy
30-03-04, 15:36
Geplaatst door Daviddavid
'T zal wel een goed sluitende kist wezen, en die kelder gaat ook dicht geloof ik.

Vandaar dat ik meen gelezen te hebben dat de kisten met lood bekleed zijn. Toen Claus bijgezet werd hadden ze het er ook al over dat de kist zo erg zwaar was. Dit zou de reden wel eens kunnen zijn.

BniMakada
30-03-04, 15:37
Geplaatst door barfly
Wat een zeurpiet ben jij met je portefeuille, er stonden minstens 60.000 mensen te kijken en wie weet hoeveel er meekeken via de televisie. De meerderheid van de Nederlanders is overigens voor de monarchie en dus is er niets dictatoriaals aan.

Ik vind het best een aardige traditie en als de leden van het koningshuis dit nou graag willen dan is er wat mij betreft niets mis mee. Ok als de gemeente Delft de kosten zelf moet ophoesten dan is dat wel vreemd maar ik gok erop dat ze die kosten van de staat wel vergoed krijgen.

Er stonden 60.000 mensen te kijken? So what!! Dat geeft mij nog geen voldoening om die hele geldverslindende entourage goed te keuren. Ik ben tegen iedere vorm van uitzonderlijke spendering in deze tijd van economische malaise. Zoals de overheid de bonden terugfluit als het gaat om loonsverhoging zo wil ik ook dat de overheid op het matje wordt geroepen bij uitzonderlijke (lees: onnodige) uitgaven!!

barfly
30-03-04, 15:38
Geplaatst door Couscousje
Gaat dat niet een beetje... uhm... stinken, zeg maar?

Cc

Juul is gebalsemt en ligt in een met lood bedekte kist de balseming zorgt ervoor dat Juul uitdroogt ipv ontbind zegmaar.

Couscousje
30-03-04, 15:41
Geplaatst door barfly
Juul is gebalsemt en ligt in een met lood bedekte kist de balseming zorgt ervoor dat Juul uitdroogt ipv ontbind zegmaar.

Aha!

Onze eigen mummie, dus.

Cc

barfly
30-03-04, 15:41
Geplaatst door BniMakada
Er stonden 60.000 mensen te kijken? So what!! Dat geeft mij nog geen voldoening om die hele geldverslindende entourage goed te keuren. Ik ben tegen iedere vorm van uitzonderlijke spendering in deze tijd van economische malaise. Zoals de overheid de bonden terugfluit als het gaat om loonsverhoging zo wil ik ook dat de overheid op het matje wordt geroepen bij uitzonderlijke (lees: onnodige) uitgaven!!

Och d'r wordt wel meer met geld gesmeten in de land, dus een miljoentje meer of minder zal me worst wezen. Maar ik zal vragen aan Beatrix of ze die onzin wil opdoeken omdat jij d'r niks aan vind :p

Daviddavid
30-03-04, 15:43
Geplaatst door BniMakada
Er stonden 60.000 mensen te kijken? So what!! Dat geeft mij nog geen voldoening om die hele geldverslindende entourage goed te keuren. Ik ben tegen iedere vorm van uitzonderlijke spendering in deze tijd van economische malaise. Zoals de overheid de bonden terugfluit als het gaat om loonsverhoging zo wil ik ook dat de overheid op het matje wordt geroepen bij uitzonderlijke (lees: onnodige) uitgaven!!


Ik vrees dat 98% van Nederland beledigd zou zijn als de oude koningin niet met alle egards naar de grafkelder was gebracht. Je staat dus tamelijk alleen met je mening - al valt er voor zuinigheid altijd wat te zeggen natuurlijk. Maar in dit geval erger je alleen, hooguit samen met een paar zonderlinge ouwe anarchisten ergens diep in de provincie.

barfly
30-03-04, 15:43
Geplaatst door Couscousje
Aha!

Onze eigen mummie, dus.

Cc

Ja, daar komt het wel op neer.

BniMakada
30-03-04, 15:47
Geplaatst door Daviddavid
Ik vrees dat 98% van Nederland beledigd zou zijn als de oude koningin niet met alle egards naar de grafkelder was gebracht. Je staat dus tamelijk alleen met je mening - al valt er voor zuinigheid altijd wat te zeggen natuurlijk. Maar in dit geval erger je alleen, hooguit samen met een paar zonderlinge ouwe anarchisten ergens diep in de provincie.

Wie heeft jou het recht gegeven om voor 98% van de bevolking te spreken en hun mening hier te verkondigen? Spreek aub voor jezelf! Dat jij een mening hebt kan ik begrijpen maar doe niet alsof je voor anderen (kunt) praat.

Bezuinigen is iets wat moet, maar dan wel op alle fronten!!

Daviddavid
30-03-04, 15:51
Geplaatst door BniMakada
Wie heeft jou het recht gegeven om voor 98% van de bevolking te spreken en hun mening hier te verkondigen? Spreek aub voor jezelf! Dat jij een mening hebt kan ik begrijpen maar doe niet alsof je voor anderen (kunt) praat.

Bezuinigen is iets wat moet, maar dan wel op alle fronten!!


Alsjeblieft! Daar gaan we weer! Ik denk helemaal niet dat ik het recht heb om voor wie dan ook te spreken. IK VERMOED alleen dat heel veel mensen geen problemen met deze bijzetting hebben. En ik VERMOED dat ze geen bezwaar hebben tegen de kosten. Dat baseer ik op het feit dat veel mensen in dit land koningsgezind zijn, en dol op dit soort tradities, en omdat Juliana vreselijk populair is.

Zeur.

Couscousje
30-03-04, 15:53
Geplaatst door Daviddavid
Alsjeblieft! Daar gaan we weer! Ik denk helemaal niet dat ik het recht heb om voor wie dan ook te spreken. IK VERMOED alleen dat heel veel mensen geen problemen met deze bijzetting hebben. En ik VERMOED dat ze geen bezwaar hebben tegen de kosten. Dat baseer ik op het feit dat veel mensen in dit land koningsgezind zijn, en dol op dit soort tradities, en omdat Juliana vreselijk populair is.

Zeur.

Gnuif!

Cc

P.S.: Ik heb geen flauw idee wat het betekent, maar ik heb het altijd al willen zeggen...

Daviddavid
30-03-04, 15:55
Geplaatst door Couscousje
Gnuif!

Cc

P.S.: Ik heb geen flauw idee wat het betekent, maar ik heb het altijd al willen zeggen...


Het zit tussen een snuif en een gniffel in. Je ergert je, maar lacht ook omdat het zo grappig is dat iemand zo kan zueren.

Maar inmiddels is het mijn stopwoordje en gebruik ik het te pas en te onpas.

BniMakada
30-03-04, 16:02
Geplaatst door Daviddavid
Alsjeblieft! Daar gaan we weer! Ik denk helemaal niet dat ik het recht heb om voor wie dan ook te spreken. IK VERMOED alleen dat heel veel mensen geen problemen met deze bijzetting hebben. En ik VERMOED dat ze geen bezwaar hebben tegen de kosten. Dat baseer ik op het feit dat veel mensen in dit land koningsgezind zijn, en dol op dit soort tradities, en omdat Juliana vreselijk populair is.

Zeur.

Nogmaals het gaat mij niet om haar populariteit. Hoeveel mensen zijn het eens met de bezuiningen, 0-lijn als het aankomt op salarisverhogingen, stijging gemeentelijke belastingen? Niemand!! Deze kosten posten zoals deze bijzetting is mede verantwoordelijk voor stijging van belastingen en stijging van gemeentelijke belastingen en hier ben ik tegen. Kom dus niet aanzetten met zinnen/woorden dat ze een aardig mens was en dat ze het nodige heeft gepresteerd. Het gaat mij om het financiele plaatje en heel het gezever hoe ze de bijzetting beschrijven. Kotsmisselijk gewoon!!

Daviddavid
30-03-04, 16:05
:moe:

barfly
30-03-04, 16:06
UTRECHT (ANP) - De Nederlander is vijf keer zo rijk als een eeuw
geleden. Daarbij is rekening gehouden met prijsveranderingen en
inflatie. Nederland telt drie keer zo veel inwoners en zes keer zo
veel huizen.
Dat becijferde prof. dr. P. Schnabel dinsdag in zijn oratie als
universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. In
vergelijking met 1900 rijden er in Nederland nu duizend keer zo
veel fietsen en zevenduizend keer zo veel auto's rond.


Voor de zuinigaards onder ons! :D

Bofko
30-03-04, 16:08
Geplaatst door BniMakada
Nogmaals het gaat mij niet om haar populariteit. Hoeveel mensen zijn het eens met de bezuiningen, 0-lijn als het aankomt op salarisverhogingen, stijging gemeentelijke belastingen? Niemand!! Deze kosten posten zoals deze bijzetting is mede verantwoordelijk voor stijging van belastingen en stijging van gemeentelijke belastingen en hier ben ik tegen. Kom dus niet aanzetten met zinnen/woorden dat ze een aardig mens was en dat ze het nodige heeft gepresteerd. Het gaat mij om het financiele plaatje en heel het gezever hoe ze de bijzetting beschrijven. Kotsmisselijk gewoon!!

Ik denk dat die begrafenis misschien anderhalve patriot-raket heeft gekost. Dus het valt reuze mee.

Couscousje
30-03-04, 16:12
Geplaatst door Bofko
Ik denk dat die begrafenis misschien anderhalve patriot-raket heeft gekost. Dus het valt reuze mee.

Wat betekent jouw nick?

Of moet ik vragen: waar is de rest ervan?

Cc

Bofko
30-03-04, 16:14
Geplaatst door Couscousje
Wat betekent jouw nick?

Of moet ik vragen: waar is de rest ervan?

Cc

Niet van Toepassing

Joesoef
30-03-04, 16:15
En als die steen weer op de ingang ligt gaan ze daar beneden gezellig met z'n allen klaverjassen.

Couscousje
30-03-04, 16:19
Geplaatst door Joesoef
En als die steen weer op de ingang ligt gaan ze daar beneden gezellig met z'n allen klaverjassen.

Gnuif!

Cc

Daviddavid
30-03-04, 16:26
Geplaatst door Couscousje
Gnuif!

Cc

Je pikt mijn stopwoord!







Nou vooruit, jij mag dat.

arnd
30-03-04, 16:30
Geplaatst door Daviddavid
Geen idee, ze is wel gebalsemd. Dat van die loden kist weet ik niet. Zou wel zielig zijn voor die soldaatjes die dat ding de kerk in moeten dragen.

Nee hoor, de gewone kist is van hout.
De loden staat al in de tombe of wordt daar later in gezet. De houten kist past daar precies in en wordt volgens mij dichtgeseald of gesoldeerd of zo.
Een loden kist is niet te tillen, joh.. :)

Tot wel een intrigerende gedachte dat daar (m.u.v. Willem III, koning-stadhouder) alle Oranjes vanaf Willem de Zwijger bijgezet zijn.

Couscousje
30-03-04, 16:30
Geplaatst door Daviddavid
Je pikt mijn stopwoord!







Nou vooruit, jij mag dat.

Heb geduld, mij kennende ben ik er zo op uitgekeken...

Cc

Daviddavid
30-03-04, 16:31
Geplaatst door Couscousje
Heb geduld, mij kennende ben ik er zo op uitgekeken...

Cc


Gnuif


Hoe kom jij trouwens aan acht strafpunten?

De Zwijger
30-03-04, 16:33
Geplaatst door arnd

Tot wel een intrigerende gedachte dat daar (m.u.v. Willem III, koning-stadhouder) alle Oranjes vanaf Willem de Zwijger bijgezet zijn.

Fuck!ng Freakshow!

Couscousje
30-03-04, 16:35
Geplaatst door Daviddavid
Gnuif


Hoe kom jij trouwens aan acht strafpunten?

Geen idee.

Ik dacht dat ik op de 2342342 zat.

Of nee, in die tijd was het strafpuntensysteem nog niet ingezet.

Ik vermoed dat de rest is kwijtgescholden wegens verjaring.

Cc

Daviddavid
30-03-04, 16:37
Geplaatst door Couscousje
Geen idee.

Ik dacht dat ik op de 2342342 zat.

Of nee, in die tijd was het strafpuntensysteem nog niet ingezet.

Ik vermoed dat de rest is kwijtgescholden wegens verjaring.

Cc


Ik begin toch een beetje een suf miepje te worden met slechts twee sneue strafpuntjes.

Couscousje
30-03-04, 16:40
Geplaatst door Daviddavid
Ik begin toch een beetje een suf miepje te worden met slechts twee sneue strafpuntjes.

Jij bent zeker ook nog nooit gebanned geweest?

Cc

Daviddavid
30-03-04, 16:48
Geplaatst door Couscousje
Jij bent zeker ook nog nooit gebanned geweest?

Cc


Nee. Ben ik nu heel suf?

Couscousje
30-03-04, 16:56
Geplaatst door Daviddavid
Nee. Ben ik nu heel suf?

LOL, wat doe je hier eigenlijk? Archiveren?

Cc

Daviddavid
30-03-04, 16:58
Geplaatst door Couscousje
LOL, wat doe je hier eigenlijk? Archiveren?

Cc


Beetje flauwe grappen maken eigenlijk. Maar nu ga ik naar huis! toedeloe!

Erasmus
30-03-04, 17:02
Bij balsemen wordt een bepaalde vloeistof in het lichaam gespoten waarmee o.a. bloed wordt vervangen. Loden kisten worden niet meer gebrukt in verband met de vergiftigingsverschijnselen die optraden bij de mensen die daarmee moesten werken. Loodvergiftiging werd vroeger dan ook de doodgraversziekte genoemd