PDA

Bekijk Volledige Versie : De hoofddoek van Juliana



Boerass
30-03-04, 22:31
De hoofddoek van Juliana
door Youssef Azghari
2004-03-30 - lezersreacties op dit artikel (23)

Columnist Youssef Azghari heeft een vaste plek op de Podiumpagina. Op deze historische dag staat zijn reguliere bijdrage op de voorpagina.


Vandaag wordt prinses Juliana te ruste gelegd. Zij maakte op mij als kind van zes jaar een onuitwisbare indruk. Zij was de allereerste Nederlandse vrouw met wie wij, mijn moeder en drie broers, kennismaakten toen we vanuit Marokko in 1977 op Schiphol landden. We zagen haar portret en voelden ons meteen welkom. Onze vader, die ons van de luchthaven oppikte, vertelde onderweg naar huis enthousiast over de koningin van dit nieuwe moederland.

Toen we haar later op Koninginnedag op de televisie zagen praten met gewone mensen op straat konden wij onze ogen en oren niet geloven. Ze maakte wel erg gemakkelijk contact met haar onderdanen. Zo'n innemende persoonlijkheid, die zomaar iedereen op straat groette, kon toch geen koninklijke hoogheid zijn, dacht ik.

Dat gedrag van het hoofd van een vorstenhuis waren we in Marokko niet gewend. Een vorst hoort immers op straat begeleid te worden door loeiende sirenes voor en achter de koninklijke stoet en een dik veiligheidskordon erom heen. Ik vergeleek haar toen met onze oude koning, de vader van de huidige koning Mohammed de zesde. Hassan II leek op mijn vader. Streng en behoudend. Koningin Juliana was precies het tegenovergestelde.

Mijn moeder mocht Juliana heel graag omdat, zoals ze dat zelf verwoordde: ,,Toen zij als koningin aan het hoofd stond van de regering er volop werk was en brood zo goedkoop.'' Mijn moeder heeft één ding gemeen met Juliana. Ze was al bij haar geboorte voorbestemd om een rol te spelen. In het geval van mijn moeder was dat huisvrouw. Verschillen zijn er ook. Mijn moeder had de pech te komen uit een arme familie met ouderwetse opvattingen over de rol van de vrouw. Juliana had het geluk het symbool te zijn van het Nederlandse volk en als jonge vrouw te mogen studeren. Zij kreeg als studente onder meer les over de islam van Snouck Hurgronje , de bekendste islamoloog van Nederland. Van hem leerde zij ongetwijfeld dat er binnen de islam grofweg twee richtingen bestaan, de liberale en orthodoxe variant. Van de orthodoxen mochten vrouwen, behalve blind gehoorzamen aan hun man, buitenshuis niet studeren of werken. Een studerende of werkende vrouw is voor hen een gevaar voor de status van de man.

De liberalen vinden discriminatie van de vrouw in naam van de islam weerzinwekkend en nemen daar publiekelijk afstand van. Zij geloven juist dat (meer) studerende en werkende moslima's een voorwaarde zijn voor emancipatie van de hele moslimgemeenschap. Juliana heeft op haar manier laten zien hoe dat in harmonie met je omgeving én met vastberadenheid zonder gewelddadige communicatie kan. Ze was opstandig, maar niet uit op zinloze polarisatie en wars van strenge religie. Neem nou het dragen van een hoofddoek. De hoofddoek dragen is niet verplicht, maar toch wordt het door veel moslims als een gebod geïnterpreteerd. Mijn moeder, die nu 62 jaar is, draagt een hoofddoek uit traditie. Een hoofddoek dragen is niet voorbehouden aan moslima's. Juliana droeg er zelf ook wel eens een als ze ging fietsen. Een hoofddoek is als symbool vergelijkbaar met een kroon van een vorstin. Dat moet kunnen, vind ik. Sommige jonge moslima's met een hoofddoek overdrijven echter de symboliek van de hoofddoek. Zij geven daarmee een politiek statement af: 'Kijk, ik ben een moslima, dus draag ik er een!' Persoonlijk keur ik dit gedrag af. Het getuigt namelijk van weinig respect voor de moslima's die buitenshuis geen hoofddoek dragen, zoals mijn zus.

Koningin Juliana droeg op straat ook nooit een kroon op haar hoofd om te laten zien dat zij een majesteit was. Zij geeft ook na haar dood genoeg stof voor moslima's met of zonder hoofddoek om hierover goed na te denken.

barfly
30-03-04, 22:37
Wat een aardig stukje :)

Boerass
30-03-04, 22:38
Geplaatst door barfly
Wat een aardig stukje :)

:wow: je gaat me toch niet vertellen dat je het gelezen hebt ??? :argwaan:

barfly
30-03-04, 22:39
Geplaatst door Boerass
:wow: je gaat me toch niet vertellen dat je het gelezen hebt ??? :argwaan:

Fök, ik val door de mand :hihi:

Girl@Egy
30-03-04, 23:24
Het was allemaal mooi en aardig tot ie over de hoofddoek begon. Hij weet duidelijk niet waar hij het over heeft. Een hoofddoek is zeker wel verplicht voor elke moslima, moet ie ff een kijkje nemen in de Koran en de Ahadieth..

Zou ook kunnen dat het een shieíet of aleviet of zoiets dergelijk is , die zelf hun regels verzinnen :nerveus:

Achterlijk, bullshit schrijven om in de smaak te vallen bij de zogenaamde autochtonen, pfff

barfly
30-03-04, 23:27
Geplaatst door Girl@Egy
Het was allemaal mooi en aardig tot ie over de hoofddoek begon. Hij weet duidelijk niet waar hij het over heeft. Een hoofddoek is zeker wel verplicht voor elke moslima, moet ie ff een kijkje nemen in de Koran en de Ahadieth..

Zou ook kunnen dat het een shieíet of aleviet of zoiets dergelijk is , die zelf hun regels verzinnen :nerveus:

Achterlijk, bullshit schrijven om in de smaak te vallen bij de zogenaamde autochtonen, pfff

Ik hoop dat jij in een burqa rond loopt :haha:

catharina
30-03-04, 23:30
Geplaatst door Girl@Egy
Het was allemaal mooi en aardig tot ie over de hoofddoek begon. Hij weet duidelijk niet waar hij het over heeft. Een hoofddoek is zeker wel verplicht voor elke moslima, moet ie ff een kijkje nemen in de Koran en de Ahadieth..
Inderdaad, vanaf daar nam ik hem ook niet meer serieus.

Girl@Egy
30-03-04, 23:41
Geplaatst door barfly
Ik hoop dat jij in een burqa rond loopt :haha:

Een eenmansgrap zeker!
hahaha, je zet jezelf echt voor schut met zo'n domme reactie!

En nee blijf maar hopen ik loop er niet meer rond.

catharina
30-03-04, 23:49
Geplaatst door Girl@Egy
Een eenmansgrap zeker!
hahaha, je zet jezelf echt voor schut met zo'n domme reactie!

En nee blijf maar hopen ik loop er niet meer rond.
Waarom drijf je de spot met burqa's? Ik heb respect voor zusters die er in rondlopen.

barfly
30-03-04, 23:52
Geplaatst door Girl@Egy
Een eenmansgrap zeker!
hahaha, je zet jezelf echt voor schut met zo'n domme reactie!

En nee blijf maar hopen ik loop er niet meer rond.

Waarom loop je er niet in rond eigenlijk?

Girl@Egy
30-03-04, 23:54
Geplaatst door catharina
Waarom drijf je de spot met burqa's? Ik heb respect voor zusters die er in rondlopen.

Waar heb ik dat gedaan dan?!
Ik denk dat je die nerd bedoeld die op mn reactie had gereageerd!

en barfly?waarom wel?
een hoofddoek is verplicht en die draag ik en vind dat op dit moment ook voldoende :strik:

barfly
31-03-04, 00:17
Geplaatst door Girl@Egy
Waar heb ik dat gedaan dan?!
Ik denk dat je die nerd bedoeld die op mn reactie had gereageerd!

en barfly?waarom wel?
een hoofddoek is verplicht en die draag ik en vind dat op dit moment ook voldoende :strik:

Stel dat een topje voldoende zou zijn? :)

Marsipulami
31-03-04, 00:31
Geplaatst door Boerass
De hoofddoek van Juliana
door Youssef Azghari
2004-03-30 - lezersreacties op dit artikel (23)

Columnist Youssef Azghari heeft een vaste plek op de Podiumpagina. Op deze historische dag staat zijn reguliere bijdrage op de voorpagina.

Ja, is een fijn stukje. De auteur schrijft mensen dichter aan elkaar. Hij schrijft sympathieke dingen over Nederland en brengt tegelijkertijd een pleidooi om de hoofddoek als heel gewoon (net als Juliana) te beschouwen. Hij eindigt wel met een (serieuze) valse noot.

yvonne
31-03-04, 07:57
[QUOTE]Geplaatst door Girl@Egy
[B]Het was allemaal mooi en aardig tot ie over de hoofddoek begon. Hij weet duidelijk niet waar hij het over heeft. Een hoofddoek is zeker wel verplicht voor elke moslima, moet ie ff een kijkje nemen in de Koran en de Ahadieth..

Draag er zelf ook 1 en ben het dus met jullie eens.

Max Stirner
31-03-04, 08:49
Geplaatst door Girl@Egy
Zou ook kunnen dat het een shieiet of aleviet of zoiets dergelijks is,die zelf hun regels verzinnen

Goh wat een ontroerende tolerantie ten opzichte van je geloofsgenoten zeg....
Vraag mij werkelijk af of je ook nog zo'n doordachte mening hebt over andere bevolkingsgroepen :aanwal:

Max Stirner
31-03-04, 08:57
Geplaatst door yvonne
[QUOTE]Geplaatst door Girl@Egy
[B]Het was allemaal mooi en aardig tot ie over de hoofddoek begon. Hij weet duidelijk niet waar hij het over heeft. Een hoofddoek is zeker wel verplicht voor elke moslima, moet ie ff een kijkje nemen in de Koran en de Ahadieth..

Draag er zelf ook 1 en ben het dus met jullie eens.

Dat is een heel sterk argument om aan te geven waarom je het ergens mee eens bent Yvonne :aanwal:

Goodnight
31-03-04, 09:10
Ik vind het een beetje zwak stukje.
van begin tot eind, vol valse sentimenten.....
Hij vergelijkt Juliana met de oudere koning Mohammed?Hoe moet hij die nou gekend hebben?

En ik draag zelf geen hoofdoekje, maar ben het niet met zijn stelling eens dat meisjes met hoofddoekjes geen respect zouden hebben voor meisjes die er geen een dragen.

Vreemd stukje......

catharina
31-03-04, 09:15
Geplaatst door Goodnight
Ik vind het een beetje zwak stukje.
van begin tot eind, vol valse sentimenten.....
Hij vergelijkt Juliana met de oudere koning Mohammed?Hoe moet hij die nou gekend hebben?

En ik draag zelf geen hoofdoekje, maar ben het niet met zijn stelling eens dat meisjes met hoofddoekjes geen respect zouden hebben voor meisjes die er geen een dragen.

Vreemd stukje......
Hoe kun je als overtuigd moslima geen hoofddoekje dragen?

Goodnight
31-03-04, 09:30
Geplaatst door catharina
Hoe kun je als overtuigd moslima geen hoofddoekje dragen?

Ben ik jouw verantwoording schuldig?
Nee!

kruip dus maar weer terug in je hol....

:zwaai:

Simon
31-03-04, 09:30
Eigenlijk had ik verwacht dat dit stuk zou gaan over de opmerking die door de voorganger gemaakt is tijdens de uitvaart dat Juliana zich ook verdiept heeft in het soeffisme binnen de Islam.

catharina
31-03-04, 10:13
Geplaatst door Goodnight
Ben ik jouw verantwoording schuldig?
Nee!

kruip dus maar weer terug in je hol....

:zwaai:
Zwakke snaar geraakt? :haha:

Ach ja, niet iedereen heeft een even sterk imaan. Je mag het op de dag des oordeels uitleggen. :zwaai:

Goodnight
31-03-04, 10:30
Geplaatst door catharina
Zwakke snaar geraakt? :haha:

Ach ja, niet iedereen heeft een even sterk imaan. Je mag het op de dag des oordeels uitleggen. :zwaai:

Je bent errug zielig....denk je nu werkelijk dat je door hiermee te zwaaien een punt maakt?

Je bent echt een van die mensen die zoeken naar dingen waarmee ze andere denken te confronteren.

Ik heb een nieuwtje voor me: je sarcasme of wat daar voor moet doorgaan levert niet het gewenste resultaat op.

Je hebt het verkeerde slachtoffer uitgekozen meid.

je opmerkingen raken noch kant noch wal.

:wink:

catharina
31-03-04, 10:35
Geplaatst door Goodnight
je opmerkingen raken noch kant noch wal.

:wink:
Je snapt het echt niet lieverd, het zijn niet mijn opmerkingen, het gaat om een verplichting van Allah die jij niet nakomt. Ik hoef er geen punt mee te maken en je bent mij ook geen verantwoording schuldig.

Daviddavid
31-03-04, 10:40
Volgens mij maakte Juliana geen religieus of politiek statement met haat hoofddoekje, maar probeerde ze gewoon heur koninklijke permanentje op z'n plek te houden tijdens haar fietstochtjes.

Goodnight
31-03-04, 10:45
Geplaatst door catharina
Je snapt het echt niet lieverd, het zijn niet mijn opmerkingen, het gaat om een verplichting van Allah die jij niet nakomt. Ik hoef er geen punt mee te maken en je bent mij ook geen verantwoording schuldig.

Jij voldoet aan die plicht neem ik aan?

Zoja, bid dan maar voor me wil je?

Zoniet dan beschouw ik de rest van je OPMERKINGEN als shit....want jouw doel is daarmee duidelijk.

toedeloe!

catharina
31-03-04, 10:49
Geplaatst door Goodnight
Jij voldoet aan die plicht neem ik aan?

Zoja, bid dan maar voor me wil je?
Ik voldoe er niet aan, maar noem me ook geen moslima en kom er voor uit dat ik niet in Allah en zijn regels geloof. :strik:

Wanneer je je wel moslima noemt, maar meent niet te hoeven voldoen aan de verplichtingen van Allah ben je een hypocriet en behoor je tot de huichelaars.

..zapper
31-03-04, 10:49
Geplaatst door catharina
Hoe kun je als overtuigd moslima geen hoofddoekje dragen?

Door eens goed te lezen wat er daadwerkelijk staat! Zou jij toch moeten weten??

Goodnight
31-03-04, 10:54
Geplaatst door catharina
Ik voldoe er niet aan, maar noem me ook geen moslima en kom er voor uit dat ik niet in Allah en zijn regels geloof. :strik:

Wanneer je je wel moslima noemt, maar meent niet te hoeven voldoen aan de verplichtingen van Allah ben je een hypocriet en behoor je tot de huichelaars.

Dat wilde ik even weten.

Dan zijn we uitgepraat meid!

je bent duidelijk een geval van :ow ik vind het leuk om moslims met de eigen regels om oren te slaan.

Ennuh, ik laat dat aan Allah overGelukkig heb jij of niemand anders daar over te zeggen, dus jou mening laat me verder dan ook ijs-koud.

..zapper
31-03-04, 10:54
Geplaatst door catharina
Ik voldoe er niet aan, maar noem me ook geen moslima en kom er voor uit dat ik niet in Allah en zijn regels geloof. :strik:

Wanneer je je wel moslima noemt, maar meent niet te hoeven voldoen aan de verplichtingen van Allah ben je een hypocriet en behoor je tot de huichelaars.

Nee jij bent lekker integer, jij stelde ergens dat mensen zelf kiezen om ergens te gaan werken (vraag me af hoe ze dat doen in deze tijd ben je blij met een baan) en zou mensen ontslaan op basis van economische gronden op momenten dat je geen ontslagvergunning zou krijgen omdat dat voor een hoofddoekje niet kan, reorganisatie noemde je dat. Wie is hier hypocriet. Lekker hoor, ben liever blij met mensen die werken ipv trekken.

yvonne
31-03-04, 10:58
Geplaatst door Max Stirner
Dat is een heel sterk argument om aan te geven waarom je het ergens mee eens bent Yvonne :aanwal:

Nee maar wel een makkelijke

catharina
31-03-04, 11:03
Geplaatst door Goodnight
Ennuh, ik laat dat aan Allah over
Dat doe je dus juist niet, want Allah heeft zich er al heel duidelijk over uitgesproken dat het een verplichting is.

catharina
31-03-04, 11:04
Geplaatst door zapper
Nee jij bent lekker integer, jij stelde ergens dat mensen zelf kiezen om ergens te gaan werken (vraag me af hoe ze dat doen in deze tijd ben je blij met een baan) en zou mensen ontslaan op basis van economische gronden op momenten dat je geen ontslagvergunning zou krijgen omdat dat voor een hoofddoekje niet kan, reorganisatie noemde je dat. Wie is hier hypocriet. Lekker hoor, ben liever blij met mensen die werken ipv trekken.
Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit geschreven heb, kun je de link eens geven?

..zapper
31-03-04, 11:10
Geplaatst door catharina
Dat doe je dus juist niet, want Allah heeft zich er al heel duidelijk over uitgesproken dat het een verplichting is.

Wil je dan ff de oorspronkelijkste vertaling opzoeken en mij wijzen waar het woord hoofddoekje staat genoemd?

..zapper
31-03-04, 11:11
Geplaatst door catharina
Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit geschreven heb, kun je de link eens geven?

Het lijkt me sterk dat ik je met iemand anders verwar, want dit was voor mij aanleiding je comments voorlopig niet meer te lezen. Maar als je me niet gelooft mag je zelf even tussen je posts zoeken.

yvonne
31-03-04, 11:11
Geplaatst door catharina
Dat doe je dus juist niet, want Allah heeft zich er al heel duidelijk over uitgesproken dat het een verplichting is.

Vreemd dat je in een ander forum tegen mij zegt dat als ik niet gediscrimineerd wil worden dat ik dan gewoon mijn hoofddoek moet afdoen.....
Is dat de reden dat jij er geen draagt???
Zoals je zegt Allah heeft het verplicht gesteld,geloof ik ook,je zegt ook een ieder moet zich voor zichzelf verantwoorden,ook dat ben ik eens.
Ik kan mijn hoofddoek dus niet zo maar af doen MUTS

catharina
31-03-04, 11:14
Geplaatst door zapper
Het lijkt me sterk dat ik je met iemand anders verwar, want dit was voor mij aanleiding je comments voorlopig niet meer te lezen. Maar als je me niet gelooft mag je zelf even tussen je posts zoeken.
Jij komt met die aantijging dus mag je zelf ook gaan zoeken. Ik heb wel wat beters te doen dan te gaan zoeken naar iets waarvan ik niet denk dat het bestaat.

Goodnight
31-03-04, 11:15
Geplaatst door yvonne
Vreemd dat je in een ander forum tegen mij zegt dat als ik niet gediscrimineerd wil worden dat ik dan gewoon mijn hoofddoek moet afdoen.....
Is dat de reden dat jij er geen draagt???
Zoals je zegt Allah heeft het verplicht gesteld,geloof ik ook,je zegt ook een ieder moet zich voor zichzelf verantwoorden,ook dat ben ik eens.
Ik kan mijn hoofddoek dus niet zo maar af doen MUTS

daar entegen als je hem wel afdoet of niet draagt zoals moi, dan zal tante cat je daar wel even op wijzen.Onze hoedster van de regels van de Islam.....

:fpetaf:

catharina
31-03-04, 11:15
Geplaatst door zapper
Wil je dan ff de oorspronkelijkste vertaling opzoeken en mij wijzen waar het woord hoofddoekje staat genoemd?
De Koran kun je niet letterlijk lezen. Alle geleerden zijn het erover eens dat het verplicht is, wie zijn wij om daaraan te twijfelen?

catharina
31-03-04, 11:16
Geplaatst door yvonne
Vreemd dat je in een ander forum tegen mij zegt dat als ik niet gediscrimineerd wil worden dat ik dan gewoon mijn hoofddoek moet afdoen.....
Is dat de reden dat jij er geen draagt???
Zoals je zegt Allah heeft het verplicht gesteld,geloof ik ook,je zegt ook een ieder moet zich voor zichzelf verantwoorden,ook dat ben ik eens.
Ik kan mijn hoofddoek dus niet zo maar af doen MUTS
Je KAN je hoofddoekje wel afdoen, alleen bega je dan een zonde, volgens de islam. Maar de keus heb je wel.

Goodnight
31-03-04, 11:17
Geplaatst door catharina
Jij komt met die aantijging dus mag je zelf ook gaan zoeken. Ik heb wel wat beters te doen dan te gaan zoeken naar iets waarvan ik niet denk dat het bestaat.

ja idd wat beters te doen: moslims wijzen op hun verantwoordelijkheden.Ow als we jou toch niet hadden.waren we nu een verdorven volkje dat geen dankbaarheid kende jegens de Schepper Allah.
Jij bent er altijd om onze te sterken in onze imaan en het geloof in Allah.

dank u, dank u.

Goodnight
31-03-04, 11:19
Geplaatst door catharina
De Koran kun je niet letterlijk lezen. Alle geleerden zijn het erover eens dat het verplicht is, wie zijn wij om daaraan te twijfelen?

beep!, je hebt je verkeerd in laten informeren catje....niet ALLE geleerden zijn het daarover eens en dan nog verschillen ze over de mate waarin een vrouw bedekt dient te zijn.

beter je huiswerk doen....als je daar nu meer tijd aan besteed ipv....nou ja je snapt het wel :wink:

..zapper
31-03-04, 11:21
Geplaatst door catharina
Jij komt met die aantijging dus mag je zelf ook gaan zoeken. Ik heb wel wat beters te doen dan te gaan zoeken naar iets waarvan ik niet denk dat het bestaat.

Jammer dat je zo'n slecht geheug hebt, kost mij weer vijf minuten:

Geplaatst door catharina
De opzegtermijn vanwege de werknemer is ongeveer de helft van de termijn die de werkgever moet uitbetalen bij de verbreking van een contract.

Nogmaals: indien ik een werkneemster wens te ontslaan omdat ze een hoofddoek draagt terwijl het arbeidsregelment geen religieuze uitingen accepteert, of zelfs indien het niet vermeld staat, maar indien ik als werkgever het gewoon niet leuk vind, dan hoéf ik die meid helemaal geen reden tot ontslag op te geven! Ik noem het gewoon "reorganisatie" en betaal haar het wettelijke voorzien bedrag = opzegtermijn uit! Nu, als werkgever is het geen lucratieve bezigheid om personeel te ontslaan natuurlijk, maar indien de werkgever geen personeel meer wenst, wie ben jij dan om me daarvan tegen te houden?

Max Stirner
31-03-04, 11:22
Catharina heb jij niets beter te doen dan mensen die WEL zelf nadenken af te zeiken?

catharina
31-03-04, 11:22
Geplaatst door Goodnight
beep!, je hebt je verkeerd in laten informeren catje....niet ALLE geleerden zijn het daarover eens en dan nog verschillen ze over de mate waarin een vrouw bedekt dient te zijn.

beter je huiswerk doen....als je daar nu meer tijd aan besteed ipv....nou ja je snapt het wel :wink:
Noem eens wat geleerden die van mening zijn dat de vrouw haar schoonheid niet hoeft te bedekken volgens de islam?

Daviddavid
31-03-04, 11:23
Geplaatst door catharina
Noem eens wat geleerden die van mening zijn dat de vrouw haar schoonheid niet hoeft te bedekken volgens de islam?


En als ze nou heel stom haar heeft, hoeft ze het dan niet te bedekken? Want dan is het haar schoonheid niet.

Max Stirner
31-03-04, 11:23
Geplaatst door yvonne
Nee maar wel een makkelijke

Dat is juist het probleem

catharina
31-03-04, 11:26
Geplaatst door Daviddavid
En als ze nou heel stom haar heeft, hoeft ze het dan niet te bedekken? Want dan is het haar schoonheid niet.
:wohaa:

Goodnight
31-03-04, 11:27
Geplaatst door catharina
Noem eens wat geleerden die van mening zijn dat de vrouw haar schoonheid niet hoeft te bedekken volgens de islam?

als je de moeite kan nemen om dit soort zaken uit te zoeken kan nemen, dan zou ik je willen adviseren om zelf op onderzoek uit te gaan.

Ik weet het al en ik ga je het echt niet gemakkelijk maken.

En schoonheid wordt verschillend geinterpeteerd zoals ik al eerder aangaf.Geleerden verschillen daar van mening over.....

typisch een geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

catharina
31-03-04, 11:30
Geplaatst door Goodnight
Ik weet het al
Dan zou je wel wat namen hebben gegeven. Kortom, je weet van niets of het zal wel om "geleerden" gaan die totaal niet hoog staan aangeschreven binnen de islamitische wereld.

yvonne
31-03-04, 11:30
Geplaatst door catharina
Je KAN je hoofddoekje wel afdoen, alleen bega je dan een zonde, volgens de islam. Maar de keus heb je wel.
Ik zei dus niet ZO MAAR afdoen
Niet gediscrimineerd willen worden vind ik geen reden om niet aan een verplichting naar Allah te willen voldoen ,sorry.
(nogmaals geld voor mij persoonlijk)

yvonne
31-03-04, 11:31
Geplaatst door Max Stirner
Dat is juist het probleem

Dat is dan jou probleem mijn vriend,ik heb geen problemen

Goodnight
31-03-04, 11:38
Geplaatst door catharina
Dan zou je wel wat namen hebben gegeven. Kortom, je weet van niets of het zal wel om "geleerden" gaan die totaal niet hoog staan aangeschreven binnen de islamitische wereld.

ja natuurlijk lul je er maar makkelijk uit.
Vooruit dan maar ik zal je eventjes op gang helpen: Quar......de rest mag je zelf gaan opzoeken.

Niet te veel af willen kijken.Huiswerk moet je zelf doen hoor!

Ennuh, de islamitisch wereld is groot, of wil je pretenderen van alle stromingen de geleerden en hun visie op te kennen?

Max Stirner
31-03-04, 11:39
Geplaatst door yvonne
Dat is dan jou probleem mijn vriend,ik heb geen problemen

Ik zeg niet dat je een probleem hebt, ik zeg alleen dat je een slecht argument geeft - in de zin van `Ik hou ook van ganzeborden want ik speel het zelf ook`. Als je een hoofddoek draagt omdat dat moet volgens jou interpretatie van de Koran, is dat een goed argument :)

catharina
31-03-04, 11:41
Kijk Yvonne, laten we even wel wezen en alles op een rijtje zetten!

Jij wenst moslima te zijn en je bent ervan overtuigd dat Allah je in het paradijs zal laten: fair enough! dit is Nederland en je staat daar vrij in!

Ik wens vroiuwen die van zichzelf denken dat ze ondergeschikt zijn aan mannen of aan allah helemaal niet tegen te spreken, alleen vind ik dat van mezelf niet.

Ik veronderstel dat je mij de vrijheid ook gaat laten om te vinden dat vrouwen niet ondergeschikt zijn!
En bij ondergeschikte vrouwen met een hoofddoek op hun kop koop ik gewoon niet!

Simpel toch?

mulan
31-03-04, 11:50
Geplaatst door catharina
Ik veronderstel dat je mij de vrijheid ook gaat laten om te vinden dat vrouwen niet ondergeschikt zijn!
En bij ondergeschikte vrouwen met een hoofddoek op hun kop koop ik gewoon niet!

Simpel toch?

Koop je gewoon niet..... :argwaan:

Oh damn....how low can you go.. :maf3: ,verders alles ok met je?

catharina
31-03-04, 11:51
Geplaatst door Goodnight
ja natuurlijk lul je er maar makkelijk uit.
Vooruit dan maar ik zal je eventjes op gang helpen: Quar......de rest mag je zelf gaan opzoeken.

Niet te veel af willen kijken.Huiswerk moet je zelf doen hoor!

Ennuh, de islamitisch wereld is groot, of wil je pretenderen van alle stromingen de geleerden en hun visie op te kennen?
Ik neem aan dat je Yusuf al Quardawi bedoeld? Hij had geloof ik eens de blunder gemaakt om te vertellen dat Frankrijk het recht had om een hoofddoekjesverbod in te voeren, maar kwam daar al vrij snel in terug. Onderstaande tekst lijkt me ook vrij duidelijk:


Muslims are told not to worry, as Hijab is not a religious necessity. But the overwhelming majority of Muslims, whether they practise or not, agree upon the religious obligation of Hijab. The Hijab is mandated by God, as the eminent Muslim scholar, Shaykh Yusuf al-Qardawi recently reminded us:

“I completely reject and condemn the French resolution that prevents the Muslim female students from wearing Hijab at school. By doing so, they force Muslim women to ignore the teachings of their religion and disobey Allah's commands, which say: “…and to draw their veils over their bosoms’, and: ‘O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks close around them.’”

All Muslims unanimously agree upon the obligation of Hijab. Hence the ban on Hijab is a persecution against Islamic teachings and values. The ban contradicts two fundamental freedoms: individual and religious, which are universally accepted in constitutions and charters of human rights.

Goodnight
31-03-04, 11:52
Yep indeed....verder heb ik een leuke tip voor je:

Op het forum islam en meer zag ik dat iemand een topic heeft geopend over of het hoofddoekje nu wel of niet verplicht is.

Misschien kan je hen laten delen in je overweldigende kennis.

catharina
31-03-04, 11:54
Geplaatst door Goodnight
Yep indeed
Hoe kom je er dan bij dat hij gezegd zou hebben dat een vrouw haar schoonheid niet zou hoeven te bedekken?

Goodnight
31-03-04, 11:57
Verder gaat het er niet om of hij er op terug gekomen is of niet.Feit is dat hij beweerd heeft dat het niet verplicht is.Dat zegt verder niets over wat IK ervan vind.
Maar volgens jou zijn ALLE islamgeleerden het erover eens dat het verplicht is.Dus niet.....dat hij achteraf terug krabbelt, ja zegt misschien iets over zijn tegenstanders of over zijn doorzettingsvermogen.

Goodnight
31-03-04, 12:00
yep indeed doelde ik op het feit dat ik die islam geleerde bedoelde ja.


Schoonheid wordt verschillend geinterpeteerd door geleerden:
de een vind een doekje al genoeg, de ander zegt dat het helemaal niet voorgeschreven staat en dat er mee wordt bedoeld dat een vrouw zedig moet zijn, de ander zweert bij een burqa......

Dus ik snap niet dat jij kan beweren dat men het unaniem er over eens is dat de hoofdoek verplicht is.

catharina
31-03-04, 12:05
Geplaatst door Goodnight
Verder gaat het er niet om of hij er op terug gekomen is of niet.Feit is dat hij beweerd heeft dat het niet verplicht is.Dat zegt verder niets over wat IK ervan vind.
Maar volgens jou zijn ALLE islamgeleerden het erover eens dat het verplicht is.Dus niet.....dat hij achteraf terug krabbelt, ja zegt misschien iets over zijn tegenstanders of over zijn doorzettingsvermogen.
Je hebt vaag ergens iets gehoord, maar hoe het precies zit weet je niet. En daar haal jij dan de motivering uit dat een hijaab niet verplicht zou zijn.... :tik:

Al Qaradawi heeft nooit gezegd dat het dragen van een hijaab geen verplichting zou zijn. In tegendeel, hij is er juist zeer duidelijk over dat het wel een verplichting is. Wel heeft hij, na de hoofddoekwet in Frankrijk, gezegd dat er ook een andere belangrijke islamitische regel van toepassing is, namelijk dat moslims de wetten van niet-islamitische landen moeten respecteren, en dus het Franse hoofddoekverbod zouden moeten naleven. Hierop is hij later teruggekomen.

Dit zou dus sowieso al niet van toepassing zijn geweest op Nederland, omdat we hier geen hoofddoekjeswet hebben.

catharina
31-03-04, 12:10
Die vrouwen die moslim zijn en die geloven dat ze een hoofddoek moeten dragen voor Allah hebben ook geen keus,weet waar je over praat voor je wat zegt.(ik weet dat niet alle Moslima's dat geloven maar ik wel)

iedereen mag hier toch geloven wat hij wil? maar kom dan toch niet zeuren omdat je gediscrimineer zou worden meid!
Als ik geloof dat ik met een indianenpluim moet rondlopen heb ik eveneens dat volste recht! Maar ik moet dan ook niet zeuren dat ik geen functie als omroepster zal krijgen!

Wat is jouw probleem meisje? Zoek als moslima gewoon een vent die je eten en kleding geeft en verder maak je hem kinderen! en zeur toch gewoon niet verder!

Goodnight
31-03-04, 12:34
Geplaatst door catharina
Je hebt vaag ergens iets gehoord, maar hoe het precies zit weet je niet. En daar haal jij dan de motivering uit dat een hijaab niet verplicht zou zijn.... :tik:

Al Qaradawi heeft nooit gezegd dat het dragen van een hijaab geen verplichting zou zijn. In tegendeel, hij is er juist zeer duidelijk over dat het wel een verplichting is. Wel heeft hij, na de hoofddoekwet in Frankrijk, gezegd dat er ook een andere belangrijke islamitische regel van toepassing is, namelijk dat moslims de wetten van niet-islamitische landen moeten respecteren, en dus het Franse hoofddoekverbod zouden moeten naleven. Hierop is hij later teruggekomen.

Dit zou dus sowieso al niet van toepassing zijn geweest op Nederland, omdat we hier geen hoofddoekjeswet hebben.

ga niet lopen verdraaien meid.
Ik heb het over JOUW bewering dat de islamitische geleerden het unaniem er over zouden zijn dat Hijaab verplicht is.
Die bewering is kul, want dan zou je dus de volledige moslim gemeenschap moeten kennen ( wat mij een nogal onmogelijke iets lijkt) en de visies van al die geleerden.
Bovendien verschillen ze al van mening over wat de hijaab psies inhoudt en de mate waarop die hjiaab gedragen zou moeten worden

catharina
31-03-04, 12:39
Geplaatst door Goodnight
ga niet lopen verdraaien meid.
Ik heb het over JOUW bewering dat de islamitische geleerden het unaniem er over zouden zijn dat Hijaab verplicht is.
Die bewering is kul, want dan zou je dus de volledige moslim gemeenschap moeten kennen ( wat mij een nogal onmogelijke iets lijkt) en de visies van al die geleerden.
Bovendien verschillen ze al van mening over wat de hijaab psies inhoudt en de mate waarop die hjiaab gedragen zou moeten worden
Goed, ik kan natuurlijk moeilijk "alle" zeggen, maar in elk geval wel de overweldigende meerderheid, zoals in dat artikel ook al stond. Maar de vraag aan jou welke geleerde dan van mening is dat een hijaab geen verplichting zou zijn, staat nog steeds open.

Als je gewoon voor jezelf hebt besloten dat het geen verplichting is, zonder daliel of uitspraken van geleerden, mag je dat ook wel gewoon zeggen.

Max Stirner
31-03-04, 12:40
Catharina je zeikt zowel meisjes af die wel een hoofddoek dragen als meisjes die er voor kiezen om dat niet te doen. Lijkt me een nuttige dagbesteding.....je hebt zeker niet zo'n boeiende baan :D

Goodnight
31-03-04, 12:44
Geplaatst door catharina

Als je gewoon voor jezelf hebt besloten dat het geen verplichting is, zonder daliel of uitspraken van geleerden, mag je dat ook wel gewoon zeggen.

Ik heb geloof ik nergens beweerd dat het geen verplichting is.

het ging nogmaals over jouw bewering (die je nu bijgesteld hebt) dat alle geleerden het hier unaniem over eens waren.Dat trek je nu terug, so i rest my case.

Wil je echter het antwoord weten op wat IK er PERSOONLIJK van vind, dan mag je dat ook heus wel weten hoor:

Ik geloof namelijk wel zo dat de vrouw zich in een bepaalde mate dient te bedekken.

( owja, kom nu niet met je persoonlijke aanvalletjes zoals aan het begin van de topic, dan is er geen discussie mogelijk namelijk)

keizer
31-03-04, 12:45
Goeie column.

catharina
31-03-04, 12:46
Geplaatst door Goodnight
Ik geloof namelijk wel zo dat de vrouw zich in een bepaalde mate dient te bedekken.
Maar je vindt ook dat een hijaab niet verplicht is. Dan staat nog steeds de vraag open waar je dat op basseert.

Goodnight
31-03-04, 12:50
Geplaatst door catharina
Maar je vindt ook dat een hijaab niet verplicht is. Dan staat nog steeds de vraag open waar je dat op basseert.

mag ik aub een quote waar ik dat heb beweerd?Want nu zakt me broek toch wel ff af...

keizer
31-03-04, 12:51
Over de rol van de vrouw, of ze wel of geen hoofdoek moet dragen.

Dat is mi gewoon een 'luxe-discussie'. Alsof een lap stof de persoonlijkheid van iemand veranderd.

In nazi-Duitsland was voor de vrouw een rol achter het aanrecht weggelegd, let wel, in de tijd dat het nog goed ging.
Toen de duitse mannen/soldaten massaal het leven lieten op het slagveld waren de vrouwen wel verplicht om buitenshuis te werken, toen kon het dus wel.

En wat er in boeken staat zoals de bijbel of de koran is in feite niet belangrijk, als dat echt belangrijk zou zijn zouden we wel vanaf onze geboorte kunnen lezen.

Daviddavid
31-03-04, 12:52
Geachte dames Islam deskundigen,

Is het nu niet welletjes geweest? Goodnight moet zelf weten of ze een hoofddoek draagt of niet. En waarom ze dat wel of niet doet is ook haar zaak.


Met groet, DD

catharina
31-03-04, 12:53
Geplaatst door Goodnight
mag ik aub een quote waar ik dat heb beweerd?Want nu zakt me broek toch wel ff af...
Door aan te geven dat je er zelf geen draagt en steeds erop hamert dat niet alle geleerden het erover eens zijn dat het een verplichting is, wek je toch wel de indruk dat je zelf ook die mening toegedaan bent.

Maar het is dus zo dat je het wel als een verplichting ziet, maar er zelf bewust tegen zondigt?

Goodnight
31-03-04, 13:07
Geplaatst door catharina
Door aan te geven dat je er zelf geen draagt en steeds erop hamert dat niet alle geleerden het erover eens zijn dat het een verplichting is, wek je toch wel de indruk dat je zelf ook die mening toegedaan bent.

Maar het is dus zo dat je het wel als een verplichting ziet, maar er zelf bewust tegen zondigt?

A.wat ik doe gaat jou verder niets aan, dus zoals ik al eerder zei geen persoonlijke steekjes, dan is een discussie onmogelijk.

B.Dat ik er zelf geen een draag zegt niets over hoe ik er over denk, ik ga je ook verder niet uitleggen waarom, want dat is iets persoonlijks en daar heb je nogmaals niets mee te maken.

C.Jij kwam met de bewering dat ALLE geleerden het unaniem over eens waren dat een hijaab verplicht is.En dit vind ik nogal kortzichtig gedacht omdat: zie alle hiervoor genoemde redenen.

En ik wek niets op, jij probeert door de manier van jouw discussie voeren deze een bepaalde wending te geven door dingen te lopen verdraaien en mij woorden in de mond te leggen die ik nergens heb beweerd.
Je kiest bewust de stelling van het overgrote gedeelte van de geleerden, maar verzuimt daarbij te melden dat dit niet betekent dat alle geleerden het met elkaar over eens zijn.

Ik zal het dus nog ff kort voor je samenvatten:

Niet mijn persoon staat nu centraal, maar de hijaab.
De hijaab is een onderwerp van discussie ook binnen de moslim gemeenschap ( al langer dan vandaag).Over de mate waarin een vrouw zich dient te bedekken en of een bedekte hoofd daar onder valt wordt ( zeker onder de liberalen) volop gediscussierd.

Goodnight
31-03-04, 13:09
Geplaatst door Daviddavid
Geachte dames Islam deskundigen,

Is het nu niet welletjes geweest? Goodnight moet zelf weten of ze een hoofddoek draagt of niet. En waarom ze dat wel of niet doet is ook haar zaak.


Met groet, DD

Cat wil me op mijn verplichtingen wijzen het goede mens.....

DD, gaan we binnenkort doekjes kopen op de Ten cate markt?

Daviddavid
31-03-04, 13:12
Geplaatst door Goodnight
Cat wil me op mijn verplichtingen wijzen het goede mens.....

DD, gaan we binnenkort doekjes kopen op de Ten cate markt?


Hè gezellig. Kopen we multi-doekjes - kunnen we er nog alle kanten mee op. En koriander, als we er dan toch zijn.

..zapper
31-03-04, 13:13
Geplaatst door catharina
Door aan te geven dat je er zelf geen draagt en steeds erop hamert dat niet alle geleerden het erover eens zijn dat het een verplichting is, wek je toch wel de indruk dat je zelf ook die mening toegedaan bent.

Maar het is dus zo dat je het wel als een verplichting ziet, maar er zelf bewust tegen zondigt?

Gezien je kennelijk overtuigd bent van het feit dat er verdeeldheid heerst over de interpretatie van wat en wel niet bedekt moet worden volgens de jihaab, daarom vraag ik het nog eens, waar staat dat de jihaab een hoofddoekje is? Persoonlijk ben ik van mening dat haren niet tot het genoemde horen. Zelf word ik misschien wel 'geil' van mooie ogen, alle moslima's dan ook maar een zonnebril op? Want als jij uit de jihaab kunt interpreteren dat een hoofddoekje verplicht is, dan zou een zonnebril dat in jouw ogen ook zijn.

yvonne
31-03-04, 13:14
Geplaatst door catharina
Kijk Yvonne, laten we even wel wezen en alles op een rijtje zetten!

Jij wenst moslima te zijn en je bent ervan overtuigd dat Allah je in het paradijs zal laten: fair enough! dit is Nederland en je staat daar vrij in!

Ik wens vroiuwen die van zichzelf denken dat ze ondergeschikt zijn aan mannen of aan allah helemaal niet tegen te spreken, alleen vind ik dat van mezelf niet.

Ik veronderstel dat je mij de vrijheid ook gaat laten om te vinden dat vrouwen niet ondergeschikt zijn!
En bij ondergeschikte vrouwen met een hoofddoek op hun kop koop ik gewoon niet!

Simpel toch?

Als jij liever slechter advies krijgt dan moet je dat helemaal zelf weten.
En laat mij dan ook zo vrij te zeggen dat ik niet ondergeschikt ben en het dragen van een hoofddoek zegt ook niet dat ik dat ben.

catharina
31-03-04, 13:14
Geplaatst door Goodnight
[B]A.wat ik doe gaat jou verder niets aan, dus zoals ik al eerder zei geen persoonlijke steekjes, dan is een discussie onmogelijk.
Een discussie is juist onmogelijk als ik jouw standpunt niet weet, maar er zelf naar moet gaan gissen.


Over de mate waarin een vrouw zich dient te bedekken en of een bedekte hoofd daar onder valt wordt ( zeker onder de liberalen) volop gediscussierd.
Ik ben nog steeds erg benieuwd of je dan eens een naam kunt noemen van zo'n (liberale) geleerde die van mening is dat het hoofd niet bedekt dient te worden.

Goodnight
31-03-04, 13:15
Geplaatst door Daviddavid
Hè gezellig. Kopen we multi-doekjes - kunnen we er nog alle kanten mee op. En koriander, als we er dan toch zijn.

Ja, dat moet ik ook nog hebben :koriander ik ga gevulde kip met pruimen en amandelen maken.

Ja multifuncionele doekjes....maar wat wil jij daarmee doen dan?Of ga je solidair met mij zijn....je bent je toch al aan het verdiepen in de wondere wereld van de Islam..:hihi:

Daviddavid
31-03-04, 13:18
Geplaatst door Goodnight
Ja, dat moet ik ook nog hebben :koriander ik ga gevulde kip met pruimen en amandelen maken.

Ja multifuncionele doekjes....maar wat wil jij daarmee doen dan?Of ga je solidair met mij zijn....je bent je toch al aan het verdiepen in de wondere wereld van de Islam..:hihi:


Tja, en ik moet me ook hoeden voor de schunnige blikken van mannen - al wordt dat met de jaren minder.

Goodnight
31-03-04, 13:19
Geplaatst door catharina
[B]Een discussie is juist onmogelijk als ik jouw standpunt niet weet, maar er zelf naar moet gaan gissen.
die heb ik al genoemd.

Goodnight
31-03-04, 13:21
Geplaatst door Daviddavid
Tja, en ik moet me ook hoeden voor de schunnige blikken van mannen - alk wordt dat met de jaren minder.

Ach wel nee, je ziet er nog fan-ta-stisch uit!

Daviddavid
31-03-04, 13:23
Geplaatst door Goodnight
Ach wel nee, je ziet er nog fan-ta-stisch uit!



La Mer, hè. :ego:

yvonne
31-03-04, 13:24
Geplaatst door catharina
iedereen mag hier toch geloven wat hij wil? maar kom dan toch niet zeuren omdat je gediscrimineer zou worden meid!
Als ik geloof dat ik met een indianenpluim moet rondlopen heb ik eveneens dat volste recht! Maar ik moet dan ook niet zeuren dat ik geen functie als omroepster zal krijgen!

Wat is jouw probleem meisje? Zoek als moslima gewoon een vent die je eten en kleding geeft en verder maak je hem kinderen! en zeur toch gewoon niet verder!

Ten eerste heb ik al een man en kinderen ,blijkt weer uit hoe dom je bent.
Ook ben ik vrij hoog geschoold en zie ik niet in waarom ik thuis op mijn ass moet zitten omdat dat jou idee is van een moslim vrouw.
En ik zeurde er niet over het punt was dat er meer word gediscrimineerd als dat mijn mede autochtone Nederlanders wilden erkennen.
En dan nog iets,toevallig kan ik ook met hijab filiaalmanager worden bij mijn bedrijf omdat ik kennis heb.
Dat is zoals het hoort,vergelijking met een indianen pluim zegt iets over jou kennis..
Je lijkt wel anti moslim,triest is dat,je had problemen zeg je vertel op???
prettige dag verder he hirsh ali wanna bee :rambo:

Goodnight
31-03-04, 13:25
Geplaatst door Daviddavid
La Mer, hè. :ego:

heb ik nie nodig :ego:

Daviddavid
31-03-04, 13:31
Geplaatst door Goodnight
heb ik nie nodig :ego:

Touché