PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Tienduizend opzeggingen bij thuiszorg'



Goodnight
31-03-04, 07:54
Uitgegeven: 31 maart 2004 08:42

AMSTERDAM - Tienduizend gebruikers van thuiszorg hebben de afgelopen maanden de huishoudelijke hulp opgezegd. De Landelijke Vereniging voor Thuiszorg (LVT) denkt dat dit komt door de hogere eigen bijdrage die sinds 1 januari voor de hulp wordt gevraagd. De vereniging vreest dat het aantal opzeggingen zal oplopen tot twintigduizend, aldus de Volkskrant.

Staatssecretaris Clemence Ross van Volksgezondheid presenteert deze week de resultaten van een eigen onderzoek naar de dalende vraag naar thuiszorg. Ross zal naar verluidt met een lager aantal opzeggingen komen. Dit ligt volgens de LVT aan de korte onderzoeksperiode die het ministerie heeft gebruikt.

DE LVT baseert haar cijfers op hetgeen de thuiszorginstellingen hebben gemeld. Het aantal van tienduizend opzeggingen staat vast, aldus de LVT. De impact van de hogere eigen bijdrage is groter dan de brancheorganisatie had ingeschat; in januari ging de LVT nog uit van drie- tot vierduizend opzeggingen.

Behalve de opzeggingen is er ook nog een groep die een 'beduidend aantal' minder uren thuiszorg heeft besteld. Hoe groot deze afnemende vraag is, moet nog worden vastgesteld.

Simon
31-03-04, 08:13
Afgezien van het menselijk aspect dat mensen niet meer de zorg krijgen die ze nodig hebben zal dit ongetwijfeld tot banenverlies in de zorg leiden en dan mag je je afvragen of dit soort bezuinigingen veel zoden aan de dijk zetten.

Goodnight
31-03-04, 08:29
Geplaatst door Simon
Afgezien van het menselijk aspect dat mensen niet meer de zorg krijgen die ze nodig hebben zal dit ongetwijfeld tot banenverlies in de zorg leiden en dan mag je je afvragen of dit soort bezuinigingen veel zoden aan de dijk zetten.

Veel mensen doen dit werk als bijbaan.Maar het gaat vooral om de zorg die veel ouderen op deze manier moeten missen.
En hoewel sommigen het niet echt heel erg nodig hebben, geldt dit voor het overgrote gedeelte wel.

freya
31-03-04, 11:17
Geplaatst door Goodnight
Veel mensen doen dit werk als bijbaan.Maar het gaat vooral om de zorg die veel ouderen op deze manier moeten missen.
En hoewel sommigen het niet echt heel erg nodig hebben, geldt dit voor het overgrote gedeelte wel.

Uhm, mijn ervaring is dat het voor de meeste thuiszorghulpen een serieuse baan is. Hoe ze het doen weet ik niet maar veel doen dit werk fulltime, dat betekent per week 10 verschillende huizen schoonmaken.

Ik hoor idd wel eens verhalen over mensen die alleen maar hun porseleinkast afgestoft willen krijgen, maar voor de meeste clienten is de thuiszorg bittere noodzaak. Dat mensen uit bezuiniging minder uren afnemen is ook een heel slechte zaak voor de thuiszorghulpen, die moeten nu dus gewoon hetzeldfde werk in veel minder tijd doen.
Dat moet allemaal wel fout gaan, maar daar heeft Bakellende niks mee te maken. :rolleyes:

..zapper
31-03-04, 11:25
Typisch voorbeeld van hoe een wet waar niet over nagedacht is uitpakt, typisch stijl-Balkenende. Ben benieuwd of alvorens ze het 'no-claim' ziekenfonds doordrukken ze wel eerst even stilstaan bij de gevolgen, ik ben er bang om.

TFOE!
31-03-04, 13:12
Geplaatst door Goodnight
Veel mensen doen dit werk als bijbaan.Maar het gaat vooral om de zorg die veel ouderen op deze manier moeten missen.
En hoewel sommigen het niet echt heel erg nodig hebben, geldt dit voor het overgrote gedeelte wel.

En de sociale contacten zijn heel belangrijk bij dit werk.
De emotionele/menselijke kant van de thuiszorg wordt onderschat.
Dat is eigenlijk nog belangrijker dan het werk zelf.

Dutchguy
31-03-04, 14:28
Ik kan me hier ontzettend boos over maken. Hoe wij met bejaarden en andere hulpbehoevenden omgaan momenteel is iets waarvan ik wel zeker ben dat we in de toekomst met schaamte op terug zullen kijken. En ik hoop dat Bakellende nog eens geconfronteerd wordt met wat hij aanricht.

:boos:

Goodnight
31-03-04, 14:34
Geplaatst door Dutchguy
Ik kan me hier ontzettend boos over maken. Hoe wij met bejaarden en andere hulpbehoevenden omgaan momenteel is iets waarvan ik wel zeker ben dat we in de toekomst met schaamte op terug zullen kijken. En ik hoop dat Bakellende nog eens geconfronteerd wordt met wat hij aanricht.

:boos:

ja hebben alleen die mensen helaas op dit moment weinig aan.
Is echt heel soms triest voor woorden.

Dutchguy
31-03-04, 14:38
Geplaatst door Goodnight
ja hebben alleen die mensen helaas op dit moment weinig aan.
Is echt heel soms triest voor woorden.

Wat ik niet snap, waar blijven de demonstraties in Den Haag, de massale publieke verontwaardiging? Waarom is dit geen hot item in de media? Laat Wilders zich hier maar eens druk om maken!