PDA

Bekijk Volledige Versie : Zijn Israeliers ook Arabieren



Julien
31-03-04, 09:49
gisternacht ging ik uit verveling een beetje zappen en op de duitse zender ZDF zag ik een docu over Arabieren, daar werd het volgende gezegd

" Arabieren zijn geen ras, maar meer een cultuur. Je bent arabier, maar dan hoef je nog geen moslim te zijn of in een arabisch land te wonen. Er zijn ook veel Christelijke en Joodse Arabieren. Israeliers zijn ook Arabieren."

Dat laatste vraag ik me dus af, zijn Israeliers Arabieren? Dan gaat het argument van " broederschap met de Arabieren (Palestijnen) " niet meer helemaal op.

Goodnight
31-03-04, 09:56
Joden en Arabieren zijn een semitische volk.dat is de overeenkomst en die gaat ver terug in de geschiedenis.het zijn nakomelingen van 2 broers.

Goodnight
31-03-04, 09:57
Joden en Arabieren zijn een semitische volk.dat is de overeenkomst en die gaat ver terug in de geschiedenis.het zijn nakomelingen van 2 broers.Ismael en Ishaak als ik het goed heb.

Ismael is de vader van de Arabieren en Ishaak die van de Joden.
Ik kan er met het laatste helemaal naast zitten hoor.Maar er is vast iemand hier die dat wel haarfijn weet uit te leggen.

BniMakada
31-03-04, 10:09
Julien,

Er zijn idd ook Christelijke of Joodse Arabieren aangezien de Islam en het Christendom religies zijn en niks met afkomst te maken hebben.

Volgens de Dikke van Dale betekend Arabier het volgende:

Ara·bier (de ~ (m.), ~en)
1 staatsburger van Saudi-Arabië
2 Arabischtalige bewoner van het Midden-Oosten en Noord-Afrika

Ook hier kun je over discussieren. Vele bewoners van Marokko zijn Berbers en willen niks te maken hebben met het Arabieren-gebeuren.

Ieder heeft zijn eigen interpretatie van wat een Arabier is. Zeker is dat het niet aan religie is gebonden aangezien er veel mensen in de Arabische landen zijn die geen moslim zijn. Verder is de taal wel belangrijk ter indicatie of iemand Arabisch is of niet. Kom je uit een land waar Arabisch de taal is ja of te nee. Voor Israeliers geldt dus dat zij geen Arabieren zijn aangezien zij niet uit een Arabischtalig land komen.

Simon
31-03-04, 10:11
Je kan niet zeggen dat 'Israeliers Arabieren zijn'. Echter, er zijn wel israelische arabieren. Er is zelfs een arabische partij in het Israelische parlement.

BniMakada
31-03-04, 10:16
Geplaatst door Simon
Je kan niet zeggen dat 'Israeliers Arabieren zijn'. Echter, er zijn wel israelische arabieren. Er is zelfs een arabische partij in het Israelische parlement.

Klopt helemaal. Tevens prefeer ik het woord zionist/zionisme.

freya
31-03-04, 10:30
Geplaatst door Simon
Je kan niet zeggen dat 'Israeliers Arabieren zijn'. Echter, er zijn wel israelische arabieren. Er is zelfs een arabische partij in het Israelische parlement.

De Arabische Israeliers waar jij op doelt zijn Palestijnen die zo niet genoemd mogen worden.


Er zijn ook Arabische joden, die hebben eeuwenlang in het M-O gewoond. Het overgrote deel van de joden in Israel komt uit Europa en Rusland, die hebben geen enkele verwantschap met hun Arabische buren. Helaas worden in Israel nu juist de Arabische joden, vooral die uit Jemen, verschrikkelijk gediscrimineerd. (hoewel niet zo erg als de Palestijnen natuurlijk :moe:)

Simon
31-03-04, 10:44
Geplaatst door freya
De Arabische Israeliers waar jij op doelt zijn Palestijnen die zo niet genoemd mogen worden.



Op de website van de Israelische partij Balad staat het volgende:

The Palestinian Arab national minority in Israel comprises 19% of the total population in Israel, and last year their numbers reached one million. The Palestinian citizens of Israel live in three main areas: Galilee in the north, the Triangle in the center of the country and the Negev in the south. They live in seven Arab towns (23%) and in 115 Arab villages (60%), in five Jewish-Arab mixed cities (9%) and in over fifty “unrecognized” villages (8%). Of the 156,000 Palestinians who remained in Israel after the 1948 war, approximately 20% were displaced from their homes and villages and became “internal” refugees.

From 1948-1966 the Palestinians in Israel lived under military administration, which applied only to them, despite the fact that they had been officially recognized as citizens since the establishment of the State of Israel. The military administration severely restricted their collective rights and their civil liberties, including freedom of speech, movement and association. The Israeli authorities also massively confiscated Arab-owned lands. By 1993, over 80% of the lands owned by Palestinians living in Israel had been confiscated and allocated for the exclusive use of Jewish citizens.

Al Sawt
31-03-04, 11:37
Geplaatst door Julien
gisternacht ging ik uit verveling een beetje zappen en op de duitse zender ZDF zag ik een docu over Arabieren, daar werd het volgende gezegd

" Arabieren zijn geen ras, maar meer een cultuur. Je bent arabier, maar dan hoef je nog geen moslim te zijn of in een arabisch land te wonen. Er zijn ook veel Christelijke en Joodse Arabieren. Israeliers zijn ook Arabieren."

Dat laatste vraag ik me dus af, zijn Israeliers Arabieren? Dan gaat het argument van " broederschap met de Arabieren (Palestijnen) " niet meer helemaal op. Arabieren zijn alle gearabiseerde volkeren.

Israeliers zijn geen Arabieren en de gene die uit Europa of Rusland vandaan komen, zijn niet eens Semieten.