PDA

Bekijk Volledige Versie : misbruik kamermeisjes



mart
31-03-04, 15:07
Op 2 januari van dit jaar heeft het RTL Nieuws een verhaal uitgezonden over kamermeisjes in Amsterdamse hotels die onderbetaald worden. Omdat het vaak om vrouwen gaat van Marokaanse komaf heb ik deze email hier geplaatst.

De kamermeisjes krijgen een kontrakt waarop een uurloon staat dat overeenkomt met de CAO afspraken. Na het ondertekenen van het kontrakt blijkt dat ze niet per uur, maar per schoongemaakte kamer uitbetaald krijgen. Dit is op zich niet verboden, behalve als mensen dan minder gaan verdienen dan het wettelijk minimum loon.
In het voorbeeld resulteerde dit in 25 tot 30 procent minder netto loon dan waar ze recht op hadden.
Inmiddels is begin maart uit onderzoek van de arbeidsinspectie gebleken dat er inderdaad per kamer, en niet per uur werd uitbetaald. Het betrokken bedrijf had geen urenregistratie. Gevolg van de 24 betrokken kamermeisjes ontvingen er 13 tot 13.9% te weinig loon, waardoor ze onder het minimumloon verdienden.
Dit mag niet. Het betrokken bedrijf gaat dit rechtzetten en salaris nabetalen.
Ik meen te kunnen constateren dat dit heel veel gebeurd. En ik ben op zoek naar mensen die in de zelfde situatie zitten.
Ik heb dit verhaal voor het RTL Nieuws gemaakt. Ik heb naar aanleiding van onze uitzending tientallen reacties gehad. Er blijken meer schoonmaakbedrijven en uitzendburo's en hotels te zijn die zich aan deze constructie toepassen.
Ik heb al veel concrete voorbeelden maar ben op zoek naar meer bronnen die mij kunnen helpen om het verhaal te controleren. Omdat veel kamermeisjes van Turkse-, Marokaanse of Afrikaanse komaf zijn, deze mail op deze site.
Werk je zelf in de schoonmaakwereld of ken je mensen die met bovenstaande situatie te maken hebben, dan zou ik het enorm op prijs stellen als je kontakt met mij op zou willen nemen via mijn e-mail adres. Dit natuurlijk geheel anoniem.



Vriendelijke groet

[email protected]

Goodnight
31-03-04, 15:11
Kunnen ze niet lezen dan?

Couscousje
31-03-04, 15:12
Ik werk niet in de "schoonmaakwereld", maar ik zou best meer betaald willen worden.

Cc

P.S.: De Schoonmaakwereld, klinkt als een aflevering van Dungeons and Dragons.

Goodnight
31-03-04, 15:35
Geplaatst door L'HARB
:huil: snik, snik, snik,... ik word ook misbruikt. Ik ben een kamerjongen en krijg per kamer 0.50 cent. Op een drukke dag verdien ik 5 euro. Kun je me helpen. Ik heb ook bewijzen waar staat dat ik 0.50 cent per kamer verdien. Help me......... snik, o help me alstublieft. Nadat u 3000 euro administratieve kosten op het volgende rekeningnr 564738573 stort, stuur ik u de bewijzen.

Bijvoorbaat dank,


Een verdrietige, vredelievende kamerjongen

:hihi: