PDA

Bekijk Volledige Versie : de brief aan alle moskeen in engeland [vertaling..]



torc
31-03-04, 18:25
BRIEF AAN ALLE MOSKEEN EN MOSLIM LEIDERS

Van Iqbal Sacranie, secretaris generaal van de Moslim Raad van Engeland

Woensdag 31 maart, 2004

Geachte Gerespecteerde Collegaas

As salaamu alaikum wa rahmatullah


De laatste paar weken en dagen zijn doordrongen van tragedies en gevaren. Ik ben er zeker van dat U volledig bewust bent van de uiterst serieuse zaken die de premier en de politie heeft medegedeeld aangaande de hoogst waarschijnlijke en aanstaande terroristise aanstagen in Engeland.

Ik twijfel er niet aan dat U als 'leider' van Uw gemeenschap al bezig bent Uw Islamietise plicht te vervullen, door te helpen om de vrede in dit land te beschermen net zoals U Uw gemeenschap beschermt tegen 'opgezette vallen' en/of provocaties.

Gezien de criminele terroristiese aanval op de treinen van Madrid, en ondanks onze onmiddelijke publieke en overduidelijke veroordeling van die schandaal-daden, ondanks dat, is de Islam voordurend geassioceerd met terrorisme door bv. de misleidende term " Islamitiese terrorist". De woorden van de Our'an zijn duidelijk:

"Hij die iemand vermoord, tenzij die persoon zelf verantwoordelijk is voor moord, of tegen diegene die verantwoordelijk is voor het creeeren van chaos in het land, moet gezien worden als iemand die de hele mensheid bedreigd en vermoord heeft, en diegene die 1 leven heeft weten te beschermen, moet gezien worden als iemand die de hele mensheid heeft gered". [5:32]

Wij verzoeken U derhalve dringend de volgende maatregelen te treffen:

Om de juiste en correcte Islamietiese richtlijnen aan de gemeenschap voor te leggen, speciaal aan de jeugd, en dit uit hoofde uit Uw verplichting om de vrede en de veiligheid in dit land te beschermen.

U bent verplicht om criminele en gewelddadige elementen te 'observeren'[in de gaten te houden], die Uw geloofs-gemeenschap trachtten te infiltreren en aan-te-zetten tot criminele activiteiten.

Om medewerking te zoeken met de locale politie, en hun de volle medewerking te geven in alle onderzoeken naar criminele activiteiten inclsief terroristiese actieviteiten.

"help een ander om tot God-bewustzijn te komen, en help nooit iemand tot zonde en teruggang in de hel." {5:2]

Op voorhand actief contact en [openheid] te zoeken met de locale pers om alle mogelijke vooroordelen weg te nemen die zouden kunnen betstaan over de Islam en de Moslim gemeenschap.

Ontwikel actieve contacten met andere geloofs-gemeenschappen en publieke organisaties om de vrede te bewaren en als goed burger te kunnen functioneren.

Mocht er toch een tragiese gebeurtenis gebeuren [een terrostiese aanval], geef dan de meest volle samenwerking met de politie en andere overheden.

Tenslotte, maar het meest belangrijke, zoek hulp bij Allah en bid voor zijn leiding en bescherming.

Wij willen U dringend verzoeken om de bovenstaande boodschap in Uw aanstaande gebeden op vrijdag mede te delen, en om bewustzijn bij te brengen tot onze gemeenschap, om onze plichten en verantwoordelijkheden te benadrukken die een strijd zijn tegen elke bedreiging van vrede en stabiliteit, als we dat doen kunnen we elke mis-interpretatie helpen voorkomen.

Er is geen reden om nederig of geintimideerd te zijn door wat voor Islamophobiese propaganda dan ook, we moeten gewoon doorgaan met ons dagelijks leven-normaal en met in acht neming van de wetten van de Islam. [en de lands wetten ? vert]

Wij Moslims zijn geconfronteerd met krantenkoppen zoals; Islamic bomb Foiled] en [The Truck Bombers Of Suburbia], Dit soort gesensionaliseerde kranten-bericht-geving heeft grote schade gedaan tegen Britse Moslims zowel als tegen onze gemeenschap, en wij verzekeren U dat stappen zijn ondernomen tegen die kranten om een verantwoording tegen deze onbewezen discriminatie.

U zult zich ongetwijfeld herinneren dat in November 2002 de politie arrestaties heeft verricht van 6 Moslims die een vermeende aanval met Cyanide Gas in de ondergrondse van London hadden gepland, bijna 18 maanden later, niemand van die gearresteerde Moslims moesten vrijgelaten worden omdat ze er niets mee te maken bleken te hebben, Er zijn meer voorbeelden te noemen die media aandacht hebben gehad, waarbij beschuldigden uiteindelijk niets met een zaak te maken bleken te hebben.

De Moslim Council van Engeland is bezig om een aantal evenementen en ontmoetingen te plannen waarvan we U op de hoogte zullen houden.

"o gelovenden, weest geduldig en laat Uw geduld nooit in de steek, Sta pal in Uw geloof en vreest Allah, zo dat U moge triompheren.

mag allah ons beschermen en ons leiden.

Hoogachtend

Iqbal AKM Sacranie
Secretary General
The Muslim Council of Britain

Engelse tekst op : http://www.guardian.co.uk/terrorism/story/0,12780,1182996,00.html

Zwarte Schaap
31-03-04, 18:29
Geplaatst door torc
Iqbal AKM Sacranie
Secretary General
The Muslim Council of Britain

Toeval of niet, sacranie betekent in het arabisch, zuiplap/dronkenlap

torc
31-03-04, 18:32
ja, en ?

arnd
31-03-04, 21:57
Ik ben weer helemaal gerustgesteld, zeg....

Marsipulami
31-03-04, 21:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Toeval of niet, sacranie betekent in het arabisch, zuiplap/dronkenlap

Je doet wel erg denigrerend over je moslimbroeders. Ik vind het een verdienstelijke actie om op een constructieve en georganiseerde wijze waanzin en extremisme tegen te gaan.

Zwarte Schaap
31-03-04, 22:02
Geplaatst door Marsipulami
Je doet wel erg denigrerend over je moslimbroeders. Ik vind het een verdienstelijke actie om op een constructieve en georganiseerde wijze waanzin en extremisme tegen te gaan. Je vergist je mars, ik heb geen waardeoordeel geveld over mijn moslimbroeders. Ik begrijp dus ook niet dat je daaruit kunt concluderen dat ik erg denigrerend doe over mijn vermeende moslimbroeders.

Marsipulami
31-03-04, 22:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je vergist je mars, ik heb geen waardeoordeel geveld over mijn moslimbroeders. Ik begrijp dus ook niet dat je daaruit kunt concluderen dat ik erg denigrerend doe over mijn vermeende moslimbroeders.

Nou ik vind de opmerking dat iemands naam betekent zuiplap/dronkelap toch wel denigrerend. Ook al zou dat zo zijn, dan is het een opmerking die niet terzake is mbt tot de beoordeling van deze tekst.

Zwarte Schaap
31-03-04, 22:23
Geplaatst door Marsipulami
Nou ik vind de opmerking dat iemands naam betekent zuiplap/dronkelap toch wel denigrerend. Ook al zou dat zo zijn, dan is het een opmerking die niet terzake is mbt tot de beoordeling van deze tekst.

Ik heb niet zijn naam uigekozen. Voor de rest zit je voor niets te ouwehoeren.

Marsipulami
31-03-04, 23:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb niet zijn naam uigekozen. Voor de rest zit je voor niets te ouwehoeren.

Tja, ik weet ook niet waarom je het nodig vond om de betekenis van de naam van die man te verduidelijken zonder dat dit enige relevantie had t.a.v. de inhoud van zijn boodschap.

Ik vind die brief een verdienstelijke daad om het standpunt van de gemiddelde moslim te verduidelijken in hun naam. Maar ja, de meeste moslims erkennen geen enkele autoriteit hoger dan zichzelf. Het zijn net Hollanders. ;)

Zwarte Schaap
31-03-04, 23:17
Geplaatst door Marsipulami
Tja, ik weet ook niet waarom je het nodig vond om de betekenis van de naam van die man te verduidelijken zonder dat dit enige relevantie had t.a.v. de inhoud van zijn boodschap.

Maar ja, de meeste moslims erkennen geen enkele autoriteit hoger dan zichzelf. Het zijn net Hollanders. ;)

Als je het niet weet dan moet je me ook niet beschuldigen dat ik denigrerend over mijn moslimbroeders doe.

Als moslim erken ik wel een autoriteit boven mijzelf, dat is Allah.

Marsipulami
31-03-04, 23:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als moslim erken ik wel een autoriteit boven mijzelf, dat is Allah.

"Only God can judge me, is that right?
[synth voice] Only God can judge me now
Only God baby, nobody else, nobody else
All you other motherfuckers get out my business

2pac"


Gelovigen hebben wel eens de neiging om voor zichzelf een God te scheppen naar hun eigen beeld en gelijkenis. Een God die hen nooit tegenspreekt.

Zwarte Schaap
31-03-04, 23:55
Geplaatst door Marsipulami
[Gelovigen hebben wel eens de neiging om voor zichzelf een God te scheppen naar hun eigen beeld en gelijkenis. Een God die hen nooit tegenspreekt.

Dat heet dwalen, een goede gelovige wijst zijn broeder of zuster op die dwaling. En wat heeft dat met de discussie te maken?

Marsipulami
01-04-04, 00:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat heet dwalen, een goede gelovige wijst zijn broeder of zuster op die dwaling. En wat heeft dat met de discussie te maken?

Iqbal AKM Sacranie,
Secretary General,
The Muslim Council of Britain,

wijst zijn moslimbroeders op het feit dat er naast de dwaling van het laksisme ook de dwaling van het extremisme bestaat. Maar zoiets werkt natuurlijk niet als gelovigen enkel zichzelf en hun zelfgeschapen god tot norm willen nemen.

Zwarte Schaap
01-04-04, 00:07
Geplaatst door Marsipulami
Iqbal AKM Sacranie,
Secretary General,
The Muslim Council of Britain,

wijst zijn moslimbroeders op het feit dat er naast de dwaling van het laksisme ook de dwaling van het extremisme bestaat. Maar zoiets werkt natuurlijk niet als gelovigen enkel zichzelf en hun zelfgeschapen god tot norm willen nemen.

Mischien kun je hem een email sturen dat hij ook rekening moet houden met de gelovigen die hun zelfgeschapen God tot norm willen nemen. Kan hij het in zijn volgende brief opnemen.

Marsipulami
01-04-04, 00:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mischien kun je hem een email sturen dat hij ook rekening moet houden met de gelovigen die hun zelfgeschapen God tot norm willen nemen. Kan hij het in zijn volgende brief opnemen.

Is maar flauw hoor. Ik denk niet dat ie op mijn mening zit te wachten :p Maar goed, heb je zelf ook een mening over die brief van 'the muslim council of Britain' ? Of vind je het te min om daar op te reageren ?

Zwarte Schaap
01-04-04, 00:39
Geplaatst door Marsipulami
heb je zelf ook een mening over die brief van 'the muslim council of Britain' ? Of vind je het te min om daar op te reageren ?

Ik weet te weing van de achtergronden en dergelijke, daarom vind het verstandiger om er voorlopig nog niet op te reageren.

Onno26
01-04-04, 00:42
Ik weet te weing van de achtergronden en dergelijke, daarom vind het verstandiger om er voorlopig nog niet op te reageren

Dat heeft je anders nog nooit tegen gehouden.

Zwarte Schaap
01-04-04, 00:55
Geplaatst door Onno26
Dat heeft je anders nog nooit tegen gehouden. Oow ja wel hoor. Het komt juist heel vaak voor alleen reageer ik dan niet en daarom kun je dat dan ook nooit weten.

Onno26
01-04-04, 01:12
Oow ja wel hoor.

Twas een te groot inkoppertje, pardon


Het komt juist heel vaak voor alleen reageer ik dan niet en daarom kun je dat dan ook nooit weten.

Briljant argument.

Marsipulami
01-04-04, 01:27
Britse moslims op uitkijk voor terroristen

LONDEN (ap, reuters, eigen berichtgeving) - De Britse Moslimraad, een overkoepeling van 250 moslimorganisaties, heeft de imams gevraagd om op de uitkijk te staan voor mogelijke terroristen in hun midden. In een brief naar alle moskeeën in Groot-Brittannië worden moslims aangespoord om de politie te helpen in haar strijd tegen terreur. De Britse premier Tony Blair loofde het initiatief.



De oproep kwam er na de aanhoudingen dinsdag van acht Pakistaanse Britten en de inbeslagname van springstoffen in de grootste anti-terreuroperatie in Groot-Brittannië sinds de aanslagen van 11 september 2001. De brief was gepland voor de aanhoudingen, maar werd dinsdag herschreven. In de brief staat dat de islam categorisch geweld en het doden van onschuldige mensen verbiedt. De Moslimraad spoort de imams aan correcte leiding te geven, vooral aan de jeugd, en te verhinderen dat criminelen infiltreren in hun gemeenschap.

Inayat Bungalawala, de woordvoerder van de Britse Moslimraad, zei dat Groot-Brittannië een doelwit was voor radicale groepen. ,,We roepen op tot waakzaamheid en vragen moslims naar de politie te stappen als ze criminele activiteiten vermoeden", zei Bungalawala. Hij voegde eraan toe dat de helft van de Britse moslims in en rond Londen woont en dat een bomaanslag in de hoofdstad geen onderscheid zou maken tussen moslims en niet-moslims.

De moslimleiders vrezen dat randgroepen politieke acties gebruiken om jongeren te misleiden. In Luton, ten noorden van Londen, waar dinsdag zes huizen doorzocht werden, werd een raad van moskeeën opgericht in een poging de extreme boodschappen van randgroepen te counteren. Yasin Rehman, woordvoerder van de raad, zei in The Independent dat extremisten uit de moskeeën verbannen werden nadat ze hadden geprobeerd jongeren te rekruteren. ,,Ze bleven echter pamfletten uitdelen en bijeenkomsten houden'', zei Rehman. ,,Ik zou zeggen dat er een dertig tot veertig mensen uit Luton lid zijn van die groepen."

De antiterreureenheden bekijken nu of de aanhoudingen van dinsdag wijzen op een netwerk van Pakistaanse moslimterroristen, opgegroeid in Engeland. Tot een jaar geleden focusten de Britse antiterreureenheden voornamelijk op Algerijnse netwerken, die directe links zouden hebben met extremisten in Frankrijk en Noord-Afrika, aldus The Financial Times. De politie denkt dat de meesten van de verdachten te jong zijn - de jongste is 17, de oudste 32 - om in Afghanistan gevochten te hebben of getraind te zijn in de kampen van Al-Qaeda. In Groot-Brittannië zou de groep geradicaliseerd zijn,en zich hebben aangesloten bij een groep islamterroristen die Osama bin Laden aanhangen.

De brief aan de imams maakt deel uit van een plan op lange termijn om de Britse moslims te helpen omgaan met de toenemende vrees voor de islam bij de Britten.

(cb)


01/04/2004 (cb)

©Copyright De Standaard

Simon
01-04-04, 07:38
Goede actie. Dat zou in Nederland ook niet misstaan. Dat is weer eens wat anders dan achteraf een afkeuring uitspreken. En aangezien dit soort lieden zich vroeg of laat bij een moskee meldt om aan de religieuze plichten te voldoen is het geen slecht idee de andere moskeegangers om waakzaamheid te vragen. Hetgeen echt wat anders is dan de andere kant uitkijken.

SjaakSpier
01-04-04, 11:51
Wat een onzin die zogenaamde 'muslim council'heeft geen enkele autoriteit bij de moslims en dwingt bij hen ook geen enkele respect af. Het is gewoon zo'n door de overheid gesubsidieerde instelling net als de NMO in Nederlands of Islam en Burgerschap hier...


Dus kzou maar zeggen tegen de ongelovigen, wees niet al te blij.

En nog iets in de islam is te verboden je broeders en zusters te bespioneren. Iets waartoe deze brief wel naar oproept:

Allah zegt in de Heilige Kor'an : "Wa la tazjassasu "..( En bespioneer elkander niet)


De islam is duidelijk en helder daar kan geen ene Muslim Council wat aan veranderen , wa lilahi lhamd.

arnd
01-04-04, 11:57
Geplaatst door SjaakSpier
Wat een onzin die zogenaamde 'muslim council'heeft geen enkele autoriteit bij de moslims en dwingt bij hen ook geen enkele respect af. Het is gewoon zo'n door de overheid gesubsidieerde instelling net als de NMO in Nederlands of Islam en Burgerschap hier...


Dus kzou maar zeggen tegen de ongelovigen, wees niet al te blij.

En nog iets in de islam is te verboden je broeders en zusters te bespioneren. Iets waartoe deze brief wel naar oproept:

Allah zegt in de Heilige Kor'an : "Wa la tazjassasu "..( En bespioneer elkander niet)


De islam is duidelijk en helder daar kan geen ene Muslim Council wat aan veranderen , wa lilahi lhamd.

Juist!
Ben blij dat dit gegeven eens door een eigenheimer wordt bevestigd. Nu maar hopen dat de politiek dit ook tijdig door krijgt, voordat de Van Brienenoordbrug opeens onder water ligt (om maar eens een plastisch voorbeeld te geven).....