PDA

Bekijk Volledige Versie : De angst



Olive Yao
01-04-04, 18:34
DE ANGST

Kader Abdolah


(Volkskrant 29 maart 2004)


De sfeer is erg gespannen in het land, de angst regeert, je voelt het overal, in huis en op straat.

Het heeft iets van de vooravond van een oorlog. Zo ervaar ik het, het roept oude herinneringen bij mij op.

Iedereen voelt de angst, iedereen is bang dat er iets plaats zal vinden.

Er waren een paar bommeldingen, chaos op de centrale stations. Blijkbaar zijn het de kwade geesten die rondlopen om nog meer onrust te veroorzaken.

Chaos is het voornaamste doel van de terroristen. Chaos in Irak, in Spanje, in Frankrijk, in Nederland. De terreur wil de orde breken, en angst zaaien.

In die gespannen sfeer zijn een paar ultrarechtse polemisten met alle kracht bezig om de islam een lesje te leren.

Ze willen precies nu de islam tot verlichting dwingen.

Je hoort ze overal, zij die met harde woorden over de koran, over de profeet Mohammed, over de mannen met baarden, over de Jihad, over de achterlijke islam, over de islamitische ouders die niet in staat zijn om hun kinderen op te voeden, praten.

Ze discussiëren niet, blokkeren het debat, slaan en vernederen. Ze lokken agressie uit en dat is precies wat we niet nodig hebben.

Het is onontkoombaar, er moet een Hollandse versie van de islam voor dit land komen. Dat kan alleen bereikt worden met lange discussies en debatten. En geduld.

Maar mijn collega's willen een 1400 jaar oude traditie, die door talloze oorlogen vorm heeft gekregen, in één nacht in een Hollandse vorm gieten. Dat kan niet.

Er is nog iets anders aan de hand. De koers die de rechtse columnisten hebben genomen, is een weg naar de confrontatie. Ze praten met een mond vol haat. De toon van hun taal heeft iets van de harde taal van de moslimfundamentalisten, Hezbollah.

Over wie gaat die harde discussie? Over de allochtonen met een islamitische cultuur? Maar die praten niet mee, ze voelen zich niet meer thuis in dit debat, ze hebben zich teruggetrokken in hun huizen, en hebben de deur dicht gedaan.

De angst kruipt in een andere gestalte de huizen van de allochtonengezinnen binnen. Constant waarschuwen ze hun kinderen dat ze voorzichtig moeten zijn, dat ze zich onvoorwaardelijk moeten gedragen op school, dat ze hun mond moeten houden, dat ze nergens voor de islam en de koran moeten opkomen.

De tolerantie is tot haar laagste niveau gedaald. Volgens mij zijn er in de Nederlandse onderwijsgeschiedenis nog nooit zoveel scholieren van school getrapt.

De situatie van de allochtonenkinderen thuis en de inhoud van het gesprek tussen de ouders en hun kinderen doen me aan Anne Frank en haar ouders denken. Eigenlijk mag je het niet vergelijken, maar mijn hoofd doet het vanzelf, het wacht niet op mijn toestemming.

Ik voelde zelfcensuur toen ik deze zinnen schreef, ik schrapte ze weg, maar ik haalde ze weer terug.

We zijn met iets verkeerds bezig en ik heb het bewijs. De combinatie van huidskleuren van de vriendinnen van mijn dochter is grondig veranderd.

Vroeger was de samenstelling als volgt: Blank. Blank. Blank. Donker.

Later werd het: Blank. Donker. Blank. Donker.

Gisteren werd ik verrast door een totaal nieuwe samenstelling: Donker. Donker. Donker. Zwart.

In de sfeer van de angst is er een fundament gelegd voor een muur om de blanke en donkere Nederlanders uit elkaar te houden.

Het is nog niet te laat. Trek geen muur!

arnd
01-04-04, 23:04
Geplaatst door Olive Yao
DE ANGST

Kader Abdolah


(Volkskrant 29 maart 2004)


De sfeer is erg gespannen in het land, de angst regeert, je voelt het overal, in huis en op straat.

Het heeft iets van de vooravond van een oorlog . Zo ervaar ik het, het roept oude herinneringen bij mij op.


Wat een gevoeligheid zeg! Hoe zou dat nou toch komen?



Iedereen voelt de angst, iedereen is bang dat er iets plaats zal vinden.

Er waren een paar bommeldingen, chaos op de centrale stations. Blijkbaar zijn het de kwade geesten die rondlopen om nog meer onrust te veroorzaken.

Chaos is het voornaamste doel van de terroristen. Chaos in Irak, in Spanje, in Frankrijk, in Nederland. De terreur wil de orde breken, en angst zaaien.


Ja, en ga hier nou nog eens even op door, in plaats van door te zappen naar de mensen die de problemen in de juiste omvang en context proberen en weten te plaatsen ... en die vervolgens worden uitgemaakt voor:



In die gespannen sfeer zijn een paar ultrarechtse polemisten met alle kracht bezig om de islam een lesje te leren.

Ze willen precies nu de islam tot verlichting dwingen.

Je hoort ze overal, zij die met harde woorden over de koran, over de profeet Mohammed, over de mannen met baarden, over de Jihad, over de achterlijke islam, over de islamitische ouders die niet in staat zijn om hun kinderen op te voeden, praten.

Ze discussiëren niet, blokkeren het debat, slaan en vernederen. Ze lokken agressie uit en dat is precies wat we niet nodig hebben.

Het is onontkoombaar, er moet een Hollandse versie van de islam voor dit land komen. Dat kan alleen bereikt worden met lange discussies en debatten. En geduld.

Maar mijn collega's willen een 1400 jaar oude traditie, die door talloze oorlogen vorm heeft gekregen, in één nacht in een Hollandse vorm gieten. Dat kan niet.

Er is nog iets anders aan de hand. De koers die de rechtse columnisten hebben genomen, is een weg naar de confrontatie. Ze praten met een mond vol haat. De toon van hun taal heeft iets van de harde taal van de moslimfundamentalisten, Hezbollah.


Haat? Wie bedoel je? Ooo, Theo en Paul? Maar ehhhh, sinds wanneer is realisme haat?



Over wie gaat die harde discussie? Over de allochtonen met een islamitische cultuur? Maar die praten niet mee, ze voelen zich niet meer thuis in dit debat, ze hebben zich teruggetrokken in hun huizen, en hebben de deur dicht gedaan.


Ach, wat zijn ze zielig.........



De angst kruipt in een andere gestalte de huizen van de allochtonengezinnen binnen. Constant waarschuwen ze hun kinderen dat ze voorzichtig moeten zijn, dat ze zich onvoorwaardelijk moeten gedragen op school, dat ze hun mond moeten houden, dat ze nergens voor de islam en de koran moeten opkomen.


Heel verstandig; eindelijk eens een normale houding ipv van dat "de straat op"-gedrag.



De tolerantie is tot haar laagste niveau gedaald. Volgens mij zijn er in de Nederlandse onderwijsgeschiedenis nog nooit zoveel scholieren van school getrapt.


SHOCK!!!!!!!!!
Raar he? Als je op het schoolplein, waar net ene mijnheer van Wieren zijn laatste adem heeft uitgeblazen, met zijn allen ten gerieve van Murat D. gaat lopen scanderen?
Vreemd he? Als je net een e-mail naar een docent hebt gestuurd waarin je hem liefelijk beloofd hem op een zo kort mogelijke termijn uit dit aardse tranendal te verlossen....
Uiteraard wordt je dan van school getrapt. Wees blij dat de meesten nog terug mochten komen.
Héle gezonde manier van handelen. Dus wen er aub maar aan?!

(Dit is écht van elke vorm van realisme gespeend.... Ongelofelijk.)



De situatie van de allochtonenkinderen thuis en de inhoud van het gesprek tussen de ouders en hun kinderen doen me aan Anne Frank en haar ouders denken. Eigenlijk mag je het niet vergelijken, maar mijn hoofd doet het vanzelf, het wacht niet op mijn toestemming.

Ik voelde zelfcensuur toen ik deze zinnen schreef, ik schrapte ze weg, maar ik haalde ze weer terug.


:) Je hebt ruimschoots ONvoldoende beschikking over zelfcensuur vriend. Als jij niet gerechtigd bent één parallel te trekken, is het die naar Anne Frank.



We zijn met iets verkeerds bezig en ik heb het bewijs. De combinatie van huidskleuren van de vriendinnen van mijn dochter is grondig veranderd.

Vroeger was de samenstelling als volgt: Blank. Blank. Blank. Donker.

Later werd het: Blank. Donker. Blank. Donker.

Gisteren werd ik verrast door een totaal nieuwe samenstelling: Donker. Donker. Donker. Zwart.

In de sfeer van de angst is er een fundament gelegd voor een muur om de blanke en donkere Nederlanders uit elkaar te houden.

Het is nog niet te laat. Trek geen muur!

Nou, begin maar zou ik zeggen.


Algemene vraag: bestaan er écht mensen die van deze column onder de indruk zijn. Begrijp me goed, in de positieve zin van het woord onder de indruk?

yvonne
02-04-04, 07:01
Geplaatst door Olive Yao
DE ANGST

Kader Abdolah


(Volkskrant 29 maart 2004)


De sfeer is erg gespannen in het land, de angst regeert, je voelt het overal, in huis en op straat.

Het heeft iets van de vooravond van een oorlog. Zo ervaar ik het, het roept oude herinneringen bij mij op.

Iedereen voelt de angst, iedereen is bang dat er iets plaats zal vinden.

Er waren een paar bommeldingen, chaos op de centrale stations. Blijkbaar zijn het de kwade geesten die rondlopen om nog meer onrust te veroorzaken.

Chaos is het voornaamste doel van de terroristen. Chaos in Irak, in Spanje, in Frankrijk, in Nederland. De terreur wil de orde breken, en angst zaaien.

In die gespannen sfeer zijn een paar ultrarechtse polemisten met alle kracht bezig om de islam een lesje te leren.

Ze willen precies nu de islam tot verlichting dwingen.

Je hoort ze overal, zij die met harde woorden over de koran, over de profeet Mohammed, over de mannen met baarden, over de Jihad, over de achterlijke islam, over de islamitische ouders die niet in staat zijn om hun kinderen op te voeden, praten.

Ze discussiëren niet, blokkeren het debat, slaan en vernederen. Ze lokken agressie uit en dat is precies wat we niet nodig hebben.

Het is onontkoombaar, er moet een Hollandse versie van de islam voor dit land komen. Dat kan alleen bereikt worden met lange discussies en debatten. En geduld.

Maar mijn collega's willen een 1400 jaar oude traditie, die door talloze oorlogen vorm heeft gekregen, in één nacht in een Hollandse vorm gieten. Dat kan niet.

Er is nog iets anders aan de hand. De koers die de rechtse columnisten hebben genomen, is een weg naar de confrontatie. Ze praten met een mond vol haat. De toon van hun taal heeft iets van de harde taal van de moslimfundamentalisten, Hezbollah.

Over wie gaat die harde discussie? Over de allochtonen met een islamitische cultuur? Maar die praten niet mee, ze voelen zich niet meer thuis in dit debat, ze hebben zich teruggetrokken in hun huizen, en hebben de deur dicht gedaan.

De angst kruipt in een andere gestalte de huizen van de allochtonengezinnen binnen. Constant waarschuwen ze hun kinderen dat ze voorzichtig moeten zijn, dat ze zich onvoorwaardelijk moeten gedragen op school, dat ze hun mond moeten houden, dat ze nergens voor de islam en de koran moeten opkomen.

De tolerantie is tot haar laagste niveau gedaald. Volgens mij zijn er in de Nederlandse onderwijsgeschiedenis nog nooit zoveel scholieren van school getrapt.

De situatie van de allochtonenkinderen thuis en de inhoud van het gesprek tussen de ouders en hun kinderen doen me aan Anne Frank en haar ouders denken. Eigenlijk mag je het niet vergelijken, maar mijn hoofd doet het vanzelf, het wacht niet op mijn toestemming.

Ik voelde zelfcensuur toen ik deze zinnen schreef, ik schrapte ze weg, maar ik haalde ze weer terug.

We zijn met iets verkeerds bezig en ik heb het bewijs. De combinatie van huidskleuren van de vriendinnen van mijn dochter is grondig veranderd.

Vroeger was de samenstelling als volgt: Blank. Blank. Blank. Donker.

Later werd het: Blank. Donker. Blank. Donker.

Gisteren werd ik verrast door een totaal nieuwe samenstelling: Donker. Donker. Donker. Zwart.

In de sfeer van de angst is er een fundament gelegd voor een muur om de blanke en donkere Nederlanders uit elkaar te houden.

Het is nog niet te laat. Trek geen muur!

Je hebt helemaal gelijk........

Goodnight
02-04-04, 07:40
Ik vind het een goed stuk wat de gevoelens van veel allochtonen zal verwoorden.

:duim:

theemuts
02-04-04, 08:39
Op die meneer Kader (pseudoniem) wil ik verder niet reageren, daar ik die van nabij (middels een vriendin) meemaakte. Vreselijke man.

Het artikel is wat bombastisch, zoals hij vaak schrijft.

Overlopend van emotie, ziet hij wel wat er gebeurt maar onderscheidt wederom niet wat de oorzaken zijn. Zoals iemand eerder ook al zei mbt het van school sturen van jongeren.

freya
02-04-04, 08:59
Geplaatst door arnd

Haat? Wie bedoel je? Ooo, Theo en Paul? Maar ehhhh, sinds wanneer is realisme haat?


Dezelfde haat die van jouw hele post afdruipt.

Het realisme is al lang uit de integratiediscussie verdwenen.

Niemand heeft het immers over de 85 % van de allochtonen jongeren die NIET crimineel zijn en die het WEL goed doen in de maatschappij.

Realisme? welk realisme?

arnd
02-04-04, 09:05
Geplaatst door freya
Dezelfde haat die van jouw hele post afdruipt.

Het realisme is al lang uit de integratiediscussie verdwenen.

Niemand heeft het immers over de 85 % van de allochtonen jongeren die NIET crimineel zijn en die het WEL goed doen in de maatschappij.

Realisme? welk realisme?

Ik haat niemand. Onzin.
Alleen heb ik bevestiging vanaf dit forum voor mijn eigen gerief niet nodig. Dat vind jij mogelijk vervelend.

Als stelselmatig aangetoonde verbanden tussen de allochtone gemeenschap en gewelds- en zedenmisdrijven worden ontkend dan wordt ik wat harder in mijn kritiek, ja.

En dat die andere 85% niet crimineel is, wat kan ik daarmee? Weet je wat ik dan mis he? Dat is dat die 15% die wél crimi is en zich wél schuldig maakt aan allerlei zaken die hier wettelijk niet is toegestaan en cultureel op verzet stuit, niet wordt veroordeeld door de goeie 85%. DAT vind ik zo opvallend. Iedereen houdt binnen de allochtone gemeenschappen elkaar de handen boven t hoofd. De goeden destantieren zich openlijk nauwelijks van degenen die zich slecht gedragen.
Dus het spijt me, je argument werkt niet.

Maar goed, freya, dat valt toch verder niet aan jouw linkse verstand te peuteren, maar ik vind persoonlijk de integratiediscussie EINDELIJK eens de realistische kant opschuiven. Het mag weer.....

Goodnight
02-04-04, 09:09
Geplaatst door arnd
Ik haat niemand. Onzin.
Alleen heb ik bevestiging vanaf dit forum voor mijn eigen gerief niet nodig. Dat vind jij mogelijk vervelend.

Als stelselmatig aangetoonde verbanden tussen de allochtone gemeenschap en gewelds- en zedenmisdrijven worden ontkend dan wordt ik wat harder in mijn kritiek, ja.

En dat die andere 85% niet crimineel is, wat kan ik daarmee? Weet je wat ik dan mis he? Dat is dat die 15% die wél crimi is en zich wél schuldig maakt aan allerlei zaken die hier wettelijk niet is toegestaan en cultureel op verzet stuit, niet wordt veroordeeld door de goeie 85%. DAT vind ik zo opvallend. Iedereen houdt binnen de allochtone gemeenschappen elkaar de handen boven t hoofd. De goeden destantieren zich openlijk nauwelijks van degenen die zich slecht gedragen.
Dus het spijt me, je argument werkt niet.

Maar goed, freya, dat valt toch verder niet aan jouw linkse verstand te peuteren, maar ik vind persoonlijk de integratiediscussie EINDELIJK eens de realistische kant opschuiven. Het mag weer.....

en de autochtone bevolking is 100% anti crminaliteit :duim:

arnd
02-04-04, 09:13
Geplaatst door Goodnight
en de autochtone bevolking is 100% anti crminaliteit :duim:

Even zoeken hoor.... waar heb ik dat ook al weer beweerd?

Moeilijk ... Ik meen het te hebben over aangetoonde verhoudingen, en niet over superioriteit van de ene bevolkingsgroep boven de andere. Maar blijkbaar heb ik me dan toch verkeerd uitgedrukt?


PS. Je antwoord is echt ter zake :jammer:

freya
02-04-04, 09:13
Geplaatst door arnd
Ik haat niemand. Onzin.
Alleen heb ik bevestiging vanaf dit forum voor mijn eigen gerief niet nodig. Dat vind jij mogelijk vervelend.

Als stelselmatig aangetoonde verbanden tussen de allochtone gemeenschap en gewelds- en zedenmisdrijven worden ontkend dan wordt ik wat harder in mijn kritiek, ja.

En dat die andere 85% niet crimineel is, wat kan ik daarmee? Weet je wat ik dan mis he? Dat is dat die 15% die wél crimi is en zich wél schuldig maakt aan allerlei zaken die hier wettelijk niet is toegestaan en cultureel op verzet stuit, niet wordt veroordeeld door de goeie 85%. DAT vind ik zo opvallend. Iedereen houdt binnen de allochtone gemeenschappen elkaar de handen boven t hoofd. De goeden destantieren zich openlijk nauwelijks van degenen die zich slecht gedragen.
Dus het spijt me, je argument werkt niet.

Maar goed, freya, dat valt toch verder niet aan jouw linkse verstand te peuteren, maar ik vind persoonlijk de integratiediscussie EINDELIJK eens de realistische kant opschuiven. Het mag weer.....

Wanneer distancieer jij je dan eens van de bouwfraude en het voetbalvandalisme?

Ben nog geen verklaring van je tegengekomen hier, mss moet jij eerst maar eens beginnen en het goede voorbeeld geven.

Je draaft maar door en hebt echt niet in de gaten welke emotie er achter je 'harde opstelling' schuilgaat.

arnd
02-04-04, 09:16
Geplaatst door freya
Wanneer distancieer jij je dan eens van de bouwfraude en het voetbalvandalisme?

Ben nog geen verklaring van je tegengekomen hier, mss moet jij eerst maar eens beginnen en het goede voorbeeld geven.

Je draaft maar door en hebt echt niet in de gaten welke emotie er achter je 'harde opstelling' schuilgaat.

O ja hoor, daar distantieer ik me direct van. Geen probleem. Dat vind ik verwerpelijk. Het verschil is; ik geef het zonder enige weerstand toe.

Emotie? Ja hoor, dat heb ik wel in de gaten. Ik dacht dat de linkse kerk juist alle ruimte gaf aan emotie? Ik zou me in dit geval dus eigenlijk gesteund moeten weten door jou. Maar blijkbaar zijn je steunbetuigingen selectief. :)

freya
02-04-04, 09:17
Geplaatst door sjeng
een parallel trekken met anne frank is toch van de zotte, deze meneer heeft het historisch besef van een tomaat. ik heb gisteren mijn teen gestoten en ik moest meteen denken aan die bomaanslag in madrid. ik liep gewoon over van emoties......please

Vriendin van me was laatst bij een rondleiding door het Anne Frankhuis, voor vrnl allochtone schoolkinderen. Ze kregen een uitleg over voordelen, wat dat zijn en wat de gevolgen daarvan zijn aan de hand van WOII.
Een Marokkaans jongetje vroeg aan het eind aan de medewerker van het AFhuis: dus als ik het goed begrijp, zijn wij nu de joden van tegenwoordig?

Antwoord: Ja, inderdaad.

theemuts
02-04-04, 09:21
dus als ik het goed begrijp, zijn wij nu de joden van tegenwoordig?

Antwoord: Ja, inderdaad.

Sorry hoor, ik vind dit belachelijk.

Mark
02-04-04, 09:24
Geplaatst door freya
Een Marokkaans jongetje vroeg aan het eind aan de medewerker van het AFhuis: dus als ik het goed begrijp, zijn wij nu de joden van tegenwoordig?

Antwoord: Ja, inderdaad.

Yep, sterker nog ik ben nu al bezig met wat gaskamerontwerpen.

arnd
02-04-04, 09:28
Geplaatst door theemuts
Sorry hoor, ik vind dit belachelijk.

Ja joh, de hele discussie wordt in het ziekelijke getrokken. De keiharde slachtofferrol kiezen en deze vol overtuiging uitspelen.

Anne Frank -> geassimileerde jodin -> straf : holocaust = sterven op grond van ras.

Het troetel-Marokkaantje van Freya -> veelal zelfs niet aangepaste allochtoon -> straf (???) : integreren op grond van Nederlandse cultuur.

Dit soort vergelijkingen is ZO ziek. Daar wordt de discussie nou door onmogelijk gemaakt.

freya
02-04-04, 09:52
Geplaatst door arnd
Ja joh, de hele discussie wordt in het ziekelijke getrokken. De keiharde slachtofferrol kiezen en deze vol overtuiging uitspelen.

Anne Frank -> geassimileerde jodin -> straf : holocaust = sterven op grond van ras.

Het troetel-Marokkaantje van Freya -> veelal zelfs niet aangepaste allochtoon -> straf (???) : integreren op grond van Nederlandse cultuur.

Dit soort vergelijkingen is ZO ziek. Daar wordt de discussie nou door onmogelijk gemaakt.

Jullie vergeten wat voor periode er aan de holocaust vooraf is gegaan.

In de jaren '20 waren de joden het pispaaltje van Europa. Ze waren zgn crimineel, wilden niet werken, hadden geheime netwerken met als doel de wereld over te nemen, enz.
Allemaal vooroordelen die door bijna iedereen werden overgenomen. Dat was de voedingsbodem voor de holocaust. In de jaren '20 dacht ook nog niemand aan gaskamers, daar waren nog heel wat jaren van haatzaaien voor nodig.

De mensen die toen hun verhaaltjes over joden spuiden, dachten ook van zichzelf dat ze gewoon realist waren :moe:

Mark
02-04-04, 09:56
Geplaatst door freya
, hadden geheime netwerken met als doel de wereld over te nemen, enz.


Ik begrijp van Lennart en yehi dat dit ook waar is :maf3:

Trouwens, vervolging van joden was al een eeuwenoude traditie in Europa. ze zjin al vele malen massaal uitgemoord.

Goodnight
02-04-04, 09:59
Geplaatst door freya
Jullie vergeten wat voor periode er aan de holocaust vooraf is gegaan.

In de jaren '20 waren de joden het pispaaltje van Europa. Ze waren zgn crimineel, wilden niet werken, hadden geheime netwerken met als doel de wereld over te nemen, enz.
Allemaal vooroordelen die door bijna iedereen werden overgenomen. Dat was de voedingsbodem voor de holocaust. In de jaren '20 dacht ook nog niemand aan gaskamers, daar waren nog heel wat jaren van haatzaaien voor nodig.

De mensen die toen hun verhaaltjes over joden spuiden, dachten ook van zichzelf dat ze gewoon realist waren :moe:

nee joh Freay, je bent hartsikke kierewiet!

Ze waren dol op ze voor de Holocaust en opeens kwam die boze H.I.T.L.E.R met zijn toverstokje en die zorgde er in zijn eentje voor dat er zes miljoen joodse mensen werden vergast.

Ze waren gewoon verlamd en moesten lijdzaam toezien hoe de joodse gemeenschap waar ze al eeuwen van hielden en die ze gekoesterd hebben door onzichtbare krachten werden weggevoerd.

Maar Freya dat ligt allemaal ver achter ons, die enge man is er niet meer, zoiets kan nooit meer gebeuren.En ja die allochtonen van nu, die hebben het aan zichzelf te danken dat ze niet geliefd zijn.het zijn gewoon onbeschaafde vlegels die we manieren moeten leren.En dan hebben ze dat vreemde geloofje van hen met die vreemde klederdracht.

Het heeft helemaal niets te maken met het feit dat de ware aard van bepaalde mensen weer naar boven komt sinds het moment dat alles weer gezegd mocht worden.

het heeft niets te maken dat achter de glimlach van je overbuurman bepaalde gevoelens schuil kunnen gaan, die ze alleen durven te tonen als ze onzichtbaar zijn of als iemand anders dat voor ze doet.dan scharen ze zich massaal achter de heldhaftige spreker aan.

Goodnight
02-04-04, 10:07
Geplaatst door Mark
Ik begrijp van Lennart en yehi dat dit ook waar is :maf3:

Trouwens, vervolging van joden was al een eeuwenoude traditie in Europa. ze zjin al vele malen massaal uitgemoord.

met als topunt de grootste massale afslachting van de joden.

het gaat er ook nu niet om dat het zelfde lot de allochtonen in Nederland te wachten staat.het gaat erom dat bepaalde bevolkingsgroepen hier niet welkom zijn, dat ook nooit waren dat ook nooit zullen zijn en dat de spanningen wederzijds alleen maar stijgen.

het is dat men niet alle wetten aan de laars kan lappen, anders hadden deze bevolkingsgroepen allang het veld moeten ruimen.

Daar gaat het om!

taouanza
02-04-04, 10:08
Geplaatst door Vitiges
Het frappante is dat er nog steeds heel veel mensen zijn die deze vooroordelen over Joden koesteren, zowel in Europa als in de Arabische wereld. Regelmatig zijn er weer pogingen de holocaust nog eens over te doen, zie de aanslagen in Israël en andere landen. Dat is de reden dat Israël zich nog steeds met hand en tand moet verdedigen. Het gevaar waarin Arabieren in Europa verkeren komt niet in de buurt van het gevaar waarin de Joden gedurende de hele geschiedenis, en nog steeds, zich bevinden.

Opblazen aan de ene kant en aan de andere kant bagataliseren. Het siert je enorm.:moe:

Goodnight
02-04-04, 10:13
Geplaatst door Vitiges
Het frappante is dat er nog steeds heel veel mensen zijn die deze vooroordelen over Joden koesteren, zowel in Europa als in de Arabische wereld. Regelmatig zijn er weer pogingen de holocaust nog eens over te doen, zie de aanslagen in Israël en andere landen. Dat is de reden dat Israël zich nog steeds met hand en tand moet verdedigen. Het gevaar waarin Arabieren in Europa verkeren komt niet in de buurt van het gevaar waarin de Joden gedurende de hele geschiedenis, en nog steeds, zich bevinden.

Sorry, zonder afbreuk te doen aan het leed van de joodse gemeenschap: men moet door gaan, je kan wel telkens naar het verleden blijven kijken, maar daar doe je ook andere groepen onrecht mee aan.

het leed wat de joden is aangedaan is niet alles overstijgend.
Het mag niet zo zijn dat zij hierdoor andere bevolkingsgroepen mogen onderdrukken.

wat nu in Palestina/Israel gaande is kan je niet vergelijken met de holocaust....zielige poging vind ik dat.

het gaat om mensen die daar een hele leven hebben gewoond, net als hun ouders en voor ouders.Met een joodse gemeenschap.En nu komt er een hele groep van over de hele wereld aanspraak doen op een land waar hun voorouders misschien duizenden jaren geleden hebben gewoond.
Ik heb het dus niet over de joodse gemeenschap die daar altijd heeft gewoond, die hebben evenveel rechten om daar te wonen als de palestijnen.

Als je dat niet beseft dan heb je wel een vreemde kijk op rechtvaardigheid!

theemuts
02-04-04, 10:21
De Holocaust

Op 1 april 1933 werd een boycot door
de Nazi's afgekondigd. Op het bord staat te lezen:
Duitsers, verdedig uzelf, koop niet bij joden.
Dit bord hing bij de winkel van Tietz in Berlijn.
Op het raam van de etalage een jodenster.
Meteen na zijn aantreden verschenen in openbare ruimten de eerste bordjes 'Voor Joden verboden'. Beroepsverboden werden uitgevaardigd en huwelijkswetten aangepast. Vanaf 1935 (de 'wetten van Neurenberg') was het verboden voor een jood om te trouwen met een niet-jood. Steeds meer Duitse joden gingen over tot emigratie. Anderen werden opgepakt en naar 'werkkampen' gestuurd, wat later de concentratiekampen bleken te zijn. Een van de meest antisemitische ******getrouwen was Julius Streicher, die zich al in de jaren '20 ontpopte tot een vurig propagandist van de haat tegen joden, waar ****** dankbaar gebruik van maakte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_******#De_Holocaust

Toen was het voor joden verboden met niet joden te trouwen, nu wil men juist graag dat Marokkaanse meiden/jongens trouwen met Nederlandse mensen

Goodnight
02-04-04, 10:22
Geplaatst door Vitiges
In de begintijd (jaren '60 en '70) waren allochtonen hier wèl welkom. Dat weet ik uit eigen ervaring. Nederland werd alom aangemerkt als het land dat het meest tolerant was tov minderheden. In de tussentijd is er iets veranderd in de houding van de autochtonen. Wat is er gebeurd waardoor die houding veranderd is?

Dat weet ik niet.Ik ben hier in 1978 gekomen en ik heb nooit welkom gevoeld, ik was altijd die Marokkaanse, kansarm, op school kreeg je beledigingen van leraren naar je hoofd als: ach je hoeft niet verder te leren, je eindigt toch achter het aanrecht en moet veel kindertjes krijgen.vaak beledigingen als je op straat loopt.Op een gegeven moment is dat afgenomen, maar nu keert het toch weer terug merk ik.Alleen 1 groot verschil: de allochtoontjes die zich toen in gebroken nederlands verweerden hebben plaats gemaakt voor goed gebekte jongere marokkanen.En ja dat leidt tot spanningen.....

Goodnight
02-04-04, 10:23
Geplaatst door Vitiges
Laten we on-topic blijven. Wat ik maar wil zeggen is dat de positie van allochtonen in Europa nog steeds zeer goed is en niet te vergelijken met de vervolging van Joden, die vele eeuwen heeft geduurd.

dat zal ik zeker niet ontkennen,maar het feit dat er een bepaalde spanning blijft hangen is niet echt prettig.

Ik persoonlijk ben hier ( als God het wil) binnen 5 jaar vertrokken.

theemuts
02-04-04, 10:25
In de Poolse hoofdstad Warschau werden de daar wonende joden in een ghetto bijeengedreven en later afgevoerd naar de concentratiekampen. Overigens werden ook in totaal een miljoen Polen naar werkkampen getransporteerd, en werden uit alle bezette gebieden in totaal 6 miljoen mannen tussen de 18 en 45 jaar gedwongen tewerkgesteld in de Duitse oorlogsindustrie. Dit werd de Arbeitseinsatz genoemd. De rechters van Neurenberg noemden het later 'slavernij'. Toch duurde het nog tot 1942 eer ****** het bevel gaf tot de totale georganiseerde deportatie en vernietiging van de joden door middel van de concentratiekampen en het gifgas.

Nederland wil juist moslims/Marokkanen niet samendrijven, maar juist spreiden over Nederland, zodat ze niet in Ghetto's wonen.

Mark
02-04-04, 10:25
Geplaatst door Goodnight
.Alleen 1 groot verschil: de allochtoontjes die zich toen in gebroken nederlands verweerden hebben plaats gemaakt voor goed gebekte jongere marokkanen.En ja dat leidt tot spanningen.....

Voor mijn gevoel liggen de echte spanningen bij de groepen in de bevolking die allebei niet erg goed gebekt/opgeleidt zijn......

theemuts
02-04-04, 10:27
Freya, en Goodnight willen jullie even reageren op mijn stukjes geschiedenis van de holocaust, waarin ik juist het tegendeel van de huidige situatie vetgedrukt heb?

Goodnight
02-04-04, 10:28
Geplaatst door Mark
Voor mijn gevoel liggen de echte spanningen bij de groepen in de bevolking die allebei niet erg goed gebekt/opgeleidt zijn......

Ik ben bang dat je je daarin danig vergist.....ook hoogopgeleiden die juist goedgebekt zijn en de juiste woorden weten te kiezen kunnen er wat van.

Mark
02-04-04, 10:32
Geplaatst door Goodnight
het gaat er ook nu niet om dat het zelfde lot de allochtonen in Nederland te wachten staat.het gaat erom dat bepaalde bevolkingsgroepen hier niet welkom zijn, dat ook nooit waren dat ook nooit zullen zijn en dat de spanningen wederzijds alleen maar stijgen.

het is dat men niet alle wetten aan de laars kan lappen, anders hadden deze bevolkingsgroepen allang het veld moeten ruimen.

Daar gaat het om!

Ik ben bang dat het niet accepteren van mensen die "anders" zijn menseigen is.....

Dat de spanningen meer stijgen in sommige delen van de maatschappij is denk ik met name de steeds grotere "zichtbaarheid" van deze groepen en daarbij het feit dat ze zich steeds meer profileren in de maatschappij... dit wordt door sommigen als een bedreiging gezien.

Goodnight
02-04-04, 10:33
Geplaatst door theemuts
Freya, en Goodnight willen jullie even reageren op mijn stukjes geschiedenis van de holocaust, waarin ik juist het tegendeel van de huidige situatie vetgedrukt heb?

Theepot, wil je even mijn priksels goed lezen voor je zulke stukjes over osn heen giet.Ik ben prima op de hoogte van de geschiedenis en ook van de verschillen.

Dus als je goed leest dan zie je mijn reactie.

wat jij nu noemt zijn de gebeurtenissen die pakweg 20 jaar voor de oorlog plaatsvonden.Daarvoor was al een heeel proces gaande.
verborgen gevoelens die pas met de komst van H.i.t.l.e.r naar buiten kwamen.

Mark
02-04-04, 10:34
Geplaatst door Goodnight
Ik ben bang dat je je daarin danig vergist.....ook hoogopgeleiden die juist goedgebekt zijn en de juiste woorden weten te kiezen kunnen er wat van.

Die vallen meer op, ik weet zeker dat deze gevoelens onder een veel hoger gehalte van lager opgeleiden leven....

Goodnight
02-04-04, 10:36
Geplaatst door Mark
Die vallen meer op, ik weet zeker dat deze gevoelens onder een veel hoger gehalte van lager opgeleiden leven....

wat is het gemiddelde opleidingsniveau van nederland? :D

Mark
02-04-04, 10:37
Geplaatst door Goodnight
wat is het gemiddelde opleidingsniveau van nederland? :D

Ik zou het niet weten, maar ik begeef me in alle groepen :wink:

Geloof me nou maar :moe:

Goodnight
02-04-04, 10:40
Geplaatst door Mark
Ik zou het niet weten, maar ik begeef me in alle groepen :wink:

Geloof me nou maar :moe:

hahaha ,vanavond weer?

Mark
02-04-04, 10:42
Geplaatst door Goodnight
hahaha ,vanavond weer?

ik heb mezelf beloofd dit weekend niet uit te gaan :haha:

theemuts
02-04-04, 10:53
wat jij nu noemt zijn de gebeurtenissen die pakweg 20 jaar voor de oorlog plaatsvonden.Daarvoor was al een heeel proces gaande.

Ja hoor, eerst wordt de vergelijking met de jaren '20 gemaakt, en als ik dan de geschiedenis in feiten naar voren breng moet ik NOG verder daarvoor kijken.

Ver daarvoor werden joden steeds samengebracht in Ghetto's

Goodnight
02-04-04, 11:07
Geplaatst door theemuts
Ja hoor, eerst wordt de vergelijking met de jaren '20 gemaakt, en als ik dan de geschiedenis in feiten naar voren breng moet ik NOG verder daarvoor kijken.

Ver daarvoor werden joden steeds samengebracht in Ghetto's

waar wordt die vergelijking gemaakt?

ben benieuwd met wat voor quotes je nu gaat komen.

Julien
02-04-04, 11:29
Er waren geen joods-extremistische groepen die het Westen bedreigden met bomaanslagen, dus de vergelijking holocaust-islamangst slaat nergens op.

theemuts
02-04-04, 11:38
Goodnight, dit was de quote waar ik op terugviel, en die quote van dat Marokkaanse jochie in het Anne Frank huis


Jullie vergeten wat voor periode er aan de holocaust vooraf is gegaan.

In de jaren '20 waren de joden het pispaaltje van Europa. Ze waren zgn crimineel, wilden niet werken, hadden geheime netwerken met als doel de wereld over te nemen, enz.
Allemaal vooroordelen die door bijna iedereen werden overgenomen. Dat was de voedingsbodem voor de holocaust. In de jaren '20 dacht ook nog niemand aan gaskamers, daar waren nog heel wat jaren van haatzaaien voor nodig.

De mensen die toen hun verhaaltjes over joden spuiden, dachten ook van zichzelf dat ze gewoon realist waren

freya
02-04-04, 13:43
Geplaatst door theemuts
Freya, en Goodnight willen jullie even reageren op mijn stukjes geschiedenis van de holocaust, waarin ik juist het tegendeel van de huidige situatie vetgedrukt heb?

Ik had het over de jaren '20 en daarvoor.

Grote overeenkomst met die tijd is dat mensen die 'anders' zijn, worden buitengesloten en gedemoniseerd.

Dezelfde standaard vooroordelen steken de kop op. Dat joden eeuwenlang zijn vervolgd in Europa, komt omdat zij, naast de zigeuners, de enige bevolkingsgroep vormden die anders was. Niet christelijk in hun geval. Nu zijn het de moslims die vooral opvallen als afwijkend en die hebben de rol van pispaal overgenomen.

En kom nu niet aan met de verhaaltjes dat de allochtonen van nu het er zelf naar gemaakt hebben.
Wat ik nu juist probeer duidelijk te maken is dat datzelfde werd gezegd over de joden in de jaren '20. Toen had men ook allerlei 'bewijzen' van de verdorvenheid van de ander.
Ook toen zei men dat de joden het er zelf naar maakten, dat je maar eens moest kijken naar hoe die lui zich gedroegen.

Toen was men niet bereid om naar het eigen racisme te kijken en iedereen weet daar uiteindelijk de gevolgen van zijn geweest.
En de geschiedenis begint zich te herhalen, maar de meesten willen het weer niet zien. Ik hou mijn hart vast als ik denk aan de gevolgen die het deze keer zou kunnen hebben.

Ja het neemt een andere vorm aan, na de holocaust moet het racisme wel in een ander pakketje worden verpakt. Maar de basis van de roep om assimilatie is gelijk aan de historische roep op de joden af te zonderen: alles wat anders is wegwerken. Of zal ik maar uit de weg ruimen noemen?

Goodnight
02-04-04, 13:50
Geplaatst door theemuts
Goodnight, dit was de quote waar ik op terugviel, en die quote van dat Marokkaanse jochie in het Anne Frank huis

ow dacht dat je met quote zou aankomen waar in ik meldde dat men ons hetzelfde behandeld als de joden voor de oorlog.

Wat ik hiermee wilde zeggen beste theepot is het volgende:

Je weet nooit wat er in iemands hoofd omgaat.
En in tegenstelling tot velen hier geloof ik dat een herhaling van de WO2 niet geheel ondenkbaar is.Ik zeg niet dat het zal gebeuren, maar ik sluit het ook niet uit.


feit is en blijft dat er spanningen zijn en die kunnen nog wel jaren zo duren.
Of kan jij het wel uitsluiten?Weet jij 100% zeker dat er zoiets niet meer gebeurt met je moslims medelanders?

En dat van dat Marokkaans jochie heb ik niet gezegd.....maar jij kan niet beslissen hoe zo'n kind het ervaart.

freya
02-04-04, 13:51
Geplaatst door Vitiges
Het frappante is dat er nog steeds heel veel mensen zijn die deze vooroordelen over Joden koesteren, zowel in Europa als in de Arabische wereld. Regelmatig zijn er weer pogingen de holocaust nog eens over te doen, zie de aanslagen in Israël en andere landen. Dat is de reden dat Israël zich nog steeds met hand en tand moet verdedigen. Het gevaar waarin Arabieren in Europa verkeren komt niet in de buurt van het gevaar waarin de Joden gedurende de hele geschiedenis, en nog steeds, zich bevinden.

Bullshit!
De aanslagen in Israel hebben alles te maken met de bezetting en de terreur waarmee deze samen gaat en hebben niets te maken met antisemitisme.

Zelfs Arabische groeperingen die tegen het bestaan van de staat Israel zijn, hebben er geen enkel bezwaar tegen om in een zionismevrij M-O als goede buren met joden samen te leven.

Antizionisme is GEEN antisemitisme!
En dat weet jij eigenlijk heel goed GJ :moe:

Goodnight
02-04-04, 13:55
Geplaatst door Vitiges
Dat zou een verlies voor ons zijn. Waar wil je naar toe?

of het een verlies voor je zal zijn laat me koud.
Ik beschrijf daarmee het gevoel wat mij en anderen de laatste tijd bekruipt en dat is: niemand geeft me te eten of onderdak,niemand zorgt voor me of is verantwoordelijk voor mij.dat kan ik prima zelf doen.

En als het niet hier is: de wereld is groot genoeg....zat andere landen.

maar dat had je al wel door, dus die vraag was overbodig.

freya
02-04-04, 13:57
Geplaatst door Goodnight
ow dacht dat je met quote zou aankomen waar in ik meldde dat men ons hetzelfde behandeld als de joden voor de oorlog.

Wat ik hiermee wilde zeggen beste theepot is het volgende:

Je weet nooit wat er in iemands hoofd omgaat.
En in tegenstelling tot velen hier geloof ik dat een herhaling van de WO2 niet geheel ondenkbaar is.Ik zeg niet dat het zal gebeuren, maar ik sluit het ook niet uit.


feit is en blijft dat er spanningen zijn en die kunnen nog wel jaren zo duren.
Of kan jij het wel uitsluiten?Weet jij 100% zeker dat er zoiets niet meer gebeurt met je moslims medelanders?

En dat van dat Marokkaans jochie heb ik niet gezegd.....maar jij kan niet beslissen hoe zo'n kind het ervaart.

Het is idd helemaal niet uitgesloten dat etnische zuivering en deportaties nog een keer zullen plaatsvinden in West Europa.
Als de huidige anti-islamhetze niet wordt gestopt, dan wil ik niet weten hoe de wereld er over 10 - 15 jaar uitziet. Niet erg fraai ben ik bang.


De point van mijn Anne Frankhuis verhaal was dat het de medewerker van het Anne Frankhuis zelf was die de vraag van die jongen met 'Ja inderdaad' beantwoorde. En zo'n man zal er toch wel goed zicht op hebben lijkt mij.

Goodnight
02-04-04, 14:01
Geplaatst door freya
Het is idd helemaal niet uitgesloten dat etnische zuivering en deportaties nog een keer zullen plaatsvinden in West Europa.
Als de huidige anti-islamhetze niet wordt gestopt, dan wil ik niet weten hoe de wereld er over 10 - 15 jaar uitziet. Niet erg fraai ben ik bang.


De point van mijn Anne Frankhuis verhaal was dat het de medewerker van het Anne Frankhuis zelf was die de vraag van die jongen met 'Ja inderdaad' beantwoorde. En zo'n man zal er toch wel goed zicht op hebben lijkt mij.

Hoe durft zo'n snot joch zijn gevoelens te vergelijken met die van de joodse kindertjes van die tijd.
Schande gewoon...niets evenaart dat gevoel...dat kind is gewoon besmet met het slachtoffersyndroom.

Men wil er niet aan dat de gevoelens die men koestert ten opzichte van alles wat anders is een verkapte vorm van de gevoelens die men ten opzichte van de joodse bevolking koesterde zijn.

Hoe ging dat Duitse beruchte zinnetje ook alweer?

freya
02-04-04, 14:03
Geplaatst door Vitiges
Ten tweede: de aanslagen tegen Joden in Palestina dateren al van ver voor de bezetting, zelfs al van voor de stichting van de staat Israël.

Dat waren reacties op aanvallen van gewapende joodse bendes.
De joden kregen van de Engelsen toestemming om gewapende milities te vormen, terwijl elk wapenbezit voor Palestijnen verboden werd.
Lees een een boek waar iets in staat dat je nog niet weet :moe:

Toen het de Palestijnen duidelijk werd dat ze door Engeland veraden waren en dat het de bedoeling was om hun land om te vormen tot een joods 'thuisland' zijn ze natuurlijk begonnen zich te verzetten.

Wat zou jij doen, als volgend jaar een bende Aziaten het land komt binnentrekken, met de bedoeling de boel hier over te nemen?
Je zonder verzet uit je huis laten jagen?

Goodnight
02-04-04, 14:12
Geplaatst door Vitiges
Als je het echt niet naar je zin hebt in Nederland, dan moet je gaan. Denk je dat je kinderen ergens anders dezelfde kansen krijgen als hier?

Denk je dat ik op jouw toestemming zat te wachten?

En denk je dat mijn kinderen nergens anders brood te eten kunnen krijgen?

NL heeft zeker zijn goede kanten dat zal ik niet tegen spreken.
men krijgt hier zeker veel kansen maar dat beteknt niet dat je die ergens anders niet krijgt.Of wil je dat we nl dagelijks op onze blote knieen moeten danken?
Bovendien het is maar wat voor kansen je zelf creeert.

Al3arbi
02-04-04, 14:14
Hoe komt `t dat Gj maar niet weg te branden is hiero? :maf:

Goodnight
02-04-04, 14:23
Geplaatst door Vitiges
Wat doe je geprikkeld. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ik je keuze respecteer. Maar daar zit je natuurlijk ook niet op te wachten.

is dat zo?
zou dit misschien komen door jouw reactie?
Je verbaast je er over dat iemand kiest voor immigratie?

Dutchguy
02-04-04, 14:37
Geplaatst door freya



De point van mijn Anne Frankhuis verhaal was dat het de medewerker van het Anne Frankhuis zelf was die de vraag van die jongen met 'Ja inderdaad' beantwoorde. En zo'n man zal er toch wel goed zicht op hebben lijkt mij.

Hier maak ik me kwaad over, dit had dus nooit tegen dat jongentje gezegd mogen worden. Wat die medewerker had moeten doen is dat jongentje even apart nemen en uitleggen dat er een uitvergroting van maatschappelijke problemen plaatsvindt en dat er veel discussie is tussen allochtonen en autochtonen.
Maar dat was waarschijnlijk niet dramatisch genoeg of het kostte te veel tijd.

arnd
02-04-04, 15:39
Geplaatst door freya
Wat zou jij doen, als volgend jaar een bende Aziaten het land komt binnentrekken, met de bedoeling de boel hier over te nemen?
Je zonder verzet uit je huis laten jagen?

En wat denk je waar veel Nederlanders bang voor zijn dan?
Dat je zo blind kunt zijn zeg.....

Julien
02-04-04, 15:55
Geplaatst door freya
Bullshit!
De aanslagen in Israel hebben alles te maken met de bezetting en de terreur waarmee deze samen gaat en hebben niets te maken met antisemitisme.

Zelfs Arabische groeperingen die tegen het bestaan van de staat Israel zijn, hebben er geen enkel bezwaar tegen om in een zionismevrij M-O als goede buren met joden samen te leven.

Antizionisme is GEEN antisemitisme!
En dat weet jij eigenlijk heel goed GJ :moe:

en de moslimangst in het Westen heeft weer alles te maken met de (dreiging van) terroristische aanslagen in Europa of de VS!

:moe:

Olive Yao
02-04-04, 20:00
Geplaatst door arnd
Algemene vraag: bestaan er écht mensen die van deze column onder de indruk zijn. Begrijp me goed, in de positieve zin van het woord onder de indruk?
Ja. Ik bijvoorbeeld.

Ik lever hier veel kritiek op de joods-christelijk-moslimse godsdienst, soms op de moslimse variant in het bijzonder.

Een enkele keer ben ik daarbij ongenuanceerd.

En mede door dit stukje besefte ik weer eens hoe belangrijk het is om de zaak van alle kanten te bekijken. En ook kritiek te leveren op westerse misstanden en absurditeiten.

Dat doe ik overigens ook wel, bijvoorbeeld in Het westen en de islam.
(De kritiek die ik daar lever kun je overigens ook aanvoeren tegen het stuk van Cliteur over de “superieure” westerse cultuur).

Goed een dialoog voeren is niet zo gemakkelijk.

Je kritiek kan juist en opbouwend zijn.

Maar kritiek impliceert een relatie (criticus – bekritiseerde), en als je aanhoudend kritiek op iemand levert is een bijna onvermijdelijk bij-effect dat je die ander als “minder” gaat zien en dat die ander dat ook zo voelt.

En door associatie van mensen met elkaar breidt dit effect zich uit, aan beide kanten.

Kritiek op een specifiek punt kan dan aan beide kanten het effect krijgen van propaganda tegen een groep in het algemeen.

En dat werkt averechts.

(Om weer even naar een denker te verwijzen, Jürgen Habermas heeft een boek van 1200 blz geschreven over wat hij noemt de “kritische gezagsvrije discussie”. Nou had dat misschien ook in 200 blz. gekund, maar dan nog, het gaat allemaal niet zomaar goed).

Olive Yao
02-04-04, 20:08
Geplaatst door freya
Ik had het over de jaren '20 en daarvoor.

Grote overeenkomst met die tijd is dat mensen die 'anders' zijn, worden buitengesloten en gedemoniseerd.

Dezelfde standaard vooroordelen steken de kop op. Dat joden eeuwenlang zijn vervolgd in Europa, komt omdat zij, naast de zigeuners, de enige bevolkingsgroep vormden die anders was. Niet christelijk in hun geval. Nu zijn het de moslims die vooral opvallen als afwijkend en die hebben de rol van pispaal overgenomen.

En kom nu niet aan met de verhaaltjes dat de allochtonen van nu het er zelf naar gemaakt hebben.
Wat ik nu juist probeer duidelijk te maken is dat datzelfde werd gezegd over de joden in de jaren '20. Toen had men ook allerlei 'bewijzen' van de verdorvenheid van de ander.
Ook toen zei men dat de joden het er zelf naar maakten, dat je maar eens moest kijken naar hoe die lui zich gedroegen.

Toen was men niet bereid om naar het eigen racisme te kijken en iedereen weet daar uiteindelijk de gevolgen van zijn geweest.
En de geschiedenis begint zich te herhalen, maar de meesten willen het weer niet zien. Ik hou mijn hart vast als ik denk aan de gevolgen die het deze keer zou kunnen hebben.

Ja het neemt een andere vorm aan, na de holocaust moet het racisme wel in een ander pakketje worden verpakt. Maar de basis van de roep om assimilatie is gelijk aan de historische roep op de joden af te zonderen: alles wat anders is wegwerken. Of zal ik maar uit de weg ruimen noemen?
Afgezien van je overdrijvingen, als juiste kritiek eenmaal omslaat in propaganda en discriminatie kan het inderdaad die kant opgaan. En voor propaganda en discriminatie moeten we in Europa inderdaad wel oppassen.

Maar ten eerste wil je allerlei belangrijke verschillen niet zien, zoals islamisme en moslimterrorisme. Beetje vreemd als je dat hersenschimmen noemt.

En ten tweede bekijk je de zaak eenzijdig.
Als Europa geen ruim baan maakt voor de moslimse godsdienst, zeggen sommige moslims dat ze worden uitgesloten. Neem bijvoorbeeld de AEL die eist dat hun godsdienst “in alle sferen in de maatschappij volkomen vrij kan worden beleefd”. Wat een onzin. Daarmee aanvaarden ze redelijke grenzen aan godsdienst niet.

Verder overdrijven sommige moslims zelf het onderscheid moslim – niet-moslim. Ik heb het al zo vaak geschreven: een identiteitsbesef dat een kloof schept tussen mensen bemoeilijkt samenleven.
Weer de AEL: die streeft naar “behoud van de arabisch-islamtische identiteit, want dat is onlosmakelijk met elkaar verbonden”. Wat een onzin.
(Dit heb ik al bekritiseerd onder ANTI-AEL).



Geplaatst door Freya
De mensen die toen hun verhaaltjes over joden spuiden, dachten ook van zichzelf dat ze gewoon realist waren.

Deze vergelijking gaat niet op. Julien gaf het antwoord al:


Geplaatst door Julien
Er waren geen joods-extremistische groepen die het Westen bedreigden met bomaanslagen, dus de vergelijking holocaust-islamangst slaat nergens op.


Geplaatst door theemuts
De Holocaust

Op 1 april 1933 werd een boycot door
de Nazi's afgekondigd. Op het bord staat te lezen:
Duitsers, verdedig uzelf, koop niet bij joden.
Dit bord hing bij de winkel van Tietz in Berlijn.
Op het raam van de etalage een jodenster.
Meteen na zijn aantreden verschenen in openbare ruimten de eerste bordjes 'Voor Joden verboden'. Beroepsverboden werden uitgevaardigd en huwelijkswetten aangepast. Vanaf 1935 (de 'wetten van Neurenberg') was het verboden voor een jood om te trouwen met een niet-jood. Steeds meer Duitse joden gingen over tot emigratie. Anderen werden opgepakt en naar 'werkkampen' gestuurd, wat later de concentratiekampen bleken te zijn. Een van de meest antisemitische ******getrouwen was Julius Streicher, die zich al in de jaren '20 ontpopte tot een vurig propagandist van de haat tegen joden, waar ****** dankbaar gebruik van maakte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_******#De_Holocaust

Toen was het voor joden verboden met niet joden te trouwen, nu wil men juist graag dat Marokkaanse meiden/jongens trouwen met Nederlandse mensen

En laten we Freya er nog even aan herinneren dat er in alle bevolkingsgroepen mensen zijn die dat afkeuren. Sommige van die mensen worden gewelddadig.



Geplaatst door Goodnight
dat zal ik zeker niet ontkennen,maar het feit dat er een bepaalde spanning blijft hangen is niet echt prettig.

Ik persoonlijk ben hier ( als God het wil) binnen 5 jaar vertrokken.

Als dat is omdat je het hier niet naar je zin hebt, om de redenen die in deze topic aan de orde zijn, dan is dat een nederlaag voor Nederland.

Sawda
02-04-04, 20:56
Geplaatst door Vitiges
Verbazen is niet het goede woord maar ik weet dat de meeste immigranten ervoor kiezen om hier te blijven, in plaats van terug te gaan. In dat opzicht zou jij een uitzondering zijn.
En ik ben het er helemaal mee eens dat je je eigen kansen moet creëren, waar je ook bent.

Zij is zeker niet de enige.
Over een paar jaar vertrek ik ook (inschallah).

Overigens ik ken ook een paar vriendinnen die Nederland hebben verlaten. Je moet eens weten hoe gelukkig zij zijn. Tuurlijk zijn er ook minpunten die wegen echter niet zo zwaar als zij het vergelijken met de huidige situatie in Nederland. :)

arnd
02-04-04, 20:58
Geplaatst door Olive Yao
Als dat is omdat je het hier niet naar je zin hebt, om de redenen die in deze topic aan de orde zijn, dan is dat een nederlaag voor Nederland.

Dat ben ik maar voor een klein deel met je eens.
Ten eerste is Good een individu. Het grootste gedeelte van de allochtone gemeenschap blijft. Is dat dan een overwinning?
Dat vind ik zeer plat uitgedrukt. Zeker in het licht van de intonatie van het artikel waar deze draad mee begint. Het is nog maar de vraag of de platte conclusie; ze blijven, dus wij hebben gewonnen, terecht is.

Ten tweede is Nederland Nederland vanwege de verdraagzaamheid, tolerantie en bereidheid (andersdenkende) minderheden op te nemen in haar gelederen.
Ik hoeft geneens voorbeelden aan te halen, de Nederlandse geschiedenis is één aaneenschakeling van voorbeelden (Hugenoten, Molukkers, Chinezen, Joden, enz). En dat heeft op enkele incidenten na, nooit geleid tot problemen.
Wij zijn van oorsprong zo gewend aan verandering en openheid, dat zodra wij Nederland willen gaan behouden als Nederland, we Nederland dus kwijt raken. Als je snapt wat ik bedoel.

..... tot 20 jaar geleden. De historie is bekend aan alle deelnemers hier.
Ik vind het stug om vol te houden dat het aan de intolerantie en de geslotenheid van de Nederlandse samenleving ligt dat de integratie mislukt is. De historie bewijst dat wij heel goed in staat zijn om met integrerende partijen om te gaan.

Lijkt me interessant om dan eens na te denken wat de oorzaken wél zijn...

theemuts
02-04-04, 20:59
.

Goodnight
02-04-04, 22:02
Geplaatst door Vitiges
Verbazen is niet het goede woord maar ik weet dat de meeste immigranten ervoor kiezen om hier te blijven, in plaats van terug te gaan. In dat opzicht zou jij een uitzondering zijn.
En ik ben het er helemaal mee eens dat je je eigen kansen moet creëren, waar je ook bent.

Ik ben niet echt een uitzondering.Er zijn niet veel die de stap durven te nemen, maar er zijn genoeg die het hebben gedaan en die er ook over denken het te gaan doen.

De mensen van diezelfde leeftijd als mijn ouders hebben geen keuze:
kinderen wonen hier, soms zijn die kinderen ook nog minderjarig.
De jaren zijn voorbij gevlogen zonder dat ze echt bepaalde keuzes hebben kunnen maken.

Goodnight
02-04-04, 22:06
Geplaatst door Olive Yao
Als dat is omdat je het hier niet naar je zin hebt, om de redenen die in deze topic aan de orde zijn, dan is dat een nederlaag voor Nederland.

Het heeft in ieder geval een hele grote rol gespeeld.Men doet nu alsof de allochtonen de laatste paar jaren niet bepaald gewenst zijn om het een beetje crue te zeggen, maar zolang als ik hier woon is het openlijk gezegd en bedekt.

Ik gun niemand het plezier mij mijn hele leven te beschouwen als een 'gast' terwijl ik hier verdorrie bijna mijn hele leven heb gewoond.

het wordt je constant onder de neus gewreven.
Niet dat ik het naar heb of doodongelukkig door het leven ga, maar het heeft wel mijn wensen en doelen gevormd en een daarvan is emigreren naar een ander land.

theemuts
02-04-04, 22:09
Het terreurnetwerk al-Qaeda heeft zijn aanhangers opgeroepen doelen in westerse landen aan te vallen. In een strategisch document dat in handen is gevallen van de Duitse tv-zender ZDF, schrijft het extremistische islamitische netwerk "alle geografische grenzen te negeren" en " de landen van godslasteraars te veranderen in oorlogszones".


Uitingen als deze hebben joodse Europeanen nooit gedaan voor WO2, dit is nooit eerder vertoont in de geschiedenis. Velen onder de moslims, dus niet allen, hebben sympathie voor de leider van deze organisatie.
Draagt dat niet bij aan het imago van genoemde groep?

Sawda
02-04-04, 22:17
Geplaatst door Goodnight
Het heeft in ieder geval een hele grote rol gespeeld.Men doet nu alsof de allochtonen de laatste paar jaren niet bepaald gewenst zijn om het een beetje crue te zeggen, maar zolang als ik hier woon is het openlijk gezegd en bedekt.

Ik gun niemand het plezier mij mijn hele leven te beschouwen als een 'gast' terwijl ik hier verdorrie bijna mijn hele leven heb gewoond.

het wordt je constant onder de neus gewreven.
Niet dat ik het naar heb of doodongelukkig door het leven ga, maar het heeft wel mijn wensen en doelen gevormd en een daarvan is emigreren naar een ander land.

Perfect verwoord :duim: .

Je kan niet jarenlang een olifantenhuid hebben en alles maar slikken. Tegenwoordig vind ik dat voor mij bepaalde grenzen zijn overschreden en dit betekent dat ik acties ga ondernemen namelijk emigreren. Als je een bepaald doel voor ogen heb dan doe je er alles aan om het te bereiken.
Voor de goede orde geld hoeft niet een cruciaal punt te zijn om zo een stap te ondernemen. Hiermee bedoel ik, je kan gelukkig en tevreden zijn met dat kleine beetje dat je verdient. Ik heb in ieder geval ervaren dat leven in luxe niet alles is!

Marsipulami
02-04-04, 22:23
Geplaatst door Sawda
Perfect verwoord :duim: .

Je kan niet jarenlang een olifantenhuid hebben en alles maar slikken. Tegenwoordig vind ik dat voor mij bepaalde grenzen zijn overschreden en dit betekent dat ik acties ga ondernemen namelijk emigreren. Als je een bepaald doel voor ogen heb dan doe je er alles aan om het te bereiken.
Voor de goede orde geld hoeft niet een cruciaal punt te zijn om zo een stap te ondernemen. Hiermee bedoel ik, je kan gelukkig en tevreden zijn met dat kleine beetje dat je verdient. Ik heb in ieder geval ervaren dat leven in luxe niet alles is!

Emigreer dan maar naar België. Wij hebben de lekkerste friet. :fpiraat:

taouanza
02-04-04, 22:23
Geplaatst door arnd
Dat ben ik maar voor een klein deel met je eens.
Ten eerste is Good een individu. Het grootste gedeelte van de allochtone gemeenschap blijft. Is dat dan een overwinning?
Dat vind ik zeer plat uitgedrukt. Zeker in het licht van de intonatie van het artikel waar deze draad mee begint. Het is nog maar de vraag of de platte conclusie; ze blijven, dus wij hebben gewonnen, terecht is.

Ik hoeft geneens voorbeelden aan te halen, de Nederlandse geschiedenis is één aaneenschakeling van voorbeelden (Hugenoten, Molukkers, Chinezen, Joden, enz). En dat heeft op enkele incidenten na, nooit geleid tot problemen.
Wij zijn van oorsprong zo gewend aan verandering en openheid, dat zodra wij Nederland willen gaan behouden als Nederland, we Nederland dus kwijt raken. Als je snapt wat ik bedoel.

..... tot 20 jaar geleden. De historie is bekend aan alle deelnemers hier.
Ik vind het stug om vol te houden dat het aan de intolerantie en de geslotenheid van de Nederlandse samenleving ligt dat de integratie mislukt is. De historie bewijst dat wij heel goed in staat zijn om met integrerende partijen om te gaan.

Lijkt me interessant om dan eens na te denken wat de oorzaken wél zijn...

Molukkers en Joden?:rolleyes:
Tja als je de jodenvervolging een incident noemt.


Ten tweede is Nederland Nederland vanwege de verdraagzaamheid, tolerantie en bereidheid (andersdenkende) minderheden op te nemen in haar gelederen.

En dat een zo'n walgelijk bekrompen persoon met deze voorbeelden komt.:moe:

taouanza
02-04-04, 22:24
Geplaatst door Marsipulami
Emigreer dan maar naar België. Wij hebben de lekkerste friet. :fpiraat:

Nou we hebben hier Bram Ladage maar friet is ook niet alles.:jammer:

theemuts
02-04-04, 22:26
Waarom lopen betrokken mensen uit deze topic om de uitingen van de islamitische al-Qaeda leider heen?
Waarom geen reaktie op het feit dat dat soort zaken weleens oorzaak zou kunnen zijn van de toegespitste hardheid in de west Europese discussie rond de islam?

Marsipulami
02-04-04, 22:28
Geplaatst door taouanza
Nou we hebben hier Bram Ladage maar friet is ook niet alles.:jammer:

In Holland hebben ze behalve gebakken autochtoonse lucht alleen maar kaas die naar plastiek smaakt. Behalve de lekkerste friet zijn de Belgen ook nog veel bescheidener dan de Hollanders. (Kijk maar naar mij :p ).

Sawda
02-04-04, 22:30
Geplaatst door Marsipulami
Emigreer dan maar naar België. Wij hebben de lekkerste friet. :fpiraat:

Ik denk dat het toch mijn eigen land gaat worden.
Bedankt voor het aanbod. :)

Btw ik eet tegenwoordig alleen biologische voeding.

Marsipulami
02-04-04, 22:31
Geplaatst door theemuts
Waarom lopen betrokken mensen uit deze topic om de uitingen van de islamitische al Qaeda leider heen?
Waarom geen reaktie op het feit dat dat soort zaken weleens oorzaak zou kunnen zijn van de toegespitste hardheid in de west Europese discussie rond de islam?

Al Qaeda bestaat helemaal niet. Sinterklaas ook al niet. Hoe leuk sommige fantasieën ook zijn, helaas, helaas, ooit wordt het mens-dom volwassen.

Marsipulami
02-04-04, 22:34
Geplaatst door Sawda
Ik denk dat het toch mijn eigen land gaat worden.
Bedankt voor het aanbod. :)

Wat eigen land ? De wereld is van iedereen. :confused:


Btw ik eet tegenwoordig alleen biologische voeding.

En wat is er dan zo onbiologisch aan onze frieten ? :moeilijk:

Sawda
02-04-04, 22:34
Geplaatst door theemuts
Waarom lopen betrokken mensen uit deze topic om de uitingen van de islamitische al-Qaeda leider heen?
Waarom geen reaktie op het feit dat dat soort zaken weleens oorzaak zou kunnen zijn van de toegespitste hardheid in de west Europese discussie rond de islam?

Wellicht dringt het nog niet tot je door dat wij niets met al-Qaida te maken hebben!

Oops, ik betrap mezelf weer met verklaringen afleggen.

theemuts
02-04-04, 22:39
Sawda, wie is "wij"?

Ik lees hier regelmatig dat mensen leiders van al-Qaeda 'vereren', en hoe weet ik dan wie dat niet doet als gemiddelde west Europeaan vlak nadat er in Madrid zo'n aanslag is geweest waar ook vereerders van OBL de daders blijken te zijn?

Sawda
02-04-04, 22:39
Geplaatst door Marsipulami
Wat eigen land ? De wereld is van iedereen. :confused:
Zo dacht ik ook vroeger. Helaas is de werkelijkheid toch even anders.



En wat is er dan zo onbiologisch aan onze frieten ?

Ik mis de natuurlijke smaak. Ik zou zeggen probeer het eens.

taouanza
02-04-04, 22:39
Geplaatst door Marsipulami
In Holland hebben ze behalve gebakken autochtoonse lucht alleen maar kaas die naar plastiek smaakt. Behalve de lekkerste friet zijn de Belgen ook nog veel bescheidener dan de Hollanders. (Kijk maar naar mij :p ).

Dat zie ik ja.:hihi:

Sawda
02-04-04, 22:44
Geplaatst door theemuts
Sawda, wie is "wij"?

Ik lees hier regelmatig dat mensen leiders van al-Qaeda 'vereren', en hoe weet ik dan wie dat niet doet als gemiddelde west Europeaan vlak nadat er in Madrid zo'n aanslag is geweest waar ook vereerders van OBL de daders blijken te zijn?

Met wij bedoel ik mijn directe omgeving.

Ik voorzie een eindeloze discussie.
Voor alle duidelijkheid ik ben maar een tijdelijke prikker dus ik kan hier niet eindeloos over discussiëren.
Ik heb ook nog een eigen leven en dat vind ik toch een tikje belangrijker dan dit forum. (Met alle respect voor dit forum natuurlijk)

theemuts
02-04-04, 22:44
.

theemuts
02-04-04, 22:47
Met wij bedoel ik mijn directe omgeving.

Ik voorzie een eindeloze discussie.
Voor alle duidelijkheid ik ben maar een tijdelijke prikker dus ik kan hier niet eindeloos over discussiëren.

Geen eindeloze discussie hoor, dat hoeft niet. Je kunt gewoon een kort duidelijk antwoord geven, HOE HERKEN IK JOU EN JOUW OMGEVING, als niet een al-Qaeda aanhanger?

Sawda
02-04-04, 22:51
Geplaatst door theemuts
Geen eindeloze discussie hoor, dat hoeft niet. Je kunt gewoon een kort duidelijk antwoord geven, HOE HERKEN IK JOU EN JOUW OMGEVING, als niet een al-Qaeda aanhanger?

Waar wil je eigenlijk naar toe met jouw vraag?

theemuts
02-04-04, 22:58
:stout: Als je dat niet snapt hoef je niet te antwoorden, dan verwacht ik ook niets.

Jij stelt dat ik jou en de jouwen niet moet linken aan al-Qaeda. De mannen in Spanje waren ook gewone burgers. Gewone burgers die zeggen moslim te zijn geven hier op het forum ook hoog op van OBL en co.
Ik mag al-Qaeda niet linken aan de islam van jou, ik kan dat misschien begrijpen. Echter de gemiddelde burger buiten de Randstad begrijpt daar niets van.

Marsipulami
02-04-04, 23:03
Geplaatst door theemuts
:stout: Als je dat niet snapt hoef je niet te antwoorden, dan verwacht ik ook niets.

Jij stelt dat ik jou en de jouwen niet moet linken aan al-Qaeda. De mannen in Spanje waren ook gewone burgers. Gewone burgers die zeggen moslim te zijn geven hier op het forum ook hoog op van OBL en co.
Ik mag al-Qaeda niet linken aan de islam van jou, ik kan dat misschien begrijpen. Echter de gemiddelde burger buiten de Randstad begrijpt daar niets van.

Al Qaeda bestaat niet :moe:

Boerass
02-04-04, 23:06
Geplaatst door theemuts
:stout: Als je dat niet snapt hoef je niet te antwoorden, dan verwacht ik ook niets.

Jij stelt dat ik jou en de jouwen niet moet linken aan al-Qaeda. De mannen in Spanje waren ook gewone burgers. Gewone burgers die zeggen moslim te zijn geven hier op het forum ook hoog op van OBL en co.
Ik mag al-Qaeda niet linken aan de islam van jou, ik kan dat misschien begrijpen. Echter de gemiddelde burger buiten de Randstad begrijpt daar niets van.

:student:

niet alleen mutsen zijn goed in het catagorien van mensen.


we denken ook dat je bij een bepaalde groep hoort.

A- een maffe zionistische sympatisant
B-Nazi sympatisant
C-facist.

tot welke groep behoor je mutsje ?

Julien
02-04-04, 23:08
Geplaatst door Goodnight
Ik ben niet echt een uitzondering.Er zijn niet veel die de stap durven te nemen, maar er zijn genoeg die het hebben gedaan en die er ook over denken het te gaan doen.

De mensen van diezelfde leeftijd als mijn ouders hebben geen keuze:
kinderen wonen hier, soms zijn die kinderen ook nog minderjarig.
De jaren zijn voorbij gevlogen zonder dat ze echt bepaalde keuzes hebben kunnen maken.

Waar wil je dan naar toe?

theemuts
02-04-04, 23:21
Al Qaeda bestaat niet

Marsipulami, de 191 doden bij de aanslag in Madrid was ook in Hollywood opgenomen!

yvonne
03-04-04, 09:14
Geplaatst door theemuts
Geen eindeloze discussie hoor, dat hoeft niet. Je kunt gewoon een kort duidelijk antwoord geven, HOE HERKEN IK JOU EN JOUW OMGEVING, als niet een al-Qaeda aanhanger?

En wie zegt dat jij niet bij de ETA hoort want die plegen ook wel eens aanslagen buiten Ierland.
Dus ga er maar van uit dat de Moslims die je om je heen ziet geen aanslagplegers zijn,das wel zo makkelijk.
Verder of ze sympathie hebben voor OBL heeft eigelijk niemand wat mee te maken zolang ze daar niet naar handellen.
Net als dat niemand wat te maken heeft met de ideeen die jij in je hoofd hebt dat is nl prive zolang je het niet uit.

Maar mocht je mensen een paar kilo explosieven zien dragen dan zou ik wel even de politie bellen. :D

Marsipulami
03-04-04, 09:22
Geplaatst door theemuts
Marsipulami, de 191 doden bij de aanslag in Madrid was ook in Hollywood opgenomen!

Ik zei niet dat er geen 191 doden gevallen zijn bij een aanslag in Madrid. Ik zei dat Al Qaeda niet bestond. Dat is niet hetzelfde. Moeilijk hé.

Goodnight
03-04-04, 09:25
Geplaatst door Marsipulami
Emigreer dan maar naar België. Wij hebben de lekkerste friet. :fpiraat:

Ik vind belgische friet de lekkerse die er is.Iedere week neem ik zeker een portie!

Maar de Belgen kunnen er ook wat van, wie heeft bij wie afgekeken eigenlijk?

Goodnight
03-04-04, 09:26
Geplaatst door Julien
Waar wil je dan naar toe?

Zuid-Spanje is de eerste optie. :D

Marsipulami
03-04-04, 09:28
Geplaatst door Goodnight
Ik vind belgische friet de lekkerse die er is.Iedere week neem ik zeker een portie!

Maar de Belgen kunnen er ook wat van, wie heeft bij wie afgekeken eigenlijk?

Er is iets mis met dit stukkie. :boer:

Goodnight
03-04-04, 09:31
Geplaatst door theemuts
:stout: Als je dat niet snapt hoef je niet te antwoorden, dan verwacht ik ook niets.

Jij stelt dat ik jou en de jouwen niet moet linken aan al-Qaeda. De mannen in Spanje waren ook gewone burgers. Gewone burgers die zeggen moslim te zijn geven hier op het forum ook hoog op van OBL en co.
Ik mag al-Qaeda niet linken aan de islam van jou, ik kan dat misschien begrijpen. Echter de gemiddelde burger buiten de Randstad begrijpt daar niets van.

naar wie moeten we jou eigenlijk linken dan?
Er zijn al een paar opties genoemd lees ik,maar misschien wil je zelf even toelichten tot welke groep jij behoort.

Dus iemand die zegt moslim te zijn is per defintie verdacht....je zal jou maar als buurvrouw hebben :wink:

Nee dat begrijp jij niet, anders kwam je niet met zulke absurde vragen.
Ik link Mars ook niet de KKK in Amerika of jou niet aan de 'voormalig' apartheid in Zuid-Afrika alleen omdat je blank (?) bent.

Als de gemiddelde burger daar niets van snapt is dat zijn of haar probleem, bord voor je kop weghalen en in elkaars achtergrond verdiepen geeft veel opheldering.

Goodnight
03-04-04, 09:32
Geplaatst door Marsipulami
Er is iets mis met dit stukkie. :boer: eerste of tweede gedeelte.........:vreemd:

Marsipulami
03-04-04, 09:33
Geplaatst door Goodnight
eerste of tweede gedeelte.........:vreemd:

Zo lang is het stukje nou ook weer niet :bril:

freya
03-04-04, 11:50
Geplaatst door Olive Yao
Afgezien van je overdrijvingen, als juiste kritiek eenmaal omslaat in propaganda en discriminatie kan het inderdaad die kant opgaan. En voor propaganda en discriminatie moeten we in Europa inderdaad wel oppassen.

Maar ten eerste wil je allerlei belangrijke verschillen niet zien, zoals islamisme en moslimterrorisme. Beetje vreemd als je dat hersenschimmen noemt.

In de wetenschap dat anderen de verschillen wel zouden benadrukken
heb ik deze even buiten beschouwing gelaten, maar ik heb het woord hersenschimmen nergens gebruikt. Het ging mij er om de paralellen tussen beide periodes aan te geven. Die zijn er en worden door een aantal mensen hier al te graag onder tafel geveegd.


En ten tweede bekijk je de zaak eenzijdig.
Als Europa geen ruim baan maakt voor de moslimse godsdienst, zeggen sommige moslims dat ze worden uitgesloten. Neem bijvoorbeeld de AEL die eist dat hun godsdienst “in alle sferen in de maatschappij volkomen vrij kan worden beleefd”. Wat een onzin. Daarmee aanvaarden ze redelijke grenzen aan godsdienst niet.

Wil je beweren dat de moslims op dit moment niet gediscrimineerd worden? Moet ik je herinneren aan wat uitspraken van politici?
Moet ik je herinneren aan alle maatregelen die men wil nemen om vooral de groei van de islamitische gemeenschap hier aan banden te leggen?
Laten we er geen doekjes om winden, als het gaat om het inperken van de immigratie dan heeft men het niet over het tegenhouden van katholieke Polen of Aziatische importbruidjes.

En dan heb ik het nog niet over het gezeur over hoofddoeken en het gebrul als er weer ergens een moskee wordt gebouwd.

Ik denk dat de AEL niet meer eist dan gelijkwaardigheid aan de div christelijke kerken.
De eerste inperking van de beleving van het christelijk geloof moet ik hier nog meemaken. Orthodoxe christenen mogen zelfs de volksgezondheid in gevaar brengen door hun kinderen niet te laten inenten.


Verder overdrijven sommige moslims zelf het onderscheid moslim – niet-moslim. Ik heb het al zo vaak geschreven: een identiteitsbesef dat een kloof schept tussen mensen bemoeilijkt samenleven.
Weer de AEL: die streeft naar “behoud van de arabisch-islamtische identiteit, want dat is onlosmakelijk met elkaar verbonden”. Wat een onzin.
(Dit heb ik al bekritiseerd onder ANTI-AEL).

Nu kom je alweer met de AEL als voorbeeld. Sinds wanneer is de AEL HET gezicht van islamitisch Nederland, met hun 1000 leden?

Maar goed een identiteitsbesef dat een kloof schept tussen mensen bemoeilijkt samenleven, heeft alleen de AEL daar last van of is de hele maatschappij daar ondertussen mee vergiftigd?
Dit is juist de basis van het hele probleem.
Zijn Nederlanders niet overtuigd van de superioriteit van hun Nederlandse culturele identiteit? En vind men niet dat de allochtonen zo verschrikkelijk anders zijn, dat het absoluut noodzakelijk is dat zij zo snel mogelijk die Nederlandse cultuur moeten overnemen, omdat het anders helemaal mis gaat met Nederland?
Noem dat maar eens geen kloofscheppend identiteitsbesef :moe:

freya
03-04-04, 11:52
Geplaatst door Olive Yao
En laten we Freya er nog even aan herinneren dat er in alle bevolkingsgroepen mensen zijn die dat afkeuren. Sommige van die mensen worden gewelddadig.

Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen.

freya
03-04-04, 12:09
Geplaatst door theemuts
Waarom lopen betrokken mensen uit deze topic om de uitingen van de islamitische al-Qaeda leider heen?
Waarom geen reaktie op het feit dat dat soort zaken weleens oorzaak zou kunnen zijn van de toegespitste hardheid in de west Europese discussie rond de islam?

De oorzaak van die verharding ligt niet bij Al Qaida, dit soort uitingen worden alleen als makkelijk excuus gebruikt om de al jaren aanwezige xenofobie naar buiten te kunnen laten komen.

Je hoort het overal om je heen: "vroeger mocht je dit alleen maar denken, maar niet hardop zeggen" Dat geeft duidelijk aan dat de vreemdelingenangst/haat al lang voor 9-11 bestond.


In de tijd van de IRAaanslagen was er geen sprake van katholiekenfobie.
In de tijd van de RAF geen anarchistenfobie.
De ETA heeft nooit een baskenfobie ontketend.
Zelfs in de tijd van de koude oorlog was de angst voor comministen lang niet zo groot als de angst voor moslims nu is.

Hier is duidelijk iets anders aan de hand. Dit is de afwijzing van alles dat anders is en te dichtbij komt. Dit is de vervulling van de behoefte van de maatschappij aan een zwart schaap, een zondebok waar je al je frustraties op kunt afreageren, zodra het allemaal wat moeilijker gaat.

En dat is de paralel met de situatie aan het begin van de vorige eeuw in Europa.

Mattijs
03-04-04, 12:14
In de tijd van de IRAaanslagen was er geen sprake van katholiekenfobie.
In de tijd van de RAF geen anarchistenfobie.
De ETA heeft nooit een baskenfobie ontketend.

Dit zijn/waren zeer lokale terreurgroepen die het niet op 'het westen' hadden gemunt. Zij riepen niet op aan geloofsgenoten om aanslagen over de hele wereld te doen, de islamitische al-Qaeda leiders doen dat wel, zij roepen moslims over de hele wereld op aanslagen te plegen tegen het westen, en er zijn veel mensen/moslims die sypathie hebben voor dit terreurnetwerk.

yvonne
03-04-04, 16:55
En wie zegt dat jij niet bij de ETA hoort want die plegen ook wel eens aanslagen buiten Ierland.


Sorry ETA-Spanje...IRA-Ierland,ben en blijf blond

Mattijs
03-04-04, 17:25
En wie zegt dat jij niet bij de ETA hoort want die plegen ook wel eens aanslagen buiten Ierland.

Geef eens voorbeelden?

Eta leden zijn meestal Spaans of zuid Frans, donker haar dus, waar mijn rossig blonde haar echt niet bij wil passen.

En de IRA ligt aan de teugel.

Zie Italië en Spanje, allemaal Marokkanen en Algerijnen die verdacht worden van bindingen met terreurgroepen, en daarom opgepakt zijn.

yvonne
03-04-04, 17:39
Geplaatst door Mattijs
Geef eens voorbeelden?

Eta leden zijn meestal Spaans of zuid Frans, donker haar dus, waar mijn rossig blonde haar echt niet bij wil passen.

En de IRA ligt aan de teugel.

Zie Italië en Spanje, allemaal Marokkanen en Algerijnen die verdacht worden van bindingen met terreurgroepen, en daarom opgepakt zijn.

Was ook niet voor jou bedoelt moppie.

JobHopper
03-04-04, 20:48
Geplaatst door freya
De oorzaak van die verharding ligt niet bij Al Qaida, dit soort uitingen worden alleen als makkelijk excuus gebruikt om de al jaren aanwezige xenofobie naar buiten te kunnen laten komen.

Je hoort het overal om je heen: "vroeger mocht je dit alleen maar denken, maar niet hardop zeggen" Dat geeft duidelijk aan dat de vreemdelingenangst/haat al lang voor 9-11 bestond.


In de tijd van de IRAaanslagen was er geen sprake van katholiekenfobie.
In de tijd van de RAF geen anarchistenfobie.
De ETA heeft nooit een baskenfobie ontketend.
Zelfs in de tijd van de koude oorlog was de angst voor comministen lang niet zo groot als de angst voor moslims nu is.

Hier is duidelijk iets anders aan de hand. Dit is de afwijzing van alles dat anders is en te dichtbij komt. Dit is de vervulling van de behoefte van de maatschappij aan een zwart schaap, een zondebok waar je al je frustraties op kunt afreageren, zodra het allemaal wat moeilijker gaat.

En dat is de paralel met de situatie aan het begin van de vorige eeuw in Europa.

Dat zijn nu zo'n beetje de slechtste voorbeelden die je had kunnen nemen.

In Spanje (doelwit ETA) geen ETA fobie ?
Bij de protestanten in NI (doelwit IRA)/Engelsen geen IRA fobie ?
Noem tevens het richten van honderden kernkoppen op het oosten (communisme) maar eens 'geen angst'

Als de volgens Marsi niet bestaande Al Qaida in naam van de Islam gaat oproepen tot een oorlog tegen het westen (verdomme...laat ik toch een westerling zijn)...vind jij het dan vreemd dat men toch met een ietwat scheef oog richting moslims gaat kijken ? Die nietsvermoedende treinreizigers in Madrid waren misschien wel zeer tolerante burgers (Volgens opiniepeilingen was zo'n 70% van de spanjaarden tegen de aanwezigheid in Irak). En toch het slachtoffer worden van een stelletje dwazen uit naam van de Islam ....

Vreemd toch dat de sfeer ietwat minder tolerant aan het worden is. Als er nu eens 100.000 moslims gingen prosteren tegen de oorlog van Al Qaida tegen het westen (Net zoals er miljoenen westerlingen hebben geprotesteerd tegen de oorlog tegen Irak).....dat zou nog eens een statement zijn zeg....

freya
03-04-04, 21:00
Geplaatst door JobHopper
Dat zijn nu zo'n beetje de slechtste voorbeelden die je had kunnen nemen.

In Spanje (doelwit ETA) geen ETA fobie ?
Bij de protestanten in NI (doelwit IRA)/Engelsen geen IRA fobie ?
Noem tevens het richten van honderden kernkoppen op het oosten (communisme) maar eens 'geen angst'

Als de volgens Marsi niet bestaande Al Qaida in naam van de Islam gaat oproepen tot een oorlog tegen het westen (verdomme...laat ik toch een westerling zijn)...vind jij het dan vreemd dat men toch met een ietwat scheef oog richting moslims gaat kijken ? Die nietsvermoedende treinreizigers in Madrid waren misschien wel zeer tolerante burgers (Volgens opiniepeilingen was zo'n 70% van de spanjaarden tegen de aanwezigheid in Irak). En toch het slachtoffer worden van een stelletje dwazen uit naam van de Islam ....

Vreemd toch dat de sfeer ietwat minder tolerant aan het worden is. Als er nu eens 100.000 moslims gingen prosteren tegen de oorlog van Al Qaida tegen het westen (Net zoals er miljoenen westerlingen hebben geprotesteerd tegen de oorlog tegen Irak).....dat zou nog eens een statement zijn zeg....

Ook jij draait de redenering om en ontkent dat de xenofobie al lang voor 9-11 aanwezig was.

Mss kan jij me uitleggen wat Al Qaida te maken heeft met ge****** op jeugdcriminaliteit, importhuwelijken, allochtonen in de WAO, enz.

JobHopper
03-04-04, 21:45
Geplaatst door freya
Ook jij draait de redenering om en ontkent dat de xenofobie al lang voor 9-11 aanwezig was.

Mss kan jij me uitleggen wat Al Qaida te maken heeft met ge****** op jeugdcriminaliteit, importhuwelijken, allochtonen in de WAO, enz.

Leuke opmerking, maar helaas doet dat niets af aan jouw zeer slechte voorbeelden.

Xenofobie bestaat in NL (overal eigenlijk), maar er zijn nu eenmaal de laatste jaren bepaalde gebeurtenissen die er voor zorgen dat men nu eenmaal met ietwat andere ogen naar bepaalde bevolkingsgroepen kijken. Hadden er de afgelopen 10 jaar vanuit china en vietnam allerlei gestoorden opgestaan die laffe bomaanslagen pleegden en geweldadige bedreigingen uitte richting het westen, dan had die bevolkingsgroep het nu moeilijk gehad. Het verbazingwekkende echter is dat iedereen juist die bevolkinggroepen met rust laat...terwijl ook dat slecht geintegreerde groeperingen zijn. ....
Tevens is de werkloosheid, criminaliteit, aantal personen in de WAO te verwaarlozen.....bij de oostaziaten...

Verklaring ?

Mattijs
03-04-04, 22:38
Xenofobie bestaat in NL (overal eigenlijk), maar er zijn nu eenmaal de laatste jaren bepaalde gebeurtenissen die er voor zorgen dat men nu eenmaal met ietwat andere ogen naar bepaalde bevolkingsgroepen kijken.

Bijv. zoals nu aan de gang in Madrid.

Abdul Karim
03-04-04, 22:57
Geplaatst door theemuts
De Holocaust

Op 1 april 1933 werd een boycot door
de Nazi's afgekondigd. Op het bord staat te lezen:
Duitsers, verdedig uzelf, koop niet bij joden.
Dit bord hing bij de winkel van Tietz in Berlijn.
Op het raam van de etalage een jodenster.
Meteen na zijn aantreden verschenen in openbare ruimten de eerste bordjes 'Voor Joden verboden'. Beroepsverboden werden uitgevaardigd en huwelijkswetten aangepast. Vanaf 1935 (de 'wetten van Neurenberg') was het verboden voor een jood om te trouwen met een niet-jood. Steeds meer Duitse joden gingen over tot emigratie. Anderen werden opgepakt en naar 'werkkampen' gestuurd, wat later de concentratiekampen bleken te zijn. Een van de meest antisemitische ******getrouwen was Julius Streicher, die zich al in de jaren '20 ontpopte tot een vurig propagandist van de haat tegen joden, waar ****** dankbaar gebruik van maakte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_******#De_Holocaust

Toen was het voor joden verboden met niet joden te trouwen, nu wil men juist graag dat Marokkaanse meiden/jongens trouwen met Nederlandse mensen

Ik zie niet dat dat gestimuleerd wordt. Zie juist dat ze beperkt worden in hun keuze voor een huwelijks-partner. Nog even en het is niet mogelijk dat Marokkanen trouwt met iemand uit zijn of haar geboorteland terwijl een Nederlander met gemak in huwelijk treden met een niet-Nederlandse/West-Europeese.

Waarvoor zijn zulke tweeslachtige maatregelen nodig? Niet omdat het de integratie in de weg zou staan, want dat is per persoon verschillend. Denk eerder om zo ervoor te zorgen dat de groei onder de allochtonen in te perken. Net als in Duitsland in de jaren dertig.

Abdul Karim
03-04-04, 22:57
Geplaatst door Julien
Er waren geen joods-extremistische groepen die het Westen bedreigden met bomaanslagen, dus de vergelijking holocaust-islamangst slaat nergens op.

Normaalgesproken reageer je terughoudend bij nieuwe dingen, maar de islam is inmiddels ruim 30/40 jaar in West-Europa. Toch lijkt het alsof er hier geen islam was voordat termijn zijn gekomen als 'extremist' of 'fundamentalist'. Niemand wist hoe groot de tragedie was totdat de Nazi's verslagen waren. Achteraf pas wordt er onderzocht hoe het voorkomen had kunnen worden. Het is makkelijk om naar de andere kant kijken en doen alsof er niets aan en zeggen dat het allemaal wel meevalt. Maar geschiedenis leert ons dat de mensheid niets leert van de geschiedenis.

Julien
03-04-04, 23:11
De strijd tegen ETA gaat trouwens ook door, vandaag een belangrijke ETA-terrorist opgepakt in Zuid-Frankrijk.

No al terrorismo!

super ick
04-04-04, 10:58
Geplaatst door Olive Yao
DE ANGST

Kader Abdolah


(Volkskrant 29 maart 2004)


De sfeer is erg gespannen in het land, de angst regeert, je voelt het overal, in huis en op straat.

Het heeft iets van de vooravond van een oorlog. Zo ervaar ik het, het roept oude herinneringen bij mij op.

Iedereen voelt de angst, iedereen is bang dat er iets plaats zal vinden.

Er waren een paar bommeldingen, chaos op de centrale stations. Blijkbaar zijn het de kwade geesten die rondlopen om nog meer onrust te veroorzaken.

Chaos is het voornaamste doel van de terroristen. Chaos in Irak, in Spanje, in Frankrijk, in Nederland. De terreur wil de orde breken, en angst zaaien.

In die gespannen sfeer zijn een paar ultrarechtse polemisten met alle kracht bezig om de islam een lesje te leren.

Ze willen precies nu de islam tot verlichting dwingen.

Je hoort ze overal, zij die met harde woorden over de koran, over de profeet Mohammed, over de mannen met baarden, over de Jihad, over de achterlijke islam, over de islamitische ouders die niet in staat zijn om hun kinderen op te voeden, praten.

Ze discussiëren niet, blokkeren het debat, slaan en vernederen. Ze lokken agressie uit en dat is precies wat we niet nodig hebben.

Het is onontkoombaar, er moet een Hollandse versie van de islam voor dit land komen. Dat kan alleen bereikt worden met lange discussies en debatten. En geduld.

Maar mijn collega's willen een 1400 jaar oude traditie, die door talloze oorlogen vorm heeft gekregen, in één nacht in een Hollandse vorm gieten. Dat kan niet.

Er is nog iets anders aan de hand. De koers die de rechtse columnisten hebben genomen, is een weg naar de confrontatie. Ze praten met een mond vol haat. De toon van hun taal heeft iets van de harde taal van de moslimfundamentalisten, Hezbollah.

Over wie gaat die harde discussie? Over de allochtonen met een islamitische cultuur? Maar die praten niet mee, ze voelen zich niet meer thuis in dit debat, ze hebben zich teruggetrokken in hun huizen, en hebben de deur dicht gedaan.

De angst kruipt in een andere gestalte de huizen van de allochtonengezinnen binnen. Constant waarschuwen ze hun kinderen dat ze voorzichtig moeten zijn, dat ze zich onvoorwaardelijk moeten gedragen op school, dat ze hun mond moeten houden, dat ze nergens voor de islam en de koran moeten opkomen.

De tolerantie is tot haar laagste niveau gedaald. Volgens mij zijn er in de Nederlandse onderwijsgeschiedenis nog nooit zoveel scholieren van school getrapt.

De situatie van de allochtonenkinderen thuis en de inhoud van het gesprek tussen de ouders en hun kinderen doen me aan Anne Frank en haar ouders denken. Eigenlijk mag je het niet vergelijken, maar mijn hoofd doet het vanzelf, het wacht niet op mijn toestemming.

Ik voelde zelfcensuur toen ik deze zinnen schreef, ik schrapte ze weg, maar ik haalde ze weer terug.

We zijn met iets verkeerds bezig en ik heb het bewijs. De combinatie van huidskleuren van de vriendinnen van mijn dochter is grondig veranderd.

Vroeger was de samenstelling als volgt: Blank. Blank. Blank. Donker.

Later werd het: Blank. Donker. Blank. Donker.

Gisteren werd ik verrast door een totaal nieuwe samenstelling: Donker. Donker. Donker. Zwart.

In de sfeer van de angst is er een fundament gelegd voor een muur om de blanke en donkere Nederlanders uit elkaar te houden.

Het is nog niet te laat. Trek geen muur!

Ik ben het bijna helemaal eens met je conclusie. Op 1 punt na. Je stelt nu zomaar dat de allochtone met een Islamitische achtergrond zich niet meer thuis voelt in het debat en zich terug trekt en er niet meer aan mee doet. Als ik me voorstel dat je daar de grote groepen in de oude wijken mee bedoeld dan heb je gelijk. Dit heeft echter ook met niveau te maken. De discussie gaat hen boven de pet en zij kijken met argusogen toe. Onderling praten zij er wel veel over. Een grote groep voelt zich verongelijkt. Een discussie is hier niet op zijn plek. Activiteiten in de leefomgeving waaraan alle wijkbewoners mee kunnen doen zetten hier meer zoden aan de dijk. Eigenlijk zou je een methode moeten kunnen ontwikkelen waarin mensen niet om elkaar heen kunnen. Waarin ze elkaar nodig hebben. Als ze contact maken met elkaar dan hebben we al veel gewonnen. Helaas hebben we het gezamenlijk laten versloffen en nooit dwang gezet achter het leren van Nederlands.
Diegene die wel het niveau hebben doen echt wel mee. Ik kan er diverse noemen die zich, aan beide kanten in de discussie mengen. Op dit niveau worden de standpunten inderdaad harder en staat men soms lijnrecht t.o. elkaar. Deze wijsneuzen aan beide zijden vertegenwoordigen niet hun achterban! De gewone mens op straat moet zich niet laten ringeloren en gewoon met elkaar om gaan. Dicht de kloof zelf!! Daar hebben we geen wijsneuzen voor nodig.

Julien
04-04-04, 11:40
Geplaatst door Abdul Karim
Normaalgesproken reageer je terughoudend bij nieuwe dingen, maar de islam is inmiddels ruim 30/40 jaar in West-Europa. Toch lijkt het alsof er hier geen islam was voordat termijn zijn gekomen als 'extremist' of 'fundamentalist'. Niemand wist hoe groot de tragedie was totdat de Nazi's verslagen waren. Achteraf pas wordt er onderzocht hoe het voorkomen had kunnen worden. Het is makkelijk om naar de andere kant kijken en doen alsof er niets aan en zeggen dat het allemaal wel meevalt. Maar geschiedenis leert ons dat de mensheid niets leert van de geschiedenis.

En omdat we van de geschiedenis moeten leren, moeten we het moslim-extremisme uitbannen. Het is juist die terreur die te vergelijken is met het nazisme. Wij westerse mensen accepteren moslims, maar die terroristen accepteren geen Joden of Christenen.. je moet dus wel weten wie hier de intolerante is!

freya
04-04-04, 11:46
Geplaatst door JobHopper
[QUOTE]Geplaatst door freya
Ook jij draait de redenering om en ontkent dat de xenofobie al lang voor 9-11 aanwezig was.

Mss kan jij me uitleggen wat Al Qaida te maken heeft met ge****** op jeugdcriminaliteit, importhuwelijken, allochtonen in de WAO, enz. QUOT]

Leuke opmerking, maar helaas doet dat niets af aan jouw zeer slechte voorbeelden.

Xenofobie bestaat in NL (overal eigenlijk), maar er zijn nu eenmaal de laatste jaren bepaalde gebeurtenissen die er voor zorgen dat men nu eenmaal met ietwat andere ogen naar bepaalde bevolkingsgroepen kijken. Hadden er de afgelopen 10 jaar vanuit china en vietnam allerlei gestoorden opgestaan die laffe bomaanslagen pleegden en geweldadige bedreigingen uitte richting het westen, dan had die bevolkingsgroep het nu moeilijk gehad. Het verbazingwekkende echter is dat iedereen juist die bevolkinggroepen met rust laat...terwijl ook dat slecht geintegreerde groeperingen zijn. ....[/
Tevens is de werkloosheid, criminaliteit, aantal personen in de WAO te verwaarlozen.....bij de oostaziaten...

Verklaring ?

Nu word ik toch wel heel benieuwd naar jouw definitie van integratie.

Max Stirner
04-04-04, 12:13
Geplaatst door freya
De oorzaak van die verharding ligt niet bij Al Qaida, dit soort uitingen worden alleen als makkelijk excuus gebruikt om de al jaren aanwezige xenofobie naar buiten te kunnen laten komen.

Je hoort het overal om je heen: "vroeger mocht je dit alleen maar denken, maar niet hardop zeggen" Dat geeft duidelijk aan dat de vreemdelingenangst/haat al lang voor 9-11 bestond.


In de tijd van de IRAaanslagen was er geen sprake van katholiekenfobie.
In de tijd van de RAF geen anarchistenfobie.
De ETA heeft nooit een baskenfobie ontketend.
Zelfs in de tijd van de koude oorlog was de angst voor comministen lang niet zo groot als de angst voor moslims nu is.

Hier is duidelijk iets anders aan de hand. Dit is de afwijzing van alles dat anders is en te dichtbij komt. Dit is de vervulling van de behoefte van de maatschappij aan een zwart schaap, een zondebok waar je al je frustraties op kunt afreageren, zodra het allemaal wat moeilijker gaat.

En dat is de paralel met de situatie aan het begin van de vorige eeuw in Europa.

In Spanje heeft inderdaad nooit een Baskenfobie geheerst. Ik ben zelden Spanjaarden tegengekomen die geen onderscheid maakten tussen ETA en de Baskische bevolking.
Reden: na iedere aanslag van ETA (zeker in de laatste jaren) gingen de Basken massaal de straat op (soms met honderdduizenden) om duidelijk te maken dat zij op een enkele manier geassocieerd wilden worden met terreur en dat zij net zo de pest hadden aan ETA als iedere andere inwoner van Spanje.
Psychologisch is dat denk ik van groot belang geweest, zowel naar de Spaanse bevolking als naar ETA. Laatstgenoemde is er nooit in geslaagd om de zo gewenste 'wij-zij-tegenstelling' tussen Spanjaarden en Basken
te creeren. De enige 'wij-zij-tegenstelling' die zij opriepen, was die tussen het overgrote vredelievende deel van de bevolking en een kleine groep haatverspreidende idioten.

Enne...de RAF (Rot Armee Fraktion) heeft niets van doen met het anarchisme! Het waren marxisten, van de meest totalitaire soort!

Julien
04-04-04, 12:18
Geplaatst door Max Stirner
In Spanje heeft inderdaad nooit een Baskenfobie geheerst. Ik ben zelden Spanjaarden tegengekomen die geen onderscheid maakten tussen ETA en de Baskische bevolking.
Reden: na iedere aanslag van ETA (zeker in de laatste jaren) gingen de Basken massaal de straat op (soms met honderdduizenden) om duidelijk te maken dat zij op een enkele manier geassocieerd wilden worden met terreur en dat zij net zo de pest hadden aan ETA als iedere andere inwoner van Spanje.
Psychologisch is dat denk ik van groot belang geweest, zowel naar de Spaanse bevolking als naar ETA. Laatstgenoemde is er nooit in geslaagd om de zo gewenste 'wij-zij-tegenstelling' tussen Spanjaarden en Basken
te creeren. De enige 'wij-zij-tegenstelling' die zij opriepen, was die tussen het overgrote vredelievende deel van de bevolking en een kleine groep haatverspreidende idioten.

Enne...de RAF (Rot Armee Fraktion) heeft niets van doen met het anarchisme! Het waren marxisten, van de meest totalitaire soort!

precies.. daarnaast is de ETA een intern Frans/ Spaans probleem (op TV zijn er veel discussies over de Basken hoor), maar Al Qaida en co hebben het op de HELE westerse wereld en haar bondgenoten (zoals Marokko en Turkije) gemunt.

freya
04-04-04, 12:56
Ok, dus de meerderheid van de prikkers hier vindt dat het logisch is dat ivm dreiging van zich Islamitisch noemende terreurgroepen heel autochtoon Nederland zit af te geven op allochtonen.

Vandaar dat met klaagt over zwarte scholen en over zwarte woonwijken?

Als 9-11 nooit had plaatsgevonden, zou er dan ook geen integratiedebat zijn ontstaan?

Julien
04-04-04, 13:05
Geplaatst door freya
Ok, dus de meerderheid van de prikkers hier vindt dat het logisch is dat ivm dreiging van zich Islamitisch noemende terreurgroepen heel autochtoon Nederland zit af te geven op allochtonen.

Vandaar dat met klaagt over zwarte scholen en over zwarte woonwijken?

Als 9-11 nooit had plaatsgevonden, zou er dan ook geen integratiedebat zijn ontstaan?

voor mij zijn integratie en terreurdreiging 2 aparte zaken.. hoewel er soms wel overlappingen zijn.

zo lopen sommige scholieren achter Ben Laden aan, en worden moslimjongeren bij moskeen geronseld voor de 'Jihad'

Maar de algemene problematiek van zwarte scholen/ wijken heeft niks met 9/11 en de war on terrorism te maken.

freya
04-04-04, 13:08
Geplaatst door Julien
voor mij zijn integratie en terreurdreiging 2 aparte zaken.. hoewel er soms wel overlappingen zijn.

zo lopen sommige scholieren achter Ben Laden aan, en worden moslimjongeren bij moskeen geronseld voor de 'Jihad'

Maar de algemene problematiek van zwarte scholen/ wijken heeft niks met 9/11 en de war on terrorism te maken.

Waarom wil de meerderheid van de prikkers in dit topic mij dat wel doen geloven dan?

Max Stirner
04-04-04, 13:21
Geplaatst door freya
Ok, dus de meerderheid van de prikkers hier vindt dat het logisch is dat ivm dreiging van zich Islamitisch noemende terreurgroepen heel autochtoon Nederland zit af te geven op allochtonen.


Vandaar dat met klaagt over zwarte scholen en over zwarte woonwijken?

Als 9-11 nooit had plaatsgevonden, zou er dan ook geen integratiedebat zijn ontstaan?


Ik heb meer dan eens allochtonen horen klagen over zwarte woonwijken en zwarte scholen....en terecht. Als jij vind dat het ontstaan van zulke wijken en scholen geen probleem is - voor iedereen die hier woont - dan verschillen wij van mening.

Max Stirner
04-04-04, 13:26
Geplaatst door Julien
voor mij zijn integratie en terreurdreiging 2 aparte zaken.. hoewel er soms wel overlappingen zijn.

zo lopen sommige scholieren achter Ben Laden aan, en worden moslimjongeren bij moskeen geronseld voor de 'Jihad'

Maar de algemene problematiek van zwarte scholen/ wijken heeft niks met 9/11 en de war on terrorism te maken.

Het heeft er in zoverre mee te maken dat het 'wij-zij-gevoel' (de ideale voedingsbodem voor geweld en terrorisme) erdoor versterkt wordt.

Julien
04-04-04, 13:40
Geplaatst door Max Stirner
Het heeft er in zoverre mee te maken dat het 'wij-zij-gevoel' (de ideale voedingsbodem voor geweld en terrorisme) erdoor versterkt wordt.

maar dat is wel een slechte zaak, en Nederlanders moeten daar net zo hard aan werken als de allochtonen.

Max Stirner
04-04-04, 13:49
C'est clair!

Olive Yao
04-04-04, 14:54
Aan Taouanza, Goodnight, Orakel, Theemuts en Freya


Geplaatst door Taouanza, in Het westen en de islam p 21
Ik ben op het moment het allemaal zat als je het niet erg vind Olive Yao.
De mutsen zullen het zien als gebrek aan argumenten terwijl andere prikkers mijn antwoord al kunnen raden. Ik vind de sfeer totaal verpest. Dus nu even niet.


Geplaatst door Goodnight
Dat weet ik niet. Ik ben hier in 1978 gekomen en ik heb nooit welkom gevoeld, ik was altijd die Marokkaanse, kansarm, op school kreeg je beledigingen van leraren naar je hoofd als: ach je hoeft niet verder te leren, je eindigt toch achter het aanrecht en moet veel kindertjes krijgen.vaak beledigingen als je op straat loopt. Op een gegeven moment is dat afgenomen, maar nu keert het toch weer terug merk ik. Alleen 1 groot verschil: de allochtoontjes die zich toen in gebroken nederlands verweerden hebben plaats gemaakt voor goed gebekte jongere marokkanen. En ja dat leidt tot spanningen.....


Geplaatst door Goodnight
Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar het feit dat er een bepaalde spanning blijft hangen is niet echt prettig.
Ik persoonlijk ben hier (als God het wil) binnen 5 jaar vertrokken.

Misschien kunnen we met schone lei beginnen?

Ik wil graag heel kort en in abstracto aangeven waar ik sta op een paar puntjes.

identiteit

We zijn allemaal mensen, deel van het leven op aarde. Onze verschillen blijven binnen grenzen van fundamentele overeenkomsten. Wat ons verschillend maakt is ons allicht waardevol, maar laten we onze overeenkomsten in het oog houden, en laat de verschillen de wereld leuker maken.

Als je jezelf vraagt: "Wie ben ik?" zul je veel bedenken. En als je je ontplooit, zul je je verschillende kanten tot z'n recht laten komen. Dus laat je niet in een hokje stoppen, door wie dan ook, buitenstaanders of je eigen groep.

participatie


Geplaatst door Orakel, in een andere topic
Laten we dan ook kritiek hebben op die vorm die er aan gegeven wordt en wel op het moment dat die vorm obstructief wordt voor een gezonde participatie in het grote geheel.
Daarbij is dominantie van één levens- en wereldbeschouwing verkeerd, want die belet volwaardige deelname van anderen. Dit is een argument tegen "westerse" dominantie en tegen islamisme.

autonomie

Autonomie (zelfbepaling) is het complement van vrijheid (geen externe bepaling), en geldt in westerse filosofische ethiek als belangrijke waarde - een belangrijk facet van een ideaal van de mens en van geluk.


Geplaatst door Orakel, in die andere topic
Moslims hebben zelf namelijk ook donders goed in de gaten waar de schoen wringt en proberen zich zo goed en kwaad als het kan te ontworstelen aan het sociaal-maatschappelijk juk dat een religie met zich mee kan brengen en ook brengt.


Geplaatst door Taouanza, in Het westen en de islam p 21
NVDD is een ontmoetingsplaats geworden voor uitschot dat toevallig autochtoon is en ons komt vertellen hoe we moeten gedragen.


Geplaatst door Sawda, in Het westen en de islam p 22
Die bemoeizuchtigheid kom je tegenwoordig overal tegen. Ik word er soms ook niet goed van.
In mijn woorden, in het Europese geraas over moslims en hun godsdienst wordt de autonomie van een grote groep mensen geschonden. Argument tegen moslimcritici: je schendt mijn autonomie.

Dus, laat arabische mensen hun autonomie opnemen.


Geplaats door Orakel, in Het westen en de islam p 22
Ik kan dan roepen wat ik wil (…) maar het lijkt aan dovemansoren gericht te zijn.
Mensen zien wat ze willen zien en de een noemt het rede, de ander noemt het angst.
Toch weet ik zeker dat mensen dit met vereende krachten voor elkaar kunnen krijgen.

kritiek

Kritiek impliceert een relatie (criticus – bekritiseerde), als je aanhoudend kritiek op iemand levert is een bijna onvermijdelijk bij-effect dat je die ander als "minder" gaat zien en dat die ander dat ook zo voelt. En dit gaat deel uitmaken van je identiteitsbesef. Door associatie van mensen met elkaar breidt dit effect zich aan beide kanten uit, en komen groepen tegenover elkaar te staan. Kritiek kan dan het effect krijgen van discriminatie en propaganda. De bekritiseerde groep kan zich er dan alleen nog maar voor afsluiten - zich openstellen zou betekenen dat ze nog verder in dat hokje geduwd worden, geaccepteerd worden ze toch niet.

We moeten in Nederland dus voorzichtig zijn.

Aan de andere kant leven we in één wereld, dus we hebben geen keus en moeten de dialoog aangaan, ook al is het moeilijk.

De kwaliteit van het debat is van vitaal belang.

Zelfs als de holle schreeuwlelijken onder de critici regelmatig scoren, de toon in de media mede bepalen en soms zelfs de overhand hebben -
ik weet zeker dat er genoeg mensen in alle groepen zijn die willen meehelpen om dat recht te zetten.

Vooral een kwestie van organisatie – hoe organiseer je effectieve bestrijding van holle schreeuwlelijken?

Volgens mij is het ook de verantwoordelijkheid van alle mensen.
Want een goede dialoog is belangrijk voor iedereen.

freya
04-04-04, 18:40
Geplaatst door Olive Yao

Vooral een kwestie van organisatie – hoe organiseer je effectieve bestrijding van holle schreeuwlelijken?


tja, hoe doe je dat?

heb jij een voorstel?

mark61
05-04-04, 00:13
Geplaatst door freya
tja, hoe doe je dat?

heb jij een voorstel?

Wat dacht je van straal negeren? Het 'klimaat' in NL wordt afgemeten aan hoe hard sommigen schreeuwen. Laat je die herrie weg, dan blijkt het opeens wel mee te vallen.

Of: als je wat vertrouwen in je medeburgers hebt dan ga je ervanuit dat ze niet blindelings in alle stemmingmakerij trappen.

super ick
05-04-04, 08:11
Geplaatst door Julien
En omdat we van de geschiedenis moeten leren, moeten we het moslim-extremisme uitbannen. Het is juist die terreur die te vergelijken is met het nazisme. Wij westerse mensen accepteren moslims, maar die terroristen accepteren geen Joden of Christenen.. je moet dus wel weten wie hier de intolerante is!

Ik ben het met je eens dat je moslimextremisme in de gaten moet houden. Niet elke extremist is trouwens een terrorist! Verder vind ik het wat ver gaan om te spreken over "moslims" en ze in dezelfde zin terroristen te noemen.
M.b.t. de intolerantie sta ik volledig achter je. Eerst in de spiegel kijken dan reageren. Tel het aantal speciale projecten eens waar met alle kunst en vliegwerk getracht wordt deze mensen te bereiken. Dat zou niet nodig zijn als de gemeenschap zich meer open naar ons toe zou opstellen. Maar voorlopig blijven we proberen en heeft het al veel moeite en geld gekost. Misschien flauw om te zeggen maar andersom geloof ik niet dat wij dat hoeven te verwachten. Ik kan daarom nogal pissig worden als er maar ongenuanceerd kritiek geleverd wordt op ons systeem. Zo slecht is het in Nederland niet. De dagelijkse stroom nieuwkomers die een plekje in onze maatschappij trachten te verwerven zijn daar het levende bewijs van!

Olive Yao
05-04-04, 20:21
Geplaatst door Freya
tja, hoe doe je dat?
heb jij een voorstel?


Geplaatst door mark61
Wat dacht je van straal negeren? Het 'klimaat' in NL wordt afgemeten aan hoe hard sommigen schreeuwen. Laat je die herrie weg, dan blijkt het opeens wel mee te vallen.

Of: als je wat vertrouwen in je medeburgers hebt dan ga je ervanuit dat ze niet blindelings in alle stemmingmakerij trappen.
Zeker.
Maar dan nog vind ik dat mensen die te ver gaan wel aangepakt moeten worden.

Hoe je dat doet? Neem T. van G. te A.

1. Feiten over hem verzamelen, wie is hij, wat schrijft hij? Je moet hem kennen, en dan kun je een standpunt formuleren en wat terugzeggen. Zo slecht zijn de nederlandse media niet, dat ze niet naar je willen luisteren.

2. Er geldt in Nederland een ethische code voor journalisten, er is de Raad voor de Journalistiek, er is rechtspraak over vrijheid van meningsuiting en dat soort zaken.
Je kunt iemand die daar verstand van heeft vragen T. van G. / jouw standpunt te toetsen aan die code en die rechtspraak. Een officiële berisping door de Raad voor de Journalistiek betekent echt wel wat.

Hoef je ook niet allemaal in je eentje te doen.

Ter vergelijking, de amerikaanse new conservative rogues stellen alles in het werk om de US media zoveel mogelijk te beheersen.
Maar er is wel, bijvoorbeeld, www.MoveOn.org, met 2 miljoen leden, die wat terugdoen. En dat doen ze goed. (Ik denk nog met voldoening aan die voor het Witte Huis geparkeerde billboardauto met texten als “First he said … Now he says ..." &c.).

freya
05-04-04, 21:48
Geplaatst door mark61
Wat dacht je van straal negeren? Het 'klimaat' in NL wordt afgemeten aan hoe hard sommigen schreeuwen. Laat je die herrie weg, dan blijkt het opeens wel mee te vallen.

Of: als je wat vertrouwen in je medeburgers hebt dan ga je ervanuit dat ze niet blindelings in alle stemmingmakerij trappen.

Sinds ik zelfs op een feestje van mijn beste vriendin in een heftige discussie over Marokkanen-die-allemaal-crimineel-en-moslim-extremist-zijn terecht kwam, heb ik niet meer zoveel vertrouwen in mijn medeburgers.

freya
05-04-04, 21:50
Geplaatst door Olive Yao
Zeker.
Maar dan nog vind ik dat mensen die te ver gaan wel aangepakt moeten worden.

Hoe je dat doet? Neem T. van G. te A.

1. Feiten over hem verzamelen, wie is hij, wat schrijft hij? Je moet hem kennen, en dan kun je een standpunt formuleren en wat terugzeggen. Zo slecht zijn de nederlandse media niet, dat ze niet naar je willen luisteren.

2. Er geldt in Nederland een ethische code voor journalisten, er is de Raad voor de Journalistiek, er is rechtspraak over vrijheid van meningsuiting en dat soort zaken.
Je kunt iemand die daar verstand van heeft vragen T. van G. / jouw standpunt te toetsen aan die code en die rechtspraak. Een officiële berisping door de Raad voor de Journalistiek betekent echt wel wat.

Hoef je ook niet allemaal in je eentje te doen.

Ter vergelijking, de amerikaanse new conservative rogues stellen alles in het werk om de US media zoveel mogelijk te beheersen.
Maar er is wel, bijvoorbeeld, www.MoveOn.org, met 2 miljoen leden, die wat terugdoen. En dat doen ze goed. (Ik denk nog met voldoening aan die voor het Witte Huis geparkeerde billboardauto met texten als “First he said … Now he says ..." &c.).

En wie gaat dat doen?
Hoe verzamelen we hier in Nederland een actieve club bij elkaar?

mark61
05-04-04, 22:09
Geplaatst door freya
Sinds ik zelfs op een feestje van mijn beste vriendin in een heftige discussie over Marokkanen-die-allemaal-crimineel-en-moslim-extremist-zijn terecht kwam, heb ik niet meer zoveel vertrouwen in mijn medeburgers.

Was dat het hele gezelschap, of 1 lid ervan? In any case kan je beter daar discussiëren met 'echte' mensen die recht voor je neus staan, of liever tegenover wie jij staat, dan windbuilen bestrijden die eigenlijk nergens voor staan. Lijkt me zinloos.


Geplaatst door Olive Maar dan nog vind ik dat mensen die te ver gaan wel aangepakt moeten worden.

Hoe je dat doet? Neem T. van G. te A.

Ik denk dat TvG geen politieke agenda heeft, maar alleen wanhopig in de aandacht wil blijven. In dit geval lijkt me doodzwijgen de ideale remedie.

Olive Yao
06-04-04, 21:09
Geplaatst door freya
Sinds ik zelfs op een feestje van mijn beste vriendin in een heftige discussie over Marokkanen-die-allemaal-crimineel-en-moslim-extremist-zijn terecht kwam, heb ik niet meer zoveel vertrouwen in mijn medeburgers.

Laatst vertelde iemand me dat ze voor het eerst echt wat had gelezen over het favoriete tijdverdrijf van de man met dezelfde initialen als 's lands grootste kruidenier. Ze had veel moeite het te verwerken.
"Dat zijn wij", zei ze, en dat was ik met haar eens.
(ze doelde dus op de duitsers).

Het gaat erom, hoe voorkomen mensen zulke dingen, ondanks hoe ze deels ook zijn?

Gewoon die discussie aangaan op dat feestje.


Geplaatst door freya
En wie gaat dat doen?
Hoe verzamelen we hier in Nederland een actieve club bij elkaar?

Zulke clubs zijn er toch al?
Mensen organiseren voortdurend allerlei groepen om zaken voor elkaar te krijgen.



Geplaatst door mark61
Was dat het hele gezelschap, of 1 lid ervan? In any case kan je beter daar discussiëren met 'echte' mensen die recht voor je neus staan, of liever tegenover wie jij staat, dan windbuilen bestrijden die eigenlijk nergens voor staan. Lijkt me zinloos.

Ik denk dat TvG geen politieke agenda heeft, maar alleen wanhopig in de aandacht wil blijven. In dit geval lijkt me doodzwijgen de ideale remedie.

Bij deze dan.

Freya, geef je Mark61 nog antwoord op zijn eerste vraag? (ben benieuwd).

bonne nuit allemaal

freya
07-04-04, 09:19
Geplaatst door Olive Yao
Zulke clubs zijn er toch al?
Mensen organiseren voortdurend allerlei groepen om zaken voor elkaar te krijgen.

Ik ken geen club die consequent en adequaat reageert op de hetze die wordt gevoerd door mensen als Wilders, TvG te A, enz.
Je hoort nu wel eens wat losse flodders hier en daar, maar een club die echt stelling durft te nemen is er volgens mij niet.

Kan jij zo'n groep noemen?

Ik dacht dat de AEL dat zou kunnen worden, maar dat is dus erg tegengevallen tot nu toe.

Bommel Ding
07-04-04, 09:20
Geplaatst door freya
Ik dacht dat de AEL dat zou kunnen worden, maar dat is dus erg tegengevallen tot nu toe.
Je hebt gelijk, maar uit jouw mond klinkt het toch alsof je nog steeds het blauwtje niet te boven bent, dat je hebt opgelopen.

freya
07-04-04, 09:32
Geplaatst door Olive Yao
Bij deze dan.

Freya, geef je Mark61 nog antwoord op zijn eerste vraag? (ben benieuwd).


bonne nuit allemaal

Bedoel je deze?

Was dat het hele gezelschap, of 1 lid ervan?

Het was 1 persoon en van rest van het gezelschap was er niemand die mij bijviel.
Alleen haar Ghanese (islamitische!) echtgenoot, zat mij met een mengeling van verbazing en bewondering aan te staren, omdat ik zijn vrouw durfde tegen te spreken :haha:

Eigenlijk was het geen discussie, maar een tirade, die ik probeerde te onderbreken met wat redelijke tegenargumenten, die onmiddelijk als niet relevant werden weggeveegd. Bovendien kreeg ik steeds het verwijt dat ik haar niet liet uitspreken. Ja, het was heel gezellig :moe:

Ik ben uiteindelijk opgestaan en weggegaan.

mark61
07-04-04, 11:10
Geplaatst door freya
Bedoel je deze?


Het was 1 persoon en van rest van het gezelschap was er niemand die mij bijviel.
Alleen haar Ghanese (islamitische!) echtgenoot, zat mij met een mengeling van verbazing en bewondering aan te staren, omdat ik zijn vrouw durfde tegen te spreken :haha:

Wat een lullo. Laat zich door zijn eigen vrouw uitschelden.

Olive Yao
07-04-04, 19:25
Geplaatst door freya
Ik ken geen club die consequent en adequaat reageert op de hetze die wordt gevoerd door mensen als Wilders, TvG te A, enz.
Je hoort nu wel eens wat losse flodders hier en daar, maar een club die echt stelling durft te nemen is er volgens mij niet.

Kan jij zo'n groep noemen?
Een groep die specifiek de belangen van arabische mensen vertegenwoordigt in de samenleving en de democratie?
Er zijn wel degelijk groepen, maar inderdaad, niet zoals jij bedoelt denk ik.

Aan de andere kant denken veel mensen op volle kracht na over "hoe we nu verder moeten" in Europa. Daarbij houden die wel rekening met die belangen.
En in zulke "denktanks" zitten ook arabische mensen, al zijn die misschien ondervertegenwoordigd?


Ik dacht dat de AEL dat zou kunnen worden, maar dat is dus erg tegengevallen tot nu toe.
Volgens mij schaadt de AEL arabische belangen meer dan die ze baat.


(ga stoppen voor vanavond)