PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimleiders preken tegen terreur



Oramus
02-04-04, 09:31
Persagentschap Belga:


Moslimleiders preken vrijdag in heel Groot-Brittannië tegen terrorisme. Ze gaan daarmee in op een oproep van de Britse Moslimraad. De oproep volgde op een reeks aanhoudingen de voorbije maanden.

De politie pakte donderdagavond nog een verdachte op bij een razzia in de omgeving van de stad Crawley, niet ver van de luchthaven Gatwick bij Londen. De 27-jarige Brit was de vierde verdachte die de voorbije dagen in deze stad werd aangehouden. De anti-terreurpolitie pakte dinsdag in de regio Londen acht Britten van Pakistaanse afkomst op. Bij de invallen namen de agenten een halve ton kunstmest in beslag die als springstof kan worden gebruikt. De Britse Moslimraad zei dat het "overwegend positieve" reacties gekregen had op een oproep tot moskeeën om te helpen in de strijd tegen terreur. In de vrijdagpreken wordt gezegd dat terrorisme geen plaats heeft in de islam. Er werden boekjes gedrukt waarin Britse moslims op hun burgerzin worden aangesproken.

taouanza
02-04-04, 09:33
Nee moslims steunen geweld of houden elkaar de hand boven het hoofd!
Afkeuren doen ze in geen geval!

:moe:

Oramus
02-04-04, 10:32
Ik vind gewoon dat het tijd wordt dat de moslimleiders eens officieel hun mond opendoen. Vroeger konden ze dat niet doen zeker?

Doe nu niet precies of de fundamentalistische moslimterreur werd al van in het begin door de moslimleiders openlijk afgekeurd. Dan zou het nu geen nieuws meer zijn.

sienia
02-04-04, 10:39
Geplaatst door Orgasmus
Ik vind gewoon dat het tijd wordt dat de moslimleiders eens officieel hun mond opendoen. Vroeger konden ze dat niet doen zeker?

Doe nu niet precies of de fundamentalistische moslimterreur werd al van in het begin door de moslimleiders openlijk afgekeurd. Dan zou het nu geen nieuws meer zijn.

Vroeger en nog steeds waren/zijn dit soort groeperingen verboden, denk aan de moslim broederschap. Die arme zielen kregen asiel in het westen waar ze vrolijk verder konden met het uitbreiden van hun ideeen.

Al Sawt
02-04-04, 12:36
Geplaatst door Orgasmus


Doe nu niet precies of de fundamentalistische moslimterreur werd al van in het begin door de moslimleiders openlijk afgekeurd. Dan zou het nu geen nieuws meer zijn. Weer een uitspraak, gebaseerd op vooroordelen en misinformatie.

Ik ken tientallen imams en andere Islamitische geestelijken, die dergelijke acties hebben afgekeurd.

Voorts zijn we als moslims ook niet verplicht, om terreuracties uit naam van onze geloof te veroordelen. Want wij hebben er net zo veel te maken, als jij. En dergelijke afkeuring, spreekt voor zich!

Mark
02-04-04, 12:41
Geplaatst door Al Sawt
En dergelijke afkeuring, spreekt voor zich!

Voor veel niet-moslims spreekt dit blijkbaar niet voor zich, als ik bijna alle reacties in het westen mag geloven.

lennart
02-04-04, 12:50
Geplaatst door sienia
Vroeger en nog steeds waren/zijn dit soort groeperingen verboden, denk aan de moslim broederschap. Die arme zielen kregen asiel in het westen waar ze vrolijk verder konden met het uitbreiden van hun ideeen.

Sterker nog, het Westen heeft het Moslimbroederschap helpen op te richten en verder helpt ze het Moslimbroederschap nog steeds met wapens, training en asiel. Vooral de UK heeft een lange geschiedenis met het Moslimbroederschap, dat teruggaat tot de oprichting aan het begin van de 20ste eeuw. Interessant is te lezen wat de rol was van het moslimbroederschap, de britten en de strijd tegen het Zionisme destijds.

lennart
02-04-04, 12:51
Geplaatst door Bouchra_C
Weet jij nog wie er op 9/11 binnenskamers op de stoelen stonden te dansen?
Ik wel. Heb ik met eigen ogen gezien.

Met name Joden toch? En niet binnenskamer hoor, gewoon op witte busjes buiten in New York City met goed uitzicht op de torens.

Faithless
02-04-04, 16:00
Geplaatst door lennart
Met name Joden toch? En niet binnenskamer hoor, gewoon op witte busjes buiten in New York City met goed uitzicht op de torens.

Ja, met name Joden, wel 5! :giechel:

Al Sawt
02-04-04, 19:10
Mark,

Bepaalde zaken, blijven onbelicht.

Aanslagen van 11-Sept, werden in Arabische landen als Marokko, Libanon, Jordanie en VAE, afkeurend door de bevolking gereageerd.]

Er waren tal van demonstraties, maar geen woord er over.



Geplaatst door Bouchra_C
Weet jij nog wie er op 9/11 binnenskamers op de stoelen stonden te dansen?
Ik wel. Heb ik met eigen ogen gezien. Het waren niet alleen moslims. In niet Islamitische contreien, als Zuid Amerika en Azie heeft men de aanslagen feestelijk binnen gehaald.

En het waren niet alleen autochtone Nederlanders, die geschokt waren door de aanslagen. Bijna alle moslims die ik ken, heeft men afkeurend en geschokt gereageerd.

Maar kennelijk hebben sommige, last van een beperkte kijk.

Orakel
03-04-04, 18:43
Terreurbestrijding / Deense imams op terreurjacht
door Petra Sjouwerman
Trouw, 2004-04-02

De Deense veiligheidsdienst heeft imams uitgenodigd voor overleg over terrorisme. Die zijn enthousiast. ,,Mijn vijf kinderen groeien hier ook op.''


KOPENHAGEN - De Deense binnenlandse veiligheidsdienst (PET) heeft zo'n honderd imams uitgenodigd voor gezamenlijk overleg. De veiligheidsdienst, een afdeling van de Deense rijkspolitie, hoopt door samenwerking met de imams terrorisme beter te kunnen bestrijden.

Imam Mohamed Al Khaled Samha is blij met de uitnodiging. ,,Wij hebben niets te verbergen. Wij zijn gasten in dit land. Mijn vijf kinderen groeien hier op. De veiligheid van Denemarken is ook onze veiligheid.'' Als de veiligheidsdienst hem zou vragen om bepaalde personen in de gaten te houden, heeft hij daar geen moeite mee.

Imam Fatih Alev heeft daarentegen bedenkingen. ,,Een persoon met een zichtbare militante houding mag niet aan onze diensten deelnemen. Maar of ik zo'n persoon ook bij de veiligheidsdienst ga melden, wil ik eerst bespreken met mijn geloofsgemeenschap.'' Wel is ook Alev positief over de uitnodiging: ,,Wij zijn het PET verschuldigd om ze een inkijkje te geven in onze gemeenschap. Zodat ze kunnen zien dat er verschillen zijn tussen de moslimgemeenten onderling. In Denemarken bestaat geen overkoepelende moslimorganisatie. Wij zijn erg verdeeld. Dat is ook de reden dat we na de aanslag in Madrid niet met een gezamenlijke veroordeling naar buiten traden.'' De imams veroordeelden de aanslag in Madrid pas na een week en niet nadat de christen-democraten felle kritiek uitten.

Operationeel leider van de Deense veiligheidsdienst, Hans Jörgen Bonnichsen, onderstreept dat de uitnodiging aan de imams niet het gevolg is van concrete dreigingen, maar verband houdt met de veranderde situatie na de aanslag in Madrid.

Kort na de aanslag in Madrid deed PET een oproep tot verhoogde waakzaamheid door 'het activeren van zoveel mogelijk ogen en oren'. Onlangs bleek dat een in Denemarken wonende moslim valse Deense paspoorten heeft geleverd aan de Spaanse Al-Kaida-cel van Imad Yarkas (ook bekend als Abu Dahdah). Ook zou een aantal Marokkanen in Denemarken telefonische contacten hebben gehad met de vermoedelijke daders van de aanslag in Madrid.

In december vorig jaar publiceerde de Deense veiligheidsdienst zijn eerste openbare jaarrapport. In dit rapport over 2002 werd het risico voor een terreurdaad in Denemarken ingeschat als 'relatief laag'. De alarmfase is sindsdien niet verhoogd.

,,De tendens bestaat om gelovige moslims te identificeren met potentiële terroristen. Het is in het belang van beide partijen om te onderstrepen dat dit niet klopt met de werkelijkheid. Onze aandacht gaat uit naar personen die banden hebben met terreurorganisaties of daarmee sympathiseren. Dat die personen zich toevallig in moslimkringen bevinden, betekent niet dat we alle moslims verdenken'', aldus Bonnichsen, die geen concrete voorbeelden wil geven over de samenwerking. Wel meldt hij verrast te zijn door de positieve reacties: ,,Een paar imams belden ons zelfs op om te bedanken voor dit initiatief.''

Julien
03-04-04, 19:12
Geplaatst door taouanza
Nee moslims steunen geweld of houden elkaar de hand boven het hoofd!
Afkeuren doen ze in geen geval!

:moe:

Waarom deed je dan steeds zo moeilijk als er hier gevraagd werd om een geluid uit de moslimhoek TEGEN terreur?

GiovanniHN
13-02-05, 14:30
Een Imam of Moslim die een aanslag afkeurt wordt door een terrorist bestempeld als ongelovige en wordt ook een doelwit. Probleem dus opgelost? Nee, het maakt geen zak uit.

De enige reden waarom Moslims zich uit moeten spreken is zodat de niet-Moslim niet meer bang is. Dan hebben ze een soort van verzekering dat Abdul de groentenboer geen miltvuur in de appels stopt.

Opvallend was echter wel toen Moslims zich uitspraken tegen de moord op Van Gogh er weer geluiden waren van niet-Moslims dat het niet oprecht was.

Don Vito
13-02-05, 14:32
Ik vind dat als de moslims de "terroristen" in hun eigen gelderen dat het westen dan dat ook doet bij hun eigen terroristen.

Julien
13-02-05, 15:40
Geplaatst door Don Vito
Ik vind dat als de moslims de "terroristen" in hun eigen gelderen dat het westen dan dat ook doet bij hun eigen terroristen.

ik verafschuw idd ook de ETA, IRA, en Vrij Corsica.. zo goed? :)

Don Vito
13-02-05, 15:48
Geplaatst door Julien
ik verafschuw idd ook de ETA, IRA, en Vrij Corsica.. zo goed? :)

De vraag is zijn dat wel de terroristen? Ik denk dat ze mindet terreur hebben gepleegd dan de Spanjaarden en de Franssen, ik heb het over die terroristen. De zogenaamde regeringen van vrije democratieen. ( Britse, Australische, Amerikaanse, Franse, Nederlandse, Spaanse etc etc)

Julien
13-02-05, 16:02
Geplaatst door Don Vito
De vraag is zijn dat wel de terroristen? Ik denk dat ze mindet terreur hebben gepleegd dan de Spanjaarden en de Franssen, ik heb het over die terroristen. De zogenaamde regeringen van vrije democratieen. ( Britse, Australische, Amerikaanse, Franse, Nederlandse, Spaanse etc etc)

terrorisme is het opzettelijk vermoorden van zoveel mogelijk onschuldige mensen buiten oorlogstijd. Wanneer heeft Frankrijk of Spanje dit gedaan dan?

Volgens dedefinitie van terrorisme zijn ETA en Cose Libre wel degelijk terroristen..Frankrijk en Spanje probeert deze terroristen op te sporen, niet onschuldigen te vermoorden.

Don Vito
13-02-05, 16:06
Geplaatst door Julien
terrorisme is het opzettelijk vermoorden van zoveel mogelijk onschuldige mensen buiten oorlogstijd. Wanneer heeft Frankrijk of Spanje dit gedaan dan?

Volgens dedefinitie van terrorisme zijn ETA en Cose Libre wel degelijk terroristen..Frankrijk en Spanje probeert deze terroristen op te sporen, niet onschuldigen te vermoorden.

Frankrijk alleen al heft meerdan 1000000 Algerijnen vermoord. En ze hadden hel wat landen vroeger gekolonialiseerd, Spanje idem.

das ook terreur.

Julien
13-02-05, 16:16
Geplaatst door Don Vito
Frankrijk alleen al heft meerdan 1000000 Algerijnen vermoord. En ze hadden hel wat landen vroeger gekolonialiseerd, Spanje idem.

das ook terreur.

ok mee eens. Maar dan zijn alle landen schuldig aan terrorisme! Want elk land (behalve Luxemburg ofzo) heeft wel eens oorlog gevoerd!!

En Marokko is als land dan ook terroristisch, want ze hebben vroeger Spanje en Zuid-Frankrijk gekolonialiseerd. Daarbij zijn ook honderdduizenden mensen overleden.

Don Vito
13-02-05, 16:31
Geplaatst door Julien
ok mee eens. Maar dan zijn alle landen schuldig aan terrorisme! Want elk land (behalve Luxemburg ofzo) heeft wel eens oorlog gevoerd!!

En Marokko is als land dan ook terroristisch, want ze hebben vroeger Spanje en Zuid-Frankrijk gekolonialiseerd. Daarbij zijn ook honderdduizenden mensen overleden.

De Marokkanen hadden Andalusie opgebouwd en waren niet systematisch aan het moorden geslagen. Het resultaat van Arabische aanwezigheid heeft geleid tot welvaart in die gebeiden. Fransse aanwezigheid heeft geleidt tot oorlog dood en verderf.

En de Franssen voerden geen oorlog, zij waren aan het kolonialiseren.

Julien
13-02-05, 18:03
Geplaatst door Don Vito
De Marokkanen hadden Andalusie opgebouwd en waren niet systematisch aan het moorden geslagen. Het resultaat van Arabische aanwezigheid heeft geleid tot welvaart in die gebeiden. Fransse aanwezigheid heeft geleidt tot oorlog dood en verderf.

En de Franssen voerden geen oorlog, zij waren aan het kolonialiseren.

Dat is niet waar.
De infrastructuur en veel meer goede dingen in Marokko hebben jullie te danken aan ons. En nog steeds is er goed contact tussen Frankrijk en Marokko.

De Algerijnse dekolonisatie was gewoon een oorlog. Frankrijk heeft zich slecht gedragen, maar wat maakt die ene oorlog Frankrijk erger dan Marokko die ook oorlog gevoerd heeft in het verleden? (..en nu nog een beetje met Algerije of West-Sahara).. Dus Marokko is ook terroristisch? Niet hypocriet doen, Don Vito!

En wat betreft de verovering van Andalucia. Natuurlijk was dat een kolonisatie. De Marokkanen hebben gewoon dat gebied tot onderdeel gemaakt van hun Rijk, en de inkomsten gingen naar grote steden als Fez en Marrakech. Er zijn veel mensen omgekomen bij die kolonisatie hoor.

Don Vito
13-02-05, 19:47
Dat is niet waar.
De infrastructuur en veel meer goede dingen in Marokko hebben jullie te danken aan ons. En nog steeds is er goed contact tussen Frankrijk en Marokko.[/B][/QUOTE]

De infrastructuur was bedoeld om hetleger sneller te kunnen verplaatsen zodat de Franssen ergens ander skonden moorden. Als mijn opa nog had geleefd dan had ie je kunnen vertellen wat voor goed de Franssen hebben gebracht. Verhaaltjes over land onteigening, verdrijving en slachtpartijen, hij kan hetweten hij zat er tussen in.


Geplaatst door Julien

De Algerijnse dekolonisatie was gewoon een oorlog. Frankrijk heeft zich slecht gedragen, maar wat maakt die ene oorlog Frankrijk erger dan Marokko die ook oorlog gevoerd heeft in het verleden? (..en nu nog een beetje met Algerije of West-Sahara).. Dus Marokko is ook terroristisch? Niet hypocriet doen, Don Vito!

Dekolonisatie, zegt al genoeg. Elke dode is de schuld van de Franssen. Want de franssen hadden daar niks te zoeken. De Marokkaanse regering zijn zeker terroisten, het ook handig om te weten dat ik falicant tegen de Marokkaanse regering ben.



Geplaatst door Julien

En wat betreft de verovering van Andalucia. Natuurlijk was dat een kolonisatie. De Marokkanen hebben gewoon dat gebied tot onderdeel gemaakt van hun Rijk, en de inkomsten gingen naar grote steden als Fez en Marrakech. Er zijn veel mensen omgekomen bij die kolonisatie hoor.

Andalusie bestond uit souvereine staatjes metelk een eigen hoofdstad. Cordoba en Granada waren groteren machtigerdan Marrakesh, jouw verhaal klopt niet.

De Marokkanen hebben daarbeschaving gebracht, zoek maarop wat zij daar hebben verricht. De Franssen hebben daar en tegen alleen al in Algerij een miljoen mensen vermoord.

knuppeltje
13-02-05, 19:59
Geplaatst door Don Vito
De Marokkanen hadden Andalusie opgebouwd en waren niet systematisch aan het moorden geslagen. Het resultaat van Arabische aanwezigheid heeft geleid tot welvaart in die gebeiden. Fransse aanwezigheid heeft geleidt tot oorlog dood en verderf.

En de Franssen voerden geen oorlog, zij waren aan het kolonialiseren.


Hoe lang hebben die Marrokkanse Berbers Andalus bestuurd denk je Grande, lees eens een beetje geschidenis. In 711 vielen de Arabische legers [oa Berbers onder leiding van Tarik] Spanje binnen en werd Spanje daarna door de Arabische gouverneur van de Magreb bestuurd namens de kalif in Damascus. Na 750 werd Spanje bestuurd door een lid van de afgezette dinasti der Omajaden die naar Spanje was gevlucht en die daar een dinasti stichtte.
Pas in de elfde eeuw viel dat rijk uiteen en stichtten oa de Berbers daar hun rijkjes, maar niet voor heel lang voor ze weer naar huis gingen. Trouwens de christenen hadden al in een stel gebieden hun eigen rijkjes gesticht.

Dat de Marrokkanen Spanje hebben opgebouwd is niet waar, wel hebben ze het mee helpen verroveren volgens mij.


Groetjes.

papol
13-02-05, 20:45
Geplaatst door Don Vito
De infrastructuur was bedoeld om hetleger sneller te kunnen verplaatsen zodat de Franssen ergens ander skonden moorden. Als mijn opa nog had geleefd dan had ie je kunnen vertellen wat voor goed de Franssen hebben gebracht. Verhaaltjes over land onteigening, verdrijving en slachtpartijen, hij kan hetweten hij zat er tussen in.

Dekolonisatie, zegt al genoeg. Elke dode is de schuld van de Franssen. Want de franssen hadden daar niks te zoeken. De Marokkaanse regering zijn zeker terroisten, het ook handig om te weten dat ik falicant tegen de Marokkaanse regering ben.

Andalusie bestond uit souvereine staatjes metelk een eigen hoofdstad. Cordoba en Granada waren groteren machtigerdan Marrakesh, jouw verhaal klopt niet.

De Marokkanen hebben daarbeschaving gebracht, zoek maarop wat zij daar hebben verricht. De Franssen hebben daar en tegen alleen al in Algerij een miljoen mensen vermoord.


Dat is ook niet waar! Een opa van een opa van een opa van een Griekse kennis heeft het allemaal meegemaakt, die kan het weten hoor......

De islam/arabieren hebben als eerste Marokko gekoloniseerd !!!


Na een periode waarin Phoeniciërs en Carthagers zich aan de kust gevestigd hadden (vanaf ca. 800 v. Chr.), werd Noord-Marokko een deel van het Romeinse Rijk als de provincie Mauritania Tingitana. Ten zuiden van de limes konden de Berbers hun traditionele leven handhaven. Na de val van het Romeinse Rijk trokken de Vandalen en de Byzantijnen vanaf 429 n. Chr. Marokko binnen, maar hun invloed beperkte zich eveneens voornamelijk tot de kuststreken. In de 7de eeuw veroverden moslimstrijders van het Arabische schiereiland, onder leiding van Uqba Ibn Nafi en Musa Ibn Nusayr Marokko. De oorspronkelijke Berberbevolking bekeerde zich geleidelijk tot de islam en vanuit Marokko werd de verovering van Spanje ingezet onder Tariq Ibn Ziyad, ‘gouverneur’ van Tanger. De arabisering en de islamisering van de Berbers betekende een belangrijk en blijvend gegeven in de ontwikkeling van het land. Marokko werd een deel van het grote Islamitische Rijk en het nam zelfs tijdelijk een ereplaats in, met Fez als belangrijkste centrum van de Arabische cultuur.





Eeuwenlang vormde het noordelijk kustgebergte een buffer tegen de
opdringende koloniale expansiedrift uit Europa (DeMas, 1991). De steile
rotskust bood slechts op enkele plekken de mogelijkheid tot aanlanding
vanuit zee, en het ruige, bergachtige achterland slootMarokko effectief
af tegen indringers uit het Noorden.We hebben te maken met een historische paradox, waarbij de kust van deMiddellandse Zee, die bij Tanger slechts door een veertien kilometer brede Straat van Gibraltar van Europa wordt gescheiden, eeuwenlang het minst toegankelijke deel van Marokko is geweest. Het venster op het Noorden was gesloten en Marokko stond als het ware met zijn rug naar deMiddellandse Zee gekeerd. Bovendien was het Rifgebied in taalkundig en politiek opzicht een buitenbeentje in Marokko (Obdeijn, 2000).
Ondanks de bijna onafgebroken Arabisering sinds het midden van de zevende eeuw sprak de meerderheid an de bevolking in het Noorden, zeker op het platteland en in het bijzonder de vrouwen, eerder de oorspronkelijke Berbertaal uit de Rif dan het standaard Arabisch; de voertaal bij de overheid, het zakenleven en de media. In historisch opzicht hield de Rif zich afzijdig van het centraal gezag van de Marokkaanse sultans, die het gebied een grote mate van autonomie en belastingvrijdom toestonden, in ruil voor het afschermen van Marokko’s noordkust tegen indringers. Deze afstand tot centraalMarokko werd nog vergroot door een kort, maar afwijkend koloniaal verleden. Van 1912 tot 1956 wasMarokko een protectoraat van Frankrijk, dat het bestuur kreeg over het grootste en potentieel rijkste deel vanMarokko .

Spanje, daarentegen, werd afgescheept met de minder aantrekkelijke restanten zoals deWestelijke Sahara in het Zuiden en het Rifgebied in het Noorden. Aangezien het Spanje in die periode zelf als ontwikkelingsland kon worden beschouwd, heeft dit land weinig bijgedragen tot de infrastructurele ontsluiting en economische ontwikkeling van de Rif .


gr.P

Don Vito
14-02-05, 13:43
Geplaatst door knuppeltje
Hoe lang hebben die Marrokkanse Berbers Andalus bestuurd denk je Grande, lees eens een beetje geschidenis.


Ze werden wel zo bestuurd./ Het ging er om of Andalusie dienden als roofput vor hetthuis land zoals hetgewoonlijk was met weterse kolonies.Nee dat was dus niet zo. Ipv bombardementen werd er gebouwd. Ga maar naar Andalusie en gij zult de invloeden zien.

Vanaf de middeleeuwen was eral angst voor de Islam. Vanafde Middeleuwen wordt de Islam ook gedemoniseerd. Vanaf de middeleeuwen worden de invloeden van de Islam weg gemoffeld en ontkent. Zo ook in de geschiedenis van Andalusie.



Geplaatst door knuppeltje

Dat de Marrokkanen Spanje hebben opgebouwd is niet waar, wel hebben ze het mee helpen verroveren volgens mij.


Groetjes.

Vanaf de middeleeuwen was eral angst voor de Islam. Vanafde Middeleuwen wordt de Islam ook gedemoniseerd. Vanaf de middeleeuwen worden de invloeden van de Islam weg gemoffeld en ontkent. Zo ook in de geschiedenis van Andalusie.


ik zal voor de gein ff wat posten overIslamitische invloeden.

Joepie
14-02-05, 13:47
Ze noemen het afmaken van ongelovigen gewoon geen terrorisme?

Don Vito
14-02-05, 13:49
Geplaatst door Joepie
Ze noemen het afmaken van ongelovigen gewoon geen terrorisme?


en het aanvallen van irak omwille de olie? is dar terrorisme?

Julien
14-02-05, 15:22
Geplaatst door Don Vito
Dat is niet waar.
De infrastructuur en veel meer goede dingen in Marokko hebben jullie te danken aan ons. En nog steeds is er goed contact tussen Frankrijk en Marokko
De infrastructuur was bedoeld om hetleger sneller te kunnen verplaatsen zodat de Franssen ergens ander skonden moorden. Als mijn opa nog had geleefd dan had ie je kunnen vertellen wat voor goed de Franssen hebben gebracht. Verhaaltjes over land onteigening, verdrijving en slachtpartijen, hij kan hetweten hij zat er tussen in.
Dekolonisatie, zegt al genoeg. Elke dode is de schuld van de Franssen. Want de franssen hadden daar niks te zoeken. De Marokkaanse regering zijn zeker terroisten, het ook handig om te weten dat ik falicant tegen de Marokkaanse regering ben.

Andalusie bestond uit souvereine staatjes metelk een eigen hoofdstad. Cordoba en Granada waren groteren machtigerdan Marrakesh, jouw verhaal klopt niet.

De Marokkanen hebben daarbeschaving gebracht, zoek maarop wat zij daar hebben verricht. De Franssen hebben daar en tegen alleen al in Algerij een miljoen mensen vermoord.

de Andaluciers waren maar al te blij toen Filips hen bevrijdde van hun islamitische onderdrukkers. Je hebt, net als veel andere moslims, een geromantiseerd beeld over het grote Moorse Rijk. Voor de christenen betekende het in de praktijk wel degelijk dat ze 2e rangsburgers waren.
De Moren hebben Spanje gewoon gekoloniseerd, daar is geen discussie over mogelijk. Het is precies hetzelfde als wat Frankrijk later met Algerije en Marokko heeft gedaan.

Daarnaast was Frankrijk helemaal geen argressieve kolonisator. Er was juist een hele goede band tussen de Fransen en de Marokkaanse/ Algerijnse elite. De dekolonisatie van Algerije is een ander verhaal.. maar daar heeft Frankrijk ook haar excuses voor aangeboden.
En vergeet niet dat Algerijnen zich ook schuldig hebben gemaakt aan terrorisme door bomaanslagen te plegen in Parijs!

Don Vito
14-02-05, 15:25
vreemd...nou eigenlijk wat toepasselijk

je bekritiseerd de Moslims en relativeerd de Fransse misdaden. Een miljoen doden alleen in Algerije, niet agresief? Weet jij het beter dan mijn Opa en mijn overgrootoom die het ten lijve hebben mee gemaakt? "Nou ik niet, maar Le Monde en TV 5 wel" tuurlijk jongen.

De invloed van de moslims in Europa is door de eeuwenheen weg gemoffeld en vertekend weer gegeven. Tuurlijk schrijven Spaanse geschidnis boeken dat men blij was met Felipe. Die boeken gaan heben ook niet geschreven dat ze Indianen hebben uitgemoord in Latijns Amerika? Nee, die schrijven dat ze beschaving hebben gebracht. Zo gaat dat altijd. Ik heb niks geleerd over de gruweldaden van de Hollanders in Indonesie par example.

De goede banden tusen Frankrijk en MArokko zijn politiek, meerniet.

r

Julien
14-02-05, 15:28
Geplaatst door Don Vito
vreemd...noueigenlijk wat toepasselijk

je bekritiseerd de Moslims en relativeerd de Fransse misdaden. Een miljoen doden, niet agresief? Weetjij hetbeter dan mijn Opa en mijn overgrootoom die hetten lijve hebben mee gemaakt? Of oh nee, TV5...heel betrouwbaar.

nee ik vind die 2 zaken dus VERGELIJKBAAR. en ik bagetaliseer niks als Frankrijk onschuldige mensen heeft vermoord.. maar jij doet net alsof Frankrijk zich als Nazi-Duitsland heeft gedragen in Marokko, en dat is een leugen.

Don Vito
14-02-05, 15:35
Geplaatst door Julien
nee ik vind die 2 zaken dus VERGELIJKBAAR. en ik bagetaliseer niks als Frankrijk onschuldige mensen heeft vermoord.. maar jij doet net alsof Frankrijk zich als Nazi-Duitsland heeft gedragen in Marokko, en dat is een leugen.

In heel haar kolonies zouden de slachtoffers ten gevolge van de kolonisatie( en dus direct en indirect de schuld van de Franssen in de miljoenen loopt), ziet erwel nazi duitsland achtig uit.

Julien
14-02-05, 15:49
Geplaatst door Don Vito
In heel haar kolonies zouden de slachtoffers ten gevolge van de kolonisatie( en dus direct en indirect de schuld van de Franssen in de miljoenen loopt), ziet erwel nazi duitsland achtig uit.

of die miljoenen slachtoffers direct de schuld zijn van Frankrijk betwijfel ik. Maar goed, ik snap eigenlijk niet wat je zeurt. Ongeveer elk land op deze planeet heeft zich in de loop der tijd schuldig gemaakt aan oorlogen en slachtoffers..daar is Frankrijk geen uitzondering op. Het begon al met de grote rijken van Egypte en Mesopotamië en het gaat nu door met het USA-rijk en ruziënde landen in Afrika.
Zijn al die 190 landen terroristisch? Misschien wel.. maar zeur nu niet alleen over Frankrijk.

p.s. ik kijk soms wel eens M2 (omdat ze daar soms ook Frans praten) en in historische reportages klinkt helemaal geen haat over Frankrijk, in tegendeel zelfs. En als Frankrijk zich echt nazi-achtig had gedragen, dan zou men echt wel anders praten op M2 denk ik zo!

Don Vito
14-02-05, 15:53
Geplaatst door Julien
of die miljoenen slachtoffers direct de schuld zijn van Frankrijk betwijfel ik.

Alles wateen gevolg is van de kolonisatie is de schuld van de Franssen.

]
Geplaatst door Julien

Maar goed, ik snap eigenlijk niet wat je zeurt. Ongeveer elk land op deze planeet heeft zich in de loop der tijd schuldig gemaakt aan oorlogen en slachtoffers..daar is Frankrijk geen uitzondering op. Het begon al met de grote rijken van Egypte en Mesopotamië en het gaat nu door met het USA-rijk en ruziënde landen in Afrika.
Zijn al die 190 landen terroristisch? Misschien wel.. maar zeur nu niet alleen over Frankrijk.

Dat klopt, maar ik vind het alleen eng als mensen uit chauvinisme dingen niet willen zien.


Geplaatst door Julien

p.s. ik kijk soms wel eens M2 (omdat ze daar soms ook Frans praten) en in historische reportages klinkt helemaal geen haat over Frankrijk, in tegendeel zelfs. En als Frankrijk zich echt nazi-achtig had gedragen, dan zou men echt wel anders praten op M2 denk ik zo!

heb je zo op 2M wel eens horen spreken over de misdaden van Hassan2?