PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL vraagt steun autochtonen voor moslimdemocratische partij



Marsipulami
02-04-04, 17:36
Artikel: Interview met Dyab Abou Jahjah...

..."Geen enkele partij vertolkt de visie van moslimdemocraten"

Dooor Christophe Callewaert op woensdag, 31 maart 2004 om 4:58 PM
[email protected]

ANTWERPEN -- Dyab Abou Jahjah verdween een tijdje uit beeld en concentreerde zich de afgelopen maanden op de uitbouw van de Arabisch-Europese Liga in Frankrijk. Met de verkiezingen in aantocht wil hij zich opnieuw wat meer bezig houden met de Vlaamse politiek. Voor de MDP zijn de verkiezingen van 13 juni een eerste aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2006. Dan wil de MDP één of meerdere zetels halen in Antwerpen.

Denkt u echt dat er nood is aan een Moslim Democratische Partij?

“Veel mensen voelen zich moslimdemocratisch. Maar er is geen enkele partij die hun visie vertolkt. Hier en daar vinden ze wel een punt terug, maar de volledige analyse ontbreekt.”

Het programma van de MDP ziet er verrassend gematigd uit.


“We zijn niet van plan om onze kritiek op het beleid weg te stoppen. Het programma is redelijk, maar wel duidelijk. Lees onze standpunten over Palestina er maar op na. Ik vind die ook redelijk, maar velen zullen het niet met mij eens zijn.”

Ik bedoel dat ik heel weinig fundamentalistische of extremistische standpunten heb teruggevonden.


“Die kan je ook niet terugvinden. Het extremistische imago dat aan ons kleeft dient enkel om ons te criminaliseren. Dat is ook te verwachten. Wij zijn een strijdbeweging en dat blijft ook het belangrijkste aspect van AEL.”

Moeten we de MDP dan als een verbreding zien? Zullen jullie nu een breder publiek dan de jongeren uit Borgerhout beslaan

“Met Resist hebben we zeker niet alleen de jongeren bereikt. Het is wel zo dat de MDP nu ook veel mensen van Turkse afkomst zal aanspreken.”

U zal het dan wel moeten doen zonder de massale media-aandacht van vorig jaar.


“Dat was niet gezond. De situatie is genormaliseerd. Nu kunnen we serener werken. Het is ook altijd beter om onderschat te worden dan dat ze je overschatten.”

Wat zijn de objectieven?


“We weten waar we op langere termijn willen uitkomen. In 2006 halen we zetels in de Antwerpse gemeenteraad. Nu willen we een sterke prestatie neerzetten: op korte tijd ons programma bekend maken en onze achterban consolideren.”

U spiegelt de MDP aan de christendemocratische beweging, maar u zal nooit de zelfde impact kunnen hebben want uw doelpubliek is uiteindelijk zeer beperkt in België.

“Ik ben er van overtuigd dat de MDP ook een deel van de autochtone bevolking zal aanspreken. De oplossing die wij voorstellen zijn voor de ganse maatschappij relevant.”

Maar zelfs als alle moslims op u stemmen, komt u nog niet boven de kiesdrempel uit.

“Op termijn zal dat veranderen. Zeker in steden verandert de demografische samenstelling heel snel. Op gemeentelijk vlak liggen er voor ons dus veel kansen. Op middellange termijn gok ik op 3 à 4 procent. Om boven de kiesdrempel te geraken, kunnen we dan eventueel een kartel sluiten. Op iets langere termijn van pakweg 10 jaar zie ik ons zelfs op eigen krachten boven de 5 % uitkomen.”

www.indymedia.be