PDA

Bekijk Volledige Versie : Sheik Yassin had een matigende invloed op het bloedvergieten (Katholiek Nieuwsblad)



Marsipulami
02-04-04, 23:41
'Yassin had een matigende invloed'

Hamasleider Yassin werd vorige week gedood door het Israëlische leger. De moslim Abdullah Haselhoef bepleit een neutrale houding van de Nederlandse overheid nu een verdere radicalisering van de Hamas valt te vrezen.

Abdullah Haselhoef

"Ik zal om de dood van Sjeik Yassin niet treuren en heb moeite om een gevoel van vreugde te onderdrukken", sprak Tweede-Kamerlid Wilders (VVD). Ik heb slecht nieuws voor deze onverschrokken blonde Don Quichot uit Limburg. Want Sjeik Yassin treurt niet om zijn eigen dood. Sjeik Yassin is juist blij dat hij gestorven is als een verzetsheld. Hij is blij dat de bezetters van zijn land, de onderdrukkers van zijn volk, hun ware wrede aard en gezicht hebben laten zien, door een blinde, dove, verlamde, gehandicapte oude man in een rolstoel te vermoorden toen hij de moskee uitkwam.

Martelaar
De grootste eer en geschenk aan Sjeik Yassin, gegeven door Sharon c.s., was te sterven als een martelaar. Zijn grootste wens en dat van alle Palestijnse martelaren is niet het paradijs maar is - volgens religieuze tradities - om opnieuw tot leven gewekt te worden en te mogen strijden tegen de onderdrukking van hun volk door de Israëlische bezettingsmacht en hierbij opnieuw dood te mogen gaan in deze strijd.

Volgens Sjeik Yassin waren er binnen de bezette gebieden geen onschuldige Israëlische burgers. De Israëlische burgers waren immers naar Palestina gekomen om samen met de Israëlische militairen het land te koloniseren. Door de samenwerking met de militairen en het stelen en bezet houden van land, is elk burgerdoel ook een militair doel geworden.


Foto: AP

Yassin heeft altijd verboden om militaire acties tegen Israëliërs buiten Israel te ondernemen.

Moslim onwaardig
Ik ben het nooit eens geweest met de standpunten van Yassin hierover. In de koran staat hier immers heel duidelijk over geschreven dat een moslim rechtvaardig dient te zijn. Ook al is de vijand dat niet. Het opblazen van bussen, treinen en vliegtuigen met daarin burgers, vrouwen en kinderen, ouden van dagen is een moslim onwaardig. Ik heb mij daarom altijd geweerd tegen dit soort aanslagen. Door diverse gezaghebbende islamitische geleerden in binnen- en buitenland worden dit soort aanslagen dan ook volledig afgekeurd.

"En laat de haat van een volk dat jullie weert van de Gewijde Moskee jullie er niet toebrengen overtredingen te begaan, maar ondersteunt elkaar bij het goede en Taqwa (godsvrucht). En ondersteunt elkaar niet bij zonde en agressie." Koran, al-Ma'ídah(5).

Matigende invloed
De nieuwe razernij binnen en buiten de Hamas zou kunnen betekenen dat ondanks bovengenoemde afwijkende mening over aanslagen op burgerdoelen, de enigszins matigende invloed die Sjeik Yassin op deze organisatie had volledig komt te vervallen. Zo heeft Sjeik Yassin het altijd verboden om militaire acties tegen Israëliërs buiten Israel te ondernemen. Ook was hij een tegenstander van het inzetten van kinderen en vrouwen bij de gewapende strijd.

Een nog verdere radicalisering van de Hamas valt echter nu te vrezen. Het verleggen van militaire acties naar Israëlische en/of Amerikaanse bedrijven in het buitenland kan niet worden uitgesloten. Vooral nu de Amerikaanse regering weigert deze moordpartij te veroordelen.

Internationaal Gerechtshof
Mijn advies aan de Nederlandse regering, voor de veiligheid van ons volk luidt dan ook dat wij ons internationaal zoveel mogelijk neutraal dienen op te stellen. Immers: 'Waar twee kijven, hebben twee schuld' stelt een oud Nederlands gezegde.



Het opblazen van bussen met daarin burgers, vrouwen en kinderen is een moslim onwaardig


Als partijen hun zaak zouden willen voorleggen aan het Internationaal Gerechtshof in Den Haag dan is er kans op werkelijke oprechte vrede. Maar de VS en Israël weigeren dit gerechtshof te erkennen en vinden dat zij bevoegd zijn om gelijktijdig aanklager, rechter en beul te mogen zijn voor anderen en dat niemand anders het recht heeft om de rechtmatigheid van hun handelen in twijfel te trekken.

Daarom nogmaals een dringend advies aan onze regering om alle economische en politieke steun aan deze landen, die zich voortdurend schuldig maken aan oorlogsmisdaden, in te trekken en zich terug te trekken uit de huidige oorlogsgebieden tenzij deze landen bereid zijn om hun zaak aan het Internationale Gerechtshof voor te leggen.

Abdullah Haselhoef is publicist te Krabbendijke