PDA

Bekijk Volledige Versie : Een miljoen moorden in Rwanda, "slaven" zijn voor het westen niet belangrijk



Joesoef
04-04-04, 17:58
Healing the scars of genocide in Rwanda

It is 10 years since the 1994 armed conflict and genocide in Rwanda in which more than a million people lost their lives, but the scars of 1994 remain fresh.

An International Criminal Tribunal for Rwanda has been established in Tanzania to try those suspected of leading the genocide, but the Rwandese government has repeatedly opposed its operation and hindered its progress, already bogged down by managerial and logistical problems in spite of the significant resources allocated.

Less than 10 per cent of individuals detained as genocide suspects have been tried in the country's ordinary jurisdictions. Court proceedings continue to reflect the hostile socio-political environment existing outside the courtroom. There is little public confidence in a criminal justice system in which the impartiality and independence of the judiciary are open to question and arbitrary arrests and unlawful detentions continue.

Community-based "gacaca" courts, set up throughout Rwanda to establish the truth about the genocide and speed up the process of trying the many thousands accused of involvement, have, so far, failed to bring anyone to trial.

The gacaca courts are accused of being biased against those who acted on behalf of the former government and not trying others who committed serious human rights violations in support of the current government. Many witnesses are afraid to testify fearing reprisal by their neighbours.

The task is not becoming easier: the provisional release of detainees who confessed to participation in the 1994 crimes has led to the incrimination of another 250,000 individuals. Eighty thousand people are being held in prisons so overcrowded that preventable disease and malnutrition have led to a reported 11,000 deaths since 1994.

One female detainee, aged 72, in what was formerly the women's prison in Byumba, told AI in March 2003: "I was 63 years old in 1995 when I was arrested, accused of participating in the genocide…There were no charges against me, and the other prisoners in Byumba also found me innocent. I thought gacaca would resolve everything. The police who arrested me whipped me heavily, and left me permanently incapacitated."

The women who survived the genocide did not escape unscathed - in addition to suffering trauma, some organizations report that as many as 75 per cent of genocide widows are infected with HIV as a result of rape. Many of these women are left destitute and, when they eventually succumb to their illnesses, leave behind orphan children.

And the violence against women continues. In the hillsides of Rwanda, young men with minimal training are given uniforms and guns and sent to patrol the communities. These "Local Defence Forces" are accused of raping women in many of the local communities they are supposed to serve. The accused are rarely prosecuted. In the few instances in which they are tried, convicted, and imprisoned, they are invariably released in a few days. They act with near total impunity.

Despite international praise being heaped on Rwanda for its progress, an atmosphere of intimidation and repression pervades Rwandese society. Journalists cannot work freely, and some report frequent death threats. Political life and civil society in Rwanda are severely restricted. There are no independent political parties, trade unions or human rights organizations that operate uncompromised. Associations are either shut down (if they prove intransigent), co-opted or infiltrated. Government officials and security forces make false accusations against alleged political opponents, who are quickly arrested and imprisoned, but rarely brought to trial.

Under such conditions, the ghosts of the genocide and war cannot be laid to rest. Rwanda can only truly heal if those responsible for genocide and crimes against humanity are brought to justice in a fair and open manner, and the rights of all its people are recognized and protected.

onderstaande tekst is geen vertaling, helaas is het bovenstaande stuk alleen in het Engels beschikbaar


Rwanda is een van de vele Afrikaanse staten met grote etnische conflicten. De macht van de door de Belgische kolonisator bevoordeelde Tutsi-minderheid werd in 1959 (Hutu-opstand) en definitief in 1962 (onafhankelijkheid) gebroken. In de daarop volgende decennia werden honderdduizenden Tutsi’s gedood of gedwongen het land te ontvluchten. Hun partij, de RPF, begon in 1990 een guerrillaoorlog. De verdachte dood van Hutu-president Habyarimana en ambtgenoot Ntaryamira van Burundi (1994, vliegtuigongeluk), was het startsein voor een door de Hutu-autoriteiten strak geregisseerde massaslachting onder Tutsi’s. Naar schatting meer dan een half miljoen van hen vond de dood. De RPF won echter de burgeroorlog, en meer dan twee miljoen Hutu’s vluchtten de grens over met Congo, waarmee ook dit land strijdtoneel werd voor de twee bevolkingsgroepen

Joesoef
04-04-04, 17:59
Zat daar nu maar olie in de grond dan had dat een hoop mensen levens gescheeld.

Simon
04-04-04, 18:05
Geplaatst door Joesoef
Zat daar nu maar olie in de grond dan had dat een hoop mensen levens gescheeld.

Hoewel ik een Iraakse vrouw naar aanleiding van de laatste oorlog ook wel de olie heb horen vervloeken. Volgens haar was het juist aanleiding voor al haar ellende. Maar het is waar dat er weinig aandacht voor is in de media en in de politiek. Ik geef toe dat ik er ook weinig over lees hoewel ik er best artikelen over tegenkom. Gisteren zag ik er wel een uitgebreide documentaire over op CNN.

Cameliaatje
04-04-04, 18:24
Geplaatst door Joesoef
Zat daar nu maar olie in de grond dan had dat een hoop mensen levens gescheeld.

Het westen is inderdaad niet tussen gekomen toen ze mekaar aan het uitmoorden waren.
Had het westen dan wèl moeten tussenkomen?

Misschien zouden ze in Irak ook beter gewoon hun biezen pakken. Binnen 10 jaar kunnen de irakezen dan hun eigen genocide herdenken en de schuld op het westen afschuiven.

Alles went!

Mark
04-04-04, 18:40
Hmmmm een miljoen Afrikanen hakken elkaar in stukken.... als het westen ingrijpt zijn ze bezetters en als ze niet ingrijpen dan zijn ze blijkbaar schuldig omdat ze niks doen.

Een echte situatie waar het westen hoe dan ook schuldig zal zijn.

prikkerd
04-04-04, 19:46
ik wil nu Julien zien reageren met zijn "wij-westerlingen-mentaliteit"


p.s Franse Elftal groot door Afrikanen
Zidane
Vieira
Henry
enz enz

Julien
04-04-04, 20:39
Geplaatst door prikkerd
ik wil nu Julien zien reageren met zijn "wij-westerlingen-mentaliteit"


p.s Franse Elftal groot door Afrikanen
Zidane
Vieira
Henry
enz enz

-Zidane is half Frans, half Algerijns (Algerie is meer Mediterraans dus dichter bij France dan Afrika)
-Vieira heeft origine in Senegal, maar dat is ook Francophonie
-Henry is 100% Frans, namelijk afkomstig uit Martinique, een Franse provincie in de Antillen (is net zo goed France als Bretagne)

;)

Julien
04-04-04, 20:44
Daarnaast prikkerd, misschien vind je me chauvinistisch maar ik ben gewoon trots op Europa, op haar cultuur en op dat wat zij bereikt heeft in de wereld. Net zo goed dat Marokkanen als Vgeld trots zijn op Marokko, maar als je als Europeaan zegt dat de Europese cultuur groots en 'superieur' is, dan is dat opeens vies.

Ik ontken niet dat het Westen soms selectief is, maareh wie niet?

Waarom trekken jullie Moslims je steeds het leed aan van de Palestijnen, en niet het leed van de Tibetanen of de Koerden? Dat noem ik pas selectieve verontwaardiging!

Trouwens, France was tegen de Irak-oorlog en heeft weer wel ingegrepen in Ruanda (met Belgie), in Cote d'Ivoire, in Haiti.. itt landen als Engeland en Nederland.

barfly
04-04-04, 20:47
Niet zo heel lang geleden was er in Netwerk een onderwerp over Rwanda, een Canadees was aan het woord. In de tijd van en voor de genocide was deze man bevelhebber over de Rwanda missie en hij wist te vertellen dat er troepen werden terug getrokken omdat er in Kosovo mensen nodig waren.

De backbone van de achtergebleven troepenmacht waren Belgen die zich nadat er circa 10 werden vermoordt ook terug trokken waarna de Rwandezen hun kans schoon zagen om aan het moorden te slaan.

Deze Canadese meneer was vol haat over deze Belgische beslissing en de beslissing van de VN in het bijzonder en kon er niet mee leven. Drugs en alcohol waren zijn medicijn geworden.

Ik vond het zeer aangrijpend om zo'n drama te zien.

jaja
04-04-04, 20:54
Geplaatst door barfly
Niet zo heel lang geleden was er in Netwerk een onderwerp over Rwanda, een Canadees was aan het woord. In de tijd van en voor de genocide was deze man bevelhebber over de Rwanda missie en hij wist te vertellen dat er troepen werden terug getrokken omdat er in Kosovo mensen nodig waren.

De backbone van de achtergebleven troepenmacht waren Belgen die zich nadat er circa 10 werden vermoordt ook terug trokken waarna de Rwandezen hun kans schoon zagen om aan het moorden te slaan.

Deze Canadese meneer was vol haat over deze Belgische beslissing en de beslissing van de VN in het bijzonder en kon er niet mee leven. Drugs en alcohol waren zijn medicijn geworden.

Ik vond het zeer aangrijpend om zo'n drama te zien. Dat was de canadeze generaal van de vredesmacht, die in het land was VOOR dat de massamoord begon, maar door de VN opdracht had gekregen niet te interveniëren. De man is zo gefrustreerd en aangedaan door wat hij heeft gezien dat hij al een paar zelfmoordpogingen achter de rug heeft.

zie ook: Romeo Dallaire, Shake hands with the devil

barfly
04-04-04, 20:57
Geplaatst door jaja
Dat was de canadeze generaal van de vredesmacht, die in het land was VOOR dat de massamoord begon, maar door de VN opdracht had gekregen niet te interveniëren. De man is zo gefrustreerd en aangedaan door wat hij heeft gezien dat hij al een paar zelfmoordpogingen achter de rug heeft.

zie ook: Romeo Dallaire, Shake hands with the devil

Idd. Er is hier trouwens al eens een topic over geweest.

Arvid
04-04-04, 21:05
Alsof Arabische landen een flikker doen aan dit soort genocides in Rwanda, Uganda en weet ik waar :mad:

taouanza
04-04-04, 21:08
Geplaatst door Arvid
Alsof Arabische landen een flikker doen aan dit soort genocides in Rwanda, Uganda en weet ik waar :mad:

Tja maar die zijn toch juist een voorbeeld voor hoe het NIET moet?

barfly
04-04-04, 21:11
Geplaatst door taouanza
Tja maar die zijn toch juist een voorbeeld voor hoe het NIET moet?

Zou d'r iemand moeten ingrijpen vind je?

taouanza
04-04-04, 21:17
Geplaatst door barfly
Zou d'r iemand moeten ingrijpen vind je?

hoe bedoel je?

jaja
04-04-04, 21:19
Geplaatst door barfly
Zou d'r iemand moeten ingrijpen vind je? nee. Hier geldt de belangrijkste regel van de VN .. dat het buitenland zich niet met interne zaken mag bemoeien .. anders had men bijvoorbeeld ook iemand als Sadam moeten verdrijven door een interventie ...:)

PS: even heel cynisch ... men greep militair in in Ruanda ... om de regering van de massamoordenaars te beschermen tegen de rebellen uit Uganda ..!!!!

Arvid
04-04-04, 21:21
Geplaatst door taouanza
Tja maar die zijn toch juist een voorbeeld voor hoe het NIET moet?

Blij dat je dat ook inziet. Je bent ook vast op de hoogte van het feit dat de Arabische landen ook eeuwenlang die landen geplunderd hebben en grootschalig aan slavernij hebben gedaan.

In tegenstelling tot de Arabische wereld doet het Westen tenminste nog IETS aan de armoede daar.

taouanza
04-04-04, 21:27
Geplaatst door Arvid
Blij dat je dat ook inziet. Je bent ook vast op de hoogte van het feit dat de Arabische landen ook eeuwenlang die landen geplunderd hebben en grootschalig aan slavernij hebben gedaan.



Je moet beter leren lezen ipv dingen invullen.:moe:




In tegenstelling tot de Arabische wereld doet het Westen tenminste nog IETS aan de armoede daar.

Ja de juiste mensen aan de macht houden.:moe:

barfly
04-04-04, 21:28
Geplaatst door jaja
nee. Hier geldt de belangrijkste regel van de VN .. dat het buitenland zich niet met interne zaken mag bemoeien .. anders had men bijvoorbeeld ook iemand als Sadam moeten verdrijven door een interventie ...:)

PS: even heel cynisch ... men greep militair in in Ruanda ... om de regering van de massamoordenaars te beschermen tegen de rebellen uit Uganda ..!!!!

Tja feitelijk komt dit soort falen neer op de manco van de bureaucratie. :)

Arvid
04-04-04, 21:32
Geplaatst door taouanza


Ja de juiste mensen aan de macht houden.:moe:

Ja hoor. Ooit gehoord van voedselhulp en onderwijs?
Alsof de Arabische landen niet de juiste mensen aan de macht houdt.
Doe maar niet zo hypocriet!

[taouanza mode/]:moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe: :moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe:[\taouanza mode]

taouanza
04-04-04, 21:35
Geplaatst door Arvid
Ja hoor. Ooit gehoord van voedselhulp en onderwijs?
Alsof de Arabische landen niet de juiste mensen aan de macht houdt.
Doe maar niet zo hypocriet!

[taouanza mode/]:moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe: :moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe::moe:[\taouanza mode]

Welke arabische landen houden de juiste mensen aan de macht?

000NobelPrizes
04-04-04, 21:38
Geplaatst door taouanza
Je moet beter leren lezen ipv dingen invullen.:moe:



Het invullen is in dit geval aanvullen. Het was wat zinnige extra info, die alleen niet in jouw straatje uitkwam. Tis wel de essentie van een discussie, die info exchange.

taouanza
04-04-04, 21:45
Geplaatst door 000NobelPrizes
Het invullen is in dit geval aanvullen. Het was wat zinnige extra info, die alleen niet in jouw straatje uitkwam. Tis wel de essentie van een discussie, die info exchange.

En jij weet vast beter dan mij wat in mij straatje past.:rolleyes:

Arvid
04-04-04, 21:45
Geplaatst door taouanza
Welke arabische landen houden de juiste mensen aan de macht?

ONGELOOFLIJK NAIEF ben jij!!

maakt niet uit, je kunt niet alles weten. Tijd om jou iets bij te leren (niet dat ik de volledige waarheid in pacht heb uiteraard).

Iedereen zit te zeiken over het Westen van de slavernij en de plunderingen. Onmenselijk natuurlijk maar NIEMAND hoor je een woord reppen over de evenslechte praktijken van hun continentale buren, de Arabische landen. Die deden vrolijk mee vroeger aan slavernij en massale plunderingen. Sterker nog, zelfs hedendaags dienen negers van beneden de Sahara in Saoudi-Arabie/VAE/Qatar etc etc als moderne slaven zonder enkel recht. Geen haan die er naar kraait als je zo'n huisslaaf ff koudmaakt als je hem/haar niet meer nodig hebt. De leiders van zowat alle Arabische landen bezoeken wel eens hun collega-dictators in het Zuiden.

Het is dieptriest. Je kunt je afvragen of het gewone Arabische volk dit wel weet, gezien de staatsgecontroleerde propaganda tv die ze te zien krijgen. Het gaat 24 uur per dag over Israel dit Israel dat, geen woord over Rwanda/Uganda/Zimbabwe, en als dat wel zo is wordt Israel en Amerika vrolijk de schuld gegeven. Mooi he?

Joesoef
04-04-04, 21:46
Geplaatst door Cameliaatje
Het westen is inderdaad niet tussen gekomen toen ze mekaar aan het uitmoorden waren.
Had het westen dan wèl moeten tussenkomen?



Vond vanmiddag toevallig een oude band met een engelse docu die de belg eens had uitgezonden. Ging over de belgische troepen die daar zaten en de diepe ellende waarin ze terrecht kwamen nadat de Amerikanen waren vertrokken.

Zowel Afghanistan als Irak waren een aanval waard volgens de Amerikanen om op die manier de democratie aldaar te herstellen en de mensen te redden van moord en onderdrukking.

Een vredesmacht had een hoop leed en mensenlevens kunnen voorkomen. Of was dat niet nodig omdat er geen olie op het spel staat?

taouanza
04-04-04, 21:51
Geplaatst door Arvid
ONGELOOFLIJK NAIEF ben jij!!

maakt niet uit, je kunt niet alles weten. Tijd om jou iets bij te leren (niet dat ik de volledige waarheid in pacht heb uiteraard).

Iedereen zit te zeiken over het Westen van de slavernij en de plunderingen. Onmenselijk natuurlijk maar NIEMAND hoor je een woord reppen over de evenslechte praktijken van hun continentale buren, de Arabische landen. Die deden vrolijk mee vroeger aan slavernij en massale plunderingen. Sterker nog, zelfs hedendaags dienen negers van beneden de Sahara in Saoudi-Arabie/VAE/Qatar etc etc als moderne slaven zonder enkel recht. Geen haan die er naar kraait als je zo'n huisslaaf ff koudmaakt als je hem/haar niet meer nodig hebt. De leiders van zowat alle Arabische landen bezoeken wel eens hun collega-dictators in het Zuiden.

Het is dieptriest. Je kunt je afvragen of het gewone Arabische volk dit wel weet, gezien de staatsgecontroleerde propaganda tv die ze te zien krijgen. Het gaat 24 uur per dag over Israel dit Israel dat, geen woord over Rwanda/Uganda/Zimbabwe, en als dat wel zo is wordt Israel en Amerika vrolijk de schuld gegeven. Mooi he?

Zoals ik al eerder zei je moet beter lezen ipv dingen in te vullen.
Maar ik weet nog steeds niet welke dictators Arabieren aan de macht hebben geholpen?

jaja
04-04-04, 21:57
Geplaatst door Joesoef
Vond vanmiddag toevallig een oude band met een engelse docu die de belg eens had uitgezonden. Ging over de belgische troepen die daar zaten en de diepe ellende waarin ze terrecht kwamen nadat de Amerikanen waren vertrokken.

Zowel Afghanistan als Irak waren een aanval waard volgens de Amerikanen om op die manier de democratie aldaar te herstellen en de mensen te redden van moord en onderdrukking.

Een vredesmacht had een hoop leed en mensenlevens kunnen voorkomen. Of was dat niet nodig omdat er geen olie op het spel staat? je gooit Somalië en Ruanda door elkaar ..in Ruanda zijn geen amerikaanse vredestroepen geweest (waarvoor clinton later zijn verontschuldigingen aanbood).

De problemen van de Belgen in Ruanda zijn duidelijk terug te voeren op de VN - niet de VS. (Overigens op dat moment was juist Frankrijk het grote probleemland ... hadden grote belangen in de regio....)

Wat betreft democratie brengen in andere landen ... niemand heeft enige illusie dat dat de enige, of zelfs maar de hoofdreden, is voor het ingrijpen ... het is een onderdeel van een lange lijst die tot een ingrijpen kan voeren, en als de lijst die tegen ingrijpen zijn korter is en minder gewicht in de schaal legt, dan volgt er soms een ingrijpen - waarbij deze motivatie het natuurlijk beter doet dan andere ... Daarmee is niet bewezen dat het niet OOK een reden is .. en gegeven het feit dat men er een hele ideologie om heeft gebouwd .. dat geeft aan dat men (de ideologen) het wel een belangrijke reden vindt ...

Arvid
04-04-04, 21:58
Geplaatst door Joesoef

Een vredesmacht had een hoop leed en mensenlevens kunnen voorkomen. Of was dat niet nodig omdat er geen olie op het spel staat?

Afrika heeft veel andere grondstoffen. Een Arabische vredesmacht was ook in geen velden of wegen te bekennen!

Pas de topictitel maar aan Joesoef.

Dit is beter: Een miljoen moorden in Rwanda, "slaven" zijn voor de gehele wereld niet belangrijk.

Benadert de werkelijkheid stukken beter.

Arvid
04-04-04, 21:59
Geplaatst door taouanza

Maar ik weet nog steeds niet welke dictators Arabieren aan de macht hebben geholpen?

Ik ook niet? Ik snap die vraag niet zo.

Maarre...ik in bed tv kijken, zometeen op BBC panorama over Rwanda!
Laterzzzz

Joesoef
04-04-04, 22:01
Geplaatst door Arvid
Afrika heeft veel andere grondstoffen. Een Arabische vredesmacht was ook in geen velden of wegen te bekennen!

Pas de topictitel maar aan Joesoef.

Dit is beter: Een miljoen moorden in Rwanda, "slaven" zijn voor de gehele wereld niet belangrijk.

Benadert de werkelijkheid stukken beter.

Zit niet zo te zeiken. Ooit een Arabisch land horen beweren dat ze een oorkog hebben gestart om mensen te redden? Laat even weten als dat zo is.

De Amerikanen zijn wel oorlogen gestart om mensen vrede en verlichting te brengen, alleen deze mensen wonen toevallig boven wat olie.

taouanza
04-04-04, 22:04
Geplaatst door Joesoef
Zit niet zo te zeiken. Ooit een Arabisch land horen beweren dat ze een oorkog hebben gestart om mensen te redden? Laat even weten als dat zo is.

De Amerikanen zijn wel oorlogen gestart om mensen vrede en verlichting te brengen, alleen deze mensen wonen toevallig boven wat olie.

Heel toevalllig allemaal.:hihi:

Al Sawt
05-04-04, 00:24
Geplaatst door Julien
Daarnaast prikkerd, misschien vind je me chauvinistisch maar ik ben gewoon trots op Europa, op haar cultuur en op dat wat zij bereikt heeft in de wereld. Net zo goed dat Marokkanen als Vgeld trots zijn op Marokko, maar als je als Europeaan zegt dat de Europese cultuur groots en 'superieur' is, dan is dat opeens vies. Omdat het doet denken aan een vieze hoofdstuk van Europa. Als mensen in Marokko zich superieur achten, dan hun buren zal er geen oorlog uitbreken.

Als men in een Europese land zich superieur acht aan de rest, dan zal de pleuris uitbreken.

Laten we hopen, dat het nog vies blijft.



Geplaatst door Julien

Waarom trekken jullie Moslims je steeds het leed aan van de Palestijnen, en niet het leed van de Tibetanen of de Koerden? Dat noem ik pas selectieve verontwaardiging! Palestijnen staan dichterbij Marokkanen, dan Tibetanen of Israeliers bij Nederlanders staan.

Julien
05-04-04, 00:39
Geplaatst door Al Sawt
Omdat het doet denken aan een vieze hoofdstuk van Europa. Als mensen in Marokko zich superieur achten, dan hun buren zal er geen oorlog uitbreken.

Als men in een Europese land zich superieur acht aan de rest, dan zal de pleuris uitbreken.

Laten we hopen, dat het nog vies blijft..

Ik begrijp waar je op doelt, maar dat is nu al lang verleden tijd. Ik vind er niks op tegen om de Franse cultuur superieur te noemen boven de Engelse (qua eten bijvoorbeeld), andersom vinden Marokkanen hun cultuur ook superieur aan de Nederlanse. Het wordt pas 'vies' als je daarbij mensen van andere culturen gaat discrimineren.. maar daar kunnen zowel Europeanen als Arabieren over meepraten.


Palestijnen staan dichterbij Marokkanen, dan Tibetanen of Israeliers bij Nederlanders staan.

Ruandezen staan dus helemaal ver af van Europeanen, daar ging mijn vergelijking over. De Europeanen worden beschuldigd van selectiviteit, maar met de vergelijking Palestijnen-Tibetanen wou ik laten zien dat het gewoon menselijk is en dat het ook voor Arabieren geldt.

Om wie huil je meer? bij het overlijden van je buurvrouw of bij het overlijden van de buurvrouw van de bakker?

Al Sawt
05-04-04, 00:57
Geplaatst door Arvid
ONGELOOFLIJK NAIEF ben jij!!

maakt niet uit, je kunt niet alles weten. Tijd om jou iets bij te leren (niet dat ik de volledige waarheid in pacht heb uiteraard).

Iedereen zit te zeiken over het Westen van de slavernij en de plunderingen. Onmenselijk natuurlijk maar NIEMAND hoor je een woord reppen over de evenslechte praktijken van hun continentale buren, de Arabische landen. Die deden vrolijk mee vroeger aan slavernij en massale plunderingen. Sterker nog, zelfs hedendaags dienen negers van beneden de Sahara in Saoudi-Arabie/VAE/Qatar etc etc als moderne slaven zonder enkel recht. Geen haan die er naar kraait als je zo'n huisslaaf ff koudmaakt als je hem/haar niet meer nodig hebt. De leiders van zowat alle Arabische landen bezoeken wel eens hun collega-dictators in het Zuiden.

Het is dieptriest. Je kunt je afvragen of het gewone Arabische volk dit wel weet, gezien de staatsgecontroleerde propaganda tv die ze te zien krijgen. Het gaat 24 uur per dag over Israel dit Israel dat, geen woord over Rwanda/Uganda/Zimbabwe, en als dat wel zo is wordt Israel en Amerika vrolijk de schuld gegeven. Mooi he? Tja Arvid,

Afrika was en is een achtertuin van de Arabische wereld. Het is historisch een feit, dat de Arabische kooplieden een wrede rol hebben gespeeld in Afrikaanse slavenhandel.

Maar in tegenstelling tot het Westen, heeft de Arabische wereld geen belangen die uit die tijdperk voortkomen.


Wij hebben geen organisaties van Francophone of Britse Gemenebest, of een of andere organisatie die de banden tussen de voormalige kolonialisator en zijn Afrikaanse ex-bezittingen warm moet houden.

Ook hebben wij geen staatsinfrastructuur achtergelaten, die gestoeld en geschoeid is op Westerse model.

Maar bovenal, wij hebben geen grenzen aangebracht en stammen bij elkaar in een land gepropt(zie Congo) en we hebben geen scheiding aan gebracht in een homogene volk(zie Ruanda).

Arabische erfenis van handel en slaverij, had geen negatieve gevolgen voor de Afrikaanse ontwikkelingen of vrede tussen Afrikanen onderling.
Sterker nog; dankzij de Arabische handel, is de Afrikaanse continent voor het eerst in aanraking gekomen met externe beschavingen.

En vergeet niet; dat de Arabische wereld in de moderne geschiedenis van Afrika, een positieve rol speelt dan het Westen.

Oprichting van Afrikaanse Unie, is aan de Egyptische president Nasser te danken. En de onafhankelijkheid van tal van Afrikaanse landen, is ook te danken aan beleid van Nasser. Huidige en moderne hervormingen in Afrikaanse organisatie, zijn te danken aan Khaddafi.

Met name dankzij de actieve steun van de Arabische landen tegen het Apartheid, is die systeem ten gronde gegaan.

Want ANC werdt fors gesteund door Algerije, Libie, Egypte, Syrie en Iran. Ook weigerden de Arabische landen, om olie te leveren aan Z-Afrika.

Duizenden Afrikaanse studenten, worden er jaarlijks in elk Noord-Afrikaans land in universiteiten opgeleid.

Ontwikkelings steun van de Arabieren, is veel effectiever dan die van het Westen. Arabische oliegeld en goedkope olieleveranties, hebben meer scholen en ziekenhuizen uit grond gestampt dan met Westerse steun.

Uiteraard zijn er negatieve tendensen, zoals in Soedan of met migranten in Golfgebieden. Maar dit soort zaken, zullen nooit aarden in de Arabische wereld.

Al Sawt
05-04-04, 01:09
Geplaatst door Julien
Ik begrijp waar je op doelt, maar dat is nu al lang verleden tijd. Ik vind er niks op tegen om de Franse cultuur superieur te noemen boven de Engelse (qua eten bijvoorbeeld), andersom vinden Marokkanen hun cultuur ook superieur aan de Nederlanse. Het wordt pas 'vies' als je daarbij mensen van andere culturen gaat discrimineren.. maar daar kunnen zowel Europeanen als Arabieren over meepraten. Hier ben ik volledig met je eens.



Geplaatst door Julien

Ruandezen staan dus helemaal ver af van Europeanen, daar ging mijn vergelijking over. De Europeanen worden beschuldigd van selectiviteit, maar met de vergelijking Palestijnen-Tibetanen wou ik laten zien dat het gewoon menselijk is en dat het ook voor Arabieren geldt.

Om wie huil je meer? bij het overlijden van je buurvrouw of bij het overlijden van de buurvrouw van de bakker? In eerste opzicht heb je gelijk. Maar je vergist je schromelijk. Je vergeet de koloniale erfenis van Europese landen, met hun Afrikaanse ex-bezittingen. En de banden die heel nauw zijn.

En waarom ingrijpen in Irak en niet in Ruanda?

prikkerd
05-04-04, 01:54
Julien

Je bent werkelijk te triest voor worden!!


Wij Europeanen- Jullie moslims is het volgens jouw simpele hersenen

wat een domme vergelijking! :schok:

wat zijn Bosniërs, Kosovaren, Albaniërs enz en wat zijn de autochtone Nederlandse, Franse etc Moslims?

ontneem je al die mensen hun Nationaliteit wanneer ze moslim worden?


of durf je het niet anders te formuleren???


miezerig ventje



p.s iemand die half-frans is of bij een frans kolonie hoort is GEEN autochtoon

Faithless
05-04-04, 10:58
Geplaatst door prikkerd
Wij Europeanen- Jullie moslims is het volgens jouw simpele hersenen

wat een domme vergelijking! :schok:



Geplaatst door Al Sawt
Wij hebben geen organisaties van Francophone of Britse Gemenebest...Ook hebben wij geen staatsinfrastructuur achtergelaten...wij hebben geen grenzen aangebracht

wat een domme vergelijking! :schok:

Julien
05-04-04, 11:15
Geplaatst door Faithless
wat een domme vergelijking! :schok:

ja wou ik net zeggen, het zijn juist de marokkanen die steeds zeggen "wij, marokkanen" en ja, ik beschuldig me daar soms ook aan..maar dat gebeurt nou eenmaal als je aangesproken wordt op je Frans-zijn.

Julien
05-04-04, 11:28
Geplaatst door prikkerd
Julien

Je bent werkelijk te triest voor worden!!


Wij Europeanen- Jullie moslims is het volgens jouw simpele hersenen

wat een domme vergelijking! :schok:

wat zijn Bosniërs, Kosovaren, Albaniërs enz en wat zijn de autochtone Nederlandse, Franse etc Moslims?

ontneem je al die mensen hun Nationaliteit wanneer ze moslim worden?


of durf je het niet anders te formuleren???


miezerig ventje



p.s iemand die half-frans is of bij een frans kolonie hoort is GEEN autochtoon

prikkerd volg je signature eens op!

daarnaast ben ik niet miezerig maar jij, want je legt woorden in m'n mond.

Ik heb nergens gezegd "ik ben europeaan, en jullie moslims niet".. ik heb het er over dat IK als Europeaan, mijn cultuur het beste vind, en er zijn ook Marokkanen (zoals Vgeld) die zijn cultuur het beste vinden. Daar is bij beide niks mis mee. Ik heb het daarbij NIET over godsdienst maar over NATIONALITEIT. Een christelijke Marokkaan kan zijn Marokkaanse cultuur bijv. superieur vinden boven de Nederlandse cultuur (en andersom ook).

Ik heb geleerd om trots te zijn op mijn cultuur, Nederlanders zien dat gauw als chauvinisme/ nationalisme, maar dat heeft te maken met de volksaard. Zo zijn Marokkanen en Turken minstens net zo chauvinistish als Fransen.

En ik ga maar in op je reactie, anders blijft er een etiquette van racisme aan mn naam hangen;

Iedereen met 1 of 2 ouders uit het buitenland, is een allochtoon. Klopt. Officiel zijn Zidane en Vieira dus allochtonen (zelfs ik dus), maar dat wil nog niet zeggen dat je dan geen Frans bent. Omdat ze uit ex-colonies komen kunnen ze makkelijk de Franse nationaliteit aanvragen en als je die hebt, dan accepteert France je helemaal als een van Le Patrie!

Henry daarentegen is WEL 100% Frans, want Martinique is dan wel een kolonie, maar in France werkt het zo dat kolonies PROVINCIES zijn van het Franse Rijk (itt Nederland met de Ned. Antillen). Martinique is dus een provincie van Frankrijk, net als Bretagne of Dordogne. Mensen uit Martinique, zoals Henry, zijn net zo Frans als mensen uit Toulouse. Daarom zijn de Fransen een multiraciaal volk.

En ik weet best dat er veel moslims in Europa wonen, natuurlijk zijn Albanezen ook Europeanen, en Nederlandse moslims Nederlanders. Maar als een Marokkaanse Moslim zijn cultuur beter vind dan de Westerse, heb ik daar niks op tegen.

prikkerd
05-04-04, 13:48
Julien

je blijft maar om de feiten heen draaien

je zegt heel duidelijk Jullie moslims en zelf vertegenwoordig je de Europeanen

enige conclusie hieruit te trekken is dat je de Europese MOslims niet meerekent




er is niets mis mee om dat toe te geven

Julien
05-04-04, 13:58
Geplaatst door prikkerd
Julien

je blijft maar om de feiten heen draaien

je zegt heel duidelijk Jullie moslims en zelf vertegenwoordig je de Europeanen

enige conclusie hieruit te trekken is dat je de Europese MOslims niet meerekent




er is niets mis mee om dat toe te geven

wat lul je nou. ik vind dat niet en heb dat nooit gevonden. Sterker nog ik heb het nergens geschreven! Zeg jij mij maar, waar.. want ik denk dat het een misverstand is.

Daviddavid
05-04-04, 14:09
Wat er ook gebeurd in de wereld: het westen is áltijd de schuldige! :student:

jaja
05-04-04, 15:49
Geplaatst door Al Sawt
Tja Arvid,

Afrika was en is een achtertuin van de Arabische wereld. Het is historisch een feit, dat de Arabische kooplieden een wrede rol hebben gespeeld in Afrikaanse slavenhandel.

Maar in tegenstelling tot het Westen, heeft de Arabische wereld geen belangen die uit die tijdperk voortkomen.


Wij hebben geen organisaties van Francophone of Britse Gemenebest, of een of andere organisatie die de banden tussen de voormalige kolonialisator en zijn Afrikaanse ex-bezittingen warm moet houden.

Ook hebben wij geen staatsinfrastructuur achtergelaten, die gestoeld en geschoeid is op Westerse model.

Maar bovenal, wij hebben geen grenzen aangebracht en stammen bij elkaar in een land gepropt(zie Congo) en we hebben geen scheiding aan gebracht in een homogene volk(zie Ruanda).

Arabische erfenis van handel en slaverij, had geen negatieve gevolgen voor de Afrikaanse ontwikkelingen of vrede tussen Afrikanen onderling.
Sterker nog; dankzij de Arabische handel, is de Afrikaanse continent voor het eerst in aanraking gekomen met externe beschavingen.

En vergeet niet; dat de Arabische wereld in de moderne geschiedenis van Afrika, een positieve rol speelt dan het Westen.

Oprichting van Afrikaanse Unie, is aan de Egyptische president Nasser te danken. En de onafhankelijkheid van tal van Afrikaanse landen, is ook te danken aan beleid van Nasser. Huidige en moderne hervormingen in Afrikaanse organisatie, zijn te danken aan Khaddafi.

Met name dankzij de actieve steun van de Arabische landen tegen het Apartheid, is die systeem ten gronde gegaan.

Want ANC werdt fors gesteund door Algerije, Libie, Egypte, Syrie en Iran. Ook weigerden de Arabische landen, om olie te leveren aan Z-Afrika.

Duizenden Afrikaanse studenten, worden er jaarlijks in elk Noord-Afrikaans land in universiteiten opgeleid.

Ontwikkelings steun van de Arabieren, is veel effectiever dan die van het Westen. Arabische oliegeld en goedkope olieleveranties, hebben meer scholen en ziekenhuizen uit grond gestampt dan met Westerse steun.

Uiteraard zijn er negatieve tendensen, zoals in Soedan of met migranten in Golfgebieden. Maar dit soort zaken, zullen nooit aarden in de Arabische wereld. soory, maar hier ga je even iets te gemakkelijk met de geschiedenis om. Arabische of moslim-plundertochten hebben de grenzen in heel West-afrika veranderd. Alleen is na die islamitische veroveringen er een nieuwe veroveraar er over heen gegaan ... De grenzen die je nu ziet, zijn door de kolonisatioren uit het westen getrokken. De grenzen die er daarvoor lagen door de veroveraars en plunderaars onder islamitisch banier ... Kortom, pot en ketel ... (NB: een vergelijkbaar verhaal is op te hangen voor grote delen van Oost-Afrika, het subcontinent India, Indonesië en nog een paar andere kleinere gebieden ... )
Nogmaals, veroveringen brengen dit soort zaken met zich mee .. en wat je ziet zijn meestal vooral de sporen van de laatste veroveraars .. Dat wil niet zeggen dat de voorgangers niets gedaan hebben, noch dat ze het niet graag gecontinueerd zouden hebben als ze daartoe de macht hadden gehad.
Wat betreft slavernij op het Arabisch schiereiland ... de Koran toont aan dat het er was in de zevende eeuw .. en dat het NIET door Mahammed is afgeschaft .. en de huidige Amnesty rapporten tonen aan dat het er nog steeds is ... Dat lijkt toch aardig op "aarden" ....

Ik ontken zeker niet dat er veel goeds gedaan wordt door Arabische en islamitische organisaties, maar dew erkelijkheid toont zeer wel OOK een zwarte kant van de islamitische medaille.

Arvid
05-04-04, 17:21
Geplaatst door Joesoef
Zit niet zo te zeiken. Ooit een Arabisch land horen beweren dat ze een oorkog hebben gestart om mensen te redden? Laat even weten als dat zo is.

De Amerikanen zijn wel oorlogen gestart om mensen vrede en verlichting te brengen, alleen deze mensen wonen toevallig boven wat olie.

pfff eerst heb je over het Westen, en nu alleen Amerika. Zwaktebod.

Rwanda is een benedenbuur van Arabische landen. Waarom hebben die niet geprobeerd de genocide te stoppen?

Arvid
05-04-04, 17:29
Geplaatst door Al Sawt
Tja Arvid,

Afrika was en is een achtertuin van de Arabische wereld. Het is historisch een feit, dat de Arabische kooplieden een wrede rol hebben gespeeld in Afrikaanse slavenhandel.

Maar in tegenstelling tot het Westen, heeft de Arabische wereld geen belangen die uit die tijdperk voortkomen.


Wij hebben geen organisaties van Francophone of Britse Gemenebest, of een of andere organisatie die de banden tussen de voormalige kolonialisator en zijn Afrikaanse ex-bezittingen warm moet houden.

Ook hebben wij geen staatsinfrastructuur achtergelaten, die gestoeld en geschoeid is op Westerse model.

Maar bovenal, wij hebben geen grenzen aangebracht en stammen bij elkaar in een land gepropt(zie Congo) en we hebben geen scheiding aan gebracht in een homogene volk(zie Ruanda).

Arabische erfenis van handel en slaverij, had geen negatieve gevolgen voor de Afrikaanse ontwikkelingen of vrede tussen Afrikanen onderling.
Sterker nog; dankzij de Arabische handel, is de Afrikaanse continent voor het eerst in aanraking gekomen met externe beschavingen.

En vergeet niet; dat de Arabische wereld in de moderne geschiedenis van Afrika, een positieve rol speelt dan het Westen.

Oprichting van Afrikaanse Unie, is aan de Egyptische president Nasser te danken. En de onafhankelijkheid van tal van Afrikaanse landen, is ook te danken aan beleid van Nasser. Huidige en moderne hervormingen in Afrikaanse organisatie, zijn te danken aan Khaddafi.

Met name dankzij de actieve steun van de Arabische landen tegen het Apartheid, is die systeem ten gronde gegaan.

Want ANC werdt fors gesteund door Algerije, Libie, Egypte, Syrie en Iran. Ook weigerden de Arabische landen, om olie te leveren aan Z-Afrika.

Duizenden Afrikaanse studenten, worden er jaarlijks in elk Noord-Afrikaans land in universiteiten opgeleid.

Ontwikkelings steun van de Arabieren, is veel effectiever dan die van het Westen. Arabische oliegeld en goedkope olieleveranties, hebben meer scholen en ziekenhuizen uit grond gestampt dan met Westerse steun.

Uiteraard zijn er negatieve tendensen, zoals in Soedan of met migranten in Golfgebieden. Maar dit soort zaken, zullen nooit aarden in de Arabische wereld.

Ik blijf het dubieus vinden. Ik vind dat het Westen (europa + amerika) ten eerste de taak heeft om genocide wereldwijd te voorkomen. Dit als gevolg van de holocaust op het Europese continent en de vermeende opgeeiste rol van leiderschap door Amerika.

Helaas verzaakt het Westen dikwijls, maar waarom maakt de Arabische gemeenschap geen verschil, ondanks de grote interne verdeeldheid?
Ik kan begrijpen dat de rest van de wereld niks ondeneemt, het is een ver-van-mijn-bed show. Maar als continentale buren....

Gisteren trouwens panorama gezien op BBC? Ging over Rwanda. Echt het meest onmenselijke wat er op deze planeet is gebeurd afgelopen 20 jaar.

Bommel Ding
05-04-04, 18:07
Ik vind dat het Westen (europa + amerika) ten eerste de taak heeft om genocide wereldwijd te voorkomen. Dit als gevolg van de holocaust op het Europese continent en de vermeende opgeeiste rol van leiderschap door Amerika.

:confused: waarom zou Europa en de VS zo'n beetje overal de kooltjes uit het vuur moeten gaan halen?

Dat ze maar snel wegtrekken uit Irak, de sjiieten en de soennieten zullen dan zelf wel hun probleempjes gaan oplossen, zonder dat daarvoor onschuldige amerikaanse of europese jongemannen voor moeten sneuvelen!

Arvid
05-04-04, 19:29
Geplaatst door Bommel Ding
:confused: waarom zou Europa en de VS zo'n beetje overal de kooltjes uit het vuur moeten gaan halen?

Dat ze maar snel wegtrekken uit Irak, de sjiieten en de soennieten zullen dan zelf wel hun probleempjes gaan oplossen, zonder dat daarvoor onschuldige amerikaanse of europese jongemannen voor moeten sneuvelen!

Ik vind genocide wat anders dan 'kooltjes uit het vuur'.

Die Amerikaanse en Europese "jongemannen'' (ook wel bezettende soldaten genoemd) zijn daar illegaal en tegen de VN wetten dus onschuldig zijn ze niet.

DEMOcraat
05-04-04, 20:58
waar rook is heb je vuur
waar olie is heb je belangen.

Mark
05-04-04, 22:09
Geplaatst door Arvid
Die Amerikaanse en Europese "jongemannen'' (ook wel bezettende soldaten genoemd) zijn daar illegaal en tegen de VN wetten dus onschuldig zijn ze niet.

Daarom moeten ze morgen nog vertrekken zodat het iraakse volk zijn eigen toekomst kan vormen. Net zoals de volkeren van Somalie en Rwanda.

Al Sawt
06-04-04, 00:21
Geplaatst door Arvid
Ik blijf het dubieus vinden. Ik vind dat het Westen (europa + amerika) ten eerste de taak heeft om genocide wereldwijd te voorkomen. Dit als gevolg van de holocaust op het Europese continent en de vermeende opgeeiste rol van leiderschap door Amerika.

Helaas verzaakt het Westen dikwijls, maar waarom maakt de Arabische gemeenschap geen verschil, ondanks de grote interne verdeeldheid?
Ik kan begrijpen dat de rest van de wereld niks ondeneemt, het is een ver-van-mijn-bed show. Maar als continentale buren....

Gisteren trouwens panorama gezien op BBC? Ging over Rwanda. Echt het meest onmenselijke wat er op deze planeet is gebeurd afgelopen 20 jaar. VS gedraagt zich als een internationale politieagent.
Maar die VS, vertikt het om in te grijpen in landen als Ruanda of Liberia.

En in de huidige wereld, waar ontwikkelingen in verste uithoeken van de wereld hun weerklank in onze regio vinden. Vindt ik dat de wereldgemeenschap verplicht is, om in te grijpen.


Trouwens die Panorama, was het niet op Canvas?

Ik had het helaas gemist!

Al Sawt
06-04-04, 00:21
Geplaatst door Arvid
Ik blijf het dubieus vinden. Ik vind dat het Westen (europa + amerika) ten eerste de taak heeft om genocide wereldwijd te voorkomen. Dit als gevolg van de holocaust op het Europese continent en de vermeende opgeeiste rol van leiderschap door Amerika.

Helaas verzaakt het Westen dikwijls, maar waarom maakt de Arabische gemeenschap geen verschil, ondanks de grote interne verdeeldheid?
Ik kan begrijpen dat de rest van de wereld niks ondeneemt, het is een ver-van-mijn-bed show. Maar als continentale buren....

Gisteren trouwens panorama gezien op BBC? Ging over Rwanda. Echt het meest onmenselijke wat er op deze planeet is gebeurd afgelopen 20 jaar. VS gedraagt zich als een internationale politieagent.
Maar die VS, vertikt het om in te grijpen in landen als Ruanda of Liberia.

En in de huidige wereld, waar ontwikkelingen in verste uithoeken van de wereld hun weerklank in onze regio vinden. Vindt ik dat de wereldgemeenschap verplicht is, om in te grijpen.


Trouwens die Panorama, was het niet op Canvas?

Ik had het helaas gemist!

Bommel Ding
06-04-04, 07:28
het was gisteren op Canvas in Histories.


Ik vind genocide wat anders dan 'kooltjes uit het vuur'.

Die Amerikaanse en Europese "jongemannen'' (ook wel bezettende soldaten genoemd) zijn daar illegaal en tegen de VN wetten dus onschuldig zijn ze niet.

Wie bezette "wat" illegaal in Rwanda?
En wie zal "wat" moeten gaan oplossen als de "bezettende soldaten" vertrekken uit Irak?

Je kan je misschien al vrijwillig gaan opgeven om de volgende genocide te gaan stoppen met zo'n 500 vrijwilligers !