PDA

Bekijk Volledige Versie : Kans dat God bestaat 67 procent



Simon
05-04-04, 14:17
Kans dat God bestaat 67 procent

LONDEN - De wiskundige waarschijnlijkheid dat God bestaat, is 67 procent. Dat heeft de Britse natuurkundige Stephen Unwin uitgerekend. Hij baseert zich op het zogeheten theorema van Bayes, genoemd naar een 18e-eeuwse Britse wiskundige en predikant. Dat meldde het dagblad The Times maandag.

Als gelovig christen had Unwin de kans dat God bestaat hoger ingeschat. In zijn berekening nam hij factoren op als het bestaan van kwaad en lijden, de vrije wil, de aangeboren goedheid van de mens en allerlei filosofische argumenten voor of tegen het bestaan van God.

Unwin, die in de Verenigde Staten onder meer de kans op nucleaire rampen berekende en daar nu een bedrijf voor risicomanagement heeft, onderbouwt zijn kansberekening in het boek De waarschijnlijkheid van God: een eenvoudige berekening die de ultieme waarheid bewijst, dat eind april verschijnt.

Bron: de Telegraaf

En ik maar altijd denken dat het 70% is.

Marsipulami
05-04-04, 14:22
Geplaatst door Simon
Kans dat God bestaat 67 procent

LONDEN - De wiskundige waarschijnlijkheid dat God bestaat, is 67 procent. Dat heeft de Britse natuurkundige Stephen Unwin uitgerekend. Hij baseert zich op het zogeheten theorema van Bayes, genoemd naar een 18e-eeuwse Britse wiskundige en predikant. Dat meldde het dagblad The Times maandag.

Als gelovig christen had Unwin de kans dat God bestaat hoger ingeschat. In zijn berekening nam hij factoren op als het bestaan van kwaad en lijden, de vrije wil, de aangeboren goedheid van de mens en allerlei filosofische argumenten voor of tegen het bestaan van God.

Unwin, die in de Verenigde Staten onder meer de kans op nucleaire rampen berekende en daar nu een bedrijf voor risicomanagement heeft, onderbouwt zijn kansberekening in het boek De waarschijnlijkheid van God: een eenvoudige berekening die de ultieme waarheid bewijst, dat eind april verschijnt.

Bron: de Telegraaf

En ik maar altijd denken dat het 70% is.


:haha:

Bofko
05-04-04, 14:27
Geplaatst door Simon
Kans dat God bestaat 67 procent



Maar alleen Hij kan hierover een uitspraak doen.
En als Hij dat doet is de kans dat Hij bestaat 100%. ;)

Dutchguy
05-04-04, 14:28
Als God bestaat, had hij dat de uitkomst van het onderzoek niet op 100% moeten laten uitkomen?

Bofko
05-04-04, 14:32
Geplaatst door Dutchguy
Als God bestaat, had hij dat de uitkomst van het onderzoek niet op 100% moeten laten uitkomen?

:haha: Dutchguy, ik heb het gevoel dat we humoristisch-filosofisch aardig op 1 lijn zitten.

Dutchguy
05-04-04, 14:33
Geplaatst door Bofko
:haha: Dutchguy, ik heb het gevoel dat we humoristisch-filosofisch aardig op 1 lijn zitten.

:wink:

Ja, ik bedoel, nu twijfel ik weer. 67% is gewoon niet genoeg.

Bofko
05-04-04, 14:36
Geplaatst door Dutchguy
:wink:

Ja, ik bedoel, nu twijfel ik weer. 67% is gewoon niet genoeg.

Dat vond Simon ook al.

000NobelPrizes
05-04-04, 14:36
Misschien gelooft 67% van de mensen in God, dus bestaat ie voor hen.
En is 33% heel on-democratisch atheist.

Marsipulami
05-04-04, 14:37
Niet te veel spotten met God. De kans is 67% dat je daarvoor zal braden in het vuur.

Bofko
05-04-04, 14:41
Geplaatst door Marsipulami
Niet te veel spotten met God. De kans is 67% dat je daarvoor zal braden in het vuur.

Een beetje God moet daar tegen kunnen.

Daviddavid
05-04-04, 14:49
Geplaatst door Marsipulami
Niet te veel spotten met God. De kans is 67% dat je daarvoor zal braden in het vuur.


Ik spot niet met God, alleen met de flauwekulregeltjes die ouwe mannetjes om God heen hebben bedacht. Ik schat 67% kans dat 'ie het met me eens is.

Dutchguy
05-04-04, 14:51
Geplaatst door Marsipulami
Niet te veel spotten met God. De kans is 67% dat je daarvoor zal braden in het vuur.

Maar ik ga er nu van uit dat dat vuur lang zo heet niet is natuurlijk. Eerder een gezellig kampvuurtje.

000NobelPrizes
05-04-04, 14:55
Geplaatst door Dutchguy
Maar ik ga er nu van uit dat dat vuur lang zo heet niet is natuurlijk. Eerder een gezellig kampvuurtje.

Waar af en toe een ongelovige bil boven wordt geroosterd en opgepeuzeld. Klinkt eigenlijk wel gezellig (zo lang er maar geen gitarist met Bob Dylan-repertoire bij is).

Marsipulami
05-04-04, 14:56
Geplaatst door Bofko
Een beetje God moet daar tegen kunnen.

Ik weet niet of God veel gevoel voor humor heeft. In de bijbel zijn er wel een paar teksten die dat suggereren. Wat te denken van dit bijvoorbeeld:

Lucas 8

Genezing van een bezetene

26 Zij voeren naar het land van de Gerasenen, dat tegenover Galilea ligt. 27 Toen Hij van boord ging, kwam Hem uit de richting van de stad iemand tegemoet die in de macht was van demonen. Al geruime tijd droeg hij geen kleren en woonde hij niet meer in een huis, maar in rotsgraven. 28 Toen hij Jezus zag, viel hij schreeuwend voor Hem neer en riep luidkeels: `Wat wilt U van mij, Jezus, Zoon van de allerhoogste God? Doe me alsjeblieft geen pijn.' 29 Hij had de onreine geest bevolen uit de man weg te gaan. Herhaaldelijk had die bezit van hem genomen; men bond hem dan vast met kettingen en voetboeien, maar steeds weer verbrak hij zijn ketenen en werd hij door de demon naar eenzame streken gejaagd. 30 Jezus vroeg hem: `Wat is uw naam?' Hij zei: `Legio'; er waren immers vele demonen bij hem ingetrokken. 31 Zij smeekten Jezus hen niet de afgrond in te sturen. 32 Nu weidde daar in de bergen een grote troep varkens; ze vroegen Hem toestemming om in die varkens te gaan, en Hij stond hun dat toe. 33 De demonen kwamen uit de man en gingen de varkens in; de troep stoof de helling af, het meer in, en verdronk. 34 Toen de varkenshoeders zagen wat er gebeurde, gingen ze ervandoor en vertelden het in de stad en op het land. 35 De mensen gingen kijken wat er gebeurd was. Ze kwamen bij Jezus en vonden daar de man uit wie de demonen waren weggegaan, gekleed en bij zijn volle verstand, gezeten aan Jezus' voeten. Ze werden met ontzag vervuld. 36 Ooggetuigen vertelden hun hoe de bezetene gered was.

000NobelPrizes
05-04-04, 14:59
Geplaatst door Simon
Als gelovig christen had Unwin de kans dat God bestaat hoger ingeschat.
Niet om het een of ander, maar volgens mij rammelt deze zin als neukende skeletten in de dakgoot.

Simon
05-04-04, 15:02
Geplaatst door Marsipulami
Ik weet niet of God veel gevoel voor humor heeft. In de bijbel zijn er wel een paar teksten die dat suggereren.

Nou dat Hij zichzelf kruisigt is natuurlijk ook een vorm van humor. Maar in de buurt van Mel Gibson kan je dat maar beter niet te berde brengen. Dan heb je de kans dat je verplicht 67 keer naar zijn film moet kijken.

Simon
05-04-04, 15:08
Geplaatst door Vitiges
Maar àls hij bestaat. Hoeveel kans hebben we dan dat de God van de christenen de ware is, of van de moslims of iemand anders?

67% zou ik antwoorden voor ieder der voorgestelde alternatieven.

De Zwijger
05-04-04, 15:08
Aangeboren goedheid van de mens? Tuuuurlijk! Zijn aannames zijn al onjuist. Dus zijn berekening al helemaal.

000NobelPrizes
05-04-04, 15:14
Geplaatst door Simon

"Als gelovig christen had Unwin de kans dat God bestaat hoger ingeschat."

Waarop ik zei:


Niet om het een of ander, maar volgens mij rammelt deze zin als neukende skeletten in de dakgoot.

Moet ik als vrouw - dus met braakliggende hersenkwab - de onlogica hiervan opmerken, stelletje slapers? :)

De Zwijger
05-04-04, 15:15
Geplaatst door Simon
67% zou ik antwoorden voor ieder der voorgestelde alternatieven.

Voor moslims gelden weer andere aannames. Dus ik denk niet dat je deze berekening zomaar op andere religies kunt toepassen.

De Zwijger
05-04-04, 15:18
Geplaatst door 000NobelPrizes
Waarop ik zei:



Moet ik als vrouw - dus met braakliggende hersenkwab - de onlogica hiervan opmerken, stelletje slapers? :)

Wat is er mis mee? Is gewoon een kwestie van interpretatie.
Ik denk dat je doelt op het feit dat hij zegt te geloven maar ook spreekt over de kans dat god bestaat.
Maar geloven heeft per defenitie een vorm van onzekerheid in zich. Als je het zeker zou weten is het geen geloven meer.

Simon
05-04-04, 15:19
Geplaatst door Vitiges
?

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Je moet vooral niet de menselijke logica toepassen op dit soort vragen. Dus ik dacht: ieder 67% ... :-) Het lijkt mij bovendien een zuiver monotheïstisch standpunt.

Waterval
05-04-04, 15:25
Kun je je tegen die overige 33% verzekeren? (Kom niet met de anti-semitische grap, dat je daarvoor bij de Joodse God moet zijn).

:)

000NobelPrizes
05-04-04, 15:28
Geplaatst door De Zwijger
Wat is er mis mee? Is gewoon een kwestie van interpretatie.
Ik denk dat je doelt op het feit dat hij zegt te geloven maar ook spreekt over de kans dat god bestaat.
Maar geloven heeft per defenitie een vorm van onzekerheid in zich. Als je het zeker zou weten is het geen geloven meer.

Geloven biedt dus 67% zekerheid, dankzij onze gelovige christelijke Unwin.

Ik vind het allemaal uitzonderlijk dwaas. Je gelooft voor 100% in God of niet. Een tussenweg bestaat niet, en om op 67% uit te komen dat datgene waar je in gelooft ook nog bestaat, is al helemaal een gotspe.

Dutchguy
05-04-04, 15:38
Geplaatst door 000NobelPrizes
Waar af en toe een ongelovige bil boven wordt geroosterd en opgepeuzeld. Klinkt eigenlijk wel gezellig (zo lang er maar geen gitarist met Bob Dylan-repertoire bij is).

Als er een Bob Dylan mee neuzelt zitten we dus toch in de hel.

Bofko
05-04-04, 15:58
Geplaatst door 000NobelPrizes
Geloven biedt dus 67% zekerheid, dankzij onze gelovige christelijke Unwin.

Ik vind het allemaal uitzonderlijk dwaas. Je gelooft voor 100% in God of niet. Een tussenweg bestaat niet, en om op 67% uit te komen dat datgene waar je in gelooft ook nog bestaat, is al helemaal een gotspe.

Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus ? :) , of is het toch die braakliggende hersenkwab of alleen maar te weing kaas gegeten van statistiek?

Ja, mensen geloven voor 100% in God of niet.
Maar hier wordt iets gezegd over het werkelijke bestaan van God, los van al wat die individuen geloven.

Voordat ik een munt opgooi heb ik 50% kans (of zekerheid) dat ik ´kop´ gooi. Feitelijk weet ik nog niets.
Nadat ik de munt opgegooid heb weet ik zeker wat de feitelijke uitkomst is. Echter,die situatie zullen we wat het Godsbewijs betreft nooit tegenkomen.

Echter als jouw opmerking sarcastisch is dan is hij werkelijk briljant en mag je al hetgene ik hier opgeschreven heb als niet geschreven beschouwen. :D

000NobelPrizes
05-04-04, 16:09
Geplaatst door Bofko
Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus ? :) , of is het toch die braakliggende hersenkwab of alleen maar te weing kaas gegeten van statistiek?

Ja, mensen geloven voor 100% in God of niet.
Maar hier wordt iets gezegd over het werkelijke bestaan van God, los van al wat die individuen geloven.

Voordat ik een munt opgooi heb ik 50% kans (of zekerheid) dat ik ´kop´ gooi. Feitelijk weet ik nog niets.
Nadat ik de munt opgegooid heb weet ik zeker wat de feitelijke uitkomst is. Echter,die situatie zullen we wat het Godsbewijs betreft nooit tegenkomen.

Echter als jouw opmerking sarcastisch is dan is hij werkelijk briljant en mag je al hetgene ik hier opgeschreven heb als niet geschreven beschouwen. :D

*zucht*
Die man is een gelovig christen, aldus het bericht.

GELOVIG.
GELOVIG .
GELOVIG .

Hoe kun je nou voor 67% gelovig zijn. Hoe kun je sowieso in God geloven en vervolgens je mate van gelovigheid gaan zitten becijferen.

Simon
05-04-04, 16:12
Geplaatst door 000NobelPrizes
[B
Hoe kun je nou voor 67% gelovig zijn. Hoe kun je sowieso in God geloven en vervolgens je mate van gelovigheid gaan zitten becijferen. [/B]

Dat is juist de humor van het verhaal !

Bofko
05-04-04, 16:27
Geplaatst door 000NobelPrizes
*zucht*
Die man is een gelovig christen, aldus het bericht.

GELOVIG.
GELOVIG .
GELOVIG .

Hoe kun je nou voor 67% gelovig zijn. Hoe kun je sowieso in God geloven en vervolgens je mate van gelovigheid gaan zitten becijferen.

Nu snap ik wat je bedoelt.
You´ve got your point.
http://www.mainzelahr.de/smile/schuechtern/couch.gif

" Als gelovig christen had Unwin de kans dat God bestaat hoger ingeschat"

:student: Ik hou wel van twijfelaars. Dus als deze man voor 20% twijfelde aan het bestaan van God dan noem ik hem toch gelovig.

000NobelPrizes
05-04-04, 16:31
Geplaatst door Bofko
Dus als deze man voor 20% twijfelde aan het bestaan van God dan noem ik hem toch gelovig.

Ik noem dat eerder uitgekookt. Voor 80% van de tijd gelooft ie. Voor de resterende 20% zit ie bij de hoeren, zuipt zich klem, jat scooters, en mept zijn vrouw in mekaar ;)

Bofko
05-04-04, 16:35
Geplaatst door 000NobelPrizes
Ik noem dat eerder uitgekookt. Voor 80% van de tijd gelooft ie. Voor de resterende 20% zit ie bij de hoeren, zuipt zich klem, jat scooters, en mept zijn vrouw in mekaar ;)

:argwaan: Heb jij slechte ervaringen met 80%-gelovigen ??

Waterval
05-04-04, 16:37
Geplaatst door Bofko
:argwaan: Heb jij slechte ervaringen met 80%-gelovigen ??

Volgens mij eerder goeie ervaringen met die 20%" :p

000NobelPrizes
05-04-04, 16:40
Geplaatst door Bofko
:argwaan: Heb jij slechte ervaringen met 80%-gelovigen ??
Don't get personal, jemig: het is mijn schuld niet dat je daarstraks op een verkeerd spoor zat.

Bofko
05-04-04, 16:50
Geplaatst door 000NobelPrizes
Don't get personal, jemig: het is mijn schuld niet dat je daarstraks op een verkeerd spoor zat.


Ik heb nog gezocht maar een smiley die "verongelijkt" uitdrukt.
Of "pruillip" . Maar die kon ik niet vinden. :wink:

Julien
05-04-04, 17:31
nou boeiuuuh daar zitten we op te wachten zeg!

ik vind die statistische kans op een kernoorlog veel interessanter.

trouwens, volgens mij is het 50%

God bestaat wel of God bestaat niet.

Bofko
05-04-04, 17:47
Geplaatst door Julien
trouwens, volgens mij is het 50%

God bestaat wel of God bestaat niet.

:strik: Ik denk dat ik jou voortaan met Marianne ga aanspreken :D

Hoe groot is de kans dat het monster van Loch Ness bestaat ? 50%?
Hoe groot is dat de kans dat ik honger heb ? 50% ?

Bommel Ding
05-04-04, 17:59
De hamvraag is natuurlijk: over welke God heeft die Unwin het?

Is het één van de drie monotheistische goden? Is het één van de Hindu goden?
Of zit alles wat niet met zijn God te maken heeft in die resterende 33%?

000NobelPrizes
05-04-04, 18:01
Geplaatst door Bommel Ding
De hamvraag is natuurlijk: over welke God heeft die Unwin het?

Is het één van de drie monotheistische goden? Is het één van de Hindu goden?
Of zit alles wat niet met zijn God te maken heeft in die resterende 33%?

Hij is gelovig christen , analfabeet ;)
Lijkt me duidelijk op welke 67% god hij doelt.

..zapper
05-04-04, 18:39
Pfff of God bestaat niet, of God bestaat wel, maar 67% is wel heeeeeeeel erg D66..

Simon
05-04-04, 21:38
Geplaatst door Bommel Ding
Is het één van de drie monotheistische goden?

Dat er drie monotheïstische Goden zouden zijn lijkt mij bij het gedachtengoed van een polytheïst horen. Er is maar één monotheïstische God. Alleen de monotheïsten lijken het vergeten.

Tomas
05-04-04, 21:42
Geplaatst door Simon
Dat er drie monotheïstische Goden zouden zijn lijkt mij bij het gedachtengoed van een polytheïst horen. Er is maar één monotheïstische God. Alleen de monotheïsten lijken het vergeten.

Het barst van de monotheistische goden met een te hoge eigendunk.

kspeciaal
05-04-04, 22:40
Geplaatst door Simon
Kans dat God bestaat 67 procent

LONDEN - De wiskundige waarschijnlijkheid dat God bestaat, is 67 procent. Dat heeft de Britse natuurkundige Stephen Unwin uitgerekend. Hij baseert zich op het zogeheten theorema van Bayes, genoemd naar een 18e-eeuwse Britse wiskundige en predikant. Dat meldde het dagblad The Times maandag.

Als gelovig christen had Unwin de kans dat God bestaat hoger ingeschat. In zijn berekening nam hij factoren op als het bestaan van kwaad en lijden, de vrije wil, de aangeboren goedheid van de mens en allerlei filosofische argumenten voor of tegen het bestaan van God.

Unwin, die in de Verenigde Staten onder meer de kans op nucleaire rampen berekende en daar nu een bedrijf voor risicomanagement heeft, onderbouwt zijn kansberekening in het boek De waarschijnlijkheid van God: een eenvoudige berekening die de ultieme waarheid bewijst, dat eind april verschijnt.

Bron: de Telegraaf

En ik maar altijd denken dat het 70% is.

Volgens de Statistiek boekjes/programma's is de kans dat een Probability wiskundige een foute berekening maakt (fout positieve resultaten) is 33%. Dus 33% + 67%= 100%. daarmee is het sommetje rond. Resultaat God bestaat is 100 %. Niet dan??

Bofko
05-04-04, 22:56
Geplaatst door kspeciaal
Volgens de Statistiek boekjes/programma's is de kans dat een Probability wiskundige een foute berekening maakt (fout positieve resultaten) is 33%. Dus 33% + 67%= 100%. daarmee is het sommetje rond. Resultaat God bestaat is 100 %. Niet dan??

Nice try. Foutkans negatieve resultaten is dus 67%. Per saldo verandert er niets aan de uitgangsstelling.

kspeciaal
05-04-04, 23:12
Geplaatst door Bofko
Nice try. Foutkans negatieve resultaten is dus 67%. Per saldo verandert er niets aan de uitgangsstelling.
Nou Bofko, dat je ook zo slecht zou zijn in statistiek had ik niet verwacht, lees mijn stelling toch nog maar een keer door! keep trying, oefening baart kunst!

Bofko
05-04-04, 23:22
Geplaatst door kspeciaal
Nou Bofko, dat je ook zo slecht zou zijn in statistiek had ik niet verwacht, lees mijn stelling toch nog maar een keer door! keep trying, oefening baart kunst!

http://smile.smilies.nl/581.gif
Ja meester.

Bofko
05-04-04, 23:23
Nee sorry ik kom er niet uit. Volgens mij worden hier appels en peren bij elkaar opgeteld.

Simon
06-04-04, 08:05
Geplaatst door kspeciaal
Volgens de Statistiek boekjes/programma's is de kans dat een Probability wiskundige een foute berekening maakt (fout positieve resultaten) is 33%. Dus 33% + 67%= 100%. daarmee is het sommetje rond. Resultaat God bestaat is 100 %. Niet dan??

De wiskundige is een christen die uitgaat van de heilige drie-eenheid. Hij heeft berekend wat de kans is dat één van de drie uit de heilige drie-eenheid overlap vertoond met de andere twee. Zo is hij op tweederde plus één gekomen voor het bewijs voor het bestaan van God. Het is eigenlijk erg logisch. :wink:

Mark
06-04-04, 09:03
Geplaatst door Simon
Kans dat God bestaat 67 procent

LONDEN - De wiskundige waarschijnlijkheid dat God bestaat, is 67 procent. Dat heeft de Britse natuurkundige Stephen Unwin uitgerekend. Hij baseert zich op het zogeheten theorema van Bayes, genoemd naar een 18e-eeuwse Britse wiskundige en predikant. Dat meldde het dagblad The Times maandag. [/I]

Theorema van Bayes

Het Theorema van Bayes of de regel van Bayes is het eerst ( geformuleerd door Thomas Bayes. Het is een theorema dat een waarschijnlijkheid (probabiliteit) weergeeft. Het wordt geschreven als:


P(A|B) = P(B|A) * P(A)/P(B)
oftewel, "de kans op A, als B gegeven is, is gelijk aan de kans op B, als A gegeven is maal de kans op A, gedeeld door de kans op B."


Geplaatst door Simon

Als gelovig christen .........
[/I]

:rolleyes:


Geplaatst door Simon
de aangeboren goedheid van de mens [/I]

Hij moet zijn randvoorwaarden eerst maar eens bewijzen.

SalmayaSale
06-04-04, 09:21
Hebben wij Statistieken of onderzoeken nodig om te weten dat God 100% in onze Hart bestaat?:Iluvu:
Daar gaat om.

Je mag ook 100% aan Zijn bestaan twijfelen, die vrijheid heb je ook. Dat is zijn gift aan de mens. :confused:

Wetenschapper moeten alleen Een ding weten, namelijk dat ze niet alles weten. :zegniets:

Bofko
06-04-04, 10:46
Geplaatst door SalmayaSale
Hebben wij Statistieken of onderzoeken nodig om te weten dat God 100% in onze Hart bestaat?:Iluvu:
Daar gaat om.

Je mag ook 100% aan Zijn bestaan twijfelen, die vrijheid heb je ook. Dat is zijn gift aan de mens. :confused:

Wetenschapper moeten alleen Een ding weten, namelijk dat ze niet alles weten. :zegniets:

:student: Meten is Weten