PDA

Bekijk Volledige Versie : Toch anders dan anderen.



Orakel
05-04-04, 23:26
Drie generaties Nederlanders in Australië


Door Lies Rubingh, 25 maart 2004


Hoe Nederlands zijn de kinderen en kleinkinderen van een Nederlandse emigrant? Veel emigranten burgeren volledig in in hun nieuwe land en adopteren dat als vaderland. Hun kinderen en kleinkinderen bestempelen zichzelf al niet eens meer als Nederlands. Toch blijkt het bloed te kruipen waar het niet gaan kan. Oma, vader en zoon Leffers uit Australië in gesprek over de invloed van hun Nederlandse achtergrond op hun leven.

"Hoe zou mijn leven zijn geweest als ik in Nederland was opgevoed? Zou ik een andere persoon zijn geweest? Dit zijn vragen die ik me vaak stel." Hans Leffers (58) kijkt peinzend. Hij is een geboren Nederlander en een getogen Australiër. Toen hij zes jaar was, emigreerden zijn ouders, broertje en hij in 1951 naar Sydney, Australië. "Australië was toen erg Engels georiënteerd. Op school zongen we het Engelse volkslied, en moesten we zelfs de Engelse vlag groeten. Ik vond dit patriottisme afschuwelijk en weigerde eraan mee te doen. Zou ik ook zo opstandig zijn geweest tegen dit soort vaderlandslievende uitingen in Nederland? Het antwoord zal ik nooit weten."

Aanpassen was moeilijk
"Het was niet altijd makkelijk om als kind van Nederlandse emigranten op te groeien in Australië", herinnert Hans zich. "In de jaren '50 was de Australische maatschappij zeer bekrompen, kleingeestige en conservatief. Wat afweek van de norm werd gestraft. Mijn ouders probeerden zich wel een beetje aan te passen aan de Australische cultuur, vooral voor ons, kinderen. Toch bleven ze erg gehecht aan hun Nederlandse waarden, gebruiken en cultuur. Een typerend voorbeeld: Australiërs kleden zich erg casual, shorts en shirt. Mijn vader daarentegen droeg áltijd een colbertje met stropdas. Of we nou naar het strand, de bergen of de stad gingen."

Zijn moeder Riek (86), geboren en getogen Nederlandse, interrumpeert: "We vonden het verschrikkelijk hoe Australiërs eruit zagen. Zelfs op zondag kleedden ze zich niet netjes. Het duurde lang voordat we ons daaraan konden aanpassen. Over het algemeen voelde ik me niet prettig bij de Australische manier van doen. Op feestjes stonden mannen te drinken aan de bar en zaten de dames bij elkaar. Dat paste helemaal niet bij ons. De mannen gingen dagelijks na het werk naar de pub om bier te drinken. Dat was niks voor mijn man. Daardoor hield ik waarschijnlijk nog erg vast aan de Nederlandse gewoonten. Of ik geprobeerd heb te integreren? Eh…… weet je, je was altijd zo druk. Mijn man en ik werkten allebei hele dagen en als ik thuis kwam moest ik het huishouden doen. We hadden dus helemaal geen tijd om ons aan te passen. We leefden gewoon."

Pesten
"Mijn broer en ik werden opgevoed met totaal andere normen en waarden dan Australische kinderen", gaat Hans verder. "Dat maakte het integreren met de kinderen in de straat moeilijk. We werden dus gepest, omdat we anders waren in de manier waarop we gekleed gingen, ons gedroegen en dachten. Mijn ouders stonden er bijvoorbeeld op dat we om 7 uur 's avonds in bed lagen, terwijl alle Australische kinderen lekker aan het cricketen waren op straat. En ik had jarenlang een aktetas voor school, terwijl alle leerlingen een soort bakelieten doos hadden."

Voorsprong
Toch bood zijn Nederlandse achtergrond Hans ook absoluut voordelen. "Ik had een voorsprong op anderen, want ik beschikte over een tweede referentiekader en kon dingen vanuit een ander – Nederlands - perspectief zien. Ik wist dat dingen niet per definitie waarheid waren, dat het ook anders kon. Australiërs accepteerden automatisch alles wat hen werd verteld, omdat ze niets anders gewend waren en niet beter wisten. Ik heb dus geleerd onafhankelijk en een individu te zijn. Het versterkte mijn kritische en analytische vaardigheden. Nu heb ik daar profijt van, bijvoorbeeld in mijn werk."

"Lange tijd heb ik me geen onderdeel van de maatschappij gevoeld. Het is nooit in mij opgekomen om zo Australisch mogelijk te worden, iets wat mijn broer wel heeft gedaan. Ik ben duidelijk geen Australiër, maar zeker ook geen Nederlander. Ik voel me meer een wereldburger. Ik ben trots op mijn Nederlandse achtergrond en ik ben trots op de Australische eigenschappen die ik gekozen heb aan te nemen."

Anders
Hans' zoon Chris (30) is geboren en getogen Australiër. Zijn moeder is van Nieuw-Zeelandse afkomst. "Ik heb me als kind nooit gerealiseerd dat mijn vader geen Australiër was en dat ik misschien anders was dan andere kinderen. Dat besef kwam pas op de middelbare school. Toen ben ik begonnen me af te vragen wat de Nederlandse cultuur inhoudt. Ik voel me absoluut geen Nederlander, Gek genoeg zijn Hans en Chris de enige Leffers die een Nederlands paspoort hebben. Hoofd van de familie Riek heeft alleen de Australische nationaliteit. Voor een beurs voor de universiteit moest Hans de Australische nationaliteit aannemen. Dat kon alleen als hij een ouder had met een Australisch paspoort. Riek heeft toen haar Nederlandse nationaliteit opgegeven om Australisch te worden. Haar man weigerde dat te doen.



ik spreek de taal niet eens, ik ben vooral Australiër. Toch voel ik me niet geheel geaccepteerd. Mijn persoonlijke eigenschappen, zijn die terug te voeren op mijn Nederlandse achtergrond, of zijn dat mijn eigen karaktertrekken? Dat weet ik niet."

Vragen
"Wat er Nederlands was aan mijn jeugd?" Chris begint te grinniken. "De kroketten bij opa en oma. En de kinderversjes die oma voor me zong. Van mijn vader heb ik niks concreets meegekregen, maar misschien wel onbewust Nederlandse normen en waarden. Hij benadrukte vaak het belang van afspraken, je aan je woord houden, doen wat je beloofd hebt en eerlijk zijn. Maar ik weet niet of dat Nederlands is of een kenmerk van mijn familie. Ik ken de Nederlandse cultuur helaas niet goed genoeg om dingen te herkennen. Daarom ben ik een paar jaar geleden naar Nederland op vakantie gegaan. De antwoorden heb ik echter nog steeds niet."

Gezelligheid
"Ik heb wel andere dingen ontdekt", gaat Chris opgetogen verder. "Zoals dat de inrichting van mijn opa en oma's huis Nederlands was. Bloempotten met planten in de vensterbank was niet Australisch, dat zag ik wel, maar ik realiseerde me nooit dat het heel Nederlands is. En, heel belangrijk, het concept ‘gezelligheid'. Ik had daar nog nooit van gehoord, terwijl het een fundamenteel element is van de Nederlandse samenleving en voor Nederlanders die geëmigreerd zijn. Maar dat leerde ik pas in Nederland."

Zijn oma komt tussenbeide. "Voor mij betekent gezelligheid heel veel. Maar je vindt dat niet in Australië, alleen bij andere Nederlandse emigranten. Waar ik bijvoorbeeld een hekel aan heb, is dat Australiërs meteen hun bord naar de keuken brengen als ze klaar zijn met eten. Zelfs als anderen nog bezig zijn. Als iemand bij mij op bezoek is en dat doet, vind ik dat zo ongezellig." Chris reageert verbaasd. "Dit hoor ik nu voor het eerst. Ik probeer altijd behulpzaam te zijn en mijn eigen bord naar de keuken te brengen en op te ruimen. Ik wist helemaal niet dat je dat niet leuk vond. Maar je hebt ons ook nooit verteld over ‘gezelligheid'."
Het blijft even stil. Riek kijkt beteuterd en zegt dan een beetje onthutst: "Nee, nee, zoiets moet vanzelf komen."


http://www.rnw.nl/hollandnl/html/australie040331.html

freya
06-04-04, 10:09
Dit is geen nieuws maar een normaal verhaal, iedereen weet toch dat Nederlandse Normen & Waarden superieur zijn :fpiraat:

Tuurlijk houden ze daar aan vast in den vreemde :blowen:


:strik:

Eelke
06-04-04, 10:38
Geplaatst door freya
Dit is geen nieuws maar een normaal verhaal, iedereen weet toch dat Nederlandse Normen & Waarden superieur zijn :fpiraat:

Tuurlijk houden ze daar aan vast in den vreemde :blowen:

:strik:

Ik lees alleen dat de eerste generatie moeilijk de normen en waarden kan laten gaan. De tweede generatie vind het al eenvoudiger en de derde generatie weet niet eens wat de normen en waarden van opa en oma zijn.

Integratie heet dat.

Als ik dan lees dat er hier derde generatie allachtonen zijn die geen nederlands spreken dan denk ik echt dat er hier wat mis gegaan is.

Groet, groet Eelke

taouanza
06-04-04, 10:44
Geplaatst door Eelke
Ik lees alleen dat de eerste generatie moeilijk de normen en waarden kan laten gaan. De tweede generatie vind het al eenvoudiger en de derde generatie weet niet eens wat de normen en waarden van opa en oma zijn.

Integratie heet dat.

Als ik dan lees dat er hier derde generatie allachtonen zijn die geen nederlands spreken dan denk ik echt dat er hier wat mis gegaan is.

Groet, groet Eelke

Derde generatie die geen Nederlands spreekt?
Trouwens Nederland en Australie zijn beide westerse culturen dus is het niet meer dan normaal dat het langer duurt.
Maar het duurt nog langer als er constant vooroordelen in stand worden gehouden zoals derde generatie die geen nederlands spreekt.:moe:

Daviddavid
06-04-04, 10:47
Geplaatst door taouanza
derde generatie dat geen nederlands spreekt.


derde generatie DIE geen Nederlands spreekt :student:

taouanza
06-04-04, 10:51
Geplaatst door Daviddavid
derde generatie DIE geen Nederlands spreekt :student:

:bril:

jaja
06-04-04, 10:55
Geplaatst door taouanza
Derde generatie die geen Nederlands spreekt?
Trouwens Nederland en Australie zijn beide westerse culturen dus is het niet meer dan normaal dat het langer duurt.
Maar het duurt nog langer als er constant vooroordelen in stand worden gehouden zoals derde generatie die geen nederlands spreekt.:moe: ... en jij dacht dat er in Australië in de jaren 50 geen vooroordelen waren tegen die arme sloebers uit Europa kwamen ..?? Dream on ..!! Er was - er is - een tegenstelling tussen de oud-gedienden en de nieuwkomers, inclusief een neerkijken van je welste, inclusief beschuldigingen van toename van criminaliteit, zedenloos gedrag etc. etc.

The usual stuff .. hoort bij economische migratie en mensen .. naar het schijnt.

taouanza
06-04-04, 11:12
Geplaatst door jaja
... en jij dacht dat er in Australië in de jaren 50 geen vooroordelen waren tegen die arme sloebers uit Europa kwamen ..?? Dream on ..!! Er was - er is - een tegenstelling tussen de oud-gedienden en de nieuwkomers, inclusief een neerkijken van je welste, inclusief beschuldigingen van toename van criminaliteit, zedenloos gedrag etc. etc.

The usual stuff .. hoort bij economische migratie en mensen .. naar het schijnt.

Zeg wijsneus waar haalt jij dat uit?
Dat ik dat denk?
Ik bedoelde alleen dat als een westerling moet integreren in een ander westers staat kun je nagaan hoe moet zijn voor een nietwesterling.
En ik vind je info wel nuttig maar daar moet je niet voor bij mij wezen.
Je moet wel goed kijken tegen wie je betweterig doet.:rolleyes: