PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Ze rossen ons al jaren in elkaar, nu fucken we hun'



Rode Smurf
06-04-04, 12:49
Van onze verslaggevers Aimée Kiene en Jeroen Scharroo

MUIDERBERG - Een 'skinhead' schoot zaterdagavond in Muiderberg op een groep Marokkaanse jongens. De laatste tijd lagen ze met elkaar overhoop. 'Het zijn aardige jongens.'

Bierdoppen en lege wietzakjes liggen in het gras rond de picknicktafel op de Brink in Muiderberg. Omwonenden laten maandagmiddag in de zon hun hond uit. 's Avonds is het de hangplek voor jongeren uit het dorp. Vrienden uit omringende gemeentes komen op hun scooters naar de Brink. Om te drinken, te praten en te roken.

Het liep hier uit de hand afgelopen zaterdag. Marokkaanse jongens uit Bussum en Naarden kwamen een ruzie uitvechten. Die ruzie begon een paar weken geleden, toen een 14-jarige jongen uit Muiderberg in elkaar werd geslagen. Vanaf dan zijn er geregeld gevechten tussen de Muiderbergers en de Marokkanen.

Zaterdag was het weer zover. Vijf Marokkaanse jongeren kwamen verhaal halen op de Brink. Een van de Muiderbergers trok een wapen. Er vielen schoten en drie Marokkanen raakten gewond. Een werd met een buikwond in het AMC opgenomen.

De politie omschreef de groep Muiderbergse jongeren in een persbericht als skinheads. De dader is bekend bij de politie. Hij is nog op de vlucht.

'Zijn naam zingt rond in het dorp', zegt de verkoopster van de Warme Bakker. Maar ze wil hem niet noemen. 'Het zijn aardige jongens. Volgens mij zijn de meesten zich rot geschrokken van dat wapen.'

In het dorp heeft eigenlijk niemand last van hangjongeren, zegt ze. Natuurlijk, ze maken lawaai met hun scooter en er wordt soms gevochten, maar dat doen toch alle pubers? 'Ik lees in de krant dat er twintig skinheads op de Brink stonden. Dat is zwaar overdreven. Ik ken er maar eentje die een kale kop heeft, dat maakt hem nog geen skinhead.'

Nathalie (18) hangt weleens op de Brink. Zij kent vijf jongens die wijde truien dragen waar met grote letters het merk Lonsdale op staat. Dat merk wordt geassocieerd met extreem-rechts. 'Maar het zijn geen racisten.' In de nieuwbouwwijk loopt een 17-jarige jongen met een Lonsdale-trui en een petje. Hij vindt het gewoon een mooi merk. 'Wij luisteren naar hardcore housemuziek. Dan vinden ze je meteen een skinhead.' Hij weet niks van de vechtpartij. Maar: 'Die Marokkanen rossen ons al jaren in elkaar. Nu fucken we hun een keer.'

In Muiderberg is weinig te doen voor jongeren. Vooral in de zomer hangen ze rond op straat. 'Er zijn drie verschillende groepen met elk een eigen plek', zegt gemeenteraadslid Sandra Deuling. De groep op de Brink is het oudst. Rond de twintig, schat ze. 'Normaal houden ze zich rustig.'

Een omwonende laat iedere avond zijn hond uit in het parkje op de Brink. 'Ik ben niet bang voor die gasten. En mijn buren ook niet.' In zijn buurt bezorgen de jongeren weinig overlast. En de schietpartij dan? 'Ach. Van het weekend mocht ik het park niet in met mijn hond. Maar nu is het weer rustig.' Een oudere vrouw denkt daar anders over. Maar ze wil er niks over zeggen, 'anders gooien ze mijn ruiten weer in'.

Rond de picknicktafel op de Brink zoeken cameraploegen en een fotograaf naar sporen van de schietpartij.

Aan een lantaarnpaal wappert een stukje afzetlint. De houten tafel is beklad met leuzen. 'Muiderberg Rulezzz', staat er in dikke zwarte letters. En daarnaast, iets kleiner: 'Eigen volk eerst in eigen land.'