PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische religieuze leiders negatief over The Passion



Marsipulami
06-04-04, 13:19
Belgische religieuze leiders negatief over The Passion

,,Deze film gooit ons 50 jaar terug''
Van onze redacteur


BRUSSEL - Grootrabbijn Albert Guigui van Brussel vraagt dat de katholieke hiërarchie Mel Gibsons film The Passion of the Christ radicaal veroordeelt. Hulpbisschop Jozef De Kesel van Brussel heeft grote bedenkingen bij de film, maar begrijpt dat sommige gelovigen erdoor geraakt worden. ,,Misschien moeten we die mensen corrigeren.''



MORGEN komt ook in ons land The Passion of the Christ, Mel Gibsons controversiële verfilming van Jezus' lijden en dood, in de bioscoopzalen. In de Verenigde Staten en enkele Europese landen is de film al langer in roulatie en veroorzaakt hij heftige reacties. In religieus conservatieve kringen wordt de extreem gewelddadige film de hemel in geprezen en beschouwd als een nieuw evangelisatievehikel. Maar de joodse gemeenschap is woedend over de verfilming. Zij verwijt de film aan te zetten tot jodenhaat. In Frankrijk vroegen drie joodse broers (vergeefs) aan een Parijse rechter om de film te verbieden. In Israël komt de film niet in roulatie omdat er geen interesse is van de distributeurs.

Omdat de film zulke extreme reacties uitlokt, brachten de Belgische bisschoppen gisteren vertegenwoordigers van de christelijke religies (katholieken, anglicanen, protestanten en orthodoxen) en van het jodendom samen om hun visie te geven. Hun reacties liepen grotendeels gelijk, maar toch waren enkele - niet onbelangrijke - nuanceverschillen te horen.

Iedereen was het erover eens dat Gibson een technisch perfecte film heeft gedraaid, maar dat het extreme geweld tegen de borst stuit. ,,Esthetisch afstotend'', vond de joodse psychiater Willy Szafran. ,,De film is geënsceneerd als een puur spektakel van sadisme en masochisme.''

Grootrabbijn Albert Guigui ging nog een stapje verder en noemde de film een ,,historische farce''. ,,Christus praat in het Latijn tegen Pilatus, hij draagt een kruis van drie ton, hij maakt tafels op Ikea-wijze Maar belangrijker nog: deze film is, vind ik, antisemitisch. Hij herhaalt alle stereotiepen jegens het joodse volk: bijvoorbeeld de uitzinnige menigte die oproept tot kruisiging. Als ik mij niet vergis, is Christus gekruisigd door Romeinen, op bevel van Romeinen.''

Volgens Guigui gooit deze film ,,ons vijftig jaar terug''. ,,Ik heb schrik dat het goede werk dat bijvoorbeeld Johannes XXIII en en Johannes Paulus II hebben geleverd in de ontspanning tussen katholieken en joden wordt tenietgedaan. Want je mag de impact van deze beelden niet onderschatten.'' Guigui vraagt zich af wat er met deze film moet gebeuren. ,,Hoe kun je het publiek hiertegen beschermen? Ik verwacht op zijn minst een categorische veroordeling van de katholieke hiërarchie.''

Die was vertegenwoordigd in de persoon van hulpbisschop Jozef De Kesel van Brussel. Die liet er geen twijfel over bestaan dat hij de film erg weinig kon appreciëren. ,,De film laat nergens zien waarom Jezus zo moest lijden. De sleutel daartoe ligt in zijn leven - hij was een rebel - en daarover wordt nauwelijks gesproken. Op deze manier wordt zijn lijden absurd.''

De Kesel wees erop dat een evangelie altijd een interpretatie is. ,,We spreken over het evangelie volgens Marcus of Johannes, Wel deze film is het evangelie volgens Gibson. Het is een conservatieve, zelfs gevaarlijke visie. Maar antisemitisch? Niet per se.''

,,Kijk, binnen de kerk bestaan verschillende visies. Ik kan begrijpen dat sommige gelovigen geraakt worden door deze film. Ik ben er alleszins niet door geraakt. En misschien moeten we de mensen die wel geraakt zijn, helpen. Misschien moeten we hun visie zelfs corrigeren.'' Waarop Guigui: ,,Ik hoor geen duidelijke boodschap. Ik vraag mij af de joods-christelijke dialoog nog zin heeft.''

Enige tijd na de persconferentie liet De Kesel wel verstaan dat hij wil laten onderzoeken welke stappen de kerk kan doen.

Exegeet Peter Tomson, vertegenwoordiger van de protestantse gemeenschap, tilde niet zwaar aan het 'dispuut' ,,We merken hier weer de kloof tussen de leidende kringen van de kerk en het volksgeloof. Een kloof die al eeuwen bestaat. De vraag is inderdaad: hoe krijg je een veroordelende boodschap bij de mensen. Daarom vind ik dat deze film een aanleiding moet zijn om de evangelieberichten over Jezus' lijden opnieuw samen te bestuderen. De boodschap die deze film meegeeft, is dat Jezus alleen gekomen is om te lijden en te sterven en zo onze zonden te vergeven. Dat is natuurlijk een erg middeleeuwse opvatting over het geloof.''

Morgen geven bijbelkenners Peter Schmidt en Hellen Mardaga hun mening


06/04/2004 Dominique Minten

©Copyright De Standaard

keizer
06-04-04, 14:08
Mooie film voor mensen die kicken op bloed en geweld, potentiele sadisten bezoeken zulke films

Marsipulami
06-04-04, 14:13
Egypte staat vertoning van The Passion toe


Van onze correspondent

CAIRO - De Egyptische autoriteiten hebben toestemming gegeven om de film ”The Passion of the Christ” in de bioscopen te vertonen. Eerder deden zes andere Arabische landen dit al.


De film over de laatste uren van Jezus’ lijden werd al eerder in honderden kerken van verschillende denominaties in Egypte vertoond. Het is duidelijk dat het verzet van Amerikaanse Joden tegen de film de belangstelling ervoor alleen maar heeft vergroot. De film resulteerde in tientallen artikelen in de Egyptische pers, die vooral benadrukken dat de film laat zien hoe Joden zijn. Zoals de Joden 2000 jaar geleden Christus martelden, martelen ze nu de Palestijnen, zo is de teneur.


Er is ook kritiek. Zo wordt de film van regisseur Mel Gibson „te bloederig” gevonden. Jezus Christus is voor moslims een belangrijke profeet. Moslims willen niet dat profeten worden afgebeeld en hebben zich in het verleden afgezet tegen het afbeelden van profeten die ook voor de islam van belang zijn. Met de vertoning van Gibsons film wordt dit taboe doorbroken.


BBC-correspondent Dale Gavlak denkt dat de film veel indruk op moslims zal maken. Moslims geloven niet dat Christus is gekruisigd, maar menen dat Allah op het laatste moment een vervanger voor Hem heeft gevonden. „Maar als je de film ziet, is het moeilijk voor te stellen hoe zo’n vervanging heeft kunnen plaatsvinden.” Daarmee worden vraagtekens bij traditionele islamitische opvattingen over de kruisiging van Christus geplaatst.


© Reformatorisch Dagblad

Marsipulami
06-04-04, 14:15
Niet meer antisemitisme door The Passion

Ondanks voorspellingen dat The Passion of the Christ antisemitisme zou bevorderen heeft de Jewish Anti Defamation League geen toename van incidenten geregistreerd ten opzichte van het vorig jaar.
Een recente steekproef heeft wel uitgewezen dat een groeiende groep Amerikanen, met name zwarten en jongeren, joden verantwoordelijk houden voor de dood van Christus. Volgens onderzoeker Andrew Kohut kan dat een indicatie zijn van antisemitisme, maar is het geen duidelijk bewijs, aldus de Washington Post. “Vele christenen geloven dat de joodse leiders de Romeinen ertoe hebben aangezet Jezus te kruisigen, maar dat heel de mensheid, en niet het huidige joodse volk, daarvoor de schuld draagt.”
Een steekproef eind maart heeft uitgewezen dat van degenen die The Passion</I> hebben gezien 2% de joden “schuldiger” vindt, maar 9% verklaarde joden juist “minder schuldig” te achten. 83% verklaarde dat de film geen invloed heeft op hun visie op joden. (KN)

Marsipulami
06-04-04, 14:16
Onderzoek: ´meer mensen houden joden verantwoordelijk voor dood Jezus na zien van The Passion´ --------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst op 6/4 '04 om 7:30u door Roderick Vonhogen
Een scene uit Mel Gibsons ´The Passion of the Christ´ waarin Jezus voor Pilatus wordt gebracht (NewMarket films)


BRUSSEL (KerkNet/Ekklesia/RNS) - Uit een recente enquête van het Pew Onderzoekscentrum in Washington blijkt dat meer Amerikanen joden verantwoordelijk stellen nadat ze de film ‘The Passion of the Christ’ gezien hebben. Vooral jongeren laten zich beïnvloeden door de film.

Volgens sommigen schetst de film een oneerlijk beeld van de rol van de joden bij de dood van Christus, al benadrukken regisseur Gibson en anderen dat de film niet antisemitisch is en een getrouwe weergave biedt van de evangeliën. Vorige week nog verwierp een Franse rechter de vraag van drie joodse broers om de film te verbieden.

26%

Uit de Pew-enquête bij 1.703 volwassen Amerikanen blijkt dat 26% van hen de joden verantwoordelijk stelt voor de dood van Jezus. In 1997 organiseerde ABC Newspoll een soortgelijke enquête; Toen stelde 19% van de Amerikanen joden verantwoordelijk voor de dood van Christus.

Opvallend is het feit dat de beschuldiging verdrievoudigde bij de groep die jonger is dan dertig jaar: van 10% in 1997 tot 34% vandaag. Ook bij Afro-Amerikanen was er een verdubbeling: van 21 naar 42%.

Verband

Volgens het Britse ´Ekklesia´ toont de enquête van Pew een statistisch verband aan tussen de film van Gibson en anti-joodse gevoelens. Maar dat besluit is lang niet eenduidig, omdat ook een groot deel van hen die de film niet gezien hebben de joden verantwoordelijk stelt voor Jezus’ dood.

De enquête wees verder uit dat 40% van de ondervraagden gelooft dat de bijbel letterlijk het Woord van God is, dat is ongeveer evenveel als in 1996. 92% gelooft dat Jezus op het kruis gestorven is en 83% dat hij uit de doden is opgestaan. Ook die cijfers bleven zo goed als ongewijzigd in vergelijking met 1997.

Een andere recente enquête had al aangetoond dat er meer mensen de bijbel lezen, nadat ze de film gezien hebben. Die enquête toonde aan dat 75% vindt dat de film vrij nauw aansluit bij de bijbelse overlevering, al was 5 % van oordeel dat dit helemaal niet het geval was.

Klik hier om het Engelstalige PEW-rapport te lezen.

Marsipulami
06-04-04, 14:20
Erkende christelijke godsdiensten kraken "The Passion of Christ" --------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst op 5/4 '04 om 14:31u door Theo Borgermans

BRUSSEL (RKnieuws.net) -- "The Passion of Christ" van Mel Gibson is te gewelddadig en geeft geen correct
beeld van de geschiedenis. Dat hebben de vertegenwoordigers van de christelijke godsdiensten in België maandag op een gezamenlijke persconferentie in Brussel gezegd.

"De film is geensceneerd als puur spektakel van sadisme en masochisme en is een weergave van de haat/liefdeverhouding die Mel Gibson heeft ontwikkeld tegenover Christus.", zegt psychiater professor dr. W. Szafran (joods) na het zien van de Christus-film "The Passion of the Christ".

Volgens kanunnik Dirk van Leeuwen (Anglicaanse eredienst) is de film technish goed uitgevoerd, maar "buiten verhouding gewelddadig, ongeloofwaardig en onhistorisch.

Grootrabbijn Albert Guigui vindt overduidelijk dat de film
antisemitisch is en elke historische zin ontbeert.

Mgr. Jozef De Kesel, hulpbisschop van Brussel), vindt ook dat het geweld "absurd" is. "De geschiedenis is veel
ingewikkelder dan dat. Gibson heeft veel gemixt en toegevoegd. Ook de voorstelling van de figuur van Pontius Pilatus klopt niet met de historische waarheid. Jezus is niet veroordeeld door het joodse volk, zoals de film laat uitschijnen, maar door religieuze en politieke autoriteiten.

Dominee John van der Dussen (federale synode evangelische kerken) stelt dat "het gebruikte geweld niet in verhouding staat met wat er echt gebeurd kan zijn. Gibson doet er een schepje bovenop en daardoor boet de film aan geloofwaardigheid in".

Er zijn toevoegingen aan de film die niet in het Nieuwe
Testament staan", weet mgr. Athenagoras de Sinope (christen-orthodoxe kerk). "De film doet afbreuk aan de spirituele geest en geeft geen boodschap mee".

Professor dr. Peter J. Tomson (Verenigde Protestantse Kerk) vindt de film "weerzinwekkend en onhistorisch. Gibson is doof voor het lijden dat christenen joden hebben aangedaan". (tb)

Marsipulami
06-04-04, 14:23
Overlegorgaan Joden en Christenen noemt The Passion riskant


WEESP – De omstreden Jezusfilm The Passion of the Christ van regisseur Mel Gibson is een „riskant passiespel", dat antisemitisme kan aanwakkeren. Het Overlegorgaan Joden en Christenen (OJEC) deelt de zorg van andere joodse en christelijke groepen over de film over het lijden en sterven van Jezus, liet het dinsdag weten.


„De film moet worden gezien als een moderne vorm van een passiespel", aldus het OJEC. „Dat roept argwaan op. De christelijke traditie van passiepreken en passiespelen is namelijk onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van het antisemitisme. Veel jodenvervolgingen, vooral in het Midden–Oosten en Oost–Europa, begonnen in de weken voor Pasen." Het is volgens het OJEC opvallend dat de zeer behoudende rooms–katholiek Gibson alle controversiële passages uit de vier evangeliën (Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes) over de joodse leiders en de joodse menigte die Jezus’ kruisiging wilden, in zijn film heeft verwerkt. De door Lucas beschreven menigte die tijdens Jezus’ kruisgang juist weeklaagt, waaronder de vrouwen die Jezus bestraft, blijft echter buiten beeld.


„Helaas hebben de stellingnames van de Rooms–Katholieke Kerk en van veel protestantse kerken, waarin elke collectieve schuld van heel het Joodse volk aan de kruisiging van Jezus expliciet wordt afgewezen, Gibson niet voorzichtiger gemaakt bij het waagstuk van de verbeelding van het lijdensverhaal", aldus het OJEC. The Passion of the Christ is sinds donderdag in de Nederlandse bioscopen te zien. Sommige evangelische groepen vinden de film juist een goed middel om mensen met het evangelie in contact te brengen.


© Reformatorisch Dagblad

Marsipulami
06-04-04, 14:26
Lijden van Jezus is op een eerlijke manier verbeeld

Door EVERARD DE JONG

Dinsdag 6 april, De omstreden rolprent The Passion of the Christ die donderdag in Nederland in première ging brengt Jezus dichterbij als een echt mens van vlees en bloed zonder dat zijn godheid wordt ontkend, aldus Everard de Jong. Het is een goede lijdensmeditatie, al had die wel wat meer diepgang mogen hebben. Maar antisemitische sentimenten zitten er niet in.




Na afloop van de première van de film sprak iemand me bij de uitgang van de bioscoop verontwaardigd aan: 'Hoe kunt u zich als bisdom afficheren met deze film?' Ik had namelijk een inleiding mogen houden voorafgaande aan de film. Daarin had ik overigens niet zozeer als vertegenwoordiger van het bisdom Roermond de film aangeprezen, maar aan de toeschouwers een aantal criteria meegegeven om de film op zijn religieuze waarde te kunnen schatten. Zo is een van de christelijke beoordelingsnormen of je je na afloop van een activiteit of gebeurtenis een beter mens voelt en meer van Christus en de mensen houdt. Vlak na de film zei een jongere me inderdaad dat hij diep was geraakt en nu veel beter besefte wat Jezus voor hem geleden had.
Twee totaal verschillende reacties, die mijns inziens in ieder geval ten dele samenhangen met een al dan niet hebben van achtergrondinformatie over Jezus en met het feit of men een persoonlijke en gebedsrelatie met Hem heeft. Als je die laatste hebt, kun je de volgens sommigen nogal overdreven uitputtingsslag beter integreren in je opvatting over Jezus. Zijn excessief lijden is de prijs van zijn liefde voor de mensen, Hem aangedaan door mensen die Hem zijn status niet gunden of zich door Hem bedreigd voelden. Ben je echter buitenstaander, dan zal zo'n begrip moeilijker vallen, omdat de film inderdaad slechts 18 uur van de drie jaren van Zijn openbare leven laat zien. Zonder die context en met name ook het perspectief van de verrijzenis wordt het een doelloze slachting.
Een van de reacties van een ongelovig meisje was overigens dat ze het indrukwekkend vond dat dit iemand voor zijn vrienden over heeft. Het is mijns inziens daarom ook voor mensen die niet in Jezus geloven mogelijk de film niet slechts te zien als het zoveelste voorbeeld van religieus geweld. Jezus is niet iemand die anderen met zich in de dood meeneemt. Integendeel, Hij geeft zijn eigen leven om anderen te sparen en te redden. Uit alles blijkt de liefde van Jezus voor zijn medemensen, zelfs voor zijn vijanden die Hem naar het leven staan. Indrukwekkend is bijvoorbeeld hoe Hij bidt voor zijn beulen, iets wat Hij zijn leerlingen ook had voorgehouden.
Als gelovig katholiek bisschop ben ik daarom blij dat de film vlak voor de goede week in première is gegaan. Het is een goede lijdensmeditatie, die, hoewel er wellicht wat meer psychologische diepgang in had kunnen zitten, (extreem) realistisch laat zien wat er bij de geseling en kruisdraging van Jezus gebeurd kan zijn. De manier waarop Jezus op zijn kruisweg wordt behandeld, kan ik goed integreren in mijn voorstellingen over het lijden zoals die uit de evangelies spreken. Jezus komt dichterbij als echte mens van vlees en bloed, zonder dat zijn Godheid wordt ontkend. Er worden geen doekjes gewonden om wat hij voor ons heeft overgehad. De film deed me ook meer beseffen dat dit geweld nog steeds op veel plaatsen in martelkamers en kampen voorkomt, waar Hij in de mishandelden leeft en lijdt. Wat doe ik daaraan?
Ik ben persoonlijk geraakt door de uitbeelding van verschillende flashbacks naar Jezus' leven vanuit het lijdensverhaal. Zo besefte ik de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in de eucharistie beter door de flashback over het aanbieden van zijn Lichaam en Bloed aan zijn apostelen bij het laatste avondmaal. Bij de viering van de eucharistie merkte ik bijvoorbeeld bij mezelf dat ik extra attent was toen ik bij de Consecratie de H. Hostie en de Kelk met Zijn heilig Bloed ophief. Ook de verschillende keren in de film dat Hij zijn Vader aanriep, deden me beter beseffen hoezeer Hij met zijn Goddelijke Vader verbonden was. Een moeder vertelde me dat ze ontroerd was bij het zien van Maria die haar vallend kind troost. Zo zal ieder zijn eigen momenten hebben.
Dat de film religieuze lading heeft, merkte ik ook aan het feit dat ze in een bioscoop gedraaid werd. Ze voelt aan als religieuze kunst in een museum. Bij het 'Het is volbracht' had ik bijvoorbeeld de neiging om te knielen, zoals we dat ook doen bij het voorlezen van het passieverhaal op goede Vrijdag.
Op antisemitische sentimenten heb ik de film niet kunnen betrappen. De uitspraken van regisseur Gibson en de hoofdrolspelers in interviews zijn zeer expliciet in het afwijzen van dit crimineel gedrag. Ik neem dan ook aan dat de intentie van de makers is geweest: het op een eerlijke manier neerzetten van wat Jezus voor ons heeft geleden. Met alle menselijke beperktheid die aan zo'n ambitieuze onderneming kleeft, vind ik dat hij daar redelijk in is geslaagd. Ik voelde me als christen in ieder geval bemoedigd, bevraag mezelf meer op mijn instelling als hogepriester, en besef dat ik soms wel erg kleinzielig ben bij wat tegenstand of ongemak.


Mgr. dr. Everard de Jong is hulpbisschop van Roermond en in de Nederlandse kerkprovincie belast met jongeren, catechese en onderwijs.

Marsipulami
06-04-04, 14:27
The Passion of the Christ 5 april 2004

--------------------------------------------------------------------------------
In de week van 1 april ging de film ‘The Passion of the Christ’ van Mel Gibson in Nederland in première. Amerikaanse critici ontvingen de film met gemengde gevoelens en er ontstond al grote verontwaardiging over vermeend antisemitisme nog voordat de film was vertoond. Michiel Peeters woonde in Rome een voorpremière voor theologiestudenten bij en hij schreef voor Samen Kerk een impressie.
Leegte
Zonder iets te willen verklappen uit de film zelf, wil ik alleen vertellen wat father Thomson ons ter inleiding vertelde. Deze Amerikaanse priester was nauw betrokken bij de realisatie van de film. De film is het resultaat van een persoonlijke ervaring van Gibson, zo'n dertien jaar geleden, toen hij op het hoogtepunt van zijn Hollywood-roem was. Juist in die tijd ervoer hij een enorme leegte, een totale afwezigheid van zin, waarbij hij zelfs dacht aan zelfmoord. De overweging van het lijden van Christus - waarmee hij door zijn gelovige jeugd vertrouwd was - heeft hem doen begrijpen dat zijn eigen pijn een betekenis heeft binnen dit grote mysterie. De film is de vrucht van jarenlange meditatie over Jezus' lijden. Het is daar een persoonlijke interpretatie van, niets meer of minder.

Geen enkele producer of financier wilde of durfde zich aan de film te committeren, zodat Gibson de film uit eigen zak betaald heeft. Inmiddels is The Passion in de VS al een groot succes, vergelijkbaar met Harry Potter en de Lord of the Rings. Elke opnamedag begon met een gezamenlijke eucharistieviering en gedurende de dag baden de crew-leden op de set samen de rozenkrans. James Caviezel, die de rol van Christus speelt, moest elke ochtend minstens vier uur ‘geschminkt’ worden; hij gebruikte deze tijd voor meditatie en gebed. Als je hem Christus ziet vertolken, dan begrijp je dat het inderdaad niet anders kan, of hij moet zich (in gebed) intens met Hem vereenzelvigd hebben. De film is feitelijk een grote kruiswegoefening, dus een mogelijkheid tot een intense vereenzelviging met Christus en met zijn lijden, en dat met moderne middelen. Hij is net zo hard als het lijden zelf was, voor Christus, voor Maria en Johannes, en voor de mensen langs de weg.

Meegaan tot het uiterste
Als het nog niet duidelijk was: de film is mijns inziens zeer de moeite waard, ik denk zelfs een mijlpaal in de geschiedenis van de verbeelding van het leven van Jezus. Maar ik vind het geen film om met mensen naartoe te gaan die Christus niet (willen) kennen. Het is niet simpelweg een ‘evangelisatiemiddel’ . Ik vind het een ‘medium’ voor de leerlingen van Jezus, voor hen die zich zijn vrienden weten en die daarom tot het uiterste met Hem willen meegaan. Zonder echter een beleefde ervaring van de Kerk, van een gemeenschap waarin de verrijzenis zichtbaar is, is het lijden van Jezus een onmenselijke vertoning, die in het beste geval onbegrip en medelijden, en anders onbegrip, afschuw en spot oproept (werkelijk: zonder de aanwezigheid van Maria zou de film alleen maar keihard en afschuwelijk zijn). Maar als je kijkt met de ogen van Maria of - wat nog gemakkelijker is – van de zwijgende Johannes, die de ogen van zowel Christus als Maria op zich weet, kan het overwegen van dit lijden een ervaring zijn die je sterk doet groeien in de kennis van en de liefde voor Christus, zijn betekenis voor de wereld en in de geschiedenis.

Rome, maart 2004
Michiel Peeters

Simon
06-04-04, 15:38
Wel ERG veel aandacht voor een reli-porno film.

jada
06-04-04, 17:21
Geplaatst door Simon
Wel ERG veel aandacht voor een reli-porno film.

Die Belg wil ons een muisarm bezorgen. :rolleyes:

Marsipulami
06-04-04, 17:32
Geplaatst door Simon
Wel ERG veel aandacht voor een reli-porno film.

Als je schatrijk wil worden, dan moet je een controversiële Jezusfilm maken. Overal gratis reklame.