PDA

Bekijk Volledige Versie : Bewezen moordenaar was toen gek, nu niet meer dus hij mag vrij uit



Mark
06-04-04, 14:04
Dader 'rolschaatsmoord' krijgt geen straf

Uitgegeven: 6 april 2004 14:13

HAARLEM - De 42-jarige C.D. uit Purmerend, die januari vorig jaar in Tokio een 85-jarige Japanse vrouw met een rolschaats doodsloeg, krijgt geen straf. De rechtbank in Haarlem heeft hem dinsdag vrijgesproken. Het Openbaar Ministerie (OM) vroeg twee weken geleden om ontslag van rechtsvervolging.

De Japanse werd 26 januari vorig jaar op klaarlichte dag vlak voor haar woning met een rolschaats op haar hoofd geslagen. Zij overleed korte tijd later aan hersenletsel. D., een voormalige koffieshophouder, zei tijdens zijn proces zich van de moord niets meer te herinneren. Eerder heeft hij in Japan verklaard dat er kwade geesten in het huis van het slachtoffer woonden.

Gedragsdeskundigen hebben vastgesteld dat D. ten tijde van de moord volledig ontoerekeningsvatbaar was. Hij leed aan psychotische wanen als gevolg van jarenlange extreme werkdruk en overmatig gebruik van softdrugs. Verplichte behandeling was volgens de deskundigen niet nodig, omdat de psychose van de man inmiddels verdwenen is. De rechtbank heeft de conclusie van de deskundigen overgenomen en acht opzet niet bewezen.

Goodnight
06-04-04, 14:16
maar hij gaat dus vrijuit begrijp ik hieruit?

Goh...wist niet dat het zo'n makkie was om anderen te doden. :cheefbek:

Mark
06-04-04, 14:18
Geplaatst door Goodnight
maar hij gaat dus vrijuit begrijp ik hieruit?

Goh...wist niet dat het zo'n makkie was om anderen te doden. :cheefbek:

Nederlanders die hun straf hier mogen uitzitten worden stelselmatig direct vrijgelaten. Binnenkort levert niemand meer Nederlanders uit.

Mattijs
06-04-04, 14:33
Zeer slechte zaak dat dit zomaar kan. Ook vreemd dat die psychose zomaar weg was, en dat men ook zo snel weet dat die psychotische toestand niet weer kan plaatsvinden.

Hagana
06-04-04, 19:27
Ik begrijp dat je van het strafrecht weinig kaas gegeten hebt Mark, je gooit van alles door elkaar.
In deze zaak is geen vrijspraak maar OVAR uitgesproken. Vrijspraak is als de rechter niet bewezen acht dat de verdachte de daad heeft begaan, OVAR als dat wel zo is maar de dader niet strafbaar is, bv. omdat hij, zoals in deze zaak, ontoerekeningsvatbaar was. Dan kun je alleen nog maar TBS opleggen, maar alleen wanneer er gevraar voor herhaling bestaat, als dat niet het geval is gebeurt er verder niets, duidelijk?

Mark
06-04-04, 22:12
Geplaatst door Hagana
Ik begrijp dat je van het strafrecht weinig kaas gegeten hebt Mark, je gooit van alles door elkaar.
In deze zaak is geen vrijspraak maar OVAR uitgesproken. Vrijspraak is als de rechter niet bewezen acht dat de verdachte de daad heeft begaan, OVAR als dat wel zo is maar de dader niet strafbaar is, bv. omdat hij, zoals in deze zaak, ontoerekeningsvatbaar was. Dan kun je alleen nog maar TBS opleggen, maar alleen wanneer er gevraar voor herhaling bestaat, als dat niet het geval is gebeurt er verder niets, duidelijk?

hij was gek, nu niet meer dus hij gaat vrijuit

wat haal ik door de war?

barfly
06-04-04, 22:26
Ik heb dit verhaal vanmiddag ook al gelezen en toen ging ik ook al in een soort ontkennings fase... Nu weer ...