PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse Militairen in Irak hebben 'huisarrest'



Zwarte Schaap
06-04-04, 14:51
Militairen in Irak hebben 'huisarrest'

Den Haag/Falluja - De Nederlandse militairen in Irak staan onder verscherpte beveiliging. De Britse commandant besloot tot extra bescherming naar aanleiding van de onlusten van het afgelopen weekend in Najaf en bij de Italianen die in Nasiriyah zijn gelegerd. Bij gevechten tussen Italiaanse militairen en aanhangers van de radicale sji'ietische leider Muqtada al-Sadr raakten vanmorgen elf Italiaanse soldaten lichtgewond. Bovendien trekken op dit moment honderdduizenden sji'ietische pelgrims door het door Nederlandse militairen gecontroleerd gebied, op weg naar Karbala.

Het ministerie van Defensie wil niet ingaan op de specifieke maatregelen die genomen zijn. Wel is bekend dat de militairen zoveel mogelijk in het kamp moeten blijven en zijn reizen naar Nederland voor familiebijeenkomsten zoals bruiloften beperkt.

Het is onbekend hoe lang de extra maatregelen van kracht blijven. De onrust in Irak lijkt echter alleen maar groter te worden. Ook gisteren werden er weer felle gevechten gemeld tussen Amerikaanse troepen en de volgelingen van de radicale geestelijke al- Sadr.

Offensief
Amerikaanse mariniers zijn gisteren een groot offensief begonnen in de Iraakse steden Fallujah en Kufa. In Fallujah sloten de Amerikanen, met steun van twee bataljons Iraakse agenten, de toegangswegen naar de stad af en legden loopgraven aan. Bij vuurgevechten aan de rand van Fallujah kwamen een Iraakse guerrillastrijder en vijf Amerikaanse mariniers om het leven.

Ten zuiden van de hoofdstad Bagdad trokken Amerikaanse troepen gisteravond de Iraakse plaats Kufa binnen. In Kufa zou de omstreden sji'ietische geestelijke Muqtada al-Sadr zich schuilhouden in een gebarricadeerde moskee. Tegen deze anti-Amerikaanse sji'ietische geestelijk leider loopt een arrestatiebevel. Al-Sadr verwierp gisteren een dringende oproep van hoge sji'ietische geestelijken om het geweld af te zweren.

De Amerikaanse president Bush zei gisteren ondanks het geweld vast te houden aan de datum van 30 juni voor de machtsoverdracht aan de Irakezen. Inmiddels heeft een meerderheid van de Amerikanen (53 procent) zich nu tegen het Irak-beleid van president Bush gekeerd. Dat blijkt uit een enquête van het onderzoeksbureau Pew Research Center.


Bron: Rotterdams Dagblad 06/04/04

plexus
06-04-04, 14:58
wil niet al te pessimistisch klinken maar dit gaat niet goed...
1 dikke vette voordeel is wel dat Irak nu vrij is van maasa-vernietiginswapens!

Critice
06-04-04, 15:06
Geplaatst door plexus
1 dikke vette voordeel is wel dat Irak nu vrij is van maasa-vernietiginswapens!
Dat is nog maar de vraag... Dat ze niets kunnen vinden wil niet zeggen dat het niet bestaat.

mark61
06-04-04, 17:41
Geplaatst door plexus
wil niet al te pessimistisch klinken maar dit gaat niet goed...
1 dikke vette voordeel is wel dat Irak nu vrij is van maasa-vernietiginswapens!

Is een bende Amerikanen op oorlogspad geen massavernietigingswapen?

000NobelPrizes
06-04-04, 17:56
Geplaatst door mark61
Is een bende Amerikanen op oorlogspad geen massavernietigingswapen?

Eigenaardige voorstelling van zaken: "Een bende Amerikanen op oorlogspad". Zitten er nog flink wat paukenslagen in de soundtrack onder deze zin?
Die hoor ik eerder als ik de brigades van Muqtada, de nieuwe balsemende ster van Irak, tekeer hoor gaan.

mark61
06-04-04, 18:14
Geplaatst door 000NobelPrizes
Eigenaardige voorstelling van zaken: "Een bende Amerikanen op oorlogspad". Zitten er nog flink wat paukenslagen in de soundtrack onder deze zin?
Die hoor ik eerder als ik de brigades van Muqtada, de nieuwe balsemende ster van Irak, tekeer hoor gaan.

Ja hoor s, ze 'slaan' toch het beleg van Falluja? Dan past dit beeld erbij. Er zal geen Fallujanees ontsnappen! We're pissed off big time!

Muqtada is de nieuwste voetzoeker. Daar hoor ik alleen het snel wegstervende geluid van een gillende keukenmeid bij.

000NobelPrizes
06-04-04, 18:58
Geplaatst door mark61
Ja hoor s, ze 'slaan' toch het beleg van Falluja? Dan past dit beeld erbij. Er zal geen Fallujanees ontsnappen! We're pissed off big time!

Ja gek he? Een nieuwe radicale 'geestelijke' ziet zijn kans om een nieuwe mini-oorlogje te starten op eigen houtje. Hij heeft een fiks leger van laaggeschoolde en analfabete fanatiekelingen, die hij voorhoudt dat ze helden zullen spelen in de geschiedenis als martelaar. Dat geloven die jongens natuurlijk: nooit een nagel om je gat te krabben, opbouwen vergt inspanning, dus de snelle heldenrol is dan veel aanlokkelijker. Mits zo'n geestelijke daartoe oproept natuurlijk: hij had ook kunnen oproepen tot samenwerking aan de vrede in Irak. Know your enemies, Mark.


Muqtada is de nieuwste voetzoeker. Daar hoor ik alleen het snel wegstervende geluid van een gillende keukenmeid bij.
*shrug* Ligt eraan. Na hem kan een andere krijsende gek zich aandienen. En Muqtada wordt zometeen netjes gevangen genomen en berecht. Zijn opvolger zegt hetzelfde of is misschien een aardige vent die het beter met zijn mensen voorheeft. Het is roulette daaro.

mark61
06-04-04, 22:57
Geplaatst door 000NobelPrizes
Ja gek he? (...)Het is roulette daaro.

Ehh, je haalt t even door elkaar. Falluja is Sunni waar ze Ami's deepfryen.

Muqtada is een Jeune Turc (Jön Türk zoals ze dat in Turkije noemen) die van Sistani maar buiten moest gaan spelen. Wat hij wil, ik begrijp het niet.

Mattijs
06-04-04, 23:05
Wat mij betreft haalt Nederland die jongens en meiden terug, en helpen ze van ons belastinggeld nooit meer ergens in een islamitisch land.

plexus
06-04-04, 23:16
Geplaatst door Mattijs
Wat mij betreft haalt Nederland die jongens en meiden terug, en helpen ze van ons belastinggeld nooit meer ergens in een islamitisch land.

dat bepaalt de vs nog altijd... verveeld

barfly
06-04-04, 23:18
Geplaatst door plexus
dat bepaalt de vs nog altijd... verveeld

Toesjee! :haha:

000NobelPrizes
07-04-04, 08:23
Geplaatst door Mattijs
Wat mij betreft haalt Nederland die jongens en meiden terug, en helpen ze van ons belastinggeld nooit meer ergens in een islamitisch land.
Wat mij betreft niet. "Onze jongens en meiden" hebben gekozen voor een leven als militair, worden daarvoor betaald, en kennen de risico's van hun beroep. Geen idee hoe zoiets werkt qua mentaliteit, maar ik ben daar dan ook niet voor getraind. Zij wel. Net als piloten: die blijven ook ijskoud tot aan de crash.
Het zou hufterig zijn om de Irakezen die rust in de tent willen, in de steek te laten en over te leveren aan de beulen. Want beulen lopen er genoeg rond, en het is inhumaan om die hun gang te laten gaan. Wie ook maar 1 broodje heeft aangenomen van een soldaat, of een potje voetbal met ze heeft gespeeld, staat op hun dodenlijst.
Wil jij dat? Nou, ik niet.
Er zullen wel bodybags deze kant opkomen, afschuwelijk genoeg. Nog gruwelijker is dat er mensen zijn, ook hier, die daarover gaan lopen giechelen en grinniken. So be it. Alles beter dan die mensen daar nu in een hachelijke situatie achterlaten.