PDA

Bekijk Volledige Versie : Politie wil selectief preventief kunnen fouilleren



barfly
07-04-04, 09:34
Vogelzang wil preventief fouilleren beperken

UTRECHT (ANP) - De Utrechtse korpschef P. Vogelzang wil preventief
fouilleren alleen toepassen op veelplegers. Hij vindt het een
uitstekend middel in de strijd tegen de criminaliteit, maar vindt
het onzin dat iedereen zich tijdens een actie moet laten
controleren. Dat zei een woordvoerder van zijn korps woensdag.
Vogelzang zou graag zien dat politiemensen zich tijdens een
fouilleeractie mogen beperken tot mensen die in hun ogen
interessant zijn. ,,Nu moeten we iedereen controleren, terwijl de
mensen die het aangaat, weglopen'', zo liet hij via zijn
woordvoerder weten. De korpschef vindt preventief fouilleren daarom
voor de gewone burger een te zwaar middel en meent dat het nuttiger
is om burgers niet te hinderen, maar hen juist te betrekken bij het
bestrijden van de criminaliteit.
Preventief fouilleren is in Utrecht mogelijk sinds mei vorig
jaar. Sindsdien zijn ongeveer 5000 mensen gecontroleerd op wapens
en verdovende middelen. Daarbij zijn behalve elf verboden wapens
vooral veel spullen boven water gekomen die als wapen gebruikt
zouden kunnen worden.

Lijkt me een goed idee als we de politie zelf laten bepalen wie ze willen fouilleren, we gaan er dan ook vanuit dat de meeste politie agenten dat wel aankunnen en dat veel politie agenten op de LPF stemmen is geen reden om aan te nemen dat ze niet objectief zullen zijn. :)

keizer
07-04-04, 10:49
logisch gevolg van de huidige ontwikkelingen

barfly
07-04-04, 10:59
Geplaatst door keizer
logisch gevolg van de huidige ontwikkelingen

Welke huidige ontwikkelingen bedoel je?

Overigens is het niet de bedoeling denk ik om Nederland om te toveren in een politiestaat waar de politie op eigen houtje kan beslissen wie en wanneer te fouilleren.

..zapper
07-04-04, 11:11
Geplaatst door barfly
Welke huidige ontwikkelingen bedoel je?

Overigens is het niet de bedoeling denk ik om Nederland om te toveren in een politiestaat waar de politie op eigen houtje kan beslissen wie en wanneer te fouilleren.

Waarom zou je wapens verbieden als je er niet voor kunt zorgen dat de naleving van dat verbod gehandhaafd kan worden? Dus jij acht de politie niet bekwaam genoeg om zelfstandig te besluiten of ze iemand wel of niet willen fouilleren? Ik vind het een prima actie, heeft niets met de huidige omstandigheden te maken, had al jaren geleden zo moeten zijn. Iemand die niets te verbergen heeft vindt het helemaal niet erg om gefouilleerd te worden. Het zijn altijd de mensen die wel iets te verbergen hebben die het hardst tegen dit soort maatregelen zijn. In Rotterdam wordt al een hele tijd preventief gefouilleerd en dat mist zijn uitwerking niet. Tijdens de eerste week van de maand verkeersacties wordt ook heel wat wapentuig in beslag genomen.

plexus
07-04-04, 11:12
Geplaatst door keizer
logisch gevolg van de huidige ontwikkelingen

inderdaad gezien de huidige ontwikkelingen lijkt het me vrij logisch...I hear you

keizer
07-04-04, 11:53
Geplaatst door barfly
Welke huidige ontwikkelingen bedoel je?

Overigens is het niet de bedoeling denk ik om Nederland om te toveren in een politiestaat waar de politie op eigen houtje kan beslissen wie en wanneer te fouilleren.

De ontwikkeling dat elke vechtpartij tegenwoordig met wapens wordt beslecht, ipv met de vuisten.

Ibrahim B.
07-04-04, 12:28
Geplaatst door zapper
Iemand die niets te verbergen heeft vindt het helemaal niet erg om gefouilleerd te worden.

Je praat toch wel voor je zelf neem ik aan ?! Al heb ik niks te verbergen dan nog vind ik het erg om gefouillerd te worden. Stel je de volgende scenario eens voor, je loopt over straat met een groep (autogtone)vrienden,jij draagt een ringbaard en bent oosters getint :afro: . Aan de zijkant van de straat, waar normaal gesproken de hang jongeren staan, staan dit keer een groepje agenten van het arisch ras :nl: . Plots word je opgemerkt door de agenten en zijn alle ogen jouw kant op gericht, vervolgens word je diep doordringend aan gekeken :schok: . De agenten besluiten om in actie te komen en als ******en macheren de agenten op je af. :boogie: Terpleke wordt je van top tot teen gefouilleerd, je vrienden kijken je verontwaardigd aan evenals de passanten op de betreffende straat of winkelcentrum :verrassin .
Kortom je aanzien en of imago wordt kompleet verneukt door de zogenaamde preventieve daad van een wellicht goedbedoeld agent, die jammer genoeg geen rekening houd met negatieve neveneffecten :fuckit:

Bommel Ding
07-04-04, 12:38
Nou, als je met het vliegtuig gaat word je toch ook preventief gefouilleerd? ik heb daar nooit enkel probleem van gemaakt.

Als er op de weg controleposten staan en je wordt eruitgepikt, dan laat je je toch ook gewillig controleren? (nou IK toch!)

Als er ergens een overval gebeurd is met een witte Peugeot en je rijdt toevallig met een witte peugeot, vind je het dan zo vreselijk dat je gefouilleerd wordt?

Dat heeft toch helemaal niets met je imago te maken?

Ik heb ooit eens een huiszoeking gehad, terwijl ik volkomen onschuldig was. De straat stond vol met politiewagens. Heb ik me daardoor verveeld gevoeld? nee hoor, ik lag in een deuk! Lekker spannend! Maar ik WIST dat er een "foutje" was gebeurd, en dat is nadien ook duidelijk gebleken. Heb nadien de politie gecomplimenteerd met hun grondig onderzoek en beleefde houding! (ik moet trouwens nog een aantal spulletjes terugvragen die ze meegenomen hadden...)

Liever tweemaal teveel gefouilleerd dan éénmaal een crimineel zijn gang laten gaan denk ik maar!

barfly
07-04-04, 13:09
Geplaatst door Bommel Ding
Nou, als je met het vliegtuig gaat word je toch ook preventief gefouilleerd? ik heb daar nooit enkel probleem van gemaakt.

Als er op de weg controleposten staan en je wordt eruitgepikt, dan laat je je toch ook gewillig controleren? (nou IK toch!)

Als er ergens een overval gebeurd is met een witte Peugeot en je rijdt toevallig met een witte peugeot, vind je het dan zo vreselijk dat je gefouilleerd wordt?

Dat heeft toch helemaal niets met je imago te maken?

Ik heb ooit eens een huiszoeking gehad, terwijl ik volkomen onschuldig was. De straat stond vol met politiewagens. Heb ik me daardoor verveeld gevoeld? nee hoor, ik lag in een deuk! Lekker spannend! Maar ik WIST dat er een "foutje" was gebeurd, en dat is nadien ook duidelijk gebleken. Heb nadien de politie gecomplimenteerd met hun grondig onderzoek en beleefde houding! (ik moet trouwens nog een aantal spulletjes terugvragen die ze meegenomen hadden...)

Liever tweemaal teveel gefouilleerd dan éénmaal een crimineel zijn gang laten gaan denk ik maar!

En als je nou altijd en eeuwig juist diegene bent die iedere keer wordt gefouilleerd? Misschien nog wat vervelende opmerkingen naar je hoofd, en weetje? Die agenten kunnen om je te pesten ook ff een vinger in je aars steken want ja wie weet zit er iets in? Dan gaat het snel vervelen denk ik en dan is de spanning er ook wel af schat ik zo.

~Panthera~
07-04-04, 13:41
Geplaatst door barfly
En als je nou altijd en eeuwig juist diegene bent die iedere keer wordt gefouilleerd? Misschien nog wat vervelende opmerkingen naar je hoofd, en weetje? Die agenten kunnen om je te pesten ook ff een vinger in je aars steken want ja wie weet zit er iets in? Dan gaat het snel vervelen denk ik en dan is de spanning er ook wel af schat ik zo.
-----------------

Pervert! :hihi: