PDA

Bekijk Volledige Versie : Stadsdeel betrekt allochtonen bij dodenherdenking



barfly
09-04-04, 10:53
AMSTERDAM (ANP) - Stadsdeel De Baarsjes in Amsterdam-West heet
Marokkaanse, Turkse en Surinaamse bewoners uitdrukkelijk welkom bij
de 4 mei-herdenking. Vorig jaar riepen allochtone jongeren bij de
herdenkingsplek op de hoek van de Baarsjesweg en de Van
Speijkstraat tijdens de twee minuten stilte: ,,Joden, die moeten we
doden''. Het was een van de zeven plekken in Amsterdam waar de
dodenherdenking werd verstoord.
Het stadsdeel wil de herdenking beter bij allochtonen onder de
aandacht brengen. De verstoring van vorig jaar maakte vooral
duidelijk dat veel mensen de betekenis van 4 mei voor Nederland
niet kennen. Stadsdeelvoorzitter H. van Waveren heeft de drie
moskeeën in De Baarsjes gevraagd in hun preek op vrijdag de
betekenis van de dodenherdenking naar voren te brengen.
Bij de herdenking in De Baarsjes zullen Marokkaanse jongeren de
namen van Marokkaanse piloten voorgelezen die boven Zeeland zijn
neergeschoten. D66 in De Baarsjes is tegen deze vooraanstaande rol
van Marokkanen. De partij meent dat zo wordt toegegeven aan de
verstoorders van vorig jaar.
Ook op de scholen in het stadsdeel is dit jaar meer aandacht
voor de Tweede Wereldoorlog en de betekenis van 4 mei. De 10- en
11-jarigen van bijna alle tien basisscholen gaan in april naar het
Anne Frankhuis. Ook een deel van de ouders van de leerlingen brengt
een bezoek.

Goed initiatief! :duim:

taouanza
09-04-04, 10:56
Geplaatst door barfly
AMSTERDAM (ANP) - Stadsdeel De Baarsjes in Amsterdam-West heet
Marokkaanse, Turkse en Surinaamse bewoners uitdrukkelijk welkom bij
de 4 mei-herdenking. Vorig jaar riepen allochtone jongeren bij de
herdenkingsplek op de hoek van de Baarsjesweg en de Van
Speijkstraat tijdens de twee minuten stilte: ,,Joden, die moeten we
doden''. Het was een van de zeven plekken in Amsterdam waar de
dodenherdenking werd verstoord.
Het stadsdeel wil de herdenking beter bij allochtonen onder de
aandacht brengen. De verstoring van vorig jaar maakte vooral
duidelijk dat veel mensen de betekenis van 4 mei voor Nederland
niet kennen. Stadsdeelvoorzitter H. van Waveren heeft de drie
moskeeën in De Baarsjes gevraagd in hun preek op vrijdag de
betekenis van de dodenherdenking naar voren te brengen.
Bij de herdenking in De Baarsjes zullen Marokkaanse jongeren de
namen van Marokkaanse piloten voorgelezen die boven Zeeland zijn
neergeschoten. D66 in De Baarsjes is tegen deze vooraanstaande rol
van Marokkanen. De partij meent dat zo wordt toegegeven aan de
verstoorders van vorig jaar.
Ook op de scholen in het stadsdeel is dit jaar meer aandacht
voor de Tweede Wereldoorlog en de betekenis van 4 mei. De 10- en
11-jarigen van bijna alle tien basisscholen gaan in april naar het
Anne Frankhuis. Ook een deel van de ouders van de leerlingen brengt
een bezoek.

Goed initiatief! :duim:

Dan moeten ze ook de Marokkaanse doden onder de aandacht brengen.
Het moet wel van twee kanten komen.

NIS
09-04-04, 11:04
Hier hebben we een Marokkaanse oorlogveteraan uit de 2e wereldoorlog.

http://users.skynet.be/suffrage-universel/be/img009.jpg

Bommel Ding
09-04-04, 11:05
Laten we hopen dat het helpt

NIS
09-04-04, 11:10
Geplaatst door Bommel Ding
Laten we hopen dat het helpt

Ik denk, dat het helpt. Nu is het geen wij en zij meer. We vormen nu een eenheid omdat we elkaar betrekken.. Hier doelt men op het feit, dat wij en zij denken niet goed is. De politiek in Den Haag kan hier heel wat van leren.

Betrek de Marokkanen persoonlijk in de problematiek. Autochtoonprobleem is ook een allochtoon probleem. Samen staan we sterk. :D Snap je me?

Vind dit een goede ontwikkeling en men voelt zich erkent!

Simon
09-04-04, 11:18
Geplaatst door taouanza
Dan moeten ze ook de Marokkaanse doden onder de aandacht brengen.
Het moet wel van twee kanten komen.

Heb je het wel gelezen? Dat staat er toch ook?

mark61
09-04-04, 11:18
Geplaatst door taouanza
Dan moeten ze ook de Marokkaanse doden onder de aandacht brengen.
Het moet wel van twee kanten komen.

Ik neem aan dat dat hiermee gebeurt:

Bij de herdenking in De Baarsjes zullen Marokkaanse jongeren de
namen van Marokkaanse piloten voorgelezen die boven Zeeland zijn
neergeschoten.

Ik vraag me af of diezelfde jongeren vorig jaar ook al wisten dat Marokkanen gestorven waren voor de bevrijding van Nederland. Ik wist dat eerlijk gezegd niet. Ik wist wel dat vele Marokkanen, Senegalezen eva in het Franse leger vochten.

Bommel Ding
09-04-04, 11:18
Geplaatst door NIS
Ik denk, dat het helpt. Nu is het geen wij en zij meer. We vormen nu een eenheid omdat we elkaar betrekken.. Hier doelt men op het feit, dat wij en zij denken niet goed is. De politiek in Den Haag kan hier heel wat van leren.

Betrek de Marokkanen persoonlijk in de problematiek. Autochtoonprobleem is ook een allochtoon probleem. Samen staan we sterk. :D Snap je me?

Vind dit een goede ontwikkeling en men voelt zich erkent!
Ik heb toch mijn tijwfels, de jochies die het vorig jaar verpest hebben waren gewoon een aantal schoftjes. Zouden die überhaupt wel interesse hebben om erbij betrokken te worden?

taouanza
09-04-04, 11:21
Geplaatst door mark61
Ik neem aan dat dat hiermee gebeurt:

Bij de herdenking in De Baarsjes zullen Marokkaanse jongeren de
namen van Marokkaanse piloten voorgelezen die boven Zeeland zijn
neergeschoten.

Ik vraag me af of diezelfde jongeren vorig jaar ook al wisten dat Marokkanen gestorven waren voor de bevrijding van Nederland. Ik wist dat eerlijk gezegd niet. Ik wist wel dat vele Marokkanen, Senegalezen eva in het Franse leger vochten.

Dat bedoel ik Simon.

taouanza
09-04-04, 11:21
Geplaatst door Bommel Ding
Ik heb toch mijn tijwfels, de jochies die het vorig jaar verpest hebben waren gewoon een aantal schoftjes. Zouden die überhaupt wel interesse hebben om erbij betrokken te worden?


Waar heb jij geen twijfels over als het om Marokkanen gaat?:moe:

Bommel Ding
09-04-04, 11:22
Geplaatst door taouanza
Waar heb jij geen twijfels over als het om Marokkanen gaat?:moe:
Los eerst je eigen vooroordelen eens op, voor je deze discussie weer komt verzieken met het beschuldigen van andere mensen daarvan. Dank u.

Simon
09-04-04, 11:24
Geplaatst door Bommel Ding
Ik heb toch mijn tijwfels, de jochies die het vorig jaar verpest hebben waren gewoon een aantal schoftjes. Zouden die überhaupt wel interesse hebben om erbij betrokken te worden?

Natuurlijk wel. Als je ze het een en ander uitlegt dan zijn ze daar best in geinteresseerd en schamen ze zich ook nog eens voor hun gedrag vorig jaar.

donderdag, 1 mei 2003, Analyse

Een beetje een vergeten hoofdstuk
Marokkanen in de oorlog
In de Tweede Wereldoorlog vochten tienduizenden Marokkaanse soldaten voor de bevrijding van Europa. Duizenden kwamen om bij de strijd voor een vrij Europa. We weten daar weinig van – maar ook in Nederland liggen gesneuvelde Marokkanen.

RIA KRAA

Mevrouw A. van Tatenhove uit het Zeeuwse Borsele mocht in de Tweede Wereldoorlog graag met haar vriendinnen een uitstapje maken naar het kampje krijgsgevangenen dat er door de Duitsers werd bewaakt. ,,Hoewel het een rotte tijd was, vonden we het best wel spannend. We hadden van ons levensdagen nog nooit een neger gezien’’, haalt ze herinneringen op in het periodiek Al Mizan (mei 1986). Die neger, Bey-Bey, was een van de acht Marokkaanse soldaten en hun sergeant die in het Franse leger vochten en slag hadden geleverd op onder meer Beveland in mei 1940. Het waren hevige gevechten, die de Fransen verloren. Op een erebegraafplaats in Kapelle-Bieslingen staan zowel grafkruisen van Franse militairen als grafmonumenten in minaretvorm van de gesneuvelde Marokkaanse soldaten.
Deze Marokkanen hebben een groot deel van de oorlog doorgebracht in een barak, op ongeveer een kilometer afstand van waar nu de kerncentrale staat. Ze hadden relatief veel vrijheid en de bevolking bracht hen clandestien soms wat, zout bijvoorbeeld, of gebreide ondergoed en sokken. Als ze konden, deden de Marokkanen iets terug. Op een dag vingen ze een bruinvis van vijftig kilo en gaven die aan de bevolking. Vlak voor de bevrijding van Zeeland, in de herfst van 1944, waren ze opeens verdwenen. ,,We hadden ze ons adres gegeven en onze namen’’, zegt mevrouw van Tatenhove, maar niemand heeft ooit meer van ze gehoord. ,,Ik denk dat ze allemaal vermoord zijn of omgekomen.’’
Het is maar een klein verhaaltje in een veel groter verhaal: de Marokkanen hebben een onbekende maar belangrijke rol gespeeld in de geallieerde strijdkrachten in de Tweede Wereldoorlog. Marokko was in die tijd nog een protectoraat van Frankrijk, maar het land heeft zich vanaf het begin gedistantieerd van het Duits-vriendelijke bewind onder de Fransman Pétain in Vichy. De Marokkaanse sultan Mohammed V verklaarde meteen toen Duitsland Frankrijk aanviel, in september 1939, dat zijn land met de Fransen tegen de Duitsers zou vechten. En dat gebeurde ook. Meer dan 30.000 Marokkanen, verdeeld over tien regimenten, vochten in die begindagen van de oorlog al in Noord-Frankrijk tegen H.itler's troepen. Bij Sedan, waar de Duitse tanks de Maas overstaken en de Fransen de genadeklap toebrachten, is nog de militaire erebegraafplaats van de Spahis, de Marokkaanse cavalerie van het Franse leger die er zijn laatste strijd streed in mei 1940. Ze hielden het Duitse Panzerkorps een dag lang tegen bij La Horgne, en daarbij liet de helft van de Spahis het leven. De Fransen beschouwen het tot op de dag van vandaag als een van de meest heroïsche gevechten uit de Tweede Wereldoorlog.
Ook leverden Marokkanse eenheden felle slag bij Gembloux in Wallonië, niet wetende dat het een afleidingstruc was van de Duitsers, die zo wilden bewerkstelligen dat het Ardennenoffensief een maximale verrassing werd. In twee dagen tijd verloren de Marokkaanse regimenten 20 tot 50 procent van hun manschappen.
Later werd een deel van die in Noord-Frankrijk opererende Frans/Marokkaanse troepen doorgestuurd naar België en het was van daaruit dat ze de Nederlanders te hulp kwamen in Zeeland.
Joden

Toen Frankrijk in juni 1940 capituleerde, bleef Sultan Mohammed V weigeren de Duitse bevelen uit te voeren die voorschreven hoe hij diende om te gaan met de joden. Hij weigerde ze uit te leveren en Marokko werd een veilige vluchtplaats voor joden uit Europa.
Toen het geallieerde verzet gestalte kreeg, werden ook de Marokkanen daar bij betrokken. De Amerikanen landden in november 1942 in Noord-Afrika (operatie Torch), onder meer in Casablanca. Twee maanden later bezochten de Amerikaanse president Roosevelt en de Britse premier Churchill sultan Mohammed V in Casablanca. Meer dan 35.000 Marokkanen vochten in Tunesië tegen de Duitsers en defileerden er na de overwinning in mei 1943 voor de Amerikaanse opperbevelhebber, generaal Eisenhower.
Daarna ging het noordwaarts. De Fransen vochten vanuit Italië, Zuid-Frankrijk en later vanuit Normandië. In alle drie legeronderdelen zaten Marokkanen. De meeste van hen vochten in Italië. Eerst ging het naar de eilanden in de Middellandse Zee: Sicilië, Corsica en Elba werden in de zomer en de herfst veroverd. De geallieerden hadden besloten in dat gebied te vechten omdat de middelen voor een invasie vanaf de Franse westkust nog niet toereikend waren. Mussolini was na de nederlaag op Sicilië van het politieke toneel verdwenen en de regering die hem opvolgde capituleerde op 8 september. Daarop begonnen de Duitsers zelf met de verdediging van Italië. De geallieerden landden intussen in Calabrië in het uiterste zuiden van Italië (operatie Baytown) en even later bij Salerno (operatie Avalanche).
Er vond in Italië hevige strijd plaats tussen december 1943 en zomer 1944. In de hoge, ontoegankelijke bergen werd het die winter tot min dertig graden celsius. De Duitsers hadden alle belangrijke punten bezet. In die moeilijke omstandigheden vochten 75.000 Marokkanen samen met 58.000 Britten, 35.000 Fransen, 34.000 Amerikanen en 34.000 Polen. Ze vormden er dus een derde van de totale geallieerde troepenmacht. De Fransen/Marokkanen vochten er onder leiding van Alphonse Juin. De Marokkanen vormden de 2e divisie en de 4e bergdivisie en een eenheid goums (afgeleid van het arabische qum, dat groep of eenheid betekent), die speciaal getraind waren om in kleine groepen guerilla-achtig op te treden in berggebieden (ze waren oorspronkelijk door de Fransen getraind om de orde te handhaven tussen de verschillende bergstammen in Marokko).
Het moeilijkst was de Gustavlinie die dwars door Italië liep, vol bunkers, mijnenvelden en artillerie, die onder meer de opmarsroute naar Rome versperde. Op advies van Churchill landde een troepenmacht ten noorden van die linie om de Duiters in de rug aan te vallen. Ondanks het feit dat de geallieerde landing op het strand bij Anzio het een complete verrassingsaanval was, wisten de Duiters hen te omsingelen en op hun plaats te houden, maandenlang. De aanval moest dus vanuit het zuiden. Een paar maal liepen de geallieerden zich te pletter op het plaatsje Cassino en het erbij liggende kloostercomplex. Massale bombardementen vaagden beide locaties weg, maar het duurde tot mei voordat een aanval succes boekte. ,,Er zijn weinig voorbeelden van zulke geforceerde opmarsen door berggebied onder voortdurende vijandelijke dreiging en aanvallen’’, schrijft dr. W. Klinkert (KMA in Breda) in de Militaire Spectator (nr 5, 2003). Het legde de weg naar Rome open en de geallieerden reden er op 4 juni 1944 binnen. Twee dagen later begon de invasie in Normandië.
Na Italië bleven de Marokkanen een rol vervullen in de naar het noorden oprukkende geallieerde strijdkrachten. Ze vochten eerst in Zuid-Frankrijk om de Duitsers weg te lokken uit Normandië (operatie Anvil), daarna in Oost-Frankrijk. ,,Dit gebied heeft voor de Fransen een speciale betekenis. In 1870 hun ontnomen door de Duitsers hadden de Fransen het na de Eerste Wereldoorlog weer teruggekregen. Met de Duitse bezetting van de Tweede Wereldoorlog was de Elzas opnieuw door Duitsland geannexeerd. De symbolische betekenis van de bevrijding van het eerste dorp in de Elzas, Seppois, was ook groot en dit wapenfeit konden de Marokkanen op 18 november 1944 aan hun lijst toevoegen’’, schrijft Klinkert.
Op het laatst streden ze ook in Duitsland zelf. ,,Door het Zwarte Woud, Baden en Wurttemberg droegen de Marokkanen in april 1945 bij aan de bezetting van Karlsruhe, Stuttgart, Freudenstadt en Ulm. Uiteindelijk bereikten zij, op het moment van de Duitse capitulatie op 7 mei Tirol (St. Anton). Op 22 juni konden de Marokkaanse eenheden echt feestvieren.’’ De twee Marokkaanse divisies, de 2e division d’infanterie marocaine en de 4e division marocaine de montagne hebben zowel in Italië als in Frankrijk meer dan hun plicht gedaan in veelal extreem moeilijke omstandigheden. In de gevechten in Europa in 1944-1945 sneuvelden ruim 8000 Marokkanen.
Hoe kan het dat we zo weinig van die geschiedenis weten? Mogelijk is het een mix van oorzaken. Enerzijds is de geschiedschrijving van de oorlog in Europa nadrukkelijk bepaald door Europeanen en Amerikanen terwijl anderzijds de geschiedschrijving van Marokko in het teken stond van de onafhankelijkheidsstrijd.

bron: Friesch Dagblad

mark61
09-04-04, 11:38
Geplaatst door taouanza
Dat bedoel ik Simon.

Wat bedoel je? Ik denk dat het een zogeheten 'leermoment' is :hihi: Prima toch? Iedereen wijzer. Want vertel, wist jij dat Marokkanen voor de bevrijding van NL gestorven zijn?

vlegeltje
09-04-04, 11:59
Geplaatst door mark61
Wat bedoel je? Ik denk dat het een zogeheten 'leermoment' is :hihi: Prima toch? Iedereen wijzer. Want vertel, wist jij dat Marokkanen voor de bevrijding van NL gestorven zijn?

Ik wist het, ik wist het ik wist het :p :p :p

nl-x
09-04-04, 12:10
Ik vind dit juist een slecht initiatief, en ik zou er niet heen gaan. Omdat zij zonodig de allochtonen extra aandacht geven betekent dat dus dat de allochtonen die vanwege die oproep zullen opdagen komen als een excuus voor wat een ander deed vorig jaar.

Bovendien een beetje hypocriet om nu ineens de Marokkaanse piloten te gaan herdenken. Dus als er vorig jaar niemand 'joden die moet je doden' riep, dan zou dat niet gebeurd zijn. Waardige herdenking hoor :/.

Als ik meedoe, doe ik wel elders mee, maar niet in de Baarsjes.

NIS
09-04-04, 12:10
Geplaatst door vlegeltje
Ik wist het, ik wist het ik wist het :p :p :p

Ik wist het ook! :D Ze hebben hier en daar hele belangrijke zaken voor elkaar gekregen in de oorlog..

Jammer dat het niet op de lagere scholen wordt verteld tijdens geschiedenislessen. Gelukkig hebben we tegenwoordig internet. Een en al info!

mark61
09-04-04, 12:13
Geplaatst door vlegeltje
Ik wist het, ik wist het ik wist het :p :p :p

Wat wist je? Of bedoel je, jij wist het wel? Tja ik weet ook niet zoveel over WOII in NL. Of anders ben ik het weer vergeten.

NIS
09-04-04, 12:13
Geplaatst door nl-x
Ik vind dit juist een slecht initiatief, en ik zou er niet heen gaan. Omdat zij zonodig de allochtonen extra aandacht geven betekent dat dus dat de allochtonen die vanwege die oproep zullen opdagen komen als een excuus voor wat een ander deed vorig jaar.

Bovendien een beetje hypocriet om nu ineens de Marokkaanse piloten te gaan herdenken. Dus als er vorig jaar niemand 'joden die moet je doden' riep, dan zou dat niet gebeurd zijn. Waardige herdenking hoor :/.

Als ik meedoe, doe ik wel elders mee, maar niet in de Baarsjes.

Betreft gesneuvelde Marokkanen in de oorlog, hoop ik dat het in meerdere gemeenten gaat plaatsvinden. Is zeker nodig om de optiek van sommige lieden over Marokkanen bij te schaven. Check de opinie na de recente aanslagen. Ook is het goed voor Marokkanen, die met anti-westerse denkbeelden lopen. Vooral anti-Joods. Ik vind het een goede onderneming om Marokkanen te betrekken bij de herdenking.

mark61
09-04-04, 12:17
Geplaatst door nl-x
Ik vind dit juist een slecht initiatief, en ik zou er niet heen gaan. Omdat zij zonodig de allochtonen extra aandacht geven betekent dat dus dat de allochtonen die vanwege die oproep zullen opdagen komen als een excuus voor wat een ander deed vorig jaar.

Bovendien een beetje hypocriet om nu ineens de Marokkaanse piloten te gaan herdenken. Dus als er vorig jaar niemand 'joden die moet je doden' riep, dan zou dat niet gebeurd zijn. Waardige herdenking hoor :/.

Als ik meedoe, doe ik wel elders mee, maar niet in de Baarsjes.

Ik vind je te negatief. Ik denk niet dat 'excuus voor vorig jaar' de motivatie is. Of anders niet de eerste. Ik denk en hoop dat het gewoon een aanleiding was om het dit jaar beter te doen. Wat het ten eerste oplevert is dat de auto's nu opeens weten dat er Marokkanen voor hen gestorven zijn. Dat lijkt me de belangrijkste winst. De rest is secundair.

Ik vind dat het resultaat meer moet tellen dan de precieze oorzaak-en-gevolg. Beter nu pas Marokkaanse piloten herdenken dan nooit. Of niet?

vlegeltje
09-04-04, 12:20
Geplaatst door mark61
Wat wist je? Of bedoel je, jij wist het wel? Tja ik weet ook niet zoveel over WOII in NL. Of anders ben ik het weer vergeten.

Ik bedoelde: Ik wist het wel. :)

Dus ik wist iets wat de betweter niet wist :)

Heb laatst nog de dvd 'Krieg am Niederrhein' nog gezien in het bevrijdingsmuseum.

mark61
09-04-04, 12:26
Geplaatst door vlegeltje
Ik bedoelde: Ik wist het wel. :)

Dus ik wist iets wat de betweter niet wist :)

Ba-len. Wat zou bet- eigenlijk betekenen?

Heb laatst nog de dvd 'Krieg am Niederrhein' nog gezien in het bevrijdingsmuseum.

Hoe krijg je het voor elkaar, tussen het lezen door... :wink:

vlegeltje
09-04-04, 12:42
Geplaatst door mark61
Ba-len. Wat zou bet- eigenlijk betekenen?

Heb laatst nog de dvd 'Krieg am Niederrhein' nog gezien in het bevrijdingsmuseum.

Hoe krijg je het voor elkaar, tussen het lezen door... :wink:

ja, en nou gaat er weer tijd zitten in dat geprik hierzo.... :vreemd:


'bet' betekent 'beter' of 'meer', vergelijk 'betovergrootvader'.

die film is wel indrukwekkend.
wist jij dat er zooooveel duitse steden volledig platgebombardeerd zijn?
echt helemaal weg, mensen, huizen, alles....

niet alleen Dresden.

mark61
09-04-04, 12:51
Geplaatst door vlegeltje
ja, en nou gaat er weer tijd zitten in dat geprik hierzo.... :vreemd:


'bet' betekent 'beter' of 'meer', vergelijk 'betovergrootvader'.


Dank u. Had al zo'n vermoeden.


wist jij dat er zooooveel duitse steden volledig platgebombardeerd zijn? echt helemaal weg, mensen, huizen, alles....
niet alleen Dresden.

Ja, het is nu toch onlangs in Duitsland, en zelfs in Engeland bespreekbaar geworden dat terreur tegen de burgerbevolking een expliciete strategie van het Engelse opperbevel was? Ik geloof omdat er in beide landen Boeken (!) over verschenen zijn. (Zoals de V1's van de andere kant ook bedoeld waren? Maar die kwamen pas later.)

Ik weet niet of je wel eens in een Duitse stad komt, maar dan zie je vaak eigenaardige klompen nieuwbouw in de Altstadt. Bijv. Keulen. Ook in Amiens, maar dan Frankrijk dus, zie je een stalinistisch betonnen centrum waar ooit centre ville was. Maar dat was dan ook een spoorwegknooppunt. Ehhh, sorry guys, ik dwaal af.

vlegeltje
09-04-04, 12:57
Binnenstad van Nijmegen ook.

Vergissing van de yankees...

arnd
09-04-04, 12:58
Geplaatst door vlegeltje

wist jij dat er zooooveel duitse steden volledig platgebombardeerd zijn?
echt helemaal weg, mensen, huizen, alles....

niet alleen Dresden.

Ja dat klopt. Schijnt werkelijk bizar te zijn. Ik daar al eens eerder over gehoord en gelezen.
Dit tilt de bijdrage van de Engelsen in de WO II gewoon naar het niveau van oorlogsmisdaden en holocaust-achtige proporties . Allemaal burgers, verpulverd, verbrand, verdwenen, enz. En écht veel he..

Het bizarre is dat je er geen Duitser meer over hoort, terwijl als je de omvang van deze bombardementen bekijkt, dan kan het niet anders of 60% van de Duitsers van 65+ moet hier gewoon weet van hebben. Allemaal door rechtstreekse ervaring.
Je hoort er werkelijk niets over.

Simon
09-04-04, 13:02
Geplaatst door nl-x
Bovendien een beetje hypocriet om nu ineens de Marokkaanse piloten te gaan herdenken. Dus als er vorig jaar niemand 'joden die moet je doden' riep, dan zou dat niet gebeurd zijn. Waardige herdenking hoor :/.


Die herdenking van Marokkanen gebeurde al eerder maar nog niet in amsterdam. Ik vind het een positief initiatief.

vlegeltje
09-04-04, 13:04
Geplaatst door arnd
Ja dat klopt. (...)
Je hoort er werkelijk niets over.

Ook maar Duitse allochtonen betrekken bij dodenherdenking dan? :eek:

Rode Smurf
09-04-04, 13:07
Geplaatst door nl-x
Ik vind dit juist een slecht initiatief, en ik zou er niet heen gaan. Omdat zij zonodig de allochtonen extra aandacht geven betekent dat dus dat de allochtonen die vanwege die oproep zullen opdagen komen als een excuus voor wat een ander deed vorig jaar.

Bovendien een beetje hypocriet om nu ineens de Marokkaanse piloten te gaan herdenken. Dus als er vorig jaar niemand 'joden die moet je doden' riep, dan zou dat niet gebeurd zijn. Waardige herdenking hoor :/.

Als ik meedoe, doe ik wel elders mee, maar niet in de Baarsjes.

Wat een triest figuur ben jij zeg. Typisch weer een reactie van iemand voor wie nederlanders nooit iets goeds kunnen doen.
Doe dan maar helemaal niet niet mee, zelfs niet buiten de baarsjes. Op mensen zoals jij zitten we echt niet te wachten.

mark61
09-04-04, 13:10
Geplaatst door arnd
Het bizarre is dat je er geen Duitser meer over hoort, terwijl als je de omvang van deze bombardementen bekijkt, dan kan het niet anders of 60% van de Duitsers van 65+ moet hier gewoon weet van hebben. Allemaal door rechtstreekse ervaring.
Je hoort er werkelijk niets over.

Jawel hoor, vorig jaar of zo is er een studie naar verschenen. Met tv-programma en maatschappelijke discussie. Op school leerde ik trouwens al dat het conventionele bombardement op een Duitse stad, weet niet meer welke, meer directe slachtoffers opleverde dan de bom op Hiroshima.

TonH
09-04-04, 13:13
Geplaatst door vlegeltje
Ook maar Duitse allochtonen betrekken bij dodenherdenking dan? :eek:

Ja, waarom niet. Vooral ook als je de officiële motivatie voor de dodenherdenking leest:


De vierde en vijfde mei zijn de dagen waarop wij in Nederland gezamenlijk stilstaan bij oorlog en vrede, vrijheid en onderdrukking, verantwoordelijkheid en democratie, menswaardigheid en respect.


Geplaatst door nl-x
Ik vind dit juist een slecht initiatief, en ik zou er niet heen gaan. Omdat zij zonodig de allochtonen extra aandacht geven betekent dat dus dat de allochtonen die vanwege die oproep zullen opdagen komen als een excuus voor wat een ander deed vorig jaar.

Bovendien een beetje hypocriet om nu ineens de Marokkaanse piloten te gaan herdenken. Dus als er vorig jaar niemand 'joden die moet je doden' riep, dan zou dat niet gebeurd zijn. Waardige herdenking hoor :/.

Ben het helemaal eens met de reactie van Mark61 op dit stukje.


Als ik meedoe, doe ik wel elders mee, maar niet in de Baarsjes.


Ok, doe je wel of niet mee aan de dodenherdenking!

mark61
09-04-04, 13:30
Geplaatst door TonH
Ben het helemaal eens met de reactie van Mark61 op dit stukje.


Why thank you! Efcharistoo poli kala, ofzo.


De vierde en vijfde mei zijn de dagen waarop wij in Nederland gezamenlijk stilstaan bij oorlog en vrede, vrijheid en onderdrukking, verantwoordelijkheid en democratie, menswaardigheid en respect.

Come to think of it, dank zij de onverzoenlijke kijk-mij-eens oudverzetsstrijders strekt dat respect zich nog steeds niet uit tot de 'Moffen' cq 'Jappen', die dan ook niet welkom zijn bij herdenkingen. Of at all.

Tis absurd wat het algemeen gevoelen over Duitsers vandaag de dag nog steeds is. Zelfs zozeer, dat zelfs onze nieuwe Nederlanders dat hebben overgenomen. Toegegeven, een deel is als grapje bedoeld. Maar even goed kunnen onze allo's ergens nog blij zijn dat ze niet op dezelfde manier worden bejegend. Als belast met een Erfzonde.

Hoewel, de laatste tijd is het onderscheid niet meer zo duidelijk...

TonH
09-04-04, 13:42
Geplaatst door mark61
Why thank you! Efcharistoo poli kala, ofzo.

Het is de gedachte die telt. :D


Come to think of it, dank zij de onverzoenlijke kijk-mij-eens oudverzetsstrijders strekt dat respect zich nog steeds niet uit tot de 'Moffen' cq 'Jappen', die dan ook niet welkom zijn bij herdenkingen. Of at all.

Ben ik niet met je eens. Dankzij het blind achter onverzoenlijke mensen aanlopen ipv de discussie blijven aangaan en uiteindelijk met respect en begrip voor elkaars (verschillende) gevoelens met elkaar te denken en te herdenken.


Tis absurd wat het algemeen gevoelen over Duitsers vandaag de dag nog steeds is. Zelfs zozeer, dat zelfs onze nieuwe Nederlanders dat hebben overgenomen. Toegegeven, een deel is als grapje bedoeld. Maar even goed kunnen onze allo's ergens nog blij zijn dat ze niet op dezelfde manier worden bejegend. Als belast met een Erfzonde.

Hoewel, de laatste tijd is het onderscheid niet meer zo duidelijk... [/B]

Het is. En wanneer je te pas en vooral te onpas 'grapjes' toegevoegd blijft krijgen, dan keer je uiteindelijk die grapjassen boos je rug toe.

mark61
09-04-04, 13:46
Geplaatst door TonH
[B]Het is de gedachte die telt. :D ]

I know.


Ben ik niet met je eens. Dankzij het blind achter onverzoenlijke mensen aanlopen ipv de discussie blijven aangaan en uiteindelijk met respect en begrip voor elkaars (verschillende) gevoelens met elkaar te denken en te herdenken.

Die begrijp ik niet. Je bedoelt dat het die ouwelui niet zijn, maar de rest die ze volgt? Nou ja, in dat geval bedoel ik het zelfde. Anders even toelichten svp.

TonH
09-04-04, 13:53
Geplaatst door mark61
Die begrijp ik niet. Je bedoelt dat het die ouwelui niet zijn, maar de rest die ze volgt? Nou ja, in dat geval bedoel ik het zelfde. Anders even toelichten svp.

Ακριβώς

vlegeltje
09-04-04, 13:58
Kwenda mbio si kufika :D

Tomas
09-04-04, 14:06
Van mij mogen de Duitser best mee gedenken en vieren, maar ik kan me dan wel weer voorstellen dat ze 5 mei, het vieren van de duitse doden, niet zo heel erg leuk vinden.

mark61
09-04-04, 14:24
Geplaatst door Tomas
Van mij mogen de Duitser best mee gedenken en vieren, maar ik kan me dan wel weer voorstellen dat ze 5 mei, het vieren van de duitse doden, niet zo heel erg leuk vinden.

Beetje raillerend, Tommie. We vieren dat ze zijn opgeteerd naar waar ze vandaan kwamen, that's all.

taouanza
09-04-04, 16:27
Geplaatst door mark61
Wat bedoel je? Ik denk dat het een zogeheten 'leermoment' is :hihi: Prima toch? Iedereen wijzer. Want vertel, wist jij dat Marokkanen voor de bevrijding van NL gestorven zijn?

Jawel maar niet van school.

Een Leidenaar heeft daar een boek overgeschreven hoe bijvoorbeeld een stad werd bevrijdt door de Noord-Afrikanen maar ze de stad niet mochten betreden want dat vonden ze niet kunnen dus moest men wachten op blanke soldaten om de overwinning te claimen.
Ik hoorde het op de radio dat er dus een boek uit kwam.
Geen idee wie en wat de titel was. Mischien was het niet eens een Leidenaar.

Maarten
09-04-04, 16:38
Dodenherdenking…

Voor mij is 4 mei bezig om de dag van de chips en de grijns te worden, mogelijk met biertje.
Hoeveel er wel niet op zijn beloop gelaten wordt in dit land?..

Kern van het probleem van de dodenherdenking is de steeds maar groeiende splijtzwam, tussen enerzijds de joden, die uitgerekend op 4 mei niet aan de felle kritiek op joden herinnerd wensen te worden, en anderzijds degenen die juist de nadruk op de centrale boodschap en de zin van de herdenking “Dit nooit meer” willen leggen. Die hebben Palestina jaar in- jaar uit vrijwel boven aan hun lijstje staan, en voor hen is de dodenherdenking terecht een dooie boel geworden, als je de lering van de herdenking niet aan de actualiteit koppelt.
Een cynische gedachte is dat er ten tijde van de herdenking waarschijnlijk minstens éen Palestijn door zijn kop geschoten wordt (gewoon statistiek). En wat de zaak sinister maakt, is dat die toestand daar enkel maar door kan gaan door de aanhoudende westerse steun voor Israel! Kortom het westen herdenkt zijn doden, en draagt zijn lering uit? :rolleyes:

Derde partij is heel Nederland, dat de dodenherdenking het liefst in ingetogen sfeer ziet, zoals we dat gewend zijn, eventueel vol menselijkheid, met de slachtoffers van barbarij overal ter wereld in gedachten.
En de vierde partij bestaat uit mensen die véel betrokkener zijn bij actuele misère dan bij oude koek, en die de dodenherdenking bijna een geetaleer van hypocrisie vinden, gezien die westerse steun. Daaronder zeer veel allochtonen, maar ook anderen, die vinden dat deze zaken niet eens besproken kunnen worden in Nederland. En in het kielzog van de verbittering daar over groeien dan de jonge 4 mei-vandalen.

En het netto resultaat van deze problematiek: debatten over antisemitisme!
Is het niet van de gekken dat deze zaken in het Nederland van 2004 niet besproken kunnen worden?
Mogelijk zitten velen met de tenen bij elkaar, en zijn ze na afloop vooral blij, als het deze keer weer goed afgelopen is.
Vandaar chips, bier, en een merkwaardig gevoel van rust, nu de dodenherdenking zijn eigen graf graaft, en omkomt in zijn eigen inconsistentie, als gevolg van een bewuste keuze van Nederlanders.

Ik ken ze, de getraumatiseerde joden, de ouderen wiens leven beheerst werd door de oorlog, strijders van de Prinses Irene brigade, en ken in gedachten de wanhoop van de velen uit het verzet, overal ter wereld. En ik herdenk ze regelmatig, het hele jaar door. Maar in géen geval op 4 mei! Dat is de dag die me gelijk geeft. En dag waarop ik me éindelijk eens een keer níet druk hoef te maken over al het onrecht, en de vuile politiek die het veroorzaakt. 4 mei lijkt vooral het gedachtegoed na WO II zélf te begraven, door zijn beknotting. Geen wonder dat er aan opheffen gedacht wordt. Als je de zaak niet levend en actueel kunt houden, dan sterft die, samen met de oud-strijders.
Het helpt echt niet, als Cohen enkel het woord Palestijnen ergens in een speech heeft zitten. Wie weet is er wel een leuk sfeertje in Amsterdam, en maken ze daar wat van. Ik ken het niet. Ik weet alleen dat ik voor de daadwerkelijke steun aan het gedachtegoed na WO II heel ergens anders moet zijn.

Prima dat er Marokkanen zijn nu. Ze zullen het wel prachtig vinden. Eindelijk erkenning, en in elk geval is het iets positiefs. Maar wat zich verder nog meer onder die schedeldakkeen afspeelt, naarmate de speeches over onrecht en onderdrukking vorderen, dat laat zich raden. Zijn het wel de WO II-doden die ze herdenken? Mogelijk worden ze meer dan ooit herinnert aan de beknotting van hun meningen inzake onrecht en onderdrukking, en het feit dat ze in deze vooral als probleem aangemerkt worden. Meer chips. Meer Bier. Ja, waarschijnlijk herdenk ik hén op 4 mei. Als ik dan toch iets van onderdrukking en onrecht moet gedenken in het huidige Nederland, dan dat. Marokkanen, bedankt, want zo blijft het beperkt tot 2 bier. :D

000NobelPrizes
09-04-04, 18:39
Geplaatst door Maarten
Dodenherdenking…

Voor mij is 4 mei bezig om de dag van de chips en de grijns te worden, mogelijk met biertje.
Hoeveel er wel niet op zijn beloop gelaten wordt in dit land?..

Kern van het probleem van de dodenherdenking is de steeds maar groeiende splijtzwam, tussen enerzijds de joden, die uitgerekend op 4 mei niet aan de felle kritiek op joden herinnerd wensen te worden, en anderzijds degenen die juist de nadruk op de centrale boodschap en de zin van de herdenking “Dit nooit meer” willen leggen. Die hebben Palestina jaar in- jaar uit vrijwel boven aan hun lijstje staan, en voor hen is de dodenherdenking terecht een dooie boel geworden, als je de lering van de herdenking niet aan de actualiteit koppelt.
Een cynische gedachte is dat er ten tijde van de herdenking waarschijnlijk minstens éen Palestijn door zijn kop geschoten wordt (gewoon statistiek). En wat de zaak sinister maakt, is dat die toestand daar enkel maar door kan gaan door de aanhoudende westerse steun voor Israel! Kortom het westen herdenkt zijn doden, en draagt zijn lering uit? :rolleyes:


Nou Maarten, dan herdenk jij toch de 55 miljoen doden van WO2 op deze dag, minus 6 miljoen? Wellicht dat je voor die 49 miljoen je biertje kunt laten staan voor 2 minuten.

TonH
10-04-04, 00:41
Geplaatst door Maarten
Dodenherdenking…

Voor mij is 4 mei bezig om de dag van de chips en de grijns te worden, mogelijk met biertje.
Hoeveel er wel niet op zijn beloop gelaten wordt in dit land?..

Kern van het probleem van de dodenherdenking is de steeds maar groeiende splijtzwam, tussen enerzijds de joden, die uitgerekend op 4 mei niet aan de felle kritiek op joden herinnerd wensen te worden, en anderzijds degenen die juist de nadruk op de centrale boodschap en de zin van de herdenking “Dit nooit meer” willen leggen. Die hebben Palestina jaar in- jaar uit vrijwel boven aan hun lijstje staan, en voor hen is de dodenherdenking terecht een dooie boel geworden, als je de lering van de herdenking niet aan de actualiteit koppelt.
Een cynische gedachte is dat er ten tijde van de herdenking waarschijnlijk minstens éen Palestijn door zijn kop geschoten wordt (gewoon statistiek). En wat de zaak sinister maakt, is dat die toestand daar enkel maar door kan gaan door de aanhoudende westerse steun voor Israel! Kortom het westen herdenkt zijn doden, en draagt zijn lering uit? :rolleyes:

Derde partij is heel Nederland, dat de dodenherdenking het liefst in ingetogen sfeer ziet, zoals we dat gewend zijn, eventueel vol menselijkheid, met de slachtoffers van barbarij overal ter wereld in gedachten.
En de vierde partij bestaat uit mensen die véel betrokkener zijn bij actuele misère dan bij oude koek, en die de dodenherdenking bijna een geetaleer van hypocrisie vinden, gezien die westerse steun. Daaronder zeer veel allochtonen, maar ook anderen, die vinden dat deze zaken niet eens besproken kunnen worden in Nederland. En in het kielzog van de verbittering daar over groeien dan de jonge 4 mei-vandalen.

En het netto resultaat van deze problematiek: debatten over antisemitisme!
Is het niet van de gekken dat deze zaken in het Nederland van 2004 niet besproken kunnen worden?
Mogelijk zitten velen met de tenen bij elkaar, en zijn ze na afloop vooral blij, als het deze keer weer goed afgelopen is.
Vandaar chips, bier, en een merkwaardig gevoel van rust, nu de dodenherdenking zijn eigen graf graaft, en omkomt in zijn eigen inconsistentie, als gevolg van een bewuste keuze van Nederlanders.

Ik ken ze, de getraumatiseerde joden, de ouderen wiens leven beheerst werd door de oorlog, strijders van de Prinses Irene brigade, en ken in gedachten de wanhoop van de velen uit het verzet, overal ter wereld. En ik herdenk ze regelmatig, het hele jaar door. Maar in géen geval op 4 mei! Dat is de dag die me gelijk geeft. En dag waarop ik me éindelijk eens een keer níet druk hoef te maken over al het onrecht, en de vuile politiek die het veroorzaakt. 4 mei lijkt vooral het gedachtegoed na WO II zélf te begraven, door zijn beknotting. Geen wonder dat er aan opheffen gedacht wordt. Als je de zaak niet levend en actueel kunt houden, dan sterft die, samen met de oud-strijders.
Het helpt echt niet, als Cohen enkel het woord Palestijnen ergens in een speech heeft zitten. Wie weet is er wel een leuk sfeertje in Amsterdam, en maken ze daar wat van. Ik ken het niet. Ik weet alleen dat ik voor de daadwerkelijke steun aan het gedachtegoed na WO II heel ergens anders moet zijn.

Prima dat er Marokkanen zijn nu. Ze zullen het wel prachtig vinden. Eindelijk erkenning, en in elk geval is het iets positiefs. Maar wat zich verder nog meer onder die schedeldakkeen afspeelt, naarmate de speeches over onrecht en onderdrukking vorderen, dat laat zich raden. Zijn het wel de WO II-doden die ze herdenken? Mogelijk worden ze meer dan ooit herinnert aan de beknotting van hun meningen inzake onrecht en onderdrukking, en het feit dat ze in deze vooral als probleem aangemerkt worden. Meer chips. Meer Bier. Ja, waarschijnlijk herdenk ik hén op 4 mei. Als ik dan toch iets van onderdrukking en onrecht moet gedenken in het huidige Nederland, dan dat. Marokkanen, bedankt, want zo blijft het beperkt tot 2 bier. :D

Zo, lekker badinerend stukje dit. Mis de term 'klootjesvolk' nog net, maar het studentikoos jolige biertje ontbreekt gelukkig niet. Walgelijk.

Gelukkig is het binnen 24 uur Pasen... En dat wens ik jou ook toe.

Maarten
11-04-04, 04:53
Geplaatst door 000NobelPrizes
Nou Maarten, dan herdenk jij toch de 55 miljoen doden van WO2 op deze dag, minus 6 miljoen?

Dat zou óok nog kunnen.. maar dan moet je even helpen.. Heb jij nog ergens een cursus Algemene Jodenhaat liggen? Het wil maar niet lukken. En lui die nog weten hoe dat moest, zijn nauwelijks te vinden. Heb jij enig idee waar je het best zou kunnen beginnen?